REC - JUMs terminaksjer

AntonBerg
REC 27.04.2018 kl 17:14 18275

Ruller JUM aksjer videre eller tar han dem tilbake?


31. OKTOBER 2017

Umoe AS har i dag videreført en tidligere inngått
terminavtale om kjøp av 53.861.032 aksjer i REC Silicon ASA
(REC) til kurs NOK 1,0741 per aksje. Leveringstidspunkt for
aksjene er 27. april 2018.

Umoe AS og nærstående parter eier etter dette fortsatt
573.840.870 aksjer i REC direkte og kontrollerer 53.861.032
aksjer gjennom terminkontrakter, totalt tilsvarende 24,68 %
av aksjekapitalen i selskapet.

Umoe AS kontrolleres av Jens Ulltveit-Moe, som også er
styreleder i REC Silicon ASA.


- Kursen er 1,0741 mens aksjene i dag er verdt 1,369 hvilket gir 0,2949 per aksje eller 15,9 MNOK.
- Terminaksjene under SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 53,861,032 2.12% Comp. NOR har stått på konto i flere uker. Aksjene er normalt plassert ut i markedet ved rullering.
- Dersom en ny terminavtale skal inngås må kursen heves. Det er ikke en fordel for JUM.
- Dersom han skal rullere videre må han melde om at det er inngått en ny terminavtale. Dette er meldepliktig. Kl 17:15 er det ikke kommet noen melding om slik avtale.
- Ved forfall og uten ny avtale skal aksjene returneres til eier på eksisterende avtale. Denne er børsmeldt tidligere.
- På aksjonærutskriften på mandag kan SEB forsvinne ut med posten mens JUM øker. Vi får da en ny aksjonær inn på listen og passerer trolig 55 % til Topp 20.
Redigert 20.01.2021 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2018 kl 18:45 11937

Rullering ble børsmeldt før stengetid de siste gangene, så med mindre rutinene er endret så er aksjene nå tilbakelevert.
Fjellaksjen
27.04.2018 kl 20:35 11703

Det er på tide. Mulig det blir litt endringer da.
Ola Dunk
27.04.2018 kl 20:44 11670

gmtrade skrev Innlegget er slettet
Jeg undres....kan det tenkes at den "overraskende" kursbevegelsen vi har sett de siste dagene er et resultat av nettopp dette? JUM bestemmer seg for å ikke rullere og shorterne forsøker å kjøre kursen ned så mye de kan for å redusere sine tap....
Sa2ri
27.04.2018 kl 20:48 11646

«På aksjonærutskriften på mandag kan SEB forsvinne ut med posten mens JUM øker. Vi får da en ny aksjonær inn på listen og passerer trolig 55 % til Topp 20.»

Dette stemmer ikke da det kun er aksjer som er handlet før close på onsdag og derfor beholdning på VPS (T+2) som er lagt til grunn for aksjonærlisten hver mandag mandag. Dersom JUM har fått aksjene tilbake er dette meldepliktig informasjon som i følge børsen skal meldes når det skjer. Men, det kan jo tenkes at meldingen om levering eller rullering først kommer mandag.
Redigert 27.04.2018 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
27.04.2018 kl 21:09 11563

Hvordan vil en tilbakelevering slå ut? Vil dette bort i mot eliminere shortingen, eller er det også andre aktører som "leier" ut?
rischioso
27.04.2018 kl 21:42 11454

På denne tråden virker det farlig å være - hvert tredje innlegg blir slettet...
Sa2ri
27.04.2018 kl 22:18 11329

Det er flere aktører som låner ut aksjer. En av disse er «trygda» som skal forvalte dine og mine penger.
AntonBerg
28.04.2018 kl 00:45 11083

@risch

Ja, det ser ut som det er en risiko på denne tråden med så mange meldinger slettet. Har dere som har blitt slettet slettet dere selv eller har noen slettet dere?

