Axa, hva skal til for at vi skal få en positiv kursutvikling.

bålfreak
17.11.2017 kl 13:27 7786

Forhåpentligvis vil det hjelpe på kursen når vi får økte overskudd kvartal for kvartal.
Men ser vi på dagens kurs burde den ligget betydelig høyrere hensyntatt utviklingen i selskapet.
Nå vet de fleste at kursutviklingen har vært og er hemmet av overdreven shorting. Dette er en kjent sak både i ledelsen i selskapet og blant øvrige aksjonærer store som små.
Alle aksjonærer i AXA ønsker seg jo selvfølgelig en positiv kursutvikling , men det er, skal vi si, litt forskjellig tilnærming til hvordan dette ønske skal oppfylles. Noen større aksjonærer har veeeldig god tid og kan tenke seg å låne ut aksjene sine til shorting. Tiden er nå inne for å revurdere utlån av aksjer og noen av de andre større aksjonærene burde ta grep.

Jeg foreslår derfor at de henvender seg til Herr Mohn og ber ham slutte med utlån eller at de faktisk låner "shorteaksjene " hans og parkerer disse på en Vps konto, altså ikke benytter de til shorting.

Fredriksen har jo økonomiske muskler til å kunne gjøre slike fremstøt. Da ville vi garantert fått en annen utvikling i aksjen.
Jeg vil også anmode ledelsen i selskapet å gå ut med en henstilling til Herr Mohn om å slutte med utlånet av sine aksjer.
Det finnes sikkert andre grep også, jeg kjenner til flere mulige alternativer, men vil ikke gå ut med det nå.
Selvfølgelig ikke noe ulovlig eller på andre måter noe som ikke kan være akseptabelt .

Anmoder flere til å komme med forslag for å begrense eller få en slutt på den overdrevne shortingen i Axa.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2017 kl 11:01 5097

Haha, nei og nei.

Den der hadde du kun fått NG+ på av frøken :-)
Du vet vi skipssjefer har flott skute, stilling og lønn.
Vi går av som 57 åringer, og får full statspensjon + kan stå i annet lønnet arbeid i tillegg til pensjonen.

Nei lilleputt, konsentrer deg om axa nå, og svar hvorfor du kjøpe så dyrt. Du fikk jo råd av selveste SS om å vente.
Men klarte du det? Nei, og nå sitter du med 90.000 i minus.

SS
Slettet bruker
18.11.2017 kl 11:02 5094

Hehe, fikk du mammaen din til å korrigere det?

Svar på hvorfor i alle dager du gikk inn på 2,91 og 2,81 - ellers ser jeg jo at du klarte å kopiere ett av mine tips, inn hvert 10 øre nedover. Flink gutt.
Likefullt en lilleputt!

SS
NK2015
18.11.2017 kl 11:10 5090

Briller trenger du nok også, klarer ikke se forskjell på 39.000 og 90.000.

Løgn etter løgn Skipstaperen. Når skal du gi deg med det? og forholde deg til fakta?
bålfreak
18.11.2017 kl 11:13 4981

Vel,vel det ble ikke den diskusjonen jeg håpet på om temaet shorting. Trading er helt Ok for meg, driver også med det. Shorting kan også være Ok , men da i selskaper med svært god likviditet og høy omsetning PR dag. Store shortpodisjoner i små selskaper med lav daglig omsetning ødelegger det som burde være en normal kursutvikling. Meglerhusa som låner aksjer av Mohn får altfor mye markedsmakt og bruker den til å manipulere kursen. Dette er ikke bra og ødelegger og undergraver hele hensikten med børsen.
NK2015
18.11.2017 kl 11:15 4988

Er ganske enig med deg der Bålfreak.

Men igjen, shorting tilføyer likviditet til et marked. Hvor burde terskelverdien vært? mellom lite og stort selskap?
Slettet bruker
18.11.2017 kl 11:34 5090

Om det er dette du kaller løgn lever jeg godt med det !
Igjen, flott at du er ærlig om din inngang, og at du har minus - tommel opp for det. Og det har jeg allerede nevnt til deg, men du overser det !

Du om ditt, jeg om mitt. Det er ikke alle forundt å ha 90% avkastning på traderportisen på 10,5 mnd, det forstår jeg godt, og da kommer oppgulp som deg frem her! Helt normalt !

SS
bålfreak
18.11.2017 kl 11:37 4996

Nei si det, grensen burde vel gå på en daglig omsetning på f.eks 10 mill, ingen shorting på lavere enn 10 mill og deretter en form for gradering hvis mulig. Det er mange usunne faktorer som påvirker Oslo Børs Meglerhusas egenandel burde også vært strengere regulert.De har for mye markedsmakt og det er svært uheldig. Axa er et fremadstormende selskap. La oss holde fast ved det. Tålmodighet vil betale seg.
NK2015
18.11.2017 kl 11:39 4995

Helt enig med deg, jeg har gått glipp av mange store oppganger gjennom tidene pga. trades.
Slettet bruker
18.11.2017 kl 11:41 5006

Shorting er en del av spillereglene, og du kan ikke forby det.
Det er noe enhver som eier aksjer må og skal bestemme selv.

Det eneste som dere kan gjøre er å gå på personer som låner ut aksjer til short, og det er ifølge HO Mohn som står bak.
Finn mail, sms, og post - peppre han med tilbakemldinger. Men jeg tror at det preller av han som vann på gåsa.

Det enkleste er å gjøre som følger: if you can't beat them join them (shorterne) - lær dere å ta gevinst, og kjøp igjen - tror aldri AXA blir en stabil aksje som B2H.

SS
Slettet bruker
18.11.2017 kl 12:03 5007

Hanibal
Enig med SS. AXA er ikke for deg som også jeg har prøvd å fortelle deg tidligere. Hittil har din langsiktige investering bare gitt deg sure oppgulp. Som langsiktig investering ville jeg heller anbefalt YARA. Fett aksjeutbytte hvert år og en stødig kursoppgang som om noen år vil bikke 500-tallet hvis ikke vår verden blir snudd opp ned. Min Yara-portefølje har mer enn oppveid de tapsfellene som jeg har vært bort i på børsen.
Redigert 18.11.2017 kl 12:12 Du må logge inn for å svare