FRO: En perfekt storm ?


Tankrater tredoblet på tre uker. - En perfekt storm?

https://e24.no/boers-og-finans/i/e80K8Q/tankrater-tredoblet-paa-tre-uker-en-perfekt-storm

... Noen med kritiske innspill til artikkelen ovenfor?
Redigert 02.10.2019 kl 20:30 Du må logge inn for å svare

Jeg blir overrasket hvis VLCC-ratene blir 100.000
dollar pr dag før nyttår.
Da blir det hyggelig med FRO og BW-LPG

Som det fremgår av artikkelen er det mange ulike faktorer som forklarer hvorfor ratene har tredoblet seg de tre siste ukene - og hvorfor man forventer ytterligere press i forbindelse med innføring av de nye IMO reglene ved årsskiftet.

Samtidig som ordrebøkene på nye skip er svært lave, er jo også skrapingen av gammel tonnasje svært lav. Og, vi vet at bare noen få prosent av den totale verdensflåten vil ha tilfredsstillende rensesystemer ved årsskiftet. ... I denne forbindelse har det blitt spekulert i at eldre skip uten rensesystemer i større grad vil bevege seg fra Gulfen og østover til eksempelvis India og Kina, mens nyere skip med rensesystemer vil bevege seg vestover til eksempelvis USA. Skulle dette skje, så vil det vel bli en overkapasitet av skip som beveger seg øst, versus de som beveger seg vest, samtidig som seilingsdistansen til de skipene som beveger seg vest blir lengre. Dette vil vel medfører ytterligere press på ratene til de skipene som har rensesystemer, eller tar jeg feil?

... Er det noen som vet om det eksisterer noe sanksjonsregime mot redere/skip som bryter de nye IMO-reglene?
Redigert 03.10.2019 kl 08:02 Du må logge inn for å svare

https://www.ukpandi.com/knowledge-publications/industry-issues/industry-developments/imo-2020-sulphur-fuel-cap/

THE COUNTDOWN TO IMO 2020
Failure to comply with these new rules can lead to substantial fines. Recently, the IMO has adopted a 2008 resolution that introduces a reduced global sulphur cap on marine fuels. The current global limit of 3.5% mass/mass (m/m) shall decrease to 0.5% m/m from 1 January 2020.
Flipper
03.10.2019 kl 08:01 6892

Skip som ikke samsvarer med IMO vil ha problemer med å få forsikring, derav også EIER av last vil få samme problem.

Enn videre som vi så når når krav om dobbeltbunn på tank ble innført ble de nektet anløp i de største market's befrakter viktigaste havner, Japan, Australia, NZ, nesten alle vestlige lands havner. Jeg betrakter at IMO kravene ( også for tørrlast denne gangen ) helt analogt med den gang.....

Er man for ung til ikke å huske den gangen forslår jeg at man Googler på dette, sett bare Wiki først på søk ( tank dobbeltbunn krav ), da får man svar på det meste nevt ovenfor.....Good reading.

Redigert 03.10.2019 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
oljen
03.10.2019 kl 08:53 6790

Merket meg også artikkelen fra E24. Men et spørsmål: Hvis ratene har tredoblet seg, altså steget 300% på tre uker, er det ikke grunn til å tro på en reaksjon ned på ratene om kort tid, jf what goes up osv, og avvente kjøp av FRO til bedre kjøpsanledning? Selv om man har de strenge IMO2020-kravene som kommer, tror jeg at ratene ikke vil stige uavbrutt frem mot årsskiftet. Tanker? (Tog du an?)

Jo, det er vel naturlig at det kommer en reaksjon ned på kort sikt. ... Jeg har forstått det slik at Saudi Arabia er tilbake med tilnærmet full produksjon, selv om det fortsatt er en betydelig risiko knyttet til området, noe som presser ratene. Hvis vi i tillegg ser på alle de skipene som nå er svartelistet av USA, så mener Pareto Securities om at dreier seg om et sted mellom 3-5% av verdensflåten. Jeg synes tallet til Pareto høres lite ut. Dette fordi jeg har forstått det slik at det totalt sett er et sted mellom7-800 VLCC i verden - og at bare kinesiske COSCO og iranske NITC til sammen har rundt 100 større tankskip (usikker på hvor mange av disse som er VLCCér). I tillegg er vel også skipene fra Venezuela gjenstand for amerikanske sanksjoner?

https://e24.no/boers-og-finans/i/MRWQvE/john-fredriksens-tankkjempe-tjener-paa-sanksjoner



Flipper
03.10.2019 kl 12:54 6568

Nå er tank og VLCC's på gang, motstrøms på veldig rød børs, og fremdeles i grønt, Frontline
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 17 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå onsdag på om lag 94 worldscalepoeng, en økning på 3,1 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data. Pareto Securities skriver i en oppdatering torsdag at over 90 wordscalepoeng tilsvarer en dagrate på nærme 80.000 dollar pr dag for moderne skip, noe som er nivåer meglerhuset ikke forventet å se på dette tidspunktet.

"Dette dytter de andre tank-segmentene opp nå. Suezmaxer snitter på 40.000 dollar pr dag, aframaxer er litt høyere opp", skriver meglerhuset.

Fra AG ble det sluttet åtte reiser, der fire går til Kina, tre går til Sør-Korea og en går til Taiwan.

Videre ble det sluttet to reiser til Kina, der en går fra Vest-Afrika og en går fra Brasil. Det ble også sluttet en reise fra USA-gulfen til Sør-Korea.

Ellers ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 40 8.500
270 AG/Korea 93 65.400
260 V-Afr/Kina 91 64.000
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 368
Singapore - 410
Rotterdam - 344
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Oct'19 - 84
Sep'19 - 142
Aug'19 - 141
==============================================================
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Flipper
03.10.2019 kl 16:14 6407

Nå shorter, PAPIR COMMODITY. Er ikke grenser for hvordan Wall Str. får herje.

Flipper
03.10.2019 kl 16:17 6401

Matmons,

Tror du må SPISE og klarne hjernen.

Hverken analytikere eller andre kan SPÅ, men det er lov å se '' skriften på kjerringa '', gjøre sine egne
observasjoner. Ditt spørsmål er som å spørre om det blir sne på Julaften ....
Flipper
03.10.2019 kl 16:20 6389

Notabene

Det var ikke Olje reserouar som ble bombet, det var rafininerings kabalitet, først og fremst. Derfor press på
destillater ......

Saudi forsøker å '' skjerme '' seg, og si usannheter. Det vil ta måneder, eller år, for å sette i stand det som
er ødellagt. Dette i følge de som '' har greie på dette ''.
Flipper
03.10.2019 kl 16:44 6347

Russian Energy Minster: 2019 Global Oil Demand To Grow By 1.0-1.1 Mln BPD

LiveSquawk

@LiveSquawk
6h6 hours ago

Russian Energy Minster: 2019 Global Oil Demand To Grow By 1.0-1.1 Mln BPD – RTRS #OOTT

Reserven
03.10.2019 kl 21:12 6151

Dobling = 100%.
Tredobling = 200%.

300% = firedobling.

Redigert 03.10.2019 kl 21:13 Du må logge inn for å svare

Enig med deg her (for en gangs skyld). Det er som at noen skulle bomba Mongstad/Kårstø og så hadde sjefen der sagt at vi fixer det til mandag. Er jo såklart bare tull.
Matmons
03.10.2019 kl 22:37 5998

Blir spennende med utbytter her
Her er det bare å kjøpe seg opp tenker jeg
canarias
03.10.2019 kl 22:44 5977

Fredriksen er raus når det gjelder dividend, Frontline vil bli en fantastisk utbyttemaskin fremover.
Matmons
03.10.2019 kl 23:02 5932

Kjøpte 16.800 tidligere i uka , så hadde jeg noen få fra tidligere
Vurderer å kjøpe 20.000 til

@Matmons
Sier du dette for å flashe at du kanskje har noen kroner ? i så fall er du helt "borte"
Det er lenge siden noen klarte å imponere med cash
Matmons
04.10.2019 kl 01:14 5803


Liker utbytteaksjer , derfor FRO
Spesielt i disse urolige tider da man omtrent ikke kan tjene penger på kursoppgang , men kun på å shorte aksjer
De fleste her inne har vel mulighet å kjøpe akjser enten de låner eller har penger
Flipper
04.10.2019 kl 09:48 5603

Critical situation in Iraq
Here is yet another deteriorating security that the oil market (algos) seems to ignore. The situation in Iraq is critical with 31 dead and hundreds injured in three days of demonstrations (https://www.foxnews.com/world/at-least-31-dead-iraq-anti-government-protests). Protestors attempted to storm Baghdad International airport yesterday (https://www.reuters.com/article/us-iraq-protests-airport/iraqi-security-forces-fire-at-protesters-storming-baghdad-airport-police-idUSKBN1WH2B2). Hospitals are running out of blood, the internet has been shut, and most of the country is under curfew (https://www.cnn.com/2019/10/03/middleeast/iraq-economic-protests-intl/). Some people may think that we have seen such protests in the past and they have gone no where, yes it is possible that this wave of protests will fade as well, but there is a chance that the situation will spiral out of control. The issues that have led to these protests such as high unemployment, lack of services and endemic corruption have been ongoing on for many years, the population is fed up with the political class, and many Iraqis are frustrated with Iran's pernicious influence on domestic Iraqi politics. Some trace the current demonstrations to the recent sacking of General Abdul-Wahab ALSAADI, a national hero who led the fight against IS (https://www.euronews.com/2019/10/03/is-this-iraqi-general-behind-iraq-s-wave-of-protests). ALSAADI rejects Iran’s interference in Iraqi politics and has been against the proliferation of Iranian backed militias in Iraq. Furthermore, being Shia, has made him unifying figure for both the Sunni and the Shia. It is worth noting that several Iraqi cities (Mosel, Tikrit and Ramadi) are still in rubble since the defeat of IS in 2017 and millions of these cities Sunni inhabitants remain displaced, this has only increased the anger against the government. And yet, the protests have taken place in the South, this is significant since the south which is largely Shia has been spared the IS fight and is supposedly supportive of the Shia government. Historically, most popular revolutions in Iraq has started in the South (most notably the revolution against the British in 1921 and the uprising against Saddam in 1991). Iranian backed militias and Iranian backed media has accused Saudi Arabia and the US for the unrest (https://www.theglobeandmail.com/world/article-death-toll-reaches-19-in-iraq-as-security-forces-respond-to-week-of/), but there is a large segment of the Iraqi Shia population who reject Iranian influence (many of them support Al Sadr who called from a general strike recently - https://www.aljazeera.com/news/2019/10/iraq-imposes-curfew-baghdad-deadly-protests-191003060238724.html). A potential alliance between the Iraqi Sunnis and Anti-Iran Shia is a very dangerous possibility for Iran, many believe ALSAADI was sacked for exactly this reason. This firing might come back hunting Iran and the pro-Iran Iraqi government and may very well change the calculus in the Mid-East if someone like ALSAADI came to power in Iraq. To me this would be the best way for Saudi Arabia to strike back at Iran. As I have mentioned before, increasing tensions with Iran are bound to have an impact on Iraq since several parties have a vested interest in seeing the Iranian allied Iraqi government get toppled. Outside of the short and long term political implications, continued unrest, especially in the south could hinder Iraq's oil production. Iraq's southern oil fields have been targets of violent protests and rocket attacks in the past (https://www.wsj.com/articles/rocket-strikes-at-site-of-foreign-oil-firms-in-iraq-11560988449) and could be again in the near future. At minimum, the growing instability in Iraq will further delay any potential expansion of the country oil infrastructure.

I have been pessimist about the situation in Iraq for a long time and despite my pessimism the country has managed to push forward, would this wave of violence prove different? I don’t know, but if I was short oil, the situation in Iraq would be another geopolitical hotspot I’d worry about.

Flipper
04.10.2019 kl 10:04 5556

Should Markets Worry About Falling Saudi Oil Inventories?
"The algorithms will need to cover their paper positions at some point..."

Given the seemingly anomalous decline in price with declining supply, can you not conceive of the algos covering LOWER?

Most of us did not expect the demonstration of KSA supply vulnerability to be so minimally worrying as to allow crude price to decline at all, much less as much as it has.
pfsp
04.10.2019 kl 15:58 5382

Dette er som nitro på ratene .....


------------


Intertanko boss warns on ‘untouchable’ Chinese VLCC fleet

October 4th, 2019 Sam Chambers Sam Chambers Americas, Greater China, Tankers 0 comments

The US sanctions on tankers belonging to state-backed Cosco and Kunlun have created a fleet of “untouchable” VLCCs, the president of Intertanko has warned, sending rates ever closer to six-digit territory.

Washington slapped sanctions on the two Chinese firms late last month for their handling of Iranian crude oil, sparking instant turmoil in the tanker trades.

The head of Intertanko, Paolo d’Amico, interviewed by Il Sole 24 Ore, an Italian national daily business newspaper, said: “At the moment, there is a lot of confusion, everyone is terrified of ending up being hit by sanctions. The result is that there are around 50 VLCCs considered untouchable.”

This figure equates to nearly 6% of the world’s VLCC fleet becoming in the words of one Singapore broker contacted by Splash “toxic overnight”.

The sanctions in place – and the nebulous links between Cosco’s other maritime divisions – have spooked the Chinese giant’s business partners in areas beyond the Dalian tanker subsidiaries targeted by the Trump administration.

“Right now, it’s not fundamentals that drive the market, it’s all geopolitics and massive uncertainty about what happens next,” Peter Sand, BIMCO’s chief shipping analyst told Splash yesterday, adding: “Any charterer who is desperately trying to de-risk fast, from the current high risk environment – is likely to end up paying top-dollar for it.”

In a note to clients, Michael Webber, formerly with Wells Fargo and now the founder of his own eponymous research outfit, wrote that the timing of the Cosco sanctions could not have got much better.

“We believe the current set of structural tanker dynamics are among the strongest in a decade,” Webber noted.


https://splash247.com/50-vlccs-are-now-untouchable-thanks-to-us-sanctions-intertanko/
Matmons
04.10.2019 kl 16:24 5316

Ratene kan jo ta fullstendig fyr på dette

50 tankskip el 6% av flåten kan ikke brukes slik jef forstår artikkelen

https://splash247.com/us-blacklists-cosco-subsidiaries-for-allegedly-violating-iran-sanction/
Redigert 04.10.2019 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Matmons
04.10.2019 kl 16:43 5265

Tror jeg må jobbe mer med dette og slutte å bruke tid på andre ting
Utrolig morro dette
canarias
04.10.2019 kl 17:31 5163

Enig der Matmons,sitter selv tungt inne i tankmarkedet. Husker med glede hvilke eventyrlige utbytter vi fikk fra Frontline under siste tankfesten.
Flipper
04.10.2019 kl 17:33 5151

Matusalem

GOOD CALL

Flipper
04.10.2019 kl 17:50 5091

Det er ikke ALLE tank skip, men, VLCC [ Very Large Crude Carriers, de største ] !

Disse går alle RUNDT Syd Afrika, for store for Suez kanalen, derfor SuezMax skip.
VLCC, er foretrukket når evt. Suez kanalen stenges, som den gang med sunkne
skip, og det er jo en lett match å gjøre.

Da MÅ alle Suezmax og alle andre mindre tankers, også gå rundt, Cape of Good Hope,
og tonmil blir 8 doublet eller mer.

En VLCC, som kom rett fra Verft som nybygg, kunne nedbetale hele skyet ved 3 rundturer
Middle East to US.

Nice to be in Tanker owner aksjer, okke som, selv med KRISE, Hormuz sundet... etc.

Men, dersom, f.ex. når det skjedde i 1970 + - Årene, husker ikke helt, men tror det
var Dagers krigen, hvor, Egypt, Syria, Libanon etc. alle araberstatene angrep Israel.
Som '' den kalles 6 dagers '' krigen, knuste Israel alt av det angrepet, fra alle landene
rundt seg. ( Jetjagere, Syriske Jetjagere ble 71 skutt net, men Israel mistet KUN
ET FLY.

Egypterne, tok av seg støvlene midt i ørknen, for det er en skamm å bli drept av en
Kvinne, kvinnelig soldat, som Israel har mange av. Alle deserterte og løp hjem til Egypt
med bare føtter. Relgionen sier at dersom en mann drepes av en kvinne, kommer de ikke
til sine 14 Jomfruer i Himmelen. Litt enig med dem, når de tror det, jeg hadde også tatt
av støvler og løpt som pokker. LOL
pfsp
04.10.2019 kl 18:11 5056

Hilmar Reksten 1967...

Sine aller største suksesser som skipsreder opplevde Reksten i forbindelse med Suezkrisen i 1956 og Seksdagerskrigen i 1967. Oppsvinget etter sistnevnte krig gjorde Reksten til en av verdens mest betydningsfulle skipsredere. Han forsøkte å bli verdens største reder, og nærmet seg målet, men ble så hardt rammet av skipsfartskrisen i midten av 1970-årene at han endte opp med å miste skipsflåten sin. Fra å ha vært milliardær inntil krisen traff, gikk han til en tilværelse der han befant seg på konkursens rand. I denne perioden på slutten av sitt liv ble Reksten stilt for retten for skatte- og valutasvindel, men ble i det vesentligste frifunnet. Han var i sine aktive år ellers engasjert gjennom en rekke verv i næringslivet, foruten blant annet å ha vært president i Festspillene i Bergen, og utmerket seg i offentligheten som velgjører.


https://no.wikipedia.org/wiki/Hilmar_Reksten
Matmons
04.10.2019 kl 21:21 4819

Ja Suezkanalen var stengt de 1 . årene jeg jobbet på sjøen
Var i 1970-71 på en båt tilhørende Jørgen P Jensens rederi fra Hisøya utenfor Arendal
Det var ikke så stor båt, men vi måtte går rundt
Rederiet led samme skjebne som Reksten rederi
Wangen som overtok var svigersønn av gamle Jensen og satset i likhet med Hilmar Reksten kun i spot markedet
Bergesen gjorde motsatt av disse og tjente også bra, og han fikk oppdrag når krisa kom i 1974/75
Hele flåten på 17 store båter utenom 3 ble lagt i opplag
1 OBO tanker 1 Bulk og en rein tankbåt fikk de frakter til
4 nybygg fra Ulkevada verftet gikk rett i bøyene
Det var trist.
Arbeidet med å åpne kanalen på ny startet etter Yom Kippur-krigen i 1974 og den ble åpnet i 1975 en gang
Seilte gjennom der i 1975 på våren en gang

Vdr. Utbytte:

Ledelsen i Frontline har tidligere kommunisert at de kommer til å fortsette politikken med å betale høye prosentvise utbytter når inntjeningen er god. Jeg finner beklageligvis ikke artikkelen/kilden til overnevnte påstand.

Her er imidlertid en oversikt over hvor mye Frontline betalte i utbytte ved siste ”tank-bonanza”. Tror den gir en god indikasjon på hva man kan forvente seg fremover, forutsatt at inntjeningen er god.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/FRO/frontline/dividend-yield-history
Matmons
05.10.2019 kl 13:35 4369

Mange flinke folk her inne
Volf legger ut nye frakter som er inngått hele tiden, veldig nyttig
Håper virkelig jeg kom meg inn i tide her og at vi nå får en ny gullalder for FRO aksjen
Stor takk til dere alle som bidrar med så masse nyttig om rater om utbytte om alt innen tank som berører denne aksjen
Takk hele gjengen og god helg

Hyggelig å sitte med FRO-aksjer, Front Duke minner med om Berge Duke i 1974, VLCC tjente godt med penger på den tiden.
Bergesen satset også på VLGC litt senere.
Liker også BW-LPG aksjer, nye eiere har blitt Best on Water.
Flipper
05.10.2019 kl 20:32 4064

Enda en Trigger, TANK

US news media reports that Exxon has decided NOT to charter crude carriers that have recently traded with VZ, in case US government sanctions those vessels.
Flipper
05.10.2019 kl 20:34 4060

Da husker du vel også, betegnelsen ULCC, Ultra Large Crude Carriers, 500.000 Tdw

Var ikke mange, men alle var norske
Matmons
05.10.2019 kl 20:58 4032

Jahre Viking var på 564.763 dødvekttonn og 458,45 meter langt
Ble bygget i 1974/75 og hette først Seawise Giant
Vet ikke om det var/er verdens største, vet heller ikke om det nå er hugget opp .

Ja, jeg husker ULCC, men jeg var aldri ombord i noen av
denne typen. Syntes vel disse skipene var VELDIG store.😳
Flipper
06.10.2019 kl 09:26 3645

History - Ble spiker i India

Wiki
Seawise Giant was ordered in 1974 and delivered in 1979 by Sumitomo Heavy Industries, Ltd. at its Oppama shipyard in Yokosuka, Kanagawa, Japan, as a 418,611-ton Ultra Large Crude Carrier (ULCC).[10] The vessel remained unnamed for a long time, and was identified by its hull number, 1016. During sea trials, 1016 exhibited severe vibration problems while going astern. The Greek owner refused to take delivery and the vessel was subject to a lengthy arbitration proceeding. Following settlement the vessel was sold and named Oppama by S.H.I.[5]
The shipyard exercised its right to sell the vessel and a deal was brokered with Hong Kong Orient Overseas Container Line founder C. Y. Tung to lengthen the ship by several metres and add 146,152 tonnes of cargo capacity through jumboisation. Two years later it was relaunched as Seawise Giant.[5][11] "Seawise", a pun on "C.Y.'s", was used in the names of other ships owned by C.Y. Tung, including Seawise University.[12]

After the refit, the ship had a capacity of 564,763 tonnes deadweight (DWT), a length overall of 458.45 m (1,504.1 ft) and a draft of 24.611 m (80.74 ft). It had 46 tanks, 31,541 m2 (339,500 sq ft) of deck space, and drew too much water to pass through the English Channel.[5] The rudder weighed 230 tons, the propeller 50 tons.[13]

Seawise Giant was damaged and sunk[7] during the 1980–1988 Iran–Iraq War by an Iraqi Air Force attack while anchored off Larak Island, Iran, on 14 May 1988 and carrying Iranian crude oil. The ship was struck by parachute bombs.[citation needed] Fires ignited aboard the ship and blazed out of control,[14] and it sank in the shallow waters off the coast.[15] It was declared a total loss and was written off.[16]

Shortly after the Iran–Iraq war ended, Norman International bought the shipwreck, salvaged and repaired it.[7] It was renamed Happy Giant after the repairs.[3] These repairs were done at the Keppel Corporation shipyard in Singapore after towing it from the Persian Gulf. It entered service in October 1991 as Happy Giant.[16]

Jørgen Jahre bought the tanker in 1991 for US$39 million and renamed it Jahre Viking. From 1991 to 2004, it was owned by Loki Stream AS and flew the flag of Norway.[16]

In 2004, it was purchased by First Olsen Tankers Pte. Ltd., renamed Knock Nevis, and converted into a permanently moored storage tanker in the Qatar Al Shaheen Oil Field in the Persian Gulf.[5][16]

Knock Nevis was renamed Mont, and reflagged to Sierra Leone by new owners Amber Development Corporation, for its final voyage to India where it was scrapped by Priyablue Industries. The vessel was beached on December 22, 2009.[4][9][17] Its 36 tonne anchor was saved and sent to the Hong Kong Maritime Museum for exhibition.[18][19]

Knock Nevis, ex-Seawise Giant (in red) compared to large ships and buildings:
The Pentagon, 1,414 feet, 431 m
RMS Queen Mary 2, 1,132 feet, 345 m
USS Enterprise, 1,123 feet, 342 m
Hindenburg, 804 feet, 245 m
Yamato, 863 feet, 263 m
Empire State Building, 1,454 feet, 443 m
Knock Nevis, ex-Seawise Giant, 1,503 feet, 458 m
Apple Park, 1,522 feet, 464 m
Knock Nevis was renamed Mont, and reflagged to Sierra Leone by new owners Amber Development Corporation, for its final voyage to India where it was scrapped by Priyablue Industries. The vessel was beached on December 22, 2009.[4][9][17] Its 36 tonne anchor was saved and sent to the Hong Kong Maritime Museum for exhibition.[18][19]

Size record[edit]
Seawise Giant was the longest ship ever constructed, at 458.45m, longer than the height of many of the world's tallest buildings: although slightly smaller than Taipei 101's 509 m (1,670 ft), it was larger than the Petronas Towers' 451.9 m (1,483 ft).

Despite its great length, Seawise Giant was not the largest ship by gross tonnage, ranking fifth at 260,941 GT, behind the four 274,838 to 275,276 GT Batillus-class supertankers. It is the longest and largest by deadweight: 564,763 tonnes. Batillus-class ships and Seawise Giant were the largest self-propelled objects ever constructed.[citation needed]

Seawise Giant was featured on the BBC series Jeremy Clarkson's Extreme Machines while it was underway as Jahre Viking. According to its captain, S. K. Mohan, it could reach up to 16.5 knots (30.6 km/h) in good weather, it took 9 km (5 1⁄2 mi) to stop from that speed, and its turning circle in clear weather was about 3 km (2 mi).[20]

https://en.wikipedia.org/wiki/Seawise_Giant
Redigert 06.10.2019 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
hank2
06.10.2019 kl 13:42 3403

Ikke glem ADS Crude Carriers (notert på Merkur, Ship Finance største eier):
Sist omsatt ca. 22 kr vs. notering 20 kr, 2 VLCC operative fra tidlig oktober etter scrubber installasjon, 3 skip fra november.
Skrap verdi ca 12-13 kr per aksje (Q4'22 antatt).
Har cash break even på USD 12k dagen og tjener årlig med sine 3 stk (scrubber fitted) VLCC'er:
=> 13 kr per aksje årlig, basis snitt USD 42k dagen rate
=> 26 kr per aksje årlig, basis snitt USD 72k dagen rate
Dette er før scrubber profitt på ca USD 5-10k dagen i 2020 (antatt noe lavere i 2021/2022).
Skrap verdi pluss cash inntjening blir fort samlet 60-80 kr per aksje, Arctic har kursmål 50 kr gitt 45k dagen snitt inkl scrubber profitt så vidt jeg forstår.
All inntjening tilbakebetales som utbytte løpende. Mesteparten av beskjeden gjeld (som er kun 60% av skrapverdi) forfaller ved skraping i slutten av 2022.
Risk/reward ser fantastisk ut. Bare Q4'19/Q1'20 alene kan gi cash flow på +15 kr per aksje med dagens rater.
Matmons
06.10.2019 kl 16:05 3259

Opp med 1 kr Fredag eller tett på 5%
Matmons
06.10.2019 kl 16:08 3250

ADS Crude Carriers Plc was founded in 2018 by Arendals Dampskibsselskab AS (ADS). By acquisitions at a low point in the market cycle and upgrading of large tankers to comply with new environmental standards, ADS Crude Carriers seeks to obtain competitive advantages in the market. Through aligned interests between founders and shareholders as well as efficient and low cost set-up ADS Crude Carriers will focus on returns to shareholders through dividend payout