EAM - Neste aksje til å gå høyt fremover?

HP17
EAM 01.10.2019 kl 12:42 48974

EAM har hatt en utfordrende reise på børsen de siste årene men nå er det nært til at EAM virkelig kan stå foran en re-prising. Den 18.10 faller dommen i erstatningssaken som EAM

Markedsverdien på hele EAM er nå kun på 128 millioner.
Det er bare brøkdel av erstatningskravet fra EAM som vant saken i april i år. EAM fikk 8.7 millioner EURO på konto (86 millioner Det er tatt beslag i 33 millioner EURO (324 millioner). EAM har verdien av dagens 4 solparker på 1Mwp per stykk og netto 90 millioner ved salg meldt i august.

Alt dette må være betydelig mer verdt enn 128 millioner?
EAM var over kr 44 i april i år og lå lenge +kr 30, er tiden inne til et nytt forventingsrally opp og over kr 30 innen 18.10?

Risk/reward må anses som meget god.EAM bør inn i enhver portefølje og kan fort gå til kr 30 + på forventning frem til 15.10 og deretter kanskje dobles/mangedobles avhengig av erstatningsbeløpet som tilkjennes.

Fra en annen tråd (kadden)
The full and complete ruling, including the assessment of the total damages compensation owed to EAM, will be published within the term of 90 days from the 18th of April. «Including the assessment of the total damages compensation».
Det vil med andre ord 18. okt komme en vurdering av erstatningen EAM skal ha, denne er langt større enn EAMs børsverdi. Det kan enten komme en vurdering som tas videre til en sivil dommer, eller så er det ferdig dømt og utregnet i dommen som kommer. I forhold til alt det andre som har vært i retten vil dette være en relativt smal sak. Hvis beløpet som vurderes i krimdommen skal avgjøres av en sivil dommer er ikke dette en rettsak med høringer hvor partene er involvert.

EAM Solar sitter igjen med 4 solparker på 1Mwp per stykk. Salget som gav en nettoeffekt på 90 millioner til EAM. Consequently the net cash proceeds from the transaction to be received by EAM Solar ASA is NOK 90 million. If Energeia AS sells the Company or the power plants to third parties in the period prior to the end of 2020 at a higher value than the current sales valuation, EAM Solar ASA has the right to receive 75% of the value uplift above current sales valuation
https://newsweb.oslobors.no/message/483058

Er EAM den nesten aksjen etter NAPA/PLT/HIDDN/ELE til å mangedobles?
Blir det et forventingsrally frem til 18.10 (få børsdager igjen)?
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
22.10.2019 kl 14:37 6346

Hei på dere.

Jeg sendte en epost til EAM basert på alle disse negative ryktene om børsmeldingen i dag og fikk følgende tilbake fra Ledelsen / Viktor – CEO i EAM: Løpet er ikke kjørt!
Hei
Jeg registrerer at flere av våre aksjonærer mister motet. Dette er det imidlertid ikke grunn til - denne prosessen er langt fra over (slik jeg uttrykte i presentasjonen i august).
Vi er utsatt for grovt økonomisk bedrageri - godt beskrevet av kriminaldomstolen i Milano.
“Normale og lovlydige" folk ville jo ha funnet frem til en avtale for lenge siden - vi er åpenbart ikke i tvist med lovlydige mennesker - det er bare slik det er.

Vi forsøker å være så presise som mulig i vår kommunikasjon - domspremissene er skrevet på Italiensk og tar tid å få oversatt på en ordentlig måte (ref dagens børsmelding). Jeg ser imidlertid at det er mye spekulasjoner og derfor et behov for et informasjonsmøte snart slik at folk kan få stilt spørsmål osv. og vi kan svare så utfyllende som mulig.
Viktor E Jakobsen
CEO
tuja
22.10.2019 kl 14:41 6352

Takk for den. Tror det pågår en massiv overreaksjon på selgersiden. Heldig for de som først kjøper i dag.

