IDEX : Dette mener både Idex og Mastercard er et gjennombrudd

Slettet bruker
IDEX 02.05.2018 kl 23:13 35662

Dette mener både vi og Mastercard er et gjennombrudd for å rulle ut globalt


dex-kursen gjør et solid hopp på børsen i dag, opp 20 prosent på det meste, etter at Mastercard sendte ut en melding om et gjennombrudd på 1. mai. Selskapene begynte testing av nye betalingskort utstyrt med Idex sin fingeravtrykksleser i april i fjor. Nå kommer en løsning som kan gjøre det langt enklere å nå ut til millioner av kunder.

– Dette mener både vi og Mastercard er et gjennombrudd for å rulle ut biometriske kort globalt, sier Charlotte Knudsen, direktør for investorrelasjoner og kommunikasjon i Idex.

Nyheten er et lite plastetui som er utstyrt med et batteri. Batteriet er svært lite, men det skal løse et stort problem.

Fjerner sperre
De nye kortene med Idex sine fingeravlesere skal kunne brukes uten at man slår inn noen pinkode, omtrent som man nå åpner mobiltelefoner med tommelen. Men Idex og Mastercard har en ekstra utfordring som man ikke har på mobil.

– På en mobiltelefon registrerer man jo fingeravtrykket når man får telefonen, men i et kredittkort med fingeravtrykkssensor har man ikke noe batteri, sier Knudsen.

Les også: Her er fremtidens betalingsmetoder
Den nye løsningen skal gi kortet nok strøm til å registrere brukerens fingeravtrykk. Uten dette kunne kundene blitt nødt til å besøke en bank for å registrere fingeravtrykket, og dette kunne blitt en stor hindring. Knudsen sier dette har vært en viktig utfordring, som måtte løses.

– Mastercard skriver at dette er en viktig brikke for utrulling av kortet og det mener vi også. Hele poenget er at korene skal være enklere å bruke og sikrere, og det er ikke så praktisk hvis du må gå i en bank for å ta det i bruk, sier Knudsen.

Billigere enn porto
Knudsen ser nå for seg at denne plastlommen kan sendes i posten, gjerne separat fra kortet, omtrent slik kort og kode har vært sendt ut i Norge.

- Er det dyrt?

-Nei, det koster kanskje mindre en portoen, sier Knudsen om batteriet.

Knudsen sier konkurrentene er i gang med pilottesting nå, men at Idex fullførte slike tester med Mastercard i april i fjor. I desember startet sertifiseringen av kortene, en oppgave Mastercard er ansvarlig for. Det finnes ikke noen kort på markedet ennå, og det har vært en lang vei å gå.

Lang vei
Allerede i 2010 hadde selskapet som mål å få teknologien ut i markedet til kunder, og mot slutten av året gikk aksjekursen til himmels etter at de mottok en viktig pris. Målet var klart – å få fingeravtrykksleseren inn i alle betalingskort fra de største utstederne.

– Det er ingen hemmelighet at vi ikke har hatt så store inntekter, men vi satser på betalingskort og det mener vi vår teknologi er spesielt godt egnet for, sier Knudsen.

Hun sier deres avleser kan lages i bøyelig plast, mens konkurrentene har større deler av brikkene i stivt materiale.

Les også: Ble belastet for 36.000 kroner på ni minutter på polsk strippeklubb
Nå sikter selskapet mot at de første sluttkundene skal ha kortene i andre halvdel av 2018.

– Når håper dere millionene begynner å rulle inn?

– Det er vi forsiktig med å si. Vi gir ikke noe guiding på tid eller volum. Vi er overbevist om at det kommer til å skje men vet ikke når det tar av eller hvor store de første volumene vil bli, sier hun.


Hun forteller at kortene som nå sertifiseres ikke er kontaktløse, de krever at man setter dem inn i en avleser. Men hun sier selskapet skal i gang med pilottesting av kontaktløse kort, og regner med at dette vil gå enklere og raskere.

– Det er ny teknologi, og det er hele tiden nye utfordringer man må gjennom, men vi regner med det går raskere nå, ettersom vi allerede har vært gjennom prosessen på kontaktbaserte kort, sier hun.


https://www.dn.no/nyheter/2018/05/02/1036/Finans/-dette-mener-bade-vi-og-mastercard-er-et-gjennombrudd-for-a-rulle-ut-globalt
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
25.05.2018 kl 10:57 12887

Kan vel ikke si annet enn at utviklingen så langt i dag har vært helt som forventet. Siden det snart er helg, sommerværet er godt og "Havutsikt" er i perlehumør, vil jeg berolige truseskvetterne med at jeg tror vi får et aldri så lite oppsving mot slutten av børsdagen.

Nevnte jeg Alelion Energy Systems AB (ALELIO)?

;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
25.05.2018 kl 11:05 12836

Ellers så tiltrer jeg fullt og helt "Reserven" sitt innlegg av dags dato kl. 01:00.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 11:33 12790

Ja.

Innleggene fra Havutsikt/Reserven er absolutt nyttige, synes nå jeg :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 13:22 12728

RE: Havutsikt 25.05.2018 kl 10:57
Høres ut som du har posisjonert deg for en IDEX trade  ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
25.05.2018 kl 13:41 12815

Nei, på ingen måte. Kommer ALDRI mer til å handle aksjer i dette useriøse selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 15:06 12776

Selv sier jeg aldri nei til en "safe" trade, og noen raske lapper.
Vurderer IDEX når emien er kjent.

Ellers nærmer det seg nå sesongåpning for kjøp av utbytteaksjer. Min favoritt er NONG - egenkapitalbeviset til SpareBank 1 Nord-Norge. I år var utbyttet 4.00. Blir det neste år 4.20, og en kan få NONG på 57, er det en direkteavkastning på nesten 7,4%. Et alternativ er å selge NONG 1-3 uker før den går ex utbytte (i år rundt 67.50), og så kjøpe minst 10% billigere tilbake i mai-juli.

Mange utlendinger kjøper NONG om høsten, sitter til etter utbyttet, og selger så. Gjør at egenkapitalbeviset/aksjen normalt sett har betydelige årlige sykliske svingninger. Hatt/longtradet NONG i snart 30 år, og det har vært en fantastisk reise. De samme sykliske svingningene gjentar seg nesten hvert eneste år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
25.05.2018 kl 18:24 12710

Har du vurdert aksjekuponger?
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 18:24 12711


Den Reservasjonsløse Luksusutsikt vil dere oppleve i KOA som gjennom de siste 4 kvartal har overgått seg selv hver bidige gang.

Kursen i KOA har imidlertid stått standstill gjennom 2018, men Reserver en smule tid og se at selskapets Utsikter tar luven av det meste.

Idexkursen tror jeg vil jumpe bra opp, og ned, men KOA er et mer steady bet.

Jeg deler dette innsyn med dere, like generøst som dere deler synspunkter med meg og alle andre her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 19:42 12673

RE: Havutsikt 25.05.2018 kl 18:24

Takk for tipset. Har vurdert produktet MANGE ganger, men så langt ikke funnet lykke-kupongen for meg, men tar gjerne imot noen stalltips.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 20:29 12644

Reserven.

Min erfaring gjennom et langt liv er at man verken bør forelske seg i aksjer eller pappmennesker på nett. Det vil ofte representere en midlertidig og forførerisk kjærlighet som til syvende og sist vil kunne munne ut i hat; både mot papiret, og mot mennesket.

Særlig hatefullhet vil kunne oppstå om det er penger inne i bildet, og hvor man har fått på pungen - så det svir.

Det er jo derfor jeg tilbyr både deg og Havutsikt et surrogateliksir gjennom Kongsberg Automotive som nå er undergitt skjult, systematisk oppkjøp.

Men selv behandler jeg KOA, og alle andre papirer som bl.a. Idex, med største kjølige stemoderlighet.

Jeg er jo grådig og bare her for å tjene penger, ikke for å kaste bort dyrekjøpt tid med renkespill og glede over å se andre lide tap en selv har måtte lide seg gjennom.

Vær så menn, ta fortjeneste i KOA, som neppe vil svikte dere på noe svikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2018 kl 21:03 10452

Pretor, jeg har også et langt liv bak meg, og kan si meg enig i flere av betraktningene dine.

Derimot kan jeg IKKE se at "Kursen i KOA har stått standstill gjennom 2018". Den har kjørt berg-og-dal-bane, og det ganske heftig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
26.05.2018 kl 00:55 10407

Til: Reserven

Du kan jo starte med å holde et våkent øye med månedsrapportene for disse aksjekupongene:

http://norsenet.no/manedsrapporter-aksjekupong/

Selv har jeg høstet svært gode erfaringer med aksjekuponger, men foretrekker nok å kjøpe dem når børsklimaet ikke er så hett som i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2018 kl 11:57 10332

: )

Du har rett i det, Reserven, at KOA ble undergitt salgspress for 2 måneders tid siden. Det er blitt spekulert i at MSI stod bak for å manipulere kursen i KOA ned. Nå i dag har vel MSI en større KOA-portefølje enn noensinne, og KOA ligger i en sterkt stigende trend hvor innsideporteføljen er rekordhøy. Det foreligger kursmål i KOA fra NOK 14 og opp. Ikke som IDEX hvor vel de profesjonsbaserte kursmål fortsatt ligger rundt 3X dagens kurs. Jeg tok for øvrig et større bet i IDEX i går basert på innleggene fra deg og Havutsikt.

Vi får så håpe det går oss alle riktig så vel i aksjemarkedet !



Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2018 kl 23:10 10230

Pretor, lykke til i IDEX.

Siste "allmenne" emi IDEX hadde, var i april 2013. Og det var en KRISE-emi. Uten den hadde IDEX ikke eksistert i dag. Styret vurderte seriøst å gi opp og legge IDEX ned, men bestemte seg til sist for å forsøke "gjenopplivning".

Alle 4-5 senere emier + 2 warrants innløsninger har alle vært mot ÉN investor - Smart Riches (2 eller 3 emier), Invesco (emi + warrants) og Woodford (emi + warrants). Disse pengene tar slutt i 2019-Q1.

Neste emi, som "helt sikkert" kommer til uka, mest sannsynlig på mandag, blir en emi hvor ALLE med nok penger kan delta. Slike emier lokker til seg lykkejegere som kun er ute etter en kjapp fortjeneste og selger så fort kursen er noen øre over emi kursen. I siste THIN 2.50 emi, 19.10.2017, gjorde det at kursen etter emien ikke kom over 2.70, og i løpet av en måned duppet ned til 1.80 - til tross for at meglerhuset (CAR) som var ansvarlig for emien, støttekjøpte over 20 mill aksjer i markedet

Mitt tipp er en IDEX emi på 200-300 mill aksjer á 3 kroner. Da blir det 2 transjer, en på 54 mill aksjer (10% av dagens aksjekapital) pluss en på resten etter EGF godkjenning.

Er IDEX styret og ledelsen smart, får KUN langsiktige aksjonærer (Invesco, Woodford) aksjer i transje-1, og alle andre i
transje-2. Thinfilm ledelsen og styret var ikke så smart, så masse lykkejegere fikk aksjer i transje-1, og solgte kursen ned til under 2 kroner før de i transje-2 fikk aksjene sine.


Siste 2 NEXT emier ble fullstendig ruinert og knust av lykkejegere:

06.02.2017 sluttet NEXT på 139.50 - og kunngjorde etter børsslutt en PP.
07.02.2017 08:00 offentliggjorde NEXT at emien ble på 134.00. Kursen falt umiddelbart under emi kursen, og har siden aldri vært over, ikke engang intradag.

21.03.2018 sluttet NEXT på 47.30 - og kunngjorde etter børsslutt en PP.
21.03.2018 23:24:01 offentliggjorde NEXT at emien ble på 42.00. 22.03.2018 falt kursen umiddelbart under emi kursen, og har siden aldri vært over, ikke engang intradag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2018 kl 23:23 10211

RE: Havutsikt 26.05.2018 kl 00:55
http://bit.ly/2018-05-26__DN_15__Hedgefondforvalter-shorter-utbytteaksjer

Noen formeninger om HUNT og VISTIN?
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2018 kl 23:49 10192

Pretor,
Et mareritt scenario for deg og alle andre som har kjøpt IDEX rundt 3 kroner, i tro på en rekyl, vil være en emi godt under 3 kroner, f.eks. 2,50 med rep-emi. Da komme IDEX kursen med stor sannsynlighet aldri i nærheten av 3 kroner igjen, mm IDEX lykkes - hvilket ikke er særlig sannsynlig.

Personlig har jeg liten tro på en emi særlig under 3 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 12:46 10085

Takk for at du atter en gang deler berikende synspunker med oss andre her, Reserven.

Jeg har selv fulgt IDEX "i alle år" ( og for så vidt Thin ), men ikke forholdt meg til IDEX før nå. Du har i likhet med Havutsikt vært en svært flittig skribent her på HO. Med din misjon, og med ditt budskap. Det er sikkert fler enn bare jeg takknemlig for :)

Først vil jeg si det er helt korrekt at jeg opptrer som lykkejeger, både i IDEX som i annet. Hva er ellers aksjer til for.... Ren lottounderholdning,via aksjekuponger... ;)

Det er naturligvis ingen "sannhet", slik du profeterer, at det nødvendigvis kommer en emisjon denne uken slik du og Havutsikt teppebomber forum med. Ei heller med det første. Men jeg har stor respekt for din antagelse, og derfor ikke gått inn i IDEX før den nå havnet på 2-tallet :)

Nå skal jeg gi deg en aldeles beskjeden wakeup-call: Jeg har stor tillit til såvel MasterCard og øvrig bankvesen som i klare ordelag bekjenner seg til IDEX' teknologiske langseilas. Jeg tror, simpelthen, vi står foran et snarlig gjennombrudd og at IDEX på dette nivå er et turnaroundcase.

Jeg forstår imidlertid lite. Herunder forstår jeg ikke hvorfor ledelsen i IDEX, med innsidekjøp godt over dagens kursnivå (tross rimeligere kjøpsopsjoner) skulle finne det for godt å emittere uten først å konstatere en ikke rent liten sterkt kursdrivende nyhetsflom som underbygger selskapets fortreffelige teknologi som hegnes om av de største finansaktører.

Jeg håper så Reserven, at du og Havutsikt unner IDEXaksjonærene en etterlengtet reprising av IDEX, og at også dere to sine egne aksjeinnehav bringer største hell og lykke :)

For øvrig minner jeg igjen om caset KOA som nettopp vil utbringe stor profitt overfor selskapets langsiktige aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
uværet
27.05.2018 kl 14:05 10057

Hvis noen hadde kappet av en finger og krevd at du ga dem pin koden, så er jeg ganske sikker på at de fleste ville sagt koden før neste finger gikk tapt. Dessuten må tyven ha rett finger til fingeravtrykk. 10% sjanse, 3 forsøk er 30% sjanse, så er kortet sperret eller beslaglagt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 15:40 10019

De vi trenge penger på et tidspunkt, ja.

Når de har partnet opp for leveranse hvor man er usikker på om det blir millioner eller milliarder i volum, så er det verden som lekegrind. De er i et superlønnsomhet, vekstmarked med den beste kundeprofilen. Grunnet aksjonærsammensetningen, vil det være naturlig at man søker strategisk samarbeidspartner for videre ekspansjon, fremfor å hente penger .Dette er da et spill på at man lykkes med volum ut i markedet, og at man får inn en ny eier. Alternativt, at dette blir superlønnsomt eller en hype i løpet av 6-9 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 18:11 10009

RE: Pretor 26.05.2018 kl 12:46

Unner deg og alle andre IDEX aksjonærer både kursoppgang og reprising, men har LITEN tro på det!

