PGS Q3

zavva
PGS 28.09.2019 kl 10:12 9212

Da nærmer vi oss avslutningen av tredje kvartal og revenue update 9. oktober samt Q3 rapport 17. oktober.

I tradisjon tro poster jeg mine estimater og håper på diskusjon rundt disse.
Bommet ganske grovt ved Q2 så forhåpentligvis treffer selskapet med guidingen om at andre halvdel av 2019 blir betydelig bedre.

Estimater Q3 (oppdatert 09.10)

Segment revenue:

Contract: 75MUSD
MC prefunding: 75MUSD
Late sales: 75MUSD

*Total revenue: 235MUSD

Cost of sale: 68MUSD
RD/SGA: 12MUSD

*EBITDA: 155MUSD

Amortization MCL: 95MUSD
D/A LTA: 25MUSD

*EBIT: 35MUSD

Financial cost: 16MUSD
Income tax: 5MUSD

*Net profit: 14MUSD
*EPS 0,04

Jeg tror altså på et svært god resultat i Q3. Baserer dette på selskapets guiding, innsidekjøp samt uttalelser om refinansiering etter fremlagt Q3 resultat.

Ble bare rot med sperret tråd - virker som funksjonaliteten ikke fungerer helt. Åpner derfor for alle og regner med enkelte brukere her inne ødelegger tråden ganske kjapt dessverre. Fint om dere som vil kommentere holder til PGS Q3 slik at vi får en god diskusjon.

Diskusjon rundt andre aksjer - eksempelvis Magseis, EMGS osv kan tas på andre tråder.

Redigert 21.01.2021 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2019 kl 18:27 2262

Ledelsen kjører et høyt spill nå i forkant av refinansiering. De skryter av å ha «nok» et skip i aktivitet. Problemet er at inntektene fra kontraktsarbeid falt markant fra Q2 til Q3. Det samsvarer ikke med økt aktivitet. Presentasjonen var hysterisk, CEO virker å ha demens, flere ganger han «ikke husker». Enkle ting som hvor mange prosent av ordreboken som er prisrelatert vs aktivitet, har de helt sikkert oversikt over. Om ikke CEO har oversikt, så bør CFO vite det.

Bankene har ikke dårlig hukommelse. Uten kraftig økning i kontraktsarbeid, kan de glemne refinansiering uten emisjon. Det er kontraktsarbeid som skal være hovedinntekten til PGS. Ikke multiklient eller salg fra biblioteket.
zavva
18.10.2019 kl 19:30 2216

Dette har jeg forklart deg før så det er ganske tydelig
hvem som har demens.

Men siden det er deg og du har det tøft om dagen skal jeg poste det igjen:

zavva
09.10.2019 kl 23:19
1140
Det faktum at en hadde 32% av flåten på kontrakt i Q3 mot 45% i Q2 er vel kanskje av betydning?

32% / 75mill = 2,34mill pr prosent
45% / 94,4mill = 2,10mill pr prosent

Enkelt forklart vil det si at med samme allokering til kontrakt
i Q2/Q3 ville hatt 10% høyere inntekter på kontrakt i Q3.

Du fikk med deg at Q3 var beste kvartal siden Q4 2014 og at EBITDA for kvartalet var over 3x hva en forventer Magseis leverer i hele 2019? Ja, tre ganger så mye på et kvartal mot Magseis på fire kvartal.

Til orientering har jeg kjøpt meg en post i Magseis til nøyaktig det kursmålet du har fablet om at emisjonen i PGS ville bli på - 5kr. Så får vi se hvor smart det var men jeg klarte ikke dy meg når 5 blank kom. Den posten er merket Matsern og formålet er deltagelse i emisjon.

Aldri for sent å snu - enda mye oppside i PGS. Mer skeptisk til Magseis. Tradingposten på 5,40 blir jeg vel brennende inne med sammen med Matsern posten på 5 blanke kroner.

Redigert 18.10.2019 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2019 kl 19:41 2199

Magseis-caset er dratt ut i tid. Det har jeg ingen problemer med å se.

Forklaringen din er jo nok en bekreftelse på det jeg sier, at kontraktarbeid går ned. Prosenten bør øke, ikke synke. 60-70% av flåten bør være kontraktsarbeid, hvis vi virkelig snakker recovery i streamer. Q3-2009, var 73% kontrakt, i Q3-2010 57%. I q3-2009 hadde PGS 263 mill dollar inntekter på kontraktsarbeid. I Q3-19 kun 76 mill dollar, og det skrytes det av. Q3 som pleier å være det beste kvartalet for kontraktsarbeid.
Redigert 18.10.2019 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2019 kl 20:02 2176

Pgs er multiclient nr 1 i verden,mao det er der inntektene er med de stpre skipene.
Streaming rundt felt som pgs allerede har oppdaget har vært en slagmark og dårlige priser men nå skal pgs inn i dette markedet med bedre teknologi og lavere priser enn hva Mseiss har med stygge andbusd og derretter tap.
Dette skjer i januar men Pgs vil alltid være en indikator for andre om markedet er rebalansert,det er det ikke helt men det er bedre priser og mseiss må bare skifte kalkulatorer til hele staben for de har ikke kontroll på virksomheten.
Pgs er ikke hellige de heller og bør avklare refinans før en aksjekurs er fallende igjen.
zavva
18.10.2019 kl 20:07 2167

Det ser ut som du glemmer hvor en kommer fra.
Det er betydelige forskjeller på 2009 og 2019 på svært mange måter og det vet du godt. Jeg legger denne diskusjonen død da det er nyttesløst - la oss heller se hvordan utviklingen blir fremover og la aksjekursen tale for seg selv.

De fleste av oss er på børs for å tjene penger - det vil jeg tro flere av oss på denne tråden har gjort de siste dagenen. Husk det er inngang det handler om og min er mange kroner under 16. De som kjøpte seg inn på 40kr+ er det selvsagt verre med men det blir vel det samme som Magseis på 20+.

Du har spådd emisjon i PGS på 5kr.
Jeg sitter i long i PGS til vi ser 30kr + til våren.

Til uken kommer det flere oppgraderinger - det er vel nesten garantert om en ser på volumet siste to dager.

Så vil tiden vise hvem som treffer.
Slettet bruker
19.10.2019 kl 01:48 2073

Nettopp, der sa du det selv. «Det er betydelige forskjeller på 2009 og 2019». Men likevel så sitter du i PGS. Alt det PGS har av utstyr og skip er tilpasset markedet slik det var for 10 år siden. 2009 kommer ikke tilbake igjen.
Slettet bruker
19.10.2019 kl 08:10 2028

Har du sett på resultatene til pgs vs mseis Matsern? Mseis er styrt av større idioter enn pgs og det skulle ikke være mulig. I tillegg er produktene helt ulike og de er sånn sett knapt konkurrenter. Det er som forskjellen mellom briller og mikroskop.

At du kritiserer noen som har dratt inn 50% på en uke er bare ignorant.
Slettet bruker
19.10.2019 kl 09:40 1984

Jeg snakker ikke om aksjekursen, den lever sitt eget liv. Thin gikk vel 200-300% på kort tid, men produktet er fortsatt tull.

Resultatene til Magseis er for dårlige, det har du helt rett i, men det styres i hovedsak av Magseis selv. Inntektene vokser, men hva hjelper det, når kostnadene vokser like mye eller mer. Den nye ledelsen må kutte i ansatte og effektivisere driften, så kommer fortjenesten.

For PGS sin del, så er problemet at kundene ikke er villige til å betale nok. Det er for mange streamerskip i forhold til etterspørselen. Dette er ikke noen easy fix for og er utenfor PGS sin kontroll. Hvis ratene går opp, er det mange skip i opplag som kan dukke opp i markedet, noe som vil presse ratene ned igjen.

danmark1
19.10.2019 kl 10:47 1943

Jeg mener en indgang på 5 i Mags. er bedre end en indgang på 12-14 i PGS. Mags. har vel bedre mulighed for selv at trimme virksomheden til overskud?
Slettet bruker
19.10.2019 kl 17:00 1829

PGS hadde 18% driftsmargin i Q3. Blir ikke flere båter enn det som er av streamere. Mitt tips er uansett å sitte i flere seismikk-aksjer om man skal være eksponert mot disse geolog-idiotene. Vet aldri hvor det dukker opp en klønete børsmelding, en helvetes emisjon, resultatvarsel (knegg knegg), eller at sjefen finner ut at alt går bra via sin egen resultatpresentasjon selv om han sa at det gikk til helvete for 2 uker siden (PGS).
Fischer
24.10.2019 kl 09:24 1413

Ref. dagens innsidekjøp fra styremedlem.
Selv om beløpet er relativt lite (ca 100.000 NOK) anser jeg det som positivt at det kjøpes aksjer på disse nivåene fra personer som har inngående kjennskap til selskapet. Eksempelvis: Ville man foretatt et slik kjøp hvis utsiktene for refinansiering uten emisjon så vanskelig ut ?

Som sagt vektlegger jeg ikke dette mye, men noen som følger tankegangen ? Zavva?