Udugelige analytikere !

Slettet bruker
DNO 01.10.2019 kl 23:59 1554

Nå er olja under det den var før angrepet i Saudi Arabia. Analytikera var fort ute og sa kursmål 80-100$ men den skulle nok ikke igjen under 65$ pga risikopremie med usikkerheten i Persia bukta.. hvordan kan de ha jobb og bomme så mye og samtidig kalle seg eksperter. Omdal var fort på forsiden til HO og snakket om pris på 100$ etter angrepet, den mannen har jo aldri rett, bommet alltid også på Dno. Fatter ikke at slike har fremdeles jobb som ekspert, burde jobbet på lager en plass.. jeg treffer jo mye bedre men er bare amatør. Disse Analytikera bør se seg i speilet ikke bare en gang...
Redigert 19.01.2021 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 07:33 902

Deler din oppfatning hva ekspertene gjelder. Brent meg på dette før som alle andre. Egne vurderinger er vel så gode og den berømte magefølelsen bør man lytte til.

Det som gjerne skjer ved en hendelse som i SA er at flere analytikere kaster seg ut i media der de tenker høyt, tror, frykter, tipper osv. Før de faktisk har mulighet til å beregne sannsynlige konsekvenser. De uttaler seg ofte på veldig tynt grunnlag det første døgnet eller to. Men sånn er dynamikken i nyhetsbildet og vi mennesker kjøper wow-oppslag. Selvsagt mye bedre om de først gjorde det jobbtittelen deres tilsier. Tok en analyse først og det grundig. Men da måtte kanskje tittelen vært "grundig analytiker" og nyhetsbildet ville blitt mer nøkternt og kjedelig. Det tryggeste er å ta alle slike uttalelser med en klype salt de første døgnene. Man kan ri bølgen som kommer, for den vil som regel komme. Men å basere en lengre strategi på slikt prat er ren gambling.

Ellers er det jo ingen hemmelighet at meglerne ser på sine kunder som underlegne. Det er jo forsåvidt ganske naturlig. Man setter hverandre i bås ut i fra ståsted. Serien EXIT kunne vært en sunn korrigering av folks oppfattelse av NOE av det som foregår i finansverdenen. Dessverre er det en komedie som de fleste neppe tar særlig høytidelig. Justisen innad i disse miljøene er uansett knallhard. Med så mye penger involvert kan de fleste tøyles til stillhet, dermed forblir dette et lukket miljø for de aller, aller fleste. På en annen side, det blir som med utsagnet om pølser og politikk. Det er mye man kanskje ikke ønsker å vite for mye om...
Slettet bruker
03.10.2019 kl 01:04 1014

Stol aldri på en analytiker, aksjemarkeder er så uforutsigbart at det finnes ingen experter. Det var jo reine dommedagen i SA men nå er det tilbake til normalen og det gikk fort, Analytikera bommer grovt igjen ))
Fluefiskeren
02.10.2019 kl 10:42 1265

Neglisjer dem. Da jeg begynte å handle aksjer var de i stor grad styrende for mine valg. Særlig hvis det var flere som anbefalte omtrent det samme. Flere eksperter med kjempelønn kan da ikke bomme når de er enige tenkte jeg. Joda, det kunne de. Det gikk ikke så lang tid egentlig før jeg valgte å se borte fra dem. Det var jo mye snakk om de hadde en agenda. Husker e-poster mellom ansatte i Pareto ble fanget opp og lesingen var skremmende. Her latterliggjorde de kundene sine som kjøpte aksjer i selskap som analytikerne ikke ville ta i med ildtang men likevel anbefalte. Masse agendaer og samarbeide i meglerhusene som strengt tatt er ulovlig mellom avdelingene. Lokkede skott ble det kalt.

Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam. Ikke alle er råtne egg, men NRK serien Exit er nok tatt på kornet selv om den muligens er overdrevet,

Når det gjelder oljeprisen blir det nesten som gjett på et tall. Jeg godtar at dette er veldig vanskelig og oljeanalytikere som treffer blir genierklært helt til de bommer. For meg er det helt utrolig at folk blar opp penger for dette og at analytikerne mottar en kjempelønn for noe som de egentlig sier at avhenger av en masse ting de ikke kan forutsi. Kjempelønn for hva?

Derfor stoler jeg på meg selv. Det betyr ikke at jeg er dyktigere, men da har jeg ihvertfall bare meg selv å skylde på og slipper å føle meg lurt. Da er det surt å bomme grovt, men jeg blir i hvertfall ikke bitter på noen.

Jeg ser faktisk en trend i at de følges mindre og får stadig mindre å si. På samme måte som de såkalte bjellesauene gjør det. Det er et sunnhetstegn.

Redigert 02.10.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Vikpat
02.10.2019 kl 10:14 1310

All those guys who call themselves analysts, experts, etc. have their own interests and agendas.
Otherwise how the hell is it possible that one is speculating the price of one stock +XXX% and another is -xxx% and still they both of themself call themselves experts.
This is all about the game of speculations, opoptimismpessimism and, fear, the loser is often the investors who just blindly believe in those experts.
Only guys with patience will be the one who wins in this game.
One should believe in the company he/she is making an investment and should do his/her own study before investment.
Redigert 02.10.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
pengex
02.10.2019 kl 00:21 1515

Noe må jo pressa skrive om. Alltid noen som har en mening om noe. Bitcoin går i 100k, boligkrakk,oljetiden er over ,hydrogen er livet,osv.....