1:
Kommer det ingen emi til uka, har jeg tatt feil. Det har jeg da null problem med å innrømme. I motsetning til nesten alle andre HO skribenter, er jeg hverken feilfri eller allvitende.

2:
I 22 år har IDEX holdt markedet og sine aksjonærer for narr med meldinger hvor i beste fall et par % hadde rot i virkeligheten. Husker ennå koffertlås avtalen med garanterte inntekter på titalls-millioner som IDEX brukte for å kjøre enda en emi. 5 år senere var IDEX dreist nok til i en årsrapport å skrive at koffertlås avtalen levde i beste velgående og at de STORE inntektene i fra den SNART ville komme.

3:
Insidere har ikke lov til å handle med inside info, men kan handle på tro, håp og forventninger. Tar en med styremedlemmers kjøp av IDEX aksjer for (deler av) styrehonoraret, har det de siste 4 årene vært over 20 inside kjøp i IDEX. Ikke ett av dem har senere vært etterfulgt av en melding som berettiget inside kjøpet. Forteller at IDEX insiderne er en naiv gjeng som konsekvent feiltolker de signalene, de får i fra de firmaene de samarbeider med.

4:
Antar at du også leser innleggene til Gi_Fan. Jeg "kjenner" ham, bakgrunnen hans og hva han jobber med. Han vet bedre enn de fleste andre her hva han snakker om, og har i sine vurderingen av IDEX og THIN (sin teknologi) hatt mer rett enn noen andre, nær 100%. Anbefaler at du leser dette innlegget hans:
http://forum.hegnar.no/post.asp?id=22078860
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 19:21 9918

Takk for ytterligere god og interressant informasjon, Reserven.

Tro meg, jeg setter virkelig pris på ditt brennende engasjement. Både i IDEX og tilsynelatende i Thin.

Sistnevnte selskap, Thin, skal jeg ikke vie kommentarer her på IDEXtråder. Men til ren orientering skal jeg dele med deg at jeg virkelig var en av de aller første OPTICOMaksjonærer, og som ikke beklager meg over kursutviklingen derfra og senere til Fast/Thin.

Nå har det seg slik at jeg ikke nødvendigvis anser din forhåndsfastsatte emisjon i IDEX som en negativ faktor. Jeg er snarere tilbøyelig til å anse eventuell emisjon på 2kronersnivå som et kjærkomment bidrag for å understøtte selskapets eksistensberettigelse med sikte på å komme i havn med langsiktige storkontrakter med Mastercard, Amazon, og for den saks skyld Cryptoveksling. Du er sikkert enig med meg i at IDEX' forretningsmuligheter er legio :)

Det vi alle lærer av historien er en eneste ting: Historien gjentar seg aldri.
Det er gitt nye kort i nytt marked, jacta aleanta est.
Man står utenfor, eller innenfor.

Jeg vet jo ikke hva du satser på i aksjemarkedet, Reserven. Du er vel ikke short i IDEX, gud bedre....
Så fortell oss i stedet hvordan vi ikke bare skal unngå å bli fattige, bortsett fra gjennom IDEX.

Fortell oss så hvordan å kunne bli rik. Du har jo selv fått mitt oppriktig beste stalltips i KOA.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 19:54 9874

Kom inn i OPC på 50 kroner, i 1998 tror jeg det var. Var en fin reise  :)

Da jeg emigrerte fra Norge på 80-tallet, har jeg vært lite investert i norske aksjer:
http://forum.hegnar.no/post.asp?id=20168931
Solgte FING-B rundt 100.

Har "alltid" vært investert i US high-tech, men har nå for bl.a. INTC og MSFT "alltid" salgs knappen innen rekkevidde. Mitt beste kjøp noen sinne var 100 aksjer i MSFT IPO i 1986, som jeg med flaks solgte i 1999 og 2000. Kjøpte meg inn igjen 10 år senere. For utbytte har jeg et assortert utvalg norske bank aksjer.

Etter at jeg solgte meg ut av THIN i mars og april (og siste rest i begynnelsen av mai), puttet jeg i mars en pen slump i HUNT, i april en annen i STB og denne uken en tredje pen slump i VISTIN. Trader av og til litt NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 20:32 9828

Du har så visst en enestående fartstid, Reserven :)

Våre veier kan ha krysses ;)

Men vi går nå hver vår vei hva gjelder IDEX.

Jeg har ingen visshet om veien videre hva gjelder IDEX. Slik som du tidligere har spekulert i tekno, fortsetter jeg med samme spekulasjoner i emnet. På sikt vil kursen gå ned, eller opp, og fasit vil bli gitt for IDEX.

Kanskje får vi en panisk emi, slik du spår. Og kanskje får vi gjennombruddsnyheter som virkelig setter IDEX på kartet. Selv sitter jeg ikke på innsideinfo, og har ingen visshet om veien videre. Jeg bygger i stedet på sammensatt skjønn.

Fortsatt hell og lykke - Reserven :)



Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2018 kl 20:52 9795

Ingen kan se inn i fremtiden, heller ikke jeg, men det er lov å spekulere.

Begynner så smått å bli skeptisk til bank aksjer/egenkapitalbevis, ihvertfall på +5 års horisont. Banker lever hovedsaklig av differansen mellom innskudd/innlån og utlån. Med nye EU regler (PSD2) ser jeg for meg at dagens ungdom om noen år får [hus]lån hos Apple (eller Facebook) med en app. Og jo flere (og nyere) Apple produkter du har, jo lavere rente.

Apple sitter på ca NOK 20 billioner i cash, som de sikkert kan få bedre avkastning på ved å låne ut med (god) sikkerhet, enn å ha dem i banken. Siden Apple har null kost for innlån, vil de alltid kunne undeby en tradisjonell bank. Og det eksempelvis Apple kan, kan sikkert også andre [hightech]firmaer (Amazon, Facebook, Google, Microsoft og andre) med berger av cash gjøre.

Framtiden vil sannsynligvis [for]bli null rente på innskudd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
28.05.2018 kl 15:27 9742

HISTORISK UTVIKLING - IDEX
% HØYESTE LAVESTE
1 u. -17,90 3,865 2,910
1 mnd. -26,41 5,100 2,910
3 mnd. -41,56 5,400 2,910
i år -45,01 5,660 2,910
1 år -61,49 8,430 2,910
3 år -55,18 11,000 2,910
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 17:22 9698

Trøsten er at falltakten har bremset opp.
Når har rekyl-guden fått nok offergaver?
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 18:03 9663

IDEX - slått av FPC - IGJEN!

https://newsweb.oslobors.no/message/315496
"Oslo, 8. november 2012: IDEX har inngått en kommersiell avtale med en europeisk
partner for utvikling av sikkerhetslåser til bruk på kofferter produsert av
ledende produsenter. Avtalen har en minimumsverdi på 21 millioner
kroner, med et potensial på rundt 80 millioner kroner i 2013 og 2014."

4 minutter senere kjørte IDEX neste emi  :-D


Noen koffert med IDEX sensor har ingen sett - så langt - men nå har Xiaomi lansert en 90FUN Smart Koffert med FPC sensor:
https://twitter.com/FingerprintCard/status/1001070729008476160
https://twitter.com/i/videos/1001070729008476160
https://corporate.fingerprints.com/en/2018/05/28/fingerprints-sensor-fpc1025-in-xiaomi-ecosystems-90fun-smart-suitcase/
https://youpin.mi.com/detail?gid=101981&pid=10884

Ville aldri reist til USA med en slik koffert - da kan du fort bli sittende noen timer i innreisekontrollen - med koffert brutt opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 18:44 9658

Johan Carlström tror på smartkort med sensor – OM 2-3 ÅR!
Eksklusivt intervju med JC i finansdelen i dagens Svenska Dagbladet (SvD) - på initiativ fra JC.
http://bit.ly/2018-05-28__SvD__Johan-Carlström-viftar-bort-åtalet-om-insiderbrott
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2018 kl 21:03 9588


Fremtiden kan aldri komme.

For straks den kommer, er den omme.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 17:12 9409

Hva skjer egentlig i IDEX?

• 12 børsdager på rad med svart søyle og kursfall - siden 09.05.
• 03.05 åpnet kursen på 5.07 og sluttet i dag på 2.835 - ned 2.235 = -44% på 16 børsdager - uten en eneste negativ nyhet, heller tvert om.

Topp-20 aksjonærlistene sier at topp-20 sitter nesten urørlig, men gjør de alle det i virkeligheten?

Hittil i mai har 21,8 millioner IDEX aksjer, drøyt 20% (1/5) av aksjene "som ikke er eid av topp-20", vært omsatt. Lukter det kursmanipulasjon? Har liten tro på at småaksjonærer i sum har solgt 20% (1/5) av aksjene sine på bratt fallende kurs, og at ALLE disse aksjene attpåtil er blitt kjøpt av andre småaksjonærer!

Eller er det ÉN stor aksjonær (K) som gjennom sine 3-5 konti handler med seg selv for 100% bevisst å kjøre kursen ned - og med hvilket formål?


Blir neppe bedre av at FPC i dag annonserte TO mindre ordrer for sin T-formede sensormodul til smartkort.:
https://twitter.com/FingerprintCard/status/1001429466004979712
https://corporate.fingerprints.com/en/2018/05/29/fingerprints-secures-initial-orders-for-t-shape-module-to-be-integrated-in-dual-interface-payment-cards/

"Fingerprints has just secured initial orders for its T-shape module from TWO MAJOR GLOBAL CARD MANUFACRTURERS, to be used in dual-interface (contact and contactless) payment cards."
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 21:03 9346

Faller.... i evig tid...., Reserven.... ; )

Vi får se hva de store snart gjør :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
30.05.2018 kl 00:29 9269

Fallet kommer til å fortsette så snart børsen åpner igjen. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 07:43 9210

Alternativet, vil jeg tro, er vel egentlig at kursen kan komme til å stige.

Er jo også et par karer på NANOtrådene som vier hele sitt liv til å disse selskapet der. Sier ikke de samme nødvendigvis er her, med annet nick da :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
30.05.2018 kl 15:13 9113

Den siste IDEX-idioten er tydeligvis ikke født. Mange lot seg lure trill rundt tidligere i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
IFA
30.05.2018 kl 15:48 9108

Re: Havutsikt
Det er mulig du har god havutsikt, men mangler åpenbart total innsikt i selskapet Idex.
Mangler en kunnskaper om det en skriver om, ender det hele bare med at en driter seg fullstendig ut.
De fleste har hørt om Matercard før - og har tilegnet seg mer eller mindre kunnskaper om selskapets dominerende rolle internasjonalt innen sin bransje. Når så dette ledende selskapet har valgt det lille Idex som sin samarbeidspartner for å utvikle den beste løsning på sin fremtidige kortløsning med de betydelige økonomiske konsekvensene det vil medføre, har neppe noen skribent på dette forumet gjennomarbeidet alle relevante problemstillinger rundt dette valget mer grundig enn Mastercard selv.

Altfor mange har brukt altfor mye tid på kunnskapsløs drittslenging om Idex over flere år mens dette utviklingsarbeidet har pågått uten noen nytte.

Dette gjelder først og fremst aksjonærer som har påført seg selv betydelige tap etter hvert som de norske selskapene innen fingerprint har påført det tidligere vel etablerte Fingerprint Cards stadig økende konkurranse om de beste løsninger - med de negative økonomiske konsekvenser dette har fått for aksjonærene.


Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:06 9102


Hehehe.

Den Havutsikt, den Havutsikt. Han skal nå ha takk for realisert berikelse i dag :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
30.05.2018 kl 16:16 9090

Er du edru? "

"Dette gjelder først og fremst aksjonærer som har påført seg selv betydelige tap etter hvert som de norske selskapene innen fingerprint har påført det tidligere vel etablerte Fingerprint Cards stadig økende konkurranse om de beste løsninger - med de negative økonomiske konsekvenser dette har fått for aksjonærene."

Det er da ikke ett eneste norsk selskap som har tatt en eneste markedsandel fra Fingerprintcards. Derimot har FING nå meldt 2 ordrer på sin T-Shape modul. Altså, de leder kappløpet om betalingskort, akkurat som de ledet og "vant" kappløpet om mobiltelefoner. Hvor mange har Idex meldt...?

Ja, snakk om å være kunnskapsløs og drite seg fullstendig ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
IFA
30.05.2018 kl 17:28 9082

Re: Møyfrid
Du kan neppe være i tvil om at det veletablerte selskapet Fingerprint Cards er i ferd med å møte økende konkurranse fra nykomlingene - som de fleste godt etablerte selskaper. Med uttrykket veletablert mener jeg selvsagt at selskapet har vært/ og fremdeles er en dominerende markedsaktør - i motsetning til selskaper som nå står foran sin første kommersialiseringsfase.

Det er et generelt problem i samfunnet at altfor få personer har erfaring med og innsikt i prosessene bak det innovasjonsarbeidet som skal til før et selskap kan gå ut i markedet i konkurranse med de godt etablerte selskapene.
Derfor skapes det som regel altfor urealistiske forventninger til fremdriften i slike selskaper.

Mye tålmodighet kreves både av innovatørene og de større investorene. Derfor er innovasjon fullstendig avhengig av investorer med lang investeringshorisont.
Men for selskaper som da endelig lykkes med sitt første betydelige gjennombrudd i kommersialisering, blir ofte oppsiden og gevinstene til disse investorene ekstra gode. Heldigvis ser vi en betydelig aktivitet i slike miljøer også i Norge på tross av mye overfladisk negativ kritikk fra utsiden.
Mastercard har den kunnskapen som må til når de denne gangen har valgt å samarbeide med Idex - uavhengig av hva Fingerprint Cards og andre har prestert.







Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
31.05.2018 kl 01:09 8996

Vel, da FING rullet av perrongen med hurtigtog sto Tore Klovn (don quijote) i Next, samt IDEX og hylte at de skulle erobre telefonmarkedet. Idex med sin Cardinal sensor, var det ikke? Hva skjedde? Ingenting! Siden det har kineserne med Goodix i spissen presset ned prisene og FING ligger pr i dag radbrukket. Hva nå? Jo, Smartcards. IDEX meldte samarbeid med Mastercard. Men Mastercard har til gode å legge inn en ordre fra IDEX, det vil de heller aldri gjøre da denne vil komme fra kortprodusenten. Og tror du virkelig at en kjempe som Mastercard (og kortprodusenten) nøyer seg med betatesting av kun en chipleverandør? Njet. Sannheten er nok at de andre rett og slett har holdt kjeft om det. Det gjorde ikke IDEX. De ville til og med ha med Mastercard på roadshow. Mastercard gadd ikke en gang sende en person til pressekonferansen.... Hva sier det deg? Så slik det er i dag er det kun FING som har en reell ordre (les to) på betalingskort, med VISA som sluttkunde. Altså, toget ruller igjen. Men uansett er jeg redd historien vil gjenta seg, for samtlige av disse nisseselskapene. Bløff fra ende til annen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
IFA
31.05.2018 kl 09:22 8910

RE: Møyfrid
Du beskriver konkurransen innen fingerprint i et historisk perspektiv på en relativt logisk men entusiastisk måte.
Din konklusjon når det gjelder dagens situasjon er entusiastisk bastant - og svekker i grunnen helhetsinntrykket av din seriøsitet.
Hvis påstanden din er at Idex farer med bløff fra ende til annen, er dette en alvorlig og villedende påstand om dagens svært seriøse ledelse i selskapet.
En slik påstand krever at du dokumenterer hvilke direkte usannheter Idex har presentert i sine senere børsmeldinger og presentasjoner, slik at dette kan meldes til Oslo Børs.


Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare