Idex klar for dypdykk?

nerfherder
IDEX 29.09.2019 kl 18:52 9830

Da er kursen tilbake og under der den var før de kursdrivende innsidekjøpene og den satte fredag laveste kurs siden 2014. Teknisk så er 1,4 do or die for kursen. Et forsøk på å ta ut støtten kom fredag, tipper det lykkes i morgen. Da er det neppe særlig støtte før 1kr (og det er kun støtte fordi det er helt tall).
Redigert 21.01.2021 kl 03:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 00:43 3933

Bedre sent enn aldri, begynner iDEX realitetene ikke bare å demre for Sente, men også for Back in Black  :)
Wrold
22.10.2019 kl 04:38 4019

Ja ja vi får no se har fortsatt trua
Mvh
Wrold
Sente
22.10.2019 kl 06:26 3995

Ikke bland meg inn i dine "realiteter", for de er langt unna mitt syn på Idex.
Slettet bruker
22.10.2019 kl 07:57 3967

Du har rett, i IDEX er det INGEN realiteter, bare fantasier.
Slettet bruker
22.10.2019 kl 08:04 3950

Idex kun for en kort trade på meldinger og spilte med litt langsiktig, det gidder jeg ikke mer. Fair enough.
H-Capital
22.10.2019 kl 09:37 3886

Det blir spennende å se hvordan 33% nye aksjer(200mill emisjon basert på 1kr kurs) + Woodford sine 20% + potensielt WPCT sine 8% + Invesco(som har startet å selge THIN!!) 16%..

Selv om jeg tror emisjonskurs blir langt nærmere 0, enn 1kr så blir det et enormt antall aksjer som må finne seg nye eiere. Sitter man long i IDEX etter alle advarslene som har vært underveis fortjener man intet annet..

2,5 måneder til kassa er tom. og da runder idex 1,7mrd tap siden oppstart.
Redigert 22.10.2019 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 09:49 3870

Deler det du skriver. Nesten. Jeg tenker det ikke er verd risken å sitte her nå, spesielt etter at jeg har snakket med folket der... Dårlig vibe. Men, de lovde break even på forrige conferense call, gjorde de ikke?.. Det ser ikke slik ut nå, men hvem vet?
H-Capital
22.10.2019 kl 09:57 3859

De har lovet break even neste år, de siste 7-8 årene.
Slettet bruker
22.10.2019 kl 11:05 3815

Ja, ikke sant... Jeg anbefaller alle som har puttet på noe penger av betydning til å ta kontakt med selskapet og snakk med de. Utfordre de på hva de har sagt og sier... Jeg fikk en dårlig vibe og om jeg skal spille mer her så er det short på en mulig spike opp som er tingen. Det er min ærlige mening.
AlexEri
23.10.2019 kl 14:21 3671

Enligt Norsk Bulls ska man blanka Idex. Själv tror jag blankning är extremt riskabelt.
Enligt den tekniska analysen verkar aktien väldigt svag och jag tror vi skall testa 1 NOK igen.

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=IDEX.OL
Slettet bruker
23.10.2019 kl 14:51 3648

Det forekommer mye støy og gjetting på forumet i påvente av klargjørende informasjon fra selskapet på Q3. Markedet for både kort og enrollment er i ferd med å åpne seg dersom vi skal forholde oss til ABI research som tilbyr uavhengig analyse. Dette bekreftes av konkurrenter til selskapet. Det vesentlig blir imidlertid bedre transparens omkring finansiering og forventede salgsinntekter fremover. Den produksjonsordre som er iverksatt og lisensavtaler på patent for on card enrollment er positive nyheter, men vi har foreløpig ingen kjennskap til hvilken betydning dette har for inntektene. Vi håper selskapet belyser dette på Q3. Det er åpenbart at aksjonærsammensetningen skaper usikkerhet mht tilgang på ytterligere egenkapital dersom det er behov for dette. Jeg er mindre bekymret for "firesale" av de aksjene som forvaltes i påvente av nye eiere. Dette vil trolig foregå i ordnede former, og forhåpentlig uten påvirkning på kursen. Lykke til med både long og short.
Slettet bruker
23.10.2019 kl 14:55 3643

Bare særlig dumme mennesker venter på (Q3) informasjon i fra et selskap hvis "informasjon" siste 23 år, ALDRI har vært annet enn fantasier og luftslott.
Redigert 23.10.2019 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2019 kl 15:08 3627

4info:
"Jeg er mindre bekymret for "firesale" av de aksjene som forvaltes i påvente av nye eiere. Dette vil trolig foregå i ordnede former, og forhåpentlig uten påvirkning på kursen."

Blir interessant å se hvem som isåfall er dum nok til å kjøpe 20% av IDEX, vel vitende om at de for å opprettholde eierandelen, må spytte inn 20% av neste emi, dvs ca 100 millioner kroner.

At Abu Dhabi Invest valgte å selge sine knapt 28 millioner IDEX aksjer i markedet, tilsier at det IKKE finnes noen som gjerne vil kjøpe en STOR post IDEX aksjer. Ingen ville heller kjøpe en STOR post NEXT eller THIN aksjer, så Invesco solgte/selger sine NEXT og THIN aksjer i markedet. Woodford solgte ALLE sine THIN aksjer i markedet. IDEX kan FORT være der THIN er nå. Samme "togrøverne" bak begge selskapene.
Warom
23.10.2019 kl 15:35 3600

Teknisk så har den vel mer eller mindre fulgt "den tekniske læreboken" til "punkt og prikke".

https://goi.nf/?dhntdlidmrjt
Goldsmith
24.10.2019 kl 14:28 3419

I dag er det ut som om aksjekursen kan bryte 5 year low på 1.05 og da faller Idex under kronen.
Dette blir spennende!
Møyfrid
24.10.2019 kl 15:10 3387

Sikkert bare de store som presser den ned for å skremme ut småaksjonærene for å få billige aksjer...:-)

Redigert 24.10.2019 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
IFA
24.10.2019 kl 15:30 3363

Hver enkelt person i dagens ledelse av Idex har en CV som tilsier mer seriøst arbeid og integritet enn det som blir levert her på diskusjonstrådene våre.
Idex har utført et imponerende innovasjonsarbeid av topp dyktige ledere de siste årene med til dels imponerende CV.
Disse menneskene er for kloke til å ødelegge fremtiden sin i yrkeslivet som det du antyder skal være påvirket av "togrøvere" - en tittel som mennesker med lang erfaring og anseelse i topp internasjonale stillinger ikke fortjener uten grunn - nå repetert opp mot hundretalls ganger på Hegnar forum over år uten påtale.
At internasjonale ledere med den bakgrunn som de har, forventer internasjonal avlønning bør vi heller bebreide den internasjonale lederkulturen for.
Skal et innovasjonsselskap som Idex lykkes, må lederne ha eller kunne bygge det beste internasjonale nettverk.
Produktutviklingen innen visse typer teknologi ligger ofte noe i forkant av hva markedet er fullt ut modent for - til en masseproduksjon.
Derfor bør investorer i innovasjon beregne at ting tar noe lenger tid enn forventet før produktene kan masseproduseres. Det er faktisk det mest vanlige scenarium.
Tradisjonelt har det vært fundamental lærdom at markedsundersøkelser på forhånd skal bekrefte klare behov for nye produkter før de settes i produksjon.
Innen visse typer teknologiselskaper som nå er de største på børsene i USA, var i utgangspunktet rekkefølgen helt motsatt: Selskapet skulle skape behov for produktene/ tjenestene. Og det er lettere å skape behov for kommunikasjon og sosiale medier i velferdssamfunn enn å forsere store behov for for eks. fingerprint produkter som skal skapes/ utprøves gjennom flere ledd.
Men at Idex nå er nær å lykkes i markedet med gode produkter, må folk ha lov til å mene uten å kalles dumme - når de selv kjenner sin egen målte IQ, erfaring og sine resultater på børs.
Minner om at forvalteren i Neil Woodford som ble tvunget til å avslutte sin langsiktige investering i innovasjon, hadde status som "hero" i finansmiljøer - ikke status som tilbakestående. Kanskje mannens vurdering fortsatt er riktig for den tålmodige og selvstendige investor som bevisst ikke lar seg påvirke av støy og de kurssvingninger nåtidens verktøy stimulerer mye til? Ingen vet.
Redigert 24.10.2019 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2019 kl 15:31 3362

