NEL: Torsdag 31 Oktober 2019

rogneveien
NEL 01.10.2019 kl 08:17 99971

God morgen.
Da starter vi etter ønske fra en del en ny tråd på Oktober mnd. Den tråden vi har hatt gående en stund nå har hatt stor interesse og har blitt flittig besøkt og mange fine meningsutvekslinger har blitt debattert i en fin tone. Den har også vært ganske ren. Det har ikke vært mye støy på den tråden. Det er enkelte personer som har vært inne og tulla litt, men gjennomgående har det vært en konstruktiv tråd. Håper at oktobertråden kan bli i samme gate.

Så er det spennende å se hva Oktober bringer av sorger og gleder. Det er vel på overtid og vel så det når det gjelder både Nikola og åpningen av de norske stasjonene etter det smellet vi hadde i Sandvika. Jeg er også spent på om det kommer inn noen ytterlige overraskelser som kan drive kursen mot nye høyder. (Eller mot de store dybder) med NEL vet man aldrig.

Kursen i dag 1 Okt 2019 er 8,325,- før børsåpning. Vi noterer oss det og ser tilbake når november kommer.

Prøver meg på en råtipping 1november står vi i 9,60...😎👌

Jeg skal prøve å oppdater datoer etterhvert som dagene skrider frem.

Løkke til med denne mnd. 🤜💪💎💲💲
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Nikko
14.10.2019 kl 21:39 8826

7,55 på Tradegate nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.10.2019 kl 21:41 8842

Synes du ikke det er rart at DSB er fraværende med straks reaksjon etter eksplosjonen i fergen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 21:52 8810

Inställt tills vidare då det var labert intresse fra forum
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 21:56 8790

Vad menar du at det er en konspirasjon at stat og etat vil ha batteri og ikke h2?

Det blir for dumt. Jeg tror helt sikkert det vill utredas kring battetibranden også.

Dsb er nog uansett en rar gjeng då jag hatt kontakt ned dess svenske motsvarighet. Men uansett så himla dyrt av nel at gå de emot.
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Nikko
14.10.2019 kl 22:10 8731

Don't feed the troll :-))
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 22:48 8592

Nel bryr sig ikke om myndigheternas beslut. Detta blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.10.2019 kl 23:34 8497

Flott å se at Nel er med, og ikke står på stedet hvil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Collo
14.10.2019 kl 23:58 8452

Det er publisert i Nature Nanotechnology - ekstremt høyt rangert vitenskapelig tidsskrift!

Published: 14 October 2019

A non-precious metal hydrogen catalyst in a commercial polymer electrolyte membrane electrolyser

Laurie A. King, McKenzie A. Hubert, Christopher Capuano, Judith Manco, Nemanja Danilovic, Eduardo Valle, Thomas R. Hellstern, Katherine Ayers & Thomas F. Jaramillo

Abstract
We demonstrate the translation of a low-cost, non-precious metal cobalt phosphide (CoP) catalyst from 1 cm2 lab-scale experiments to a commercial-scale 86 cm2 polymer electrolyte membrane (PEM) electrolyser. A two-step bulk synthesis was adopted to produce CoP on a high-surface-area carbon support that was readily integrated into an industrial PEM electrolyser fabrication process. The performance of the CoP was compared head to head with a platinum-based PEM under the same operating conditions (400 psi, 50 °C). CoP was found to be active and stable, operating at 1.86 A cm−2 for >1,700 h of continuous hydrogen production while providing substantial material cost savings relative to platinum. This work illustrates a potential pathway for non-precious hydrogen evolution catalysts developed in past decades to translate to commercial applications
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
rogneveien
15.10.2019 kl 07:51 8193

God morgen.
Etter alle solemerker skal vi opp noe i dag. Vi får håpe på en innhenting.

