BWLPG og LPG-markedet - Q3 rapporten og Q4 nærmer seg


Q3-rapporten - og Q4 - nærmer seg, Ratene er fortsatt gode, omkring 50.000 USD/dag, og som den administrerende direktøren i BWLPG, M. Ackermann, sa i telekonferansen i august: Vi mener markedet vil være sterkt i de neste 18 månedene!!!

Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.

Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.

Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.

PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.

Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.

PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Redigert 30.09.2019 kl 09:28 Du må logge inn for å svare

Hva heter sykdommen denne aksjen lider av?
Icaria
30.09.2019 kl 13:04 9913

På ose går alt; der kan man manipulere akjer uten risiko, de såkalte ananlytikerene har som vanlig sovet i timen, men vi som er noenlunde oppegående har sett at LPG - ratene er på vei oppover.
Ratta
30.09.2019 kl 13:06 9916

Spiller vel ingen rolle hva kursen er, blir bare unødvendig formuesskatt. Sitt long og la store utbytter tikke inn på kontoen.
Nanoq
30.09.2019 kl 13:13 9882

Oljeprisen og OSE styrer ofte denne aksjekursen intradag.

for eksempel på samme måte som enkelte gjorde i Seadrill.

Det er neppe noen god strategi å ikke bry seg om aksjekursutviklingen.
Ratta
30.09.2019 kl 13:31 9820

Innlegget var rettet mot frustrasjonen om at ikke kursen er høyere enn den er.

Når en aksje kan svinge mer enn 5% i løpet av en dag uten store offentlige nyheter, ja hva kaller man da aksjen eller "spillet"?
Icaria
30.09.2019 kl 13:55 9763

Når vi "ser" at ratene øker dag etter dag og kursen står "nesten" stille eller går ned er dette et godt kjennetegn på OSE der alt er lov.

¨Spillet¨ kalles da kursfluktasjoner, eller volatilitet, altså at det er liv i aksjen. Klart det er frustrerende for en investor som kun forventer, håper og tror at aksjen skal gå opp, ikke minst fordi man vet, eller tror man vet, at det er utelukkende gode grunner for at den skal opp, mye opp.... Men så er det slik, at virkeligheten er litt annerledes enn hva vi, alminnelig dødelige, har oversikt over. Ulike investorer, lever i ulike virkeligheter, dvs. har forskjellige ståsteder. Noen har en god fortjeneste inne som skal realiseres, noen trenger penger raskt fordi det er forfall på et lån. Andre har skortet aksjen, og kan gjerne selge noe for å få andre selgere på banen slik at den synker enda noen prosenter, og da utløses noen 'stop loss'-grenser og flere aksjer selges slik at den går enda litt ned. Nei, hva vet vel jeg? Kun at det er så mange parallelle hendelser på gang, som vi ikke har innsikt i, oversikt over, og derfor heller ikke klarer å forutsi eller forut se. Det er det som gjør dette både spennende og interessant. Og noen trøstens ord til slutt: Tålmodighet er en dyd, og så lenge det er god, og økende inntjening i selskapet du har investert i, ja, da vil aksjekursen følge etter. Det er en naturlov i aksjemarkedet! Se på økningen i kursene til BWP LPG og AVANCE så langt i år. Har vi noe å klage på? Og mer kommer, bare vent! :)
Icaria
30.09.2019 kl 14:21 9686

Jeg ser at du "forstår" spillet men jeg spiller alltid dobeltt dvs. at jeg har en del akjer som ikke blir "rørt" mens ca. 30-40 % blir "spilt" med, men lærdom er at de jeg tjener mest på er de som er langsiktig.
Nanoq
01.10.2019 kl 09:40 9304

Et noe forenklet regnestykke pr. skip for VLGC-shipping:

Cash break even for BWLPG og Avance er ca. 20.000 USD/d

med rater på ca. 30.000 USD/d betyr det inntekter på 10.000 x 9 x 300 = 25-30 mill. NOK pr. år for hvert eneste VLGC-skip i drift.
(Har her brukt 300 dager pr. år, dette er nok i den lave enden.)

BW LPG har 49 skip. Det bør gi 1,2-1,5 milliarder NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 142 mill. stk., dvs. ca. 10 NOK pr. aksje. Sannsynlig årlig utbytte: 5 NOK.

Avance har 14 skip. Det bør gi 350-400 mill NOK pr. år før skatt.
Antall aksjer: ca. 65 mill. stk., dvs. 6-7 NOK pr. aksje. Sannsynlig utbytte: 4-5 NOK pr. aksje fordi det er et Fredriksen-rederi som er glad for høye utbytte-prosenter.
Først når ratene faller under 30.000 USD bør disse pene utbyttene omkring 5 NOK pr. aksje komme i fare.

Ved dagens rater på ca. 50.000 USD/d og aksjekursene på ca. 54 vs. 37 NOK er disse 2 aksjene fantastisk attraktive investeringer. Og de vil etter min mening fortsette med å være gode investeringer selv om ratene faller ned mot 30.000 USD/d.

Jeg kan ikke forstå annet enn at kursen på disse 2 aksjene vil fortsette oppover så lenge ratene er over 40.000 USD/d. Og at nedsiden er meget begrenset selv om ratene skulle falle ned mot 30.000 USD/d, men her nede vil psykologien og frykten for et større fall selvfølgelig spille inn.

Kommentarer og rettelser mottas gjerne.
Redigert 01.10.2019 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
urix
02.10.2019 kl 05:42 9053

Det betyr at om vi bruker ditt eksempel og bytter ut rater 30000$ pr. dag med 40000$ pr. dag i snitt, så vil utbytte for BWLPG dobles, bli årlig utbytte på 10 kroner pr. aksje.
Snitt 50000$, årlig utbytte 15 kroner pr aksje, osv.
Det lyder som musikk i mine ører, og det beste av alt " it will happen" snart!!!!
Nanoq
02.10.2019 kl 10:56 8820

Vi vet jo at noen av skipene ikke seiler spot, men på kontrakt. Synes å ha fanget opp at det for tiden dreier seg om ca. 75% i spot. Det vil jo i perioder med stigende spotrater bety at inntjeningen ligger noe lavere enn spotratene indikerer.

Men ellers er det jo veldig gode rater i denne tid, Starten på dette kvartalet legger opp til at Q4 kan bli et fantastisk godt kvartal for både BW LPG og Avance.

PS:
Har selv 2/3 i BW LPG og 1/3 i Avance. Og har mest fokus på utbytter - også på den lange banen. 5 NOK pr. år pr. aksje er tilfredsstillende for meg.

Derfor regner jeg med å være aksjonær her i flere år.
urix
03.10.2019 kl 04:25 8524

Når det gjelder BWLPG så har de tidligere utbeltalt utbytte 2 ganger i året, 50% etter skatt, noen på forumet har skrevet at det muligens blir 60% framover. Utbytte for 2. halvår 2019 kommer i mai 2020. Utbytte for 1. halvår 2020 kommer i august/september 2020.
Jeg ser for meg utbytte i mai 2020 på 5 kr. pr. aksje.
Jeg ser for meg utbytte i aug/sept. på 6 kr. pr. aksje.
Løp og kjøp!!!
kodenavn
03.10.2019 kl 08:07 8377

De utbytteforventningene er nok på den konservative siden.

Og før de blir utbetalt vil vi få en betydelig kursøkning.
urix
03.10.2019 kl 08:14 8348

Kodenavn

Hvor store utbytter tror du på i BWLPG , mai og aug/sept 2020????
Icaria
03.10.2019 kl 09:02 8243

Med ratene vi har i dag på 60.000 usd pr dag og forvord kursen er mye høyere, får vi "feite" utbytter i årene fremover.
Flipper
03.10.2019 kl 11:28 8124

Har holdt meg unna, LNG. Kortsiktig er det ganske sikkert at det er en god investering; MEN alle vet at Qatar har bestillt 60 skip.....

Satte penger i tank, VLCC, og forventer, når i balanse, med lite nybygg, vil den på 3 til 5 gangern, eller mer.

Dette markedet er enten Bra, eller Dårlig, og ikke noen '' midle market ''. Få nybygg. IMO samt U.S. som nå må
fylle opp lager i US. Alt taler for oppgang fra nå av ........ Selv med handelskrigen, er og blir Demand større for
hver dag, India og Kina. Disse to, pga. befolksøkning, folk der har nå fått smake på bedre velstand. Og glem ikke,
dersom Kinesere tar i bruk EN lyspære MER, dobles energibehovet. Kina 1.6 Milliarder mennesker + India 1. 3
Milliarder. Det er 2,9 Milliarder mennesker og på Kloden vår er det total 7 Milliarder mennesker !

Need I say more ?

Flipper
03.10.2019 kl 11:30 8108

UTBYTTE. er noe dritt IMO
kodenavn
03.10.2019 kl 12:16 8044

Utbytte er fint. Utbytteskatt er noe dritt.

Ratene stiger, dollarsene fosser inn

USD/day 62 330
Nanoq
03.10.2019 kl 21:54 7831

BW LPG starter jo med ettermontering ("retrofitting") av nytt LPG -brenselssystem til sine skipsmotorer i 2020 p.g.a. IMO 2020 krav. Dette krever tørrdokk, og koster nok en del penger pr. skip, liksom scrubbermontering gjør.

Er det noen her som vet hvor mange dager det tar med skipene ute av drift, og hvor mye det koster pr. skip?

Denne "LPG propulsion"-løsningen gir jo både en bedre brenselsøkonomi og lavere utgifter til service og vedlikehold. Og ikke minst: miljøgodkjente motorer.

https://www.bwlpg.com/docs/default-source/investor-centre/lpg-propulsion---2019.pdf
urix
04.10.2019 kl 02:10 7666

Konservativt, Kodenavn.
Jeg stilte deg et helt konkret spørsmål om hva du tror om størrelsen på utbyttene i mai og aug/sept 2020.

Jeg tror på 5 kr. i mai og 6 kr. i aug/sept, i følge ditt tidligere innlegg synes du det var konservativt, da tolker jeg deg dithen at du mener at utbyttene blir høyere, regner med du har en mening, det er den jeg er ute etter, håper på konstruktivt svar.
Ha en god helg!
urix
04.10.2019 kl 02:55 7648

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 3. oktober 2019.

Oktober : 74.571 m/t
November: 76.000 m/t
Desember: 76.000 m/t
urix
04.10.2019 kl 07:01 7546

Om du multipliserer 74.571$ pr m/t med størrelsen på Very Large Gas Carrier ( vlgc ) 84000 metric/ton = 62639$ pr. dag.
kodenavn
04.10.2019 kl 08:01 7451

in International Shipping News 04/10/2019

We believe VLGC rates will continue to rise due to the increased fixtures out of the US making vessel availability tight, while LPG trading activity picks up steam in Asia in the light of increased demand expectations.
Source: Drewry
Nanoq
05.10.2019 kl 00:58 7197

Ja, det er utsikt til ca. 5% årlig vekst i LPG-markedet i Asia de neste 5 årene iflg. de siste LPG.markeds-analysene. Ikke minst den grønne omstillingen er medvirkende til den sterke veksten, hvor ikke minst mange storbyer i Asia/Kina sliter med dårlig luftkvalitet p.g.a. bruk av kull og tre til avbrenneing til husholdningsformål som matlaging.

Så VLGC-shipping ser ut til å få ganske mye å gjøre de neste mange årene.

NEW YORK, Sept. 9, 2019 /PRNewswire/ --

Asia LPG market stood at over $ 81.4 billion in 2018 and is projected to grow at a CAGR (Compound annual growth rate) of over 5% to cross $ 109 billion by 2024.

Read the full report: https://www.reportlinker.com/p05813155/?utm_source=PRN

Mye mer her:

https://www.prnewswire.com/news-releases/asia-liquefied-petroleum-gas-market-by-source-by-application-by-lpg-composition-by-country-competition-forecast--opportunities-2024-300913932.html
Hegu
05.10.2019 kl 10:52 6937

Nanoq, Tusinde tak for links. Jeg har tilladt at lægge dem i min tråd, hvor jeg omtaler en finansradioudsendelse om bla. LPG-sektoren med LPG, Avance Gas Holding, BW-LPG og Dorian.

http://www.proinvestor.com/debat/77470#77471
Redigert 05.10.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.10.2019 kl 12:01 6839

Selv takk, Hegu. Godt å se at også Danmark har alternative finansmedier utenom Jyllandsposten/epn.dk, Berlingske Media og Børsen så små private investorer kan få en god og kritisk debatt og alternativ info og forslag til investeringer.

Jeg vil framover kikke ind til din hjemmeside, og også ved leilighet lytte til "millionærklubben" i DR.dk/radio 24/7.
M.v.h. Nanoq (som på grønlandsk betyr isbjørn...og isbre/gletcher på latin)...og mitt nick skal signalere at jeg er meget opptatt av klima og miljø, også når det gjelder investeringer.

PS:
Jeg anser faktisk også LPG som en meget attraktiv grønn overgangsløsning i mange år fremover inntil sol og vind og bl.a. hydrogen blir dominerende globale energiløsninger fordi LPG som erstatning for faste brensler (kull og tre) og andre sorte brennsler, både forbedrer luftkvaliteten især i byene og gir mindre klimagass-utslipp (CO2).

Så også av den grunnen tror jeg at LPG vil få mange år med sterk vekst, især i Asia og Kina.

PPS.:
Noe som er viktig for LPG shipping er jo ton/mile-etterspørselen, og her er USA's olje og gassproduksjon en viktig faktor. De seneste prognosene sier at USA's olje og gassproduksjon fortsat vil stige noe de nærmeste årene, og deretter holde seg på et stabilt høyt niveau i hvert fall inntil ca. år 2030. Og dette gjelder også exporten av LPG til især Asia/India.

Time will tell.
Redigert 05.10.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare

Avance sine båter er på 84.000 m3,ikke 84.000 tonn.En vesentlig forskjell der.Her må du dele på densiteten til den spesifikke lasten/plassen(kan også variere mellom ulike tidspunkter)deretter multipliserer du det med $.pr tonn og dividere på seilingstiden(tur-retur).
Svend1
06.10.2019 kl 09:12 6367

Yep det er korrekt...
Density på LPG er lidt over 0.5. Typisk tager en 84000 m3 VLGC ca 44000 ton LPG. Rejsen fra USG til asia og retur er ca 45 dage afhængig af destination.
urix
07.10.2019 kl 03:57 5903

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 6. oktober 2019.

Oktober: 75.192 $ m/t
November: 75.000 $ m/t
Desember: 75.500 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Nanoq
07.10.2019 kl 09:21 5669

Cleaves Sec. uke 41.

LPG Carriers: VLGC spot rates rose 19% w/w to $66k/d amidst another active week in the West. Asian LPG prices have increased lately, raising the regional price differential US vs Asia. This “arbitrage” now supports theoretical VLGC rates of $83k/d, and we see further upside in the near term.

Kursmål:
BWLPG: 89 NOK
Avance: 67 NOK

https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_63260fd6a80f488384bb101dac6eb868.pdf
urix
08.10.2019 kl 05:12 5310

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 7. oktober 2019.

Oktober: 75.370$ m/t
November: 74.500$ m/t
Desember: 75.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 70.000$ m/t
Ka'l
08.10.2019 kl 06:37 24

Innlegget er slettet av Ka'l
Nanoq
08.10.2019 kl 13:46 4925

Siden medio juli er dollarkursen steget fra 8,50 til nå 9,15,

det er +7,5% sterkere USD/NOK på ca. 3 måneder. Godt å sitte i en aksje som har inntjening i USD - og som i tillegg tjener veldig mye på stigende LPG fraktrater.

Og som har skip som er prissatt i USD.

Disse høye ratene og sammen med den høye dollarkursen må jo også øke verdien på VLGC-skipene i norske kroner, og hvis denne verdien oppskrives med +10%, så betyr det for BWLPG at selskapets ca. 40 heleide skip blir 1,5-2 milliarder NOK mer verd. Ca. 25% av selskapets markedsverdi.


PS: Siden ultimo 2012 har norske kroner falt ca. 25% mot euro , og ca. 40% mot USD. Man skulle jo nesten tro at finansmarkedet mener at Norge er på vei mot økonomisk kollaps i nær framtid.
Redigert 08.10.2019 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
urix
09.10.2019 kl 01:18 4606

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 8. oktober 2019.

Oktober: 75.873 $ m/t
November: 76.000 $ m/t
Desember: 76.000 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Nanoq
09.10.2019 kl 11:19 4317

Olje- og gass-produksjonen i USA har betydning for LPG-produksjonen der over,
og gårsdagens nye rapport fra EIA forteller om utsikt til fortsatt vekst her:

..."EIA forecasts U.S. crude oil production will average 12.3 million b/d in 2019, up 1.3 million from the 2018 level, and will rise by 0.9 million b/d in 2020 to an annual average of 13.2 million b/d."

Mye mer her:

https://www.eia.gov/outlooks/steo/