Interessant tanke. BNP Paribas sitt nedsalg har hatt en effekt på kursen uten at vi kjenner motivet til den/de bak nominee kontoen. Samtidig skal det sies at selgere har funnet kjøpere hele veien ned på tross av store volumer.
Goldsmith
24.10.2019 kl 15:41 3342

Det tror jeg også. På 1 krone skal de store inn. Volumene er rett rundt hjørnet.
I dag så jeg igjennom 4Q 2017 webcast i slutten av februar 2018. Det var spennende. Da kunne ledelsen fortelle at MasterCard sertifiseringen av den kontaktbaserte løsningen var "weeks away". Den kom til slutt i juli '18. Den "non-contact based" løsningen skulle gå raskere å sertifisere. Det har aldri skjedd!
Videre skulle inntektene komme i andre halvår 2018. De var "ready for mass adoption". Nå vet vi svaret og jammen skjer det ikke igjen. Sertifisering kommer ikke og inntekter uteblir.
Jeg gir meg over av dette selskapet!
Møyfrid
24.10.2019 kl 15:42 3335

"imponerende innovasjonsarbeid"

Sikter du til deres kamp mot vindmøllene med Cardinalsensoren, eller dagens sensor som tilsynelatende ikke selger?

Selv en blind høne ville kunne drevet innovasjon om man hadde 1,5 milliarder av andres penger til rådighet.

Du gnåler om innovasjon. Er det innovasjon for innovasjonen i seg selv? Det kan virke slik, selv om jeg ikke helt ser hvor dette sammenfaller med et børsnotert selskap. Det minner mer om statlig subsidierte IT løsninger. De ender som regel i samme støvete skuff.
Møyfrid
24.10.2019 kl 15:47 3327

He-he.

Ja, denne sertifiseringen er det eneste halmstrået menigheten har å klamre seg til, selv om ingen har den minste anelse om hva som egentlig skal sertifiseres...:-)

Hvordan går det forresten med Fransabank som ville ha flere kort...? Denne er vel sertifisert til tross for at side/over/under-leverandør fucket opp den første loaden.

Det burde være god flyt i pipelinen der nå.
Goldsmith
24.10.2019 kl 15:59 3307

Spør du meg om Fransabank, så spør jeg deg om følgende:

I den samme presentasjonen (4Q 2018) kunne daværende leder fortelle at MasterCard hadde lansert en "promotion campaign" mot medlemsbanker for å få de til å benytte biometriske kort? Hva ble egentlig resultatet av denne kampanjen.
Jeg ser jo massive mengder med folk som går med tommelen plantet på kortet på mine reiser i verden - så denne kampanjen må ha vært en storartet suksess. Rart vi ikke har fått et ras av pressemeldinger om dette!
Redigert 24.10.2019 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
IFA
24.10.2019 kl 16:09 3294

Har du prøvd å få innpass som den ene av to samarbeidspartnere i et utviklingsprosjekt sammen med et av de store innovasjonsselskapene i USA, Møyfrid?
Minner om at Mastercard gjerne presenterer seg som et innovasjonsselskap innen teknologi.
Hadde du klart det med mindre enn 1,5 mrd i banken og uten gnål?
På ferdigheten "gnål" scorer du normalt bedre enn de fleste andre på døgnbasis over år - bare det er noe som går nedover.
Jeg vil anta du helst bør gnåle om et prosjekt som har mulighet til å gå oppover på lang sikt, skulle du lykkes.
Å kalle Idex et innovasjonsselskap siden det driver og utvikler nye produkter som vekker oppmerksomhet i internasjonale fagblader og testes av seriøse internasjonale samarbeidspartnere, kan ikke kalles gnål.

Redigert 24.10.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
24.10.2019 kl 17:18 3238

Ja, Mastercard bruker milliarder på innovative betalingsløsninger.

Spesielt innen mobilpay.

Uansett vil jeg fortsette min ferdighet, gnålet, som jeg har gjort siden kurs 7,4. Innleggene vil kanskje ikke framstå med så lingvistisk pompøse, men jeg ser heller ingen grunn til å utsette nettet for unødvendig båndbreddebruk for å få frem mølet mitt.
Goldsmith
24.10.2019 kl 18:18 3190

Hm, jeg kan ikke se at Idex har sendt noen meldinger (ut over to meldinger om Fransabank) om banker som har begynt å bruke kortet i 2018. (Si ifra hvis jeg overser noe)
Og det var poenget. INGEN banker begynte å bruke kortet i ordinær drift som en følge av MasterCard sin kampanje (igjen - ut over Fransabanks nisjetilbud). Til tross for at MasterCard - en global betalingsløsning stilte seg bak.
Det synes jeg sier svært mye om det reelle potensialet til Idex. Det synes rett og slett ikke å være til stede!
uptrade
24.10.2019 kl 18:42 3160

En liten rettelse:
1 milliard på mobil sensorene, 1/2 milliard på kort sensorene?
H-Capital
24.10.2019 kl 18:49 3148

Neineinei. FING har aldri i livet produsert 1/2mrd sensorer til kort.
De meldte tidligere i år at de hadde gjennom livsløpet produsert 1mrd totalt, hvor mobilsegmentet er absolutt dominerende.

Det er ingen som kjøper senorer til kort av noe betydelig volum
Slettet bruker
24.10.2019 kl 19:34 3108

Tror uptrade mente at idex hadde brent 1 mrd på mobilsensorer og 0.5mrd på kortsensorer
Så den første milliarden var bortkastet, når startskuddet gikk for mobilsensorer så begynte FPC og synaptix å levere volumer, mens idex fortsatt leverte verdens ledende luftslott på power point format og solgte ingen ting selv om off chip var best og billigst og lettest å integrere og det mobilselskapene ville ha (i følge idex).
Så vil den neste halvmilliarden bli mer vellykket?
Jeg tror ikke det, idex blir igjen stående igjen å lage powerpoints og noen sammarbeidsavtaler mens FPC leverer rubbel og bit til BSC markedet, som desverre for FPC mest sannsynlig er så lite at det utgjør nesten ingen ting på FPCs topplinje.
Redigert 24.10.2019 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
uptrade
24.10.2019 kl 23:03 3024

GF:
Korrekt.

Mulig vi kan slenge på 100 mill til på kort, da IDEX kjøpte opp Picofield og deres Off Chip Touch patent ;)
(Som var ment for mobil markedet)

Men jeg har ikke gitt opp troen på kort markedet enda, bare at det tar mye lenger tid enn ventet..
Mistenker det kan bli ketchup effekten, bare at den ikke har blitt tynn nok enda til å løsne.

Idex vil trenge drøyt 500 mill til, for å sikre drift i 2 år, først da håper jeg det blir noe "alle" banker må ha.
Problemet er, mobilbetaling.. Ingen vet hvor mye det vil ta av med det første.

Så, planen var å kjøpe meg inn på 2,00 igjen , men følger magefølelsen noen måneder til.

Hva er planen til evt redningsmann? Flest mulig aksjer til lavest pris?
Er det noen redningsmann?
Har tilretteleggere allerede vært på tiggeferd, som igjen kan forklare kursen.
Kriseemisjon med kraftig rabatt?



H-Capital
24.10.2019 kl 23:03 3024

aha ok. sorry.

Tror dog ikke idex klarer hente en halv milliard til. Kroken på døra neste, med mulighet for noen potensielle mini emisjoner(>100m), og/eller konvertible lån(dødspirallån).
Møyfrid
24.10.2019 kl 23:19 3006

Slik er det å drive innovasjon...

Håper i alle fall de største investorene får hvert sitt kontaktbaserte kort. Kanskje i glass og ramme, signert av selveste Stan....
Redigert 24.10.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
24.10.2019 kl 23:24 3002

Korrekt.

FING har hele tiden vært åpne om volum og prognoser.

I tillegg til å være åpne har de i tillegg (under Fredriksson) vært edruelige i prognosene, i motsetning til verdenslederen.

Merkelig, da FING fremstår som Tine og verdenslederen regnskapsmessig fremstår som en hobbybonde fra Smøla med 2 kyr på bås.

Hvem skal man tro på, og er det noen her som rett og slett ikke snakker sant?
Møyfrid
24.10.2019 kl 23:28 3000

Siden jeg liker å poste 3 innlegg på rad (OCD) så drister jeg meg igjen til å spå at denne Stan får fyken før jul.

Da rakner korthuset, laget av fuktet rispapir, fullstendig.
Møyfrid
24.10.2019 kl 23:49 2986

Tja, mens jeg er i gang så la meg nå poste ett til....

Skutt fra hofta så har aksjekursen i snitt falt 2,8 millioner kroner for hver dag (inkludert helgedager) denne Swearingen har sittet i sjefsstolen, samtidig som det er brukt 0,7 mill om dagen i "innovasjon"....

I denne perioden er det meldt alt fra rakettmeldinger rundt samarbeid med Mastercard, milepæler i form av kommersielle avtaler, samarbeider med "leading of everything" og gud vet hva.

Og dette er en kar som skal reise nye 500 mill i arbeidskapital for å bære mer havre til en død hest?

Sorry, jeg glemte jo ny CFO som har en CV som burde garantere for det ti-dobbelte...:-)

Ja, han som anså verdenslederen til å nærmest være en "startup" - nok en gang....:-)

Herregud for en suppe...:-)

Ny sang av Bjelleklang: "Ute før jul"
IFA
25.10.2019 kl 10:20 2884

Veldig synd alt dette her som du forteller, Møyfrid, så mye som du har bidratt til det motsatte - og når du har oppdaget for lenge siden at innovasjon og start-ups normalt er 'a walk in the park'.
Og så driver noen med prøving og feiling på årevis helt unødvendig - uten å vite at de kunne bare spurt Møyfrid på forhånd og kjørt etter ferdig oppskrift og fasit.
Selv for innovasjonsbedrifter kommer utgifter utrolig nok før inntekter.
Dette kan være et resultat av innarbeidede uvaner blant de som roter rundt med å forbedre og utvikle teknologi for nye anvendelsesområder.
Hvorfor i granskauen skal et lite selskap for eksempel drive og betale folk for å prøve og realisere sine ideer, teste, prøve og feile når de kunne fått oppskriften fra Møyfrid - som klarer å formidle så mye visdom på så liten bredde i kronikkene?!
Noen vet utmerket godt at de som ikke kan utføre de vanskeligste øvelsene på ulike arenaer, sitter på tribunen - men vet alltid best.
Et mysterium som vi aldri kommer til å finne svaret på utrolig nok.
Møyfrid
25.10.2019 kl 10:31 2863

Enig i det du skriver, men hvor lenge og hvor mye gode penger skal man kaste etter innovasjon?

Øker eller reduserer man etter 23 år og 1,5 milliarder?

Fikk man kanskje svaret etter forrige feilslåtte innovasjon, cardinal-affæren?

You tell me, det er mest sannsynlig dine penger som brennes.
Slettet bruker
25.10.2019 kl 12:17 2791

Klart at en del av pengene har gått til innovasjon, men store deler har ikke gått til innovasjon. Idex har i alle år hatt et styre og en ledelse som primært fokuserer på at ledelse (og konsulenter) skal ha et kompensasjonsnivå som er hinsides all fornuft i en liten bedrift uten inntekter som skal innovere. Fat cats innoverer ikke og de inspirerer ikke innovasjon. Snarere det omvendte. Ikke uten grunn at mange venture capital selskap i silicon valley legger ned forbud mot den typen kompensasjon av ledelse, de vil ha ledelse som er sulten på success og som blir rikt belønnet når success kommer.
Redigert 25.10.2019 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
25.10.2019 kl 12:25 2777

Ja, og nå sa vel den nye CFO`n at de innovative tidene var over, så nå kan de kun fokusere på å holde "the fat cats" runde og fine.

Skal vel ikke mer enn en knapp halvmilliard i årlig omsetning for å gå i balanse, og det bør vel være enkelt for en verdensleder,
Møyfrid
25.10.2019 kl 13:22 2743

Blir spennende å se hvor lenge denne klarer seg over krona når det bøttes ut opp mot 250k i slengen på best...