NEL: Torsdag 31 Oktober 2019


God morgen.
Da starter vi etter ønske fra en del en ny tråd på Oktober mnd. Den tråden vi har hatt gående en stund nå har hatt stor interesse og har blitt flittig besøkt og mange fine meningsutvekslinger har blitt debattert i en fin tone. Den har også vært ganske ren. Det har ikke vært mye støy på den tråden. Det er enkelte personer som har vært inne og tulla litt, men gjennomgående har det vært en konstruktiv tråd. Håper at oktobertråden kan bli i samme gate.

Så er det spennende å se hva Oktober bringer av sorger og gleder. Det er vel på overtid og vel så det når det gjelder både Nikola og åpningen av de norske stasjonene etter det smellet vi hadde i Sandvika. Jeg er også spent på om det kommer inn noen ytterlige overraskelser som kan drive kursen mot nye høyder. (Eller mot de store dybder) med NEL vet man aldrig.

Kursen i dag 1 Okt 2019 er 8,325,- før børsåpning. Vi noterer oss det og ser tilbake når november kommer.

Prøver meg på en råtipping 1november står vi i 9,60...😎👌

Jeg skal prøve å oppdater datoer etterhvert som dagene skrider frem.

Løkke til med denne mnd. 🤜💪💎💲💲
Redigert 31.10.2019 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Rapportert for n’te gang.
Dette er ikke klovneri, det er løgn og det skal du passe deg litt for.

Da har vi kommet inn i psykologiens verden. Her er det best å holde tunga rett i munnen, så man ikke får en eller annen diagnose stilt av Atomvinter.
Ingen av oss kan si noe om de tyske aksjonærene er store, profesjonelle og mer dyktige enn oss norske, svenske osv. Man skal ikke se bort fra at store investorer fra Norge, som Fredly ? eller Trøim ? er blant de tyske.
Det jeg har sagt er at det er flinke journalister i Der Aktionaer, 4investors med flere. Har ikke du, Atomvinter, også lurt på hvorfor tyske journalister og analytikere er så interessert i Nel? Ser vi noe i nærheten i norsk media? Nel er da norsk! Kan du komme med forslag?
Hydrogen er kanskje et skjellsord i dine ører? Men for den som følger med, så trenger man ikke å anta at hydrogen blir en av de viktigste ressursene i det grønne skifte.
Man må da kunne komme med nyheter om hydrogen, uten at Nel skal være med. Er ingen fanatiker av Nel.
Grunnen til at jeg har troen på hydrogen fremfor batterier er at hydrogen har ikke forurenset like mye som batterier, når det er klart til bruk. Likeså den ressurs bruken til batterier. Det er kommet advarsler om den uvettige bruken av enkelte stoffer, som vil få konsekvenser. Det er ikke mine antagelser.

Her har du linker;

Det blev aldrig trykktestet og NEL mener det er OK, samt at norsk standard ikke er nödvendig, utan det holder med europeisk praxis;
https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-etter-hydrogeneksplosjonen-i-sandvika-anlegget-ble-aldri-testet-ordentlig/475482

Uno-x sin instelling, som er kommunisert på hejmmesida;
https://unox.no/hydrogen
"Vi vil aldri kompromisse med sikkerheten for våre kunder. Derfor er det per nå ikke aktuelt for oss å etablere nye hydrogenutsalg i Bergen, Trondheim eller Stjørdal. Vi kommer heller ikke til å ha hydrogen ved noen av våre øvrige stasjoner, før vi er helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg. De tre stasjonene som hadde hydrogentilbud er nå tømt for hydrogen. "

Når journalister senare bett om svar fra Uno-x om når sandvika skal öppna, senast nå i Oktober, så har de fått liknande svar.
https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/uno-x-vil-ikke-svare-pa-om-selskapet-gjenapner-stengte-hydrogenstasjoner/

"Daglig leder Jens Haugland i Uno-X sier på SMS til Motor at vi kan bruke følgende sitat fra ham:

«Eksplosjonene i Sandvika etterforskes fortsatt av politiet. Vårt budskap til markedet er det samme som tidligere. Våre kunders sikkerhet er pri 1. Det er ikke aktuelt for Uno-X i Norge å selge hydrogen før vi er helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg.»"


I artikeln finner vi nå at NEL/Uno-x går glipp om statsbidrag på 72 miljoner kr, altlså 36 miljoner kr var. Det er penger som NEL trengte veldig mye.

https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/uno-x-vil-ikke-svare-pa-om-selskapet-gjenapner-stengte-hydrogenstasjoner/

Etableringen, og den planlagte etableringen, av selskapets hydrogenstasjoner har til sammen mottatt statlig støtte på 72 millioner kroner gjennom Enova. Et av kravene Enova har stilt i forbindelse med tildelingen av støtten er at stasjonene skal være i drift i tre år.

Så hvis de redan fått de pengarna som det skrivs i artikeln, så må NEL strax betala tilbake en massa miljoner hvis de ikke öppnar stasjonerna.
Framtia
21.10.2019 kl 10:27 4601

Du er virkelig en idiot! Tror du på det du lirer av deg!? Dette er spekulasjoner, beregnet på konspiratoriske personer som seg selv!
Så lenge saken er under etterforskning av politiet, kan de selvfølgelig ikke åpne stasjonene enda...Noe som er opplagt for se fleste! Støtten blir selvfølgelig ikkje inndratt, da gjenåpning er i prosess!
Gå deg en tur slik at hjernecellen din får litt oksygen!

Det finnes ikke nok oksygen i hele verden til å fikse den hjernecella der!
PSTK
22.10.2019 kl 08:44 4144

Altså helt ærlig, nå må du skjerpe deg her. Er pinlig at voksene folk skal bli så opphisset på et nettforum...
Sørøya
22.10.2019 kl 11:06 3971

Elendig informasjonshåndtering spesielt av Kjørbo hendelsen gir unødvendig store svingninger i kursen.Muligens bra for kortsiktige tradere, men svekker tilliten til selskapet. Løkke bør skjerpe seg. Det virker som NEL er helt handlingslammet på informasjonsfronten. Håper det er mer aktivitet andre steder i selskapet.
Admoff
22.10.2019 kl 11:22 3928

Er det noen som har en plausibel forklaring på disse voldsomme svingninger. Short som løses ut?
dotcom
22.10.2019 kl 11:37 3852

Ser ut som trading med stort volum for meg. På oppgang kjøpes det poster på 200-1000k aksjer, så gevinstsikres det ved å dumpe tilsvarende store poster.
Ikke glem at kursen var ned i 7,30 for en snau uke siden. I ettertid er det lett å se at det var lurt å selge på 8 i denne omgang, men hva blir neste topp og hvor er bunnen?
IFA
22.10.2019 kl 11:48 3845

Det er ikke nok med informasjon til folk som ikke gidder bruke tid på å lese, lytte - og søke opp informasjon hvis en har vært helt bortreist en tid.
Det svikter nok mest på leserfronten og lytterfronten, samt kunnskaper om offentlige rutiner ved ulykker i lufta, på veier, offentlige steder - og hvor som helst om en ulykke har påført mennesker eller natur skade - eller ved store materielle skader.
Nel har agert forbilledlig hurtig, formelt riktig, offensivt og åpent "på informasjonsfronten" i forhold til gjeldende og forventede rutiner etter hendelsen i Sandvika.
Selskapet avventer nå politiets og eventuelt andre myndigheters reaksjoner.

Etter hendelsen mener jeg det kom en melding om at NEL sammen med Nikola ble valgt og betalt av amerikanske statlige myndigheter for å utarbeide forslag til en sikkerhetsstandard. Denne meldingen kan lett søkes opp for å finne de korrekte formuleringene - og tidspunkt.

Så har jeg merket meg at noen internasjonale medier har pekt på noen få uheldige hendelser i verden ved kommersielt ny bruk av hydrogen, men bare nevnt disse som "humper i veien" som har tilført bransjen nye erfaringer og nyttige kunnskaper/ påminnelser om skjerpede rutiner.
Disse hendelsene er bare nevnt som i en parentes i en argumentasjon for den store betydningen bruk av hydrogen vil få for fremtidens samfunn.
Wanker
22.10.2019 kl 13:35 3683

IFA: Takk for å sette skapet på plass. NEL har taklet dette helt fint. Lærdommen er av stor nytte for hele bransjen.
Det er ikke noe i veien med kommunikasjonen - man må åpenbart bare vente på DSB, Politi og kommune. Ingen av disse er vel kjent for å jobbe så skinnet rives av pølsa, så slutt nå med sytinga mens disse somlepavene jobber.

Politiet er effektive kun ved henleggelse av saker, det er jo velkjent. At de i det hele tatt er inne i bildet er nesten meningsløst. Det eneste som funker skikkelig effektivt i det offentlige Norge er jo MVA- og skatteinnkreving...
dotcom
22.10.2019 kl 13:43 3654

Ikke glem at UP også er en del av politiet.
De er særdeles effektive på forenklede forelegg for ymse mindre forseelser. Slikt blir det penger og fine statistikker av. :)
royroy
22.10.2019 kl 13:58 3631

Wanker og IFA: hva tenker dere om nyheter fra Nikola ift. tiden som går og aksjekursen til NEL?
Kan vel tenkes at kursen kan ta et dykk, hvis ikke nyhetene kommer snart?
OZZY
22.10.2019 kl 14:27 3566

VOLVO går omsider FC!!
Sier som super🇸🇪; alt som skulle til var et 45% drop i salg, globalt 🌎🥴😆
https://twitter.com/william_sw/status/1186513981881700352?s=21

Dette liker vi.
Kjører XC60T8 i dag og en H2/batteri kan bli bra.
Deilig at Volvo henger med!
royroy
22.10.2019 kl 14:52 3568

Jo bra dette, men fortsatt twittermeldinger... ingenting konkret...
OZZY
22.10.2019 kl 15:45 3463

Løkke sa at: Vi er i ferd med å skrive under avtaler i disse dager. personlig tror jeg det er NIKOLA avtaler !
22.10.2019 kl 17:25 3261

Bør vel være forsiktig med slike uttalelser, er vel børs sensitiv informasjon...
OZZY
22.10.2019 kl 17:29 3244

We will see renewable hydrogen outcompeting fossil hydrogen in the near future, and we're doing our part to make that happen, says @jonandrelokke at the #BNEFSummit

her er intressant fakta om hydrogen;

https://enerwe.no/hydrogen-nve/dette-bor-du-vite-om-gratt-blatt-og-gront-hydrogen/337483

NVE har også regnet på hvor mye strøm som må til hvis Norges nåværende produksjon på 225.000 tonn hydrogen skal produseres med elektrolyse. De har kommet frem til at det tilsvarer et strømforbruk på 11,25 TWh. Det utgjør i såfall litt under 10 prosent av Norges totale strømforbruk.

I dag er produksjon av grønn hydrogen betydelig dyrere enn å reformere naturgass. IRENA har i en rapport fra 2018 anslått kostnad for grønn hydrogen på 120 øre - 180 øre pr. kilo hydrogen avhengig av type elektrolysør11. Dermed er grønn hydrogen i dag 2-3 ganger dyrere enn grå hydrogen. IRENA har i den samme rapporten kommet frem til at grønn hydrogen frem mot 2025 kan oppnå priser som er konkurransedyktige med hydrogen produsert fra
naturgass.

grön hydrogen kan bli billigare enn blå og grå år 2035

I figuren faller kostnaden for grønn hydrogen raskt de kommende årene, men dette forutsetter at etterspørselen etter ren hydrogen øker og prisen på elektrolysører går kraftig ned.

Nel må alltså sänka priset på sina produkter.

Også i transportsektoren kan hydrogen få en viktig rolle fremover. For personbiler og lokaltransport ser batterielektriske kjøretøy ut til å bli den foretrukne teknologien, men i tyngre kjøretøyer og maritim sektor er hydrogen et aktuelt alternativ for å oppnå utslippsfri transport. Det tar lang tid å lade et litiumionbatteri på flere hundre kilowattimer, mens det går fort å fylle tanken på et tilsvarende hydrogendrevet kjøretøy. Videre krever langdistansetransport på vei og til havs en rekkevidde som ikke kan oppnås med dagens batteriteknologi alene.
Hydrogen trekkes derfor fram som et av få mulige alternativer for å gjøre dette transportsegmentet utslippsfritt.
OZZY
22.10.2019 kl 21:49 2903

Tomorrow is the #Verge19 Conference and EXPO and we're thrilled to have Nikola's Head of Business Development and National Accounts, Elizabeth Fretheim join the conversation around #hydrogen and #zeroemission vehicles. Register here to attend: greenbiz.com/events/verge-c… @GreenBiz

Blir det noe på Nel av dette????????????
http://www.koreatimesus.com/s-korea-to-install-hydrogen-charging-stations-without-delay/

Under the plan, South Korea will finish installation of 310 charging stations for hydrogen fuel cell cars by 2022, according to the Ministry of Trade, Industry and Energy. The number will eventually reach 1,200 units in 2040.

Har de glemt at hydrogen kan også lages ved elektrolyse??
Redigert 23.10.2019 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
agnostis
23.10.2019 kl 07:08 2533

I følge Q1 rapporten 2019 hadde NEL fått ordre på 2 fyllestasjoner i S-Korea.

Sør-Korea vil ha 86 hydrogen ladestasjoner i slutten av året. I løpet av 2020, 2021 og 2022 skal 224 stasjoner komme. Ved slutten av 2022 vil Sør-Korea ha 310 stasjoner. Disse fordeles ved 250 i store byer over hele landet, og 60 ved motorveier. For å nå målet med 1200 stasjoner i 2040, så må de tilføre ca. 50 stasjoner hvert år.
Nel har kontor, som vi vet der nede, og har mottat ordre der. Kan det tenkes at Nel skal undertegne en større ordre ganske snart? Som vi ser har Sør-Korea hastverk.
Rart at Tigeren ikke har kommentert denne.
royroy
23.10.2019 kl 13:38 2048

Hei XYZ.

Hvorfor er du så interessert i NEL? Regner med at du ikke har aksjer, siden du ikke ser en lys fremtid for NEL. Er du short, eller hva er grunnen til at du er så interessert?

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20191023000729
South Korea is hosting an international renewable energy conference this week to discuss the global climate crisis and measures to expand renewable energy use with around 3,500 participants from 108 nations
Wanker
23.10.2019 kl 15:42 1842

Det er vel totalt 10 stasjoner i Sør-Korea foreløpig, til tross for at NEL ikke håndterer asiatiske standarder, ref tok-svensken:

https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-invests-in-hynet-and-receives-purchase-order-for-two-hydrogen-fueling-stations-in-korea/
(Oslo, 28 August 2019) Nel Korea Co., Ltd., a subsidiary of Nel ASA (Nel, OSE:NEL) in Korea has made an investment in Hydrogen Energy Network Co., Ltd.(HyNet), and simultaneously received a purchase order for two H2Station® hydrogen fueling stations in Korea.

"With a total of 10 H2Station® orders in Korea so far in 2019, it's quickly becoming one of our most important markets for fueling stations. We're happy that the effort we have put in through several years of good dialogue, good partnerships and establishing a local presence in Korea is bearing fruit. We can safely say we have had a breakthrough in this dynamic and important market, and I'm very proud of what our team has accomplished so far," says Jon André Løkke, CEO in Nel.
Redigert 23.10.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Far-far
23.10.2019 kl 15:59 1861

Bra omsetning i dag og kursen opp. Noen som vet noe eller spekulerer i nærliggende kontrakt?

Slik jeg forstår dette, så har Nel fått 10 ordrer i år i Sør-Korea. Det totale antall stasjoner i Sør-Korea er i dag 31 stasjoner.
While the majority of hydrogen stations are now located in metropolitan areas -- three stations in Seoul, seven in Gyeonggi Province, six in Ulsan, five in the Gyeongsang provinces, three in Gwangju, two in Busan and the Chungcheong provinces and one each in Incheon, Daejeon and the Jeolla provinces
Da gjenstår 55 stasjoner for å fullføre deres mål på 86 ved utgangen av året.

Slik jeg forstår dette, så har Nel fått 10 ordrer i år i Sør-Korea. Det totale antall stasjoner i Sør-Korea er i dag 31 stasjoner.
While the majority of hydrogen stations are now located in metropolitan areas -- three stations in Seoul, seven in Gyeonggi Province, six in Ulsan, five in the Gyeongsang provinces, three in Gwangju, two in Busan and the Chungcheong provinces and one each in Incheon, Daejeon and the Jeolla provinces
Da gjenstår 55 stasjoner for å fullføre deres mål på 86 ved utgangen av året.
IFA
23.10.2019 kl 16:45 1796

Har forstått det slik at Sør-Korea holder seg til amerikansk/ europeisk standard, mens NEL foreløpig har en dialog med Japan om deres standard.
Wanker
23.10.2019 kl 16:49 1828

Ja, mener jeg har lest det samme tidligere. Men man kan jo ikke la være å nevne XYZ og standarder når NEL får kontrakter i Asia.

Har du forresten noen informasjon om HVA japanerne gjør i tillegg? Å lisensiere NELs stasjonsdesign for deretter å modifisere det må jo ha en fornuftig grunn?
https://nelhydrogen.com/press-release/h2-logic-as-and-mitsubishi-kakoki-kaisha-ltd-to-collaborate-on-hydrogen-fueling-for-japan/

Q3 er 7.november. I løpet av 14 dager kan vi forvente en større ordre, og mest sannsynlig kommer den fra Sør-Korea. Sør-Korea har hastverk for å oppnå sine mål.

Nei, då nel sier de sliter med den asiatiske standard så mener de den japanske. Ikke hela asia som jeg tidligere trott.

De försöker få kina att följa koreanansk standard som er mer lik den europeiska. Om det ens finns en såon, nel refererer ju til europeisk praxis nå om dagen.

Men den standard /praxis kan ju nel. Men då vi haft explosioner i både korea og norge så tror jeg begge land nå vurderar oppgraderad standard.

Det ser vi i norge der det gått i stå, både för nel og hydrogenisk, der sistnemnte åtminstone fått certifikat fra dsb men ikke får öppna likevel.

Nel verkar befinna sig i ett lågintensivt krig med dsb angående dessa standards , jag vågar ikke synsa om når stasjonerna kan öppna. Det vi vet er at enova krävde att mackarna skulle vara öppna i tre år, annars ska stödet på 72 miljoner betalas tillbaka, så de må öppna snabbt.

I korea er det også vansklig at få fart på utbyggnaden, fordi det vi kunde läsa, han 32-åringen som öppnat en hydrogenmack fick inte firma gå runt tross han fått hela macken betald av staten, og tross det var kö till macken med 2000 Niro i området.

Grunnen var at myndigheter tvingar han att ta ett lågt pris på hydrogenet for de vill få fler att skaffa h2-bil. Samt at utstyret på macken er så långsamt så knappt nån hinner tanka.

Fritt från minnet , ni får leta upp artikeln.

Jeg mener selv at nel har et svagt case då de kräver norsk/koreansk standard då det er der vi haft explosioner, og at det er en sålig strategi og at de tapper kunder på det.

Men det finnns mange meninger tror jeg


Samarbetet med Mitsubishi er en smart og nödvändig sak förstår jag nu. Däremot i korea slängde nel ut sin partner. Det var dumt, även de har enklare standard så er det viktig med lokal kompetens
Redigert 23.10.2019 kl 17:29 Du må logge inn for å svare