SOFF- hvor går veien etter 4.mai og Q1?

Met1976
SOFF 02.05.2018 kl 07:25 40139

2 dager til vi får "fasiten" på hvor ille vinteren/Q1 faktisk ble-og alle vet jo at det var ille.... aksjen har gått fra 5.20 til 6.40 siden nyttår. Et dårlig Q1 er etter min vurdering innbakt i aksjekursen slik den er nå. Jeg er mest spent på følgende før vi får fasiten:

-Hvor ille er det i tidligere Deep og Farstad, jf tidligere varsel om mulig "mislighold" i Farstad
- Er innsparingen i rute i forhold til at SOFF i vinter økte forventningene til 2018 til 7-800mill innsparelser etter fusjonen
-Hva skjer med de ca 30 gamle/mindre båtene de tidligere har antydet skal ut av SOFF


Hva tror folket-jeg tror spesielt svaret på pkt 2 og 3 kan avgjøre hvor aksjen går igjen på mandag....
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 13:10 12940

Nybygg, ikke vrak. 1000m2 dekk. Interessant at JF har tro på nye offshoreskip akkurat nå...
https://www.fujianshipbuilding.com/mmc887-for-sale/
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 13:33 12906

Nybygg som var nybygg tilbake i 2013 ja....
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 13:47 12873

Iceman og Ranger tok BP UK
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:00 12841

For negativt spør du meg. Selvfølgelig er risikoen enorm og når Røkke sier investeringen ikke bli dårligere enn 0, så må det bety at han ikke vil kaste gode penger etter dårlige.
Noe annet jeg ikke får til å stemme er Harald Espedals investering i soff. Han har over 30 års fartstid, bl.a. 13 år som sjef i Skagen . Espedal har alltid hatt tre grunnprinsipper for sine investeringer, selskapet skal tjene penger i dag, selskapet skal ha lav gjeld, selskapet skal betale utbytte.
En styreplass i soff ser ikke ut til å være mye å trakte etter. Det største problemet er at Espedal har gode kontakter og bedre greie på børs enn det jeg har.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 15:30 12748

Er jo ikke bare Espedal.
Andre investorer som har kommet på banen det siste året er bla.

Nordlaks AS
Kristoffer Stensrud
Einar Magne Jansen(Rikeste personen fra Karmøy, stedet Solstad familien hører hjemme)
Ivar Arvid Molvær(Radiografen som har tjent flere hundre millioner på aksjehandel)

Når ikke engang Farstad og Remøy selger(selv om de hater ledelsen) sier jo også det noe.

Syns selv resultatene har gått verre enn forventet og har vektet meg en del ned, men ser an Q2 og Q3 før jeg evt. selger resten. Kommer det en ny restruktureringen med emisjon er det helt greit, da kan jeg tørre å gå hardere inn.



Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 15:37 12728

Ranger ble sluttet på NOK 125.000kr dagen med levering Aberdeen. De seiler over Nordsjøen for egen regning mao. Forferdelig svake rater enda
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
11.05.2018 kl 17:55 12618

Men sluttningen blir nok kansellert
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 19:19 12532

Stensrud er tett på Espedal og like proff. Alle som har drevet oppdrett har blitt rike de siste 10 årene og det er mer flaks enn dyktighet.
Q1 2018 blir nok det svakeste, men tallene er skremmende svake. Selskapet har ikke likviditet til å drive videre. Tviler på at det styrker likviditeten noe særlig å selge båter selv om det er gamle båter som kanskje har liten gjeld. Med de avskrivningsreglene rederiene har brukt så er bokført verdi større enn markedsverdi, men de eldste båtene har tatt tunge nedskrivninger i tillegg.
Oppnådd salgspris for 5 år gamle medium AHTSer (13000bhp) ble i 2017 halvert til 5M$. 5 år gamle medium PSVer gikk for 10M$. Har vanskelig for å tro at rederiene har skrevet ned båtene til disse verdiene.Dette er vesentlig mindre AHTSer enn de som jobber i NS. En klargjøring og klassing av gamle SolstadFarstad båter er ikke regningssvarende, og flåten eldes fort når den ikke blir vedlikeholdt. Utgiftene er jo bare satt på vent i mangel av likviditet. Dof har motsatt strategi, alle båter i tipp topp stand og i arbeid. Koste hva det koste vil. Denne strategien er ren spekk sier LPS og lar båene ligge i opplag, men han har ikke likviditet til å hindre avskiltingen.
Den eneste fornuftige forklaringen på Espedals investering må være at han har kjennskap til at kreditorene vil ettergi betydelig gjeld, og da vet han mer enn han burde. At det vil komme en gjeldsnedsettelse fra bankene i det hele tatt må jeg se for å tro. Uten emisjon blir det heller ingen restrukturering. Fristen går vel ut tidlig juni. Da får vi se hva Espedal vet og som vi andre bare kan spekulere i.
En emisjon eller flere er alltid av det gode i en bransje der deltakerne lever i en kuvøse av håp og tro. Å få til en emisjon blir en annen sak. Tapene har vært brutale for både aksjonærer og långivere.
En annen ting jeg grubler på er hvorfor Mohn kastet kortene i alle selskapene og satset på dof. Tror nok Helge og Mons har fortalt han noe han ikke var klar over . Tar nok ikke lang tid før dof må ha påfyll av mer kapital(12mnd), men der vet vi hvordan emisjonen blir, og hvordan pengene blir brukt. Eller som Helge sier, ingen gratispassasjerer ombord, synd på de som ikke har penger til å løse billett.
Når LPS på presentasjonen viste fram fram et diagram over rateutviklingen i NS fra september 2017 til mai 2018 så blir misvisende framstilling for svakt. Greit at han har gått i idiotklassen (Mons sitt uttrykk)sammen med likesinnede drømmere, men han trenger ikke gjøre soff tallene mer useriøse enn de allerede er.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
12.05.2018 kl 00:31 12315

Takk for tips Marco83 ang https://fromthesouthsea.com

Meget interessant! Thumbs up!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 09:12 9098

I siste Q-rapport er gjeld som ikke møter covanents klassifisert som kortsiktig. Det skal være kombinasjoner av Mrd 4+7, der omkring. Det er opplyst ikke å være kryssubsidier, da noen form for sikkerhetsstillelse mot andre selskap i konsern. En konkurs, avvikling av deler av Solstad som ligger i datterselskap vil med det resultere i noen skip ut, noe aktivitet og noe gjeld. Omtrent Mrd 11 i gjeld.

Långiver har utsatt til starten på juni.

Blir man kvitt gammel tonnasje og gjeld, uten at dette i særlig grad berører øvrig virksomhet eller inntekter er det ensidig positivt. Alternativt syr man en pakke hvor det kommer inn noe kapital, men samtidig, at bank ettergir gjeld.

Jeg velger å tro og satser på at de har kontroll.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
12.05.2018 kl 10:57 9030

LPS sto frem og sa dette har vi kontroll på. Ikke mange dagene etter kom der melding om utsettelse til Juni. Jeg valgte å selge meg helt ut og gikk inn i dof etter at de la frem Q1 (som for meg virket overraskende bra). Så langt en riktig beslutning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.05.2018 kl 07:24 8738

Jaggu klarte de å skvise inn en liten kjapp jobb på Master før Statoiljobben gett -veldig mye RNR for tiden så vanskelig å danne seg bilde av ratene, virker jo ok for PSV mens det for AHTS stort sett har vært begredelig i mai etter en fin april
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
18.05.2018 kl 09:24 8659

Master lå vell 16 dager uten jobb før Saipem tok den nå på en kort jobb før Statoil. Hører raten var lavere enn Statoiljobben,så mai mnd blir blodrød for Master sin del hvert fall
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2018 kl 09:39 8633

Ja, tenk om Master hadde vært i jobb hele mai. Hadde sikkert snudd hele selskapet det!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2018 kl 09:47 8627

Hørte på TV2 Nyhetskanalen nå nettopp at Solstad skal ansatte et anseelig antall sjøfolk framover pga økende oppdragsmengde.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.05.2018 kl 09:51 8635

Da vet Solstad noe vi andre ikke vet pr.dd, de har bare signalisert 2 skip ut av opplag (dvs minst et er vel ute allerede?)-kan vi håpe på noen gode lange kontraktnyheter? Ere noen spennende jobber på term som må avklares snart...
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2018 kl 10:02 8625

Solstad vet helt sikkert mer enn oss her på forumet. Noen på forumet proklamerer selvsagt at de vet mer enn andre, men her sies det så mye.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.05.2018 kl 10:54 8583

Her er litt info omansettelsene i SOFF- kort sagt ble det aldri noe av reduseringen varslet i januar (25-30stk) pga økt arbeidsmengde, og nå må det ansettes nye for første gang på flere år. Solstad varsler og flere skip ut av opplag, håper det betyr at noen av de nyere flottere skipene som ligger uvirksomme nå får bølger rundt baugen igjen :-) Samtidig må det ikke frigis for mye tonnasje mtp ratene...det oppgis at Solstad har ca 50 skip i opplag, av disse er det vel ca 30-35 som nok ikke ser arbeid igjen, ihvertfall ikke under SOFF flagget...

https://sysla.no/maritim/solstad-farstad-varslet-at-25-ville-miste-jobben-na-ansetter-de-i-stedet/
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
18.05.2018 kl 11:03 8313

Nei det hadde det selvsagt ikke. Men hvordan de gjør det i spotmarkedet har en betydning over et helt år. Da er det, synes hvert fall jeg, at det er greit å følge med på det markedet på daglig/ukentlig basis.

Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
18.05.2018 kl 11:03 8312

Nei det hadde det selvsagt ikke. Men hvordan de gjør det i spotmarkedet har en betydning over et helt år. Da er det, synes hvert fall jeg, at det er greit å følge med på det markedet på daglig/ukentlig basis.

Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.05.2018 kl 11:08 8296

Med flere titalls skip i spotmarkedet rundtom er dette selvsagt avgjørende, når dagratene kan svinge fra 70k til 1000k (ytterpunktene) vil snittet her bety mye over et år. Vi snakker om flere titalls skip som ihvertfall optimalt sett har opp mot 300 aktive dager i året.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2018 kl 11:31 8277

Er toppsak på TV2 nyhetene i dag
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
22.05.2018 kl 14:37 8071

Uvanlig stille i spotten for tiden! Snart en uke side siste AHTS sluttning på norsk side. Heller ingen forespørsler ute i markedet. Normand Ranger snart ligget til kai i 14 dager nå. Blør godt mao
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
beate
22.05.2018 kl 20:12 7937

soff i spotmarkedet har 4 av 6 AHTS i jobb og 5 av 5 PSV i jobb,,,bedre enn det har vært på lenge,
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2018 kl 23:51 7789

Ja, bevares. Heile selskapets eksistens hviler selvsagt på Normand Ranger, I tillegg til Normand Master. Huff og huff, dette er ikke bra.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 05:51 7744

Igjen Levus nei. Eller dvs at det faktisk har en betydning ja. Spotinntektene over er år har mye å si for selskapet. Ikke minst har utgiftene fra spotten også en relativt stor effekt.

Dette er en interessetråd for SOFF, da er det ikke unaturlig å være interessert eller følge med hvordan spotmarkedet er. Det er tross alt den beste og eneste indikatoren på hvordan term markedet blir og utvikler seg i framtiden. Det at flere av SOFF båtene ligger uten arbeid i ukesvis og taper millioner av kroner for så være. Det må du tåle å høre nesten
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
23.05.2018 kl 07:18 7691

Det er vel hest vinklingen/ordvalget din...du er litt som de gamle gubbene oppe på balkongen i Muppetene :-) De ter såvidt jeg kan lese fra westshore god oppdragsdekning på SOFF sine båter i spot nå, dvs de har noen båter som er på vei til å bli ledige denne uken så nå bør det forsåvidt komme noen oppdrag snart, men Ranger er eneste som har ligget uvirksom litt lenge
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 08:06 7641

Forteller det bare som det er. Kun en båt som nå har ligget i ukesvis. Før det var det 4 båter som tilsammen nesten hadde 40 liggedager. Resten av båtene som for øyeblikket jobber, jobber på svært lave rater. Ref Mastersluttningen til Statoil.

Jeg har tilgang til markedsinfo som den vanlig mannen i gaten ikke har. Hvis og når spotten tar seg opp kommer jeg selvsagt til å rapportere ratene da og. Spiller ingen rolle om det er 125k eller 1mill dagen. Der vi befinner oss nå og har gjort en stund nå så blør SOFF mye pga spotten dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
23.05.2018 kl 11:34 7557

Du som har litt ekstra info, hva tror du om PSV-ratene nå for rederiene? Snittet på rundt 7500gbp for tiden ser det ut til, litt stigende nå (er endel oppdrag ute nå så ser vel fort 10kgbp denne uken). Vi diskuterte i en annen tråd hva rederiene måtte ha for AHTS for å være "fornøyde" dvs dekke utgifter og finanskostnader, kunne vært interessant å vite omtrent hvor man bør ligge for PSV for samme.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
23.05.2018 kl 12:02 7533

Det blir nok en bra PSV sommer i år, men enda bedre neste år. 150 k er vel break-even for en PSV ca, mener jeg å huske.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 12:20 7521

Akkurat nå er det ikke noe å juble for nei. Men som sagt så kan det sprike enormt i spotten. 75k til det dobbelte kun med timers mellom. Syns ikke det er noe som tilsier at bunnivået her blir så mye høyere utover sommeren. Mye PSV i opplag som relativt enkelt kan tas ut i markedet igjen.

Break-even er selvsagt avhengig av alder og størrelse men en "standard" moderne stor PSV ligger på alt mellom 95-125k avhengig av rederiet


Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2018 kl 13:16 7488

Se dagens andre melding fra REACH. Jostein Alendals utsagn her stemmer ikke helt med hva du antyder. Hvem har best greie på dette? Du eller Jostein Alendal?

REACH:BYR PÅ 8-10 KONTRAKTER FOR 2018, UTENOM EQUINOR -ALENDAL
Oslo (TDN Direkt): Reach Subsea byr på åtte til ti kontrakter som er lengre enn to måneder pluss for 2018, utenom kontrakter med Equinor.

-Vi byr på åtte til ti kontrakter som er lengre enn to måneder pluss for 2018, og som er utenom Equinor. Det er alt fra vindprosjekter til vrakhenting, og olje og gass. De vi eventuelt får er for arbeid i 2018, sier administrerende direktør Jostein Alendal i Reach Subsea i forbindelse med kvartalspresentasjonen onsdag.

Alendal sier kundene nå har forandret oppførsel og at Reach Subsea prøver å forhandle seg til høyere rater for jobbene.

-Vi prøver oss på høyere rater. Fra nyttår til nå har kundene forandret oppførsel og vi har sett gjentatte eksempler på at vi byr, men at jobbene flyttes inn i båtenes tidsplan. Nå kommer kundene tilbake og det er et klart tegn på at i neste omgang prøver vi oss på høyere rater. I to år har det vært kjøpers marked. Det er et klart tegn når de flytter på tidsplanen. Vi byr på åtte til ti to-måneders, og vi byr litt opp på disse for å se hvor ratenivået lander, sier han

Konsernsjefen vil ikke si hvor mye mer de prøver seg på i rateøkning, men sier det er mer enn fem til ti prosent.

-Rateøkningen vi prøver oss på er over fem til ti prosent. Jeg har ingen tro på tre år til på nivåer som dette. Det er for mye aktivitet i løypen fremover. Det er tegn til at vi kan prøve oss på høyere rater. Jeg tror konkurrentene våre er i samme modus, sier Alendal

perstefan.praesterud@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2018 kl 14:13 7432

Hvor enkelt er det egentlig å ta skip som har ligget der lenge ut av opplag? Ifølge oversikten på westshore så er det kun 8 skip som ble lagt inn i opplag i løpet av 17 og 18(3 av disse er fra SOFF), de andre seg har ligget i opplag fra 2016 og lenger tilbake i tid. Vil ikke tro det er bare bare å ta disse ut av opplag.

Hva slags breakeven er det dere snakker om forresten? Kun opex eller teller dere også med avskrivninger, renter og administrasjonskost.?
Ser NAO nevnte at de hadde totalt cash breakeven på $11500, men med dette regnestykket spiller det jo en stor rolle hvor mye gjeld de har per skip og hva avdragsprofilen er. NAO hadde $8,9 i gjeld per skip, Solstad ligger vel kanskje litt høyere?
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 14:17 7443

Levus : Skjønner ikke hva du mener her rett og slett? Sammenlikner du PSV markedet med subsea markedet og mener at en rateoppgang i den ene automatisk betyr at det skjer i det andre eller? Håper ikke du mener det for å si det mildt:)

Hehe tror ingen skal stole på hva CEO'er eller lignende sier om et markedet de selv sitter i. Er det noende kan og noe historien viser så er det det å male sin egen kake og uttale seg alt for optimistisk for å holde akjekurs oppe. Les kvartalsrapportene de siste 2-3 årene for f.eks Havila, Farstad...eller hvem som helst egentlig. Ikke en eneste en som sier at framtiden ser helt jævlig ut, selv etter kollapsen sier de fleste at de forventer at markedet tar seg kjapt opp. Epic fail der!:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 14:18 7452

Jeg snakket om OPEX og CAPEX ja
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
marco83
23.05.2018 kl 14:45 7428

Hvor enkelt det er å ta en båt ut av opplag? Det finnes det ikke et standard svar på. Komplisert å svare på og avhengig av så mangt. Havila tar ut Havila Fortune nå for en 6 mdn'ers jobb. Gikk vell i opplag i 2016 hvis jeg ikke husker feil
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2018 kl 14:47 7432

Ja du klarer nå å vri alt, uansett, til noe negativt. Er det rart jeg mildt sagt har et tynnslitt tillittsforhold til hva du skriver i innleggene dine. Slik har du holdt på såvidt jeg kan minnes minst siden 2013.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
23.05.2018 kl 14:50 7426

Mange av båtene som ligger i opplag er båter norske redere har hatt i brasil, vest-afrika osv. Disse kommer hvertfall aldri tilbake på det norske markedet, så det er faktisk begrenset med båter som kan taes ut av opplag til nordsjøen for en billig penge. Og min erfaring er at det er utrolig mye dyrere å ta ut en båt fra kaldt opplag enn det som er beregnet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Met1976
23.05.2018 kl 16:58 7422

Det er mange faktorer som spiller inn men vet at i et konkret tilfelle kostet det 15mill for en PSV, AHTS er nok betraktelig dyrere. Og rederne er forhåpentligvis ikke så dumme at de kaster ut alt fra opplag med en gang det er litt press i markedet, Solstad har jo gått langt i å antyde at det blir et begrenset antall båter fra dem som blir tatt ut igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare