BWLPG og LPG-markedet - Q3 rapporten og Q4 nærmer seg


Q3-rapporten - og Q4 - nærmer seg, Ratene er fortsatt gode, omkring 50.000 USD/dag, og som den administrerende direktøren i BWLPG, M. Ackermann, sa i telekonferansen i august: Vi mener markedet vil være sterkt i de neste 18 månedene!!!

Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.

Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.

Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.

PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.

Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.

PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Redigert 30.09.2019 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Icaria
06.11.2019 kl 21:01 5434

Et lite poeng: IMO 2020 Det er mange skip som enten går på skraphaugen eller vil bli brukt som lager. 11. stk bygget før 1991 13 stk .bygget i 1992-93 og 3 stk bygget 94-95. Mange av disse eid av Kina mannen.
Nanoq
06.11.2019 kl 21:50 5385

Icaria: Interessant og viktig info, takk for denne meget relevante kommentaren, jeg visste ikke at det var SÅ mange VLGC'er som var mellom 25 og 30 år gamle. Og ja, disse er nok snart klar til de evige skraphauger (eller lagerhaller)..

Men de meget gode ratene kan nok sikre dem litt lenger levetid, for så lenge de kan holde seg flytende og avlevere lasten i god stand og noenlunde til rett tid, så er det nok vanskelig for rederiene å avsi den endelige dødsdommen med disse ratene...

men altså: godt å vite at hele 27 VLGC'er er kvalifiserte dødsgang-kandidater.
Redigert 06.11.2019 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
urix
07.11.2019 kl 01:11 5277

Dorian LPG opp 0,15% på Nyse i går.
urix
07.11.2019 kl 01:17 5282

Fearnleys uke 45.

2050 000$, opp 100 000$ fra sist uke.

68333$ pr. båt pr. dag.

Do the math!!!!!
urix
07.11.2019 kl 05:13 5304

ikke 23, men idag er det 14 dager til 3. kvartal for BWLPG

Om Stolt Nilsen får skylden for elendigheten i Avance, hvem skal få skylden for det samme i BWLPG?
adagio
07.11.2019 kl 10:16 5092

Sykdommen er her igjen. Ratene opp, dollaren opp, analytikerne øker estimatene. M.a.o alle piler peker nordover, BW og Avance går sydover mens Dorian går nordover. Mon tro hva slags virus dette er, og hvem kan ha plantet det?
Sopranos
07.11.2019 kl 10:19 5086

Du glemte en vestentlig faktor og det er, kjøpere! Volum....
Icaria
07.11.2019 kl 10:28 5045

Dette er nok short gutta på 0,49.% Med ca 142 mill aksjer i BW lpg får de nærmere 700.000 stk. å leke seg med.
Nanoq
08.11.2019 kl 09:17 4812

Sykdommen ligner den som herjet for 3-4 måneder siden, i måneden rett før Q2-rapporten kom ut

aksjekursen for Avance og BWLPG falt 15-20% på ca. en måned fra medio juli til medio august - og deretter opp ca. +100% de neste 2 månedene.
Redigert 08.11.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
kodenavn
08.11.2019 kl 09:32 4745

Fearnley
LPG: Quiet market in both basins, but Eastern market could get boost next week
USD/day 67,864

En boost fra ratene + shortinndekning neste uke blir bra .
urix
11.11.2019 kl 07:23 4198

10 dager til 3.kvartal legges fram, 21. november. Tipper snittrate for kvartalet på 45000$ pr. dag. 4. kvartal kommer 28. februar, tipper snittrate 60000$ pr. dag.
Icaria
11.11.2019 kl 10:04 4012

Som en kuriositet kan det nevnes at BW- LPG solgte to stk. LGC for §31 mill. Dvs 35% over bokførte verdier (§ 23 mil). Selv om oppskriving av skipsflåten ikke blir så mye som dette, gir det en viss pekepinn på økningen av skipsverdier.
Nanoq
11.11.2019 kl 11:47 3830

Verd å huske i denne tid med svak kursutvikling i LPG-shipping:

Fra ca. 10 juli til medio august - i måneden før Q2-rapporten - var kursutviklingen i BWLPG og Avance:

for BW LPG: fra 43,5 kr til 35,5 kr = nedgang på ca. -18%
for Avance: fra ca. 29 kr til ca. 22,50 = nedgang på ca. -20%

Fra medio august - ca. 1 uke før Q2-rapporten - og de neste ca. 2 månedene steg aksjekursen til ca. det dobbelte = ca. 100% ( hhv. 64 kr og 45 kr).!!!


PS: Q3-rapporten for BWLPG kommer d. 21 nov., for Avance er datoen d. 29 nov.

