BWLPG og LPG-markedet

Nanoq
BWLPG 30.09.2019 kl 09:27 121862

Q3-rapporten - og Q4 - nærmer seg, Ratene er fortsatt gode, omkring 50.000 USD/dag, og som den administrerende direktøren i BWLPG, M. Ackermann, sa i telekonferansen i august: Vi mener markedet vil være sterkt i de neste 18 månedene!!!

Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.

Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.

Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.

PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.

Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.

PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
kodenavn
14.10.2019 kl 19:22 6535

Det er jo en unik mulighet til å få tak i et stort antall aksjer uten å drive opp kursen.
Og så kan man sitte på rumpa noen uker, og selge til en vesentlig høyere pris.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Flaxx
14.10.2019 kl 18:27 6637

I løpet av kvelden selger hovedkaksjonær BW Group 5% av aksjene i BWLPG i en auksjon.
Da får vi et bilde av kursvurderingen for BWLPG gjort av de store investorene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
CFell
14.10.2019 kl 11:40 6880

Ja... Dem sabbade verkligen partyt som var på väg. Är den kommentaren från dnb officiell eller var den i ett investerar brev?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
kodenavn
14.10.2019 kl 11:22 6897

Trist for de som hørte på Dnb 21. juni, og solgte (ev. ikke kjøpte)
Kursen i Avance var da 24,25 ( i dag 44,80)
Kursen i BWLPG var da 43.90 ( i dag 62.- )
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
kodenavn
14.10.2019 kl 11:06 6963

Og der kastet Dnb inn håndkledet og innrømmer at de feilvurderte i juni da de tok LPG-sektoren fra kjøp til hold. Nå er det kjøp igjen.

LPG shipping - Back to BUY, June call did not play out
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
14.10.2019 kl 10:03 7070

Cleaves har en estimert "dividend yield" i årene 2019-2020-2021-2022 på hhv. 6%-15%-19%-15% for BWLPG.

Og de regner med at NAV (Net Asset Value) i denne perioden vil stige fra 1,46 milliarder USD til 2,8 milliarder USD, hvor P/E i 2022 er estimert til 2,3. Dette ser veldig konservativt ut, det betyr nok at de fastholder en aksjekurs i 2022 på 108, som er dagens kursmål. Og at utbytte-prosenten skal beregnes ut fra denne aksjekursen.

Dette konservative kursmålet tror jeg de vil rykke oppover de nærmeste månedene (og årene).

http://gersemiresearch.com/wp-content/uploads/2019/10/2019.10.14-Shipping-Quarterly-4Q19-Multi-Year-Highs.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare

Ja, man må vel være stokk stein blind dersom man ikke evner å se hvor dette bærer hen. Egentlig utrolig at man fortsatt får handle denne til under kr 50,- når man skjønner hvilke rater skipene oppnår i Q4 og at dette gode markedet kan komme til å vedvare i 2-3 år frem i tid før det kan komme vesentlig med ny tonnasje inn i markedet. Spørsmålet nå er hvorvidt utbyttene begynner å komme allerede etter Q3 eller om vi må vente til Q4 er unnagjort. Personlig heller jeg nok tilmdet siste, men vil bli gledelig overrasket om utbytte kommer allerede i høst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare

Cleaves har i løpet av kort tid øket kursmålet på BW LPG med 19 kr. Her er det bare å kjøpe med begge hender.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
14.10.2019 kl 08:13 7364

Super interessant - og omfattende - rapport fra Cleaves. Mange takk for den!!

I overskuelig framtid - d.v.s. de neste 3 årene - ser det veldig bra ut for LPG shipping - og for LPG-markedet..

Og Cleaves er også ute med nytt og høyere kursmål:

BWLPG: 108 NOK (fra 89)

Avance: 81 NOK. (fra 67)
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
CFell
14.10.2019 kl 07:15 7458

Tanka rapporten, bra info om framtiden.

