Når løsner det for NAS?
Har vært inne i NAS siden 32 kr i vår. Kjøpt mer hver gang det har kommet en dipp. Nettbanken min viser 10,2 % avkastning på alle aksjene samlet. Det er mye bedre enn "høyrentekontoen" på 2 %. Men åpenbart mye mer risikabelt også. Og etter å ha tatt risiko over tid, ønsker jeg nå mer i fortjeneste. Hvem gjør ikke det? Det er rasjonelt. Og når en ser aksjer som THIN tredoble seg på en uke, så vil en gjerne ha fortjeneste selv også. Og etter å ha satt meg inn i firmaet og driften, mener jeg det er flere "triggere" som ligger klare i løypa nå.
• Kursen før avklaring av obligasjonslånene var 42 kr? Nå er dette på plass, usikkerheten er ute av verden, og aksjen burde ligge HØYERE enn 42 kr, ikke veksle mellom 37 og 38 kroner.
• Norwegian Bank er solgt ut, og gitt penger i kassen, og et mer ryddig forretningskonsept med rendyrking av luftfartsoperasjoner. Det bidrar også til å gjøre selskapet mer attraktivt for ev. Joint Venture og/eller oppkjøp.
• Oljeprisen faller, og dette burde gi kursøkning for NAS.
• Gode trafikktall ble presentert tidlig i september. Dette har ikke blitt reflektert i kursen enda. Det burde prises inn snart.
• Andre flyselskaper går konkurs, rammes av streik eller sliter. Norwegian kjører med fulle fly. Focus2019 gir økt lønnsomhet. Ny ledelse har vist at de tar gode grep.
• Erstatning fra Boeing er trolig rett rundt hjørnet. Vi snakker mest sannsynlig om et tisiffret beløp. Dette gir penger i kassa, og økt likviditet.
• Økt likviditet vil gjøre at kredittkortselskapene løsner opp på restriksjonene, og frigir beløp på bookede reiser før kunden drar på tur. Dette gir økt fleksibilitet.
• Erstatning fra Rolls Royce på motorhavari kommer på plass om ikke altfor lenge. Mer penger i kassen for NAS.
• Økt fokus på miljøvennlige løsninger, flyskam og lignende gir NAS et fortrinn med bransjens nyeste og mest drivstoffgjerrige fly. Skal en først fly, vil mange lete seg frem til det mest miljøvennlige alternativet. Og i følge trafikktallene er det mange som flyr!
• Stadig hyppigere omtale av at MAX'en snart er på vingene og nært forestående godkjenning av FAA (og dermed også EU kort tid etter) gjør at NAS kan ta flyene i bruk igjen, og de vil begynne å generere inntekt og profitt. Dersom en er ekstra heldig, vil timingen bli slik at EU godkjenner flyene på vinteren, slik at NAS tar dem i bruk akkurat når trafikkmengden tar seg opp etter vintersesongen. Dvs. maksimerer erstatningen fra Boeing, og får grønt lys for bruk på optimalt tidspunkt.
• Ryktene om Joint Venture / Fellesforetak svirrer stadig rundt på nettet, og dersom/når dette skjer, vil kursen – hvis dere unnskylder ordspillet – ta av.
• Stadig flere positive kursmål publiseres, og disse peker riktig vei. De to mest optimistiske, og også ferskeste, er så vidt jeg husker Danske bank (45 kr) og Pareto (75 kr). SEB hadde denne måneden et oppdatert kursmål på 53 kroner?
• Det snakkes ofte om shortskvis i NAS-aksjen, og dersom dette skulle komme på toppen av alt det andre, er det duket for en rask og brutal oppgang.
• Det dukker fra tid til annen også opp rykter om oppkjøpsplaner. Hvem vet, kanskje IAG har noen slike planer. Dette ville gjøre aksjen eksplosiv. Hvor sannsynlig det er kan vi bare gjette på, men det er bare oppside her, og ingen nedsiderisiko.
Skulle bare noen av disse punktene inntreffe burde aksjen etter min mening plassere seg nord for femtilappen. Slenger en på JV i denne cocktailen av glad-nyheter passer vi trolig selv de mest optimistiske kursmålene. Kommer oppkjøp på toppen av dette, regner jeg med en tredobling av dagens kurs. Minst.
Er det noen som tør å spekulere i timingen på dette; når de ulike gode nyhetene materaliserer seg? Kanskje har noen av dere andre gode momenter jeg ikke har ført opp?
• Kursen før avklaring av obligasjonslånene var 42 kr? Nå er dette på plass, usikkerheten er ute av verden, og aksjen burde ligge HØYERE enn 42 kr, ikke veksle mellom 37 og 38 kroner.
• Norwegian Bank er solgt ut, og gitt penger i kassen, og et mer ryddig forretningskonsept med rendyrking av luftfartsoperasjoner. Det bidrar også til å gjøre selskapet mer attraktivt for ev. Joint Venture og/eller oppkjøp.
• Oljeprisen faller, og dette burde gi kursøkning for NAS.
• Gode trafikktall ble presentert tidlig i september. Dette har ikke blitt reflektert i kursen enda. Det burde prises inn snart.
• Andre flyselskaper går konkurs, rammes av streik eller sliter. Norwegian kjører med fulle fly. Focus2019 gir økt lønnsomhet. Ny ledelse har vist at de tar gode grep.
• Erstatning fra Boeing er trolig rett rundt hjørnet. Vi snakker mest sannsynlig om et tisiffret beløp. Dette gir penger i kassa, og økt likviditet.
• Økt likviditet vil gjøre at kredittkortselskapene løsner opp på restriksjonene, og frigir beløp på bookede reiser før kunden drar på tur. Dette gir økt fleksibilitet.
• Erstatning fra Rolls Royce på motorhavari kommer på plass om ikke altfor lenge. Mer penger i kassen for NAS.
• Økt fokus på miljøvennlige løsninger, flyskam og lignende gir NAS et fortrinn med bransjens nyeste og mest drivstoffgjerrige fly. Skal en først fly, vil mange lete seg frem til det mest miljøvennlige alternativet. Og i følge trafikktallene er det mange som flyr!
• Stadig hyppigere omtale av at MAX'en snart er på vingene og nært forestående godkjenning av FAA (og dermed også EU kort tid etter) gjør at NAS kan ta flyene i bruk igjen, og de vil begynne å generere inntekt og profitt. Dersom en er ekstra heldig, vil timingen bli slik at EU godkjenner flyene på vinteren, slik at NAS tar dem i bruk akkurat når trafikkmengden tar seg opp etter vintersesongen. Dvs. maksimerer erstatningen fra Boeing, og får grønt lys for bruk på optimalt tidspunkt.
• Ryktene om Joint Venture / Fellesforetak svirrer stadig rundt på nettet, og dersom/når dette skjer, vil kursen – hvis dere unnskylder ordspillet – ta av.
• Stadig flere positive kursmål publiseres, og disse peker riktig vei. De to mest optimistiske, og også ferskeste, er så vidt jeg husker Danske bank (45 kr) og Pareto (75 kr). SEB hadde denne måneden et oppdatert kursmål på 53 kroner?
• Det snakkes ofte om shortskvis i NAS-aksjen, og dersom dette skulle komme på toppen av alt det andre, er det duket for en rask og brutal oppgang.
• Det dukker fra tid til annen også opp rykter om oppkjøpsplaner. Hvem vet, kanskje IAG har noen slike planer. Dette ville gjøre aksjen eksplosiv. Hvor sannsynlig det er kan vi bare gjette på, men det er bare oppside her, og ingen nedsiderisiko.
Skulle bare noen av disse punktene inntreffe burde aksjen etter min mening plassere seg nord for femtilappen. Slenger en på JV i denne cocktailen av glad-nyheter passer vi trolig selv de mest optimistiske kursmålene. Kommer oppkjøp på toppen av dette, regner jeg med en tredobling av dagens kurs. Minst.
Er det noen som tør å spekulere i timingen på dette; når de ulike gode nyhetene materaliserer seg? Kanskje har noen av dere andre gode momenter jeg ikke har ført opp?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Mandag ligger det bud i løypa ❤️✈️🚀
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 11:37
9814
Jo da, en kan drømme. For jeg regner med du ikke sitter på konkret informasjon.
Personlig hadde jeg nok foretrukket at alle de andre gode nyhetene kom først, og løftet kursen maksimalt FØR et bud i en oppkjøpsprosess kom på bordet. På den måten får vi, aksjonærene, mest mulig ut av alle de gode momentene.
Personlig hadde jeg nok foretrukket at alle de andre gode nyhetene kom først, og løftet kursen maksimalt FØR et bud i en oppkjøpsprosess kom på bordet. På den måten får vi, aksjonærene, mest mulig ut av alle de gode momentene.
Flaxx
26.09.2019 kl 11:42
9794
Enig.
Først bør der komme noen av de positive nyhetene ... som også betyr at shorterne skvetter til.
Og ...først bør NAS-kursen bli minimum 50 ... FØR det ropes på oppkjøp etc.
Først bør der komme noen av de positive nyhetene ... som også betyr at shorterne skvetter til.
Og ...først bør NAS-kursen bli minimum 50 ... FØR det ropes på oppkjøp etc.
Tiden er en god venn for oss som sitter LONG.
Og hva skal short skremme med fremover tro...?
DNB kan selvsagt overestimere forventningene til Q3, få DN.no til å spy ut en negativt vinklet artikkel på trafikktall uten å nevne MAX på bakken og Boeing erstatningen som kommer etc...
Vel jeg og mine 13K har det ikke travelt.
Og hva skal short skremme med fremover tro...?
DNB kan selvsagt overestimere forventningene til Q3, få DN.no til å spy ut en negativt vinklet artikkel på trafikktall uten å nevne MAX på bakken og Boeing erstatningen som kommer etc...
Vel jeg og mine 13K har det ikke travelt.
solb
26.09.2019 kl 12:02
9692
Blir dere lurt av meglerhusenes stadige bytter av de samme aksjene? Aksjene roteres rundt uten reelle kjøp/salg. Når dagen er omme, har det vært et 0-spill. Hensikten er å holde kursen på plass. Kundene får sanket billigst mulig. Vi trenger nyheter for å bryte fandenskapet.
Nå virker det som at det foreligger "noe" ved døra..
Hva kan dette være?
Hva kan dette være?
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 13:15
9473
Hva får det til å si at det virker som det? Hva er dine kilder?
sikker noen lik dei har dratt ut av skapet
Herman*
26.09.2019 kl 13:46
9366
Etter at Sissener klarte å sette en støkk i markedet gjennom sin ukritiske baissing av selskapet, holder det ikke med guiding-NAS må levere tilstrekkelig nyheter til å parkere likviditetsfrykten for godt. Vi vil nok se en ketchup effekt hvor «alle» skal inn i aksjen når risikoen er tatt noe ned. Selv har jeg kjøpt nesten daglig i mange uker, og er ikke fornøyd før vi passerer 70-75 Nok. Hvis selskapet leverer en rekke gode nyheter de neste ukene( JV, kompensasjon m.m)samt et greit q3, tror jeg kursmålene blir løftet til 70-100 kroner.
Redigert 26.09.2019 kl 14:21
Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 14:40
9205
Det er greit å være "long" i NAS, og jeg forblir gjerne aksjonær resten av min levetid. Men jeg kunne tenke meg å selge meg ned (med god fortjeneste) om ikke altfor lenge for å finansiere andre prosjekter. Jeg ønsker mao. ikke å vente i årevis på at de positive effektene av kulepunktene over skal utløses. Det var bakgrunnen for at jeg spurte om noen turde å gjette på timingen. Men jeg kan endre spørsmålsstillingen: hva tror dere er kursen i NAS 1.11.2019 og 31.12.2019?
ksandal
26.09.2019 kl 14:50
9175
Jeg tok nå enda en klong posisjon i NAS etter og sitte med kraftig tap i den jeg tok sist uke på 41kr :-)(etoro m gearing) Etter og ha vært short siden i fjor i NAS, tror jeg nå på en oppgang.
Nå skal det nevnes at hver j.... gang jeg tar en liten long posisjon i NAS, så faller den en krone eller 3. men håper vi nå skal opp.
Det er såpass mye som tasler for at de faktisk er over værste kneiken og kan fokusere på mer inntjening og dermed også stigende aksjekurs fremover. Det er fortsatt emisjonsspøkelse over nyttår om de neste 2 kvartal viser betyrdelig forbedret inntjening,
Mulig vi kan se 50kr relativt raskt om det løsner litt nå.
Nå skal det nevnes at hver j.... gang jeg tar en liten long posisjon i NAS, så faller den en krone eller 3. men håper vi nå skal opp.
Det er såpass mye som tasler for at de faktisk er over værste kneiken og kan fokusere på mer inntjening og dermed også stigende aksjekurs fremover. Det er fortsatt emisjonsspøkelse over nyttår om de neste 2 kvartal viser betyrdelig forbedret inntjening,
Mulig vi kan se 50kr relativt raskt om det løsner litt nå.
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 15:24
9083
Det er uansett skummelt å ikke være inne i aksjen. Senest tirsdag denne uken så vi hvordan kursen går opp 5-6% på få minutter.
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 15:50
9028
...Og hva skjedde med kursen 15:40 i dag? Brått fall uten negative nyheter.
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 16:03
8951
InvesTorbjørn skrev ...Og hva skjedde med kursen 15:40 i dag? Brått fall uten negative nyheter.
Flere aksjer falt samtidig. Ser av Aksjelive på E24 at OSE faller etter brått oljeprisfall.
Ja vel? Så NAS har begynt å FALLE også når oljeprisen går NED nå? Hva er det med denne aksjen denne høsten? Tungt ned på negative nyheter kan jeg akseptere, men ned på positive nyheter også er jo hinsides all logikk.
Ja vel? Så NAS har begynt å FALLE også når oljeprisen går NED nå? Hva er det med denne aksjen denne høsten? Tungt ned på negative nyheter kan jeg akseptere, men ned på positive nyheter også er jo hinsides all logikk.
Det er ikke longere som bør svette nå.
Kantarell
26.09.2019 kl 16:11
8877
Hva er du bekymret for? Bare last opp flere aksjer hvis du kan ;)
solb
26.09.2019 kl 16:12
8861
Mange ser nok at disse stuntene er utløst av meglerhus og shorters med sin tilgang på robotkraft.
Dessverre har jeg ikke beløp inne for å dra fordel av denne muligheten. Men det har jeg i morgen.
Dessverre har jeg ikke beløp inne for å dra fordel av denne muligheten. Men det har jeg i morgen.
Redigert 26.09.2019 kl 16:14
Du må logge inn for å svare
La de holde på. Spiller ingen rolle.
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 16:22
8904
Har en kvart million i cash som jeg flytter fra ett sted til et annet i morgen. Det er fristende å la pengene ta en tur med Norwegian i morgen. Men fredager gir ofte nedgang...
Artige
26.09.2019 kl 16:27
8874
Helt ødelagt denne aksjen. Skjønner godt de som tar gevinst eller begrenser tapet. Skjer jo null med nyheter, bare snakk snakk. Burde vært langt på 40 tallet med det som har skjedd siste tiden. Tragisk. Og sissen vinner vel dette.
Her vinner kun de som lar være å se på kursen hver dag. Short er desperate og selger ned på micro volum.
Men snart må de opp på 41.50 for å skaffe seg aksjer for å selge ned videre med.
Men snart må de opp på 41.50 for å skaffe seg aksjer for å selge ned videre med.
InvesTorbjørn
26.09.2019 kl 16:35
8822
Jf. mitt første innlegg på denne tråden; det er svært mange positive triggere som ligger klare i "pipeline" for NAS. Oppsiden er langt større enn nedsiden. Og vi vet erfaringsmessig at hver gang det kommer det minste nyss om noe positivt, raser kursen oppover. Til slutt løsner det. Det kreves bare stor grad av tålmodighet. Men du har rett. Vi BURDE ligget på minimum 46 kr nå. En annen måte å se dette på er at aksjen er svært underpriset, og potensialet som ligger latent og ikke er utløst er enormt. Bare opp til 46 kr er det nesten 30 % økning.
Epona
26.09.2019 kl 16:37
8812
Nedgang på rundt ei krone pr børsdag ... hvor er bunnen? Jo, den er når første melding nå slippes. Da vil kursen ta et Tigersprang eller flere.
ksandal
26.09.2019 kl 16:37
8807
InvesTorbjørn skrev ...Og hva skjedde med kursen 15:40 i dag? Brått fall uten negative nyheter.
Den faller alltid når jeg kjøper. det er bare sånn det er :-) Kommer nok opp igjen når jeg faller ut på stoplos i morgen.
solb
26.09.2019 kl 16:39
8788
Ja, da fikk også jeg lært ei lekse. Det er jo ikke det første stuntet jeg har sett her. Og flere av dem har jeg hatt fordel av. Så det jeg lærte, er å aldri sitte uten tigjengelig cash på handlekontoen. Her må man sitte klar.
Stop Loss i NAS er livsfarlig.
Ser jeg fikk litt som kan ha vært stop loss på 36.50 i dag.
Vel, snittet mitt gikk litt opp, men noen K til kan en sikkert leve med.
Er vel snart trafikktall, så litt travelt har Short det, jeg kan holde ut i noen år.
I mellomtiden faller oljen videre.
Vel, snittet mitt gikk litt opp, men noen K til kan en sikkert leve med.
Er vel snart trafikktall, så litt travelt har Short det, jeg kan holde ut i noen år.
I mellomtiden faller oljen videre.
InvesTorbjørn
27.09.2019 kl 12:57
8236
Brått oljeprisfall etter overraskende våpenhvile i Jemen.
Billigere drivstoff for NAS. Logisk bør vi ende dagen i pluss (selv om vi ulogisk er ned et par prosent i skrivende øyeblikk). Så gjenstår det å se om markedet reagerer logisk, da...
Billigere drivstoff for NAS. Logisk bør vi ende dagen i pluss (selv om vi ulogisk er ned et par prosent i skrivende øyeblikk). Så gjenstår det å se om markedet reagerer logisk, da...
InvesTorbjørn
27.09.2019 kl 13:13
8185
Glem det. NAS raser også når oljeprisen går ned nå. Den mest irriterende aksjen jeg har eid.
Samme som skjer hver gang før trafikktall.
5 september er du igjen en meget lykkelig mann.
5 september er du igjen en meget lykkelig mann.