:)
tuja
22.10.2019 kl 14:43 6329

EAM Solar ASA invites to an investor presentation in order to clarify status of
the various ongoing legal proceedings, interpretation of preliminary results
from these proceedings and a clarification of the necessary work conducted in
order to rectify the financial damages caused by the criminal contractual fraud
committed against EAM Solar ASA.
Following the recent publication of the grounds for the Criminal Court's
decision on the 18th of April 2019 on the indictment of criminal contractual
fraud against EAM Solar ASA, EAM has been subject to questions and speculations
in the recent days and would like to meet the need for more information to the
market.
The presentation will be held at Hotel Continental on Tuesday the 29th of
October at 10:00 CET.
Slettet bruker
22.10.2019 kl 15:04 6277

Uheldig det som skjer med kursen nå. Mange som får kalde føtter og dumper aksjene sine...
peterdawn
22.10.2019 kl 15:07 6288

Er det noen her som har kastet kortene i dag, som har lyst til å si noe om hva det er i meldingen som overrasket dem og gjorde at de dumpet aksjene sine?
tuja
22.10.2019 kl 15:14 6261

Noen kjøpte 44k på 14,40. Og en handlet 30k på 13,80. Så det er nok av folk med trua. Tror de som selger angrer seg senere. Men, hver sitt valg. Nå får vi en oppdatering neste tirsdag, ref børsmeldingen som kom. Blir vel oppklart en del mulige misforståelser. Jeg har kjøpt flere EAM i dag.

:)
paali89
22.10.2019 kl 15:37 6200

Selge idag og kjøpe igjen på fredag er sikkert ingen dum idé..
Slettet bruker
22.10.2019 kl 15:44 6179

Meget solid. Har i dag kjøpt tilbake godt over gårsdagens salg og sitter nå godt lastet i EAM.
Det kan gå fort tilbake oppover igjen og EAM er en sterk oppkjøpskandidat på dagens kursnivå.
tuja
22.10.2019 kl 15:52 6153

Det er ikke tiden for å miste motet nå:

"Hei på dere.

Jeg sendte en epost til EAM basert på alle disse negative ryktene om børsmeldingen i dag og fikk følgende tilbake fra Ledelsen / Viktor – CEO i EAM: Løpet er ikke kjørt!
Hei
Jeg registrerer at flere av våre aksjonærer mister motet. Dette er det imidlertid ikke grunn til - denne prosessen er langt fra over (slik jeg uttrykte i presentasjonen i august).
Vi er utsatt for grovt økonomisk bedrageri - godt beskrevet av kriminaldomstolen i Milano.
“Normale og lovlydige" folk ville jo ha funnet frem til en avtale for lenge siden - vi er åpenbart ikke i tvist med lovlydige mennesker - det er bare slik det er."

KJØR PÅ,VIKTOR. :)
Slettet bruker
22.10.2019 kl 16:16 6150

Noen klarte å få ned kursen og nå skal den først opp til kr 20,0, meget god fortjeneste for den seansen
Stockand
22.10.2019 kl 18:53 5953

Hva skjedde i dag egentlig? Fikk ikke med meg nyheter før børsåpning, og så at kursen hadde plumpa da jeg kom meg på børs rett etter 09, i villfaren etter å finne årsak i nyheter tolket jeg det som at Aveleos ikke var å regne som medansvarlig for de idømte 5 MEuro. Vurderte da om det var grunn til å snitte ned, men konkluderte med at nedsiden i all hovedsak var tatt ut. Etter at jeg fikk lest gjennom den komplette børsmeldinga, så kunne jeg ikke se at det var noe som var overraskende. Derimot var alt som forventet og i henhold til tidligere grovskisse av dommen som kom i April. Man kunne selvsagt ha håpet på at man i dennedommen allerede nå landet på et høyere beløp, og at dette ikke måtte videre til sivil dommer. Det hadde jeg uansett ikke regnet med, men håpet på. Min konklusjon er at slik status er i dag er selskapet høyere i verdi enn det var i April, og jeg valgte derfor å laste opp mer da vi så 13-tallet i dag. Hvordan aksjen kunne ende dagen ned 17% fremstår som et mysterium. Hva tenker dere er årsaken?



tuja
22.10.2019 kl 19:04 5954

Panikk? Uvitenhet? 29okt kommer selskapet med en investorpresentasjon for å klargjøre status.
Viktor selv sier dette i en e-post(lenger oppe i tråden):

"Hei
Jeg registrerer at flere av våre aksjonærer mister motet. Dette er det imidlertid ikke grunn til - denne prosessen er langt fra over (slik jeg uttrykte i presentasjonen i august).
Vi er utsatt for grovt økonomisk bedrageri - godt beskrevet av kriminaldomstolen i Milano.
“Normale og lovlydige" folk ville jo ha funnet frem til en avtale for lenge siden - vi er åpenbart ikke i tvist med lovlydige mennesker - det er bare slik det er."

