SOFF- hvor går veien etter 4.mai og Q1?
2 dager til vi får "fasiten" på hvor ille vinteren/Q1 faktisk ble-og alle vet jo at det var ille.... aksjen har gått fra 5.20 til 6.40 siden nyttår. Et dårlig Q1 er etter min vurdering innbakt i aksjekursen slik den er nå. Jeg er mest spent på følgende før vi får fasiten:
-Hvor ille er det i tidligere Deep og Farstad, jf tidligere varsel om mulig "mislighold" i Farstad
- Er innsparingen i rute i forhold til at SOFF i vinter økte forventningene til 2018 til 7-800mill innsparelser etter fusjonen
-Hva skjer med de ca 30 gamle/mindre båtene de tidligere har antydet skal ut av SOFF
Hva tror folket-jeg tror spesielt svaret på pkt 2 og 3 kan avgjøre hvor aksjen går igjen på mandag....
-Hvor ille er det i tidligere Deep og Farstad, jf tidligere varsel om mulig "mislighold" i Farstad
- Er innsparingen i rute i forhold til at SOFF i vinter økte forventningene til 2018 til 7-800mill innsparelser etter fusjonen
-Hva skjer med de ca 30 gamle/mindre båtene de tidligere har antydet skal ut av SOFF
Hva tror folket-jeg tror spesielt svaret på pkt 2 og 3 kan avgjøre hvor aksjen går igjen på mandag....
Redigert 21.01.2021 kl 08:50
Du må logge inn for å svare
Jeg tror dette mye balanserer på å hente penger, eller selge gamle båter.
Timingen er nok mer riktig hvis oljeprisen går noe opp, og ratene med skipsverdier holder seg på et OK nivå, kanskje også stiger noe. Det er sikkert god butikk og skrape noe, slik at man tar ansvar for overkapasitet. Hadde det vært kritisk, ville nok båtene vært ut av selskapet for lenge siden.
Før man får ordnet på finans og ikke strategiske eiendeler, vil dette ta ledelsesfokus bort fra drift.
At det store deler av eiersiden er konsentrert, vil ikke gi større risiko for betydelig utvanning. Fredriksen og Røkke har penger, ja. Solstad vil ikke i samme grad kunne skaffe 10-talls millioner til en emisjon. Da vinner kapital driveren for mye ut og man får en uheldig insentivvirkning. Det ligger mye penger til alle hvis dette bringes på rett kjøl.
Alt handler om å holde EBITDA på et greit nivå i forhold til forpliktelser inntil man har avklaringer. Det er nok båter ut, før det blir penger inn fra aksjonærer.
Timingen er nok mer riktig hvis oljeprisen går noe opp, og ratene med skipsverdier holder seg på et OK nivå, kanskje også stiger noe. Det er sikkert god butikk og skrape noe, slik at man tar ansvar for overkapasitet. Hadde det vært kritisk, ville nok båtene vært ut av selskapet for lenge siden.
Før man får ordnet på finans og ikke strategiske eiendeler, vil dette ta ledelsesfokus bort fra drift.
At det store deler av eiersiden er konsentrert, vil ikke gi større risiko for betydelig utvanning. Fredriksen og Røkke har penger, ja. Solstad vil ikke i samme grad kunne skaffe 10-talls millioner til en emisjon. Da vinner kapital driveren for mye ut og man får en uheldig insentivvirkning. Det ligger mye penger til alle hvis dette bringes på rett kjøl.
Alt handler om å holde EBITDA på et greit nivå i forhold til forpliktelser inntil man har avklaringer. Det er nok båter ut, før det blir penger inn fra aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
02.05.2018 kl 07:51
19405
Vedrørende fasiten så kommer Q1 den 9. mai. Altså om en uke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Hva skjer med denne med frist 4. mai 18 er der håp? Avtalen vil gi Solship Invest 3 AS tid til å forhandle med sine finansielle kreditorer med mål om å oppnå en langsiktig løsning for kapitalstrukturen i Solship Invest 3 med datterselskaper, opplyses det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Hvorfor snakes det om 4. mai? Ifølge finanskalenderen til SOFF skal Q1 komme same dag som GF som er 9. mai.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
04.05.2018 kl 08:53
19008
Beklager, er jeg som har rotet sammen datoer litt :-(
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
upsidedown
04.05.2018 kl 16:35
18838
Burde det ikke kommet en melding i dag hvor saken står nå?
As previously announced, Solstad Farstad ASA's independent subsidiary, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries are in discussions with its financial creditors aiming to achieve an agreement regarding the Solship Invest 3 AS capital structure.
As part of such discussions, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries have today entered into an agreement with its major financial creditors to postpone instalment and interest payments until 4 May 2018.
The agreement will give Solship Invest 3 AS time to continue the negotiations with its financial creditors with the purpose of achieving a long-term solution for the capital structure in Solship Invest 3 AS and its subsidiaries.
As previously announced, Solstad Farstad ASA's independent subsidiary, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries are in discussions with its financial creditors aiming to achieve an agreement regarding the Solship Invest 3 AS capital structure.
As part of such discussions, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries have today entered into an agreement with its major financial creditors to postpone instalment and interest payments until 4 May 2018.
The agreement will give Solship Invest 3 AS time to continue the negotiations with its financial creditors with the purpose of achieving a long-term solution for the capital structure in Solship Invest 3 AS and its subsidiaries.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
antara
04.05.2018 kl 19:20
18710
04/05-2018 19:01:10: (SOFF) Extension of Standstill and Deferral Agreement for Solship Invest 3 AS
Reference is made to the stock exchange announcement of March 27th, 2018, in
which it was informed that Solship Invest 3 AS and its subsidiaries had entered
into an agreement with its major financial creditors to postpone instalment and
interest payments until May 4th, 2018.
Solship Invest 3 AS and its subsidiaries have today received consent from the
relevant financial creditors to extend the agreement until June 2nd, 2018.
Skudeneshavn, May 4th, 2018
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Anders Hall Jomaas CFO, at + 47 40 04 29 18
Reference is made to the stock exchange announcement of March 27th, 2018, in
which it was informed that Solship Invest 3 AS and its subsidiaries had entered
into an agreement with its major financial creditors to postpone instalment and
interest payments until May 4th, 2018.
Solship Invest 3 AS and its subsidiaries have today received consent from the
relevant financial creditors to extend the agreement until June 2nd, 2018.
Skudeneshavn, May 4th, 2018
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Anders Hall Jomaas CFO, at + 47 40 04 29 18
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
upsidedown
04.05.2018 kl 23:37
18575
Da fortsetter usikkerheten, blir nok aksjer å få kjøpt ned på 5-tallet igjen i neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Det kan jo være godt nytt, men at de trenger mer tid for å komme i mål. Vi får nok vite mer på q1 presentasjonen 09. Mai.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Jeg tenker det kommer relevant informasjon i gen f, ja.
At de utsetter til 2. juni er over Q, og for kort tid til at det skal bringe noe vesentlige nytt til bords. Da blir det avklaring av prosesser som er pågående - salg, eller finansiering. Er markedet veldig svakt, blir det en kombinasjon av salg og finansiering.
Da det er tatt relativt store nedskrivninger i Soff, høyere enn konkurrentene og man opplever større synergier enn tidligere lagt til grunn, er det grunnlag for å vurdere deler av foretatt nedskrivninger. Tar markedet seg opp og man erfarer økende skipspriser, trekker det i samme retning. Det kan være en regnskapsøvelse for å unngå brudd på lånebetingelser. På lang sikt skal disse båtene ut. Det er viktig får unngå pengeinnsamling der fremme.
At de utsetter til 2. juni er over Q, og for kort tid til at det skal bringe noe vesentlige nytt til bords. Da blir det avklaring av prosesser som er pågående - salg, eller finansiering. Er markedet veldig svakt, blir det en kombinasjon av salg og finansiering.
