NAS 3 store strategiske trigger


NAS har 3 store strategiske trigger som kan komme i spil i de kommende dage og uker og den ene er glemt litt i diskussion om de to andre.

1. Opkøb av Norwegian - Det som gør et opkøb oplagt er at der er behov for en konslidering i Europæiske luftfart. US har været igennem denne konsolidering og derfor at Warren Buffet har valgt at have stor positioner i luftfartsselskaber i den seneste tid (Se YouTube kommentar).

https://www.youtube.com/watch?v=W1RUxukz224

2. Joint Venture - Norwegian har siden 2018 omtalt dette og i prospektet for emission er også omtalt et "letter of intent". Ved sidste kvartalsregnskab faldt også den berømte kommentar om at dette kunne være på plads indenfor uger. Om der er tale om et stort JV med 100 plus fly eller et mindre Asien JV med alle Airbus fly (med Hong Kong Express som hovedaftager af fly på leasing kontrakt) er vanskligt at vurdere. Men en årsak til at det ikke er annonceret kan være et ønske fra opkøber som netop er interesseret i selv at overtage de nye fly på de lukrative opkøbskontraker Norwegian har lavet med både Airbus og Boeing.

3. Low-cost Carrier Alliance - Der er allerede et samarbejde med EasyJet men der er ikke etableret en egentlig global allaince endnu. Men det har været klart at Bjørn Kjos har til opgave at få dette på plads via hans rolle som bestyrelsens rådgiver. Denne 3 strategiske tigger syntes jeg er noget som er blevet glemt i diskussionen omkring de to ovenstående punkter.

Der er også nogle financielle trigger, som er mere åbenlyse og derfor nemmere at identificere men hvor tidsperspektivet er vanskligt:

1. Utbetaling af Boeing kompensation - De beløb som Norwegian har omtalt af tab i sammenhæng med Max-flyene føler jeg meg overbevist om bliver dækket mere eller mindre. Om der så kommer et upfront aconto del-utbetaling eller om Norwegian må vente på hele beløbet til flyene er på vinger må vi vente at se. Jeg har indtryk af Smedegård varetager disse forhandlinger.

2. Utbetaling af Rolls Royce kompensation - Trent1000 motorerne har givet en del problmer og det er fair at antage at dette må udløse en eller anden form for kompensation. Om det bliver i cash eller i form af service eller ligende er ikke klart for meg. Jeg regner med at det bliver en kombination.

3. Penge tilbageholdt af kreditkortinnløser - Karlsen har oplyst at en nye innløser er kørt ind og at en innløser ytterligere er på vej ind i dette kvartal. I tillæg skal omlegning af obligationslån gjerne medføre en reduktion i de penge som bliver tilbageholdt.

Samlet set en yderst interessant situationen, hvor der er mange strenge der kan blive spillet på. i de kommende dage og uger.
Redigert 28.09.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.09.2019 kl 11:10 1361

Husk i denne sammenheng at da AirAsia og Malaysia Airlines dannet en alliance var det igennem en stor "share swap deal".
Redigert 28.09.2019 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Epona
28.09.2019 kl 11:21 1338

En god og realistisk analyse 👍

Takk for fin fremstilling :)

Enig men først skal nok nas ned mot kr 30 igjen?

Vi skal nok ikke ned og teste 30 igjen nå, trafikktallene kommer på fredag..og jeg tror at de blir gode (RASK på 0.36-0.37). Det kan hende at shorterne vil lykkes med å presse ned litt til på mandag (kanskje tirsdag også), men så er det slutt og kursen vil gå opp frem mot fredag og stige kraftig på fredag gitt at mine estimater på RASK slår til. Vel, dette er tro fra min side...og jeg har tatt feil før....
EliotS
28.09.2019 kl 14:53 1111

Det er værd at huske på at trafiktallene i september vil være påvirket af strejke i Ryan Air, strejke British Airway, ballade i baggagehåndtering hos SAS i København og senest konkurs i Thomas Cook. Det bør være en god måned.

Jeg tror og på gode trafikktall. Men ikke vits i å håpe på for mye. Jeg er også veldig godt fornøyd med 0.35, da dette kan være nær 10% forbedring - som også vel er den høyeste veksten i rask så langt i år. 10% også i juni.
Epona
28.09.2019 kl 15:36 1052

Fredag legger jeg på vinterdekk og senest da begynner også oppturen for NAS. Den bør komme lenge før ... ?

RASK for september i 2018 var 0.33, så dersom vi skal ha 10% opp må vi opp på 0.36.....

Takk EliotS; bra skrevet!

Innlegget er slettet av administrator

Ja, jeg skrev opp mot 10%. 0.357 0.358 osv blir vel også skrevet som 0.35

Ser ut som det ikke brukes normale matematiske regler ja. RASK i september var egentlig 0.337, så det ser ut som siste desimal bare tas bort....

September 2018 altså...
EliotS
30.09.2019 kl 06:49 486

NAS ledelse må gjerne til at give litt lyd fra sig. Håber at trafik-tallene blir sådan en anledning.