Lastet selv flere EAM på 13 tallet.

Slettet bruker
23.10.2019 kl 09:07 5598

En kan stille spørsmål om hvorfor ikke EAM ba OSE om børspause umiddelbart etter de hadde mottatt dommen og inntill de oppdaterte markedet?
Uansett, dommen var akkurat som forventet. 50 millioner på konto snarlig (5MEURO) + verdier i dagens solpark og verdien av den som ble solgt tidligere i år + fremførebart underskudd m.m. EAM er en klokkeklar oppkjøpskandidat på dagens nivå.
Slettet bruker
23.10.2019 kl 09:19 5576

Da er jeg fullastet på 13-tallet :) Bunnen nådd for denne gang. Lykke til alle sammen.
Gullhaugen
23.10.2019 kl 23:55 5292

Ja lurt.Nå ble kursen lav grunnet panikk og feiltolking av meldingen. EAM står sterkere nå med saken og driften enn i april når kursen var 30-40 så jeg tenker at etter infomøte i neste uke vi aksjen gå opp der den hører hjemme ...nemmelig 30-40 kr. basert på reelle verdier i selskapet +++++ Når de vinner rettsaken det kommer til å skje...det er ikke smågutter som eier EAM solar .... Sundt,Hagen,Astrup..m.m. De skal vinne saken...og slik jeg forstod det påViktor CEO i EAM så er det bestemt på å knuse motparten ...her er det bare å holde seg fast å stille på møte 29
dkinvestor
24.10.2019 kl 07:42 5187

Så kører fantasternes kortsigtede kursmål igen på den høje klinge . Måske er det tid til at minde nogen om at efter forrige dom, afstedkom investor (forklarings) mødet 2. maj kun en dags kursstigning på 1-2 kr. inden det igen sivede stille nedad over ugerne. Jeg lover hermed at holde mig fra EAM trådene med ydeligere pessimisme eller skulle jeg sige realisme, hvis kursen holder sig en uge over 25 efter dette møde .. og til alle hausserne før dommen “What did I say” !!
peterdawn
24.10.2019 kl 08:10 5147

Jeg antar at den negative voldgiftsdommen er grunnen til at noen av de store f.eks Pactum har solgt seg ut. Selv om denne dommen fremstår overraskende for de fleste av oss; særlig med tanke på at Aveleos ble holdt ansvarlig i strafferetten; er det sjelden en anke fører frem. Hvordan vil tapet av voldgiften påvirke det sivilrettslige søksmålet i luxenburg? Noen som vet?
Last79
24.10.2019 kl 08:18 5139

Og "Total assessment of damages owed to EAM" som skulle være med i dommen. Den beregningen var vel lovet å komme med denne dommen ?
tuja
24.10.2019 kl 08:46 5091

Reminder på hvor lavt EAM prises. Mcap på 100mill kr, og har verdier som nærmer seg 300mill kr. Da er kun 5mill eur lagt til grunn i hele den rettslige prosessen:

"I tillegg til salgsprisen på solparken og de 5mill eur, har de fortsatt 4 gjenværende solparker som har sin verdi. Iht en på xi er de parkene som ble solgt for 210mill kr(netto cash pluss kjøp av utestående gjeld) var de på 4,65 mW. De som fortsatt står i EAM`s portefølge, har en størrelse på 3,95mW. Så der ligger også verdier i bunn iht solparken. Hva de ville fått ved salg vet jeg ikke, men om de fikk 210mill for 4,65mW, burde det være mulig å oppnå 100-150mill for 3,95 mW.
Uansett, nå burde EAM være ett meget rimelig bet med kontantbeholdning de innehar, samt underliggende verdier i solparker, samt innkreving av 5mill eur. "

Konklusjon = billig.
Slettet bruker
24.10.2019 kl 16:08 4909

ikke overrasket, dommere i Italia er korrupte
Har sendt en melding til Retten med min private holdning til den med Info om at jeg mener de er korrupt
Last79
24.10.2019 kl 16:19 4848

Noen kloke hoder som har bry til å forklare betydning, litt grundig, av utdraget fra børsmeldingen. Jeg sliter med å forstå hva de prøver å si her. Det virker juridisk tungt å forstå:

