Neuroblastoma-studien

Til informasjon.

Når har estimert antall for forventet deltakelse økt fra 260 til 296. Forventet ferdigdato er fortsatt mai 2020.
Gjern
26.09.2019 kl 19:45 358

Tak for informationen, hvordan vurderer du det at de udvider forventet antal deltagere - er det godt eller dårligt nyt ?
Fünke
27.09.2019 kl 09:29 236

Det er i alle fall ikke dårlig nytt. Jeg vet egentlig ikke helt gangen i et slikt studieløp. Slik jeg forstår det, om det blir aktuelt, så kjører man ikke en tradisjonell fase 3-studie på en slik vaksine mot en slik sykdom. Når alle indikasjoner gjennom fase 1 og fase 2 er at vaksinen fungerer, så ville det jo vært helt umenneskelig å kjøre et randomisert utvalg. Da vil jo halvparten av de som inkluderes ha mye større sannsynlighet for å dø. Men noe må jo antageligvis gjøres, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg håper denne vaksinen fungerer godt og at alle som kan ha nytte av den, også får mulighet til å gå på den. Dette med barn og alvorlig sykdom er helt hjerteskjærende. Så for min del, så håper jeg ikke det er kapitalistene som setter prisen på denne vaksinen, men heller de medmenneskelige. Jeg ønsker ikke en superprofitt på akkurat dette "benet" til Biotec Pharmacon.