Jetfuel - prisen ca 15 % lavere enn i fjor.

Slettet bruker
NAS 30.09.2019 kl 14:47 4992

Nas bruker ca 2,2 mmt jetfuel i året , prisen nå er ca 640 usd/ mmt.
I fjor lå prisen rund 730 usd/mmt.
Besparelsen blir ca 1,8 milliarder.
I tillegg kommer kostnadsprogrammet focus med ytterligere 2 milliarder.
Uten hedg ingen hedgetap som i fjor beløp seg til 1:8 milliarder.
Uten Nofi ingen kurstap som i fjor beløp seg til ca 250 mill.
Null vekst , høyere billettpriser , lengre distanser...
Trafikktall og Q3 kan bli en betydelig overraskelse..
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Epona
09.10.2019 kl 09:17 1943

Billig drivstoff og rekordlav krone ... hva blir regnestykket og fasit når det gjelder de to faktorene alene?
TomW
08.10.2019 kl 22:57 2082

Når man sammenligner fuelkost og valutakost i q3 19 med q3 18 så må man naturligvis bruke tallene fra de respektive kvartalene. Uvesentlig hva de var i q1 og q2 i den sammenhengen.

Ja fuel og dollar henger sammen det og regnestykket som er lagt frem er riktig som sådan
Redigert 08.10.2019 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
clanz
08.10.2019 kl 22:49 2107

100% overdrivelse at dollaren har steget 15%?

I q2 ifjor var dollaren et godt stykke under 8 kr... det er faktisk 15% dit vi er nå på godt over 9 kr.
Så kan noen sikkert litt med rette si at jeg burde sammenlignet med q3-18... og det kan jeg være litt enig i. Men poenget er som flere har påpekt allerede, at fuel prisen er også avhengig av dollaren.
Slettet bruker
07.10.2019 kl 11:02 2389

Denne kommer grusomt en dag. NAS har full kontroll nå. 3 dobles en dag.
Slettet bruker
07.10.2019 kl 10:56 2409

Jetfuel videre ned, - 3,5 % på ukebasis og 20,7% year to date.
Epona
04.10.2019 kl 11:52 2870

Ja, - usikkerhet er det verste markedet vet.
Slettet bruker
04.10.2019 kl 11:49 2879

Slike tanker er tabu før Q3 :-)
Redigert 04.10.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2019 kl 11:30 2937

Tenkte det samme...men for godt til å være sant..eller ?...Finn 5 feil i ressonememtet...
Hartepool
04.10.2019 kl 11:25 2963

Smatt på denne:
Jetfuel cost 1,5 milliarder lavere enn analytikeranslag.
Focus 2 milliarder i besparelse.
Erstatning fra Boeing 750 mill.
Erstatning fra RR 500 mill.
Tilsammen 4,250 milliarder i lavere utgifter fordelt på 135 mill aksjer gir 31/aksje i kostreduksjon i forhold til 2018.
Norwegian kan lett levere 20/aksje i 2020.
Dersom alt klaffer ( nas har vært forfulgt av uhell i fem år ) kan det bli mer.
Men om vi sier at det blir sikker noe faenskap i 2020 også slik at det bli maks 10/ aksje .... p/e på 10 gir en aksjekurs på 100
Redigert 04.10.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Bartender
04.10.2019 kl 10:44 3045

Etterhvert sitter jeg å ønsker at det IKKE kommer bud. Dette kan bli en cash cow på litt sikt. En JV hadde vært greit, men dette ønsker jeg å være med på.
Slettet bruker
04.10.2019 kl 10:29 3099

Q3 er ikke mange turene unna.
Slettet bruker
04.10.2019 kl 10:18 3153

Dette går en vei. Sitt 1 år og vi er 3 doblet.
Hartepool
04.10.2019 kl 09:54 3243

Hedg ..et lite tap på 10 mill mot fjorårets katastrofe på nesten 2 milliarder Sikkert litt minus iq4 også...
Focus- programmet 2 milliarder,
Bransjens laveste fuelregning ...ca 2 milliarder lavere enn Pareto og Spare 1 anslag.
Karlsen kutter knallhardt alle ulønnsomme ruter.
Fylling longhaul 91,3% ..nå kan de øke prisene !
Pust ut og posisjoner dere for reisen...JV, bud...
Redigert 04.10.2019 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.10.2019 kl 05:32 3395

Interessant om vi får heding tal på jetfuel sammen med trafiktallene
seismicrec
30.09.2019 kl 21:41 3770

Spare 1 endret i august fra salg til kjøp med kursmål 60,-
Fuelcost er i analysen beregnet til 12,79.milliarder nok ( usd 8,60 beregnet for 2019)
Dersom de faktiske fuelkostnadene havner 15% lavere barberes kost med ca 1,9 milliarder.
Det slår vanvittig på fortjeneste pr.aksje
....eller for å sette det i et annet perspektiv...besparelsen dekker inn mer enn all dritten ( wet- leas++) fra Max og annet....men dette skal jo erstattes lengre ned i veien...
Redigert 30.09.2019 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Hartepool
30.09.2019 kl 20:50 3918

Ryan hedger normalt 18 måneder frem.
Nas er nesten uhedget inn i Q4 , med dagens oljepris er fuelregningen til nas antakelig bransjens laveste .
Spennende trafikktall til fredag .
Slettet bruker
30.09.2019 kl 20:16 3980

Valutabildet er selvsagt viktig, men ikke så lett å regne på.
Trafikken fra USA har økt betydelig , den betales i usd .
Omtrent alle assets prises i usd , det gjør og gjelden, men man får ikke finansiert 100% , slik at styrket usd er veldig positivt for utviklingen i net asset value omregnet i nok- regnskapet.
TomW
30.09.2019 kl 20:07 4008

Det er nå så, men nå regner jeg med det er snakk om inntekter og kostnader i dette tilfellet.
Sterk dollar øker verdien på flyene og flyordren, men det gjør også gjelden sett opp mot norske kroner.
Men med tanke på salg av eksisterende fly og eventuelt JV for airbus ordren så er høy dollar bra
Slettet bruker
30.09.2019 kl 20:06 4027

Ca 25% av Norwegians omsetning skjer i NOK.
Flaxx
30.09.2019 kl 19:56 4064

Totalbildet er nok ganske komplisert.
Trekker man inn verdien av anleggsmidler ... da kommer opp flyverdiene der basis-prissettingen er i US dollar.
Slettet bruker
30.09.2019 kl 19:27 4157

Olja ned nesten 4 % , langt ned på 59 tallet
TomW
30.09.2019 kl 18:10 4283

Regner med at dette er tatt hensyn til i sensitivitetsanalyse i q2 rapporten.

SENSITIVITY ANALYSIS
(unaudited in NOK million) Effect on income
1% decrease in jet fuel price 110
1% depreciation of NOK against USD -162
1% depreciation of NOK against EURO -7
Kantarell
30.09.2019 kl 17:55 4326

Slik jeg forstår det så tjene Nas mye på £, € og $. Dette vil også medføre at de tjene enda mer penger når valuta veksles til kroner i Q3.
Slettet bruker
30.09.2019 kl 17:51 4353

Har satt mine lodd på at det går bra på Fredag, men er spent på valuta effekten.
Epona
30.09.2019 kl 17:47 4375

Selvsagt, det skal være plass til alle, men når det en sjelden gang kommer innlegg fra tydelig kompetent hold, bør det fremheves som særs positivt.
Slettet bruker
30.09.2019 kl 17:41 4392

Slik skal det vel ikke være at en ikke kan komme med relevant info , selv om det kanskje ikke indikerer positiv utvikling. Pris på fuel må vel være relevant info for ett flyselskap det samme må vel valuta være??
Epona
30.09.2019 kl 17:19 4464

Takker for greie og oppklarende svar. Tydelig er det noen her som har lært leksene sine mer enn gjenferdene som bare prater kurs.
TomW
30.09.2019 kl 16:16 4603

Riktig som du sier, man må se på både valuta og fuel da disse henger samme.
Men gjør man de så ser man at fuel for q3 er ca 20% lavere i år vs i fjor. NOK/USD er 8% i negativt favør.
1% nedgang i fuel gir 110 mill i årlig besparelse
1% økning i valutakost gir 162 mill i økte kostnader årlig

Med disse forutsettningene blir regnestykket slik:

Q3:
Fuel: De sparer 550 millioner sammenlignet med q3 18
Valuta: De taper 307 millioner sammelignet med i fjor

Med andre ord, valuta offsetter gevinsten noe, men ikke på langt nær så mye som de besparelsene de har på fuel

(For enkelhetsskyld har jeg bare delt årlig forbruk på 4. Dette stemmer ikke helt da de bruker mer fuel og har større utgifter, i dollar, i q3 sammenlignet med andre kvartaler)
Redigert 30.09.2019 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Flaxx
30.09.2019 kl 16:01 4663

NAS som et internasjonalt selskap har en betydelig andel av BÅDE inntekter OG kostnader i andre valutaer enn NOK.
Tipset er ca 70%.
Slettet bruker
30.09.2019 kl 15:54 4706

Utgiftene i Euro og dollar har økt mye pga svakere krone, det må man også ta med i kalkylen og ikke bare at drivstoff prisen har gått ned.
Flaxx
30.09.2019 kl 15:53 4717

NAS har nok også en betydelig andel av INNTEKTENE i andre valutaer enn Norske kroner.
Epona
30.09.2019 kl 15:45 4762

Du tilhører tydeligvis Sissener skaren og er helt hekta på at kursen på NAS skal gå helt til bunns. Eller tar jeg feil?
clanz
30.09.2019 kl 15:23 4862

Problemet er vel at dollaren også har gått opp 15%?

Og hva er da besparelsen i NOK?
Slettet bruker
30.09.2019 kl 15:03 4939

Perfekt oppsummering.