Hva skal vi gjøre med de Narkomane ?

kokkohill
03.10.2019 kl 11:06 505

Vedlikeholde problemet i og rundt disse , som vi gjør idag fungerer ikke. Rekrutteringen til denne sykdommen bare øker og kostnaden til samfunnet går i taket.

Vi har ikke en ungdom å miste , men det er blitt mange med årene og verre ser det ut til å bli.

Jeg tror at vi må endre politikken på dette feltet drastisk og innføre ett helt annet regime.

Fjordgubben
03.10.2019 kl 13:33 481

«Rekrutteringen bare øker»

?


Det tror jeg neppe stemmer, antall narkomane i befolkningen har vel sikkert gått noe opp og ned, men har vel ligget ganske stabilt i mange år.

Er vel også slik at disse folkene har et genetisk problem slik at de kan bli hekta på enten alkohol, medisiner/tabletter eller narkotiske stoffer eller en kombinasjon av disse.

Så de som før i tiden ble alkiser kan nå f.eks bli avhengige av f.eks heroin.

Dette problemet blir vi selvsagt aldri kvitt, om noen skulle gå rundt å tro på det.

Vi må bare akseptere at noen ender opp med å misbruke disse stoffene, og behandle det som en sykdom.

Samfunnet har jo tatt på seg ansvaret med å forsøke å hjelpe, og det må man bare fortsette med.

Personlig tror jeg det beste hadde vært å avkriminalisere narkotiske stoffer, slik at kjøp og salg kommer bort fra lysskye miljøer.

At antall misbrukere skulle øke fordi dette blir avkriminalisert er bare tull. Selv ville jeg aldri bli narkoman selv om jeg kunne fått kjøpt dette på apotekene, og tror neppe jeg kjenner noen som ville blitt det heller, for de som ønsker å misbruke disse tingene får uansett tak i det nå også.
Redigert 03.10.2019 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2019 kl 14:20 464

Det er noe grunnleggende sykt med hele samfunnet.
I den byen jeg er fra var det for noen å siden, en ung habil fotballspiller som hadde forvillet seg bort i narkotika, og tok sin død av det. Tilfeldig kom jeg i snakk med et ungt par som hadde vokst opp i samme bydel som vedkommende. De sa med reine ord, om ikke hun hadde blitt gravid og båret frem barnet. (En sjarmerende liten tulle på knapt 2 år når jeg snakket med dem.) Hadde de begge rotet seg fullstendig vekk, slik 60-70 % av den samme bydelens unge, hadde gjort.

Fjordgubben
03.10.2019 kl 15:15 448

Veldig mange har prøvd narkotiske stoffer, tipper minst 80%, men ikke mange av disse er genetisk anlagt for å bli avhengig.

Spiller forøvrig ikke stor rolle om det er et narkotikum eller alkohol.

Det er engang slik at noen få av oss er notorisk kriminelle, og noen få av oss misbruker rusmidler, umulig å komme unna.
Slettet bruker
03.10.2019 kl 16:28 430

Dette slår inn i alle samfunnslag, og det er skremme antall, hvor mange unge (fremtiden til det norske folk) er dem som faller fra.
kokkohill
03.10.2019 kl 16:54 418

Legalisere narkotika hjelper ikke , forbudet som ligger der blir ikke benyttet.

Om en klarer å få vekk fortjenesten i dette markedet så vil mye kunne bli bedre

Men hva med tvungen avrusing ,uten mulighet til å skrive seg selv ut når en er lei ?

Hva gjør andre land?
Noni
03.10.2019 kl 17:46 402

Tvungen avrusning hjelper ikke, de må ville det selv. Hungeren etter narkotika er så
sterk for de narkomane, at de er desperat etter å få hungeren tilfredsstilt. Det krever store resurser, de må legges inn frivilig, og jeg tror at de må sikkert ågså bindes når de får anfallene. Så det er ikke enkelt å få de på fote igjen.
Noni
03.10.2019 kl 17:49 399

Det er ikke bevist at noen har genetisk anlegg for narkotika.