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1183558791352193025?s=09
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare

Vel, når vi får presentert Q3 og ledelsen får presentert hvilke eventyrlige rater skipene seiler inn gjennom Q4, samt kommenteret utsiktene fremover i 2020/21, så vil jeg ikke bli overrasket om kursen kan komme opp mot kr 100,- om ikke over. Psykologien i markedet skal man ikke undervurdsere. Kommende uke drar nok kursen seg nærmere 50-tallet, og enda er det to og en halv måned igjen av året.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare

Her er det bare å sitte. I første omgang medio desember. Ser vi 100kr?
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
13.10.2019 kl 21:54 7698

Med disse gode marked-/rate-utsiktene for LPG-frakt de neste 2 årene, så vil det være merkelig om ikke markedet begynner å prise BWLPG og Avance etter rater på 40.000 USD/day, og en P/E på minst 7:

I så fall:
EPS Avance: ca. 12 NOK = aksjekurs på 84 NOK
EPS BW LPG: ca. 17 NOK = aksjekurs på ca. 119 NOK

Forventet årlig utbytte ved ca. 50% utbytte-politikk: 7 NOK og 9 NOK .
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
CFell
11.10.2019 kl 07:08 8105

https://seekingalpha.com/article/4295843-shippings-notorious-problem-becoming-biggest-blessing

Nytt från någon på alpha.... Ni får scrolla ner till LPG segmentet... Speciellt intressant det här med låg orderbook på VLGC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
urix
11.10.2019 kl 05:09 8120

Freight Route liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 10. oktober 2019.

Oktober: 78.984$ m/t
November: 80.500$ m/t
Desember: 80.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.10.2019 kl 22:12 8331

Meget positivt. Takk for den info.

Kepler Cheuvreux: "De långsiktiga utsikterna för amerikansk LPG-produktion fortsätter att se bra ut. Därför förväntar vi oss att transportbehovet kommer att växa snabbare än utbudet, vilket resulterar i fraktrater på mer än 40 000 USD/dag under 2020-2021p."

Ja, så kan man jo ta fram regnemaskina og se hva inntjeningen blir de neste fire kvartalene ved et konservativt rate-estimat på 42.000 USD/dag...med cash break even på 22.000 USD/dag.

20.000 x 9 x 320? x 49 = ca. 2,8 milliarder NOK

Jeg runder dette ned til 2,5 milliarder NOK....

og hvis det skal utbetales utbytte på 50% av dette, så blir det 1.250.000.000 NOK/142.000.000 aksjer = 8,80 NOK pr. aksje.

En årlig forrentning på 15,5 % på dagens aksjekurs på ca. 57 NOK. Og i tillegg så er NAV i selskapet jo steget med samme beløpet, 1,25 milliarder NOK. For eksempel som cash eller som ekstra nedbetalt gjeld.

Og sånn kan man jo fortsette med å leke litt med tallene, f. eks, med rater på 50.000 USD/d , eller hva med 70.000?

I hvert fall ser LPG-markedet så langt ut til å få et godt nytt år 2020.

Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
CFell
10.10.2019 kl 21:32 8348

Cepler med uppdatering på BW lpg 74 NOK

https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2019/10/10/bw_lpg.csp
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
urix
10.10.2019 kl 02:48 8594

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 9. oktober 2019.

Oktober: 78.090$ m/t
November: 80.000$ m/t
Desember: 78.000$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 71.000$ m/t
Mars: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2019 kl 19:59 8813

Fearnleys Weekly Report 41 2019

Things are continuing to stay heated in the VLGC market. This is evidenced by several fixtures ex USG during first half November and by an increasing Baltic in the East.

Despite relatively few deals done in the MEG for end October over the last week or so, tight vessel availability is supporting the market east of Suez.

LPG Rates
Spot Market (USD/Month) This week Change
VLGC (84 000 cbm) $2,000,000 $200,000


Mer her:

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4375355/Research/Tankers/fearnleys_weekly_report_41_1135499.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2019 kl 11:19 46957

Olje- og gass-produksjonen i USA har betydning for LPG-produksjonen der over,
og gårsdagens nye rapport fra EIA forteller om utsikt til fortsatt vekst her:

..."EIA forecasts U.S. crude oil production will average 12.3 million b/d in 2019, up 1.3 million from the 2018 level, and will rise by 0.9 million b/d in 2020 to an annual average of 13.2 million b/d."

