BWLPG og LPG-markedet
Q3-rapporten - og Q4 - nærmer seg, Ratene er fortsatt gode, omkring 50.000 USD/dag, og som den administrerende direktøren i BWLPG, M. Ackermann, sa i telekonferansen i august: Vi mener markedet vil være sterkt i de neste 18 månedene!!!
Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.
Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.
Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.
PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.
Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.
PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.
Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.
Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.
PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.
Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.
PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Redigert 21.01.2021 kl 09:21
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
30.09.2019 kl 12:55
56004
Hva heter sykdommen denne aksjen lider av?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Icaria
30.09.2019 kl 13:04
55945
På ose går alt; der kan man manipulere akjer uten risiko, de såkalte ananlytikerene har som vanlig sovet i timen, men vi som er noenlunde oppegående har sett at LPG - ratene er på vei oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Ratta
30.09.2019 kl 13:06
55931
Superoptimist skrev Hva heter sykdommen denne aksjen lider av?
Spiller vel ingen rolle hva kursen er, blir bare unødvendig formuesskatt. Sitt long og la store utbytter tikke inn på kontoen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
30.09.2019 kl 13:13
55890
Superoptimist skrev Hva heter sykdommen denne aksjen lider av?
Oljeprisen og OSE styrer ofte denne aksjekursen intradag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
30.09.2019 kl 13:16
55839
for eksempel på samme måte som enkelte gjorde i Seadrill.
Det er neppe noen god strategi å ikke bry seg om aksjekursutviklingen.
Det er neppe noen god strategi å ikke bry seg om aksjekursutviklingen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Ratta
30.09.2019 kl 13:31
55773
Innlegget var rettet mot frustrasjonen om at ikke kursen er høyere enn den er.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
30.09.2019 kl 13:46
55724
Når en aksje kan svinge mer enn 5% i løpet av en dag uten store offentlige nyheter, ja hva kaller man da aksjen eller "spillet"?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Icaria
30.09.2019 kl 13:55
55669
Når vi "ser" at ratene øker dag etter dag og kursen står "nesten" stille eller går ned er dette et godt kjennetegn på OSE der alt er lov.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Avanceman
30.09.2019 kl 14:02
55624
¨Spillet¨ kalles da kursfluktasjoner, eller volatilitet, altså at det er liv i aksjen. Klart det er frustrerende for en investor som kun forventer, håper og tror at aksjen skal gå opp, ikke minst fordi man vet, eller tror man vet, at det er utelukkende gode grunner for at den skal opp, mye opp.... Men så er det slik, at virkeligheten er litt annerledes enn hva vi, alminnelig dødelige, har oversikt over. Ulike investorer, lever i ulike virkeligheter, dvs. har forskjellige ståsteder. Noen har en god fortjeneste inne som skal realiseres, noen trenger penger raskt fordi det er forfall på et lån. Andre har skortet aksjen, og kan gjerne selge noe for å få andre selgere på banen slik at den synker enda noen prosenter, og da utløses noen 'stop loss'-grenser og flere aksjer selges slik at den går enda litt ned. Nei, hva vet vel jeg? Kun at det er så mange parallelle hendelser på gang, som vi ikke har innsikt i, oversikt over, og derfor heller ikke klarer å forutsi eller forut se. Det er det som gjør dette både spennende og interessant. Og noen trøstens ord til slutt: Tålmodighet er en dyd, og så lenge det er god, og økende inntjening i selskapet du har investert i, ja, da vil aksjekursen følge etter. Det er en naturlov i aksjemarkedet! Se på økningen i kursene til BWP LPG og AVANCE så langt i år. Har vi noe å klage på? Og mer kommer, bare vent! :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Icaria
30.09.2019 kl 14:21
55541
Jeg ser at du "forstår" spillet men jeg spiller alltid dobeltt dvs. at jeg har en del akjer som ikke blir "rørt" mens ca. 30-40 % blir "spilt" med, men lærdom er at de jeg tjener mest på er de som er langsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
01.10.2019 kl 09:40
55130
Et noe forenklet regnestykke pr. skip for VLGC-shipping:
Cash break even for BWLPG og Avance er ca. 20.000 USD/d
med rater på ca. 30.000 USD/d betyr det inntekter på 10.000 x 9 x 300 = 25-30 mill. NOK pr. år for hvert eneste VLGC-skip i drift.
(Har her brukt 300 dager pr. år, dette er nok i den lave enden.)
BW LPG har 49 skip. Det bør gi 1,2-1,5 milliarder NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 142 mill. stk., dvs. ca. 10 NOK pr. aksje. Sannsynlig årlig utbytte: 5 NOK.
Avance har 14 skip. Det bør gi 350-400 mill NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 65 mill. stk., dvs. 6-7 NOK pr. aksje. Sannsynlig utbytte: 4-5 NOK pr. aksje fordi det er et Fredriksen-rederi som er glad for høye utbytte-prosenter.
Først når ratene faller under 30.000 USD bør disse pene utbyttene omkring 5 NOK pr. aksje komme i fare.
Ved dagens rater på ca. 50.000 USD/d og aksjekursene på ca. 54 vs. 37 NOK er disse 2 aksjene fantastisk attraktive investeringer. Og de vil etter min mening fortsette med å være gode investeringer selv om ratene faller ned mot 30.000 USD/d.
Jeg kan ikke forstå annet enn at kursen på disse 2 aksjene vil fortsette oppover så lenge ratene er over 40.000 USD/d. Og at nedsiden er meget begrenset selv om ratene skulle falle ned mot 30.000 USD/d, men her nede vil psykologien og frykten for et større fall selvfølgelig spille inn.
Kommentarer og rettelser mottas gjerne.
Cash break even for BWLPG og Avance er ca. 20.000 USD/d
med rater på ca. 30.000 USD/d betyr det inntekter på 10.000 x 9 x 300 = 25-30 mill. NOK pr. år for hvert eneste VLGC-skip i drift.
(Har her brukt 300 dager pr. år, dette er nok i den lave enden.)
BW LPG har 49 skip. Det bør gi 1,2-1,5 milliarder NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 142 mill. stk., dvs. ca. 10 NOK pr. aksje. Sannsynlig årlig utbytte: 5 NOK.
Avance har 14 skip. Det bør gi 350-400 mill NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 65 mill. stk., dvs. 6-7 NOK pr. aksje. Sannsynlig utbytte: 4-5 NOK pr. aksje fordi det er et Fredriksen-rederi som er glad for høye utbytte-prosenter.
Først når ratene faller under 30.000 USD bør disse pene utbyttene omkring 5 NOK pr. aksje komme i fare.
Ved dagens rater på ca. 50.000 USD/d og aksjekursene på ca. 54 vs. 37 NOK er disse 2 aksjene fantastisk attraktive investeringer. Og de vil etter min mening fortsette med å være gode investeringer selv om ratene faller ned mot 30.000 USD/d.
Jeg kan ikke forstå annet enn at kursen på disse 2 aksjene vil fortsette oppover så lenge ratene er over 40.000 USD/d. Og at nedsiden er meget begrenset selv om ratene skulle falle ned mot 30.000 USD/d, men her nede vil psykologien og frykten for et større fall selvfølgelig spille inn.
Kommentarer og rettelser mottas gjerne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
02.10.2019 kl 05:42
54849
Det betyr at om vi bruker ditt eksempel og bytter ut rater 30000$ pr. dag med 40000$ pr. dag i snitt, så vil utbytte for BWLPG dobles, bli årlig utbytte på 10 kroner pr. aksje.
Snitt 50000$, årlig utbytte 15 kroner pr aksje, osv.
Det lyder som musikk i mine ører, og det beste av alt " it will happen" snart!!!!
Snitt 50000$, årlig utbytte 15 kroner pr aksje, osv.
Det lyder som musikk i mine ører, og det beste av alt " it will happen" snart!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.10.2019 kl 10:56
54596
Vi vet jo at noen av skipene ikke seiler spot, men på kontrakt. Synes å ha fanget opp at det for tiden dreier seg om ca. 75% i spot. Det vil jo i perioder med stigende spotrater bety at inntjeningen ligger noe lavere enn spotratene indikerer.
