NAS i MAI

cinet
NAS 01.05.2018 kl 17:52 54498

Blir en spennende og kanskje avgjørende måned. Rep.emisjon og sonderingssamtaler fram til et konkret bud. Ryanair/Olarey har snakket ned NAS i lengre tid. Mr.Walsh er selv fra Irland, og skal ikke se bort fra at Walsh/Kjos har funnet hverandre - og ser frem til å peke nese til Ryanair. IAG har Russland-tillatelsen mot Asia, de er i en allianse, trenger nye drivstoff-vennlige fly osv osv. Blir vinn vinn. Tror fremdles den vil ligge på 280-310 fram til nyheter siger ut -da bud 390-420. Ser også muligheten av valgfri kontantbetaling eller x/y antall IAG aksjer. Synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 10:07 6588

IAG sier de ikke har kommet til enighet med Norwegian styre, men sier at de forsetter å se på eventuelle muligheter ifbm. NAS
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 10:07 15451

Jeg tror de da hadde uttalt i rapporten av samtaler var pågående.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.05.2018 kl 10:05 15453

De sier ikke at oppkjøpet er avlyst. De sier at de foreløpig ikke har kommet til enighet.
Det kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:58 15535

SAS er ikke i nærheten så attraktivt pga aldrende flåte og ganske stødig tap av passasjerer. De nye flyene, rutene og slots er en stor del av det som gjorde NAS ettertraktet.

Når det er sagt så vet vi at IAG ikke var eneste aktør som meldte seg, men det visste vi jo fra før. Hadde vært gøy å vite hva prisen de foreslo var mtp Kjos' uttalelse om å ivareta aksjonærenes verdier. Er ikke klin umulig at en annen aktør kommer med et hyggeligere bud, men det er jo ren gambling.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:55 15562

Neste mulighet, SAS? Bør være eit betre alternativ.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:50 15608

Jepp, pluss jeg tror shortandelen vil hoppe i taket på kort tid pluss et Q2 som iflg det Klund sa også blir tynget av høye kostnader. I tillegg er det voldsomt mange aksjer som er kjøpt på dette nivået og høyere i påvente av oppkjøp. De sitter ikke.

Velger å holde meg unna denne for nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:45 15643

Nå vurderer de hva de skal gjøre med eierandelen sin i NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:37 15726

IAG sier de ikke har kommet til enighet med Norwegian-styret om et mulig bud – aksjen dumper ned 11 prosent
noen sekunder siden · Eirik Amb Nysveen
Saken oppdateres:
Norwegian-aksjen dundrer ned 10,58 prosent etter nyheten om at IAG ikke har klart å komme til enighet med Norwegian-styret.
IAG skriver i kvartalsrapporten at de har hatt samtaler med Norwegian-styret, men at de ikke har klart å komme til enighet om et potensielt bud.
Aksjen er den desidert mest omsatte på Oslo Børs, og det er på få minutter handlet Norwegian-aksjer for 180 millioner kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
citius
04.05.2018 kl 09:36 15744

De ble ikke enige
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
NOELLE
04.05.2018 kl 09:34 15767

Sinnsyk kjøpsmulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
citius
04.05.2018 kl 09:34 15763


Det svinger jo med 50 kroner ila noen minutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:28 15935

NAS:IAG TILNÆRMET LEDELSEN I NORWEGIAN MED MULIG BUD -BN
Oslo (TDN Direkt): IAG har gjort en tilnærming mot ledelsen i Norwegian Air Shuttle for et mulig bud, skriver Bloomberg News fredag.

HB, finans@tdn.no


Red: Handelen blir muligens stoppet om kort tid for en uttalelse da ryktet allerede har brutt. Selvfølgelig vet noen et eller annet nå, OSE lekker jo som en sil.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Anywhere
04.05.2018 kl 09:28 15939

Full forvirring for investorer i NAS nå. for litt siden opp 7% , nå ned 5%....hva er det som rir?
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2018 kl 09:27 15994

Hva skjer nå tro, dette var ekstremt! Haha se volumet som går
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 08:58 16049

Kl 10:00 skal IAG ha pressekonferanse angående Q1 tallene, blir NAS nevnt hær kanskje.....

http://www.iagshares.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-EventDetails&EventId=5266176
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
quaoar
04.05.2018 kl 08:50 16094

Ikke noe om NAS i Q1-presentasjonen til IAG, http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-newsArticle_Print&ID=2347026
Det skulle man kanskje ikke forvente heller, men hadde vært kjekt :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 08:48 16111

Noen som har en formening om IAG Q1 sine tall...?


http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-newsArticle_Print&ID=2347026
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
03.05.2018 kl 23:48 16345

Stødig på 280-310 mens vi venter. Lav omsetning i dag
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
03.05.2018 kl 11:30 16674

Samtidig offentliggjør Qatar forsinklser på sin fly leveanser....Ingen tvil om at NAS sine fly er VILT ETTERTRAKTET i markdet. (Qatar har sin egen olje, som tolig kan leveres subsidiært til AIG/Qatar) Dagens oljepris presser prisen på NAS ned. Deres flyleveanser og 30% lavere drivstoffforbruk presser prisen opp.. ipp fremdles bud på 390 i begynnelsn av juni, som presses opp til 420 .
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
03.05.2018 kl 11:19 16726

Hva betyr dette? Trolig at den største aksjeeier i IAG ( Quatar eier 30%) gir offentlig full støtte til å viderføre oppkjøpsplanene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
03.05.2018 kl 11:16 16750

Men..vi er igjen tilbake til en periode med samtale, og "pre-Due Dilligence" - og sparring med JPMorgan
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
03.05.2018 kl 11:14 16769

nettet begynner å snøre seg...

Bloomberg; Qatar Airways will back IAG if chief Willie Walsh decides to go ahead with a bid for Norwegian Air Shuttle ASA, Al Baker said, adding that he’s confident that will happen only after the London-based group has conducted very extensive due diligence. Qatar has no seat on IAG’s board and “doesn’t interfere” in its affairs, the CEO said. His airline won’t itself be investing in Norwegian, he said.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
tickerlover
03.05.2018 kl 10:24 16862

Nettopp. Bjørn sier at oljepris driver kostnadene.
Men sammenlignet med andre flyselskap kommer de bedre ut. Relativt sett.

Og nettopp derfor blir Norwegian mer interessant for flyselskap som vil kjøpe.
Så de 500 kr du ønsker er stadig nærmere.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
ODD
03.05.2018 kl 10:23 16875

Veldig bra tråd.... Tipset om bud på ca 500 vil vel ikke gi spesielt høye odds da dette nok er et balansert tall sammenlignet med ønske og bud.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.05.2018 kl 10:13 16912

Jeg husker ikke hvor mange ganger ved kvartallsfremleggelse av Kjos at svake tall er blitt forklart
med oljeprisen.
Etter rep.emi. har jeg ca. 10.000 aksjer. "Debatten" er avsluttet fra min side.

Jeg håper på et bud på kr.500,- som blir akseptert.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
tickerlover
03.05.2018 kl 10:01 16950

Poenget er at Norwegian ikke er alene.
De klarer seg bedre enn konkurrentene.

1. Hvis alle billettprisene går opp så tjener Norwegian fortsatt mer enn konkurrentene.
Fordi Norwegian har lavere kost.

2. I tillegg har Norwegian lavere billettpriser og tåler press og endring av reisevaner bedre enn de dyrere nettverksselskapene.
En fiffig erfaring fra forrige gang det var høy oljepris og billettprisene steg:
De dyreste billettene blir vanskeligere å selge.
Reisevaner dyttes nedover på pga reisebudsjett og bedrifters reisepolitikk (strengere regler om å reise med laveste pris (Norwegian)).
Typisk i Norge betydde det at SAS mistet reisende til Norwegian. Og Norwegian mistet noen som valgte å ikke reise.
SAS fikk dermed en nedgang og røde tall, mens Norwegian beholdt volum og lønnsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.05.2018 kl 09:45 17010

Vi har hatt oljepris på godt over 100 dollar. Vi skal ikke ditt - 80 ? De store klarte seg da.
Poenget er at NAS har veddet på at oljeprisen skal ned.
Økt oljepris kan presse gjennom høyere billettpriser. Der står jo også de store sterkere pga
kapitalbase. Ryanair har over 100 milliarder i kontanter.Det er beinhard konkurranse om kundene
i et voksende marked.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
citius
03.05.2018 kl 09:39 17035

Krav til miljø og utslipp tvinger alle til nye modeller

NAS har her en kjempeforsprang
Dette ønsker noen å kjøpe seg til

Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
tickerlover
03.05.2018 kl 09:32 17067

Søndre,

Du kan snu på det og si at de største flyselskapene har så gamle fly at de ikke har noe valg.
De må sikre fuel for å ikke gå konk hvis oljeprisen går opp.
De må enten tape penger på sikring av fuel. Eller tape penger på økt oljepris hvis de ikke sikrer.

Her har Norwegian større spillerom.
Fleksibiliteten som Norwegians unge flyflåte gir har gitt Norwegian en konkurransefordel.
Det har lønt seg over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.05.2018 kl 09:21 17113

De største flyselskapene har mye sterkere kapitalbase og gambler ikke i samme grad som NAS.
Det gjør NAS mer sårbar.
Håper vi får et bud på kr.500,-.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
citius
03.05.2018 kl 09:18 17134

Ikke mange ledige aksjer på disse nivåene nå...............

IAG har hyret inn JP Morgen som rådgivere ifm budet


http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/Norwegian-IAG-har-hyret-inn-meglerkjempe


Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
tickerlover
03.05.2018 kl 09:16 17159

Vanskelig å vite hvor oljeprisen går.

Men det er kjent at hvis oljeprisen går opp har Norwegian en fordel med sin bensingjerrige flyflåte.
Og hvis oljeprisen går ned har Norwegian nå en fordel ved å ikke hedge så mye flybensin som de andre flyselskapene.

Mao Norwegian kan tillate seg mindre hedging enn de andre flyselskapene og likevel vinne konkurransen.
:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.05.2018 kl 09:10 17189

Olje prisen er nå 73,23 dollar, men NAS har veddet på at den skal ned. Det har ikke andre flyselskaper gjort. Jeg tror oljeprisen
skal videre oppover, selv om vi nå går inn i kjøresesongen i USA. NAS ha mer olje på ikke avtalte priser ift andre flyselskaper.
Her tror jeg NAS bommer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
02.05.2018 kl 19:09 17602

Usikker på hvor mye vi kan stole på The Sun. Men legg merke til siste avsnitt.

https://www.thesun.co.uk/travel/6192610/norwegian-air-adds-london-new-york-flight/

Last month, it was revealed that British Airways is plotting a bid to takeover popular budget airline Norwegian Air.

BA’s owner International Airlines Group today confirmed it is exploring a potential acquisition of low-cost carrier Norwegian Air Shuttle.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Llaalljj
02.05.2018 kl 18:57 17645

Hvis de ville trekte seg sikkert de skulle informer fra mange dager siden at de hadde ingen intereser for mer eller økt sin akjær % samme som har gjørd lufthansa og sas...tror jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
02.05.2018 kl 18:54 17682

Det er en risiko man må ta.
IAG er så pass stor og seriøs aktør at det tilfellet er lite sannsynlig. Spennende blir det.

Vi får nok se fasiten om noen dager.

Ser Hektar har svart mer utfyllende. Takk
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2018 kl 18:53 17790

Hardt ned vil jeg tro. Er jo fortsatt andre aktører som lurer i buskene men aksjen blir nok straffet hardt i det tilfellet. Om de trekker seg så er det fordi de ikke har funnet en common ground med styret angående fair price tror jeg.

Derimot vet vi at begge selskaper har engasjert andre firmaer for å utrede og vurdere. Det sier til meg at et tall er enten på bordet allerede eller kan ventes om kort tid. Vi får kanskje ikke noen bekreftelse på bud før styret har gjort sin vurdering og gir anbefaling til aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
stevenEven
02.05.2018 kl 18:48 17813

Hvis IAG skulle trekke seg, hva da?
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
02.05.2018 kl 18:08 17916

Vi får helt sikkert en oppdatering den 8.mai.
Også må vi ikke glemme det at IAG er ikke alene om dette. Det kan bli så spennende som å selge en leilighet på Frogner i Oslo. :)

Tenk å ha enerett for de flotte og miljøvennlige fly uten å måtte stille seg bakerst i køen. Det setter IAG pris på selvsagt og andre aktører som blir med i budrunden.

NAS vil guide 2018,2019 og 2020 neste uke. En total reprising vil finne sted og dagens kurs på 303.50 vil fremstå som veldig billig da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
cinet
02.05.2018 kl 17:24 18027

Norwegian kan bli slukt av BA

Dow Jones Newswires melder onsdag at meglerhuset AJ Bell tror toppsjefen for British Airways-eier IAG, Willie Walsh, først og fremst vil ha ordreboken til Norwegian, heller enn å kvitte seg med en vanskelig konkurrent.

AJ Bell noterer at Norwegian har mer enn 200 fly i bestilling, med en veldig ung flåte som bare har en gjennomsnittsalder på 3,6 år.

Ordrene inkludere fly som Boeing 737–800, Boeing 787 Dreamliner og Airbus A320. Ifølge meglerhuset er dette fly som det er umulig å få tak, uten at man må vente veldig lenge, på grunn av den store ordreboken hos både Boeing og Airbus.

AIG hadde ved utgangen av desember 183 fly under bestilling. 64 av disse er langdistansefly.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare