Fråga till mina norska shipping investerar kollegor

OB
29.09.2019 kl 05:02 2309

I Sverige så investerar i princip alla via ISK konto eller kapitalförsäkring där man har en schablonskatt runt 0.5% (baserad på räntan) istället för traditionell kapitalvinstbeskattning.

Detta gör ju att man betalar sina 0.5% (av portföljvärdet) oavsett om man gjort vinst eller förlust på en aktie och det har väl mer eller mindre stoppat fenomenet "tax loss selling" i Sverige när man närmar sig årsskiftet.

Min fråga är hur är det i Norge? Hur vanligt är det att man gör en selvangivelse (heter det väl, dvs deklaration) där man kvittar vinster vs förluster varje år för att minimera skatten? Dvs har Norge mer tax loss selling än Sverige som ni ser det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Utlandsinvestor
29.09.2019 kl 12:21 2191

Hei.
Det er ikke meg bekjent av vi har denne skatteordningen.

Vi har fremførbart underskudd (tapte du penger i 2017 nulles det ut mot det du har tjent i 2019...), men jeg tror det er en grense for hvor lenge man kan bruke tidligere tap.

Du skatter på 2 måter:
1 Årlig av det totale overskuddet (etter at fremførbare underskudd er trukket fra)

2 Utbytte fra en aksjesparekonto, hvor du altså ikke betaler skatt før du trekker pengene ut av konto

https://www.smartepenger.no/skatt/601-aksjebeskatning
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
OB
30.09.2019 kl 06:26 2050

Tack så mycket, det verkar som Norge borde vara mer likt USA än Sverige när det gäller tax loss selling season. Kommer med intresse titta på det kommande månader när det gäller aktier jag är intresserad av i Oslo och som gått dåligt 2019.

Samtidigt noterar jag att det svenska skattesystemet för aktier genom ISK och KF (rimlig kapitalbeskattning) tycks vara ett av få saker som är bättre i dessa tider med Sverige än med Norge...
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare