BWLPG og LPG-markedet

Nanoq
BWLPG 30.09.2019 kl 09:27 138060

Q3-rapporten - og Q4 - nærmer seg, Ratene er fortsatt gode, omkring 50.000 USD/dag, og som den administrerende direktøren i BWLPG, M. Ackermann, sa i telekonferansen i august: Vi mener markedet vil være sterkt i de neste 18 månedene!!!

Dessuten sa han den gangen i august at selskapet med ratenivået da ( mellom 45.000 og 50.000 USD/d) genererte ca. 1 mill. USD i cash pr. dag = ca. 90 mill. USD /ca. 800 mill. NOK pr. kvartal. Dette betyr faktisk at selskapet med disse ratene kan tjene inn hele sin markedsverdi på ca. 6,4 milliarder NOK i løpet av ca. 2 år.

Dette gir en P/E på ca. 2,5. Og selv om ratene skulle falle til 30.000 USD/d, så ligner dette fremdeles en god investering med en P/E langt under 10 ( ca. 6-7).
BWLPG ligner altså fremdeles en attraktiv investering selv om ratene skulle falle med 40%.

Jeg tror at markedet snart vil vise at det er enig i denne påstanden.

PS.:
Ved månedskiftet februar/mars da ratene var 25.000-30.000 USD/d oppgraderte DnB BWLPG fra hold til kjøp, kursmålet oppjustert fra 40 kr til 42 kr
Med dagens rater på nesten det dobbelte bør det snart komme et nytt og mye høyere kursmål enn dagens kursmål på 51 kr fra juni hvis DnB skal ha litt troverdighet i behold her.

Jeg tror ikke det skjer fordi jeg tror at banken og dets store kunder i fred og ro ønsker å akkumulere flere aksjer her til en meget attraktiv kurs. Så hvis de skulle komme ut med en ny gratis "analyse" og kursmål i de norske finansmedier, så blir det nok en negativ gratis-utgave vi får servert.

PPS:
Shipping Weekly fra Cleaves Sec. kom nettopp ut med ny uke 40 oppdatering, de har et kursmål på 89 kr for BWLPG. og på 67 kr. for Avance. Og har positive forventninger til spotratene i de neste 3 årene.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/09/30/Shipping-Weekly-402019
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
boupa
04.12.2019 kl 14:26 7590

Ganske utrolig utvikling med tanke på hvor mye penger de tjener og at neste kvartal blir enda bedre enn det forrige.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
04.12.2019 kl 14:09 7635

Ser ut som om dette skremte vettet av LPG aksjene!
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
04.12.2019 kl 10:37 7839

God LPG-nyhet fra DNV GL (Det norske Veritas):

New DNV GL class notation helps to boost LPG as ship fuel

By Svetlana Modeva, Dec 3, 2019

As the maritime industry looks to reduce emissions to air and work towards the International Maritime Organization’s (IMO) greenhouse gas reduction strategy, alternative fuels are coming to the fore. Classification society DNV GL, recognizing that, with the exception of LNG, international regulations for such fuels are absent, developed new class rules and a class notation “Gas fuelled LPG” for using liquefied petroleum gas (LPG) as fuel in anticipation of growing industry interest.
A respective announcement was made today at Marintec trade fair in China.

....LPG as a fuel can lower a vessel’s emissions to air, both in terms of greenhouse gases and other pollutants. It virtually eliminates sulphur emissions and reduces GHG output by approximately 17 per cent compared to burning HFO or MGO.


Mer her:

https://www.vesselfinder.com/news/17024-New-DNV-GL-class-notation-helps-to-boost-LPG-as-ship-fuel
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2019 kl 15:11 8156

rogero30
Tull!
Men man skulle nesten tro det!

RT: 74,000 -6,33%

Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.12.2019 kl 15:05 8150

Nervevrak?? Nei, tvert imot...har ellers vært med på denne LPG-seilturen i mer enn ½ år og regner med minst 3 år lenger seiltid her. Så nei, ingen dårlige nerver her, ellers ville jeg nok ha solgt ut for flere måneder siden...
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Bertelli
03.12.2019 kl 15:04 8134

Det var ex utbytte 26 nov.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
rogero30
03.12.2019 kl 14:56 8109

Er du nervevrak? Exutbyte i BWLPG i dag .....derfor fall over hele linja....
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.12.2019 kl 14:37 8152

Mer om den nye store naturgass-exporten fra Russland til Kina her:

China’s new Russian natural gas pipeline won’t worry LNG, oversupply will: Russell

Oil & Companies News 03/12/2019

A new pipeline from Russia that will eventually be capable of delivering more than a quarter of China’s current level of natural gas imports sounds like the last thing embattled liquefied natural gas (LNG) producers need.

Mye mer her:

https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-new-russian-natural-gas-pipeline-wont-worry-lng-oversupply-will-russell/
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.12.2019 kl 13:55 8227

Takk for et interessant input, selv om det handler om LNG-shipping.

Noe som forundrer meg er at de ikke snakket inngående om den meget store nye naturgassledningen fra Russland til Kina som nettopp er åpnet - og hva dette vil bety for LNG-shipping framover.


Her er det snakk om meget store mengder naturgass, og Kina's import av naturgass fra Russland skal stige kraftig de neste mange årene.

Kina er jo det landet som de siste årene har hatt den største globale veksten i LNG-importen, og Kina, Syd-Korea, Japan og India utgjør jo mer enn 50% av LNG-shippingmarkedet.

For LPG-shipping vil dette etter min mening ikke få negative konsekvenser i overskuelig framtid (minst 5 år ). Enormt mye ny infrastruktur både som naturgassrørledningsnett/teknisk installasjon til sluttkundetilsluttning og evt. ny raffineringskapasitet skal på plass i Kina før dette evt. får negative konsekvenser for LPG-shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
03.12.2019 kl 13:06 8359

Hører elendig. Kan du bidra med innholdet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
rogero30
03.12.2019 kl 12:41 8466

hihi....Er vel bare å bli med på ned- og oppturer.... Skal opp på sikt....
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
golf`ern
03.12.2019 kl 10:30 8661

Superoptimist skrev Noe som skjer nå??
Noen her inne med rate-oppdateringer?
Har jo falt kontinuerlig siden Q3 jo......
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.12.2019 kl 10:51 9058

Kursmål fra Cleaves/Hannisdahl på Avance er 81 kr, på BWLPG er kursmålet 108 kr. Og det er uten hensyn til utbyttenes størrelse, for utbyttene er jo p.t. ukjente.

Ellers er Cleaves nå ute med "Shipping Weekly uke 49/2019, hvor de skriver i LPG-introduksjonen:

LPG Carriers: VLGC spot rates edged down this week as activity ex-AG and ex-US was slow. The regional LPG price differentials between the US and the Far East is though supportive of spot rates around $80k/d, and could lend support in the week to come.

Hele rapporten kan downloades her:

https://www.cleaves.no/single-post/2019/12/01/Shipping-Weekly-492019




Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
nordnes
30.11.2019 kl 10:11 9509

Siden vi først diskuterer gårsdagens sending på Hegnar tv. Hannisdal antydet noen kursmål for enkelte selskaper bla Avance, er det med eller uten utbytter ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
nordnes
29.11.2019 kl 23:53 9718

Det var interessant når Hanisdal skulle velge en shippingaksje og han dro på det med at han sa det var mange gode selskap og ville aldri legge alle eggene i en kurv. Så ymtet Trygve Hegnar frempå om Avance, før Hanisdal til slutt antydet Flex.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Avanceman
29.11.2019 kl 23:24 9762

Takk for at du anbefalte inteervjuet med Joakim Hannisdahl. Meget interessant og nyttig. Til alle dere som er interessert i shipping, - lytt og lær! :) LPG omtales 19 min. ut i intervjuet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
29.11.2019 kl 22:08 9839

Shipping-intervju i Finansavisen i dag med Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities:

https://preview-9ub86i4p11.jwpapp.com/m/LYAT5m0v/joakim-hannisdahl-cleave-securities?list=pnBrOy5T


PS.: LPG-markedet blir kommentert ca. 19 min. inne i intervjuet.

Hannisdahl regner bl.a. med 80% av EPS i Avance blir utbetalt til aksjonærene.

Han kommer ikke inn på BWLPG spesielt, men er bullish på sektoren, og ser mulighet for rater på opptil ca. 100.000 USD/day og meget store utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
29.11.2019 kl 07:04 5465

Rater uke 48.
2050000$, ned 100000$, 68333$ pr. dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
29.11.2019 kl 00:54 5574

Freight Route Liquid Petroleum Gas(Baltic) Future Quotes pr.27. nov. 2019.

NOV: 75.611$ m/t
DES: 74.000$ m/t
JAN: 72.000$ m/t
FEB: 70.500$ m/t
MAR: 67.000$ m/t
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
28.11.2019 kl 17:04 5863

Min konlusjon er at LPG i mange år framover vil spille en sentral og voksende rolle i overgangen fra sort CO2-rik energi (kull, olje og tre m.m.) til ren grønn energi (sol, vind, hydrogen m.m.).
Denne overgangsfasen vil vare i mange tiår fordi det er et enormt stort og kapitalkrevende prosjekt. Men det er en livsnødvendig overgang. Klimakrisen på vei er et faktum, og LPG kan spille en viktig rolle for at vi her på jorda kan vinne tid til en full grønn omstilling.


PS.: Jeg tviler på at ratene skal markant ned, tiden opp mot nyttår og litt inn i det nye året er ikke høysesong for LPG, så kanskje skal ratene litt nedover i en kort periode. Forøvrig er mine aksjer IKKE til salg.


PPS:

LPG handler jo også om annet og mer enn reduksjon av CO2, Også luftkvaliteten i hjemmene og i storbyene, og de meget negative helse-konsekvensene som avbrenning av kull og tre i husholdningene har i land som India og Kina (i alt ca. 2,6 milliarder mennesker) betyr mye for at dette skiftet vil skje. I India er de jo allerede i full gang med dette skiftet, drevet fram av statlige støtteordninger/subsidier. Andre land er godt på vei.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
28.11.2019 kl 16:46 5912

Hei Nanoq. Gidder du å dra en konklusjon av dette for oss?

Du kan og vet mer enn de fleste andre av oss. Er ratene på vei ned?
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
28.11.2019 kl 16:19 5953

Noen nyheter omkring LPG fra WLPGA (World LPG Association ).

PRESS RELASE: FOR IMMEDIATE RELEASE

Paris, 15 November 2019

World LPG Association (WLPGA) issues new report “LPG Bunkering – Guide for LPG Marine Fuel Supply”.

The conclusion from this report is that:

Sufficient potential infrastructure for distribution of LPG is available to serve potential marine market demand

Engine technology for using LPG as fuel has been developed for a wide range of power outputs.

The economic incentive in the fuel price difference alone is going to attract more ship owners to invest in LPG fuelled fleets in the near future and use as bunker fuel.


https://www.wlpga.org/wp-content/uploads/2019/10/LPG-Bunkering-2019.pdf


Exceptional Energy in the City

It is time to clear the air!

https://www.wlpga.org/initiatives/exceptional-energy-in-the-city/

Hvem og hva er WLPGA (World LPG Association )?

The WLPGA develops partnerships with influential international bodies which enables it to address major issues with key stakeholders such as policy-makers and key opinion leaders.

The WLPGA has a Special Consultative Status with the United Nations. It also has partnerships with several major international institutions including, the World Bank, the Asian Development Bank and the International Energy Agency.
The WLPGA unites the broad interests of the worldwide LPG industry into one strong independent organisation. The diversity in the WLPGA’s members allows an effective broad industry representation, where members benefit from a powerful leadership position.

PS.: I Norge er Equinor og Hexagon Ragasco A.S. medlemmer av denne organisasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Hegu
28.11.2019 kl 09:17 6174

BW-LPG - REVENUE & PROFIT DEVELOPMENT

https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=79634
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
28.11.2019 kl 00:24 6446

Dorian LPG opp 0.98% på Nyse i går.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
26.11.2019 kl 10:56 6853

Sorry, krysskobla nok i farta Euro og dollarkursen men det er heldigvis ikke blitt så ille enda når det gjelder dollarkursen..
Uansett knallsterkt med 1,15 og 1,41% i pluss nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2019 kl 10:43 6878

I pluss nå!

RT: 81,950 +0,55%

For ordens skyld: Utbyttet er NOK 3.032156
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
26.11.2019 kl 10:34 6888

Ratta skrev Lpg / lng
Sterkt av BW LPG å holde seg omtrent uendret i dag til tross for utbetaling av ca 3,35 i utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2019 kl 08:08 7087

Dette er vel en mer relevant link, som forteller hvilket enormt behov det blir for frakt av LNG i årene fremover:

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2019/11/25/7476609/lng-produksjonen-skal-okes-med-64-prosent-pa-atte-ar

Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
25.11.2019 kl 22:13 7343

Som Cleaves skriver som innledning til sin siste ukerapport:

"LPG Carriers: What a week for VLGC equities, posting 11-24% gains, & rightfully so. Consistent peak-cycle spot earnings, rising interest in the S&P market & BW LPG announcing a $0.33/sh dividend for 3Q19. Our TP for BW has risen from N79 to N108 since April, while consensus’ avg has risen from N34 to N81 over the same period."

Inne i rapporten ser man at Cleaves er mega bull på LPG-shipping i både 2020, 2021 og 2022, med flotte estimater for EPS i disse årene.

Håper de får rett i dette også likesom de har fått rett i sine estimater så langt for 2019.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/24/Shipping-Weekly-482019

Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
24.11.2019 kl 10:02 7769

Det er jo BW Group med ca. 47% av aksjene i BW LPG som bestemmer utbyttenes størrelse her, dette er jo en av verdens største shipping-konglomerater med skip innenfor tank/VLCC, bulk, LPG, LNG, Offshore m.m.. Antall skip ca. 170 stk.

BW Group er ikke interessert i å gjemme penger på kistebunnen i selskapene sine, spesielt i en tid med et rentenivå nær 0% p.a.. De vil sette pengene i arbeide de stedene i BW Group som gir mest vekst og overskudd så lenge det ikke truer de cashrike selskapene i BW-familien i deres aktivitet og vekst - og ultimativt overlevelse.

Derfor mener jeg at BW Group vil utbetale så høye utbytter i bl.a. BWLPG som mulig og som de ser forsvarlig. For å optimalisere veksten med nye investeringer - og for å øke overskuddet i BW Group på lang sikt.

Og ja, derfor tror jeg mest på 75-100% utbyttepolitikk i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
24.11.2019 kl 09:09 7818

Er helt enig med deg, jeg var litt konservativ, jeg visste at de betalte større prosentandel de årene, mulig du får rett med hensyn til større %andel i de neste kvartalene, håper på det selv.
Uansett dette blir en av mine beste investeringer noensinne.
Ha en god søndag!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
24.11.2019 kl 08:34 7847

urix:

Jeg tror du er for konservativ når det gjelder utbytte-politikken til BW LPG. I det meget profitable året 2014 betalte de 100% av EPS direkte ut til aksjonærene. For 1.H. 2015 betalte de ut 75% og for 2.H 2015 betalte de ut 50%.

Så lenge BW kan se at markedet ser godt ut på 1 års sikt, så tror jeg utbytteprosenten blir 75-100%.

2020 ligner et år med 75-100%. Og kanskje også 2021 m.fl.

Aksjekursen om 1 år tør jeg nesten ikke spå om. Det er jo veldig mange viktige faktorer som er i spill her som vi vanskelig kan ha en klar mening om (oljepris, aksjemarked, LPG prisspreadet/arbitragen USA vs. Midtøsten m.m).

Det vi vet og som har stor viktighet er at det IKKE kommer så mange nye VLGC-skip i sjøen de neste 2 årene at det vil få markante negative konsekvenser for ratene. Dessuten vil store utbytter jo sørge for at aksjekursene ikke stikker helt "til himmels" fordi NAV reduseres kraftig).

Et forsiktig tipp herfra er:

at BWLPG-aksjekursen når 150 kr i løpet av 2020.

at vi kan "risikere" å få utbetalt 40+ NOK i direkte utbytte i 2020 (men også risikere å få markant mindre).

Fortsatt god weekend.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
24.11.2019 kl 03:48 7918

Tipper EPS for 4. kvartal blir 1,5$ for BWLPG. Utbytte 50% = 6,87 kr. med en dollarkurs 9,16, utbetales etter 28. februar.
2020 EPS 4$ (36,64 kr.). Utbytte for året 20020. Utbytte 50% = 18,32 kr.

P/E, 6 , 36,64 kr. multiplisert med 6 = 219,84 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
urix
24.11.2019 kl 03:00 7934

På tråden AVANCE i 100, skriver BIF78 at han tror at om et år ligger kursen på 140 - 150 kr. for Avance.

Om dette skulle slå inn, da må kursen for BWLPG ligge rundt 180- 220 kr.

Synspunkter ønskes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
23.11.2019 kl 13:14 8261

Shipping earnings roundup: Here come the dividends (og bl.a. derfor med utsikt til begrenset antall nye nybyggingsordrer de første åra.)

International Shipping News 23/11/2019

..." newbuilding activity is extremely limited due to uncertainty over future carbon-emissions regulations and resultant fears over obsolescence risk."

..."Consequently, listed ship owners have allocated extra capital less toward growth and more toward paying down debt and buying back share".


Mye mer her:

https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-earnings-roundup-here-come-the-dividends/
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
23.11.2019 kl 11:29 8372

At jeg mener at dette sterke LPG shipping-markedet vil vare minst 2 år, er fordi det globale LPG-forbruket er estimert til å fortsette med å vokse 4-5% p.a. med størst vekst i Asia, India og Kina, og ikke minst: fordi det ikke er utsikt til uvanlig mange nybygg på sjøen de neste 2 årene.

Byggetiden er ca. 2 år, og antall bestillinger av nye VLGC-skip er moderat (19 skal leveres i 2020, derav 2 stk. til BWLPG), og 17 i 2021, (og ca. 5 skal hugges opp disse 2 årene), og dette er langt under halvparten av de mange nybygg som ble sjøsatt i perioden 2015-2017 (i 2015: 35 stk - i 2016: 42 stk - i 2017: 19 stk), i alt 96 stk. nye VLGC-skip disse 3 årene, noe som slo bunnen vekk under ratene i 2017 - Q1,2019.)

Også stigende tonne-mile etterspørsel p.g.a. USA's høye og stigende produksjon og export av LPG til Asia/India og utsikt til fortsatt stor prisforskjell på LPG/propan fra USA og Midtøsten (forskjellen nå 30-40 USD pr. tonn, billigst i USA) betyr, at markedet ser ut til i hvert fall å gå mot 2 år med sterke rater (ca. 1,5 mill USD biligere for en VLGC-last på 44.000 tonn kjøpt i USA.)

..."In 2019, the premiums increased steadily to reach $30-40 per tonne in 3Q19, resulting in a two-tier market in Asia. The higher premiums have also compelled other Asian countries to increase their imports of the cheaper US LPG."

Fortsatt god weekend der ute!

PS: Det totale antallet VLGC-skip i verden er i dag ca. 283 stk. (iflg. BW LPG).
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
23.11.2019 kl 10:00 8489

BWLPG, Singapore, 21 November 2019

VLGC freight rates showed strength throughout the third quarter, mainly supported by overall strong US LPG exports and high geographical LPG price spreads. The expansion of enterprise export terminal is expected to ease the US Gulf Coast export terminal capacity and support high US exports and VLGC fleet utilisation.

The growth in LPG exports is supported by strong demand for imports, mostly driven by the petrochemical sector in North-East Asia as well as the retail sector from emerging markets in the subcontinent and across Asia. The expectation is therefore that ton-mile demand for VLGCs will increase, giving a positive freight outlook for the remainder of 2019 and 2020.

https://www.bwlpg.com/investor-centre/press-releases/detail/bwlpg.ol-q3-2019-–-condensed-consolidated-interim-financial-information

PS.:
Når man leser dette sammen med nyheten ovenfor fra Hellenic Shipping News 22/11/2019, så behøver man ikke å være professjonell shipping-analytiker for å kunne se at LPG-shippingmarkedet ligner et marked som har minst 2 sterke år foran seg.

Og når man vet at BWLPG hadde "Highest ever quarterly net profit of US$117 million" i Q3-2019 med rater på 48.100 USD/day, så er det heller ikke merkelig at aksjen etter rapporten nå stiger kraftig fordi ratene i dag er ca. 70.000 USD/day - og har utsikt til å være pent høye også langt inn i 2020 - og kanskje mye lenger.


Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare