Hvor kjøpe bitcoin?

patek
25.09.2019 kl 22:51 795

Hvor kan jeg kjøpe bitcoin enkelt i Norge?

Ønsker svar fra de som vet svar på spørsmålet, ikke en moralpreken om bitcoin, kryptovaluta osv.
Redigert 25.09.2019 kl 22:52 Du må logge inn for å svare

I Norge?
Bitcoin kjenner ingen landegrenser så den kan i teorien kjøpes «overalt»
patek
25.09.2019 kl 23:30 728

Ja vet de kan kjøpes over alt ved å overføre penger og så en masse steg. Jeg tenkte mest på: lag konto, logg inn med bank id på mobil, oppgi konto for trekk, kjøp bitcoin. Men så enkelt er det kanskje ikke?

Nei, så enkelt er det ikke.

Kaupang Krypto er et greit sted å handle bitcoin.

Har drevet med krypto en god stund nå. Bruker alltid coinbase.com.

Anbefaler å kjøpe fra sturle (norsk forhandler) på www.localbitcoins.com. Han er kjent i bitcoin-miljøet (google sturle + bitcoin), og personlig har jeg kjøpt av han ved flere anledninger.

Handelen fungerer slik at du overfører penger til sturles bankkonto, og localbitcoins holder dine bitcoins i escrow helt til sturle har mottatt pengene på sin konto. Da slippes myntene til din wallet på localbitcoins.com. Generelt sett anbefales det ikke å ha bitcoins liggende på en exchange, men localbitcoins er veldig sikkert hvis du aktiverer to-faktor.
Cern
29.09.2019 kl 22:57 464

Om du vil eie selve BTCene så må du via forhandlere, Sturle er godt kjent og oppleves sikkert som et trygt alternativ for nykommere.
Om du kun ønsker eksponering mot BTC, kan du kjøpe en ETF/tracker uten giring (eks Track Bitcoin Von) via din nettmegler. Det er det samme som å kjøpe ETFs på f.eks olje eller gull; du har eksponeringen (uten å måtte ha et basseng med olje i hagen og kommoden fylt med gull)

For nykommere? Ulempen med å kjøpe via en nettmegler er at du sitter greit med skjegget i postkassen om BTC skulle stupe utenfor åpningstidene til nettmegleren din. Fordelen med å kjøpe fra localbitcoins er at du kan selge myntene dine til en annen forhandler (om sturle har tatt kvelden), eller til og med overføre til en annen exchange.
Hektar
29.09.2019 kl 23:40 426

For guds skyld ikke gjør dette via en privatperson

Ikke kjøp i Norge. Bruk kraken.com. De har de beste prisene på gebyrer og slikt, mye bedre enn Coinbase og de andre (men her kan du ikke bruke kredittkort). Overføringer frem og tilbake med norske banker går også på dagen.

Men skal du kjøpe crypto nå da? Nå som BTC er under 200 dagers glidende gjennomsnitt? Tror jeg ville ventet litt til prisen går over (og holder seg over) 8,600 USD. Klarer ikke prisen å komme seg tilbake over 200 MA kan vi fort få flere måneder med nye nedgangstider...
Noni
04.10.2019 kl 19:02 199

Har hatt flere tilbud om å henge meg på bitcoin fra forskjellige aktører, og har også fått tilbud om at det var bare å gå inn og hente penger, men da har Telenor stoppet
det med beskjed om at det var svindel. Så det har aldri lykkes for meg. EN må ha opplæring, for det er ikke så enkelt som det høres ut for.