Thon i 2 hundre

Olav2
OLT 01.05.2018 kl 13:59 62676

09.04.18: 143,60
16.04.18: 145,00 ....... 21.01.19
23.04.18: 145,40 ....... 24.06.19
30.04.18: 145,60 ....... 25.11.19
07.05.18: 149,00 ....... 28.01.19
14.05.18: 153,20 ....... 05.11.18
21.05.18: 150,80 ....... 04.03.19 (børsen stengt, kursen satt til veid snitt av kursen 3 dager før og 1 dag etter)
28.05.18: 150,00 ....... 11.03.19 (justert for 2,2 kroner i utbytte)
04.06.18: 155,20 ....... 03.12.18
11.06.18: 151,80 ....... 01.04.19
18.06.18: 150,00 ....... 05.08.19
25.06.18: 149,00 ....... 18.11.19
02.07.18: 150,60 ....... 30.09.19
09.07.18: 150,40 ....... 25.11.19
16.07.18: 153,00 ....... 19.08.19
23.07.18: 153,00 ....... 16.09.19
30.07.18: 154,40 ....... 02.09.19
06.08.18: 153,00 ....... 02.12.19
13.08.18: 150,40 ....... 13.07.20
20.08.18: 149,60 ....... 14.09.20
27.08.18: 150,80 ....... 31.08.20
03.09.18: 147,80 ....... 27.12.21
10.09.18: 148,80 ....... 23.08.21
17.09.18: 147,60 ....... 20.06.22
24.09.18: 148,60 ....... 10.01.22
01.10.18: 148,40 ....... 18.04.22
08.10.18: 145,40 ....... 21.07.25
15.10.18: 141,00 ....... ---
22.10.18: 146,40 ....... 15.07.24
29.10.18: 142,40 ....... 24.10.50
05.11.18: 145,80 ....... 22.12.25
12.11.18: 146,80 ....... 30.09.24
19.11.18: 147,20 ....... 01.07.24
26.11.18: 144,00 ....... 26.07.32
03.12.18: 144,20 ....... 15.12.31
10.03.18: 144,60 ....... 05.08.30
17.12.18: 142,80 ....... 09.12.47
24.12.18: 140,50 ....... ---
31.12.18: 139,30 ....... ---
07.01.19: 142,00 ....... 30.04.91
14.01.19: 142,00 ....... 25.05.93
21.01.19: 141,60 ....... ---
28.01.19: 141,00 ....... ---
04.02.19: 144,00 ....... 04.08.2138 (opphevet justeringen for 2,2 kroner i utbytte)
11.02.19: 140,80 ....... ---
18.02.19: 149,60 ....... 25.05.26
25.02.19: 147,00 ....... 12.12.33
04.03.19: 144,60 ....... 31.03.70
11.03.19: 146,60 ....... 22.09.36
18.03.19: 146,60 ....... 29.12.36
25.03.19: 149,80 ....... 11.01.27
01.04.19: 151,60 ....... 10.03.25
08.04.19: 158,60 ....... 17.01.22 (børskursen manipulert av selskapets tilbakekjøp)

..... unnlatt registrering inntil effekten av selskapets tilbakekjøp ikke lenger påvirker børskursen....

(dato) : (kurs) ....... (dato når børskurs 200 kroner forventes nås ut fra forutsetningen om at kursøkningen fra 9. april 18 fortsetter med samme stigningstakt)

OLT ble gruset i påsken da børskursen havnet på 141,20. Med en bokført egenkapital på 228 kroner og en substansverdi på 277 kroner per aksje per årsskiftet satte OLT rabattrekord i påsken. Aldri tidligere har OLT vært så billig i forhold til selskapets underliggende verdier. Fra påskens bunnpunkt forventes OLT-kursen å ta igjen det tapte. Fremtidig verdiskapning kombinert med reduksjon i dagens rekordstore rabatt vil medføre at 200 kroner nås om ikke alt for lenge. Spørsmålet er når 200 kronersmerket nås i langt større grad enn om 200 kronersmerket nås. Når skal denne tråden forsøke å gi svar på. Svar via den trendinspirerte mandagsregistreringen som dette innlegget starter med og svar via de mer fundamentale faktorene som tas frem.

Tråden forventes å leve frem til OLT er i 2 hundre.
Redigert 01.05.2019 kl 08:39 Du må logge inn for å svare

Boozt.com er notert på stockholmbørsen og kjemper sammen med Zalando med å selge merkeklær på nett med gratis levering hjem til husstander i Norden.
Omsetningen -->svakere enn guidet for ca 3mnd siden.
profitt --> sinnsykt mye dårligere enn guidet for ca 3mnd siden.
Stemning på confrence callen --> ledelsen og analytikere hørtes ut som de hadde blitt kjørt over av toget både en og to ganger.
Aksjen --> ned ca 20% i skrivende stund, og verre skal det bli.

Ledelsen begynte presentasjonen sin litt freidig med at det var den varme sommeren som hadde satt stopper for omsetningen, denne unnskyldningen presenterte deres konkurrenter Zalando tidligere i høst som grunn uten at aksjemarkedet lot seg lure. Tilslutt måtte en indignert Boozt.com sjef innrømme at det var ikke det varme været som satte stopper for salget, det var de store etablerte spillerne som kan detaljhandel ut i fingerspissene og som har drevet med dette i mange år som presset på. Han så ikke for seg en bedring langt ut i 2019 og grunnen til det er enkel, han klarer ikke å "se lengre frem".

boozt.com er ett relativt nytt selskap på børs, IPO sommeren 2017 til aksjekurs 71kr. Man skal ikke være rakkettforsker for å forstå at den aksjekursen hvertfall skal halveres først, dvs den skal boozte ned mot 35kr.

Så til dere netthandels-drømmere, hold på hatten aksjen har mye boozt på nedsiden igjen, vi har bare sett starten.
21.11.2018 kl 14:01 5990

Må være et litt trist liv når man bruker fritiden til å følge med på og resymere negative oppslag innen netthandel. Ingen nyhet at enkelte selskap er unaturlig oppblåst og at noen sliter, men for hver som forsvinner kommer det en eller to nye. Hva med heller å referere netthandelens totalutvikling? Det er i hvert fall en smule relevant for trådens emne.

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/netthandelen-opp-14-prosent
https://www.ssb.no/vroms

Første linken du la ved er ett år gammel, den viser til en vekst fra 16 til 17 på 14%.

Link nr 2 du la ved viser at veksten har falt til 5,6% i år.

Dette er ting jeg har lagt ut på denne tråden her forlengst, men du mener det viser hva? at netthandelen er på full fart opp? isåfall skulle jeg gjerne sett hva du har blandet ut i kaffen din??
Onkel_S
21.11.2018 kl 22:01 5918

Nå er tråden i hvert fall i 200 (beklager men ku ikke la være å skrive innlegg nr 200)
21.11.2018 kl 23:32 5905

Linkene viser til tall fra 2016 til 2017 og fra 2017 til 2018 (pr 30/6). Rimelig oppdatert mao. Netthandelen vokser som det fremgår i et nokså raskt tempo. Det er et faktum som står i motsetning til bildet du forsøker å mane frem i denne tråden.

At veksten har gått fra 14% i 2017 til 5,8% i tilsvarende periode 2018 poengterer jo det samme som jeg har skrevet på denne tråden. Det skjer en utflatning i veksten.
Denne utflatningen i veksten har man sett lenge i nordens største netthandelsaktør, Komplett.no.
Det som er nytt denne høsten er at Amazon, Zalando og tildels Boozt bekrefter det samme.
Alle disse aktørene unntatt komplett.no vokser i stor fart enda, men de vokser langt mindre enn de gjorde før.
Det er dette jeg har prøvd å trekke frem på denne tråden, at noen forumdebatanter ikke forstår prosentregning for så være.
25.11.2018 kl 20:53 5749

https://e24.no/naeringsliv/netthandel/nordisk-netthandel-vokser-mest-i-verden-vi-faar-trolig-se-flere-konkurser/24495272

Den globale omsetningen i verdens netthandel økte med 17 prosent i årets tredje kvartal, viser en ny undersøkelse fra systemleverandøren Salesforce. Netthandelen i Norden har vokst med hele 48 prosent det siste kvartalet. Professor tror dette vil gi flere norske butikk-konkurser i tiden fremover.
27.11.2018 kl 19:14 5675

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/fant-ingen-eiere-stenger-butikkene-302-mister-jobben/24503721

https://e24.no/naeringsliv/butikkjeden-cmyk-legger-ned-bransjen-har-blitt-meget-utfordrende/24501234

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/kjeden-enklere-liv-er-konkurs/24425233

https://www.aftenposten.no/norge/i/m6jXv0/Finn-Schjoll-butikkene-er-konkurs

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/oernulf-hoeyer-spaar-flere-nedleggelser-i-klesbransjen/24465131

Eieren av motekjeden Høyer tror det er lenge til nedturen er over i varehandelen.

https://www.bladet.no/nyheter/2018/10/28/–-Innen-varehandel-må-det-tenkes-nytt-17767789.ece

Varehandel og kjøpesenter er den bransjen som har slitt med å levere gode tall, og her er det litt for høy andel av bedrifter som ikke går med overskudd. Det er bekymringsfullt. Utviklingen med økt netthandel er en stor utfordring, så det oppfordres til å se i glasskula og til nytenkning, sier banksjef Lill Bente Mæhla Totland i Sparebank 1 SMN.

Først legger Joni ut offisiell statistikk fra SSB som bekrefter det samme som jeg har sagt, at veksten avtar. Når Joni så innser "tabben" så kommer han med statistikk fra salesforce, ett selskap som leverer kundesalgsstøtteprogram til netthandelsaktører. At en slik aktør leker med statistikken for å fremme sitt eget produkt burde ikke komme som en overraskelse for noen. Det blir som å spørre Olav Thon på 95 år hva han tenker om netthandel.
Heldigvis er Salesforce notert på børsen i US så mer objektiv synsing enn hva en nordisk salgsjef mener om netthandel er mulig å oppdrive. Salesforce er faktisk en aktør som tjener penger på netthandel da de leverer skybassert programvare til andre netthandelsaktører. Riktignok var aksjen ned 23% før de presenterte en optimistisk guiding så noe frykt for avtakende netthandelssalg har nok de også opplevd i høst.

Hjem til norge og norske forhold så er meldingen fra komplett.no mer interessant, de innser at 3.partløsningen sin med å tilby online-platform til andre aktører er ikke liv laga. En av grunnene til at komplett.no opplever motgang rundt dette mens amazon opplever suksess kan være:
1)infrastukturen i norge er langt fra optimal for netthandel kontra f.eks USA.
2)markedet i norge er langt mer mettet når det gjelder netthandel, husk komplett.no har solgt IT utstyr på nett langt lengre enn f.eks amazon har gjort det.

https://e24.no/naeringsliv/netthandel/komplett-legger-ned-amazon-satsing/24504949

handler man på komplett.no og skroller helt nederst på siden ser man den juridiske enheten som er motparten på alle transaksjoner man gjør på komplett.no.
Juridisk navn:
KOMPLETT SERVICES AS
Org nr:
979 642 121

år - totale salgsinntekter - vekst i Salgsinntekter fra foregående år - Inflasjon

-2017: 4,39mrd +0,95% KPI 1,9%
-2016: 4,35mrd +3,08% KPI 3,5%
-2015: 4,22mrd +1,79% KPI 2,2%
-2014: 4,15mrd +11,89% KPI 2%
-2013: 3,70mrd +1,26% KPI 2,1%
-2012: 3,66mrd -9,31% KPI 0,7%
-2011: 4,03mrd +9,42% KPI 1,3%

Du trenger ikke å ha mastergrad i statistikk fra blinderen for å forstå at nordens største netthandelsselskap er desperate etter å tilført vekst. De vokser mindre enn markedet generelt og finner hele tiden på nye konsepter for å booste veksten.
30.11.2018 kl 15:42 5428

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/fant-ingen-eiere-stenger-butikkene-302-mister-jobben/24503721

https://e24.no/naeringsliv/butikkjeden-cmyk-legger-ned-bransjen-har-blitt-meget-utfordrende/24501234

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/kjeden-enklere-liv-er-konkurs/24425233

https://www.aftenposten.no/norge/i/m6jXv0/Finn-Schjoll-butikkene-er-konkurs

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/oernulf-hoeyer-spaar-flere-nedleggelser-i-klesbransjen/24465131

Eieren av motekjeden Høyer tror det er lenge til nedturen er over i varehandelen.

https://www.bladet.no/nyheter/2018/10/28/–-Innen-varehandel-må-det-tenkes-nytt-17767789.ece

Varehandel og kjøpesenter er den bransjen som har slitt med å levere gode tall, og her er det litt for høy andel av bedrifter som ikke går med overskudd. Det er bekymringsfullt. Utviklingen med økt netthandel er en stor utfordring, så det oppfordres til å se i glasskula og til nytenkning, sier banksjef Lill Bente Mæhla
30.11.2018 kl 15:45 5428

Den samlete globale trenden viser en rolig økning i omsetningen fra kvartal til kvartal, med 17 prosent vekst i tredje kvartal i år, og 15 prosent vekst i de to foregående kvartalene. Til sammenligning har altså netthandling i Norden gjort et kjempehopp på 48 prosent i årets tredjekvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

På de neste plassene følger Canada med 30 prosent vekst og USA med 18 prosent vekst.

At veksten svinger noe fra ett kvartal til det neste utgjør ingen «trend». Veksten er uansett skyhøyt over tradisjonell varehandel hvori ikke medtatt bl.a. kjøretøyer o.l. og dagligvarer som forløpig ikke er særlig konkurransutsatt fra netthandel.
Redigert 30.11.2018 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Olav2
30.11.2018 kl 17:56 5395

I dag kom SSB med detaljomsetningsindeksen for oktober og da er det vel greit å sjekke ut Salesforce oppgang på 48 % i netthandelen mot hva vår hjemlige uavhengige statistikkonstruktør SSB har registrert om netthandelens utvikling.

Post 47.91 Postordrehandel og handel via internett (verdiindeks):

juli 2018: 124,6, opp 18,7 % fra juli 2017
august 2018: 157,4, opp 15,7 % fra august 2017
september 2018: 138,9, opp 13,5 % fra september 2017
oktober 2018: 145,9, opp 10,8 % fra oktober 2017

https://www.ssb.no/statbank/table/07129/

Man skal tro sterkt for å få dette til å bli en vekst som går i retning skyene. 48 % vekst er selvfølgelig bare tull. At dette statistikktullet fra en amerikansk nettaktør blir presentert i norsk presse uten en kritisk kommentar er sjokkerende dårlig journalistikk. Dog ikke veldig overraskende.
Redigert 30.11.2018 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
30.11.2018 kl 18:36 5402

SSB-tallene viser betydelig vekst i netthandelen tatt i betraktning at tradisjonell varehandel går motsatt vei, ikke minst om en ser på kjøpesentersegmentet isolert.

online selskaper og deres aksjekursutvikling siste 3 mnd og 1 år.
-Amazon 3m -16,2% 1år +45,00%
-Boozt 3m -29,0% 1år -18,31%
-Zalando 3m -39,54% 1år -36,01%
-Sportamore 3m -10,02% 1år -26,36%
-Net Tradin 3m -20,53% 1år -3,82%
gjennomsnitt 3m -7,24% 1år +6,5%

handelselskaper og deres kursutvikling på 3mnd og 1 år
-Hennes&Mauritz 3M +28,48 1ÅR -13,43%
-XXL 3M -10,52% 1ÅR -49,17%
-EUROPRIS 3M +13,94% 1ÅR -29,46%
-Clas Ohlson 3M -1,80% 1ÅR -42,5%
gjennomsnitt 3M +6,63% 1ÅR -30,93%

børsnoterte kjøpesenters kursutvikling 3mnd og 1år
-CityCon 3M -1,80% 1ÅR -42,5%
-Klepierre 3M -10,11% 1ÅR -16,79%
-OLT 3M -2,94% 1ÅR -7,81%
-Simon (US) 3M +1,67% 1ÅR +16,30%
gjennnomsnitt 3M -3,3% 1ÅR -12,70%

Børsen har hvertfall oppdaget de siste tre månedene at netthandel ikke vokser inn i himmelen. Børsen har også oppdaget at de etablerte handelsselskapene kan lage hjemmeside og være tilstede der folk ferdes. Ser man på "kriseaksjen" som noen forumdebatanter omtaler OLT som, så er den ned ca8% på ett år, det er vel det samme som Zalando på en dag i høst.
Olav2
02.12.2018 kl 19:20 5293

Endring fra i oktober i fjor til oktober i år (verdiindeks):

Detaljhandel eksklusive salg av motorvogner: + 5,8 %
- 47.1 Butikkhandel med bredt vareutvalg: + 6,3 % ....... 39,0 % av detaljhandelen
- 47.91 Postordrehandel og handel via internett: +10,2 % ....... 4,8 % av detaljhandelen

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/maaned ....... (tabell 5)

Detaljhandelen (i verdi) steg med 5,8 % fra oktober i fjor til oktober i år. Butikkhandel med bredt vareutvalg, som representerer 39 % av detaljhandelen, steg med 6,3 %. Netthandel inkludert postordrehandel, som representerer 4,8 % av detaljhandelen, steg med 10,2 %. Både netthandelen og den øvrige detaljhandelen stiger. Netthandelen stiger fortsatt mer i % enn den øvrige detaljhandelen, men til stadig mindre %-vis forskjell.
Redigert 03.12.2018 kl 15:30 Du må logge inn for å svare

https://www.market.se/e-handel/over-500-i-ko-nar-chiquelle-flyttade-in-i-gallerian-en-bekraftelse-for-oss

Blir nok ikke lenge før unge herr thon står med sine røde lue og ønsker en eller annen nettaktør velkommen til ett av sine senter. Denne trenden er sterkt voksende i USA, ref SPG og tidligere omtalt innlegg her.

I fredagsutgaven av Finansavisen er Harald J Andersen, Direktør for Virke Handel intervjuet.
"Vi vet ikke hvor sto netthandel fra utlandet er i 2018. I 2017 handlet vi ifølge Norges Bank varer for 12,4 milliarder på nett fra utlandet, basert på kredittkorttransaksjoner, sier Andersen.
– Vi ser at veksten i norske nettbutikker er fallende. De siste årene har veksten vært 12–15 prosent i året. Hittil i år er vi på 5–6 prosent. Samtidig rapporterer Posten om all-time high i antall pakker som hoper seg opp. Hvis veksten ikke skyldes norske aktører, må den skyldes vekst i utenlandshandelen."

Når 350kr grensen for mva fritak blir borte vil også veksten i utenlandshandelen bli kraftig redusert, hvis man også slutter å sponse frakt fra kina blir det helstopp av billigvarer som hoper seg opp på posten. Dette er akkurat hva som skjedde i Sverige.

Enda en virkelig netthandelsflopp! Og dette fra aktøren som titulerer seg som nordens største netthandelsaktør.

https://e24.no/naeringsliv/netthandel/skulle-selge-tusenvis-av-matvarer-paa-kompletts-markedsplass-fikk-bare-lagt-ut-19-varer/24511452

Såkalte eksperter innen netthandel har spådd at Amazon kommer til norge, det er ikke spørsmål om hvis men når.
Hele tiden har referansen vært at amazon skal inn i sverige og eiendomsmeglere har løpt rundt i sverige og plukket ut store nok tomter for deres nye sverige hub som også skulle dekke norge.
Igår meldte amazon om presekonferanse kl 09:30 i stockholm. Massevis av media spekulerte og det var live sending fra pressekonferansen.
Hele seansen var over på meget kort tid uten ett eneste spørsmål i plenum, hele greia var nemlig at amazon WEB services starter opp i sverige og har allerede en norsk kunde, kreditrating byrået D&D.
Nok en meget godt tegn på at verdens største netthandelsaktør begir seg ikke ut i ett marked som det ikke er profitt i.

https://www.market.se/nyhet/folj-amazons-haussade-presstraff-molntjansterna-har-oppnat

Det må være en enorm nedtur for alle netthandelstroll og se at amazon kun åpner sitt profitable ben i norden og setter fortsatt netthandelen på vent.
Hadde Amazon trodd på nordisk netthandel ville de selvfølgelig ha åpnet slik som alle "ekspertene" antok skulle skje nå.
Redigert 12.12.2018 kl 11:39 Du må logge inn for å svare

melding fra zalando: Kanskje ikke så overaskende at de satser på fysiske butikker, eneste som går i pluss i den sjappa.

"ZALANDO: YTTERLIGARE 6 OUTLETS I TYSKLAND TILL 2020 - MEDIA
STOCKHOLM (Direkt) Modebolaget Zalando planerar att öppna upp ytterligare sex outlet-butiker i Tyskland under kommande två år.

Det rapporterar den tyska branschtidningen Textilwirtschaft.

Efter årsskiftet slår en outlet upp portarna i Münster, kommande sommar även en i Stuttgart och nästa höst en i Hannover. Under 2020 planeras det för sådana butiker i städerna Mannheim, Ulm och Konstanz. Detta i tillägg till de fem redan befintliga i Berlin, Frankfurt/Main, Köln, Leipzig och Hamburg.

"Vi vill vara en av de första adresserna för outlet-shopping i Tyskland", säger Zalandos outletchef Dorothee Schönfeld till tidningen och kallar outletbutikerna "strategiskt meningsfulla" även om bolagets digitala fokus ligger kvar.

Investmentbolaget Kinnevik äger 32 procent av Zalando."
ynot
14.12.2018 kl 18:56 4776

Titter av og til innom OLT-tråder og forbauses over all den tiden enkelte er villige til å bruke her - på OLT!!!
Det må jo være en av OSE sine aller kjedeligste aksjer.
Men det er kanskje det aksjonærene ønsker: En gørr kjedelig aksje med minimalt utbytte.

Siste året har aksjekursen falt 11,58%.

Som jeg har påpekt over i tråden (ynot 19.08.2018), og påpekt her på HO i flere år.
Ønsker man å sitte i en eiendomsaksje så bør man heller sitte i boligeiendom. Nærmere bestemt i SBO (som har steget 31,11% det siste året, og i tillegg kommer betydelige utbytter).
[Og skal man satse på forretningseiendom så er NPRO et bedre alternativ enn OLT].

Og Olav2 - 200 kan du se langt etter!

Sluttkurs: 142,800 -0,14%









Olav2
17.12.2018 kl 00:30 4673

I dag koster næringseiendom langt mer ved kjøp direkte enn ved kjøp via et børsnotert eiendomsselskap. F.eks. må OLT betale opp mot 25 ganger årlig nettoleie for et av de mest attraktive norske kjøpesentrene som OLT ikke eier selv. Kjøper OLT et tilsvarende attraktivt kjøpesenter de allerede eier via å kjøpe tilbake egne aksjer havner prisen langt under 20 ganger årlig leie. OLT oppnår en rabatt i klassen 25 - 30 % ved kjøp av egne aksjer kontra kjøp av et kjøpesenter som de ikke allerede eier. Tilbakekjøpsrabatten har blitt større og større etterhvert som aksjekursen har falt samtidig som selskapets underliggende verdier har økt. En tilbakekjøpsrabatt som man i nesten alle verdens eiendomsmarkeder kan observere i dagens merkelige aksjemarked. Her hjemme også observert i f.eks. Entra som av børsen prises med en rabatt på ca 10 % samtidig med at de i siste uke enda en gang solgte en eiendom for 20 % over bokført verdi.

Et eiendomsselskap tilpasser seg optimalt dagens situasjon hvis selskapet kjøper rabattert eiendom via kjøp av egne aksjer samtid som selskapet ikke kjøper eiendom, men tvert imot selger eiendom ut av selskapet. Dvs slik f.eks. Entra gjør i form av å ha et oppkjøpsprogram for tilbakekjøp av egne aksjer samtidig som de selger eiendom separat eller bytter bort mer eiendom enn de mottar slik de også nettopp har gjort. Entra oppfører seg som ventet optimalt slik de har hatt for vane å gjøre etter at det tidligere helstatlige eiendomsselskapet gikk på børs. Men hva med OLT?

OLT har i år solgt halvparten av det nest minste kjøpesenteret de eide og en tomt på 46 tusen kvm. For OLT en betydelig salgsaktivitet så lenge selskapet ikke har hatt for vane å selge eiendom. OLT har bare kjøpt en eiendom på 3,3 tusen kvm i år. En betydelig mindre kjøpsaktivitet enn vanlig og et kjøp som var nødvendig for å kunne realisere en kjøpesenterutbygging/-sammenslåing. OLT har dog ikke kjøpt tilbake egne aksjer i år. OLT har i motsetning til Entra ikke oppført seg optimalt. Og det har kanskje en helt annen grunn enn økonomisk sløvhet. OLT er på vei under 40 % belåningsgrad og da er de på vei mot en bedre kreditvurdering, og dermed også lavere lånerente, enn Entra. OLTs økonomiske suksess skyldes i betydelig grad fokus på å holde kostnadene i sjakk.

OLT går under den magiske 40 % belåningsgrensen ved neste kvartalsrapport og er snart helt uten utbyggingsengasjement. Alle de store utbyggingsprosjektene er helt eller delvis ferdigstillte. Det som er igjen er nærmest uten betydning kostnadsmessig. Med et løpende resultat på over 2 milliarder kroner neste år nesten uten investeringer går belåningsgraden i krakkmodus hvis ikke OLT bruker av det stadig økende løpende overskuddet på noe annet enn nedbetaling av lån.

Kjøp av eiendom direkte er økonomisk sløseri i dag så lenge kjøp av egne aksjer er så ekstremt mye billigere. Thon liker ikke sløsing. Utbygging er i krakkmodus så lenge både gigantutbyggingen på Gunerius og utvidelsen av Amfi Alta har blitt utsatt. Det kan komme noe i Molde, men det virker også som ligger forholdvis langt frem i tid. OLT virker ikke utbyggingskåte for tiden og da blir neppe noe stort igangsatt.

2019 blir året da OLT enda en gang sletter rekorden i løpende overskudd og året da selskapet kommer under den magiske 40 % belåningsgrensen samtidig som de knapt bruker noe på eiendomskjøp direkte eller på utbygging. 2019 blir året da det knapt finnes noen grunn til ikke å kjøpe tilbake egne aksjer i bøtter og spann.
Redigert 17.12.2018 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
ynot
17.12.2018 kl 02:11 4655

Olav2
Interessant lesning, skrevet av en som sikkert kan sine ting godt, men...
Jeg tror ikke alt dette positive vil ha en stor påvirkning på aksjekursen, og derfor er ikke aksjen interessant å sitte med.

Synd de ikke endrer strategi og betaler ut et godt utbytte, som de selvfølgelig har gode muligheter til. Da ville interessen øke betydelig.
Og da ville 200 klart vært innen rekkevidde - uten tvil.
Men.. det er vel ikke planer om det, slik som sitsen nå er....

Aksjen har steget 1.28% de siste 3 årene. Det sier det meste.

Min konklusjon:
Interessant aksje, men ikke noe å eie.




Enda ett meget godt tegn på at pure netthandel ikke er fremtiden:
ASOS, som selger litt mindre enn zalando i europa, men som til motsetning til zalando har levert positive tall fordi de først og fremst selger egne merkeklær er ned 40% i skrivende stund.
Forklaringen ligger i at de har hatt en elendig høst og guider ned salgsveksten i Q1 pluss at de også må guide ned den allerede tynne marginen de har.
Dette igjen drar ned Zalando 15% da aksjemarkedet så til de grader har oppdaget at å selge klær på internett ikke er liv laga.
Det pardoksale er at ASOS guidingen også drar med seg HMB som leverte gode salgstall idag +6%, et godt eksempel på at de etablerte ikke lar online aktører forsyne seg mer av handelen uten motstand.
For netthandelstrollene må dette være en ekstremt tung dag, kanskje enda verre for en av Danmarks rikeste som har giret opp sin eksponering i ASOS og Zalando på tro/håp om at internettsalg er fremtiden. Spørs hvor lenge han er danarks rikeste....
Redigert 17.12.2018 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Olav2
20.12.2018 kl 23:25 4420

Fra 3. kvartalsregnskapet til OLT:

side 4:
"Eiendomsrelaterte kostnader utgjorde 307 millioner
kroner (270), hvorav ovennevnte felleskostnader
inngår med 199 millioner kroner (172). Økningen
fra i fjor forklares i stor grad av kostnader knyttet til
etablering av nye leietakere."

"Verdien av konsernets investeringseiendommer var i
hovedsak uendret i 3. kvartal, men noe leievekst på
enkelte eiendommer bidro til at eiendomsverdiene
økte med 171 millioner kroner (806)."

side 7:
"Ledigheten i eiendomsporteføljen var 2,7 % (2,7)."

http://www.olt.no/globalassets/rapporter/2018/q3/ote-rapport_3.-kvartal-2018.pdf

I 3 avsnitt rapporterer OLT følgende:

1. Uvanlig mange nye leietakere.
2. Økte leier.
3. Uforandret ledighet.

Samlet i et punkt så har man følgende:

"OLT opplever at uvanlig mange leietakere faller fra, men frafallet spises opp av like uvanlig stort tilsig av nye leietakere. De nye leietakerne betaler i snitt høyere leie enn de som faller fra."

Retail-armageddon medfører økt gjennomtrekk av leietakere på OLTs kjøpesentre som igjen medfører både økte etableringskostnader og økte leieinntekter. I sum blir det kortsiktig økonomisk bob bob så lenge de økte kostnadene forholdsvis fort blir tilbakebetalt i form av de nye leietakernes økte leier. På litt lengre sikt blir det nok gevinst for OLT også av Retail-armageddon da de økte leiene over leietiden langt overstiger etableringskostnadene.

De sentrale personene i OLT er ikke veldig flinke til å forklare hva som skjer med selskapet i retail-armageddon. Og det skyldes vel deres inngrodde sjenerte forsiktighet. Eller er det i respekt for ikke alles kjære Jante. For det er vel ikke i Jantes ånd å skryte av at den fryktede netthandelen har positiv effekt på selskapets økonomi?
Redigert 20.12.2018 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Når skal Thon kopiere sin "læregutt" http://www.estatenyheter.no/2019/01/02/eiendomsspar-satser-12-milliarder-pa-seg-selv/
"Når Eiendomsspar-aksjen er priset lavere enn våre verdier, mener vi det er bedre å kjøpe seg selv enn eiendom ute i markedet. Vi vet også nøyaktig hva vi kjøper når vi kjøper egne aksjer, sier Ringnes til Estate Nyheter."
Eieindomsspar hadde kreditfasiliteter lik 2,7mrd (Q3 2018) når de kjøper egne aksjer for 1,2mrd.
til sammenligning har OLT 6,9mrd i kreditfasiliteter i (Q3 2018).
man får kjøpt hele selskapet på 8,5mrd
ynot
05.01.2019 kl 05:13 4010

Kraftig oppgang på børsen på fredag.
Trist å sitte i OLT...

RT: 144,600 -2,43%

Olav Thon Gruppen slapp denne uken oppdatering på kjøpesenteromsetningen for 2018 i hele gruppens kjøpesenter divisjon, hvor OLT sine sentre er inkludert.
https://www.ntbinfo.no/pressemelding/omsetningstall-for-olav-thon-gruppens-kjopesentre-i-2018?publisherId=9665352&releaseId=17858673
En vekst på 1,5% når vi vet at konkurrentene Klepierre og Citycon sliter i norge må sies å være bra.
I dagens utgave av finansavisen er det intervju med kjøpesenter direktør Thomas E. Rønning som til det kjedsommelige sier; "vi har ikke helt kjent oss igjen i tabloide overskrifter om økende netthandel og hvor tøft det står til med butikker og kjøpesentre". Dette er noe Olav Thon ved flere anledninger har sagt også, man kunne kanskje ikke forventet noe annet av disse herrer. Men tallenes klare tale bekrefter også det samme; OLT kjøpesentrene turer trygt videre i børsuroligheter og spådommer om kjøpesenter død.
ynot
12.01.2019 kl 02:20 3746

Ingeniøren7
Du skriver: "Men tallenes klare tale bekrefter også det samme; OLT kjøpesentrene turer trygt videre i børsuroligheter og spådommer om kjøpesenter død."
Liten tvil om det!

Men aksjekursen.... ZZZZ...
Falt denne uken når nesten alt har gått opp!

Sluttkurs: 141,800 -0,14%
Olav2
13.01.2019 kl 20:10 3634

Finansavisen hadde sist fredag en artikkel om omsetningsutviklingen siste år til de 60 største kjøpesentrene i Norge. Med overskriften

"Taper terreng"

og ingressen

"I 2017 hadde Norges 60 største kjøpesentre den svakeste omsetningsveksten på over 20 år. I fjor falt veksten ytterligere."

trengte man vel egentlig ikke å lese mere for å få med seg Finansavisens budskap om norske kjøpesentre i fritt fall. Finansavisen hadde dratt med seg noen kjøpesentereksperter som konkurrerte med hverandre i negativ omtale. Kjøpesenterekspert og BI-professor Furuseth vant negativitetskampen da han poengterte det åpenbare for noen at så lenge kjøpesentrenes omsetningsvekst er lavere enn detaljhandelens vekst så taper kjøpesentrene markedsandeler. Noe som selvfølgelig vil vedvare ifølge den samme kjøpesentereksperten lønnet av BI.

Ingen av de 3 kjøpesenterekspertene nevnte noe om hva som skjer med butikksalget av klær i Norge. Butikkprisen på klær var ifølge SSB 3 % lavere i snitt i 2018 enn i 2017. Ifølge samme SSB falt også butikkomsetningen av klær i kroner fra 2017 til 2018. Butikkomsetningen falt med 1,5 % i kroner. 3 % fall i pris og 1,5 % fall i kroneomsetning gir en volumvekst på 1,5 %.

I volum steg butikkomsetningen av klær i Norge med 1,5 % fra 2017 til 2018. .... noe selvfølgelig ikke finansavisens kjøpesentereksperter vet noe som helst om..

Norsk detaljhandel består bl.a. av salg av drivstoff til motorvogner og nettsalg i tillegg til butikksalg av den butikktypen man har på norske kjøpesentre. Til kjøpesenterekspertenes uvitenhet selger man ikke drivstoff til motorvogner eller har nettsalg som en del av omsetningen på norske kjøpesentre.

Salg av drivstoff til motorvogner steg fra 2017 til 2018 med 5,4 % i kroner ifølge SSB. (januar til november så lenge desembertallene ikke har kommet)
Nettsalget steg fra 2017 til 2018 med 14,2 % i kroner ifølge SSB. (januar til november så lenge desembertallene ikke har kommet)

Norske kjøpesentre har langt større andel salg av klær enn klesandelen i detaljhandelen. Dvs at kjøpesentre får en langt større negativ effekt av prisfallet på klær på kroneomsetningen enn det detaljhandelen får.
Norske kjøpesentre selger ikke drivstoff til motorvogner eller har nettsalg som en del av butikkomsetningen. Dvs at kjøpesentre ikke får den positive effekten av økt salg av drivstoff og økt nettsalg som detaljhandelen får.

Effekten av prisfall på klær og økt drivstoffomsetning og økt netthandel er følgende:

Detaljhandelen totalt i Norge økte med 2,7 % i kroner fra 2017 til 2018.
Detaljhandelen av det Thonsystemet omsetter på sine kjøpesentre økte med 1,3 % i kroner fra 2017 til 2018.
Detaljhandelen av det Klepierre omsetter på sine norske kjøpesentre økte med 0,5 % i kroner fra 2017 til 2018.

Thonsystemets butikkomsetning består av 31 % mat og drikke, 27 % spesialbutikker, 21 % klær og sko og 21 % hus og hjem. Klepierres butikkomsetning (internasjonalt i 2017-de har ikke omsetningen skilt ut per land) består av 10 % mat og drikke, 33 % spesialbutikker, 44 % klær og sko og 12 % hus og hjem.

Thonsystemets høyere prosentvise detaljomsetningsvekst enn Klepierre skyldes i hovedsak høyere andel mat og drikke som steg 3 % i verdi og lavere andel klær og sko som falt 1,5 % i verdi enn hva Klepierre har.

Thonsystemets butikkomsetning steg med 1,5 % fra 2017 til 2018. Dvs 0,2 prosentpoeng mer enn detaljhandelen nasjonalt av det som omsettes på thonsystemets kjøpesentre. Dvs at Thonsystemet økte sin markedsandel fra 2017 til 2018.

OLTs butikkomsetning steg med 1,7 % fra 2017 til 2018. Dvs 0,4 prosentpoeng mer enn detaljhandelen nasjonalt av det som omsettes på thonsystemets kjøpesentre. Den doble markedsandeløkningen skyldes ikke de 5 kjøpesentrene som har blitt utviklet og helt eller delvis ferdigstilte i 2018 så lenge de 5 sentrene også har steget 1,7 % i omsetning fra 2017 til 2018.

For thonsystemet går det fremover markedsandelmessig selv uten økt kjøpesenterareal bare man er litt mer våken enn finansavisens kjøpesentereksperter som tydeligvis har glemt at omsetningen på norske kjøpesentre ikke er lik detaljomsetningen i Norge. Ei heller har de fått med seg det som skjer i klesbransjen til tross for overskrifter om armageddon o.l. Butikkhandel med klær og sko er 7,1 % av norsk detaljhandel mot 21 % hos Thon og 44 % hos Klepierre. Ikke helt likt for mange andre enn finansavisens kjøpesentereksperter.




Redigert 13.01.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
ynot
13.01.2019 kl 20:39 3635

Olav2
Ikke veldig oppløftende lesning for kjøpesentrene eller detaljhandelen dette.

Du skriver: "OLTs butikkomsetning steg med 1,7 % fra 2017 til 2018."
Dvs at også OLT har en reell nedgang i handelen.




YNOT: ingen tvil om at det har vært zzzzznork kjedelig å være OLT aksjonær de siste to årene, en følelse som blir ekstra kjedelig så lenge resten av børsene bare tuter videre.
En god tommelfingerregel er at aksjemarkedet prøver å prise inn de fundamentale forholdene 6-12mnd før de slår ut i real-økonomien.
Aksjemarkedet har nå de siste to årene prøvde å prise inn en knekk i de fundamentale forholdene i OLT. Enn så lenge har aksjemarkedet hatt beviselig feil.
Spørsmålet er vel heller hvor mange flere kvartaler med gode tall OLT må levere før aksjemarkedet får opp øynene?
Alternativet er jo selvfølgelig at de fundamentale forholdene i OLT skulle endre seg til noe negativt, de som tror på det kan jo ringe snåsamannen og legge inn en lotto kupong på vikinglotto i samme slengen.
Olav2
14.01.2019 kl 22:45 3510

Årsendring 2018 i kpi-jae etter konsumgrupper:

Matvarer og alkoholfrie drikkevarer: 1,3 %
Alkoholholdige drikkevare og tobakk: 2,8 %
Klær og skotøy: - 3,4 %
Bolig, lys og brendsel: 1,6 %
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo: 1,2 %
Helsepleie: 1,6 %
Transport: 2,4 %
Post- og teletjenester: 1,0 %
Kultur og fritid: 2,0 %
Utdanning: 6,2 %
Hotell- og restautanttjenester: 2,5 %
Andre varer og tjenester: 1,5 %

KPI-JAE Totalindeks: 1,6 %

(tall hentet fra statistikkbanken til SSB)

Fra 2017 til 2018 steg gjennomsnittsprisen over året 1,3 % for matvarer og alkoholfrie drikkevarer, 2,8 % for alkoholholdige drikker og tobakk osv. Alle konsumgrupper med unntak av klær og skotøy steg i gjennomsnittspris fra 2017 til 2018. Klær og skotøy falt 3,4 % i gjennomsnittspris fra 2017 til 2018. Totalt steg prisene i gjennomsnitt med 1,6 % fra 2017 til 2018.

OLTs kjøpesentre med 31 % mat og drikke, 21 % klær og sko, 21 % møbler etc. og 27 % andre varer opplevde en gjennomsnittlig prisvekst i sine butikker fra 2017 til 2018 på 0,35 %. Klepierres kjøpesentre med 10 % mat og drikke, 45 % klær og sko, 12 % møbler etc. og 33 % andre varer opplevde en gjennomsnittlig prisfall i sine butikker fra 2017 til 2018 på 0,72 %.

Dvs fra 2017 til 2018 hadde man følgende prisvekst i Norge:

KPI Totalindeks: + 1,6 %
OLTs kjøpesentre: + 0,35 %
Klepierres kjøpesentre: - 0,72 %

Det er denne prisveksten kjøpesentrenes omsetning i kroner skal måles mot. OLT omsatte for 1,7 % mer i kroner i 2018 enn i 2017 på sine kjøpesentre. Av dette skyldes 0,35 % økte priser og 1,35 % økt omsatt volum.

Med tilnærmet uforandret butikkareal i sine kjøpesentre fra 2017 til 2018 blir volumveksten på 1,35 % en imponerende vekst midt i det noen kaller handelsarmageddon. Er man blind for effektene av det kraftige prisfallet på klær og sko så tror man det går dårlig med kjøpesentrene i Norge. Tar man prisfallet på klær og sko inn i analysen så bør man bli meget imponert.
Redigert 14.01.2019 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Olav2
18.01.2019 kl 13:27 3355

I går var ingressen:

"Fjoråret ble nok et svakt år for kjøpesentrene, viser fersk rapport. I desember, årets viktigste måned, sviktet kundene."

https://e24.no/naeringsliv/kundene-sviktet-kjoepesentrene-i-desember-julehandelen-er-mindre-viktig/24542172

Litt lenger ned i artikkelen får man forklaringen i form av:

"Omsetningen i kjøpesentrene falt med 0,5 prosent i desember sammenlignet med året før, og endte på 19,9 milliarder kroner. "

E24 har tydeligvis "glemt" å sjekke kalenderen i iveren etter å presentere enda en negativ kjøpesenterartikkel.

- Desember 2018 startet på en lørdag og sluttet på en mandag.
- Desember 2017 startet på en fredag og sluttet på en søndag.

Det var en flere mandager i 2018 mot en flere fredager i 2017. Fra 2017 til 2018 ble en fredag byttet ut med en mandag.

Mandag står for 14,1 % av ukesomsetningen i norske butikker mot fredagens 19,6 %. jfr https://www.regjeringen.no/contentassets/179665ba9fe14ea6a6760e2efb9ab063/nn-no/sved/3.pdf . (nederst side 13)

Fredagens 5,5 % høyere ukesomsetning enn mandag representerer 5,5 % * 7 / 31 = 1,24 % høyere månedsomsetning i desember. Justerer man for at 2018 hadde en mandag kontra 2017s fredag så steg desemberomsetningen med 0,7 % fra 2017 til 2018.

Julaften og nyttårsaften falt på en mandag i 2018 mot en søndag i 2017. Dvs at julaften og nyttårsaften ødela 2 mandagsomsetninger i 2018 mot 2 søndagsomsetninger i 2017. Nettoeffekten er anslagvis en halv mandagsomsetning mer i 2017 enn i 2018. Dvs 1,6 % økt omsetning i 2017 i forhold til i 2018 pga bedre plassering av julaften og nyttårsaften.

2018 hadde 2,3 % høyere justert kjøpesenteromsetning enn man hadde 2017. E24 bør sjekke kalenderen enda en gang.