Ha en fin dag.
Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 08:08 8114

Dere må forstå at det verste ESG kjøret er over og det rammer også NEL. Se på Tomra -SSHIP-HEX osv osv . Alle aksjene tjener penger og er ESG aksjer men har falt mye mer enn NEL selv om ikke store eiere har solgt aksjer på dagens kurser som når de store insidere solgte 107 million aksjer i Juni.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
rogneveien
15.10.2019 kl 08:16 8147

Takker Aksjerik.
Dette er fantastisk info, men vi ønsker nå NEL på banen med noe info om hva som skjer. Hvor er de og hva i huleste driver de med. Da snakker jeg ikke om sensitiv forettningsinfo, men for exempel hvor er status på Sandvika. De kunne iallefall informert NOE til markedet om NÅR de forventer gjenåpning. Hvis de ikke vet det, da er det dårlig stillt og bekymringsverdig må jeg si, og vet de det så burde vi få noe info. Dette ville være noe berologende, jeg liker ikke at de er så stille rundt dette.
Ha en fin dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 08:33 8090

Om jeg ikke har misforstått så står det vel mer på kommunen og sikkerhetsklareringer.
DNV-GL hadde jo godkjent den gamle.
Vet kommunen her var hardt ute etter smellen.
De hadde ikke kontroll på godkjenningen, den var knapt politisk behandlet.

Tror dette kun står på godkjenninger politisk for denne stasjonen.

Når det gjelder stasjonen på Høvik (ikke Kjørbo altså) så skrev Budstikka senest i går at denne nå kanskje skal få millioner i støtte til å gjenoppstå.
Selskapet bak gikk som kjent konkurs tidligere i år.

Det skjer ting i kulissene.
Tipper NEL er ivrige etter å åpne stasjonene igjen!

Edit: Trykkleif
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
OZZY
15.10.2019 kl 08:43 8048

.han som står bak den andre stasjonen i sandviks/Høvik er en konkursrytter i Hydrogenmiljøet. alle vet det og vil helst ikke ha neo med han å gjøre
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 10:18 7782

Han har godkjenning fra dsb det har ikke nel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oppvigår
15.10.2019 kl 10:31 7763

https://www.4investors.de/nachrichten/boerse.php?sektion=stock&ID=137102
Den viktige støtten på 0,725 Euro, ble testet litt over kl.10.00 og den holdt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 10:59 7729

Hydrogenfyllestasjoner for privathusholdninger utvikles i Sveits.
EPFL-Technologie ermöglicht Wasserstofftankstellen für Jedermann - https://www.swissinfo.ch/ger/epfl-technologie-ermoeglicht-wasserstofftankstellen-fuer-jedermann/45297540
Jedem seine eigene Wasserstoff-Tankstelle - https://www.tagblatt.ch/leben/epfl-stellt-speicher-und-betankungssystem-fuer-wasserstoff-vor-ld.1159944
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oppvigår
15.10.2019 kl 11:00 7744

Ca. kl. 11.00 falt den gjennom støtten. Kanskje vi skal se 6 tallet igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 11:12 7813

Er det nån som har läst artikeln i tu? Er oklart for mig om nel går for certifikatet fra dsb og kun krångler lite. Eller tenker nel köra utan cert?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Sørøya
15.10.2019 kl 11:37 7750

Støtten er brutt. Blir spennende å se hva som skjer resten av dagen. NEL er tause.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 11:44 7730

Synes støttene i NEL har en tendens til å være luft....
Men sikkert fordi jeg taper penger på nedgangen...:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Sørøya
15.10.2019 kl 11:50 7706

Nellionæren
Enig! Teknisk analyse har ofte vist seg å være lite hensiktsmessig å bruke på en aksje som NEL. De såkalte motstandsnivåene passeres ofte lekende lett, men jeg tror tyskerne tar det mer alvorlig ikke minst fordi tyske finansmedia gjør et stort nummer av det.

OPS! Der kom et like rykk opp. Er det bare tradere som er ute å går idag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oophus
15.10.2019 kl 12:31 7618

Perfekt tidspunkt for å dytte ned aksjen forbi noen stop-loss punkter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oophus
15.10.2019 kl 15:49 7400

https://static1.squarespace.com/static/5d3f0387728026000121b2a2/t/5d9f2ae87ec40569f74207de/1570712307554/8.A+Black+Horse+project.pdf

Carslberger på Shareville har gjort en fantastisk jobb med å kanskje finne en sammenheng her rundt prosjektet "Black Horse", og NEL. Så all "kredits" går til han.

Selve konferansen kan sees i opptak her:

https://webcast.ec.europa.eu/hydrogen-for-climate-action

Prosjektet "Black Horse" handler om hydrogeninfrastruktur og produksjon for landene Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn. Her er det snakk om storskala produksjon av grønn hydrogen basert på vind, hydro og solkraft. I tillegg trenges det 40 elektrolysører med en produksjon av hydrogen på 320t/daglig, samt 270 hydrogenfyllestasjoner. Disse skal fylle opp minimum 10.000 trailere. En rekke partnere, ca. 20 stk innen 7 industrier og 11 land er involvert.


Om dere så live-opptaket ovenfor ville dere kanskje lagt mere til at det sto NO (forkortelse for land) bak elektrolyzers i en av presentasjonene. En overvåken ​ MrBoring fant denne og man finner ikke mange andre produsenter av elektrolysører her i Norge.

Prosjektet omhandler for NEL sin potensielle del 40 elektrolysører og rundt 270 fyllestasjoner.

Videre kan man se at det trengs nettopp 40 elektrolysører for en produksjon av 320 000 kg (320 tonn hydrogen) daglig.
Men hvordan kan man linke 40 elektrolysører med en slik produksjonkapasitet?

De største elektrolysørene (A-485) fra NEL Hydrogen er på ca.2,2MW og produserer ca.45kg H2 pr.time. Altså ca. 1000 kg dagen.

For å regne seg frem til 320 tonn daglig trengs det 320 stk av A-485. Men, husk NEL har et eget produkt for større installasjoner!
NEL sine A-3880 er en "pakke" av 8 stk A-485 i et cluster som deler diverse komponenter og infrastruktur. Det vil si at en A-3880 cluster-pakke produserer 8 tonn hydrogen daglig.
Med andre ord 40 stk A-3880 à 8 tonn = 320t/daglig

Mine funn blir da at dette prosjektet omfatter 40 stk av NEL sine A-3880 som produserer 320 t/daglig.

Prosjektet har et budsjett på 1,080 mrd EUR for fyllestasjoner og 375 mill EUR for elektrolysører. Totalt 1,455 mrd EUR eller rundt 14 mrd NOK for NEL!

Slik det forøvrig står i presentasjonene står det under H2 Fuel Stations:
"major petrochemical companies in 4 countries (PL, HU, CZ, SK)"

Her går jeg ut fra at disse vil være de operasjonelle driverne av stasjonene og være bygd på nåværende infrastruktur (truck-stops etc). Hvem som er leverandøren av fyllestasjonene kan man jo tenke seg ;)


------------------------

Igjen, takk til Carsberger fra Shareville som har vært detektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
maltoei
15.10.2019 kl 16:02 7383

Hvordan får du 32000 kg til å bli 320 tonn ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 16:07 7369

Nel aksjonærer har egne kalkulatorer, det ser man må de kommer med kursmål og forventet børsverdi også..
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oophus
15.10.2019 kl 16:22 7327

Den mest plausible forklaringen er som regel den enkleste. Skriveleif.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Carlsberger
15.10.2019 kl 17:21 7244

Jeg tar meg friheten til å rette min egen skrivefeil. Dysleksien tok tak i meg.
Det mangler en 0. Det blir 320 000kg eller 320 tonn.
Ser du innlegget mitt og bilder i tråden så er det rette 320tonn/d.
https://www.shareville.no/aksjer/nel/kommentarer/nel-muligens-med-i-gigantisk-eu-milliardprosjekt-pros-76862175
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
rogneveien
15.10.2019 kl 18:06 7185

Carlsberger.
SYKT bra jobba. Takker for et fint og balansert innlegg på share. Hadde dette gått inn så hadde det blitt bingo.

Ha en fin dag videre.
Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
OZZY
15.10.2019 kl 18:45 7080

fantastisk bra jobba. respekt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Noni
15.10.2019 kl 23:30 6712

Åh, er det slik det er. så dere utveksler erfaringer med "fruene" på hjemmefronten.
Da skal ikke jeg forstyrre. Farvel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Framtia
16.10.2019 kl 00:12 6620

...har Nel produksjons utstyr for flytende H2??
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Sørøya
16.10.2019 kl 00:37 6585

Carlsberger.
Superinterressant prosjekt!
Skulle gjerne visst litt mer om hvilken rolle Bioway spiller i dette multinasjonale prosjektet. De har tydeligvis prosjektlederen, men han virker tross alt litt uerfaren til å lede et så stort prosjekt. Tydeligvis regner de med vesentlig EU finansiering, men for å få det til må prosjektet støttes opp av store firmaer som også legger penger og ekspertise i potten. Savner at noen navn blir frigitt. Bioway kjører jo idag på LNG så veien over til H2 er ikke altfor lang. Har ikke funnet andre referanser til prosjektet. Noen som har klart å grave frem noe mer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2019 kl 07:42 6367

Noni.
Hvis du er på vårt parti så er du velkommen å være med. Kanskje vi kan trekke noen erfaringer fra deg også. He he.....😂😂😇
Jeg drar på fjellet i dag. Skal koble helt av både fra jobb og hydrogen.
Ha en fin dag.

Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.10.2019 kl 00:51 5866

Tja, hva blir det til Løkke? Vi leser og hører om at andre selskaper erobrer verden med sin hydrogen teknikk. Fra Nel er det ikke mye å høre . En liten brifing for oss aksjeeiere hadde vært på sin plass.
Dere i ledelsen og mange med oss aksjeeiere skal være glad for tålmodige tyske investorer, og tyske finans media. Er stygt redd for at vi hadde rykket ned til 4-tallet om de hadde resignert.
Om det er avdelinger eller etater som går inn for å motarbeide hydrogen, pga sin fanatiske tro på at batteri er veien å gå, så bør ansvarlige myndigheter rydde opp i det.
Man kan stille seg spørsmål ved den fraværende reaksjonen fra ansvarlige etater da batterier eksploderte i en ferge. Takket være flaks så gikk det ikke menneskeliv. Kunne vært fint om noen av dem i de ansvarlige etater hadde kunnet fortelle om den raske og strenge reaksjonen på Sandvika og ikke på fergen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.10.2019 kl 01:25 5842

https://www.youtube.com/watch?v=Mq9ZQLwgWrI&list=PL1IQTrMcKh3Kfe4A75_TzZdJ2tX9CFCBV
Er det Nel sin stasjonstype vi ser?
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
Sylfest
17.10.2019 kl 07:00 5702

Ja, det er samme pumpa som og er avbildet ifm tildeling av tilskudd til Nikola i august: https://www.google.com/amp/s/www.bizjournals.com/phoenix/news/2019/08/07/phoenix-semi-truck-maker-wins-1-7m-federal-grant.amp.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.10.2019 kl 13:06 5350

https://www.4investors.de/nachrichten/boerse.php?sektion=stock&ID=137165
Nel Aktie kratzt am Kaufsignal, aber… - Chartanalyse
Men så langt har det ikke lyktes å løfte Nels's aksjekurs over hindermerket med kjernesonen med 0,758 / 0,760 euro.

På Tradegate har kursen i over 1 time ligget over 0,765 og vil bare opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:02 Du må logge inn for å svare