Mye mer her:

https://www.eia.gov/outlooks/steo/
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
09.10.2019 kl 01:18 47234

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 8. oktober 2019.

Oktober: 75.873 $ m/t
November: 76.000 $ m/t
Desember: 76.000 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.10.2019 kl 13:46 47586

Siden medio juli er dollarkursen steget fra 8,50 til nå 9,15,

det er +7,5% sterkere USD/NOK på ca. 3 måneder. Godt å sitte i en aksje som har inntjening i USD - og som i tillegg tjener veldig mye på stigende LPG fraktrater.

Og som har skip som er prissatt i USD.

Disse høye ratene og sammen med den høye dollarkursen må jo også øke verdien på VLGC-skipene i norske kroner, og hvis denne verdien oppskrives med +10%, så betyr det for BWLPG at selskapets ca. 40 heleide skip blir 1,5-2 milliarder NOK mer verd. Ca. 25% av selskapets markedsverdi.


PS: Siden ultimo 2012 har norske kroner falt ca. 25% mot euro , og ca. 40% mot USD. Man skulle jo nesten tro at finansmarkedet mener at Norge er på vei mot økonomisk kollaps i nær framtid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
08.10.2019 kl 05:12 47995

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 7. oktober 2019.

Oktober: 75.370$ m/t
November: 74.500$ m/t
Desember: 75.500$ m/t
Januar: 72.000$ m/t
Februar: 70.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2019 kl 09:21 48383

Cleaves Sec. uke 41.

LPG Carriers: VLGC spot rates rose 19% w/w to $66k/d amidst another active week in the West. Asian LPG prices have increased lately, raising the regional price differential US vs Asia. This “arbitrage” now supports theoretical VLGC rates of $83k/d, and we see further upside in the near term.

Kursmål:
BWLPG: 89 NOK
Avance: 67 NOK

https://docs.wixstatic.com/ugd/5f38c3_63260fd6a80f488384bb101dac6eb868.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
07.10.2019 kl 03:57 48635

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 6. oktober 2019.

Oktober: 75.192 $ m/t
November: 75.000 $ m/t
Desember: 75.500 $ m/t
Januar: 72.000 $ m/t
Februar: 70.000 $ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Svend1
06.10.2019 kl 09:12 49118

Yep det er korrekt...
Density på LPG er lidt over 0.5. Typisk tager en 84000 m3 VLGC ca 44000 ton LPG. Rejsen fra USG til asia og retur er ca 45 dage afhængig af destination.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
05.10.2019 kl 14:17 49483

Avance sine båter er på 84.000 m3,ikke 84.000 tonn.En vesentlig forskjell der.Her må du dele på densiteten til den spesifikke lasten/plassen(kan også variere mellom ulike tidspunkter)deretter multipliserer du det med $.pr tonn og dividere på seilingstiden(tur-retur).
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.10.2019 kl 12:01 49622

Selv takk, Hegu. Godt å se at også Danmark har alternative finansmedier utenom Jyllandsposten/epn.dk, Berlingske Media og Børsen så små private investorer kan få en god og kritisk debatt og alternativ info og forslag til investeringer.

Jeg vil framover kikke ind til din hjemmeside, og også ved leilighet lytte til "millionærklubben" i DR.dk/radio 24/7.
M.v.h. Nanoq (som på grønlandsk betyr isbjørn...og isbre/gletcher på latin)...og mitt nick skal signalere at jeg er meget opptatt av klima og miljø, også når det gjelder investeringer.

PS:
Jeg anser faktisk også LPG som en meget attraktiv grønn overgangsløsning i mange år fremover inntil sol og vind og bl.a. hydrogen blir dominerende globale energiløsninger fordi LPG som erstatning for faste brensler (kull og tre) og andre sorte brennsler, både forbedrer luftkvaliteten især i byene og gir mindre klimagass-utslipp (CO2).

Så også av den grunnen tror jeg at LPG vil få mange år med sterk vekst, især i Asia og Kina.

PPS.:
Noe som er viktig for LPG shipping er jo ton/mile-etterspørselen, og her er USA's olje og gassproduksjon en viktig faktor. De seneste prognosene sier at USA's olje og gassproduksjon fortsat vil stige noe de nærmeste årene, og deretter holde seg på et stabilt høyt niveau i hvert fall inntil ca. år 2030. Og dette gjelder også exporten av LPG til især Asia/India.

Time will tell.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Hegu
05.10.2019 kl 10:52 49737

Nanoq, Tusinde tak for links. Jeg har tilladt at lægge dem i min tråd, hvor jeg omtaler en finansradioudsendelse om bla. LPG-sektoren med LPG, Avance Gas Holding, BW-LPG og Dorian.

http://www.proinvestor.com/debat/77470#77471
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
05.10.2019 kl 00:58 50020

Ja, det er utsikt til ca. 5% årlig vekst i LPG-markedet i Asia de neste 5 årene iflg. de siste LPG.markeds-analysene. Ikke minst den grønne omstillingen er medvirkende til den sterke veksten, hvor ikke minst mange storbyer i Asia/Kina sliter med dårlig luftkvalitet p.g.a. bruk av kull og tre til avbrenneing til husholdningsformål som matlaging.

Så VLGC-shipping ser ut til å få ganske mye å gjøre de neste mange årene.

NEW YORK, Sept. 9, 2019 /PRNewswire/ --

Asia LPG market stood at over $ 81.4 billion in 2018 and is projected to grow at a CAGR (Compound annual growth rate) of over 5% to cross $ 109 billion by 2024.

Read the full report: https://www.reportlinker.com/p05813155/?utm_source=PRN

Mye mer her:

https://www.prnewswire.com/news-releases/asia-liquefied-petroleum-gas-market-by-source-by-application-by-lpg-composition-by-country-competition-forecast--opportunities-2024-300913932.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.10.2019 kl 08:01 50298

in International Shipping News 04/10/2019

We believe VLGC rates will continue to rise due to the increased fixtures out of the US making vessel availability tight, while LPG trading activity picks up steam in Asia in the light of increased demand expectations.
Source: Drewry
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 07:01 50429

Om du multipliserer 74.571$ pr m/t med størrelsen på Very Large Gas Carrier ( vlgc ) 84000 metric/ton = 62639$ pr. dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 02:55 50585

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 3. oktober 2019.

Oktober : 74.571 m/t
November: 76.000 m/t
Desember: 76.000 m/t
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
urix
04.10.2019 kl 02:10 50618

Konservativt, Kodenavn.
Jeg stilte deg et helt konkret spørsmål om hva du tror om størrelsen på utbyttene i mai og aug/sept 2020.

Jeg tror på 5 kr. i mai og 6 kr. i aug/sept, i følge ditt tidligere innlegg synes du det var konservativt, da tolker jeg deg dithen at du mener at utbyttene blir høyere, regner med du har en mening, det er den jeg er ute etter, håper på konstruktivt svar.
Ha en god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.10.2019 kl 21:54 50808

BW LPG starter jo med ettermontering ("retrofitting") av nytt LPG -brenselssystem til sine skipsmotorer i 2020 p.g.a. IMO 2020 krav. Dette krever tørrdokk, og koster nok en del penger pr. skip, liksom scrubbermontering gjør.

Er det noen her som vet hvor mange dager det tar med skipene ute av drift, og hvor mye det koster pr. skip?

Denne "LPG propulsion"-løsningen gir jo både en bedre brenselsøkonomi og lavere utgifter til service og vedlikehold. Og ikke minst: miljøgodkjente motorer.

https://www.bwlpg.com/docs/default-source/investor-centre/lpg-propulsion---2019.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.10.2019 kl 12:16 51042

Utbytte er fint. Utbytteskatt er noe dritt.

Ratene stiger, dollarsene fosser inn

USD/day 62 330
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare