REC Silicon - Third quarter 2019 trading update

Sa2ri
REC 03.10.2019 kl 08:49 16662

03.10.2019 08:21:26: REC Silicon - Third quarter 2019 trading update

Fornebu, Norway - October 3, 2019: The effects of the on-going trade war and its impact on semiconductor markets have created the expectation of a sharp decline in REC Silicons third quarter shipments. However, REC Silicon ASA (REC Silicon) will report shipments of approximately 860MT of silicon gases for the third quarter of 2019. This represents a decrease of 40MT compared to the guidance of 900MT provided on July 25, 2019. The decrease is primarily a result of lower sales directly into China but also includes some impact from lower than anticipated demand for semiconductor and flat panel display applications outside of China. As a result of REC Silicons efforts to maintain sales volumes, prices realized by REC Silicon for Silane have declined by approximately 1.3 percent in the third quarter of 2019 compared to the second quarter of 2019.

REC Silicon currently expects silicon gas sales to remain near current levels for the fourth quarter of 2019. However, the Company will continue to evaluate the impacts of the trade war and market conditions on future sales and will provide additional guidance with the earnings release on October 30, 2019.

REC Silicon is the largest global producer of silicon gas with production facilities in Butte, Montana and Moses Lake, Washington. These facilities use silicon gas to make polysilicon, however, REC Silicon also delivers approximately 70% of the global supply of silicon gases to semiconductor customers located primarily outside of China in Asia. In addition, REC Silicon is a 15% owner of a state-of-the-art granular polysilicon plant located in Yulin, China. The Yulin plant produces high quality polysilicon for the PV industry through its FBR-B reactors but also has 500MT of silane gas loading capacity which will serve customers in China. There are no plans to expand the silane gas loading capacity at the Yulin JV. REC Silicons CEO is the Vice Chairman of the Yulin JV Board of Directors.

REC Silicon expects to report sales volumes of semiconductor grade polysilicon of 142MT during the third quarter of 2019 compared to 201MT reported for the second quarter of 2019.

REC Silicon will report cash balances of approximately USD 46.2M at September 30, 2019.

The REC Silicon Board of Directors has decided to consider the divestment of the Butte facility. Production from this facility primarily serves semiconductor markets with silicon gases and semiconductor polysilicon. If an acceptable bid is received, the proceeds will be used to retire the companys debts, to provide a buffer for contingent liabilities (tax examination and indemnity loan), and to prepare to restart FBR production in Moses Lake, Washington when the trade dispute with China is resolved and REC Silicon regains access to polysilicon markets in China. Roth Capital has been retained as advisors for this possible divestment.

For further information, please contact:
James A. May II, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology with the needs of our customers, with annual production capacity of more than 20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the Company is headquartered in Fornebu, Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/486439
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 10:48 4196

Tipper også short er i villrede nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 10:51 4191

@AntonBerg/MorganKane:
Jeg er ikke på full fart inn i REC, bare så du vet det.

@Falco1/Lavogna/INVESTOR/TakeOff osv......:
Du løper etter din ledestjerne enda ser vi, og da med hodet så langt opp et visst sted at du ikke ser "skogen for bare trær". Du har ikke bidratt med noe i noen diskusjoner om REC, men elsker å komme med "one-linere". Beskrivelsen på det du kommer med er SPAM.

Ønsker ellers alle sammen en fin dag videre så får dere kose dere med debatten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2019 kl 11:07 4139

Safari/konspirasjonsteoretikeren/på bærtur,

Tror ikke på deg, bare så du vet det.

For øvrig, litt merkelig artikkel i FA. De sier at REC leverer dårlige enn forventet. Det vet de strengt tatt ikke. Et regnskap består av innteker og utgifter. Etter hva jeg ser er det kun inntektene rec snakker om i meldingen. Men gitt at cash øker med 8 mill (selv med utsatte nedstegningsutgifter på 3.6 mill USD inkludert i q3) tyder, mildt sagt, på at utgiftene også har vært lavere. Igjen FA journalisten eier ikke et snev av respekt for seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 11:12 4118

Ja skjønner det er vanskelig for deg Sa2ri og fortelle at Meyer har tatt grundig feil og selskapet nå svarer tilbake. Skjønner at det er vrient for deg men ærlig talt baisse med hva Fa skriver osv er vel litt ugreit selv for deg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2019 kl 11:49 4029

En mer naturlig overskrift i dagens FA ville vært 'REC tilbakeviser påstander i ny analyse fra SB1M'.

