Nodl ligner mer og mer på Sevan drilling.


Når jeg sier det, mener jeg seriøst.

Sus
Fru Blom
abbos
02.10.2019 kl 09:15 1947

Var ikke du tungt inne i Sevan Drilling , tulle lulla ?
Fru-Blom
02.10.2019 kl 09:25 1934

Ja, en kort periode. Fra sommeren 2016 til January 2017. Da var jeg topp-20 aksjonær.

Sus
Fru Blom
pasoc
02.10.2019 kl 10:42 1886

De har to rigger på kontrakt allerede, og den første starter i slutten av denne måneden. De siste 3 er det god tid på å få til noe med.
Sevan stod i forpliktelser til Seadrill og gikk dermed tapt, men Nodl har ikke det.
Samt at de har kjøpt flåten til nesten 50 % rabatt. rigg er ikke gull, men går denne tapt kan du avskrive alt innen rigg og verden har sluttet å forbruke olje.
Redigert 02.10.2019 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Fru-Blom
02.10.2019 kl 14:23 1793

Mange andre hadde også  bastante og bombesikre meninger om Sevan drilling.

Sus
Fru Blom
pasoc
02.10.2019 kl 14:47 1774

Hvor har Nodl forpliktelser til Seadrill ?
Sevan hadde Seadrill som garantist og kausjonist, dermed gikk det slik.
Tror du får lese deg litt mer opp her fru suss.
Du hadde selv aksjer i Sevan ser jeg så ikke rart at du er bitter, men en fordel å lese rapporter så slipper du slikt.
Nodl har snart to rigger i drift og inntjening og ingen samrøre med seadrill, hadde det vært det hadde jeg ikke kjøpt selv.

Dette er nå riggaksjen med størst potensiale. Når begge semiriggene har begynt på kontraktene blir cash flowen formidabel og vi kan forvente utbytte. Nodl har mye lavere breakeven enn de andre riggselskaper pga den store rabatten de oppnådde da de kjøpte riggene. Vil tro de også er i samtaler med operatører angående boreskipene. Selve riggene vil også stige i verdi.

Det er mer interessant å se på cashflow i NODL, når to kontrakter er på plass og er klar for oppstart. Med rater på henholdsvis 290 og 330 iht Bassøe, opex på 150, G&A på 10 og rentekostnad pr dag på 50 sitter de igjen med cashflow på i snitt 110 000 USD pr rigg pr dag eller totalt litt over 80 MUSD/år. Om rigger med utstyr avskrives over 25 år i snitt blir avskrivningen for to rigger 32 MUSD/år, resultat før skatt blir da rundt 50 MUSD eller kr. 3,70 pr aksje.

Det vil si at de to riggene alene forsvarer dagens kurs og mer til, siden de under bygging kan selges og eliminere all gjeld. Men det er all grunn til å anta at det er mer lønnsomt å sette dem i drift i et marked med økende rater som forventes i 21/22.

Min konklusjon er at NODL er betydelig undervurdert. Det ligger betydelig oppside på både rater og økende nav. Det skjer ikke fort, men det skjer. Mira starter på kontrakt i slutten av måneden og West Bollsta i første halvdel av 20. Er alle oljeaksjer med ett blitt "svarteper ?". Tror faktisk først børsene vil korrigere ned 5 -7 % nå i oktober før det blir roligere igjen. Gikk nok inn litt for tidlig, men trodde ikke alle ble pessimister over natten når pengene nå begynner å komme. At denne følger kursen til Seadrill er hinsides.

Redigert 02.10.2019 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
danmark1
02.10.2019 kl 15:12 1745

Det må være et forsøg på at udnytte den dårlige stemning, i håb om at komme billigere ind. Den går ikke Fru Blom
Fru-Blom
07.10.2019 kl 13:50 1474

Dessverre skal det mye til for at aksjekursen ikke faller under 10 kr i løpet av et pr kvartaler fram i tid. Noe som er mer enn halvering av dagens aksjekurs på (23-25)kr.

Sus
Fru Blom
Redigert 07.10.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare

Ja du får shorte da siden du er så sikker. Vi heier på deg
danmark1
07.10.2019 kl 17:24 1356

Problemet er, at de, der shorter, er kommet for sent igang. Vi ser deres desperation i flere aktier i offshore. Det kommer til at vende med et brag, som vi ser i tank.
R19
07.10.2019 kl 17:47 1325

West Cobalt Inc., the 100% owned subsidiary of Northern Drilling Ltd (the
"Company" or "NODL"), has today notified Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd ("DSME") that it has cancelled the resale contract for the 7th generation ultra deepwater drillship West Cobalt due to various reasons including repudiatory breach of contract by DSME.
West Cobalt Inc. has made advance payments totalling approximately $49.2 million under the contract, and will claim a refund of the instalments paid, plus interests and damages.
R19
07.10.2019 kl 17:47 1324

Nå skal vel shorterne blø.
Surik
07.10.2019 kl 17:48 1321

Det tas ikke levering av Cobalt Explorer likevel, Northern Drilling krever full tilbakebetaling av innbetalte beløp.
Fru-Blom
07.10.2019 kl 18:03 1268

Det kan bli dyrt å vinne en rettssak.

sus
Fru Blom
pasoc
07.10.2019 kl 18:22 1237

2 supermoderne rigger snart på arbeidskontrakt, avbestilt en som er for usikkert, og to gjenstående boreskip. Dette blir knallbra tenker jeg.
Godt vurdert av Nodl i markedet og får de tilbakebetalt noe for Cobolt er det mye mer enn jeg regner med. Nå synes jeg det lysner fort her:)
Redigert 07.10.2019 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
R19
07.10.2019 kl 18:54 1187

Tror nok fredriksen systemet vet hva de driver med når de kansellerer en kontrakt. Det er ikke første gang de gjør det, og tror ikke DSME har lyst til å bli uvenn med Fredriksen heller. De kan nok selge denne riggen til noen andre.
R19
07.10.2019 kl 20:16 1091

Selskapet vil nå eie 4 rigger, 2 semier med kontrakt og 2 drillship med levering 2021. Total gjeld vil da være ca 800 mill USD. Det er veldig lite når de 2 semiene er verdt ca 1000 mill usd. Hva er kursen i morgen nå som gjeldsspøkelse er borte? Jeg tror at nodl skulle klart seg også med 3 drillship, men med markedet slikt det er i dag er det bra å være litt konservativ.
Redigert 07.10.2019 kl 20:29 Du må logge inn for å svare

Kan slå begge veier...
2 årig rettsprosess med tap og store kostnader eller en innrømmelse og aksept fra verftet med utbetaling rimelig raskt hvis de har likviditet til dette...!?
Spennende blir det...
Mvh.
joneug
07.10.2019 kl 21:37 993

Gjenstående CAPEX er 570 mUSD og total gjeld vil være minst 970 mUSD på fult levert basis. Gjeldsspøkelse er i alle fall mindre skremmende. Gitt eksempelvis Trøims Sete Brasil kjøp til 300 mUSD for fire rigger (med ukjent gjenværende CAPEX), er du fremdeles sikker på at de to HSHE riggene er verdt 1 milliard?
R19
07.10.2019 kl 21:39 983

Tvilsomt, det er annerledes når rigger er bestilt for dobbel pris av hva de er verdt slik som det var da mange rigger ble kansellert i perioden 2013-2016. Dette drillshipet er "kjøpt" til 350 mill usd, og denne prisen kan de nok også få i dagens markedet. Tror nok dette bare blir en formalitet.
R19
07.10.2019 kl 21:42 970

Det stemmer ikke. De 2 drilllshipene er kjøpt for 296 pr stykk, totalt 592, men så er det betalt inn 30 prosent. Gjenstående capex er 414 mill usd.

Riggene trøim har kjøpt i brasil må han bruke over 1000 millioner usd for å få i drift.

West mira og West bollsta er HE rigger som er beregnet i nordsjøen og de er priset til ca 500 pr stykk. Odfjell og Transocean betalte over 500 for sine tilsvarende rigger. Trøim sine rigger er beregnet for Brazil. Rigger i nordsjøen er mye høyere priset. I følge Bassoe er West mira verdsatt til : 487-539 mens West Bollsta 478-528.
Redigert 07.10.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

1000 milliarder var mye for å få noen rigger i drift ;)
R19
07.10.2019 kl 22:15 915

:) er endret til 1000 mill usd. Har lest litt for mye fra statsbudsjettet idag.
Redigert 07.10.2019 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
joneug
07.10.2019 kl 22:35 886

Kjøpt for 600, betalt 180; gjenstående 420. Mobilization; 50 mUSD/skip, pluss 50 mUSD for Bollsta. Så kan du legge på en 25 mUSD eller der omkring for tjenester kjøpt av Seadrill ifm. oppfølging for resterende byggeperiode.
Totalt minst 570 mUSD gjenstående CAPEX ekskl. Cobolt. 520 dersom NODL vinner frem med hevingskravet for Cobolt.
NODLs HSHE rigger har en rate på +/- 300/dag, det samme som Sete riggene. Så skal man se på en DCF vurdering så bør de prises relativt likt.
Det sagt, jeg eier NODL - dessverre.

"Totalt minst 570 mUSD gjenstående CAPEX ekskl. Cobolt. 520 dersom NODL vinner frem med hevingskravet for Cobolt"

+ en milliard dollar i gjeld er ikke gunstig.

sus
Fru Blom
R19
07.10.2019 kl 22:50 854

Kan ikke sammenlikne en kortidskontrakt og en langtidskontrakt, og magni avtalen er spesiel og ikke konsensus for markedet. HE markedet er også på vei opp, og det snakkes nå om rundt 400.000. Trøim har gjort en veldig bra deal med de riggene, men ingen tilsvarende rigger/avtaler der ute. Det er vel liten tvil om at trøim kan selge disse riggene for langt høyere pris når de er på kontrakt hvis alt går etter planen.

Uansett så er HE riggene verdt rundt 500 mill usd pr stykk. Nå vil West mira og West Bollsta generer endel cash før levering av drillshipene derfor vil gjelden være under 1 milliard usd.
Redigert 07.10.2019 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
joneug
07.10.2019 kl 22:59 838

Summen blir 1 milliard dollar på fult levert, ready to drill, basis. Det er korrekt. Men det gir en LTV på 71%, eller 62% om du kapitaliserer aktiverings- og mobiliseringskostnader. Burde fint gå an å refinansiere, i alle fall når du vet hvem største aksjonær er og hans vilje til å stille opp for egne selskap. Med kontrakt før levering vil det ikke være noe problem å finansiere gjenstående forpliktelser med en sunn NIBD/NTM EBITDA.
hill
08.10.2019 kl 10:56 574


Når største aksjonær nylig har kjøpt 800000 aksjer til kr 27,0573 pr stk., bør det vel være fornuftig å gå inn på dagens kurs, til ca kr. 24.50?
R19
08.10.2019 kl 11:42 511

Ja, en kommer billigere inn en Fredriksen men det er umulig å si om det blir et bra kjøp. Fredriksen har tydeligvis gjort et dårlig kjøp på 27. Nå har Fredriksen lange briller og han like å kjøpe når han mener det er billig og P/B er veldig lav.
Redigert 08.10.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare