NAS: - Fransk minister på bærtur


Konkurransen i luftfarten er hard, og derfor må de som føler at de taper ty til midler som er ganske så ufine, - flaut, spør du meg. Som denne franske ministeren:

* Fransk minister klager Norwegian inn for EU-kommisjonen etter XL-konkurs *
https://www.hangar.no/fransk-minister-klager-norwegian-inn-for-eu-kommisjonen-etter-xl-konkurs/
RSinvest
04.10.2019 kl 10:50 1810

Har NAS noensinne fått statlig støtte liksom. haha
Kun SAS som kunne nyte godt av å ha sugerør ned i 3 statskasser.
EliotS
04.10.2019 kl 15:02 1140

Den franske minister har glemt at nevne statsstøtten fra Danmark. Dansk Bank er også en av de stor investorer.
Redigert 05.10.2019 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
lektor79
05.10.2019 kl 00:19 1387

Sier litt om hvor bra det går etter hvert
EliotS
05.10.2019 kl 10:56 1177

Argument om at DNB’s investeringer skulle være statsstøtte vitner om hvor totalt fejlinformeret den franske minister er. Men man kan også tenke over hvorfor pressen ukritisk bringer den historie videre eller er tavs om det modsatte synspunkt.
Redigert 05.10.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Claude
05.10.2019 kl 11:14 1147

Problemet er vel at det kommer fra en fransk minister som er et rimelig stort og viktig land i EU-sammenheng.
Og siden staten eier ca 40% av DNB så kan de jo lett tro banken er styrt (eller sterkt påvirket) av hva den største eieren ønsker.
EliotS
05.10.2019 kl 12:37 1078

Claude - Er den franske minister virkelig parat til at ta den diskussion?

Den franske stat har selv ejerskab i ca. 80 bedrifter (via holding strukturen i Agence des participations de l’Etat) med en samlet verdi til litt under 100 mia. euro. Macron har valgt at sælge noget fra men der er fortsat en del aktier som er ejet af den franske state, hvor præcis den samme argumentation kan gøres gældende. Eksempelvis strategisk aktieposter i det franske teleselskab "Orange" og kernekraft og energi-konglomeratet "EDF".

Men i relation til luftfart syntes jeg det er relevant at påpege at den franske stat sidder med 50,6% av aktierne i Aéroports de Paris, som ejer Paris Charles de Gaulle og and Orly.

https://www.parisaeroport.fr/en/group/finance/aeroports-de-paris-shares/shareholders-structure

Det kunne være interessant at lave en analyse hvem som får tildelt de gode landingstilladelser på de lufthavne. Jeg er ret sikker på at Air-France-KLM ikke har lyst til at blive udforderet på den front.

Epona
05.10.2019 kl 14:25 1000

Vel, litt irrelevant, men dette sier litt om at det er flere enn NAS som har hatt/har utfordringer:

«38 skandinaviske Boeing 737-fly skal revnetjekkes
De amerikanske luftfartsmyndigheder kræver, at Jet Time og SAS skal lave tjek af samlet 38 Boeing 737NG, efter Boeing-ingeniører har fundet revner i ældre fly af denne type.»

https://check-in.dk/38-skandinaviske-boeing-737-fly-skal-revnetjekkes/
EliotS
05.10.2019 kl 16:11 902

Norwegian Air havde vel også NG. Men jeg har hørt at det kun tager 1 time at tjekke.
EliotS
06.10.2019 kl 15:35 633

«Whose house is of glasse, must not throw stones at another» burde nogen sige til den franske minister.

Bloomberg har en historie om hvordan hollænderne og franske mændene har problemer med governance i Air France-KLM, hvor begge regeringer sidder med direkte 14 % ejerskab hver. Så mon ikke ministeren i virkeligheden slet ikke er så optaget af XL-konkurs men snarre er optaget av Air France-KLM får en seriøs farligt konkurrant, hvis et andet stod selskab opkøber Norwegian og nu vil han gerne kast grus i maskineriet.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-04/france-hits-out-at-dutch-in-feud-over-air-france-klm-holdings
Redigert 06.10.2019 kl 17:19 Du må logge inn for å svare

Når denne saken har lagt seg, tror jeg det vil føles relativt pinlig å være fransk finansminister. Er vel desperat etter at de akkurat har blitt dømt for å subsidiere Airbus, og som igjen har satt i gang handelskrig med USA. Er mer «bekymret» for jobben til finansministeren enn NAS.