Frodon
28.09.2019 kl 22:22 3474

Det gjelder heldigvis ikke Max 737 flyene....enda
solid1
29.09.2019 kl 03:03 3301


Finnes ikke «nye problemer».

Kun et signal om at «vi har ikke råd til å betale så store erstatninger som dere ønsker».

Denne saken er kreativ.
tesch
29.09.2019 kl 07:31 3232


Har NAS Boeing 737 NG ?
Epona
29.09.2019 kl 08:36 3170

Dette er flyene Til Norwegian:
https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/flyene/

"737 Next Generation-serien består av modellene -600, -700, -800, -900, som er fra 31 til 41 meter lange. Boeing har også laget en Boeing Business Jet-versjon av 737 Next Generation." (Wikipedia)
Redigert 29.09.2019 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2019 kl 09:12 3098

beklager viste faktisk ikke at du er eksperten her inne
EliotS
29.09.2019 kl 10:20 3001

Her Norwegians flåte og jeg ser ikke Next Generation (NG):

Norwegian Air Shuttles flyflåte består i september 2019 av totalt 161 fly; 29 av typen Boeing 787-9, 8 av typen Boeing 787-8, 106 av typen Boeing 737-800W og 18 av typen Boeing 737 MAX 8. Norwegian Air Shuttle har tatt levering på 100 nye Boeing 737-800W-maskiner i perioden august 2009–februar 2018. I tillegg har selskapet leaset 14 nye fly av samme type, som er levert i perioden juni 2008–desember 2014.

I januar 2012 bestilte selskapet 100 fly av typen Boeing 737 MAX 8 med opsjon på ytterligere 100 fly, samt 100 fly av typen Airbus A320neo med opsjon på ytterligere 50 fly.[4] Senere er 10 opsjoner på 737 MAX 8 omgjort til faste bestillinger slik at det totalt er 110 i fast ordre. Av disse er 18 fly levert siden juni 2017, 12 forventes levert i 2018. I juli 2016 ble 30 av Airbus A320neo bestillingene omgjort til Airbus A321LR. Selskapet har også bestilt 42 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner for bruk på ruter til Nord- og Sør-Amerika samt Asia.
Epona
29.09.2019 kl 10:29 2973

Takker. Litt bedre research fra min side så hadde innlegget mitt blitt mer presist.
Slettet bruker
29.09.2019 kl 10:50 2942

737-800W er NG.
The Boeing 737 Next Generation, commonly abbreviated as 737NG,[4] or 737 Next Gen jet airliners are narrow-body aircraft powered by two engines and produced by Boeing Commercial Airplanes. Launched in 1993 as the third generation derivative of the Boeing 737, it is produced since 1996 and is an upgrade of the 737 Classic (−300/-400/-500) series.

It features a redesigned wing with a larger area, a wider wingspan, a greater fuel capacity and higher MTOWs. It is equipped with CFM56-7 series engines, a glass cockpit, and features upgraded and redesigned interior configurations. It has a longer range and larger variants than its predecessor: the series includes four models, the −600/-700/-800/-900, seating between 108 and 215 passengers. The 737NG's primary competition is with the Airbus A320 family.

As of 31 May 2019, a total of 7,097 737NG aircraft have been ordered, of which 7,031 have been delivered, the remaining orders are in the -700 BBJ, -800, -800 BBJ and -900ER variants.[2] The upgraded and re-engined 737 MAX series is to supplant the 737NG, with the first 737 MAX delivered in 2017.

Kantarell
29.09.2019 kl 10:54 2926

Hvor mange av de nevnt fly tilhører Nas-flåten marve f?

Så at du skrev dette for en stund siden:
marve f
14.09.2019 kl 07:22

NAS eier 80 fly, 8stk 787-8, 10stk 787-9, 16stk 737MAX8, 46stk 737-800 resten er leaset
Redigert 29.09.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2019 kl 10:57 2916

På Norwegians hjemmeside står det 118,men tror ikke den er oppdatert i det siste
https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/flyene/
solid1
29.09.2019 kl 11:15 2884

God morgen Marve. Har en del nas-aksjer.
Er absolutt ikke ekspert på flyselskap - flyproduksjon, men har rimelig bra innsikt i erstatningsrett og forhandlinger.

Et «signal om andre problemer» for Boeing gir selskapet psykologisk fordel ved forhandlinger om størrelsen på erstatning.
Anta at man «forhandler», og at man ikke vet hvor store de «nye problemene» er.
Da er det naturlig forhandlingsteknikk at «vi betaler x antall kroner nå», og ferdig med saken.
Får de ned alle krav med f. eks 5 %?
Kantarell
29.09.2019 kl 11:21 2870

Bare for å nevne saken så er det snakk om 1 fly: "Flyet som det er funnet sprekker på har gjort unna 35.000 fly-sykluser, men er relativt nytt fly i forhold til alder."

https://www.hangar.no/nye-problem-for-boeing-faa-ber-flyselskap-sjekke-737ng-for-sprekker-etter-funn/

Husker at for noen uker siden mens Boeing testet MAX, mistet flyet 1 dør. Det ble ikke så mye snakk om det i ettertid men det skapte nok en del polemiker..

Neste Krise scenario vil være: Hvem er Bæsja?
Epona
29.09.2019 kl 12:09 2781

Det er minst like viktig å få kompetente innspill omkring erstatningsrett og forhandlinger som noe annet. Takk for nyttig innlegg.
Proletar
29.09.2019 kl 13:30 2658

Var ikke noen MAX som mistet noen dør, men en 777-9. Denne er kun på teststadiet enda, og har ikke vært i luften så langt.

Ellers lukter det av at et fly som er designet for 90K cycles får slike problemer allerede etter 35K. Men Ingen av Norwegians fly er i nærheten av det antallet.
Epona
29.09.2019 kl 13:44 2629

Fint å få kompetanse inn på tråden. Takker derfor Proletar.
seismicrec
30.09.2019 kl 14:40 2102

Verdens mest solgte fly...ca 8000 i serien totalt.
Ryan Air har 425 ng.