Northern Drilling - avhengig av Seadrill? Gjeld?

gbkvinlog
NODL 28.09.2019 kl 22:37 2869

Hei

Vet noen i hvor stor grad Nodl er avhengig av Seadrill? Kan Seadrill sine finanser ødelegge for Nodl? Hvor mye gjeld har Nodl?

Dn har nevnt at de tror Nodl blir en del av Seadrill. Noen som kan gjengi noe om grunnen til hvorfor de tror det? Hvordan ville det slått ut for aksjonærene i Nodl?
Redigert 20.01.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2019 kl 13:45 2736

Ut fra det jeg har forstått har ikke Nodl noe forpliktelser ovenfor Seadrill, hadde de hatt det ville jeg ikke kjøpt NODL.
Nå har vi snart 2 rigger i arbeid og jeg tror resten av finansieringen ordner seg. Sevan drilling hadde forpliktelser til Seadrill og derfor ble de kuppet, det kan ikke skje her slik det er pr.dags dato. Nodl har kjøpt så billige rigger at de er ledende for neste oljeboom. Blir utrolige kursøkninger om de får bærekraftige kontrakter fremover.
De har meget lave Opex og Capex så dette har jeg stor tro på.
R19
29.09.2019 kl 14:01 2721

Nodl er avhengig av at seadrill eksisterer siden de har management på riggene (kjøper tjenester av seadrill), men om seadrill har lite eller mye gjeld spiller ingen rolle for nodl. Nodl har 400 mill usd gjeld på de 2 riggene som er levert, west mira og west bolette, i tillegg har de 100 mill usd som skal dekke deler av Cobalt.

Når de 3 drillshipene blir levert må de betale verftene ca 700 mill usd. Total gjeld blir ca 1200 mill usd når alle de 5 riggene er levert. Hvis man ser på hva riggene er verdt har de ikke veldig høy gjeld. West mira og West bollette er verdt 1000 mill usd, mens drillshipene er verdt ca 1000 mill usd. Assets er verdt 2000 mill usd mens gjeld er 1200 mill usd.

De fleste fredriksen selskap som har samme assets blir ofte samme selskap på sikt, men i nodl sitt tilfelle tar nok dette en stund tror jeg. Fordi slike fusjoner skjer ofte når markedet er bedre. I rigg står det dårlig til nå, men nodl er i en unik possisjon. De har kjøpt billige assets og de 2 riggene som er levert har forholdsvis gode kontrakter på 300.000. I tillegg har de 3 drillship som de har kjøpt til en lav pris med levering i 2021. De er ikke i en situasjon der de blør cash som andre selskap, og de har ennå endel tid til å skaffe kontrakter til drillshipene.
Redigert 29.09.2019 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
29.09.2019 kl 14:33 2687

R19 og Pasoc; tusen takk!

Men dersom Seadrill går konk vil Nodl mangle en essensiell part altså? Noen til å drifte riggene rett og slett.

Hvor mye av finansieringen mangler for kommende enheter? Man kan altså forvente relativt store bevegelser mellom rapporten for q2 og kommende q3? Har de noensinne signalisert en form for utbyttepolitikk når den tid eventuelt kommer?

Redigert 29.09.2019 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
R19
29.09.2019 kl 14:45 2670

Seadrill går ikke konkurs, Fredriksen redder alltid sine børsnoterte selskaper. Hvis ikke markedet bedrer seg blir det ny emisjon i 2021/2022 i sdrl.

Det mangler finansiering på de 3 drillshipene, ca 700 mill usd. De har også mulighet for å låne opp mer på west mira og west bollsta. 200 mill usd lån pr rigg er veldig lite når riggene er verdt rundt 500 mill usd nå. En skal heller ikke se bort i fra at drillshipene vil stige i verdi frem mot levering i 2021. Fredriksen bruker også ease back og det har han gjort mye i Flex LNG.
Redigert 29.09.2019 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
29.09.2019 kl 15:16 2642

Ok. Kontrakter er kanskje lite sannsynlig før neste år pga leveringstiden? Når vil dere tro de sikrer finansieringen? Og hvordan?
R19
29.09.2019 kl 16:09 2584

Blir ingen kontrakt på drillshipene i år. Finansieringen har de god tid på. På west bollsta fikk de finansiering like før riggen ble levert. Som jeg skrev er det ikke sikkert det blir lån en annen mulighet kan være sell lease back. Jeg tar det med ro er langt tid til det er levering.
Flipper
29.09.2019 kl 19:40 2467

Utrolig hvor mange som ikke forstår, vel, noen ting. Ei heller har forsøkt å sette seg inn i 3 selskaper:

SDRL
SDLP
NODL

SDRL har stor andel av SDLP.

MEN,

NODL, er et SELVSTENDIG SELSKAP, og forbindelse til SDRL, er KUN drift
av rigger / drillskip.

John ved Hemen Holding har kjøpt veldig mange aksjer i den senere tid, siste
torsdag for en uke siden, 800K, PPS over markedspris OSE.

Management for NODL av SDRL, er KUN Drifts avtale, inget mer. For de som
ikke har peiling på dette, kan jeg forklare det enkelt. Management er det samme
som en boligblokk med vaktmester tjenester, og gården kan når som helt si opp
nåverende ( gitt frist i kontrakten ), og engasjere andre.......

Norther Drilling er og blir John's egen Baby, med meget billig tonnasje, og om SDRL
eller SDLP går til helvete, har det INGEN ANNEN EFFEKT, enn at NODL, skifter
vaktmester.

De som IKKE FORSTÅR dette, burde selge alt av enkelt aksjer og kjøpe Fond.

Fonds har forskjellige '' underliggende profiler innen mange sektorer'' på forskjellig
markeder, og ser på hva hvert enkelt Fond har av selskaper i porteføljen, dvs. IT,
Energi, mer sikrere, selskaper som man kaller Blue Chip, som Equinor m/fler.

Siste, så langt fra meg ......
Redigert 29.09.2019 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Surik
29.09.2019 kl 20:56 2412

Eksakt Flipper, tror jeg telte >2 mill aksjer siden november i fjor. Dvs. hvis man tror det er lurt å følge JF er det kanskje i NODL man skal gjøre det?
Slettet bruker
29.09.2019 kl 21:06 2399

Helt enig flipper, det ser ut som det er for mange som ikke har skjønt dette:)
Som jeg forsøkte å formidle kjøpte John seg opp og prioriterte Frontline 2012, det skulle satses på og der skulle pengene vokse.
Slik ble det og slik er det også med NODL.
Et suverent selskap og jeg er skeptisk til det meste i rigg, men ikke denne. Går denne dukken er det kroken på døra for all olje, og det skjer ikke de nærmeste 10 årene.
Selskapet har vært utrolig heldige med sine "røverkjøp" der andre hadde betalt inn store summer og måtte kansellere bestilte rigger, seadrill og Foe.
Redigert 29.09.2019 kl 21:09 Du må logge inn for å svare