Da det er tatt relativt store nedskrivninger i Soff, høyere enn konkurrentene og man opplever større synergier enn tidligere lagt til grunn, er det grunnlag for å vurdere deler av foretatt nedskrivninger. Tar markedet seg opp og man erfarer økende skipspriser, trekker det i samme retning. Det kan være en regnskapsøvelse for å unngå brudd på lånebetingelser. På lang sikt skal disse båtene ut. Det er viktig får unngå pengeinnsamling der fremme.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Blir nok blodrødt i morgen. Solstad har uttalt at det ser mer positivt ut for Q2 og Q3, men mer positivt ut I fra hvilket rate nivå. Siem Offshore uttalte sist uke at de ser fortsatt krevende rateregimer ut 2018. Den som lever får se.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
08.05.2018 kl 09:00
18051
Rødt blir det uansett, det er innbakt i kursen nå vil jeg tro. Innsparingene er vel mer spennende sånt sett, samt evt avgørelser ang de mindre/eldre båtene.
Og så hadde det vært artig å vite hva Statoil betaler for Normand Master i 5 uker på Survey-oppdrag.... og ettersom det ligger an til et par krevende AHTS -oppdrag de neste par ukene, hva har egentlig Solstad tilgjengelig til de? Kan bli bra rater for nå er det press på kapasiteten igjen etter 10 dager med lave priser.
Og så hadde det vært artig å vite hva Statoil betaler for Normand Master i 5 uker på Survey-oppdrag.... og ettersom det ligger an til et par krevende AHTS -oppdrag de neste par ukene, hva har egentlig Solstad tilgjengelig til de? Kan bli bra rater for nå er det press på kapasiteten igjen etter 10 dager med lave priser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
marco83
08.05.2018 kl 09:36
17993
5 ukers oppdrag? Normand Master er sluttet på 14 dager fast pluss 21 daglige opsjoner. Kan fort kun blir to uker oppdrag på henne. Blir garantert ikke 5 uker om det ikke skulle komme flere sommerstormer ut av det blå.
Ingen rig move forespørsler l markedet for øyeblikket. Skulle det komme noen nå snart så er oppstart litt fram i tid og da har de flere tilgjengelige båter.
Master ble forøvrig sluttet på i overkant av NOK 140k
Ingen rig move forespørsler l markedet for øyeblikket. Skulle det komme noen nå snart så er oppstart litt fram i tid og da har de flere tilgjengelige båter.
Master ble forøvrig sluttet på i overkant av NOK 140k
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
08.05.2018 kl 09:52
17968
140k er skuffende, burde vært 250+
Tenker på en mulig flytting av Blackford Dolphin og Safe Caledonia, begge vil kreve flere båter og kommer disse samtidig blir det prispress igjen.
Tenker på en mulig flytting av Blackford Dolphin og Safe Caledonia, begge vil kreve flere båter og kommer disse samtidig blir det prispress igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
08.05.2018 kl 10:20
17914
Marco, hvor har du den prisen fra? På westshore står det ingen pris
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
marco83
08.05.2018 kl 10:49
17863
Master er en gammel, utdatert dame som drikker som en full sjømann:) Nok det som er grunnen til den lave raten.
Har mine svært gode kilder for å si det sånn
Har mine svært gode kilder for å si det sånn
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
08.05.2018 kl 15:25
17712
Det blir neppe noe spenstig Q1. Tror at NIBD øker og er på mere enn 27.3 milliarder (som ble rapportert i Q4). Man kan stille seg spørsmål om det er mulig å betjene gjelden. Uansett resultatet blir blodrødt. Noe annet vil overraske gigantisk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Betjening av gjeld er ikke det store temaet i 2018, men åpenbart ønskelig ikke å ødelegge utgangspunktet ved at den øker. Får man et greit resultat, vil en høy oljepris lett legge føringer på argumenter om økt aktivitet og bedre utsikter for høsten og fremover. Skal man hente penger, vil det være lettere hvis gamle båter og tilhørende forpliktelser er ut av selskapet.
...blir spennende.
...blir spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
ahts66
08.05.2018 kl 17:32
17565
Litt ironisk at Statoil bruker den største forurenseren til miljø arbeid.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
KongKull
08.05.2018 kl 19:57
17439
tips: selg SOFF og kjøp PRS!
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
antara
09.05.2018 kl 16:50
17128
09/05-2018 16:45:01: (SOFF) FINANCIAL REPORT FOR THE 1st QUARTER 2018
- Challenging Q1 with seasonally low activity, reduced revenues and pressure
on certain financial covenants
- Operating income was MNOK 875 (MNOK 568) in Q1 2018
- EBITDA adjusted for operating lease was MNOK -16 (MNOK 156) in Q1 2018
- Ongoing discussions with financial creditors of subsidiary Solship Invest 3 AS
- Increased number of vessels active and generating revenue from April 2018
onwards
- Market situation gradually improving across all segments
Solstad Farstad ASA (SOFF) will host a conference call to present its 1st
quarter 2018 results on Wednesday May 9th, 2018 at 17:30 CET. The presentation
will be given by Lars Peder Solstad and Anders Hall Jomaas.
Skudeneshavn, May 9th , 2018
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Anders Hall Jomaas CFO, at +47 52 85 65 00
Solstad Farstad ASA
www.solstadfarstad.com
This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl
(Norwegian Securities Trading Act)
- Challenging Q1 with seasonally low activity, reduced revenues and pressure
on certain financial covenants
- Operating income was MNOK 875 (MNOK 568) in Q1 2018
- EBITDA adjusted for operating lease was MNOK -16 (MNOK 156) in Q1 2018
- Ongoing discussions with financial creditors of subsidiary Solship Invest 3 AS
- Increased number of vessels active and generating revenue from April 2018
onwards
- Market situation gradually improving across all segments
Solstad Farstad ASA (SOFF) will host a conference call to present its 1st
quarter 2018 results on Wednesday May 9th, 2018 at 17:30 CET. The presentation
will be given by Lars Peder Solstad and Anders Hall Jomaas.
Skudeneshavn, May 9th , 2018
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Anders Hall Jomaas CFO, at +47 52 85 65 00
Solstad Farstad ASA
www.solstadfarstad.com
This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl
(Norwegian Securities Trading Act)
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
09.05.2018 kl 18:02
16972
Dårlig kvartal. Men nå ser det allerede lysere ut. I 2. kvartal er ratene høyere, flere båter i arbeid og utnyttelsesgraden høyere. Så neste presentasjon viser stor bedring. Hvor bringer det oss? Ikke vet jeg. Jeg velger å sitte i ro med det jeg har. Verdien aksjene en gang hadde, kommer ikke tilbake, men de kan stige sakte, men sikkert i noen år framover. Den som lever får se.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
09.05.2018 kl 19:34
16784
Krrise på inntektssiden men det visste alle. Farstad sliter, det visste alle. Gjelda ned med...1 mrd ca er det det? Ikke så god på disse engelske økonomibegrepene. Fortsatt avhengig av litt bankvelvilje, solgt en Farstad båt idag vel og det jeg likte best-innsparingene er meget bra i rute og økende aktivitet i alle segmenter-og vi ser jo at mer av fokuset flyttes over på havvind og havbruk på sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
marco83
09.05.2018 kl 20:49
16627
Normand Master jobben for Statoil begynner ikke før 22 mai. Spørs om den finner særlig med arbeid innen den tid da. Sluttningen ser dårligere og dårligere ut
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Står og faller alt på om Normand Master er i oppdrag? Tull og vas å diskutere et kortere oppdrag for et skip i et rederi med rundt 150 skip.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Et mer naturlig spørsmål en kan stille seg er hvordan pensjonsfond kan plassere betydelige midler i soff. Det må da gå en grense for hvor uansvarlig det går an å bli. Selv en forsoffen konfirmant ser at dette ikke kan regnes hjem.
Selge Havfisk for å kjøpe soff og likevel berge skinnet gir håp til flere.
Selge Havfisk for å kjøpe soff og likevel berge skinnet gir håp til flere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Kaksi
10.05.2018 kl 10:12
16149
Minus 110 mill på ordinær drift før nedskrivninger, kan bli tøft å håndtere gjelden på 27 milliarder. Anta rente 8% og 15 års nedbetaling, da må de tjene ca 1 milliard i kvartalet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Selskapet har en backlog på MNOK 2 491 ut 2018.
Samtidig er det tatt noen mobiliseringskostnader i Q1 for økt aktivitet fremover. Det har vært perioder med underinvestering og lav aktivitet. Oljeprisen er noe opp, men beslutninger tar gjerne 12-18 mnd. Økt lønnsomhet og kontantstrøm hos bestillere vil øke aktiviteten noe på korte oppdrag. Finansielt er man under press.
Kurver viser økt flåteutnyttelse og høyere rater.
Dette er veldig avhengig av utviklingen de nærmeste 2 kvartalene, samt at man har et varig løft på aktivitet på noe lengre sikt. Tallmessig er ikke løpet kjørt for 218. Det er fortsatt mulig å seile inn nok kroner til å holde dette gående, men det betinger fest over de neste 6-9 mnd.
Samtidig er det tatt noen mobiliseringskostnader i Q1 for økt aktivitet fremover. Det har vært perioder med underinvestering og lav aktivitet. Oljeprisen er noe opp, men beslutninger tar gjerne 12-18 mnd. Økt lønnsomhet og kontantstrøm hos bestillere vil øke aktiviteten noe på korte oppdrag. Finansielt er man under press.
Kurver viser økt flåteutnyttelse og høyere rater.
Dette er veldig avhengig av utviklingen de nærmeste 2 kvartalene, samt at man har et varig løft på aktivitet på noe lengre sikt. Tallmessig er ikke løpet kjørt for 218. Det er fortsatt mulig å seile inn nok kroner til å holde dette gående, men det betinger fest over de neste 6-9 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Q1 ble som forventet dårlig, men det er altfor tidlig å si noe om hvor dette ender. Markedet avgjør alt.
Kan jo minne om hva Røkke sa i fjor: 'Vi tror timingen er riktig for å spille en rolle i konsolideringen av OSV-markedet, men sikre er vi ikke. I Aker ser vi frem til å samarbeide med John Fredriksen og hans system i restruktureringen av et selskap som i dag omfatter 154 skip fra Solstad, Rem, Farstad og Deep Sea Supply. Med den kunnskapen og erfaringen kunne vi ikke fått en bedre partner enn John. Men «warning given»: Dette er en investering for de risikovillige», skriver Røkke. Vi har lovet kreditorene at Aker ikke selger aksjene i rederiet før 2021. Dette er en investering som aldri blir verdt mindre enn null. Håpet er at den flerdobles i verdi.'
Kan jo minne om hva Røkke sa i fjor: 'Vi tror timingen er riktig for å spille en rolle i konsolideringen av OSV-markedet, men sikre er vi ikke. I Aker ser vi frem til å samarbeide med John Fredriksen og hans system i restruktureringen av et selskap som i dag omfatter 154 skip fra Solstad, Rem, Farstad og Deep Sea Supply. Med den kunnskapen og erfaringen kunne vi ikke fått en bedre partner enn John. Men «warning given»: Dette er en investering for de risikovillige», skriver Røkke. Vi har lovet kreditorene at Aker ikke selger aksjene i rederiet før 2021. Dette er en investering som aldri blir verdt mindre enn null. Håpet er at den flerdobles i verdi.'
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Ser ut som markedet var forberedt på dette. Ingen større endringer på tallene, og det går unna helt greit volum.
Hadde jeg vært sjefen eller tett på Solstad, ville det riktige rådet vært å gjøre et betydelig innsidekjøp på disse nivåene. Siden han er en betydelig eier, vil utvanning være en risiko hvis man trenger penger. Da må han ri kursen og gi den riktige signalene NÅ!
Helt riktig om det flagges insidekjøp i løpet av dagen.
Hadde jeg vært sjefen eller tett på Solstad, ville det riktige rådet vært å gjøre et betydelig innsidekjøp på disse nivåene. Siden han er en betydelig eier, vil utvanning være en risiko hvis man trenger penger. Da må han ri kursen og gi den riktige signalene NÅ!
Helt riktig om det flagges insidekjøp i løpet av dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Kaksi
11.05.2018 kl 10:21
15479
Noen som har tilgang til denne? https://sysla.no/maritim/global-maritime-tar-over-flaten-til-solstad-farstad/
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Kun ansvar for Radarer pa batene deres-)) desverre ikke batene
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Kun ansvar for Radarer pa batene deres-)) desverre ikke batene
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Kaksi
11.05.2018 kl 10:33
15434
Ok, takk for svar
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
kontra
11.05.2018 kl 10:39
15411
Mht kvartalstallene kan jeg ikke se at det var noen overraskelser. Solstadsjefen uttalte allerede høsten 2017 at q1 kom til å bli et krevende kvartal, men så lysninger for q2 og fremover. Dette viser seg å stemme, det er inngått flere lukrative kontrakter i april/mai samtidig som nedsalget av uhensiktsmessig tonnasje går etter planene. Forøvrig tror jeg ikke filosofien til selskapet går på å binde seg til kontrakter for enhver pris, men heller å være i posisjon til å ta de rette. Ellers inngås det positive avtaler, senest kjent i dag, som styrker Soffs posisjon som markedsledende i offshoresegmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Met1976
11.05.2018 kl 11:41
15334
Vi får se om Solstad har manøvrert tonnasjen fornuftig nå-etter et par uker med horrible rater er det nå 10 AHTS-jobber samtidig ute på westshore, og jeg tenker den snittraten for mai øker betydelig når vi er kommet ut neste uke, så får vi håpe den holder seg høyere lenge.....
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
Cutter
11.05.2018 kl 12:22
15282
Fredriksen kjøper 4 kina vrak billig. Disse må nok SOFF kjøpe dyrt. Samme gamle leksa det!
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 12:32
15277
Tatt litt båt allerede i dag, kun 5 AHTS'er av god størrelse som markedet trenger nå. Behovet tidligere er nå halvveis dekket.
BP UK trenger 2 stk til Blackford Dolphin, Drott og Prosper allerede på til BP UK og er ferdig med nåværende flytt når behovet til B Dolphin starter, bør blir disse to videre da hvertfall. Ratenivået i dag er enda begredelig, NOK 135k nivå
BP UK trenger 2 stk til Blackford Dolphin, Drott og Prosper allerede på til BP UK og er ferdig med nåværende flytt når behovet til B Dolphin starter, bør blir disse to videre da hvertfall. Ratenivået i dag er enda begredelig, NOK 135k nivå
Redigert 21.01.2021 kl 03:26
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 13:10
15083
Verdt å lese:
https://fromthesouthsea.com
Knakende flink kar, når han presenterer det slik hadde jeg valgt å hør på ham!
https://fromthesouthsea.com
Knakende flink kar, når han presenterer det slik hadde jeg valgt å hør på ham!
Nybygg, ikke vrak. 1000m2 dekk. Interessant at JF har tro på nye offshoreskip akkurat nå...
https://www.fujianshipbuilding.com/mmc887-for-sale/
https://www.fujianshipbuilding.com/mmc887-for-sale/
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 13:33
13265
Nybygg som var nybygg tilbake i 2013 ja....
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 13:47
13232
Iceman og Ranger tok BP UK
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
For negativt spør du meg. Selvfølgelig er risikoen enorm og når Røkke sier investeringen ikke bli dårligere enn 0, så må det bety at han ikke vil kaste gode penger etter dårlige.
Noe annet jeg ikke får til å stemme er Harald Espedals investering i soff. Han har over 30 års fartstid, bl.a. 13 år som sjef i Skagen . Espedal har alltid hatt tre grunnprinsipper for sine investeringer, selskapet skal tjene penger i dag, selskapet skal ha lav gjeld, selskapet skal betale utbytte.
En styreplass i soff ser ikke ut til å være mye å trakte etter. Det største problemet er at Espedal har gode kontakter og bedre greie på børs enn det jeg har.
Noe annet jeg ikke får til å stemme er Harald Espedals investering i soff. Han har over 30 års fartstid, bl.a. 13 år som sjef i Skagen . Espedal har alltid hatt tre grunnprinsipper for sine investeringer, selskapet skal tjene penger i dag, selskapet skal ha lav gjeld, selskapet skal betale utbytte.
En styreplass i soff ser ikke ut til å være mye å trakte etter. Det største problemet er at Espedal har gode kontakter og bedre greie på børs enn det jeg har.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
Er jo ikke bare Espedal.
Andre investorer som har kommet på banen det siste året er bla.
Nordlaks AS
Kristoffer Stensrud
Einar Magne Jansen(Rikeste personen fra Karmøy, stedet Solstad familien hører hjemme)
Ivar Arvid Molvær(Radiografen som har tjent flere hundre millioner på aksjehandel)
Når ikke engang Farstad og Remøy selger(selv om de hater ledelsen) sier jo også det noe.
Syns selv resultatene har gått verre enn forventet og har vektet meg en del ned, men ser an Q2 og Q3 før jeg evt. selger resten. Kommer det en ny restruktureringen med emisjon er det helt greit, da kan jeg tørre å gå hardere inn.
Andre investorer som har kommet på banen det siste året er bla.
Nordlaks AS
Kristoffer Stensrud
Einar Magne Jansen(Rikeste personen fra Karmøy, stedet Solstad familien hører hjemme)
Ivar Arvid Molvær(Radiografen som har tjent flere hundre millioner på aksjehandel)
Når ikke engang Farstad og Remøy selger(selv om de hater ledelsen) sier jo også det noe.
Syns selv resultatene har gått verre enn forventet og har vektet meg en del ned, men ser an Q2 og Q3 før jeg evt. selger resten. Kommer det en ny restruktureringen med emisjon er det helt greit, da kan jeg tørre å gå hardere inn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 15:37
13087
Ranger ble sluttet på NOK 125.000kr dagen med levering Aberdeen. De seiler over Nordsjøen for egen regning mao. Forferdelig svake rater enda
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 17:55
12978
Men sluttningen blir nok kansellert
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare
Stensrud er tett på Espedal og like proff. Alle som har drevet oppdrett har blitt rike de siste 10 årene og det er mer flaks enn dyktighet.
Q1 2018 blir nok det svakeste, men tallene er skremmende svake. Selskapet har ikke likviditet til å drive videre. Tviler på at det styrker likviditeten noe særlig å selge båter selv om det er gamle båter som kanskje har liten gjeld. Med de avskrivningsreglene rederiene har brukt så er bokført verdi større enn markedsverdi, men de eldste båtene har tatt tunge nedskrivninger i tillegg.
Oppnådd salgspris for 5 år gamle medium AHTSer (13000bhp) ble i 2017 halvert til 5M$. 5 år gamle medium PSVer gikk for 10M$. Har vanskelig for å tro at rederiene har skrevet ned båtene til disse verdiene.Dette er vesentlig mindre AHTSer enn de som jobber i NS. En klargjøring og klassing av gamle SolstadFarstad båter er ikke regningssvarende, og flåten eldes fort når den ikke blir vedlikeholdt. Utgiftene er jo bare satt på vent i mangel av likviditet. Dof har motsatt strategi, alle båter i tipp topp stand og i arbeid. Koste hva det koste vil. Denne strategien er ren spekk sier LPS og lar båene ligge i opplag, men han har ikke likviditet til å hindre avskiltingen.
Den eneste fornuftige forklaringen på Espedals investering må være at han har kjennskap til at kreditorene vil ettergi betydelig gjeld, og da vet han mer enn han burde. At det vil komme en gjeldsnedsettelse fra bankene i det hele tatt må jeg se for å tro. Uten emisjon blir det heller ingen restrukturering. Fristen går vel ut tidlig juni. Da får vi se hva Espedal vet og som vi andre bare kan spekulere i.
En emisjon eller flere er alltid av det gode i en bransje der deltakerne lever i en kuvøse av håp og tro. Å få til en emisjon blir en annen sak. Tapene har vært brutale for både aksjonærer og långivere.
En annen ting jeg grubler på er hvorfor Mohn kastet kortene i alle selskapene og satset på dof. Tror nok Helge og Mons har fortalt han noe han ikke var klar over . Tar nok ikke lang tid før dof må ha påfyll av mer kapital(12mnd), men der vet vi hvordan emisjonen blir, og hvordan pengene blir brukt. Eller som Helge sier, ingen gratispassasjerer ombord, synd på de som ikke har penger til å løse billett.
Når LPS på presentasjonen viste fram fram et diagram over rateutviklingen i NS fra september 2017 til mai 2018 så blir misvisende framstilling for svakt. Greit at han har gått i idiotklassen (Mons sitt uttrykk)sammen med likesinnede drømmere, men han trenger ikke gjøre soff tallene mer useriøse enn de allerede er.
Q1 2018 blir nok det svakeste, men tallene er skremmende svake. Selskapet har ikke likviditet til å drive videre. Tviler på at det styrker likviditeten noe særlig å selge båter selv om det er gamle båter som kanskje har liten gjeld. Med de avskrivningsreglene rederiene har brukt så er bokført verdi større enn markedsverdi, men de eldste båtene har tatt tunge nedskrivninger i tillegg.
Oppnådd salgspris for 5 år gamle medium AHTSer (13000bhp) ble i 2017 halvert til 5M$. 5 år gamle medium PSVer gikk for 10M$. Har vanskelig for å tro at rederiene har skrevet ned båtene til disse verdiene.Dette er vesentlig mindre AHTSer enn de som jobber i NS. En klargjøring og klassing av gamle SolstadFarstad båter er ikke regningssvarende, og flåten eldes fort når den ikke blir vedlikeholdt. Utgiftene er jo bare satt på vent i mangel av likviditet. Dof har motsatt strategi, alle båter i tipp topp stand og i arbeid. Koste hva det koste vil. Denne strategien er ren spekk sier LPS og lar båene ligge i opplag, men han har ikke likviditet til å hindre avskiltingen.
Den eneste fornuftige forklaringen på Espedals investering må være at han har kjennskap til at kreditorene vil ettergi betydelig gjeld, og da vet han mer enn han burde. At det vil komme en gjeldsnedsettelse fra bankene i det hele tatt må jeg se for å tro. Uten emisjon blir det heller ingen restrukturering. Fristen går vel ut tidlig juni. Da får vi se hva Espedal vet og som vi andre bare kan spekulere i.
En emisjon eller flere er alltid av det gode i en bransje der deltakerne lever i en kuvøse av håp og tro. Å få til en emisjon blir en annen sak. Tapene har vært brutale for både aksjonærer og långivere.
En annen ting jeg grubler på er hvorfor Mohn kastet kortene i alle selskapene og satset på dof. Tror nok Helge og Mons har fortalt han noe han ikke var klar over . Tar nok ikke lang tid før dof må ha påfyll av mer kapital(12mnd), men der vet vi hvordan emisjonen blir, og hvordan pengene blir brukt. Eller som Helge sier, ingen gratispassasjerer ombord, synd på de som ikke har penger til å løse billett.
Når LPS på presentasjonen viste fram fram et diagram over rateutviklingen i NS fra september 2017 til mai 2018 så blir misvisende framstilling for svakt. Greit at han har gått i idiotklassen (Mons sitt uttrykk)sammen med likesinnede drømmere, men han trenger ikke gjøre soff tallene mer useriøse enn de allerede er.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37
Du må logge inn for å svare