@sa2ri
Den opprinnelige avtalen er børsmeldt med forfallsdato så det er kjent for markedet. Det er dersom det kom en ny TRS at man måtte få vite om det. Det er ikke kommet noen ny melding om rullering foreløpig. Om en slik avtale startet i dag skulle den vært børsmeldt i dag. Og ettersom forfallet dekkes av den første børsmeldingen, må JUM da børsmelde at han har fått tilbake aksjene? Det er vel strengt tatt smør på flesk. Ergo har vi ikke fått noen form for børsmelding i dag. JUM pleier å børsmelde samme dag. Men vi kan ikke utelukke noe før børsåpning mandag.

Vi får se til uken hvor aksjene havner til uken. Det er helt klart en fordel om JUM opptrer mer ansvarlig og ikke tilfører markedet økt tilbud på aksjer.

...........................

Konsekvensen av at disse aksjene trekkes tilbake er at SEB da ikke kan plassere dem i markedet og herje for å tjene ekstrapenger på andre mens de har aksjene i sin besittelse.

Det er selvfølgelig Topp 20-aksjonærene som styrker seg selv, som også stiller aksjer til disposisjon for gamblerne. Den dagen Topp 20 slutter med det forsvinner mye av tradingaksjene og aksjekursen stiger.

Om JUM trekker 53 mill aksjer vekk fra markedet så får man et negativt skifte i tilbudskurven tilsvarende 53 mill aksjer av 2.5 milliarder. I teoriet vil det presse kursen oppover. Alle aksjer som ikke er tilgjengelig i tilbud presser kursen opp. Husk det neste gangen dere legger ut aksjer på skremmeposter.
Redigert 28.04.2018 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2018 kl 07:32 10885

Slettet selv.
LukyStokwalker
28.04.2018 kl 11:12 10621

Kurset havnet ca 30øre over avtalt pris, det gir 16 millioner til jum, hadde kurset gått over 1,5 eller opp til 1,7 ville han har fått fordel av 25 millioner eller mer. Motivasjonen for å holde REC ned de siste dagene er åpenbar. Og motivasjonen for jum å ikke rullere videre er også tydelig.

Slettet den over selv, det var dobbelt innlegg

SEB kan ha tjent penger ved short posisjoner som måtte dekkes til over pris, men den gevinsten blir mindre siden kurset ble kjørt ned, med mindre de ikke shortert selv. Skulle gjerne sett deres regnskap på det.

-----

Det som er interessant er at markedet ansett REC som klar short kandidat fra ca 2 år siden, som er ikke så ulogisk med gjeldsproblematiiken. Men snu operasjonen er til å bli imponert over, og sentiment er snudd, samtidig som kurs har steget, og kommer til å stige videre. Når journalister begynner å skrive mer positivt om REC blir det en holdningsendring. Det er nok mange short posisjoner igjen som er i ferd med å dekkes igjen. Oppgang kommer nok utover sommeren. Ledelsen har gjort en god jobb det siste året, og fortjener mer ros enn de har fått.
Redigert 28.04.2018 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2018 kl 17:09 10401

Hvis aksjene ikke lånes ut, så må Jum ha andre planer.
Men hvilke planer skulle det være? Salg av en eierandel?
Han er jo bare en spekulant og ikke en investor i Rec.
Til tross for at han sier han har tro på solenergi
Redigert 28.04.2018 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
28.04.2018 kl 17:44 10320

Kun en spekulant og ikke investor..? Han er styreleder og Recs hovedkontor er i UMO AS sine lokaler på Lysaker. Han er størst eier. Gud for noen tull du skriver.
Slettet bruker
28.04.2018 kl 17:49 10290

Jens Ulltveit-Moe var min første sjef 1976. Opplevde han som ekstremt dyktig allerede da. Ikke undervurder den karen.
Slettet bruker
28.04.2018 kl 18:59 10156

Innlegget er slettet
Han er nå likevel ganske velstående da - i min målestokk. Så noe må han nå ha fått til.
AntonBerg
28.04.2018 kl 19:10 10159