For øvrig snakket jeg med rec i går. De sier at Meyer ikke har vært i kontakt med dem i forbindelse med analysen. Når såpass kraftige påstander legges frem så er det rimelig heftig at han ikke har vært i kontakt med selskapet idet hele tatt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.10.2019 kl 13:52 3906

Ganske utrolig at jeg får kjøpt REC på 3,5 etter denne oppdateringen fra selskapet i dag. Det er nesten for godt til å være sant. Jeg mener det er langt mindre usikkerhet knyttet til aksjen enn det var for en uke siden. Likevel får man altså kjøpt den godt over 20% lavere. Hvordan noen på ramme alvor frykter konkurs eller mislighold av lån med dagens oppdatering om cashbalansen er over min fatteevne. Man skal virkelig ha et beksvart syn på salget fra Butte de neste kvartalene for å få gutteromsanalysen til Jonas til å gå ihop. Selskapet avkrefter også at det er planer om å øke salget av silangass fra JV. Og Jonas presterte til og med å si at REC ikke hadde noe de skulle ha sagt fordi de ikke hadde representasjon i styret. REC måtte drive voksenopplæring i dag og minne om at RECs CEO er nestleder i styret til JV. Dette er en god illustrasjon på nivået denne såkalte analysen lå på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
halvpris
03.10.2019 kl 14:22 3823

Når et selskap ikke følger opp med info til markedet og lar "dritpakker" bli servert med jevne mellomrom så kan man lure hva som skjer . Er dritpakkene en form for Market Maker i dette forsøplede dopapiret av en aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2019 kl 14:26 3813

Fattig,

Enig. En annen ting som Meyer tilsynelatende ikke har vurdert er Yulin sin egen motivasjon. La oss si det er forbundet relativt store kostnader å rampe opp lastekapasitet. Hvor stor skal denne økningen være på? La oss si at de prøver å øke kapasiteten til 2500 tonn. 2000 ekstra tonn til salgs (itillegg til de 500 som hele tiden har vært planlagt), ville fått hele markedet til å Kollapse. Det er derfor helt spinnvill å mene at Yulin vil la seg friste til å endre planene totalt. Både med og uten rec sin velsignelse.

Jeg mener dessuten at når Yulin er oppe og går så er produksjonskostnadene på polysil her markedsledende. I tillegg mener jeg de allerede i dagens marked tjener penger (med dagen kurs er kostpris under 6 dollar). Det er derfor helt meningsløst å påstå at Yulin vil bygge om hele anlegget for å selge silane gass til et marked som ikke er der. Igjen verdensmarkedet er på ca 6000 tonn, ikke 22000 tonn. En kraftig EBITDA margin på silane for alle parter er avhengig av at tilbudet er begrenset. Hvis Yulin bygger om for x antall mill usd så vil altså ikke marginene være der lenger og Meyer sin argumentasjon faller på sin egen urimelighet. Snakker om blåruss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 15:05 3719

Når sant skal sies kom jo selskapet denne gang med en (for de fleste av oss) betryggende oppfølging.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
halvpris
03.10.2019 kl 15:09 3703

Enhver Idiot også Oslo Børs må stille seg spørsmål om hva som skjer, når en aksje blir priset til en bøkdel av sin verdi. Blir kjørt ned systematisk av noen fåtall mennesker som bruker drttpakker og snuskede midler. Her skulle Rec kommet med en PW før tall. Alle vet at "skittpakkene" henger løst i dette dopapiret.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2019 kl 16:33 3611

SafRi/på bærtur

Du ble overrasket i dag, ja. Det overrasker meg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 16:41 3590

I går mente Sa2ri at JV ville ta mye av markedet til butte i dag var det selvfølgelig også feil og selge butte. Alt selskapet sier prøver han og dra ned , alt Meyer sier svelger han som god fisk. Sa2ri spør igjen hva er din agenda og hvem er du bak dette nicket?

Hvorfor vri og vende på alt selskapet sier og hvorfor gjør du det aldri med denne Meyer fyren?.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
03.10.2019 kl 18:19 3497

Du er inkompetent, MK. Innleggene dine er totalt blottet for kunnskap om selskapet du på ulykkelig vis forvillet deg inn i tidligere i år.

Her er hva du skrev 31/3 om REC-kursen da den var på 6.67:

'.... hvis man tror at polysil prisene skal opp utover q2. Da snakker vi fort om flere hundre prosent opp.'

https://finansavisen.no/forum/thread/24792/view/428164

Men i Q2 fikk du i stedet ML-shutdown, 100 mann ut porten, 10% utvanning, avlyst reparasjonsemisjon, og avlyste handelssamtaler.

OG kursras.
OG det har bare fortsatt i Q3.
OG i Q4.

Nå trenger du noen tusen prosent opp dit. For en dust. Og for noen uttalelser og fantasier du sprer rundt her inne.

----

Registerer i dag at det stor begeistring her inne for at REC nå annonserer:

"If an acceptable bid is received, the proceeds will be used to retire the company’s debts, to provide a buffer for contingent liabilities (tax examination and indemnity loan), and to prepare to restart FBR production in Moses Lake, Washington when the trade dispute with China is resolved and REC Silicon regains access to polysilicon markets in China."

Så hvis og når Butte og REC04 forsvinner samme veien, skal oppgjøret brukes til skattekrav REC knappest har visst at de har hatt gjennom årene, samt å finansiere løpende driftsutgifter på -5MUSD /Q i ML. Lekkert..., sexy,... ja visst! Eller kanskje Klabb & Babb skal dytte penger i økt JV-andel. Der GF bestemmer om utbytter skal brukes til å betale byggegjeld til lokale leverandører i Kina, eller overføres til US. He he... den er enkel. Gjett hva kinesiske (myndigheter) velger i all overskuelig fremtid.

Nå har dere i tre måneder sittet her og fjottet om hvor glade dere er for at dere har kunnet glemme ML og solar polysil med lav ASP, overkapasitet, ROW som ikke lenger finnes, Kina-monsteret og poitikk, superren høykvalitetspolysil til superlav kost fra konkurrentene, osv. Men i dag er dere glade for det stikk motsatte - at REC sier det handler om FBR fra ML fremover. Men uten noen egentlig plan... som alltid! Og i tillegg melder REC at de solgte 2/3 av guidet semi-polysil salg i et havarert marked for Butte i Q3. Men selge Butte til fantasipris, ja det drømmer dere enda villere om i dag. For en gjeng!

Klabb & Babb, med Tore Tafatt i spissen av de to, har redusert verdien av selskapet med 95% siden REC gikk inn i Kina og Tafatt tok over. Og FBR-lisenspengene fra JV'partner ble blåst bort i et ML-anlegg som ruster bort.

Så klart har usikkerheten om REC's fremtid dramatisk økt siste uke. ALL IN i solar industrien kan nå bli en realitet, og det er ikke det sikreste bettet for investorene, skjønner dere. Historien har vist det med denne gjengen dere har som ledestjerner.

Dette hele stinker bare mer og mer, sier markedet. Med rette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 18:46 3471

Nå er det snakk om rundt 30 MUSD de skal sette av til den berømte skattesaken du elsker og baisse om og har vart i mange mange år uten at de har hørt noe. Antaglivis blir det ikke noe av i det hele tatt. Du kan fortsette og tro at beløpet er mye høyere så mye du vil.

Får Rec rundt 300MUSD for butte sitter de med mye cash så får du vende så mye du vil på alt. Handelskonflikten er løst lenge før MLblir skraphaug . Ditt tullpreik om Rec ligger på så lavt nivå at man sjelden gidder lese alt oppgulpet ditt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 18:59 3459

Les og lær her er hva selskapet selv sier.


Når det gjelder skattekravet har selskapet intet nytt å berette. Selskapet har gitt sitt tilsvar til skattemyndighetenes fremlagte krav og har ennå ikke fått tilbakemeldinger på dette.
Selskapet mener uansett at de har en sterk sak og vil bestride kravet.

Om skattemyndighetene opprettholder sitt opprinnelige krav, så er det riktig at kravet må betales før man eventuelt kan argumentere videre for å få det avvist.
Beløpet REC Silicon har kommunisert er imidlertid USD 30m og ikke USD 250m som det tydeligvis antydes i analysen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
03.10.2019 kl 19:07 3453

300MUSD for Butte finnes kun i hodet ditt. REC skriver i dag "... sharp decline..." om semi-markedet og Butte. 60MUSD kreves satt av til begge skattekravene + indemn loan. Etter REC04 forvinner med Butte, og med -5MUSD /Q til ML uten salg, kun det REC kaller "prepare to restart" kan du bare glemme det du hevder er mye cash i potten.

REC-kursen uten Butte bør dere helst ikke tenke på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 19:13 3446

Nå vet du at det har vært snakk om 330MUSD lenge selv om du benekter dette som vanlig. Om du ikke greier å se at ikke cash kommer inn her så glem det . Et lite tips til deg er at handelskrigen ikke vil vare evig selv om du tror det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
rukmini
03.10.2019 kl 19:15 3436

Men dette er jo løgn.

Selskapet skriver ikke Sharp decline. De skriver at andre hevder en sharp decline. Vesentlig forskjell..

Begge skattekravene. Det er 1 POTENSIELT skattekrav.

Greit å ikke kunne se skogen for bare trær og være uenig men vær ihvertfall korrekt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 19:18 3657

Nemi vrir og vender på alt selskapet sier ikke akkurat noe nytt . Ikke så lett for han når sinne hans hamrer over tastaturet. Lite interessant og lese det han skriver.

Her er to kommentarer på nyheten i dag:

-Nyheten om at Rec vurderer å selge Butte er viktigere enn at tredjekvartal blir svakt, sier analytiker Andreas Bertheussen i Kepler Cheuvreux til TDN Direkt torsdag.

Han legger til at spørsmålet nå er om Rec kan få en god pris på salget.

Aksjeanalytiker Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets ser på et potensielt salg som interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.10.2019 kl 19:19 3660

Hvorfor så desperat på å vri alle uttalelser i negativ retning? Jeg vet at du ikke tror selv på alt du lirer av deg nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 19:27 3639

Pass deg nå fattigstakkar, nå kommer det snart et innlegg om jævla muppet gjeng, idioter, søplehuer og en lang historie om Tore tafatt osv osv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
03.10.2019 kl 19:32 3641

Du vet nok ikke hva jeg tror på, nei. Men forklar gjerne hvordan du som forteller oss at du sitter long, ja virkelig long i REC, alltid klarer å unngå å tape noe som helst når REC faller. Den mye mindre tradingpotten din kompenserer alltid for absolutt alt hos deg. Så også siste par dagene, i følge skriveriene dine. Fenomenalt gjort. Og så har du funnet ut og belært oss at REC korrelerer riktig så bra med DAX-indeksen. Virkelig interessant, selv om det vel ikke alltid stemmer.

Du er den største back-traderen HO noensinne har hatt. Legendestatus i backtrader-miljøet på HO har du fått. Og det er da noe.

----

Dagens nyhet av betyning er altså at semi-markedet har kræsjet fullstendig for REC og Butte. Ta det med i vurderingen når dere gjør plasseringene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.10.2019 kl 19:45 3618

Det kan jeg godt forklare deg. Jeg selger meg helt ut intradag når jeg frykter fall, og sitter tyngre når aksjen er i kortsiktig positiv trend enn negativ. I går prøvde jeg å selge meg ut på 4,1-4,2 siden støtten røyk. Klarte bare å selge halvparten, så resten gikk på 3,9-tallet. Kjøpte tilbake halvparten i sluttauksjonen i går, og resten på snitt 3,55 i dag, så kan du regne selv. Ellers har jeg ikke påstått at jeg er i pluss i REC totalt, men i sommer er jeg det. Tipper jeg må opp mot emisjonskurs for å være i pluss totalt.

Hvis du tror jeg mener at REC korrelerer med DAX når det kommer selskapsspesifikke nyheter tror jeg at jeg gir opp å forklare deg hva jeg mener om det. Men jeg kan røpe såpass at REC kommer til åpne pent opp i morgen hvis DAX åpner på det nivået futures ligger på nå, og det ikke er flere meglere som har tenkt å komme med oppkonstruerte negative analyser av REC innen børsen åpner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2019 kl 21:15 3516

Falken,

Det som er rart er at verken Meyer eller Berthemusa kommenterer at cashen øker med 8 mill USD. Altså, skyhøyt over både guiding og estimater. Slik jeg ser det er det etter all sannsynlig en svært sterk ebidta fra Butte i q3 (se blant annet AB sine utregninger på shareville) som er årsaken, eventuelt i kombinasjon med betydelig reduserte utgifter til ML (for eksempel igjennom utleie av nøkkelpersonell og lab til batteriprodusenter, eventuelt godt salg fra lager). Hva annet kan være grunnen?

Husk at en ekstra utgift på 3,6 mill USD iforbindelse med nedtegnelse av ML også er inkludert i q3.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
03.10.2019 kl 21:51 3442

REC har trolig solgt mer av FBR-lageret raskest mulig. Hvorfor skulle de ikke det når de sa det greit ville tømmes i 2019, uten å spesifisere fordeling Q3/Q4. Det er ingenting å spare på når de kunden likevel ikke får fremtidig leveransesikkerhet fra REC. REC kan ha solgt andre assets i ML, tomteareal, e.l. Men neppe privat-jet'en til Tafatt, enda. Den går sist. Eller det kan skyldes engangsposteringer i reskontro, AR eller AP.

Butte, sier du. Nei da. De solgte kun 142MT semi polysil Q3, mot hele 352MT i Q2. Og i tillegg sier REC at silangass prisen falt 1.3% i Q3.

Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 21:59 3425

Bertheusen i Kepler, er intervjuet av FA og har en mening om dagens melding fra REC. Oppslaget begynner slik:

"REC-styret vil dumpe «livbåten»
Silangassanlegget i Butte har sørget for at REC Silicon har holdt hodet over vannet de seneste månedene. Nå vurderer styret å selge fabrikken."

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2019/10/03/7458565/rec-styret-vil-dumpe-livbaten

Å dumpe livbåten er vel det siste en "skipper" gjør hvis jeg ikke tar helt feil, men det ser ut til å være mange her inne som greier seg godt uten både livbåt, redningsvest og oppblåsbare ringer på armene.

Den "optimistiske" prisen på Butte mener han kan være 350 MUSD, ikke 600 MUSD som enkelte har drømt om tidligere i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
milk
03.10.2019 kl 22:08 3397

Å herre Jemen.. Er det mulig?? JUM og resten av styret er jo komplett "idioter" De burde solgt selskapet for lenge siden,mens det enda var verdier i omløp... JUM har hatt oss aksjonærer som nikkedukker så han har kunnet låne ut.. Dette vil vedvare til REC er "søppel" og JUM sitter på kistelokket å gliser... Helt utrolig at det går an uten at noen tar grep...
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
rukmini
03.10.2019 kl 22:12 3387

Jeg skrev vel 330m USD og er ikke så mange som har fablet om 600m USD.

Spørsmålet er jo og hva man kan evt bruke 330m USD til og hvordan det da kan forklares at hele selskapet nå prises til ca 100m USD...

Men for all del, du virker å ha greie på dette så jeg hadde økt shorten min nå om jeg var deg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Dubois
03.10.2019 kl 22:16 3382

De som sier 300musd, hvorfor er en 5x multiple passende? Hva er 5x? Brukes det i noe som helst? Det vanlige er 13-15x.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
03.10.2019 kl 22:25 3366

Seilas med Klabb & Babb uten livbåt...

Gjeldfri, og med noe penger på bok og i henda på Klabb & Babb etter et Butte-salg. Penger til hodeløs solar investeringer i verdens mest konkurranseutsatte markeder. Men uten livbåten lenger til stede i REC-kursen. Nei takk.

Markedet tenner ikke på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 22:25 3366

Nå vil vel ikke hele beløpet på 330 MUSD (dersom det blir summen) være noe de kan "bruke" sånn uten videre. Det ligger en obligasjon som sikkerhet for Butte, med en relativt heftig rente, og jeg kan ikke tenke meg at obligasjonseierne (gitt at Butte blir solgt) gir slipp på forventet avkastning. de vil vel heller kreve en premie for å la selskapet komme seg ut av denne obligasjonen, så da er det bare å begynne å regne på (og spekulere i) hvor mye som forsvinner i et slikt scenario.

Som du kanskje har sett anbefaler jeg ingen hvordan de skal håndtere egne posisjoner være seg salg eller kjøp. Hver og en må vurdere informasjonen som er tilgjengelig og handle ut fra hva de mener er korrekt. Ditt råd om å øke shorten (som jeg antar er sarkastisk ment) kan du jo benytte deg av selv dersom du har midler tilgjengelig, så får andre vurdere hvordan de ønsker å posisjonere seg basert på den informasjonen de har, og hvilken risiko de er villig til å ta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
questi
03.10.2019 kl 22:26 3366

REC angående 40 tonn svakere silansalg enn guidet for Q3 2019:

"...This represents a decrease of 40MT compared to the guidance of 900MT provided on July 25, 2019. The decrease is primarily a result of lower sales directly into China but also includes some impact from lower than anticipated demand for semiconductor and flat panel display applications outside of China. As a result of REC Silicons efforts to maintain sales volumes, prices realized by REC Silicon for Silane have declined by approximately 1.3 percent in the third quarter of 2019 compared to the second quarter of 2019..."

Legg merke til at til tross for full handelskrig så falt silan-konsumet globalt med kun 40/900 = 5%, og REC trengte kun senke prisene med 1.3% for å stimulere markedet. Dette viser først og fremst hvor verdifull silanet er... men også hvor verdifull kundenettverket til REC er :)

Enhver kan sikkert fylle noe silan i kontainere.. men hvem skal de selge det til? :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 22:30 3363

Det kan jo bli noen feite bonuser på de som leder selskapet dersom de får til dette her, hvis det er noe igjen etter at de har restartet ML om et par år. Kanskje de ikke har nok igjen til å restarte ML til og med, og hva gjør de da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
questi
03.10.2019 kl 22:38 3341

Vi kan lufte spørsmålene til JUM og Tore på Q3-presentasjonen :)

De har sikkert en strategi angående Butte-salg som vi kan få mer klarhet i :) Jeg ville gjette det at det faktisk er mere lukrativt med polysilisium (når først prisene er normalisert og handelsbarrierer er borte) siden volumene er mye større selv om marginene er mindre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 22:39 3352

"Dette viser først og fremst hvor verdifull silanet er... men også hvor verdifull kundenettverket til REC er :)"

Og dette skal de selge for å stå igjen med "nada"? Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det å selge den eneste virksomheten som bidrar med cash er positivt, men det er sikkert noen av dere som kan opplyse meg og andre hvorfor dette er så j..... bra (nemi's har allerede sagt noe om dette).Tror dessuten regnestykket ditt er litt feil hva gjelder det globale konsumet av silangass da REC etter sigende har ca. 70% av det totale volumet, ikke 100%, men det forandrer kanskje ikke så veldig mye da det vesentlige er at REC sitt salg er redusert med 5%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Dubois
03.10.2019 kl 22:41 3353

Når man får 600musd etter bond2023 så Skjønner du det
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.10.2019 kl 22:47 3354

600 MUSD etter bond2023? Vet ikke hva du har hatt i deg, være seg oralt eller på annen måte, men jeg anbefaler at du slutter for det er ikke sunt for deg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Dubois
03.10.2019 kl 22:49 3356

Ja stemmer det du mener 300musd er en mer passende verdi, for 5x multiple er jo en helt vanlig sak.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
questi
03.10.2019 kl 22:54 3346

*hehe*
- dersom det resterende 30% av silanmarkedet ikke har falt tilsvarende og kun REC er rammet av omsetningssvikt på 5%.... så er det et desto mere robust marked :)
- dersom det resterende 30% av silanmarkedet har opplevd større svikt enn de 5% REC har opplevd hos seg.. så har REC en edge :)

Derfor er det en ganske nøytral antagelse at alle produsenter opplever 5% svikt :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
questi
03.10.2019 kl 23:02 3320

Jeg tror det enkle svaret på hvorfor ledelsen skulle finne på noe så 'dumt' som å finne på å vurdere å selge Butte er: salgspris :)

Visst er Butte verdifullt .. blant annet har den hjulpet REC gjennom alle årene :) Men vil dette si at ingen pris er høy nok for å selge Butte? :)
Hva ville en sånn pris måtte være for at REC skal tåle å være uten livbåten? :)
Et veldig interessant spørsmål :)


Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare