OET - Rater opp 261% siste måned, Spetalen har kjøpt

Frodon
OET 26.09.2019 kl 10:02 15252

Siste skip får montert scrubber nå, da har alle skipene til Okeanis Eco Tankers montert scrubbers.

En ny VLCC er snart ferdig bygget og er snart på vei til nye oppdrag etter at sjøtestene er utført.

- Ratene på VLCC er ned 9,7% siste dagen, opp 13,5% siste uken og ned 16,6% siste måned

- Ratene på Suezmax er ned 0,7% siste dagen og opp 92,9% siste uken og opp 70,7% siste måned

- Ratene på Aframax er opp 9,5% siste dagen, 69,6% siste uken og opp hele 261,8% siste måneden.

Aksjen er bare opp 6% siste døgnet, opp 8% siste uken og opp 24% siste måneden. Her er et rom for langt høyere aksjekurs hvis ratene holder seg eller stiger videre 😊

Utbyttene er ventet å starte opp i Q4/19 eller Q1/20. Utbyttet er ventet å bli ca 24% i forhold til dagens aksjekurs, ratene vil påvirke dette nivået

Det kan bli trangt i døra også, da innsiderne eier ca 60% av aksjene og topp 20 aksjonærene eier mer enn 90% av aksjene. Her er det ikke mye til salgs 😉

Stig Myrseth har aksjen i porteføljen sin og Spetalen har også kjøpt seg inn

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/17/6957279/spetalen-satser-pa-tank
Redigert 20.01.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Martin10
05.02.2021 kl 08:12 5257

Aksjemegler Petter Haugen mener i Finansavisen i går at aksjekursen i Frontline skal dobles. Jeg er av den oppfatning at den samme spådommen må gjelde for OET. Rederiet har delt ut generøse utbytter i 2020, og det samme vil gjentas om ratene tar seg opp igjen. OET ledelsen har også sagt at det kan være aktuelt og selge skip for å betale utbytter. OET har de nyeste og mest miljøvennlige skipene,Fra ettersommeren stiger ratene på de 3/4 skipene som er på kontrakt med Kock. Kursen har snudd opp etter den kraftge nedgangen alle tankrederiene har opplevd, det samme har omsetningen.
ks1977
05.02.2021 kl 09:11 5196

Når det gjelder å selge skip så har OET presisert at det ikke vil skje i et svakt marked - hvilket jeg ser på som positivt, men da heller ingen potensiell trigger på kort sikt.

Det som er positivt på kort sikt er at de har god dekning med TCer, ikke bare i år, men også for 2022, 2023 og 2024. I etterpåklokskapens lys om et par år så kan det være at de var FOR konservative og tok for mange TCer (skjønt de kan kansellere fire at TCene fra og med sommer 2022), men det gir en veldig trygghet ifht nedsiden.

De er også flinke til å plukke ruter og ligge litt foran markedet slik at de så langt har slått konkurrentene på oppnådde spotrater.
Martin10
05.02.2021 kl 14:44 5124

OET er opp 1,60 kr. i dag. 2,81%. Frontline opp 5,6%. Det blir nå spodd en dobling i kursen på Frontline. Min påstand er at da vil dette også gjelde OET, med sine nye energiøkonomiske båter. Rederiet står for førsteklasses drift, og de er generøse med utbytte.
ks1977
05.02.2021 kl 15:14 5098

Tenkte først at en dobling i OET ikke er så trolig selv om FRO dobler seg, da OET har så mange TCer at aksjekursen ikke kan ha falt så mye som FRO, men det har den jo :o

Nå er vel OET mer gearet enn FRO, men har ikke Mr Market fått med seg alle TCene til OET? Kaster Mr Market ut babyen med badevannet?

Jeg skal ikke spå hvor kursen til FRO er om 6 mnd eller 9 mnd, men det er ikke utenkelig at FRO går på et betydelig tap i Q2&Q3 (og kanskje 2021 som helhet). Det er dog svært vanskelig å se for seg at OET skal gå på et betydelig tap i 2021*

*Bruker vi 22,4k som CBE og 17 skip så utgjør dette 139MUSD. Av dette så har OET sikret 116-121MUSD på det vi kjenner til av TCer. Dersom jeg klarte å holde tunga rett i munnen så har vi (inntil) 89 "skipsmåneder" på spot som da må dekke inn 18-23MUSD, eller 8,6k i snitt (har dog forutsatt 100% utnyttelse). Man kan bare tenke seg hvor hardt konkurrentene må blø dersom OET ikke skal klare å få gjennomsnittlig spotrater på 8,6k når hele flåten er ECO scrubbers
Sandsli invest
05.02.2021 kl 20:10 5012

Når meglerhus spår dobling, så sier ordtaket, selg. Om du ser dagens spotrater så bekrefter det nettopp det. FRO som ikke betalte utbytte for Q3 gjorde det for å sikre seg mot markedet i 2021. OET ga et beskjedent utbytte, begge rederier vet hvor det går, mot et begredelig tank år, valgte derfor å selge meg ut av FRO og OET. HUNT sitter jeg derimot med fortsatt da jeg ser det som det beste av de 3.

Nå er vi på bunn i fraktmarkedet etter 3 gode år, opp og nedtur. Når skal markedet snu?

Markedet snur når det er mer olje som skal fraktes, når skrapingen tar seg opp - les mangel på skip og ratene tar seg opp. Det klare tegnet er når flyselskapene får vekst igjen, etterspørsel etter flydrivstoff øker..

2021 blir nok et dårlig år for tankrederiene, men hvem vet hva 2022 vil bringe?

Jungelordet er at når meglere roper dobling så selg.
Martin10
06.02.2021 kl 09:24 4903

Frontline opp 10% denne uken i USA. Hvorfor?
JonasKr
06.02.2021 kl 11:43 4834

Fordi man posisjonerer seg. Tankaksjer er ekstremt billige nå, sannsynligvis starter er oppadgående trend når det gjelder rater rundt sommeren. Det er litt seint å kjøpe tankaksjer når ratene har gått i taket:-)

Jeg følger OET tett og etter min mening er det selskapet som vil treffe best på oppturen. De fleste TCene vil utløpe mellom sommer 21 og sommer 22, sannsynligvis vi de treffe perfekt med mange skip ut på spot når ratene tar seg opp.

Hunter vil etter mine beregninger få et sterkt Q420 og Q121, så går vel alle skipene ut i Spot? Altså blir Q2/Q3 elendig.
Redigert 06.02.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
ks1977
06.02.2021 kl 12:55 4782

Her er det jeg har notert av TCer for OET;
Suez Kimolas = mars-juni 2021
LR2 Heraclea = juni-november 2021
VLCC Donoussa = november 2021
VLCC Kythos = november 2021
VLCC Keros = may 2023
Suez Sikinos = september 2023
Suez Sifnos = september 2023
VLCC Rhenia = mai 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra mai 2022)
VLCC Despotika = juni 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juni 2022)
VLCC Santorini = juli 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juni 2022)
VLCC Antiparos = juli 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juli 2022)
Øvrige 6 skip (1 VLCC, 3 Suez, 2 LR2) på spot
Kan jo være at de har inngått flere TCer som vi ikke er kjent med enda

For HUNT sin del;
Disen 5-7mnd fra tidlig november
Idun 4-6mnd fra desember
Frigg 6-8mnd fra sent august
Kan være at de har inngått noen TCer om vi ikke kjenner til, men med "offisielle" rater rundt 0 så ser ECO scrubber ut til å ligge tett mot 15k. HUNT er sårbare mot å treffe godt siden de har så få skip, men p.t så vil jeg tippe at HUNT går ca i null i Q2&Q3 (vedvarer de elendige ratene så vil de kanskje tape 5k pr skip pr dag - gitt ingen TCer - mens får vi en liten styrkning opp fra elendige rater til dårlige rater så kan de fort gå i null eller kanskje tjene 5k pr skip pr dag). Fra guidingen de ga så ser Q4 ut til å ligge rett under 40k som snittrate (TC og spot), samme for inngåtte TCer i Q1 (kun TC)

OET på sin side har drøye 30k på inngåtte TCer for Q1, 32k for Q2 (pga økningen for de 4 bareboat), og kanskje 35k for Q3 (gitt at LR2 Heraclea går ut på 6mnd). OET har dog 2k høyere CBE som snitt på sin flåte (inkl Suez og LR2) enn HUNT (som er ren VLCC).
JonasKr
06.02.2021 kl 13:59 4742

Hunt vil vel være "best" av alle tankselskap Q420 og Q121? De er vel dog litt mer sårbare enn OET resten av 2021. Det stemmer vel da at OET kan få det meste ut i spot i løpet av sommer 2022, unntaket er de 2 Suezene og 1 VLCC.

Har du oversikt over TCene til OET? Er litt forvirrende. Det de har lansert av nyheter siste året på VLCC er:

Des20:
VLCC Nissos Kythnos for eleven months at a gross daily rate of USD 30,000

September 28, 2020 – Okeanis Eco Tankers Corp. (“OET”) has entered into a time charter contract with a leading national energy company for one of its VLCC vessels, the Nissos Donoussa or Nissos Kythnos (in OET’s option), for one year at a gross daily rate of $34,000 per day. The charter will commence in November 2020, with the vessel re-delivering to OET in the spot market in the fourth quarter of 2021.

April 6, 2020 – Okeanis Eco Tankers Corp. (“OET”) has entered into a time charter contract with a leading international energy company for one of its VLCC vessels, the Nissos Anafi or Nissos Kythnos (in OET’s option), for a period of three years firm (no extension options). The charter will generate approx. USD 17.5 million of gross annual revenue and will commence in mid-May 2020.

Så de brukte Keros til treårskontrakten og ikke Anafi/Kythnos som lansert? Så 7/8 VLCC er på TC, de 4 til Koch samt 1 på 30.000$, en på 34.000$ og en på 48.000$?
ks1977
06.02.2021 kl 16:23 4664

Ut fra det vi (ikke) vet ifht (evt) nye TCer så er HUNT mer sårbar enn OET for Q2&Q3 ja (skjønt HUNT har lavere CBE på sine skip, og det på tross av de HUNT sine skip normalt sett gir større inntjening enn OET sin miks).

Ja, jeg har også notert/oppdatert Keros på 3års TC. Det har vært litt småvingling for akkurat hvilke skip som har tatt enkelte TCer.
7 av 8 VLCC på TC p.t ja.

Her er samme liste som forrige post, men med TC-ratene (forbehold om feil :));
Suez Kimolas 20k = mars-juni 2021
LR2 Heraclea 19k = juni-november 2021
VLCC Donoussa 34k = november 2021
VLCC Kythos 30k = november 2021
VLCC Keros 48k = may 2023
Suez Sikinos 28,9k = september 2023
Suez Sifnos 28,9k = september 2023
VLCC Rhenia 32,6k* = mai 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra mai 2022)
VLCC Despotika 32,6k* = juni 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juni 2022)
VLCC Santorini 32,6k* = juli 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juni 2022)
VLCC Antiparos 32,6k* = juli 2024 (MEN kan kanselleres av OET fra juli 2022)
*økes til 37,1k juni/juli/august/august
Martin10
07.02.2021 kl 10:38 4517

4 kvartals resultatet kommer fredag 12. februar.
Kristoffern
07.02.2021 kl 13:40 4433

Stor takk til ks1977 for god og presis oppdatering av rater.
Min konklusjon er vel at vi får akseptable resultater i 1,2 og 3 Q 2021 som gir plass til 0,1- til 0,2 usd utbytte aksjen for disse kvartalene. I bånn ligger 4 VLCC og 2 Suezmax til 2023. Som bærer båten godt separat. Ved siste opptelling bok /aksje ca 10 usd. Som utgjør 85 kroner

Gjør oppmerksom på at forwardkurven på olje siden nyttår har blitt meget bratt fallende fra 60 til 56 usd / tønna. Noe som vil frigi ca 40 vlcc av totalt ca 800. Men glem ikke at med OPECs begrensninger ut februar og at alt spotvolum da må komme fra Atlanterhavet. Alt i alt et lovende bilde. Men ryggmargsfølelsen er vel at vi har subbet bunnen i begynnelsen av februar og at nyhetsstrømmen marginalt blir positiv. Med certepartporteføljen kan vi vel addere 2 - 3 usd i egenkapital pr aksje. Avhengig av fornyelsen av de 4 vlcc som går fra sommeren 2021. Ser ut til å være den desidert mest interessante tankaksjen pr idag. Og stortank er hvor de store pengene tjenes!
JonasKr
07.02.2021 kl 13:52 4423

Er litt tvilende til utbytte de neste kvartalene men men. Sånn grovt regnet ser det ut som TCE vil havne på mellom 24.000$ og 25.000$ og med CBE på ca 22.400$ så spørs det.

Uansett så ser risk/reward svært lovende ut i tank (synes jeg). Det jeg tror markedet overser mest er hvor mye mer nye ecoskip m/scrub drar inn på de rette rutene. 15år+ skip ligger nå på negativ TCE mens Nissos Anafi nylig tegnet spotkontrakt på over 15.000$... i dagens marked!!! Med andre ord, når offisielle spotrater nærmer seg skarve 10.000$ er sannsynligvis flåten til Hunt/OET allerede i pluss.
Kristoffern
07.02.2021 kl 14:02 4402

Enig JonasKr Vi ser nå reelt 12-15 000 pr dag I et 0 marked. Bedre enn ventet må jeg si!
Som et lite addendum - egenkapital / aksjen er 12,3 Usd /aksje. Glemte de kjøpte mye i vinter billig! Dette er godt 105 Kr aksjen. Så reelt ser vi halv pris. Før vi legger inn verdien av certepartier!
Martin10
09.02.2021 kl 10:16 4122

+ 4% i dag. Bra det. Lurer på om det blir utbytte for 4 kvartal. Får sikkert svaret på fredag.
fastinvest
09.02.2021 kl 10:33 4097

Pareto med nytt kursmål 85kr og for de som er interessert 3.4 i Hunt så de er tydelig positive til tank fremover
Redigert 09.02.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
09.02.2021 kl 11:46 4036

Endelig litt fokus på OET igjen. Her sitter jeg langsiktig, med gode kjøp midt på 50-tallet.
JonasKr
12.02.2021 kl 08:08 3809

Q4 marginalt bedre enn jeg forventet. Gudinga for Q1 bedre enn forventet. Tror fort de betaler utbytte både Q1 og Q2 også nå.
Martin10
12.02.2021 kl 08:14 3789

Utbyttet blir det samme i 4 kvartal som for 3 kvartal. Rederiet virker å ha god kontroll med sine lange avtaler.
JonasKr
12.02.2021 kl 09:05 3716

Jepp. Åpning på 64.2 og ned i 63.6 hehe, her er det noen som ikke kan lese kvartalsresultater og guiding. Regner med det kommer seg utover dagen. Ellers lurer jeg på hvilke forventninger mr Market hadde med dagens ratenivå...

OET er mer eller mindre sikret overskudd i uoverskuelig fremtid, og at ratene skal oppover medio Q2/Q3 er det lite tvil om. Dette blir en fantastisk utbytteaksje I årene fremover.
Redigert 12.02.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
fastinvest
12.02.2021 kl 09:18 3697

Tank er på tur opp, tallene er bra i forhold til ratene og så får man velge om man venter med å kjøpe til ratene er topp eller om man kjøper tank nå på bunn før ratene stiger. Veldig fornøyd + at man får utbytte som er bonus men samtidig viser at selskapet har kontroll og forventer bedre tider
JonasKr
12.02.2021 kl 09:24 3685

OET har 7/8 VLCC på TC, de guider Nissos Anafi på 18k i Q1. Så har de 3/6 Suez på TC, guider 17k i spot for resten. Aframax spot guides på 14.6k. Det er kanonbra i dagens marked, enkelt og greit. De og Hunter knuser konkurrentene.
Redigert 12.02.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
JonasKr
12.02.2021 kl 16:32 3571

Mr Market fant omsider ut at Q4 og guiding tilsa kurs opp, ikke ned, tok sin tid men. Jeg fikk fylt opp litt mellom 63.6 og 64, takker 😀

Risk/reward i denne aksjen har vært så attraktiv at det er et under den ikke er gått tidligere. Overskudd og direkteavkastning over 5% på de verste ratene i historien.
Redigert 12.02.2021 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
12.02.2021 kl 21:52 3477

http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2021/02/OET-Earnings-Presentation-4Q20.pdf

Mye interessant her. To ting verd å legge merke til.
Det ene er generell outperformance på slutninger som gir bra tall til og med 3Q. Det andre er at kapasitetsutnyttelsen korrigerte for eldre og uøkonomiske skip allerede er forbløffende høy.
Marginalt tilbud i oljemarkedet er nå fra Atlanterhavet. Oljepris over 60usd /tønna er en kraftig positiv faktor for shale i både US og Argentina. Nordsjøen vil produsere mer, Kanskje håp allerede etter påske?
oppturen
13.02.2021 kl 00:08 3387

Dette lå i kortene allerede i fjor sommer, men markede skjønte ikke en dritt.
JonasKr
13.02.2021 kl 07:46 3298

Forsåvidt enig i det, men det som er veldig merkelig er at tankaksjene ikke går før nå, til tross for at vaksinenytt sendte oljepris fra 38 til 55$ høsten ifjor. Når traderne sender oljeprisen opp er det fordi de venter større etterspørsel (og da etter hvert større produksjon). Det burde jo også sendt tank oppover.

Det interessante nå er at oljeaksjene ikke reagerer like mye på høyere oljepris lenger. Det er også klar backwardation. Jeg tolker det dithen at man nå tror ytterligere oljeprisvekst vil stoppes av økt produksjon. Oljeprisen er nå så høy at jeg anser det som utenkelig at særlig Russland vil la ikke-Opec+ stjele andeler.
Redigert 13.02.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
fastinvest
16.02.2021 kl 09:12 2992

Lurer på om ikke Joakim Hannisdahl har kommet med ett nytt kursmål på hele 127kr.
Ser de har oppjustert tank til kjøp og mange selskaper har fått ett kraftig løft i kursmål.
Man må spørre seg selv hvordan man kan oppjustere ett case fra 30kr eller noe slikt til 127kr. Uansett, gøy for oss med OET aksjer
ks1977
16.02.2021 kl 11:19 2891

Tror han hadde OET på 40-tallet et sted, men svaret er rett og slett at han skifter hva TP sikter mot!
Frem til nå så var TP hans estimat på bunnpunktet (estimert til sommer 2021), mens nå er det vel mer fair value en eller annen gang i 2022 kanskje?

Støy for oss som ønsker å være langsiktige, men kanskje verdifullt for de som ønsker å time markedet? Skjønt jeg har en inngang på (høyt) 50-tall for mine OET-aksjer :p (før korreksjon for utbytte)
YNWA250505
17.02.2021 kl 12:39 2680

Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"
Kaisovski
17.02.2021 kl 12:45 2672

Okeanis kommer til å tjene helt enorme summer de neste årene.
ks1977
17.02.2021 kl 14:32 2628

Antageligvis ja. Vil ikke bli videre overrasket om vi for 2023 alene har en direkteavkastning lik dagens aksjekurs (gitt USDNOK uendret).
Litt mer risk i denne enn en del konkurrenter (pga høy gearing), men dette har de navigert veldig godt i (med mange TCer).
YNWA250505
23.02.2021 kl 19:18 2400

Siste kursmål var 127 og nå er vi på 66? Hvor kommer disse kursmålene fra? Noe må jo være hoppende galt her? Er kursmålet på kr 127 5 år frem i tiden?
Grylls
23.02.2021 kl 23:08 2306

Normalt 12 måneder. Fortsatt billig her, de som kjøpte i dag får med utbytte på $0,1 også så finfin inngang.