Hva gjelder hvor smart JUM er så tenker jeg at alle som har mindre penger enn han egentlig bør skjønne at de bør klappe igjen. JUM har blitt rik ved å gjøre det folk flest ikke gjør. Han har blitt rik på å ta sjanser der andre ikke ville ta sjanser. Og han hadde vel gitt opp REC for lenge siden om han ikke hadde en ambisjon om å dra det i land og få solid profit. I Brasil gikk det først med tap og så gevinst. Alle sa han burde trekke seg ut og gi seg, men han er et stabeist og gikk igjennom noen magre år. Det er også der det ligger mye penger, når man går i fra bunn hvor alle andre var negative til å lykkes igjen.

Folk på dette forumet er veldig vant med alle som er negative i markedet. At REC ikke skal lykkes. Da er det klart at mange av dere aldri kommer til å få med dere hva som er bra, når det snudde og hvor aksjen etterhvert skal før det er for sent. Vi har passert bunnen og forsatt er det tradere som søker tilbake dit. På sikt handler traderne i strid med gravitasjonslovene. Men folk skal få følge sin egen overbevisning... det gjør også JUM.
orhaugen
28.04.2018 kl 19:27 10096

Godt sagt AB! Mange småaksjonærer er frustrerte av kursutviklingen etter q1.rapporten, men det er nå etter flere magre år alt faller på plass. JUM trekker tilbake aksjene. Nå ønsker både han og øvrige hovedaksjonærer å se høyere kurser. Ha en fin kveld!
orhaugen
28.04.2018 kl 20:45 9934

Innlegget er slettet
Jøje meg, for en tulling du er! Det er jo nettopp det Rec beviser nå, at de får det til. Og takk til AB som med fantastiske analyser av selskapet gjorde meg overbevist om å kjøpe 1 mill aksjer på 0,95 i januar.
Ha en fin kveld!
Slettet bruker
28.04.2018 kl 22:08 9806

At AB ikke spådde kursen ned hit da den sto i 3-4 kr (jeg har selv ikke vært med fra 10, 20 eller 200 kr), betyr ikke at han har hatt feil rundt markedet og selskapet. Selskapet er bedre stilt i dag enn da aksjen sto i 4-gangeren. Hva markedet gjør med den informasjonen er det ingen som kan spå. I hvert fall ikke i REC. Når det er sagt kan hvem som helst av oss bli litt nevrotiske når markedet går motsatt vei av det fundamentale.

Mitt eneste problem med AB er når han sier: «dere har latt kursen gå dit og dit, dere har ikke tatt grep, dere, dere, dere.» Som om vi alle representerer markedet og er skyld i alt, mens han ikke er med i regnestykket selv.

Men det ville vært et stort tap for oss alle om AB sluttet å skrive her, og vi satt igjen med en gjeng daytradere som kunnskapløst skrev positivt / negativt om det fundamentale, alt etter om de var ute eller inne i aksjen i det aktuelle tidspunktet.
Solguden
28.04.2018 kl 22:15 10172

Orhaugen ikke bare Jum som nå vil ha høyere kurs topp 20 har også økt kraftig. Tror vi vil se en helt annen kurs om ikke alt for lenge. Tror Randers er inne på noe når han sier vi vil se en høyere kurs om noen dager/uker.
Redigert 28.04.2018 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Odi.1
29.04.2018 kl 09:30 9806

..han kan ha glemt ut hele rulleringen sin også..
gmtrade
29.04.2018 kl 10:41 9661

Jag slettet mitt innlegg da jeg så feil på dato i åpningsinnlegget.

Poenget var å belyse at dette altså ikke er aksjer som er "lånt" ut til shorting. Aksjene er solgt. Avtalen gjelder tilbakekjøp og diverse rettigheter som er definert i denne. Som AB nevner lengre ned - en TRS. Ingen skal altså få, eller få levert tilbake aksjer. Dersom JUM vil ha tak på aksjene, må de kjøpes.