De siste 3-4 ukene har kursfallet i BWLPG vært ca. -10%, i Avance ca. -16% (her spiller uten tvil aksjesalget fra Stolt-Nielsen en rolle).
Redigert 11.11.2019 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2019 kl 18:36 3561

Helt uvanlig med et sterkt LPG shipping marked i årets siste måneder. Og som Reuters skrev i en kommentar d. 7 nov. til Q3-rapporten for Dorian LPG :

"The winter months typically herald lower VLGC spot rates. Buyers of LPG generally bring in cargoes for the winter ahead of time, while higher winter propane commodity pricing in Asia makes it more attractive to import naphtha as an alternate feedstock for propylene production. During the conference call with analysts on Oct. 31, Dorian CEO John Hadjipateras highlighted the unusually strong spot rates for LPG (which are measured in dollars per ton, not dollars per day)."

"On this date last year, the Baltic rate [for LPG spot shipping] was $41 a ton and the year before it was $30," said Hadjipateras. "Today, the Baltic is above $70. The market appears to have reached a degree of stability, having traded above $50 a ton since April of this year. And just this quarter, the Baltic struck its highest level since 2015, at $81 a couple of weeks ago."

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-lpg-earnings-conference-225011477.html


Og nå er det altså også realistiske utsikter til 20% lavere seilings-fart = 20% lengere fartstid pr. skip = 20% større etterspørsel etter ton-mile-frakt. I tillegg til IMO2020-krav som betyr mange skip inn til scrubber-montering m.m. Så ja, dette ligner lang tid med et meget sterkt LPG shipping marked.

Time will tell...
Redigert 11.11.2019 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Icaria
11.11.2019 kl 19:57 3446

20% lavere seillings - fart gir et behov for 50- 60 flere skip VLGC ! men på en reise er det en del tid som går med til til lasting og lossing. Så effekten blir lavere opp mot, 15% som gir et behov for 40 til 45 skip. Tidligere har jeg fått opplyst at havneanløp/lasting tar 2-4 dg og lossing 2-5 dg på en tur. Er det noen som vet om dette stemmer?
Blir dette innført går ratene til himmels
Muggost
11.11.2019 kl 21:11 3346

Mulig jeg er stokk dum, men hensikten her er å gjøre karbonavtrykkene til shipping litt lavere? Hvis man da bygger ut kapasitet for å kompensere så går jo vinninga opp i spinninga.
nordnes
11.11.2019 kl 21:20 3328

Dersom kull byttes ut med LPG så gir det miljøgevinst også med mindre CO2 utslipp og i Kina har de en blå himmel politikk, der de ønsker mindre bruk av sterkt forurensende kull. Trolig kommer India etter.
Nanoq
11.11.2019 kl 21:55 3243

India er allerede i full gang med omlegging fra kull og tre til LPG når det gjelder husholdningenes forbruk til matlaging og div. oppvarming (Mye bedre luftkvalitet i byene og store helsegevinster er drivkraften).

MAY 3, 2019

India's LPG use to surge from record as govt promotes cleaner fuel


* India LPG use in 2018/19 rises 6.9 pct from a year earlier -govt

* LPG imports surge 15.9 pct from year earlier -govt

* LPG use climbs amid govt programme promoting fuel

By Koustav Samanta

SINGAPORE, May 3 (Reuters) - India’s demand for liquefied petroleum gas (LPG) rose to a record in the fiscal year ended in March amid government measures to provide cleaner cooking fuel to rural households, and analysts expect consumption to keep rising.

About two-thirds of India’s population live in rural areas, typically using firewood, coal or dried dung cakes for cooking.


Mye mer her:

https://www.reuters.com/article/india-lpg/indias-lpg-use-to-surge-from-record-as-govt-promotes-cleaner-fuel-idUSL3N22B0SM
Redigert 11.11.2019 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Icaria
12.11.2019 kl 13:24 2900

Litt forenklet, går farten på skipene ned med 10% går forbruket ned med mer, ofte opp mot 20%
nordnes
12.11.2019 kl 14:00 2832

Generelt kan en si at en dobling av farten gir en firedobling av energiforbruket, ut fra slik jeg lærte det på ingeniørskolen. Da jeg jobbet i maskinen på Kielfergen «Prinsesse Ragnhild» hadde den to hovedmotorer; dvs motorer som brukes til fremdrift og er koblet til propellene. (Hjelpemotorer produserer strøm). Under fart gikk begge hovedmotorene på nesten full effekt (95%) og da fikk båten en fart på 21 knop, dersom det oppstod problem med en av (av de to) hovedmotorene og den ene motoren måtte stanses sank farten til 14-15 knop. En ser at om en motor ble stanset så falt drivstofforbruket med 50 % og farten med 25 %. (I dette eksemplet er drivstoff til strømproduksjon ikke med)
Redigert 12.11.2019 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Nanoq
12.11.2019 kl 18:24 2659

Dette ligner meget gode nyheter for USA's oljeproduksjon i åra fremover - og dermed også for LPG-produksjonen i USA - og for LPG shipping (ton-mile-etterspørselen).

OPEC’s Latest Oil Forecast

International Shipping News 12/11/2019

https://www.hellenicshippingnews.com/3-things-to-know-about-opecs-latest-oil-forecast/
CFell
12.11.2019 kl 19:37 2546

Va fan poten skickade ut en rapport från den Sept 12, 2018 och de raterna va på 37 000 något.... Höll på att skita ner mig..
Redigert 12.11.2019 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
urix
13.11.2019 kl 04:17 2252

Dorian LPG opp 1,21% på Nyse i går.

Dorian stiger og stiger, mens LPG aksjer på OSE står fast i et gjørmehull. Forstå det den som kan. Antar at vi vil få en betydelig rekyl når tallene for Q3 legges frem, om ikke før.
Ratta
13.11.2019 kl 07:22 2130

Hvor mye falt Bwlpg i går?
Nanoq
13.11.2019 kl 07:40 2098

+ ca. 70% de siste 3 månedene ligner ikke et "gjørmehull"...

og for å citere kloke Warren Buffet enda en gang her i dette forum:

"Børsen er et sted hvor verdier blir overført fra de utålmodige til de tålmodige."

PS: Lykke til med investeringene der ute.
urix
14.11.2019 kl 01:38 1769

Freight Route Liquid Petroleum Gas(Baltic) Future Quotes pr. 13. november 2019.

November: 76.748$ m/t
Desember: 80.000$ m/t
Januar: 75.000$ m/t
Februar: 73.000$ m/t
Mars: 68.000$ m/t
urix
15.11.2019 kl 03:28 1422

Dorian LPG opp 1,22% på Nyse i går.
urix
15.11.2019 kl 03:37 1413

Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Future Quotes pr. 14. november 2019.
November: 77.544$ m/t
Desember: 80.000$ m/t
Januar: 76.500$ m/t
Februar: 74.000$ m/t
Mars: 68.500$ m/t
Nanoq
15.11.2019 kl 10:27 1137

Med disse flotte ratene som nå er pent over 70.000 USD/day, så tjener LPG-shippingselskapene så godt at det både blir råd til gode utbytter til aksjonærene og rikelig med penger til dual-fuel motorløsning hvor LPG blir hoved-fuel. Dette skiftet koster 8-9 mill. USD pr. skip, men betyr mye lavere driftkostnader framover. Og dermed også mye lavere break-even. Og styrket konkurransekraft.

Jeg vet at BWLPG har planer om at minst 19 av selskapets VLGC-skip skal ha denne motorløsningen, men disse høye ratene lokker jo ikke akkurat i øyeblikket til å trekke skip ut i mange uker for denslags store inngrep. Så dette skjer nok først når ratene faller litt tilbake, men så er det jo godt å vite at de har rikelig med fri cash til å gjennomføre det.

.

LPG: Baltic Index at new 4 year high –
USD/day 73,306
Ling
15.11.2019 kl 11:08 1047

Jeg hadde sett for meg kr. 2,5 per aksje i utbytte for q3, men jeg tror ikke det blir så mye pga. scruppere instalasjoner.
Nanoq
15.11.2019 kl 14:33 867

Scrubber-installasjon på store skip koster visstnok mellom 3 og 5 mill. USD pr. skip.

Hvor mange scrubbers som blir installert avhenger av prisforskellen på 0,5% og 3,5% fuel, denne prisforskjellen på de to fuel-typer har på mindre enn et år falt fra ca. 300 USD/tonn til under 100 USD/tonn (60 USD/t er nevnt i artikkelen nedenfor.)

Og med denne relativt lille prisdifferansen, så vil mange velge den dyrere fuel med lavt 0,5% svovelinnhold og la være med å installere scrubbers.

Tilbakebetalingstiden blir simpelten for lang og usikker.


Mer om dette her:

https://www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/shipping-corporation-change-course-on-retro-fitting-scrubbers-on-its-ships/article28988675.ece
Redigert 15.11.2019 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
CFell
15.11.2019 kl 15:49 743

Dorians CFO sa I en podcast att de ev är dubbel så dyrt. Men att ingen vet för inge kör på lavt svovelinnhold.
De spekuleras tom att det kan spara 6000$-10000$ per dag med scrubbers.

Så skulle säga att allt är väldigt hypotetiskt...