Men ellers er det jo veldig gode rater i denne tid, Starten på dette kvartalet legger opp til at Q4 kan bli et fantastisk godt kvartal for både BW LPG og Avance.
PS:
Har selv 2/3 i BW LPG og 1/3 i Avance. Og har mest fokus på utbytter - også på den lange banen. 5 NOK pr. år pr. aksje er tilfredsstillende for meg.
Derfor regner jeg med å være aksjonær her i flere år.
Men ellers er det jo veldig gode rater i denne tid, Starten på dette kvartalet legger opp til at Q4 kan bli et fantastisk godt kvartal for både BW LPG og Avance.
PS:
Har selv 2/3 i BW LPG og 1/3 i Avance. Og har mest fokus på utbytter - også på den lange banen. 5 NOK pr. år pr. aksje er tilfredsstillende for meg.
Derfor regner jeg med å være aksjonær her i flere år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
03.10.2019 kl 04:25
54269
Når det gjelder BWLPG så har de tidligere utbeltalt utbytte 2 ganger i året, 50% etter skatt, noen på forumet har skrevet at det muligens blir 60% framover. Utbytte for 2. halvår 2019 kommer i mai 2020. Utbytte for 1. halvår 2020 kommer i august/september 2020.
Jeg ser for meg utbytte i mai 2020 på 5 kr. pr. aksje.
Jeg ser for meg utbytte i aug/sept. på 6 kr. pr. aksje.
Løp og kjøp!!!
Jeg ser for meg utbytte i mai 2020 på 5 kr. pr. aksje.
Jeg ser for meg utbytte i aug/sept. på 6 kr. pr. aksje.
Løp og kjøp!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 08:07
54102
De utbytteforventningene er nok på den konservative siden.
Og før de blir utbetalt vil vi få en betydelig kursøkning.
Og før de blir utbetalt vil vi få en betydelig kursøkning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
03.10.2019 kl 08:14
54053
Kodenavn
Hvor store utbytter tror du på i BWLPG , mai og aug/sept 2020????
Hvor store utbytter tror du på i BWLPG , mai og aug/sept 2020????
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Icaria
03.10.2019 kl 09:02
53937
Med ratene vi har i dag på 60.000 usd pr dag og forvord kursen er mye høyere, får vi "feite" utbytter i årene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Flipper
03.10.2019 kl 11:28
53797
Har holdt meg unna, LNG. Kortsiktig er det ganske sikkert at det er en god investering; MEN alle vet at Qatar har bestillt 60 skip.....
Satte penger i tank, VLCC, og forventer, når i balanse, med lite nybygg, vil den på 3 til 5 gangern, eller mer.
Dette markedet er enten Bra, eller Dårlig, og ikke noen '' midle market ''. Få nybygg. IMO samt U.S. som nå må
fylle opp lager i US. Alt taler for oppgang fra nå av ........ Selv med handelskrigen, er og blir Demand større for
hver dag, India og Kina. Disse to, pga. befolksøkning, folk der har nå fått smake på bedre velstand. Og glem ikke,
dersom Kinesere tar i bruk EN lyspære MER, dobles energibehovet. Kina 1.6 Milliarder mennesker + India 1. 3
Milliarder. Det er 2,9 Milliarder mennesker og på Kloden vår er det total 7 Milliarder mennesker !
Need I say more ?
Satte penger i tank, VLCC, og forventer, når i balanse, med lite nybygg, vil den på 3 til 5 gangern, eller mer.
Dette markedet er enten Bra, eller Dårlig, og ikke noen '' midle market ''. Få nybygg. IMO samt U.S. som nå må
fylle opp lager i US. Alt taler for oppgang fra nå av ........ Selv med handelskrigen, er og blir Demand større for
hver dag, India og Kina. Disse to, pga. befolksøkning, folk der har nå fått smake på bedre velstand. Og glem ikke,
dersom Kinesere tar i bruk EN lyspære MER, dobles energibehovet. Kina 1.6 Milliarder mennesker + India 1. 3
Milliarder. Det er 2,9 Milliarder mennesker og på Kloden vår er det total 7 Milliarder mennesker !
Need I say more ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Flipper
03.10.2019 kl 11:30
53757
UTBYTTE. er noe dritt IMO
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 12:16
53994
Utbytte er fint. Utbytteskatt er noe dritt.
Ratene stiger, dollarsene fosser inn
USD/day 62 330
Ratene stiger, dollarsene fosser inn
USD/day 62 330
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.10.2019 kl 21:54
53760
BW LPG starter jo med ettermontering ("retrofitting") av nytt LPG -brenselssystem til sine skipsmotorer i 2020 p.g.a. IMO 2020 krav. Dette krever tørrdokk, og koster nok en del penger pr. skip, liksom scrubbermontering gjør.
Er det noen her som vet hvor mange dager det tar med skipene ute av drift, og hvor mye det koster pr. skip?
Denne "LPG propulsion"-løsningen gir jo både en bedre brenselsøkonomi og lavere utgifter til service og vedlikehold. Og ikke minst: miljøgodkjente motorer.
https://www.bwlpg.com/docs/default-source/investor-centre/lpg-propulsion---2019.pdf
Er det noen her som vet hvor mange dager det tar med skipene ute av drift, og hvor mye det koster pr. skip?
Denne "LPG propulsion"-løsningen gir jo både en bedre brenselsøkonomi og lavere utgifter til service og vedlikehold. Og ikke minst: miljøgodkjente motorer.
https://www.bwlpg.com/docs/default-source/investor-centre/lpg-propulsion---2019.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 02:10
53570
Konservativt, Kodenavn.
Jeg stilte deg et helt konkret spørsmål om hva du tror om størrelsen på utbyttene i mai og aug/sept 2020.
Jeg tror på 5 kr. i mai og 6 kr. i aug/sept, i følge ditt tidligere innlegg synes du det var konservativt, da tolker jeg deg dithen at du mener at utbyttene blir høyere, regner med du har en mening, det er den jeg er ute etter, håper på konstruktivt svar.
Ha en god helg!
Jeg stilte deg et helt konkret spørsmål om hva du tror om størrelsen på utbyttene i mai og aug/sept 2020.
Jeg tror på 5 kr. i mai og 6 kr. i aug/sept, i følge ditt tidligere innlegg synes du det var konservativt, da tolker jeg deg dithen at du mener at utbyttene blir høyere, regner med du har en mening, det er den jeg er ute etter, håper på konstruktivt svar.
Ha en god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 02:55
53537
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 3. oktober 2019.
Oktober : 74.571 m/t
November: 76.000 m/t
Desember: 76.000 m/t
Oktober : 74.571 m/t
November: 76.000 m/t
Desember: 76.000 m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
renai
04.10.2019 kl 06:30
53433
Hvad ligger spot på igår.?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 07:01
53381
Om du multipliserer 74.571$ pr m/t med størrelsen på Very Large Gas Carrier ( vlgc ) 84000 metric/ton = 62639$ pr. dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Gnesdam
04.10.2019 kl 07:28
53324
Tak for den, good news🤠
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.10.2019 kl 08:01
53249
in International Shipping News 04/10/2019
We believe VLGC rates will continue to rise due to the increased fixtures out of the US making vessel availability tight, while LPG trading activity picks up steam in Asia in the light of increased demand expectations.
Source: Drewry
We believe VLGC rates will continue to rise due to the increased fixtures out of the US making vessel availability tight, while LPG trading activity picks up steam in Asia in the light of increased demand expectations.
Source: Drewry
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.10.2019 kl 00:58
52971
Ja, det er utsikt til ca. 5% årlig vekst i LPG-markedet i Asia de neste 5 årene iflg. de siste LPG.markeds-analysene. Ikke minst den grønne omstillingen er medvirkende til den sterke veksten, hvor ikke minst mange storbyer i Asia/Kina sliter med dårlig luftkvalitet p.g.a. bruk av kull og tre til avbrenneing til husholdningsformål som matlaging.
Så VLGC-shipping ser ut til å få ganske mye å gjøre de neste mange årene.
NEW YORK, Sept. 9, 2019 /PRNewswire/ --
Asia LPG market stood at over $ 81.4 billion in 2018 and is projected to grow at a CAGR (Compound annual growth rate) of over 5% to cross $ 109 billion by 2024.
Read the full report: https://www.reportlinker.com/p05813155/?utm_source=PRN
Mye mer her:
https://www.prnewswire.com/news-releases/asia-liquefied-petroleum-gas-market-by-source-by-application-by-lpg-composition-by-country-competition-forecast--opportunities-2024-300913932.html
Så VLGC-shipping ser ut til å få ganske mye å gjøre de neste mange årene.
NEW YORK, Sept. 9, 2019 /PRNewswire/ --
Asia LPG market stood at over $ 81.4 billion in 2018 and is projected to grow at a CAGR (Compound annual growth rate) of over 5% to cross $ 109 billion by 2024.
Read the full report: https://www.reportlinker.com/p05813155/?utm_source=PRN
Mye mer her:
https://www.prnewswire.com/news-releases/asia-liquefied-petroleum-gas-market-by-source-by-application-by-lpg-composition-by-country-competition-forecast--opportunities-2024-300913932.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Hegu
05.10.2019 kl 10:52
52688
Nanoq, Tusinde tak for links. Jeg har tilladt at lægge dem i min tråd, hvor jeg omtaler en finansradioudsendelse om bla. LPG-sektoren med LPG, Avance Gas Holding, BW-LPG og Dorian.
http://www.proinvestor.com/debat/77470#77471
http://www.proinvestor.com/debat/77470#77471
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.10.2019 kl 12:01
52573
Selv takk, Hegu. Godt å se at også Danmark har alternative finansmedier utenom Jyllandsposten/epn.dk, Berlingske Media og Børsen så små private investorer kan få en god og kritisk debatt og alternativ info og forslag til investeringer.
Jeg vil framover kikke ind til din hjemmeside, og også ved leilighet lytte til "millionærklubben" i DR.dk/radio 24/7.
M.v.h. Nanoq (som på grønlandsk betyr isbjørn...og isbre/gletcher på latin)...og mitt nick skal signalere at jeg er meget opptatt av klima og miljø, også når det gjelder investeringer.
PS:
Jeg anser faktisk også LPG som en meget attraktiv grønn overgangsløsning i mange år fremover inntil sol og vind og bl.a. hydrogen blir dominerende globale energiløsninger fordi LPG som erstatning for faste brensler (kull og tre) og andre sorte brennsler, både forbedrer luftkvaliteten især i byene og gir mindre klimagass-utslipp (CO2).
Så også av den grunnen tror jeg at LPG vil få mange år med sterk vekst, især i Asia og Kina.
PPS.:
Noe som er viktig for LPG shipping er jo ton/mile-etterspørselen, og her er USA's olje og gassproduksjon en viktig faktor. De seneste prognosene sier at USA's olje og gassproduksjon fortsat vil stige noe de nærmeste årene, og deretter holde seg på et stabilt høyt niveau i hvert fall inntil ca. år 2030. Og dette gjelder også exporten av LPG til især Asia/India.
Time will tell.
Jeg vil framover kikke ind til din hjemmeside, og også ved leilighet lytte til "millionærklubben" i DR.dk/radio 24/7.
M.v.h. Nanoq (som på grønlandsk betyr isbjørn...og isbre/gletcher på latin)...og mitt nick skal signalere at jeg er meget opptatt av klima og miljø, også når det gjelder investeringer.
PS:
Jeg anser faktisk også LPG som en meget attraktiv grønn overgangsløsning i mange år fremover inntil sol og vind og bl.a. hydrogen blir dominerende globale energiløsninger fordi LPG som erstatning for faste brensler (kull og tre) og andre sorte brennsler, både forbedrer luftkvaliteten især i byene og gir mindre klimagass-utslipp (CO2).
Så også av den grunnen tror jeg at LPG vil få mange år med sterk vekst, især i Asia og Kina.
PPS.:
Noe som er viktig for LPG shipping er jo ton/mile-etterspørselen, og her er USA's olje og gassproduksjon en viktig faktor. De seneste prognosene sier at USA's olje og gassproduksjon fortsat vil stige noe de nærmeste årene, og deretter holde seg på et stabilt høyt niveau i hvert fall inntil ca. år 2030. Og dette gjelder også exporten av LPG til især Asia/India.
Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Avance sine båter er på 84.000 m3,ikke 84.000 tonn.En vesentlig forskjell der.Her må du dele på densiteten til den spesifikke lasten/plassen(kan også variere mellom ulike tidspunkter)deretter multipliserer du det med $.pr tonn og dividere på seilingstiden(tur-retur).
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Svend1
06.10.2019 kl 09:12
52069
Yep det er korrekt...
Density på LPG er lidt over 0.5. Typisk tager en 84000 m3 VLGC ca 44000 ton LPG. Rejsen fra USG til asia og retur er ca 45 dage afhængig af destination.
Density på LPG er lidt over 0.5. Typisk tager en 84000 m3 VLGC ca 44000 ton LPG. Rejsen fra USG til asia og retur er ca 45 dage afhængig af destination.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
07.10.2019 kl 03:57
51586
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 6. oktober 2019.
Oktober: 75.192 $ m/t
November: 75.000 $ m/t
Desember: 75.500 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Oktober: 75.192 $ m/t
November: 75.000 $ m/t
Desember: 75.500 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 09:21
51334
Cleaves Sec. uke 41.
LPG Carriers: VLGC spot rates rose 19% w/w to $66k/d amidst another active week in the West. Asian LPG prices have increased lately, raising the regional price differential US vs Asia. This “arbitrage” now supports theoretical VLGC rates of $83k/d, and we see further upside in the near term.
Kursmål:
BWLPG: 89 NOK
Avance: 67 NOK
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_63260fd6a80f488384bb101dac6eb868.pdf
LPG Carriers: VLGC spot rates rose 19% w/w to $66k/d amidst another active week in the West. Asian LPG prices have increased lately, raising the regional price differential US vs Asia. This “arbitrage” now supports theoretical VLGC rates of $83k/d, and we see further upside in the near term.
Kursmål:
BWLPG: 89 NOK
Avance: 67 NOK
https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_63260fd6a80f488384bb101dac6eb868.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
08.10.2019 kl 05:12
50945
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 7. oktober 2019.
Oktober: 75.370$ m/t
November: 74.500$ m/t
Desember: 75.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 70.000$ m/t
Oktober: 75.370$ m/t
November: 74.500$ m/t
Desember: 75.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.10.2019 kl 13:46
50536
Siden medio juli er dollarkursen steget fra 8,50 til nå 9,15,
det er +7,5% sterkere USD/NOK på ca. 3 måneder. Godt å sitte i en aksje som har inntjening i USD - og som i tillegg tjener veldig mye på stigende LPG fraktrater.
Og som har skip som er prissatt i USD.
Disse høye ratene og sammen med den høye dollarkursen må jo også øke verdien på VLGC-skipene i norske kroner, og hvis denne verdien oppskrives med +10%, så betyr det for BWLPG at selskapets ca. 40 heleide skip blir 1,5-2 milliarder NOK mer verd. Ca. 25% av selskapets markedsverdi.
PS: Siden ultimo 2012 har norske kroner falt ca. 25% mot euro , og ca. 40% mot USD. Man skulle jo nesten tro at finansmarkedet mener at Norge er på vei mot økonomisk kollaps i nær framtid.
det er +7,5% sterkere USD/NOK på ca. 3 måneder. Godt å sitte i en aksje som har inntjening i USD - og som i tillegg tjener veldig mye på stigende LPG fraktrater.
Og som har skip som er prissatt i USD.
Disse høye ratene og sammen med den høye dollarkursen må jo også øke verdien på VLGC-skipene i norske kroner, og hvis denne verdien oppskrives med +10%, så betyr det for BWLPG at selskapets ca. 40 heleide skip blir 1,5-2 milliarder NOK mer verd. Ca. 25% av selskapets markedsverdi.
PS: Siden ultimo 2012 har norske kroner falt ca. 25% mot euro , og ca. 40% mot USD. Man skulle jo nesten tro at finansmarkedet mener at Norge er på vei mot økonomisk kollaps i nær framtid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
urix
09.10.2019 kl 01:18
50184
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 8. oktober 2019.
Oktober: 75.873 $ m/t
November: 76.000 $ m/t
Desember: 76.000 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Oktober: 75.873 $ m/t
November: 76.000 $ m/t
Desember: 76.000 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2019 kl 11:19
49912
Olje- og gass-produksjonen i USA har betydning for LPG-produksjonen der over,
og gårsdagens nye rapport fra EIA forteller om utsikt til fortsatt vekst her:
..."EIA forecasts U.S. crude oil production will average 12.3 million b/d in 2019, up 1.3 million from the 2018 level, and will rise by 0.9 million b/d in 2020 to an annual average of 13.2 million b/d."
Mye mer her:
https://www.eia.gov/outlooks/steo/
og gårsdagens nye rapport fra EIA forteller om utsikt til fortsatt vekst her:
..."EIA forecasts U.S. crude oil production will average 12.3 million b/d in 2019, up 1.3 million from the 2018 level, and will rise by 0.9 million b/d in 2020 to an annual average of 13.2 million b/d."
Mye mer her:
https://www.eia.gov/outlooks/steo/
Redigert 21.01.2021 kl 06:18
Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2019 kl 19:59
11005
Fearnleys Weekly Report 41 2019
Things are continuing to stay heated in the VLGC market. This is evidenced by several fixtures ex USG during first half November and by an increasing Baltic in the East.
Despite relatively few deals done in the MEG for end October over the last week or so, tight vessel availability is supporting the market east of Suez.
LPG Rates
Spot Market (USD/Month) This week Change
VLGC (84 000 cbm) $2,000,000 $200,000
Mer her:
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4375355/Research/Tankers/fearnleys_weekly_report_41_1135499.pdf
Things are continuing to stay heated in the VLGC market. This is evidenced by several fixtures ex USG during first half November and by an increasing Baltic in the East.
Despite relatively few deals done in the MEG for end October over the last week or so, tight vessel availability is supporting the market east of Suez.
LPG Rates
Spot Market (USD/Month) This week Change
VLGC (84 000 cbm) $2,000,000 $200,000
Mer her:
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4375355/Research/Tankers/fearnleys_weekly_report_41_1135499.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
urix
10.10.2019 kl 02:48
10786
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 9. oktober 2019.
Oktober: 78.090$ m/t
November: 80.000$ m/t
Desember: 78.000$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Oktober: 78.090$ m/t
November: 80.000$ m/t
Desember: 78.000$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
CFell
10.10.2019 kl 21:32
10539
Cepler med uppdatering på BW lpg 74 NOK
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2019/10/10/bw_lpg.csp
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2019/10/10/bw_lpg.csp
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.10.2019 kl 22:12
10522
Meget positivt. Takk for den info.
Kepler Cheuvreux: "De långsiktiga utsikterna för amerikansk LPG-produktion fortsätter att se bra ut. Därför förväntar vi oss att transportbehovet kommer att växa snabbare än utbudet, vilket resulterar i fraktrater på mer än 40 000 USD/dag under 2020-2021p."
Ja, så kan man jo ta fram regnemaskina og se hva inntjeningen blir de neste fire kvartalene ved et konservativt rate-estimat på 42.000 USD/dag...med cash break even på 22.000 USD/dag.
20.000 x 9 x 320? x 49 = ca. 2,8 milliarder NOK
Jeg runder dette ned til 2,5 milliarder NOK....
og hvis det skal utbetales utbytte på 50% av dette, så blir det 1.250.000.000 NOK/142.000.000 aksjer = 8,80 NOK pr. aksje.
En årlig forrentning på 15,5 % på dagens aksjekurs på ca. 57 NOK. Og i tillegg så er NAV i selskapet jo steget med samme beløpet, 1,25 milliarder NOK. For eksempel som cash eller som ekstra nedbetalt gjeld.
