Slettet bruker
29.04.2018 kl 19:49 6369

Redigert 21.01.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2018 kl 20:45 6254

Takk for presiserende info. Simpson lover å være forsiktig med aksjene i mai.
omans
30.04.2018 kl 06:21 6019

Mulig en kan vurdere å selge Akerbp nå snart.
Men rsi på osebx indikerer fortsatt noe oppside iom avmålingen ikke viser overkoking riktig ennå, selv om den er underkant av 70. Rsi kom lett opp i 75 i januar. Candelstick fredag mulig noe bearish utgangspunkt, men må se an denne amputert uke for forløp rundt det.
Mr Market ønsker ofte å helde kaldt vann på svette investors, spørsmålet er på timing.
anag
30.04.2018 kl 08:46 5830

Er helt ut av aksjer nå. For første gang på 30 år. Tiden vil vise om det var rett eller feil.
Ecotricity
30.04.2018 kl 10:17 5762

Innlegget er slettet
Jeg er også 100% kontanter nå og ser ikke noe som frister nok til å gå inn. Det må i såfall bli noe kjappe veldig klare trades.
omans
30.04.2018 kl 18:57 5577

Dette er tull, man kan ikke konkludere på noe etter at noe går litt i minus på en dag, etter kjapp oppgang fra 840 til nesten 870.
Oljeprisen har momentum oppover, selv om det svinger litt ned fra time til time. Oljeprisen er i et upward trajectory.
OSEBX tok ut ATH og fikk boost, var deretter nede og testet bruddet og støtten igjen ved 840, for deretter å skyte opp 30p
Dette var naturlig konsekvens, iom respect av 840, og nå litt konsolidering av siste ifm olje gikk ned et par doll.
Nå har olje begynt å bevege seg igjen, og skal trolig til 80 tallet i første omgang, dernest på 100 nivået litt senere....
Slettet bruker
01.05.2018 kl 00:57 5441

omans
Du skriver: "dernest på 100 nivået litt senere...."
"Litt senere" hva legger du i det? Mao når forventer du at Brent-oljen når $100 igjen?

OSE sluttkurs: 859.96 -0.32% /Oljeprisen $ 74,90
omans
01.05.2018 kl 08:16 5315

Det som er hoved tesen, er at oljeprisen må opp ifm notering av Aramco. Saudi vil gjøre det de har i sin makt via Opec for å få dette realisert. I tillegg kommer nå produksjonsfall i Venezuela og Angola, kanskje flere steder. Siste er mulig nye sanksjoner mot Iran. ++ Det vil bli noen nye rigger i aktivitet men dette er nok bare litt støy ifm oljeprisens upward trajectory.
Jeg har ingen konkret tidsaspekt på oljeprisen og 100 dollar nivået, men tesen er at det kan skje raskere enn hva noen har tenkt seg.
Men det siste nå er st Saudi sjeikene ønsker å utsette notering av denne gigant IPO til 2019 (ifølge såkalt uoffisielle privat info). Det er for å ønske en så høy verdifastsettelse som mulig, nå de skal ut i 5% spredningssalg.
De ønsker også å få med seg en oppgradering av selskapet fra Msci Inc i Juni.
Så de har grunner til å utsette deN planlagte noteringa i andre halvår, til ut i 2019.
Folk ved Tadawul mener dette er smart, selv om HSBC ikke vil kommentere dette.
I tillegg til oppgraderinga fra Msci så er det klart at de også vil utsette for å gjøre notering når oljeprisen er høyest mulig.
Derfor kan det godt hende at 100 ikke kommer før 2019, men vanskelig å sitte her og si. Det kan jo bli mye geopolitisk uro og andre overraskelser fra diverse oljeproduserende land med problemer.
Redigert 01.05.2018 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2018 kl 11:53 5189

omans

Takk for velbegrunnet svar!
$100 virker som et abisiøst mål, og jeg tror du overvurderer Saudi sin makt til å få gjennomført et slikt mål.

Redigert 01.05.2018 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
omans
02.05.2018 kl 00:33 4975

Litt natt-lektyre:

OPEC and its non-OPEC partners are even considering yet another extension that would push the cuts into the middle of 2019. But with inventories back to average levels and expected to fall for the foreseeable future, the production limits would surely push the market into a deficit. The over-tightening, presumably, would lead to higher oil prices…just in time for the Aramco IPO.

OPEC just posted its fifth consecutive month in which it recorded a new record high compliance rate with the production limits. In March, according to Bloomberg, the compliance rate surged to 164 percent, a new high, up from 148 percent in February. Unsurprisingly, output fell in Venezuela, but Saudi Arabia also chipped in further reductions.

Two industry sources told Reuters that behind closed doors, Saudi officials have considered $80 per barrel, or even $100 per barrel, as sort of unofficial price targets. “We have come full circle,” a third high-level industry source told Reuters. “I would not be surprised if Saudi Arabia wanted oil at $100 until this IPO is out of the way.”

“Saudi Arabia wants higher oil prices and yes, probably for the IPO, but it isn’t just that,” an OPEC source told Reuters. After the IPO, Saudi Arabia would still want prices to remain high, which would increase the revenues needed to fund the long-term transformation of the Saudi economy pushed by Crown Prince Mohammed bin Salman. “Look at the economic reforms and projects they want to do, and the war in Yemen. How are they going to pay for all that? They need higher prices,” the Reuters source said.

Indeed, Saudi Arabia is still posting large fiscal deficits, which, if left unaddressed, present a long-term threat. Saudi foreign cash reserves are down to $488 billion, down a third from their peak in August 2014 at $737 billion, although to be sure, the pace of drawdowns has slowed. “Their breakeven is around $85 per barrel,” according to Francisco Blanch, global head of commodities research at Bank of America Merrill Lynch, citing a reason why they might continue to favor higher prices.

The risk of over-tightening the market, of course, is that it sparks an even greater response from U.S. shale. For now, a shortage of pipeline capacity in the Permian might insulate OPEC from the worst, but those bottlenecks will eventually be resolved. The longer-term danger for Saudi Arabia from pushing prices too high is structural demand destruction – expensive oil will force more and more motorists around the world to switch over to EVs. Everyone agrees peak oil demand will eventually arrive, even if the precise date is hotly debated, but a spike in oil prices could accelerate that transition.
Slettet bruker
02.05.2018 kl 00:46 4958

Venter til kvartalsrapport i NOFI før salg, sitter med gratis aksjer i tilfelle materialisering av situasjonen i Norwegian og kjøper bear for en brøkdel av gevinsten bare for å ha noe. Tror ikke dagens nivå er forsvarlig.
Blackwhite
03.05.2018 kl 18:35 4741

For egen del ser jeg for meg en sterk triangel formasjon mellom børsen, Vinderen og Montebello. Det gir stor oppside i mine papirer, og her snakker vi høye fjell!
omans
03.05.2018 kl 21:17 4672

Sell in may and go to Dubai, kan vel sammenliknes med ordspråk som Når det regner på presten så drypper det på klokkeren.
Selv om dette er et kjent ordspråk, har jeg aldri hørt om noen tilfeller der dette har skjedd faktisk.
Ergo, slik er bare ordspråk på folkemunne.
Teknisk analyse tilsier også nå Up, sammen med oljeprisens upward trajectory.....
volatilitet kan forekomme...
Blackwhite
04.05.2018 kl 22:14 4492

Bevingede ord fra beste vest som svimer mest, må vite. Det stiller i samme gate som virringen til
et viljeløst siv på opprørt hav. Selv ser jeg ikke annet enn lette krusninger uten behov for verken kompass eller vater. Mulig beste vest bør kalibrere sine analyser og heller fortelle hva slags statistisk signifikante verdier det opereres med. Det hele minner meg om tante Olga som sverger til tarotkortene når fremtiden skal spås! God jul!
Blackwhite
05.05.2018 kl 12:42 4347

Selv på beste vest i strålende sol kan tåka ligge tjukk som graut. Noen handler ut i fra en tese om hva som vil skje, og andre handler etterpå. Viktig med kompass, stø kurs og kondisjon i tåkeheimen!
omans
09.05.2018 kl 07:39 3843

Innlegget er slettet
Du skrev i forrige uke at du heldigvis bare skulle være her på forumet en gang i uka fremover, allikevel skriver du så du blir svett og varm daglig.
Mulig det også er kaldsvette, iom grunnen for fraværet var at osebx skulle ned 80p og det ville starte med nedgang fra mai. Beste vest er som vanlig oppskrytt, de er nok mer som han figuren i Kirkevåg parodien.
omans
10.05.2018 kl 23:44 3560

Innlegget er slettet
Du hadde ikke behøved å lese Kjus vedr oljeprisens target og 100, du kunne lest mitt innlegg på denne din egen tråd litt lengre opp her.
1000 og OSE kunne du lest på min egen tråd den 11.4 d.å (altså for 1 mnd siden) Men beste vest er jo litt sene da...

https://nytt.forum.hegnar.no/thread/4065/view/0/0/0?page=2

At det skulle bryte opp av den nedtrenden varlset jeg for øvrig i forrige uke på egen tråd:
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/5139/view/75028

(der du forøvrig hadde en liten gjeste opptreden og skrev om den lille aktiviteten du skulle ha her fremover ;-)
Redigert 10.05.2018 kl 23:48 Du må logge inn for å svare