NAS i MAI
Blir en spennende og kanskje avgjørende måned. Rep.emisjon og sonderingssamtaler fram til et konkret bud. Ryanair/Olarey har snakket ned NAS i lengre tid. Mr.Walsh er selv fra Irland, og skal ikke se bort fra at Walsh/Kjos har funnet hverandre - og ser frem til å peke nese til Ryanair. IAG har Russland-tillatelsen mot Asia, de er i en allianse, trenger nye drivstoff-vennlige fly osv osv. Blir vinn vinn. Tror fremdles den vil ligge på 280-310 fram til nyheter siger ut -da bud 390-420. Ser også muligheten av valgfri kontantbetaling eller x/y antall IAG aksjer. Synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 09:11
Du må logge inn for å svare
Bulle
04.05.2018 kl 11:14
7556
Utrolig svakt av Kjos å ikke informere markedet om størrelsen på budet. Han snakker hele tide på vegne
av alle aksjonærene. Det er bare tull. Han snakker kun for seg selv.
av alle aksjonærene. Det er bare tull. Han snakker kun for seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
cinet
04.05.2018 kl 11:22
7532
NAS burde kanskje vært klar over at IAG ville måtte kommentere, og kommet med info forut for børåpning idag, ( de kom vell med en melding kl. 1000) -men hva kan det tyde på? At sonderingssamtalne fortseter, at NAS ikke så/ser no dramatikk i dette - og det sier jo Walsh litt indirekte også. Dont panic !
Fra DN (?); Selv om styret ikke ønsker å selge, må det vurdere bud som kommer inn og gi en anbefaling til aksjonærene om de bør takke ja eller nei. Om et bud er høyt nok, er det vanskelig for styret å ikke anbefale et bud, siden de må ta hensyn til alle aksjonærene. Dette er krav satt for børsnoterte selskap regulert av verdipapirhandelloven og presisert i Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse
Fra DN (?); Selv om styret ikke ønsker å selge, må det vurdere bud som kommer inn og gi en anbefaling til aksjonærene om de bør takke ja eller nei. Om et bud er høyt nok, er det vanskelig for styret å ikke anbefale et bud, siden de må ta hensyn til alle aksjonærene. Dette er krav satt for børsnoterte selskap regulert av verdipapirhandelloven og presisert i Norsk anbefaling for eierstyring og selskapsledelse
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
skerptiker
04.05.2018 kl 11:33
7498
Ja, her burde styret i NAS ha gått ut med størrelsen på budene, og redegjort for hvorfor de mener de er for lave. Nå er alt uklart, og det duket for manipulasjon av kursen. Noen vet noe her!!!!!!!!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
e24:
"... – Vi har hatt kontakt med styret i Norwegian angående et mulig bud, men har ikke nådd noen avtale. Vi vurderer for tiden alle muligheter med hensyn til Norwegian, sa Walsh."
Hva kan ligge i disse kortene? Ikke vet jeg, men det kan egentlig være hva som helst?
"... – Vi har hatt kontakt med styret i Norwegian angående et mulig bud, men har ikke nådd noen avtale. Vi vurderer for tiden alle muligheter med hensyn til Norwegian, sa Walsh."
Hva kan ligge i disse kortene? Ikke vet jeg, men det kan egentlig være hva som helst?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Søndre
04.05.2018 kl 11:37
7498
Jeg tror at Kjos og topp 20 eier ca.70 % av aksjene. I den rettede ble topp 20 ikke utvannet,
men det blir vi øvrige aksjonærer ved rep.emi.
Det kreves 2/3 flertall for å akseptere et bud. Kjos og gutteklubben grei styrer dette helt, uansett
hva vi andre måtte mene.
Jfr. statens eierandel i Statoil.
men det blir vi øvrige aksjonærer ved rep.emi.
Det kreves 2/3 flertall for å akseptere et bud. Kjos og gutteklubben grei styrer dette helt, uansett
hva vi andre måtte mene.
Jfr. statens eierandel i Statoil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Det er de langsiktige NAS ønsker å skape mest mulig verdier for. Formuer som skapes og tapes på tøyset imellom kan de ikke ta hensyn til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
cinet
04.05.2018 kl 11:42
7490
Søndre; Er det feil at styret , og da potensielt 70% av aksjeeierne, avgjør dette? Synes K&K håndterer dette ryddig og greit, men umulig å være klar med pressemeldinger/tilsvar på mange forunderlige "fake news" oversettinger som "budet falt i fisk" m.m.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
pengex
04.05.2018 kl 11:42
7489
Genialt av iag å kjøpe opp under meldegrense for så å si at ett bud på nas kan komme. Neste er vel salg av de 4,6% ene for å realisere verdiene.
Spill for galleriet dette.
Spill for galleriet dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Søndre
04.05.2018 kl 11:45
7480
Cinet ! Det vet vi ikke ennå, men jeg prøver å forklare deg hvordan dette fungerer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Bulle
04.05.2018 kl 11:54
7452
Budet var sikkert så lavt at Kjos, som ivaretar alle aksjonærenes interesse, ikke opplyser om størrelsen
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
nullogniks
04.05.2018 kl 12:05
7417
Dårlig gjort av Kjos og ikke komme med melding om budets størrelse, helt håpløst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
cinet
04.05.2018 kl 12:38
7301
Hvorfor komme med budets størrelse når det er flere i interessenter ? D er sonderingssamtaler med flere , vent til presentasjonen 8.5
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
nullogniks
04.05.2018 kl 13:09
7248
Svar på IAG-kommentarer 4. mai
Styret for Norwegian Air Shuttle (NAS) bekrefter at det har mottatt to separate betingede forslag fra IAG-konsernet i forbindelse med et oppkjøp av 100 prosent av NAS-aksjekapitalen.
Disse forslagene ble gjennomgått i samarbeid med NAS 'finansielle og juridiske rådgivere, og ble enstemmig avvist på grunnlag av at de undervurderte NAS og dets prospekter. NASAs styre forblir fullstendig forpliktet til å levere på sin uttalte strategi til fordel for alle NAS-aksjonærene.
Styret for Norwegian Air Shuttle (NAS) bekrefter at det har mottatt to separate betingede forslag fra IAG-konsernet i forbindelse med et oppkjøp av 100 prosent av NAS-aksjekapitalen.
Disse forslagene ble gjennomgått i samarbeid med NAS 'finansielle og juridiske rådgivere, og ble enstemmig avvist på grunnlag av at de undervurderte NAS og dets prospekter. NASAs styre forblir fullstendig forpliktet til å levere på sin uttalte strategi til fordel for alle NAS-aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 13:41
7181
Willie Walsh er ikke annet enn litt turbulens for NAS på vei opp i høyere skylag !
WW og IAG har ikke gitt opp med tanke på oppkjøpet. NAS er en konkurrent de ikke ønsker. De trenger oxo fly ref. British Airways has taken delivery of 26 787s out of an order for 42, all powered by Rolls-Royce engines stricken by design flaws that are causing parts to deteriorate quicker than planned. Regulators have ordered extra shop visits for the model and put limits on its operating envelope.
Hær kan det komme bud fra andre oxo, for ikke å snakke om ett 3 bud fra IAG.
"Husk Over skyene skinner solen"
WW og IAG har ikke gitt opp med tanke på oppkjøpet. NAS er en konkurrent de ikke ønsker. De trenger oxo fly ref. British Airways has taken delivery of 26 787s out of an order for 42, all powered by Rolls-Royce engines stricken by design flaws that are causing parts to deteriorate quicker than planned. Regulators have ordered extra shop visits for the model and put limits on its operating envelope.
Hær kan det komme bud fra andre oxo, for ikke å snakke om ett 3 bud fra IAG.
"Husk Over skyene skinner solen"
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Walsh sa klart og tydelig at han tror ikke Norwegian blir å overleve og lykkes med planene sine. Det forteller vel at i hans hodet så er det et konkursbo de i realiteten kjøper og hvor mye de er villige til å betale er muligens langt mindre enn det spekuleres i. Om de tror de kan plukke opp restene om et par år for en slikk og ingenting så teller jo det inn også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Herr Blom
04.05.2018 kl 13:50
7168
IAG har gjerne bydd over 350 uten å få tjangs. De kan finne på ulike måter å pynte brura på bedre sin posisjon. Det mest nærliggende kan være å kjøpe opp mer frie aksjer, gjerne på lavest mulig kurs. Men de vet utmerket godt av de store uforløste verdier som Kjos har tilgjengelig. De sier det selv, de er ikke ute etter hva som helst, de kjøper ikke flyselskap bare fordi de vil shoppe.
Dagens kurser kan synes meget rimelige plutselig.
Dagens kurser kan synes meget rimelige plutselig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 13:50
7166
selvfølgelig sier han dette, da han ikke vil ha andre til å by på NAS
Han vil jo ha NAS til en så billig penge som mulig..
Det er jo litt rart da at IAG går slik med overskudd som fremlagt idag på Q1, mens NAS med sine nye fuel besparende fly ikke skal klare seg.... Nei den kjøper jeg ikke!
Han vil jo ha NAS til en så billig penge som mulig..
Det er jo litt rart da at IAG går slik med overskudd som fremlagt idag på Q1, mens NAS med sine nye fuel besparende fly ikke skal klare seg.... Nei den kjøper jeg ikke!
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Goodfella
04.05.2018 kl 14:17
7083
Hele greia virket veldig rart, og nærmest arrangert. Han ble bedt om å svare "ja" eller "nei" på om NAS ville klare seg som et "stand alone" selskap i fremtiden gitt deres vekstambisjoner. Hva skal han si når han prøver å kjøpe selskapet til en lavest mulig pris? ... "Ja, NAS vil klare seg helt fint uten å bli solgt til oss"?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 14:32
10581
helt enig... og det som blir spennende idag er sluttauksjonen, hvor mange tør sitte utenfor denne over helgen med tanke på ett mulig 3 bud...
WW sa jo at de ikke hadde kommet til enighet så langt...! hadde de vært milevis fra hverandre hadde han vel sagt noe som at de hadde gitt bud men ønsket ikke å forhandle videre.... Det sa han derimot ikke !
WW sa jo at de ikke hadde kommet til enighet så langt...! hadde de vært milevis fra hverandre hadde han vel sagt noe som at de hadde gitt bud men ønsket ikke å forhandle videre.... Det sa han derimot ikke !
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Han har vært en god støttespiller til NAS tidligere og jeg tror ikke det er noe poeng i begynne å trekke slutninger om at han sitter og regelrett juger. Stoler mer på han enn alskens finansjournalister, selv når det han sier ikke er det man ønsker å tro selv.
Så vær så snill, noen manipulasjon og bløffing kan dere gjerne legge av dere, dette er ikke sånt jallatull som dere er vant til.
Så vær så snill, noen manipulasjon og bløffing kan dere gjerne legge av dere, dette er ikke sånt jallatull som dere er vant til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Jaxxi
04.05.2018 kl 14:57
10532
Hadde Kjos fått det samme spørmålet så vet vi alle hva det svaret hadde vært....;D
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
trump_vinner
04.05.2018 kl 15:38
10453
Jeg venter på en redegjørelse fra NAS styret. De må fortelle oss detaljene rundt budet. Tipper det er i 350 rangen.
Siste ordet er ikke sagt her.
7. mai trafikktall
8. mai GF
Siste ordet er ikke sagt her.
7. mai trafikktall
8. mai GF
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Søndre
04.05.2018 kl 16:27
10379
Shorten ned i 3,09 % pr. 3.5. Hvordan ser det ut neste uke ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
trump_vinner
04.05.2018 kl 20:45
10107
Jeg tror vi må egentlig lene oss tilbake og la de som kjenner selskapet best bestemme.
NAS skulle egentlig endt i pluss idag, et bekreftet bud er positivt. Detaljene får vi sikkert til uken.
Når til og med Siessener er bull på NAS så sier det seg selv at vi små aksjonærer må bare holde ut til alle brikkene faller på plass.
Forvalter og investor Jan Petter Sissener kjøper mer gjeld og aksjer i Norwegian. Foto: Fredrik Bjerknes
– Vi har kjøpt mer av gjelden i dag og faller aksjen ytterligere, kan vi kjøpe mer aksjer, sier Sissener.
Konglomeratet Ferd, eid av Johan H. Andresen med familie, er blant selskapets største eiere.
– Jeg har full tiltro til at styret og rådgiverne gjør riktige valg for selskapet i denne prosessen, sier investeringsdirektør Lars Christian Tvedt i Ferd Invest.
NAS skulle egentlig endt i pluss idag, et bekreftet bud er positivt. Detaljene får vi sikkert til uken.
Når til og med Siessener er bull på NAS så sier det seg selv at vi små aksjonærer må bare holde ut til alle brikkene faller på plass.
Forvalter og investor Jan Petter Sissener kjøper mer gjeld og aksjer i Norwegian. Foto: Fredrik Bjerknes
– Vi har kjøpt mer av gjelden i dag og faller aksjen ytterligere, kan vi kjøpe mer aksjer, sier Sissener.
Konglomeratet Ferd, eid av Johan H. Andresen med familie, er blant selskapets største eiere.
– Jeg har full tiltro til at styret og rådgiverne gjør riktige valg for selskapet i denne prosessen, sier investeringsdirektør Lars Christian Tvedt i Ferd Invest.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
trump_vinner
04.05.2018 kl 21:07
10077
EasyJet nevnes som aktør nr. 2
https://amp.expansion.com/empresas/transporte/2018/05/04/5aec87d9ca4741913f8b4646.html
Altså det kan fort hende at vi plutselig får bud fra EasyJet. De sitter og forhandler garantert. Utrolig spennende.
God helg folkens.
https://amp.expansion.com/empresas/transporte/2018/05/04/5aec87d9ca4741913f8b4646.html
Altså det kan fort hende at vi plutselig får bud fra EasyJet. De sitter og forhandler garantert. Utrolig spennende.
God helg folkens.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Spekulant1
04.05.2018 kl 23:26
9966
Nas er nok i spill. Kjos er største eier. Tror ikke han er interessert i kurs under 200 igjen. Mye skjer nok i kulissene. 2017 var et drittår har han uttalt. Tror ikke han vil tilbake dit. Tipper det skjer mye ganske raskt her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Oljeprisen kan tvinge Norwegian tilbake dit. Om Kjos vil eller ikke, de har syltynne marginer og kostnadskontrollen må komme i orden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
cinet
05.05.2018 kl 02:31
9855
Oljeprisen kan bli brutal for mange, spesielt flyselskaper. Levring av fly, med inntil 30% drivstoffreduskjon er og blir en mangelvare, og en undervurdert genistrek av NAS.. Dagen før IAG sin 1Q, kommer Qatar på banen og gir IAG full bud-støtte (eier ca.30% av IAG) Walsh vil, på vegne av sine aksjonærer, betale minst mulig. K&K, vil på vegne av sine aksjonærer , få høyest mulig bud. Håper angstnevrotikerne har solgt seg ut, og at den stabelisere seg fram til bud i juni. Men..her er femdles mange korte utålmodige penger....
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
pengex
05.05.2018 kl 08:26
9776
Dersom iag ikke kommer kom i mål med nas er sannsynligheten at ingen gjør det. Hvorfor kjøpe ett gjeldshav når man bare kan vente til det tipper over og heller ta over flykontraktene billig. Det er jo disse som er verdt noe i nas. Og en auksjon etter kk blir alltid billigere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
IAG kommer garantert med et nytt bud, Pareto så dette som skjedde tidlig med sitt 300kr buy, nå har de 400kr buy.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
tickerlover
05.05.2018 kl 09:01
9768
pengex,
NAS har mange ting som er verdt mye:
flyflåte
flykontrakter
slot-tider
velfungerende short haul operasjon
etablert lavkost long haul operasjon
markedsledende posisjon i Skandinavia
store i og ut fra Spania og UK
osv
Her er det store verdier som er interessant for mange, spesielt for IAG.
Et konkurs Norwegian vil redusere mange av disse verdiene, så det er ikke ønskelig.
Og å gamble og vente på konkurs betyr også at andre interessenter kommer på banen.
Det vil ikke skje. IAG vil ha løsning nå.
NAS har mange ting som er verdt mye:
flyflåte
flykontrakter
slot-tider
velfungerende short haul operasjon
etablert lavkost long haul operasjon
markedsledende posisjon i Skandinavia
store i og ut fra Spania og UK
osv
Her er det store verdier som er interessant for mange, spesielt for IAG.
Et konkurs Norwegian vil redusere mange av disse verdiene, så det er ikke ønskelig.
Og å gamble og vente på konkurs betyr også at andre interessenter kommer på banen.
Det vil ikke skje. IAG vil ha løsning nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
czar
05.05.2018 kl 10:22
9693
Det blir ikke oppkjøp i denne omgangen, avstanden i oppfatningen av verdien av NAS er for stor.
Da er vi tilbake til det fundamentale som er fortsatt underskudd på driften i 2017 og 2018 og antagelig videre . Egenkapitalen svinner bort .Ny kapitalutvidelse i 2019 ?
Det blir kjøpsmulighet på under 200 i løpet av 2018, så vent med med kjøp.
Da er vi tilbake til det fundamentale som er fortsatt underskudd på driften i 2017 og 2018 og antagelig videre . Egenkapitalen svinner bort .Ny kapitalutvidelse i 2019 ?
Det blir kjøpsmulighet på under 200 i løpet av 2018, så vent med med kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Jaxxi
05.05.2018 kl 10:59
9643
Det gjenstår å se czar - Det vi vet så langt er at International Airlines Group (IAG) i London har kommet med to ulike, betingede forslag til bud på selskapet, men begge er enstemmig blitt avvist av styret i NAS etter at Forslagene ble gjennomgått sammen med Norwegians finansielle og juridiske rådgivere, som er investeringsbanken Goldman Sachs og advokatfirmaet BA-HR.
En annen ting som er sikkert er at IAG kjøpte seg neppe inn i Norwegian kun fordi de mente kursen var lav. Det er åpenbart deler av Norwegians virksomhet de ønsker seg.
I følge market watch kom det frem på Q1 "NAS said it expects production growth--based on available seat kilometers--of 40% for the year"
Mer om dette og mulig salg av 140fly kommer på tirsdag.08.mai ;)
En annen ting som er sikkert er at IAG kjøpte seg neppe inn i Norwegian kun fordi de mente kursen var lav. Det er åpenbart deler av Norwegians virksomhet de ønsker seg.
I følge market watch kom det frem på Q1 "NAS said it expects production growth--based on available seat kilometers--of 40% for the year"
Mer om dette og mulig salg av 140fly kommer på tirsdag.08.mai ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
tickerlover
05.05.2018 kl 11:02
9642
Ha-Ha, csar.
NAS har selv sagt at 2018 er siste byggeår, men det fundamentale er mye mer enn drift.
Du kan se langt etter varige lave kurser.
IAG interesse vil enten bli et kjøp, et samarbeid eller en reprising av NAS basert på verdier.
Følg med på NAS melding i etterkant av generalforsamling.
Kjos&co fikk det travelt med å synliggjøre verdier og har annonsert melding.
NAS har selv sagt at 2018 er siste byggeår, men det fundamentale er mye mer enn drift.
Du kan se langt etter varige lave kurser.
IAG interesse vil enten bli et kjøp, et samarbeid eller en reprising av NAS basert på verdier.
Følg med på NAS melding i etterkant av generalforsamling.
Kjos&co fikk det travelt med å synliggjøre verdier og har annonsert melding.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
cinet
05.05.2018 kl 13:11
9548
Hegnar:"Thorburn, som har spesialfelt innen finans og eierstyring, mener fremgangsmåten til de to flyselskapene viser at prosessen sannsynligvis ikke er avgjort" .
Nytt bud kommer, og prosessen er langt fra over. 8.5 blir uansett en unik mulighet til å selge inn de urealiserte verdiene. Budprisen fra AIG vil væe deres verdivurdering, og styret i NAS mener det er for lavt. Prisen vil /må på bordet 8.5, jeg tipper den har vært 320 (med en l betingelser opp mot DD). Se forøvrig på AF... de har nylig tapt 3 illiarder på streiken, og sjæfn går av. K&K har sine pilotenr/ansatte i ryggen ,og alle er nå strålende fornøyd. (SAS er er kaos)
Nytt bud kommer, og prosessen er langt fra over. 8.5 blir uansett en unik mulighet til å selge inn de urealiserte verdiene. Budprisen fra AIG vil væe deres verdivurdering, og styret i NAS mener det er for lavt. Prisen vil /må på bordet 8.5, jeg tipper den har vært 320 (med en l betingelser opp mot DD). Se forøvrig på AF... de har nylig tapt 3 illiarder på streiken, og sjæfn går av. K&K har sine pilotenr/ansatte i ryggen ,og alle er nå strålende fornøyd. (SAS er er kaos)
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
shokosta
05.05.2018 kl 18:20
9386
Jeg har fulgt med på NAS kommentarene, både her og andre steder, uten å være aksjonær selv (solgte en liten tradingpost på 300 før aksjene bykset ytterligere 10% opp, uten å være lei meg for tapte muligheter. Men stusser på mange kommentarer her inne; senest da fallet kom i går, om "sykt billig inngang" osv... Det vet ingen, men at det kan gå begge veier, er helt sikkert.
Ser jo at "alle" snakker om at andre flyselskaper er het ville etter NAS nye flyflåte, noe som sikkert også er tilfellet for noen, men langt fra alle. Og historien har vist at det selv i pressede perioder aldri har vært vanskelig å få tak i fly. Nye som gamle. For min del, vil jeg til alle dem som tror at Kjos & co har stålkontroll på driften, si at slik jeg ser det, kan mange ting tyde på det stikk motsatte. At IAGs framgangsmåte i forhold til mulig bud på NAS i seg selv har vært ganske spesiell, uten noen form for sikkerhet for at oppkjøp vil skje, vitner om en ekstrem forsiktighet fra den kanten. Jeg tror heller ikke veldig mange konkurrerende bud kan eller vil komme. Jeg tror bransjen ser på NAS og Kjos med nysgjerrighet, men de ser også at NAS er i ferd med å kjøre seg opp i et hjørne, der noe må skje- og det raskt. Salg av bankaksjer har reddet dem to ganger, nå en emisjon, og om ikke det er nok så har man varslet mulig salg av minst 140 fly- samtidig som det nettopp er flyflåten som skal være den store gulerot for de "mange" interessentene der ute...
Jeg kjøper det ikke helt, og slik jeg vurderer situasjonen, spiller Kjos & co et høyt spill, der faren for å gå tom for cash har vært faretruende stor. Jeg tror de fleste selskap som vurderer flyflåten til NAS som attraktiv vil være mest tjent med at selskapet skvises til det selv må gi opp hele eller deler av sin strategi, for så å kjøpe flyene enten ved konkurrssalg eller billig for å sikre NAS videre drift. Selvsagt kan en beiler likevel komme på banen, og enda lykkes, men dersom min vurdering om at Kjos & co virkelig sliter, er korrekt, ja da blir budet akseptert ikke mye over dagens nivå. Noe som også kan skje... I mellomtiden stiger oljeprisen, yield faller videre- og enda flere fly skal inn, og igjen er man tilbake til massive innleie av fly på sommersesongen, bare vent å se...
Som så mange har skrevet, er det ingen tvil om at dette er en giftig coctail... Jeg reiser selv Osl-BKK til uka, med Finnair på business class til 14.000 t/r. Norwegian skulle ha over 15 for sin "premium" billett, som jo ikke kan sammenlignes. Og her ligger etter mitt syn det største problemet for NAS. De er ikke billigere enn de fleste av de store, tilbyr langt fra det samme konsept, og er langt mindre troverdige. Også det en farlig coctail - som ikke er lett å komme seg ut av.. Jeg tror selskapet har best av å bli kjøpt opp, og ethvert tilbud om kjøp over Kr. 350 pr aksje tror jeg vil bli akseptert, om budgiver bare venter lenge nok... Og enhver aksjonær som kan tenke litt selv, burde etter mitt syn ha tatt pengene og løpt til banken... om budet skulle komme..
Ser jo at "alle" snakker om at andre flyselskaper er het ville etter NAS nye flyflåte, noe som sikkert også er tilfellet for noen, men langt fra alle. Og historien har vist at det selv i pressede perioder aldri har vært vanskelig å få tak i fly. Nye som gamle. For min del, vil jeg til alle dem som tror at Kjos & co har stålkontroll på driften, si at slik jeg ser det, kan mange ting tyde på det stikk motsatte. At IAGs framgangsmåte i forhold til mulig bud på NAS i seg selv har vært ganske spesiell, uten noen form for sikkerhet for at oppkjøp vil skje, vitner om en ekstrem forsiktighet fra den kanten. Jeg tror heller ikke veldig mange konkurrerende bud kan eller vil komme. Jeg tror bransjen ser på NAS og Kjos med nysgjerrighet, men de ser også at NAS er i ferd med å kjøre seg opp i et hjørne, der noe må skje- og det raskt. Salg av bankaksjer har reddet dem to ganger, nå en emisjon, og om ikke det er nok så har man varslet mulig salg av minst 140 fly- samtidig som det nettopp er flyflåten som skal være den store gulerot for de "mange" interessentene der ute...
Jeg kjøper det ikke helt, og slik jeg vurderer situasjonen, spiller Kjos & co et høyt spill, der faren for å gå tom for cash har vært faretruende stor. Jeg tror de fleste selskap som vurderer flyflåten til NAS som attraktiv vil være mest tjent med at selskapet skvises til det selv må gi opp hele eller deler av sin strategi, for så å kjøpe flyene enten ved konkurrssalg eller billig for å sikre NAS videre drift. Selvsagt kan en beiler likevel komme på banen, og enda lykkes, men dersom min vurdering om at Kjos & co virkelig sliter, er korrekt, ja da blir budet akseptert ikke mye over dagens nivå. Noe som også kan skje... I mellomtiden stiger oljeprisen, yield faller videre- og enda flere fly skal inn, og igjen er man tilbake til massive innleie av fly på sommersesongen, bare vent å se...
Som så mange har skrevet, er det ingen tvil om at dette er en giftig coctail... Jeg reiser selv Osl-BKK til uka, med Finnair på business class til 14.000 t/r. Norwegian skulle ha over 15 for sin "premium" billett, som jo ikke kan sammenlignes. Og her ligger etter mitt syn det største problemet for NAS. De er ikke billigere enn de fleste av de store, tilbyr langt fra det samme konsept, og er langt mindre troverdige. Også det en farlig coctail - som ikke er lett å komme seg ut av.. Jeg tror selskapet har best av å bli kjøpt opp, og ethvert tilbud om kjøp over Kr. 350 pr aksje tror jeg vil bli akseptert, om budgiver bare venter lenge nok... Og enhver aksjonær som kan tenke litt selv, burde etter mitt syn ha tatt pengene og løpt til banken... om budet skulle komme..
Redigert 21.01.2021 kl 08:16
Du må logge inn for å svare