Når løsner det for NAS?

InvesTorbjørn
NAS 26.09.2019 kl 11:21 21552

Har vært inne i NAS siden 32 kr i vår. Kjøpt mer hver gang det har kommet en dipp. Nettbanken min viser 10,2 % avkastning på alle aksjene samlet. Det er mye bedre enn "høyrentekontoen" på 2 %. Men åpenbart mye mer risikabelt også. Og etter å ha tatt risiko over tid, ønsker jeg nå mer i fortjeneste. Hvem gjør ikke det? Det er rasjonelt. Og når en ser aksjer som THIN tredoble seg på en uke, så vil en gjerne ha fortjeneste selv også. Og etter å ha satt meg inn i firmaet og driften, mener jeg det er flere "triggere" som ligger klare i løypa nå.

• Kursen før avklaring av obligasjonslånene var 42 kr? Nå er dette på plass, usikkerheten er ute av verden, og aksjen burde ligge HØYERE enn 42 kr, ikke veksle mellom 37 og 38 kroner.
• Norwegian Bank er solgt ut, og gitt penger i kassen, og et mer ryddig forretningskonsept med rendyrking av luftfartsoperasjoner. Det bidrar også til å gjøre selskapet mer attraktivt for ev. Joint Venture og/eller oppkjøp.
• Oljeprisen faller, og dette burde gi kursøkning for NAS.
• Gode trafikktall ble presentert tidlig i september. Dette har ikke blitt reflektert i kursen enda. Det burde prises inn snart.
• Andre flyselskaper går konkurs, rammes av streik eller sliter. Norwegian kjører med fulle fly. Focus2019 gir økt lønnsomhet. Ny ledelse har vist at de tar gode grep.
• Erstatning fra Boeing er trolig rett rundt hjørnet. Vi snakker mest sannsynlig om et tisiffret beløp. Dette gir penger i kassa, og økt likviditet.
• Økt likviditet vil gjøre at kredittkortselskapene løsner opp på restriksjonene, og frigir beløp på bookede reiser før kunden drar på tur. Dette gir økt fleksibilitet.
• Erstatning fra Rolls Royce på motorhavari kommer på plass om ikke altfor lenge. Mer penger i kassen for NAS.
• Økt fokus på miljøvennlige løsninger, flyskam og lignende gir NAS et fortrinn med bransjens nyeste og mest drivstoffgjerrige fly. Skal en først fly, vil mange lete seg frem til det mest miljøvennlige alternativet. Og i følge trafikktallene er det mange som flyr!
• Stadig hyppigere omtale av at MAX'en snart er på vingene og nært forestående godkjenning av FAA (og dermed også EU kort tid etter) gjør at NAS kan ta flyene i bruk igjen, og de vil begynne å generere inntekt og profitt. Dersom en er ekstra heldig, vil timingen bli slik at EU godkjenner flyene på vinteren, slik at NAS tar dem i bruk akkurat når trafikkmengden tar seg opp etter vintersesongen. Dvs. maksimerer erstatningen fra Boeing, og får grønt lys for bruk på optimalt tidspunkt.
• Ryktene om Joint Venture / Fellesforetak svirrer stadig rundt på nettet, og dersom/når dette skjer, vil kursen – hvis dere unnskylder ordspillet – ta av.
• Stadig flere positive kursmål publiseres, og disse peker riktig vei. De to mest optimistiske, og også ferskeste, er så vidt jeg husker Danske bank (45 kr) og Pareto (75 kr). SEB hadde denne måneden et oppdatert kursmål på 53 kroner?
• Det snakkes ofte om shortskvis i NAS-aksjen, og dersom dette skulle komme på toppen av alt det andre, er det duket for en rask og brutal oppgang.
• Det dukker fra tid til annen også opp rykter om oppkjøpsplaner. Hvem vet, kanskje IAG har noen slike planer. Dette ville gjøre aksjen eksplosiv. Hvor sannsynlig det er kan vi bare gjette på, men det er bare oppside her, og ingen nedsiderisiko.

Skulle bare noen av disse punktene inntreffe burde aksjen etter min mening plassere seg nord for femtilappen. Slenger en på JV i denne cocktailen av glad-nyheter passer vi trolig selv de mest optimistiske kursmålene. Kommer oppkjøp på toppen av dette, regner jeg med en tredobling av dagens kurs. Minst.

Er det noen som tør å spekulere i timingen på dette; når de ulike gode nyhetene materaliserer seg? Kanskje har noen av dere andre gode momenter jeg ikke har ført opp?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Artige
08.10.2019 kl 23:25 4205

Hehe short du lissom. Vært long i mange år. Altfor mange. Men at jeg begynner å tvile på NAS ja. Men har for mye å hente inn til at jeg kan selge. Leste alle kommentarene på Shareville og synes det jeg skrev høres mest sannsynlig ut. Håper ikke det er kun 5 fly inn i JV.
Slettet bruker
09.10.2019 kl 00:07 4143

Søt du :-)

Og der fikk enkelte av de som ikke flyr høyt det travelt. Gamle tråder spretter opp som døde katter.
Redigert 09.10.2019 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
EliotS
09.10.2019 kl 06:57 3995

Jeg er ret overbevist om at de Airbus fly er hos Hong Kong Express nu på leasing kontrakt.

Det vil der blive oolyst nærmere om på Q3.

https://insideflyer.no/norwegian-leier-airbus-a320-neo-hk-express/
ToffeeMan
09.10.2019 kl 07:06 3977

Nye fly og fly i bestilling blir gull for Norwegian.
Nå poppet det opp reklame her der Norwegian fremhever sine nye, miljøvennlige fly. Skal se om jeg finner den og legger ut link.
Her har Norwegian etter min mening, stort konkurransefortrinn. Etterspørsel/fuelkostnader/service.
SAS flyr for eksempel flere Boeingmaskiner som er over 20 år!
Norwegians eldste er vel Sonja Henie på 11 år.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttles_flyfl%C3%A5te
Redigert 09.10.2019 kl 07:33 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
09.10.2019 kl 09:01 3768

Nå må vel 6,8 mrd også komme fra Rolls Royce snart!!
InvesTorbjørn
09.10.2019 kl 09:33 3692

Pareto nedjusterer kursmålet på NAS fra 75 til 60 kr, men gjentar salgsanbefaling.
60 kroner er nesten en dobling fra i dag. Kommer vi til å se en oppgang i dag?
Herman*
09.10.2019 kl 09:44 3639

Hvordan kan de justere kursmålet uten noen selskapsspesifikke hendelser?
Artige
09.10.2019 kl 09:46 3628

Eller kjøpsanbefaling:)
Her kommer vi ingen vei uten nyheter. RR må jo snart være på plass ja.
InvesTorbjørn
09.10.2019 kl 09:58 3577

Selvsagt skulle det være "kjøpsanbefaling".
Men en skulle tro det var motsatt når en ser kursen i dag. Her må det (glad-)nyheter til, tydeligvis.
Når får vi Q3-tallene? Det kommer kanskje nyheter i den forbindelse?
InvesTorbjørn
09.10.2019 kl 15:56 3372

Børsen går opp etter signaler om handelsavtale. Wallstreet åpner rett opp og påvirker OSE. Ingen effekt å spore på NAS så langt, men den kommer kanskje den siste halvtimen?
InvesTorbjørn
10.10.2019 kl 08:57 3257

https://e24.no/boers-og-finans/i/lALJk3/reuters-norwegian-kansellerer-fem-airbus-bestillinger

Kan dette være et tegn på at NAS er i forhandlinger med Boeing, og at erstatningen fra sistnevnte vil komme i form av et enormt avslag i pris på nye fly? Kanskje vi får nyhet om avtalen snart?
ToffeeMan
10.10.2019 kl 09:10 3221

Da blir det nok cash + avslag
ToffeeMan
10.10.2019 kl 16:00 3059

Norwegian er rustet for dagens og morgendagens miljøkrav. Ikke alle er det...
https://www.norwegian.no/om-oss/opplev-oss/barekraftig-luftfart/
EliotS
11.10.2019 kl 09:30 2749

Godt at se at NAS kurs fortsat reagere på markedets op og nedture. Godt at se 2 % stigning til morgen, som matcher de globale markedsindex positive takter.
InvesTorbjørn
11.10.2019 kl 12:15 2668

Fin oppgang på NAS i formiddag. NAS følger ofte OSE, og OSE stiger bra (som reaksjon på rykter om handelsavtale og andre børsers oppgang).
Men: bratt og plutselig nedgang fra 11:30 i dag. Skyldes...?
AksjerookieTØ
11.10.2019 kl 12:19 2643

At NAS-aksjen mistet "futten" skyldes nok denne saken på E24:

https://e24.no/boers-og-finans/i/9v0X3d/dn-norwegian-taper-kjempekontrakt-til-sas
InvesTorbjørn
11.10.2019 kl 12:34 2596

Takk for lenke.
Så lenge nedgangen er basert på faktiske forhold, er det forståelig og enklere å forholde seg til.
Slettet bruker
11.10.2019 kl 12:37 2584

Hvis NAS tapte denne kontrakten, må de ha tapt penger på avtalen.
Lønnsomhet fremfor vekst.
Strategi
11.10.2019 kl 12:47 2530

Tenker det samme, kanskje bedre å fly sivile til høyere priser.
Når det gjelder kontrakten så slår det meg at miljø siden i Norwegian ikke er avgjørende for et statlig organ som forsvaret.
InvesTorbjørn
11.10.2019 kl 13:08 2481

Staten generelt, men kanskje forsvaret spesielt, er traust. Miljøgevinsten med å bruke NAS er nok ikke hensyntatt i anbudsvurderingen.
Imidlertid er det stadig mer fokus i staten på å bruke anbudsutlysninger som verktøy for det grønne skiftet. Det vil si at NAS sitt fortrinn vil bare blir viktigere og viktigere fremover. Takket være miljøhysteriet.