Og, selv om avtalen gjøres opp og JUM kjøper tilbake aksjene, er det ingenting i veien for at avtalen likevel erstattes av en ren utlånsavtale.

Oppgjør av avtalen er altså ingen garanti for at shortandelen i REC reduseres.

/S

Slettet bruker
29.04.2018 kl 16:44 9401

En som kjøper aksjer på børsen (utenom ved emisjonene) er ikke en investor i Rec.
Ingen av de midlene tilfaller Rec.
Så hvilke midler har Jum investert i Rec?
Hvor mye har han kjøpt ved emisjonene?

Og hvor mye har han skadet sjansene til å gjennomføre en ny emisjon ved å låne ut så mye aksjer til shorting?
Til tross for at han er styreleder.

En eller flere investorer ville stillet kapital for å få en større eierandel i Tianrec.
Hvor mye bladde Jum opp?

Nei, en eier er ikke nødvendigvis det samme som en investor. Ihvertfall ikke hvis han bare kjøper eierandelen fra forrige eiere.
Redigert 29.04.2018 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Petersen2
29.04.2018 kl 22:29 9112

Kan det spekuleres i at det ble solgt en del aksjer de siste to dagene med hensikt å senke kursen noe slik at tilbakeleveringen av aksjene til JUM ble billigere?
Solguden
29.04.2018 kl 22:44 9069

Hvem vet noe rart er det tydeligvis. Leverer meget bra resultat det kan ingen nekte for.
AntonBerg
30.04.2018 kl 00:43 8906

@grabein

Jeg har da mange ganger tatt på meg skylden for at aksjekursen har gått kraftig ned. Jeg pleier jo å varsle den på forhånd og som kommer alle dere som en stor saueflokk etter.

Store kursbevegelser som "majoriteten" ikke forventet hadde vi f.eks. fra 1,20 til 0,60 til 1,20 i 2012. Vi hadde fra 2,20 til 1,80 etter et Barclay-raid. Og vi hadde brøt under 1,20 ned mot 0,80. Jeg slag meg også på Prebens 1,40 fra et utgangspunk på 1,80. Pruting er viktig. Man skal ikke betale mer enn det man absolutt må og er selger villig til å gi rabatt så skal han jammen få lov til det også.

Hver eneste dag sitter jeg klar til å angripe! Jeg roper 0,80 i morgen om jeg ser åpning for det. Da går jeg rett i strupen på traderne og undergraver hele TA-grafen. Det beste av alt er at man kan være dønn ærlig om det og si det rett ut. Jeg kan f.eks. si til selgerne at det er idiotisk av dere å selge under pålydende, men dere kommer til å gå ned mot 0,80 likevel. Det er fordi folk flest er brødhuer. Alle som selger aksjer til en lav aksjekurs må skylde seg selv - har du en aksje er jobben din å få verdiene oppover. En trader er et virus i systemet fordi traderen ikke er opptatt av avkastning over tid, men å vinne en raskt 50/50 bet i løpet av 10 minutter.

Det hadde ikke vært mulig å dra ned REC-aksjen så langt ned som vi har sett nå før finanskrisen og enda mindre i gamle dager. Handel på OSE har endret karakter. Det handler mindre om selskaper og mer om trender hos tradere og overskrifter verden over.

De fleste av de som handler REC-aksjer hver dag vet knapt hva REC driver med, driter i hva mcap er, har aldri lest en selskapsrapport, leser kun TA-grafen og er kun opptatt av å tjene penger i løpet av uken og komme seg ut før fredagen tar slutt. Det er ikke REC som er investeringsobjektet lenger. Det er dere! Jeg spiller på dere. Om jeg kan få deg til å selge på 0,80 så knuser jeg deg og driver deg dit. Så gliser jeg etterpå.
AntonBerg
30.04.2018 kl 00:51 8881

@grabein

Jeg har da mange ganger tatt på meg skylden for at aksjekursen har gått kraftig ned. Jeg pleier jo å varsle den på forhånd og som kommer alle dere som en stor saueflokk etter.

Store kursbevegelser som "majoriteten" ikke forventet hadde vi f.eks. fra 1,20 til 0,60 til 1,20 i 2012. Vi hadde fra 2,20 til 1,80 etter et Barclay-raid. Og vi hadde brøt under 1,20 ned mot 0,80. Jeg slag meg også på Prebens 1,40 fra et utgangspunk på 1,80. Pruting er viktig. Man skal ikke betale mer enn det man absolutt må og er selger villig til å gi rabatt så skal han jammen få lov til det også.

Hver eneste dag sitter jeg klar til å angripe! Jeg roper 0,80 i morgen om jeg ser åpning for det. Da går jeg rett i strupen på traderne og undergraver hele TA-grafen. Det beste av alt er at man kan være dønn ærlig om det og si det rett ut. Jeg kan f.eks. si til selgerne at det er idiotisk av dere å selge under pålydende, men dere kommer til å gå ned mot 0,80 likevel. Det er fordi folk flest er brødhuer. Alle som selger aksjer til en lav aksjekurs må skylde seg selv - har du en aksje er jobben din å få verdiene oppover. En trader er et virus i systemet fordi traderen ikke er opptatt av avkastning over tid, men å vinne en raskt 50/50 bet i løpet av 10 minutter.

Det hadde ikke vært mulig å dra ned REC-aksjen så langt ned som vi har sett nå før finanskrisen og enda mindre i gamle dager. Handel på OSE har endret karakter. Det handler mindre om selskaper og mer om trender hos tradere og overskrifter verden over.

De fleste av de som handler REC-aksjer hver dag vet knapt hva REC driver med, driter i hva mcap er, har aldri lest en selskapsrapport, leser kun TA-grafen og er kun opptatt av å tjene penger i løpet av uken og komme seg ut før fredagen tar slutt. Det er ikke REC som er investeringsobjektet lenger. Det er dere! Jeg spiller på dere. Om jeg kan få deg til å selge på 0,80 så knuser jeg deg og driver deg dit. Så gliser jeg etterpå.

Det er lettere å tjene penger på nevrotiske tradere på 0,80-1,50 enn å tjene pener på at selskapet faktisk gjør det bra på 2,20+
Screc2018
30.04.2018 kl 02:19 8804

OSE traders er så utolmodige att de trur de skal rekke og gjøre masse gode trades för q2 . De er så dåligt insatte i dette case da de ikke tar seg tid att lese rapporten.
Innen sluttet på neste uke vet vi svaret. Personligen tror jag onsdag den 2 maj, Bye Bye toll, og vi kan recere kan nyte godt mange år.
Slettet bruker
30.04.2018 kl 08:40 8414

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye av den som var myntet på meg, men jeg har i hvert fall aldri solgt på lav kurs, heller akkumulert når jeg har hatt midlene. Er ingen stor fisk, men jeg nekter å selge med tap.
blochster
30.04.2018 kl 08:48 8863

SENESTE HANDLER MILLENNIUM OSE Opdatér
Købere Sælger Antal Betalt Tid
Anonymous Broker
Anonymous Broker
53 861 032 1,074 08:44:32 Lukkekurs
Mustanghegn6966
30.04.2018 kl 08:54 8843

@blochster hvor har du dette fra?
Slettet bruker
30.04.2018 kl 08:55 8831

Se siste handel i traderen din
blochster
30.04.2018 kl 08:55 8823

Kik på handlerne fortaget i dag

Du burde også kunne se det på handels historikken
orhaugen
30.04.2018 kl 08:57 8807

Som sagt i helgen. Nå ønsker ledelsen høyere kurser..
LukyStokwalker
30.04.2018 kl 08:57 8802

kurs 1,0741 kl 08:45:17 jum kjøpte tilbake