"In the preliminary questions, the Court had rejected the request for exclusion,
as civil managers, of the two companies, noting that, in light of the elements
offered by the parties, it had to be considered, with the obvious limitations of
the preliminary ruling, that it was not possible to see a distinct subjectivity
of Aveleos with respect to the integrally holding companies of its social
capital and its actual administrators (Enovos Luxembourg for about 59 per cent
and Avelar Energy for about 41 per cent, as stated above): this resulted in
subsistence of an indicative framework indicative of the responsibility of
Enovos Luxemburg and Avelar Energy for the obligations assumed by Aveleos
through their managers, as they refer to them.
As a result of the judgment, the hypothesis formulated by the Court has not
found the necessary confirmation, as elements of denial, or at least doubt, have
emerged which do not allow us to believe that proof has been reached that
Aveleos was a mere legal shield of its members."
Redigert 24.10.2019 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 09:51 4637

Dette kan være årets kupp på dagens kurs?
De underliggende verdiene i EAM overstiger langt dagens kurs (solparker + verdien solparker solgt + 50 millioner i foreløpig erstatning + fremførbar underskudd + verdien av børsnoteringen + et juridisk solid krav som potensielt er verdt flere hundre kroner pr aksje).

Alt dette for kun 93 millioner?
Det er rett og slett latterlig billig og vil ikke overraske meg om EAM blir solgt innen kort tid kanskje til en lav kurs mellom kr 40-kr 60?
Slettet bruker
25.10.2019 kl 15:54 4490

ja du kan mene hva du vil du Tuja
Haussing er du ekstremt god på............................
tuja
25.10.2019 kl 16:06 4494

Tja, hva mener du?
Synestr du EAM er dyr tatt i betraktning at de fikk 210mill for deler av solparken(noe kontant, noe betaling av gjeld), de har fortsatt verdier i resterende solpark som bør ligge på +/- 150mill kr basert på salget i sommer, samt at de får inn 50mill kr(foreløpig) basert på kriminaldommen. Burde ikke være så vanskelig å forstå at det er værdt mere enn knappe 100mill kr. Tirsdag over helga kommer info-møte fra ledelsen. tror det er på sin plass.

Ellers, ha en god helg.

:)
Ticker
25.10.2019 kl 16:09 4489

Ikke kjans at EAM blir solgt for 60.-
Alle de store som har vært med ifra starten sitter med kurs rundt 85.-
Og hjelpen de har fått underveis økonomisk skal også betales tilbake i form av erstatning og her må de ut med en del kroner vil jeg tro om
de ikke fullfører rettsakene som skal gi penger i kassen (til slutt)
Slettet bruker
26.10.2019 kl 07:31 4311

Jeg er aksjonær. Så ikke noe er mer ønsket
En oppgang. Men har oså vært med
På dunder og brak i bunn før friskt i minne
Og selv om eam har store profiler
I aksjonær massen skal man ikke føle
En trygghet basert på det. De kriminelle har slik jeg
Oppfatter det fått en fot innenfor i retten i milano
Til fordel for seg ...

Det stinker Kortupt rett når man gir medhold om
At de er svindlet. Men nektes kansellering av kjøp
Redigert 26.10.2019 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Worth
26.10.2019 kl 10:26 4266

Meget skuffende utvikling for EAM ledelsen, har vell holdt det gående med rettsaker i over 5-6 år nå og tapt masse penger. I tillegg skal de slite med korrupte dommere og å tape voldgiftdommen som blir publisert før kriminaldommen.. for noe rot. Spørsmålet nå er veien videre, solparkene med mest cashflow er solgt, får de tak i 5meur fra 2 privat personer.. da skal uansett Therium ha de pengene. Desverre har dette tatt unødvendig lang tid og kommer til å fortsette.. Så hvor lenge varer cashen de fikk for solparkene? Høy R/R fortsatt i dette caset men ser ikke ut som det er travelt med å kjøpe EAM aksjer med det første? Liten vilje til forlik har det vell og vore..
Redigert 26.10.2019 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
tuja
26.10.2019 kl 11:07 4265

Tirsdag får vi nok vite mere, og muligens også litt klokere.

Viktor er klar i sin tale, ref en mail for kun en ukes tid siden:

Hei
Jeg registrerer at flere av våre aksjonærer mister motet. Dette er det imidlertid ikke grunn til - denne prosessen er langt fra over (slik jeg uttrykte i presentasjonen i august).
Vi er utsatt for grovt økonomisk bedrageri - godt beskrevet av kriminaldomstolen i Milano.
“Normale og lovlydige" folk ville jo ha funnet frem til en avtale for lenge siden - vi er åpenbart ikke i tvist med lovlydige mennesker - det er bare slik det er."
Stockand
26.10.2019 kl 15:51 4172

Det er lagt beslag i 30MEur så de 5MEur, er uproblematisk å få dekt, men de kan vell anke dommen, så ikke sikkert de kommer på konto ennå, men de kan vist nok kreves inn nå. Dommen bekrefter at Aveleos er økonomisk ansvarlig for deres handlinger. Og beløpet kan bli større etter at beløp for tort og svie blir satt av sivil dommer. MCAP er nå under 100 mill., mens verdiene i selskapet er betydelig høyere. Straks kan bare cash-beholdningen være over 100mill.
Redigert 26.10.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Stockand
26.10.2019 kl 15:59 4230


Beslag i 33MEuro.:
https://www.dn.no/jus/italia/avelar/enovo/solselskap-far-ta-33-millioner-euro-i-beslag/2-1-99171

« “Sentenced Akhmerov and Giorgi, together with the civil responsible Aveleos SA, to pay damages in favour of the companies EAM Solar Italy Holding srl and EAM Solar ASA, to be paid separately, with provisional payment determined at 5,000,000.00 euros, as well as reimbursement of court costs, which totalled 15,840.00 euros plus VAT and CPA, and 15% in the form of flat-rate reimbursement of expenses.” »

https://newsweb.oslobors.no/message/487457




Worth
26.10.2019 kl 20:34 4142

Det sies så, men EAM er ikke eneste selskap som har krav på de 30meur. Viktor var også usikker på hva som hva beslaglagt til EAM.
Stockand
26.10.2019 kl 21:01 4103

Har du dokumentasjon for dine påstander? Høres mest ut som om du har solgt deg ut, men angrer og er redd for at kursen skal fly fra deg. ;-)

« In May 2017 the Criminal Court of Milan ordered a conservative seizure on all assets connected to Marco Giorgi and Igor Akhmerov, up to the total amount of Euro 33 062 632.62 in favour of EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Hold- ing S.r.l. »
Redigert 26.10.2019 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Epsilon
27.10.2019 kl 07:40 3945

Jeg tror vitterlig ingen behøver å føle frykt for at kursen skal fly i fra en i denne aksjen.
Worth
27.10.2019 kl 10:39 3841

Kom fram på sist investormøte at det er kaos rundt garantibeløpet i voldgiftdommen. Kan høres på XI.
Slettet bruker
28.10.2019 kl 09:07 3594

Denne uken holder EAM en investorpresentasjon og en får utfyllende informasjon om status og veien videre. EAM er nå helt kjørt ned, de underliggende verdiene er betydelige så vil ikke overraske meg om det også skulle kommet et bud på selskapet?
HP17
29.10.2019 kl 15:24 3325

Har vært til tider fraværende, men å være vitne til dette uforstålige kursfallet i EAM er helt utrolig. Overkorreksjon de lux. Sannsynligvis for at noen selger med tap for å få realisert skattefradrag for 2019. Selv har jeg benyttet dagen til å laste mer opp i EAM. Selger ikke før det har gitt 150%-200%.
Nærmere "penger på gata" tror jeg ikke en kommer i det norske aksjemarkedet i dag.
HP17
29.10.2019 kl 15:24 3321

Har vært til tider fraværende, men å være vitne til dette uforstålige kursfallet i EAM er helt utrolig. Overkorreksjon de lux. Sannsynligvis for at noen selger med tap for å få realisert skattefradrag for 2019. Selv har jeg benyttet dagen til å laste mer opp i EAM. Selger ikke før det har gitt 150%-200%.
Nærmere "penger på gata" tror jeg ikke en kommer i det norske aksjemarkedet i dag.
Slettet bruker
29.10.2019 kl 15:33 3294

Vel , penger på gata er vel feil ord.
Det jeg stusser over er at hver gang Eam holder investor møte går kursen kraftig , ned, Det er enten noe galt med investorene eller selskapet ...
vil tro det er først nevnte her
Redigert 29.10.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Stockand
29.10.2019 kl 16:10 3242

Problemet er at det ikke er noen milepæler innen uoverskuelig fremtid.
« We expect the Court’s decisions to be appealed and consequently the criminal proceedings in Milano to continue into 2020 and onwards.»

Ikke driver de noe særlig med solceller som de fleste av investorene har investert i heller.
Burde refinansieres og starte med solceller som hovedgesjeft.
Redigert 29.10.2019 kl 16:11 Du må logge inn for å svare