NAS i MAI
Blir en spennende og kanskje avgjørende måned. Rep.emisjon og sonderingssamtaler fram til et konkret bud. Ryanair/Olarey har snakket ned NAS i lengre tid. Mr.Walsh er selv fra Irland, og skal ikke se bort fra at Walsh/Kjos har funnet hverandre - og ser frem til å peke nese til Ryanair. IAG har Russland-tillatelsen mot Asia, de er i en allianse, trenger nye drivstoff-vennlige fly osv osv. Blir vinn vinn. Tror fremdles den vil ligge på 280-310 fram til nyheter siger ut -da bud 390-420. Ser også muligheten av valgfri kontantbetaling eller x/y antall IAG aksjer. Synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 09:11
Du må logge inn for å svare
EXTrader
09.05.2018 kl 11:22
11146
Har de ikke hegdet drivstoffet !?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
cinet
09.05.2018 kl 11:31
11134
Bare ca30%, de fleste andre selskapene ligger oå 50+. Nas har selv stipulert økt kostnader til 1% økt oljepris= 100mnok i merkostnad. Dette gjelder de fleste, men husk relativ ny flyflåte med inntil 30% besparende forbruk. I dag blir det oljefokus, men nas holder seg bra på relativ stor omsetning og lite news fra tirsdag. Et styrketegn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
2+2=4
09.05.2018 kl 11:52
11095
Hvis det var seriøse samtaler på gang ville ingen vist korta.
Kjos er nå redd for KONKURS!!
Kjos er nå redd for KONKURS!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
cinet
09.05.2018 kl 13:54
10971
2-2 er ikke 0 i denne sammenheng. Nas går aldri konkurs ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
S92A
09.05.2018 kl 21:52
10607
Har ikke satt meg så mye inn i NAS aksjen før nå i ettermiddag. Har fått med meg at det er en rep.emisjon på gang. På kurs 155? Hvor mange aksjer er det snakk om? Om det er snakk om et stort antall,vil vel de siste dagers kurser på underkant av 300 gå ned en del?
Sikkert et klønete spørsmål,men tipper det er noen her som har et godt svar.
Sikkert et klønete spørsmål,men tipper det er noen her som har et godt svar.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
At de ikke har hedget mer fuel er bekymringsverdig. Tror ikke han kunne forutse Trumps avgjørelse når det kom til Iran avtalen. Det er mulig han ikke han ikke har tenkt tanken en gang.Til tross for effektive fly vil dette slå ut, og å si at de ikke må tenke like mye på fuelkostnad fordi de har nyere fly er bare tull.Det vil bare resultere i at de gir fra seg den edgen de har på kostnadsiden som de bruker til å kutte billettprisene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
Søndre
10.05.2018 kl 09:41
10374
Det er varslet høyere oljepriser fra oljeanalytikerne. Det har de andre flyselskapene forstått.
Hadde NAS fulgt de andre flyselskapene, kunne de hatt en fordel pga lavere forbruk.
Dette klarer NAS å rote bort.
Hadde NAS fulgt de andre flyselskapene, kunne de hatt en fordel pga lavere forbruk.
Dette klarer NAS å rote bort.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
Er vel ingen analytikere som har predikert en oljepris på disse nivåene for 2018. For Kjos sin de får vi håpe det er kortvarig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
Søndre
10.05.2018 kl 10:56
10287
Det er varslet høyere oljepris jfr OPEC. Poenget er at hvis NAS hadde fulgt samme strategi som andre flyselskaper ville
NAS kommet best ut.
NAS kommet best ut.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
Jeg synes ikke de gjør en god jobb med å ivareta aksjonærenes verdier akkurat nå. Først uttales det at alt er til salgs til riktig pris, så sier Kjos at det er for tidlig å selge. Det sier til meg at prisen de har blitt tilbudt er milevis unna det han ville ha for å selge NAS. Men kanskje ikke. Beskjedene og signalene de gir er jo hytt og pine.
Når det gjelder drift generelt, dette går ikke bra. Jeg har lenge vært positiv til at Norwegian skal få det til, men endrer gradvis mening nå. Drivstoffkostnadene klarer de ikke på dette tidspunktet. De hedget alt for lite og fremtiden står nå på at twitter-trollet i USA klarer å fucke opp situasjonen etter beste evne. Varslede kostnadsreduksjoner har ikke materialisert seg. De skrur ned priser for å få kunder - greit nok. Men er allerede i en svært presset situasjon. Kanskje klarer de å snu driften i 2019 og 2020 men den finansielle situasjonen vil være svært presset og nye tiltak må til for å i det hele tatt komme seg dit.
Når det gjelder drift generelt, dette går ikke bra. Jeg har lenge vært positiv til at Norwegian skal få det til, men endrer gradvis mening nå. Drivstoffkostnadene klarer de ikke på dette tidspunktet. De hedget alt for lite og fremtiden står nå på at twitter-trollet i USA klarer å fucke opp situasjonen etter beste evne. Varslede kostnadsreduksjoner har ikke materialisert seg. De skrur ned priser for å få kunder - greit nok. Men er allerede i en svært presset situasjon. Kanskje klarer de å snu driften i 2019 og 2020 men den finansielle situasjonen vil være svært presset og nye tiltak må til for å i det hele tatt komme seg dit.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34
Du må logge inn for å svare
Søndre
10.05.2018 kl 13:23
10288
Det er Kjos som er driftssjef.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
hstray
10.05.2018 kl 14:18
10238
Norwegian har overlevd perioder med 100-120$ i oljepris i lange perioder og gått med bra overskudd på driften. Men selvsagt ser alle at dette ikke er optimalt, og Norwegian skulle hegdet mer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
tng69
10.05.2018 kl 19:57
10059
Hva er egenttlig NAS verdt? Før oppkjøp rykte var NAS lenge ca. 170+/-. Hva kommer til å skje dersom oppkjøp er avblåst?
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
tickerlover
11.05.2018 kl 08:10
9765
Ang drift
Alle flyselskap skulle ønsket at de hedget mer når oljepris går opp.
Og selvfølgelig går kostnadene opp.
Billettprisene kommer også opp.
De som har vært med en stund husker drivstofftillegget som NAS, SAS osv kom med.
Heldigvis vil flyflåten til Norwegian som er drivstoffgjerrig klare seg bedre enn de andre.
Det veier opp for lavere hedging.
Andre flyselskap har hedget kun en begrenset periode.
Så etter en periode har de andre fortsatt gammel flåte som bruker masse fuel til høye priser.
Så i absolutt resultat får NAS dårligere tall enn hva NAS ellers ville hatt.
Men sammenlignet med andre flyselskap kan NAS vise til bedre tall.
Ang verdi
Relativt bedre resultat gjør NAS mer attraktivt.
Og de 200 flykjøp boeing og airbus anno 2012 er spesielt bra når oljeprisen er høy.
Dette ble tatt opp spesielt på GF.
Nå får NAS enda mer penger for drivstoffgjerrige fly som flyselskapene desperat trenger.
Veddemålet har truffet og pengene fosser inn. :-)
Alle flyselskap skulle ønsket at de hedget mer når oljepris går opp.
Og selvfølgelig går kostnadene opp.
Billettprisene kommer også opp.
De som har vært med en stund husker drivstofftillegget som NAS, SAS osv kom med.
Heldigvis vil flyflåten til Norwegian som er drivstoffgjerrig klare seg bedre enn de andre.
Det veier opp for lavere hedging.
Andre flyselskap har hedget kun en begrenset periode.
Så etter en periode har de andre fortsatt gammel flåte som bruker masse fuel til høye priser.
Så i absolutt resultat får NAS dårligere tall enn hva NAS ellers ville hatt.
Men sammenlignet med andre flyselskap kan NAS vise til bedre tall.
Ang verdi
Relativt bedre resultat gjør NAS mer attraktivt.
Og de 200 flykjøp boeing og airbus anno 2012 er spesielt bra når oljeprisen er høy.
Dette ble tatt opp spesielt på GF.
Nå får NAS enda mer penger for drivstoffgjerrige fly som flyselskapene desperat trenger.
Veddemålet har truffet og pengene fosser inn. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Ut*
Tror ikke stemningen er god når Kjipern presenterer Q2. Spent på kostnadsreduksjonene de har meddelt skal komme innen slutten av året.
Tror ikke stemningen er god når Kjipern presenterer Q2. Spent på kostnadsreduksjonene de har meddelt skal komme innen slutten av året.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
cinet
11.05.2018 kl 13:45
9441
Holder seg greit i intervallet 280-310. Styrketegn spør du meg , oljepris og oljefokus på børsen. No news ang oppkjøp . Kan se ut som at de korte pengene er borte , gevinstsikring avtar , og vi venter ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
ConcourseB
16.05.2018 kl 14:03
8860
Hvor mye er NAS i gjeld? Er usikker om det blir Monarch Airlines eller Ryanair på NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
18.05.2018 kl 11:02
8568
Heia Kjos og NAS. De har veddet på at oljeprisen skal ned. Den går videre oppover- ser vi snart 80/85 dollar fatet.
De glade amatører.
De glade amatører.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
18.05.2018 kl 11:42
8518
ConcourseB !
Monarch Airline meldte opphør 2.oktober 2017.
Det er bra du følger med.
Monarch Airline meldte opphør 2.oktober 2017.
Det er bra du følger med.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
cinet
18.05.2018 kl 13:35
8430
Shorterne er ute ... , til og med nære allierte med IAG, hvorfor? Fordi dette går mot et oppkjøp ( mange store og små detaljer skal avklares og ting tar tid) den siger litt til ake pga varierende grad av tålmodighet og no-news. Hvis det ikke hadde gått mot et oppkjøp hadde shorterne kastet seg over aksjen og kjørt den ned til x . Oljepris vil ramme hele transportbransjen, og det vil gå mot et oljetillegg for alle, men ingen vil være først ute med å melde om det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
pengex
18.05.2018 kl 13:44
8402
Alt kommer for en dag nå. Ingen er interessert i å overta den enorme gjelden til nas.
Ohh deilige shorts.....i varmen.
Ohh deilige shorts.....i varmen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Har sagt hele veien at fiendtlig oppkjøp var bare å glemme - Der kom bekreftelsen.
Stop loss er forresten en fin ting i nyhetsdrevne aksjer.
Stop loss er forresten en fin ting i nyhetsdrevne aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
skerptiker
18.05.2018 kl 13:50
8366
Nå må styret og Kjos komme på banen og gi en orientering. Dette virker utrolig useriøst fra NAS, og som aksjonær vil jeg vite hva som skjer slik at prisingen inkluderer alle fakta. Oslo børs bør jo stoppe handelen her inntil informasjon foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Om de informerer markedet om budstørrelse og det viser seg at dette var med god premium de fleste hadde sagt seg fornøyd med så mister Kjos og styret all støtte blant sine aksjonærer. Fremtiden er fortsatt noe usikker med økende oljepris men Kjos & Co har klokketro på at de skal skape større verdier for sine aksjonærer enn man ville fått ut av et oppkjøp fra IAG - Da selvfølgelig uten hensyn til tidshorisonten for dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Vil bare legge til at om du allerede har brukt den fete gevinsten du skulle få på emi-aksjene dine til noe allerede så håper jeg du har beholdt kvitteringen. Kryss fingra for at det kommer ytterligere utvikling her, ellers ser jeg det sannsynlig at vi råker godt under 200 igjen, spesielt når emi-aksjene kommer. Litt løft på gode trafikktall i sommer men et stygt Q2 som drar ned tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
skerptiker
18.05.2018 kl 14:10
8287
Styret må komme med informasjon. Hvis styret opptrer på en måte som ikke er til fordel for alle aksjonærene, må styret gå. Det er aksjonærene som eier selskapet, ikke styret og ikke Kjos alene. Dette virker mildt sagt useriøst, og OSE har vel tatt pinseferie allerede!
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
skerptiker
18.05.2018 kl 14:41
8179
Styret har ikke klart å skape økte aksjonærverdier siden 2014, så det er vel på tide å gi styringen til andre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
tng69
18.05.2018 kl 15:14
8095
Hva var det som skjedde? Gikk ned nesten 10%
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
NAS:IAG VIL IKKE GJØRE FIENDTLIG OPPKJØP, SER IKKE AVTALE KOMMENDE UKER ELLER MÅNEDER -WALSH
Oslo (TDN Direkt): IAG vil ikke gjennomføre et fiendtlig oppkjøp av Norwegian Air Shuttle, og venter heller ikke at det skjer noe i forbindelse med en eventuell avtale i løpet av de kommende ukene eller månedene.
Det sier konsernsjef Willie Walsh i IAG til Reuters under en luftfartskonferanse fredag.
-Dette er ikke en avtale jeg må gjøre. Vi har uttrykt en interesse. Hvis de ikke ønsker å kjøpes av IAG, greit, sier Walsh, og legger til at han "ikke vil gjøre noe fiendtlig" og at dette "ikke er hans stil" ifølge Reuters.
Videre sier Walsh at dersom IAG gjør noe vil det gjøres ansvarlig og med de påkrevde kunngjøringer, men at han ikke venter å måtte gjøre noe de neste kommende ukene eller månedene.
HB, finans@tdn.no
Oslo (TDN Direkt): IAG vil ikke gjennomføre et fiendtlig oppkjøp av Norwegian Air Shuttle, og venter heller ikke at det skjer noe i forbindelse med en eventuell avtale i løpet av de kommende ukene eller månedene.
Det sier konsernsjef Willie Walsh i IAG til Reuters under en luftfartskonferanse fredag.
-Dette er ikke en avtale jeg må gjøre. Vi har uttrykt en interesse. Hvis de ikke ønsker å kjøpes av IAG, greit, sier Walsh, og legger til at han "ikke vil gjøre noe fiendtlig" og at dette "ikke er hans stil" ifølge Reuters.
Videre sier Walsh at dersom IAG gjør noe vil det gjøres ansvarlig og med de påkrevde kunngjøringer, men at han ikke venter å måtte gjøre noe de neste kommende ukene eller månedene.
HB, finans@tdn.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
jaroas50
18.05.2018 kl 15:22
8064
Utrolig hvor dum og aksjonærfientlig det går an å bli. Håper hele dritten konker. Gjeld opp til pipa. Kjos kunne solgt, håvet inn mange mrd og realisert nye drømmer og samtidig gjort oss også rike. Han er tross alt 72.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
18.05.2018 kl 15:32
8040
IAG plukker opp NAS senhøstes når NAS er på "hæla".
Ned i kr. 170,- og mye shorting - påen igjen.
Ned i kr. 170,- og mye shorting - påen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
cinet
18.05.2018 kl 15:36
8030
E24: «IAG plasserer seg som gjedden i sivet og er klar til hugg
IAG-sjef Willie Walsh uttalelser on Norwegian gir mening. Mer mening enn Norwegian-aksjens reaksjon på det han sa.»
IAG-sjef Willie Walsh uttalelser on Norwegian gir mening. Mer mening enn Norwegian-aksjens reaksjon på det han sa.»
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Mange har kjøpt i påvente av kjempebud og skulle innkassere milliongevinst over natta. De får panikk nå og hopper ut igjen. Walsh har det derimot ikke travelt og har uttalt at han tror ikke Norwegian klarer seg. Økende oljepris ser ut til å støtte hans mening og jeg legger mer vekt på det denne mannen sier enn sleivkjeften O'Leary. Walsh har vært en god støttespiller for Norwegian tidligere og opptrer på alle måter som rederlig forretningsmann.
Det jeg tror har skjedd er at IAG har tatt en vurdering på hva de mener Norwegian er verdt og hvordan fremtiden ser ut og gitt to bud basert på dette. Jeg tror selv budene var av fornuftig størrelse, men muligens da basert på at Norwegian skulle være konkursbo - Det vites ikke. Tror likevel det ble gitt en "snill" premie på verdien for å smøre hjula, noe som ble blankt avvist og det er klart de gidder ikke sitte og øke og øke budet sitt om de ikke tror verdien er der. Går året dårlig så regner nok Walsh med at plutselig ser oppkjøp av IAG langt mer attraktivt ut.
Skulle også ønske vi fikk vite størrelsen på budet da det tar bort mye gjetting i hva som foregår. Tviler sterkt på at en eneste person/organisasjon på topp 10 og helst topp 20 ikke vet hva budene var, men det er her forskjellsbehandlingen kommer inn i bildet.
Det jeg tror har skjedd er at IAG har tatt en vurdering på hva de mener Norwegian er verdt og hvordan fremtiden ser ut og gitt to bud basert på dette. Jeg tror selv budene var av fornuftig størrelse, men muligens da basert på at Norwegian skulle være konkursbo - Det vites ikke. Tror likevel det ble gitt en "snill" premie på verdien for å smøre hjula, noe som ble blankt avvist og det er klart de gidder ikke sitte og øke og øke budet sitt om de ikke tror verdien er der. Går året dårlig så regner nok Walsh med at plutselig ser oppkjøp av IAG langt mer attraktivt ut.
Skulle også ønske vi fikk vite størrelsen på budet da det tar bort mye gjetting i hva som foregår. Tviler sterkt på at en eneste person/organisasjon på topp 10 og helst topp 20 ikke vet hva budene var, men det er her forskjellsbehandlingen kommer inn i bildet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
18.05.2018 kl 16:01
7966
Et bud blir bare speklasjoner fra min side : Kr.350,- og uklarheter rundt NOFI.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Fundamentalist
18.05.2018 kl 16:15
7918
Dette er vel et godt og ærlig forhandlingsutspill - vi har god tid osv. Men strategien til IAG er nok å vente til Kjos mørner og er villig til å vurdere 350 (?) eller hva nå det lave budet var på. Sitter i denne så det er klart det hadde vært greitt med en avklaring nå. Risikoen for IAG er at andre hogger til og snapper dette opp foran nesen for dem - det er nok å kjøpe Kjos sine aksjer så har de kontroll.
Husker hvordan Fredriksen snappet opp Smedvig og laget Seadrill - foran Noble som hadde kjøpt seg opp på en vennlig og dannet måte, hadde møter med ledelse osv, og Oops der kom Storeulv dem i forkjøpet!
Husker hvordan Fredriksen snappet opp Smedvig og laget Seadrill - foran Noble som hadde kjøpt seg opp på en vennlig og dannet måte, hadde møter med ledelse osv, og Oops der kom Storeulv dem i forkjøpet!
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
18.05.2018 kl 16:27
7892
Du må eie 2/3 av aksjene for å ha kontroll jfr. staten og Equinor.
Har IAG solgt sine aksjer ?
Hvis IAG hadde startet et fiendtlig oppkjøp ville kursen gått i "været".
Over 5 % må kjøp "flagges".
Har IAG solgt sine aksjer ?
Hvis IAG hadde startet et fiendtlig oppkjøp ville kursen gått i "været".
Over 5 % må kjøp "flagges".
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
cinet
21.05.2018 kl 06:35
7251
Nas har fremtiden foran seg, Med eller uten iag. Hylekoret som startet etter en konferanse-uttalelse ( som i tillegg ble oversatt og tolket til krigsoverskriftene i norsk presse) er lettere pinsamt. Et milliardkonsern kan ikke sende børsinfo ved andres uttalelser i øst og vest. Selv de med korte penger må være saklig tålmodig, (eller selge) styret jobber for alles beste , men primært i et langsiktig perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare
Søndre
21.05.2018 kl 08:07
7212
Oljepris 79,16 dollar opp 0,54 dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08
Du må logge inn for å svare