Og sånn kan man jo fortsette med å leke litt med tallene, f. eks, med rater på 50.000 USD/d , eller hva med 70.000?
I hvert fall ser LPG-markedet så langt ut til å få et godt nytt år 2020.
Time will tell.
Kepler Cheuvreux: "De långsiktiga utsikterna för amerikansk LPG-produktion fortsätter att se bra ut. Därför förväntar vi oss att transportbehovet kommer att växa snabbare än utbudet, vilket resulterar i fraktrater på mer än 40 000 USD/dag under 2020-2021p."
Ja, så kan man jo ta fram regnemaskina og se hva inntjeningen blir de neste fire kvartalene ved et konservativt rate-estimat på 42.000 USD/dag...med cash break even på 22.000 USD/dag.
20.000 x 9 x 320? x 49 = ca. 2,8 milliarder NOK
Jeg runder dette ned til 2,5 milliarder NOK....
og hvis det skal utbetales utbytte på 50% av dette, så blir det 1.250.000.000 NOK/142.000.000 aksjer = 8,80 NOK pr. aksje.
En årlig forrentning på 15,5 % på dagens aksjekurs på ca. 57 NOK. Og i tillegg så er NAV i selskapet jo steget med samme beløpet, 1,25 milliarder NOK. For eksempel som cash eller som ekstra nedbetalt gjeld.
Og sånn kan man jo fortsette med å leke litt med tallene, f. eks, med rater på 50.000 USD/d , eller hva med 70.000?
I hvert fall ser LPG-markedet så langt ut til å få et godt nytt år 2020.
Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
urix
11.10.2019 kl 05:09
10311
Freight Route liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 10. oktober 2019.
Oktober: 78.984$ m/t
November: 80.500$ m/t
Desember: 80.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Oktober: 78.984$ m/t
November: 80.500$ m/t
Desember: 80.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
CFell
11.10.2019 kl 07:08
10297
https://seekingalpha.com/article/4295843-shippings-notorious-problem-becoming-biggest-blessing
Nytt från någon på alpha.... Ni får scrolla ner till LPG segmentet... Speciellt intressant det här med låg orderbook på VLGC.
Nytt från någon på alpha.... Ni får scrolla ner till LPG segmentet... Speciellt intressant det här med låg orderbook på VLGC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Nanoq
13.10.2019 kl 21:54
9889
Med disse gode marked-/rate-utsiktene for LPG-frakt de neste 2 årene, så vil det være merkelig om ikke markedet begynner å prise BWLPG og Avance etter rater på 40.000 USD/day, og en P/E på minst 7:
I så fall:
EPS Avance: ca. 12 NOK = aksjekurs på 84 NOK
EPS BW LPG: ca. 17 NOK = aksjekurs på ca. 119 NOK
Forventet årlig utbytte ved ca. 50% utbytte-politikk: 7 NOK og 9 NOK .
I så fall:
EPS Avance: ca. 12 NOK = aksjekurs på 84 NOK
EPS BW LPG: ca. 17 NOK = aksjekurs på ca. 119 NOK
Forventet årlig utbytte ved ca. 50% utbytte-politikk: 7 NOK og 9 NOK .
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
moneymachine
13.10.2019 kl 23:20
9782
Her er det bare å sitte. I første omgang medio desember. Ser vi 100kr?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
13.10.2019 kl 23:27
9772
Vel, når vi får presentert Q3 og ledelsen får presentert hvilke eventyrlige rater skipene seiler inn gjennom Q4, samt kommenteret utsiktene fremover i 2020/21, så vil jeg ikke bli overrasket om kursen kan komme opp mot kr 100,- om ikke over. Psykologien i markedet skal man ikke undervurdsere. Kommende uke drar nok kursen seg nærmere 50-tallet, og enda er det to og en halv måned igjen av året.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
CFell
14.10.2019 kl 07:15
9650
Tanka rapporten, bra info om framtiden.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1183558791352193025?s=09
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1183558791352193025?s=09
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare