DOF SKVIS
Nå haster det visst å dekke shorten?
Redigert 21.01.2021 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 12:51
3598
hstray skrevInnlegget er slettet
Hvorfor skulle Mohn eller Laco ønske å overta gjeldsforpliktelser andre ikke vil ha? Det gir overhodet ingen mening.
"Tror du det kommer nye penger inn fra Dof eller annen aktør uten at bankene må ta solide milliard tap? Svaret er nei. " Her er jeg delvis enig med deg! Hva tror du da skjer med dagens egenkapitaleiere? De bli marginalisert til beinet.
Spørsmålet mitt var: Hvordan kan en investor som kjøper aksjer i DOF i dag tjene penger på sin posisjon over de neste 12 månedene? Her sier du implisitt at det ikke er mulig! For alle må ta tap her, og dagens aksjonærer mister dermed alt!
Man må dessverre benytte seg av regneferdigheter for å gjennomføre en restrukturering som skal være levedyktig, om du liker det eller ei. For at bankene og andre stakeholders skal finne frem til sannsynligheten for å få dekket gjelden så må man faktisk bruke kalkulator.
"Tror du det kommer nye penger inn fra Dof eller annen aktør uten at bankene må ta solide milliard tap? Svaret er nei. " Her er jeg delvis enig med deg! Hva tror du da skjer med dagens egenkapitaleiere? De bli marginalisert til beinet.
Spørsmålet mitt var: Hvordan kan en investor som kjøper aksjer i DOF i dag tjene penger på sin posisjon over de neste 12 månedene? Her sier du implisitt at det ikke er mulig! For alle må ta tap her, og dagens aksjonærer mister dermed alt!
Man må dessverre benytte seg av regneferdigheter for å gjennomføre en restrukturering som skal være levedyktig, om du liker det eller ei. For at bankene og andre stakeholders skal finne frem til sannsynligheten for å få dekket gjelden så må man faktisk bruke kalkulator.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Du burde begynne med frimerker eller noe slikt. Ingen shortere som er blitt overkjørt i dof aksjen, de fleste sitter fra over både 2 og 3kr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 12:36
3639
Hvis investorerne anså situationen for umulig, ville de sikkert sælge. Jeg har aktier og havde så sent som i sidste uge overskud, så mit GAK ligger pænt lavt. I sidste uge blev shorterne kørt over, det sker igen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Regner med du mener kjøpe for å dekke seg inn
Men innlegget viser vel din forståelse av aksjer og shorting
Jeg og flere andre har med rette påstått at du ikke eier en eneste aksje, det du her skriver viser vel at det er riktig
Men innlegget viser vel din forståelse av aksjer og shorting
Jeg og flere andre har med rette påstått at du ikke eier en eneste aksje, det du her skriver viser vel at det er riktig
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 12:18
3658
Hvordan kan man få på plass en løsning uten total utvanning for dagens aksjonærer?
"Møgster eller Mohn kan visst ingen andre muligheter overta dansk banks posisjon i lånene." Hvordan kan dette løse situasjonen for dagens aksjonærer?
"Møgster eller Mohn kan visst ingen andre muligheter overta dansk banks posisjon i lånene." Hvordan kan dette løse situasjonen for dagens aksjonærer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 12:15
3652
hstray skrevInnlegget er slettet
Utrolig at du ikke har plukket opp noe lærdom overhodet.
Spillteori kan du åpenbart ingenting om. Her er det kreditorene sammen med eventuelle friske penger som skal koke sammen en ny levedyktig kapitalstruktur. Man kommer dessverre ikke unna en kraftig utvanning for dagens aksjonærer. Du skriver: "Vi er ikke i fly bransjen hvor kreditorer kan ta sitt pant og selge dette til gjenstående låne verdi". Dette underbygger jo det faktum at dagens egenkapital i realiteten er borte.
Du aner åpenbart ikke hvordan man beregner TERP. Selvfølgelig kommer ikke en eventuell tegningsrett til å være verdt mer enn dagens prising av aksjen.
Jeg har spurt deg om dette før uten å få svar. Hvordan kan en investor som kjøper aksjer i DOF i dag tjene penger på posisjonen de neste 12 månedene?
Spillteori kan du åpenbart ingenting om. Her er det kreditorene sammen med eventuelle friske penger som skal koke sammen en ny levedyktig kapitalstruktur. Man kommer dessverre ikke unna en kraftig utvanning for dagens aksjonærer. Du skriver: "Vi er ikke i fly bransjen hvor kreditorer kan ta sitt pant og selge dette til gjenstående låne verdi". Dette underbygger jo det faktum at dagens egenkapital i realiteten er borte.
Du aner åpenbart ikke hvordan man beregner TERP. Selvfølgelig kommer ikke en eventuell tegningsrett til å være verdt mer enn dagens prising av aksjen.
Jeg har spurt deg om dette før uten å få svar. Hvordan kan en investor som kjøper aksjer i DOF i dag tjene penger på posisjonen de neste 12 månedene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 12:14
3636
Pga det kommer en løsning innen kort tid (nov 19) Bankene , kreditorene har alt å tape.. Møgster eller Mohn kan visst ingen andre muligheter overta dansk banks posisjon i lånene.. Har du lagt det inn i short analysen din Sneve?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
11,5 år siden sist det var utbytte i dof. Ihvertfall ingen verdiinvestorer som går inn her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 12:03
3656
Kan noen fortelle meg hvorfor en investor som kjøper aksjer i DOF i dag skal tjene penger på den posisjonen over de neste 12 månedene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 12:00
3635
Herregud mann, dette blir for dumt.
Har redegjort for dette i en post ovenfor. Ratene har vært noe høyere i vår og sommer enn samme tid i 2018. Likevel ble det minus i regnskapet for Q2. Mulig de klarer et tilnærmet null-resultat for Q3. Det hjelper lite, når man er i en syklisk sektor. De skal tjene penger i Q2 og Q3. Vinterstid er det laber aktivitet, og lave rater. tradisjonelt. I år har alle selskap vært flittig med å hente skip ut av opplag. Må mange skip tilbake til bøyene snart, om ikke markedet skal bli kraftig svakere i vinter. Å nå virker det som om overfloden av fartøy kommer tidligere enn de siste årene. Da blir de eventuelt få kronene ekstra i Q3 raskt borte.
Captain har helt rett, er ikke hva et fåtall AHTS har fått i Q3 som avgjør omsetningen til Dof. Det er du som har benyttet noen gode uker i spot til å fortelle hvor fantastisk bra alt er i Dof. Jeg og Captein m. fl har prøvd å formidle helhetstenkning.
Har redegjort for dette i en post ovenfor. Ratene har vært noe høyere i vår og sommer enn samme tid i 2018. Likevel ble det minus i regnskapet for Q2. Mulig de klarer et tilnærmet null-resultat for Q3. Det hjelper lite, når man er i en syklisk sektor. De skal tjene penger i Q2 og Q3. Vinterstid er det laber aktivitet, og lave rater. tradisjonelt. I år har alle selskap vært flittig med å hente skip ut av opplag. Må mange skip tilbake til bøyene snart, om ikke markedet skal bli kraftig svakere i vinter. Å nå virker det som om overfloden av fartøy kommer tidligere enn de siste årene. Da blir de eventuelt få kronene ekstra i Q3 raskt borte.
Captain har helt rett, er ikke hva et fåtall AHTS har fått i Q3 som avgjør omsetningen til Dof. Det er du som har benyttet noen gode uker i spot til å fortelle hvor fantastisk bra alt er i Dof. Jeg og Captein m. fl har prøvd å formidle helhetstenkning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
igjen snakker du tull, der er B/A ratio på 27/73%, 258k ligger på kjøpsordre og 694k tilsalgs så der er ingen som vil kjøpe til så høy pris.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:54
3642
For det første bugner lånemarkedet af penge og bankerne kan ikke opnå en fornuftig rente, for det andet vil man kunne redde sine penge, ved at give lempeligere krav.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:50
3328
Jeg kan forøvrigt godt forstå, at shoterne har travlt i dag, ingen vil sælge :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 11:50
3330
tvilsomt. Bankene har sett hvordan det gikk med Solstad som gigantisk enhet. Solstad har 1/4 av skip som har lugget i opplag i 4 år år uten mulighet til å få kontrakter. Disse vil bli hugget. Klassing, og reinvesteringskostnad er stor slik at det må ligge en god langsiktig kontrakt i bunn for at dette skal gjøres. Tror nok at banker nå ser på andre muligheter til disse skipene, eks ombygging til vind, fish farming, fiskefartøy eller andre bruksområder. Som offshore fartøy er de ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 11:49
3326
Hvordan kan du si at gjelden ikke er noe problem? Vi snakket NIBD/LTM EBITDA > 11x. Hvilken bank i verden skulle gå med på 0 rente? Dette er renspikket tøv!
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:49
3331
Jeg kigger på hvad retning efterspørgslen går i og den siger op og det afspejles i spot.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Når skal du dansken skjønne at de få fartøyene dof har i spotten ikke kan gjøre en dritt med dagens situasjon i selskapet. Hjelper da lite hva andre rederi får i spottrater for dof sin del. Så det er spottratene som har vært den tungtveiende faktor for at du investerer i dof? Kan ikke være annet da du ikke har annet å komme med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:40
3344
Gælden er ikke noget problem, hvis man finder en fornuftig løsning. F.eks. 0 rente i en periode.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:37
3366
Nu benytter du den øjeblikkelige situation. Se på hvad belægning/rater var for bare en uge siden og se på Q3. Det jeg skriver om Nordsøen er fakta. At der forsvinder fartøjer fra Nordsøen bekræfter, at der er større behov andre steder også. Alt i alt en god udvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 11:27
3389
Jeg har skrevet svært mange innlegg om DOF, og belyst selskapets økonomiske situasjon med faktisk tallmateriale. Der som er bull har ikke kommet med ett eneste kvantitativt punkt som tilsier at dagens aksjonærer skal sitte igjen med noen form for verdi.
Gjelden er for høy, inntjeningen er for svak. Før en eneste kreditor skal ta en krone i tap så skal aksjonærene miste alt. Jeg tror DOF kan leve videre hvis det kommer aktører på banen som ønsker å putte inn penger i dette. Det man må forstå er at før det skytes inn frisk kapital så vil dagens aksjonærer vannes totalt ut, og obligasjonseierne må ta beating.
Det er overhodet ingenting som taler for at dagens EK har noen verdi. Jeg har heller ikke sett ett eneste argument for at dagens egenkapitaleiere faktisk sitter med noe som har verdi.
Gjelden er for høy, inntjeningen er for svak. Før en eneste kreditor skal ta en krone i tap så skal aksjonærene miste alt. Jeg tror DOF kan leve videre hvis det kommer aktører på banen som ønsker å putte inn penger i dette. Det man må forstå er at før det skytes inn frisk kapital så vil dagens aksjonærer vannes totalt ut, og obligasjonseierne må ta beating.
Det er overhodet ingenting som taler for at dagens EK har noen verdi. Jeg har heller ikke sett ett eneste argument for at dagens egenkapitaleiere faktisk sitter med noe som har verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 11:26
3395
Du fortsetter med å spy ut, unnskyld begrepet: Pisspreik.
http://westshore.no/
Sjekk linken, og se antall fartøy tilgjengelig i Nordsjøen. 35% av tilgjengelige AHTS har jobb. Å vi vet at man snart går inn i vintertid, hvor mange skip kommer ut av kontrakter.
http://westshore.no/
Sjekk linken, og se antall fartøy tilgjengelig i Nordsjøen. 35% av tilgjengelige AHTS har jobb. Å vi vet at man snart går inn i vintertid, hvor mange skip kommer ut av kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 11:19
3420
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, hstray. På dette punktet.
Jeg tror bankene nå spør seg: Hvordan rydde opp, slik at dette blir siste restruktureringsprosess for denne gang. For prosessen er i seg selv en kostbar affære.
Tror bankene også har lært av sist gang. Selskapene er ikke i stand til å rydde opp på egen hånd. Det gjelder ikke bare Solstad. En ting er at INGEN fartøy har blitt skrapet. I USA gjorde prosessen at f.eks Tidewater sendte 10 år gamle skip til hugging. Men i tillegg har tilgang på skip gjort at man til tider har overfylt markedet med skip, og dermed ødelagt for seg selv.
https://sysla.no/maritim/500-offshore-skip-er-kandidater-til-dodslisten/
Hva skal til for å bedre situasjonen? Ja. Man ser på alternativ bruk. Men hvorfor skal alle andre selskap enn Dof ta ansvar å skrape? Alle gjør som Dof, leker struts og stikker hode i sanden. Mulig bankene ikke har annen mulighet til å bedre markedet? Hvis man ikke har tro på en slik løsning, finnes det et mye bedre alternativ enn Dof. Da kan man kjøpe Subsea7 og SDSD. Jeg er fremdeles usikker, og har derfor valgt å ha en mindre post i de to selskapene inntil videre. Personlig føler jeg Dof er for stor gambling. Men hatten av til dere, om dere får rett. Kommer en løsning hiver jeg meg på, men ikke før.
Jeg tror bankene nå spør seg: Hvordan rydde opp, slik at dette blir siste restruktureringsprosess for denne gang. For prosessen er i seg selv en kostbar affære.
Tror bankene også har lært av sist gang. Selskapene er ikke i stand til å rydde opp på egen hånd. Det gjelder ikke bare Solstad. En ting er at INGEN fartøy har blitt skrapet. I USA gjorde prosessen at f.eks Tidewater sendte 10 år gamle skip til hugging. Men i tillegg har tilgang på skip gjort at man til tider har overfylt markedet med skip, og dermed ødelagt for seg selv.
https://sysla.no/maritim/500-offshore-skip-er-kandidater-til-dodslisten/
Hva skal til for å bedre situasjonen? Ja. Man ser på alternativ bruk. Men hvorfor skal alle andre selskap enn Dof ta ansvar å skrape? Alle gjør som Dof, leker struts og stikker hode i sanden. Mulig bankene ikke har annen mulighet til å bedre markedet? Hvis man ikke har tro på en slik løsning, finnes det et mye bedre alternativ enn Dof. Da kan man kjøpe Subsea7 og SDSD. Jeg er fremdeles usikker, og har derfor valgt å ha en mindre post i de to selskapene inntil videre. Personlig føler jeg Dof er for stor gambling. Men hatten av til dere, om dere får rett. Kommer en løsning hiver jeg meg på, men ikke før.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 11:17
3423
Det er et paradoks, at udsigterne og tallene viser noget andet, end det shorterne kommer med. Vi har set flere felter skifte ejere i Nordsøen og disse ejere vil udvikle felterne, samtidig ser vi flere fartøjer forlade Nordsøen. Alt i alt en situation, der løfter efterspørgslen på fartøjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Du burde ta deg en ringerunde til Bankene og Obligasjonseierne og forklare hvor enkelt dette er, tydeligvis har dem ikke skjønt det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
At Solstad har det like vanskelig eller verre, det endrer jo ikke vanskelighetene til DOF. Ser du stadig kommer med dette rundt Solstad og at det skal sammenlignes med krisen i DOF
Du burde tatt deg sammen og solgt de dagene den var opp så hadde du berget litt penger
Slik du holder på nå virker du jo helt nede på dansken sitt nivå, og der hører ikke du til Stray . Du er mye bedre enn som så
Du burde tatt deg sammen og solgt de dagene den var opp så hadde du berget litt penger
Slik du holder på nå virker du jo helt nede på dansken sitt nivå, og der hører ikke du til Stray . Du er mye bedre enn som så
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Da er det jo flott vi har slike fasiter som deg som hele tiden har kommet med fakta og riktige spådommer , jeg ler så jeg rister av de danske klovner
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 10:50
3476
Det skal veldig lite til å løse dagens situasjon i DOF Subsea med ordne rullering av 1-3 ballongavdrag. Det er ikke en strukturell krise som i Solstad med bla 1/4 av skipene i opplag. Viktigste nøkkelfaktor er at Ebitdea øker. Bankene og obligasjonseiere har så enormt mye mer å tape.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 10:45
3489
tvilsomt. Bankene har sett hvordan det gikk med Solstad som gigantisk enhet. Solstad har 1/4 av skip som har lugget i opplag i 4 år år uten mulighet til å få kontrakter. Disse vil bli hugget. Klassing, og reinvesteringskostnad er stor slik at det må ligge en god langsiktig kontrakt i bunn for at dette skal gjøres. Tror nok at banker nå ser på andre muligheter til disse skipene, eks ombygging til vind, fish farming, fiskefartøy eller andre bruksområder. Som offshore fartøy er de ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
Jannern
02.10.2019 kl 10:30
3532
LOL for noe tull!
Subsea7 har en EV/EBITDA på ca 5x. Subsea 7 et gjeldfritt Subsea 7 er et selskap med mye høyere marginer enn DOF.
DOF har 10.5x EBITDA, har 18 mrd kroner i gjeld.
DOF har lave marginer enn Subsea 7.
Forklar hvorfor i all verden du er positiv til DOF...
Masochist eller prøver du å gå folk til å kjøpe slik at du kan gå short?
Subsea7 har en EV/EBITDA på ca 5x. Subsea 7 et gjeldfritt Subsea 7 er et selskap med mye høyere marginer enn DOF.
DOF har 10.5x EBITDA, har 18 mrd kroner i gjeld.
DOF har lave marginer enn Subsea 7.
Forklar hvorfor i all verden du er positiv til DOF...
Masochist eller prøver du å gå folk til å kjøpe slik at du kan gå short?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 10:28
3538
Hehe, er lov å bruke ironi, hstray :-)
Det er ett alternativ som ikke blir nevnt, men høyst reelt. Det er mest sannsynlig mange av de samme långiverne i Soff som i Dof. Hva skjedde med f.eks Rem og Farstad sist? Er turen kommet til Dof? Lage en gigantisk enhet, for på den måte å kunne restrukturere hele sektoren? Dermed kunne skrape skip slik at man til slutt ender opp med en levedyktig sektor? Uansett. Dagens aksjonærer i Soff og Dof sitter igjen med ingenting av investeringene gjort til nå.
Det er ett alternativ som ikke blir nevnt, men høyst reelt. Det er mest sannsynlig mange av de samme långiverne i Soff som i Dof. Hva skjedde med f.eks Rem og Farstad sist? Er turen kommet til Dof? Lage en gigantisk enhet, for på den måte å kunne restrukturere hele sektoren? Dermed kunne skrape skip slik at man til slutt ender opp med en levedyktig sektor? Uansett. Dagens aksjonærer i Soff og Dof sitter igjen med ingenting av investeringene gjort til nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 10:18
3561
Hvis kursen blir regnet som lav og gunstig, vil alle inn. Også større aksjonærer. I Dof virker det ut som større aksjonærer vil ut. Nordnet Livsforsikring er ute. First Reserve ønsker seg ut. Muligens også Mohn? Gjeld ble omgjort til aksjer for få uker siden. Da skulle kursen opp. For gjelden ble konvertert til 10 kr pr aksje. Flere av oss hevdet det var bedre å få 3.80 da, enn ingenting senere. Du finner ikke disse långiverne på aksjonærlistene. De hentet ut det de kunne få. Kan vise seg å ha vært et særdeles smart trekk.
Nytter ikke med flotte båter, om de ikke betjener gjelden. Kan kjøpe meg Ferrari, flott bil, men om jeg ikke betjener gjelden er jeg snart uten bil. Du tar ellers kraftig feil angående bakgrunnen for hvorfor noen advarer. Det er ikke snakk om å lure noen småsparere her på HO til å selge sine aksjer billig. Det er snakk om å forsøke å skape et realistisk bilde om situasjonen i selskapet. For å hindre folk å tape sparepengene sine. Ja. Kursen har falt 99.9% fra toppnoteringen. Betyr ikke at folk ikke kan tape penger lengre. En ny investor risikerer ikke tape bare 0.01%. Skyter man inn 100.000, vil man mest sannsynlig tape 100.000. Altså papirtap på 100%.
Dof Subsea fikk rullert et lån i høsten 2018. Da gikk renten opp til 10%. Det har vist seg ikke levedyktig. Sektoren er å regne som høyrisiko. Å de som gir lån uten sikkerhet, vil ønske å få betalt for risikoen. Nå har minst en bank funnet ut at risikoen er for stor, ut fra hva Dof er villig til å betale. Litt som diskusjonen mellom Norwegian Og Sissener. De velger å trekke seg ut, og ingen er villig til å overta. De har brukt alt for lang tid på å finne erstatter. Trolig sliter de med å overbevise de andre obligasjonseierne med å overta ballongen. Uansett, kommer de i brudd med forpliktelsene, blir 13.5 milliarder i langsiktig lån omgjort til kortsiktig lån. Da er det kveld og mørkt for selskapet.
Det er en uenighet mellom Møgster og Mohn. Hvis Mohn er på aksjonærenes parti, betyr det Møgster er deres motstander?
Nytter ikke med flotte båter, om de ikke betjener gjelden. Kan kjøpe meg Ferrari, flott bil, men om jeg ikke betjener gjelden er jeg snart uten bil. Du tar ellers kraftig feil angående bakgrunnen for hvorfor noen advarer. Det er ikke snakk om å lure noen småsparere her på HO til å selge sine aksjer billig. Det er snakk om å forsøke å skape et realistisk bilde om situasjonen i selskapet. For å hindre folk å tape sparepengene sine. Ja. Kursen har falt 99.9% fra toppnoteringen. Betyr ikke at folk ikke kan tape penger lengre. En ny investor risikerer ikke tape bare 0.01%. Skyter man inn 100.000, vil man mest sannsynlig tape 100.000. Altså papirtap på 100%.
Dof Subsea fikk rullert et lån i høsten 2018. Da gikk renten opp til 10%. Det har vist seg ikke levedyktig. Sektoren er å regne som høyrisiko. Å de som gir lån uten sikkerhet, vil ønske å få betalt for risikoen. Nå har minst en bank funnet ut at risikoen er for stor, ut fra hva Dof er villig til å betale. Litt som diskusjonen mellom Norwegian Og Sissener. De velger å trekke seg ut, og ingen er villig til å overta. De har brukt alt for lang tid på å finne erstatter. Trolig sliter de med å overbevise de andre obligasjonseierne med å overta ballongen. Uansett, kommer de i brudd med forpliktelsene, blir 13.5 milliarder i langsiktig lån omgjort til kortsiktig lån. Da er det kveld og mørkt for selskapet.
Det er en uenighet mellom Møgster og Mohn. Hvis Mohn er på aksjonærenes parti, betyr det Møgster er deres motstander?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 10:08
3580
Anbefaler flere her inn å høre på Podcast under med Aage Figenschou. Shortaktørene her inne tror at dette er et regneark, og oppsett med regler.
For bankene slår ett selskap som DOF konkurs for en gjeld på noen hundre millioner de ønsker å rullere. Skipene kan de selge til låneverdi. Står kjøpere i kø. Bankene har mange alternativer. IRONI
https://sysla.no/podcasts/shipping/gjeldsforhandlinger-er-mer-psykologi-enn-regneark/
For bankene slår ett selskap som DOF konkurs for en gjeld på noen hundre millioner de ønsker å rullere. Skipene kan de selge til låneverdi. Står kjøpere i kø. Bankene har mange alternativer. IRONI
https://sysla.no/podcasts/shipping/gjeldsforhandlinger-er-mer-psykologi-enn-regneark/
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 10:05
3594
Shorterne kommer nærmest ikke med en eneste rigtig information. Jeg vil også anbefale, at folk følger med på selskabets hjemmeside
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
hstray
02.10.2019 kl 10:03
3600
Hei forstår du er short. Skal ikke kritisere deg for det iht kursutvikling siste tid. Men er heller ikke noen tvil om at short aktører bruker algoritmer til styre kursen, og dermed manipulere kursen ned. Status er at Dof sin gjeld var bærekraftig når den ble inngått iht forutsetninger med regulær "roll over" av gjeld. Ny gjeld mot gammel gjeld. Slik har de holdt på i 15 år, og vi ser at dette ikke er bærekraftig idag da ett fåtall banker (sitat Hilde Drønen) ikke ønsker å refinansiere på denne måten da de ønsker å avslutte sine engasjementer mot olje og offshore. Derav situasjonen DOF har vært i siden Q1. 2019 har visst økning i Ebitdea, og DOF hadde betjent gjeld såfremt de kunne rullert /refinansiert ballong avdrag iht til plan fra 2013.
DOF har nedskrevet flåten kraftig gjennom krisen iht tall fra skipsmeglerfirmaer og etablerte regnskapsstandarder. Det du sier at de ikke har fulgt lover og regler er løgn. Man nedskriver heller ikke skip på 8-10 års kontrakter. PSV flåten er nedskrevet riktig. Finanstilsynet hadde en gjennomgang av alle selskap i sektoren og fant feil hos Solstad, som måtte gjennomføre ekstraordinær nedskrivning.
Ligge betydelig merverdier i flere av DOF Subsea sine datterselskaper bla DOFCON (50/50 JV), DOF installer etc. Mye kan selges ut, hvor det ligger gode kontantstrømmer over mange år. 8-10 års kontrakter med opsjon inngått i en annen tid hvor man trodde oljepris skulle i 200 $. Ser også at dette ikke er krysspant i flere selskap bla DOF installer med EK 1 milliard og kontanter 300 millioner
Dof er ikke innblandet i noen korrupsjonsskandale i Brasil. Ny løgn. Kom med kildehenvisning. Visst det er sak under så omhandler den ikke DOF
https://e24.no/naeringsliv/i/wPbbRo/tiltalt-for-aa-ha-betalt-bestikkelser-paa-vegne-av-norske-selskaper-i-brasil
Det som skjer nå i DOF er at det er ligger en skisse for løsning klar. Den har vært klar en stund. Men det kan se ut til at man avventer situasjonen i Solstad før man konkluderer. Blir det konkurs i Solstad, eller at banker tar sitt pant er DOF et av få (kanskje det eneste) som kan drifte mange av offshore skipene world wide.
At markedet for DOF ASA og DOF subsea har vært blytungt siste 4-5 år er vi alle enige om. Men du trenger ikke skrive så mye løgn
DOF har nedskrevet flåten kraftig gjennom krisen iht tall fra skipsmeglerfirmaer og etablerte regnskapsstandarder. Det du sier at de ikke har fulgt lover og regler er løgn. Man nedskriver heller ikke skip på 8-10 års kontrakter. PSV flåten er nedskrevet riktig. Finanstilsynet hadde en gjennomgang av alle selskap i sektoren og fant feil hos Solstad, som måtte gjennomføre ekstraordinær nedskrivning.
Ligge betydelig merverdier i flere av DOF Subsea sine datterselskaper bla DOFCON (50/50 JV), DOF installer etc. Mye kan selges ut, hvor det ligger gode kontantstrømmer over mange år. 8-10 års kontrakter med opsjon inngått i en annen tid hvor man trodde oljepris skulle i 200 $. Ser også at dette ikke er krysspant i flere selskap bla DOF installer med EK 1 milliard og kontanter 300 millioner
Dof er ikke innblandet i noen korrupsjonsskandale i Brasil. Ny løgn. Kom med kildehenvisning. Visst det er sak under så omhandler den ikke DOF
https://e24.no/naeringsliv/i/wPbbRo/tiltalt-for-aa-ha-betalt-bestikkelser-paa-vegne-av-norske-selskaper-i-brasil
Det som skjer nå i DOF er at det er ligger en skisse for løsning klar. Den har vært klar en stund. Men det kan se ut til at man avventer situasjonen i Solstad før man konkluderer. Blir det konkurs i Solstad, eller at banker tar sitt pant er DOF et av få (kanskje det eneste) som kan drifte mange av offshore skipene world wide.
At markedet for DOF ASA og DOF subsea har vært blytungt siste 4-5 år er vi alle enige om. Men du trenger ikke skrive så mye løgn
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 10:02
3605
Så må jeg sige til de, der ikke mener DOF tjener penge, at det kommer Q3 til at modbevise. Spot markedet svinger, men situationen er den, at flere skibe forsvinder fra Nordsøen. Omsætningen i aktien er nærmest ingenting, som vi altid ser på faldende kurs. SOFF stiger i dag, det må så betyde, at man er mere positiv til en løsning her?
Redigert 21.01.2021 kl 05:53
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.10.2019 kl 10:00
3816
Jeg anbefaler virkelig at alle som har interesse av DOF og DOF Subsea går inn og leser de sist kvartalsrapportene og kvartalspresentasjonene og hører fremføringen av resultatene. Alt ligger på selskapets hjemmeside. Dof.no
Her inne på forumet er det så ufattelig mye feilinformasjon og feilinformering om situasjon i selskapet, at det eneste riktige er å lese selv og gjøre seg opp en mening basert på all pålitelig informasjon.
Her inne på forumet er det så ufattelig mye feilinformasjon og feilinformering om situasjon i selskapet, at det eneste riktige er å lese selv og gjøre seg opp en mening basert på all pålitelig informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 09:49
3852
I et marked med negativ rente vil det være en god løsning for bankerne at give bedre lånebetingelser, da de ikke kan få rente af pengene ved at have dem stående, men tværtimod må betale. Situationen er den, at bankerne har alt for mange penge, de ikke kan låne ud, derfor ser vi en meget lav rente, eller ligefrem negativ rente. I Danmark må man betale for at have penge stående i banken, men får til gengæld penge for at låne penge til bolig. Det ville være en fornuftig løsning at give 0-rente i en periode. Man vil på den måde sikre en stabil situation for DOF. Jeg tror bankerne vil lempe kravene og på den måde sikre deres penge.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.10.2019 kl 09:38
3887
Jeg opplever at DOF ligger veldig laglig til for at nye aktører tar store posisjoner på eiersiden. Aksjekursen er veldig lav, dagens eiere og ledelsen kan ikke kjøpe fordi de sitter med innsideinformasjon, og selskapet har en spredt aksjonærstruktur. Videre har DOFSUB mange av de flotteste båtene i næringen, en høy egenkapital og en dedikert hovedeier. Det blir veldig spennende å se hva som skjer i ukene/månedene fremover.
Disse som snakker mest mulig negativt om selskapet vet så inderlig godt at de krisemaksimerer alt de kan for å få flest mulig aksjonærer til å selge aksjene sine med enorme tap. Hyggelige mennesker dette.
DOF har de aller fleste kreditorene med seg. Etter det jeg kjenner til er det ett fartøyslån som har vist seg vanskelig å refinansiere og ett ballonglån. Dette er så klart overkommelig å få til. Men det kan godt hende at DOF vil se løsningen for SOFF an før de sluttfører forhandlingene sine.
Dette kan være til aksjonærenes beste og bør ikke skremme vettet av oss.
Største aksjonær og Mohn har investert enorme summer i DOF og er åpenbart på vårt lag. Disse jobber for at aksjonærenes verdier igjen skal bli store i DOF, det er det ingen tvil om. Jeg har for øvrig sendt mail til DOF bare for å minne de på at ved en emisjon er det eneste riktige at dette blir en ren fortrinnsrettsemisjon, slik denne bla. ble gjennomført for BWO for et par-tre år siden.
Disse som snakker mest mulig negativt om selskapet vet så inderlig godt at de krisemaksimerer alt de kan for å få flest mulig aksjonærer til å selge aksjene sine med enorme tap. Hyggelige mennesker dette.
DOF har de aller fleste kreditorene med seg. Etter det jeg kjenner til er det ett fartøyslån som har vist seg vanskelig å refinansiere og ett ballonglån. Dette er så klart overkommelig å få til. Men det kan godt hende at DOF vil se løsningen for SOFF an før de sluttfører forhandlingene sine.
Dette kan være til aksjonærenes beste og bør ikke skremme vettet av oss.
Største aksjonær og Mohn har investert enorme summer i DOF og er åpenbart på vårt lag. Disse jobber for at aksjonærenes verdier igjen skal bli store i DOF, det er det ingen tvil om. Jeg har for øvrig sendt mail til DOF bare for å minne de på at ved en emisjon er det eneste riktige at dette blir en ren fortrinnsrettsemisjon, slik denne bla. ble gjennomført for BWO for et par-tre år siden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
mastermind
02.10.2019 kl 09:32
3904
Flott oppsummert Jannern. Nå venter jeg på slakten fra menigheten.
Her er folk som hevder selskapet betjener alle sine forpliktelser. En sjekk på Nordnet, viser de oppgir EPS på -4.32. Altså Ernings Per Share. Hvordan kan de betjene gjeld, om de taper -4.32 pr. aksje i året?
Nå har de i hele sommer vist til ratenivå, og Dof har blitt et rent AHTS/PSV selskap. Snittraten har vært noe høyere i vår og sommer, enn samme tid i 2018. Men nå ser det ut til å bli brått slutt. PSV er tilbake på rater på 6500£. Langt under driftskostnaden. Utnyttelsesgraden er for så vidt grei, nå ligger den på 75%. For AHTS er det verre. Falt til 35% siste uken. Nå går vi snart inn i vinterdvalen, med mye mer skip i drift enn på samme tid i fjor.
Kan ikke skjønne annet en dagens aksjonærverdi skal være høyere enn kr 0. Ikke 0.99, men 0.00. Når resultatet av prosessen er over.
Her er folk som hevder selskapet betjener alle sine forpliktelser. En sjekk på Nordnet, viser de oppgir EPS på -4.32. Altså Ernings Per Share. Hvordan kan de betjene gjeld, om de taper -4.32 pr. aksje i året?
Nå har de i hele sommer vist til ratenivå, og Dof har blitt et rent AHTS/PSV selskap. Snittraten har vært noe høyere i vår og sommer, enn samme tid i 2018. Men nå ser det ut til å bli brått slutt. PSV er tilbake på rater på 6500£. Langt under driftskostnaden. Utnyttelsesgraden er for så vidt grei, nå ligger den på 75%. For AHTS er det verre. Falt til 35% siste uken. Nå går vi snart inn i vinterdvalen, med mye mer skip i drift enn på samme tid i fjor.
Kan ikke skjønne annet en dagens aksjonærverdi skal være høyere enn kr 0. Ikke 0.99, men 0.00. Når resultatet av prosessen er over.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.10.2019 kl 09:30
3915
Masse helt ubegrunnede påstander fra janneren
La oss spole litt tilbake. DOF har over mange år hatt mye gjeld. Samtidig har markedet vært positive til DOF og så absolutt ment at dette er en bra kapitalstruktur. Jeg tenker blant annet på situasjonen ved forrige restrukturering. Jeg tenker på hvordan selskaper som DOF normalt sett er finansiert.
Det DOF trenger er en annen avdragsprofil på gjelden og det bør bankene stille seg positiv til fordi dette er en fornuftig løsning. Og selskapet trenger arbeidsro til å vinne kontrakter, utnytte all sin kompetanse og utvikle selskapet. Dette vet bankene.
Markedet for IRM subsea har vært svakere enn forventet og dette skaper utfordringer. EBITDA i DOF og DOF Subsea kunne en såklart ønsket seg høyere, og det kan godt inntreffe, men da trenger selskapet arbeidsro til å ha fokus på drift og ikke at store deler av selskapet må bruke svært mye ekstra ressurser på en uavklart finansiell situasjon.
La oss spole litt tilbake. DOF har over mange år hatt mye gjeld. Samtidig har markedet vært positive til DOF og så absolutt ment at dette er en bra kapitalstruktur. Jeg tenker blant annet på situasjonen ved forrige restrukturering. Jeg tenker på hvordan selskaper som DOF normalt sett er finansiert.
Det DOF trenger er en annen avdragsprofil på gjelden og det bør bankene stille seg positiv til fordi dette er en fornuftig løsning. Og selskapet trenger arbeidsro til å vinne kontrakter, utnytte all sin kompetanse og utvikle selskapet. Dette vet bankene.
Markedet for IRM subsea har vært svakere enn forventet og dette skaper utfordringer. EBITDA i DOF og DOF Subsea kunne en såklart ønsket seg høyere, og det kan godt inntreffe, men da trenger selskapet arbeidsro til å ha fokus på drift og ikke at store deler av selskapet må bruke svært mye ekstra ressurser på en uavklart finansiell situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
02.10.2019 kl 09:00
3971
Endelig noen som forstår dette! Takk!
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
Jannern
02.10.2019 kl 08:44
3996
Kjære masochister!
DOF har gjeld som overhodet ikke er bærekraftig
-Netto gjeld fratrukket kontanter utgjør mer enn 10 ganger så mye som EBITDA. Det betyr at INGEN seriøse investorer vil investere i selskapet
-Gjelden må derfor reduseres kraftig! Kanskje må 9 mrd kroner i gjeld slettes. Børsverdien av selskapet er mao verdt 0. Før långivere aksepterer at gjelden deres slettes så overtar de heller selskapet. Hovedeier må derfor skyte inn flere milliarder for å beholde selskapet. Hovedeier kommer ikke til å skyte inn store beløp uten at gjelden blir redusert og restrukturert.
-Selskapet har 1.2 mrd i rentekostnader 2019!! Det er helt vilt!
-Selskapet er et totalt kaos og har en struktur som ingen andre er interessert i.
-Å selge unna eierandeler? Glem det. Man får tilbake mye mindre enn gjelden.
-DOF har oppblåste eiendeler i balansen. Deres nedskrivninger på PSV flåten er helt feil. Kan Finanstilsynet komme til å gripe inn? Trolig minst 4-5 milliarder kroner for lite er dette nedskrevet Her kommer det trolig også store nedskrivinger! Reell bokført egenkapital må være flere milliarder i minus.
-og de er innblandet i en stygg korrupsjonsskandale i Brasil. Som gjør refinansiering mye mye vanskeligere å få til!
-Situasjonen er sjakk matt! Om man absolutt ønsker subsea aksjer, så kjøp heller gjeldfrie Subsea7!
-DOF er verdiløst. Å eie den nå er likestilt med masochisme!
-Selskapet prises til 480 millioner kroner. Aksjen vil falle mer enn 90% fra der den ligger idag!
-De som hausser aksjen her må enten være veldig naive og utvitende eller så gjør de det for å lokke frem kjøpere slik at de kan shorte aksjer!
Lykke til masochister, dette går nemlig til helvete på første klasse! (Men det er vel det masochister ønsker seg)
DOF har gjeld som overhodet ikke er bærekraftig
-Netto gjeld fratrukket kontanter utgjør mer enn 10 ganger så mye som EBITDA. Det betyr at INGEN seriøse investorer vil investere i selskapet
-Gjelden må derfor reduseres kraftig! Kanskje må 9 mrd kroner i gjeld slettes. Børsverdien av selskapet er mao verdt 0. Før långivere aksepterer at gjelden deres slettes så overtar de heller selskapet. Hovedeier må derfor skyte inn flere milliarder for å beholde selskapet. Hovedeier kommer ikke til å skyte inn store beløp uten at gjelden blir redusert og restrukturert.
-Selskapet har 1.2 mrd i rentekostnader 2019!! Det er helt vilt!
-Selskapet er et totalt kaos og har en struktur som ingen andre er interessert i.
-Å selge unna eierandeler? Glem det. Man får tilbake mye mindre enn gjelden.
-DOF har oppblåste eiendeler i balansen. Deres nedskrivninger på PSV flåten er helt feil. Kan Finanstilsynet komme til å gripe inn? Trolig minst 4-5 milliarder kroner for lite er dette nedskrevet Her kommer det trolig også store nedskrivinger! Reell bokført egenkapital må være flere milliarder i minus.
-og de er innblandet i en stygg korrupsjonsskandale i Brasil. Som gjør refinansiering mye mye vanskeligere å få til!
-Situasjonen er sjakk matt! Om man absolutt ønsker subsea aksjer, så kjøp heller gjeldfrie Subsea7!
-DOF er verdiløst. Å eie den nå er likestilt med masochisme!
-Selskapet prises til 480 millioner kroner. Aksjen vil falle mer enn 90% fra der den ligger idag!
-De som hausser aksjen her må enten være veldig naive og utvitende eller så gjør de det for å lokke frem kjøpere slik at de kan shorte aksjer!
Lykke til masochister, dette går nemlig til helvete på første klasse! (Men det er vel det masochister ønsker seg)
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare
hstray
01.10.2019 kl 16:52
4226
kommer ingen emisjon i Solstad uten giga gjeldslettelse.
Skal eierne putte på 2 milliarder Nok i frisk EK krever de med stor sannsynlighet 15 milliarder i gjeld slettet. Tøffe gutter som Røkke som ikke er redd for å tape innsatsen sin og er nådeløs med bankene, og banker som ønsker i minimere tapet sitt gjør situasjonen ekstremt krevende.
Skal eierne putte på 2 milliarder Nok i frisk EK krever de med stor sannsynlighet 15 milliarder i gjeld slettet. Tøffe gutter som Røkke som ikke er redd for å tape innsatsen sin og er nådeløs med bankene, og banker som ønsker i minimere tapet sitt gjør situasjonen ekstremt krevende.
Redigert 21.01.2021 kl 01:10
Du må logge inn for å svare