NEL, andre grønne aksjer og investeringer

Slettet bruker
NEL 05.10.2019 kl 09:46 2039



Investeringer skjer nok stort sett for at investorene skal tjene penger. Idealisten er nok klart i mindretall. Fondene må, og vil, la seg styre av investorene. "Oljefondene" tvinges til å bli grønne. Det politiske ønsket fremstår nå slik at grønn sektor vil få lettelser mens oljessektor m.m. vil få økte avgifter, ut fra tanken om at det skal koste å forurense.

Forutsatt at investorene legger om kursen, må utrolig mye penger reinvesteres fra olje til karbonfritt eller grønne firmaer. Dette kan igjen medføre at oljeutvinning blir for dyrt til at det lønner seg mange steder.

Poenget mitt er at her kan mye skje langt raskere enn de fleste hadde regnet med. Fondene kan komme i en investeringsklemme. Grønn virksomhet kan være for liten.( Equinor måtte lete " med lys og lykte" etter vindprosjekter å investere i for under et halvt år siden.) Det er her Norge nå må kjenne sin besøkelsestid. Det offentlige bør nå bruke mye penger, virkelig mye penger, på å kjøre frem norsk grønn sektor. Her er vind, vann, hydrogen m.m. en kjemperessurs som staten vil tjene stort på å bruke penger på nå. Man kan bare tenke seg hvilke fortrinn vi har offshore som har erfaring med havinstallasjoner siden oljealderens begynnelse eller det fortrinn vi har gjennom Hydrogen. Hydrogen har Norge holdt på med lenge så dette kan vi. Å gi ut noen smuler fra ENOVA for å ha ryggen fri duger ikke.

Hvorfor er, eller i beste fall fremstår, de fleste norske politikere så tafatte? Etter mitt skjønn kan, miljø,marked,arbeidsplasser m.m. alle tjene på en slik snuoperasjon. For meg er dette ufattelig, men det er kanskje noe jeg ikke ser? Uansett er det en utrolig spennende tid å leve i.
Redigert 20.01.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2019 kl 12:31 1858

Rekordhøye grønne investeringer: – Det er helt enormt
Interessen for bærekraft øker, og investeringene i grønne lån og bærekraftsobligasjoner blir trolig på rekordhøye 3.100 milliarder kroner i år, opp 30 prosent fra 2018. – Det er helt enormt, sier bærekraftsanalytiker.
--------
HitecVision forvalter kr 55 milliarder for kundene. Kundene sier at nå er det er krav at vi må investere grønt. Vi skal tjene penger på grønne investeringer, sier CEO og gründer Ole Ertvaag.
Fondet med 55 milliarder kroner under forvaltning, som frem til nå har satset mye på olje og gass, vil nå også satse på fornybar energi etter press fra sine investorer, skriver Dagens Næringsliv.
Det første fornybarfondet vil sannsynligvis være på rundt en milliard dollar med mål om lansering neste år og på sikt vil HitecVision at fornybar skal bli like stort som olje og gass i deres forskjellige fond, ifølge DN."
Dette tror jeg vi vil se mer av og det betyr nok verdistigning for mange etter hvert som flere flytter kapital fra olje/gass/kull til fornybart/hydrogen.
Redigert 05.10.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Chrisgunn
05.10.2019 kl 12:40 1827

Fløy inn over Spania i går, til Alicante, har gjort det endel, men nå var det et gjort grep. Fra Madrid til Alicante på mange åskammer stod vindmøllene tett kjapp telling over 1000 stk og de gikk rundt. Det grønne skifte skjer nå
Slettet bruker
05.10.2019 kl 13:28 1746

Finne tanker det Cuba. Helt klart at Norge kan bli ledende i flere av de nye grønne verdiskjedene. Men det er håp i hengende snøre. Mange kreative miljøer i Norge nå, bare disse får den nødvendige støtten.
Slettet bruker
07.10.2019 kl 07:51 1265

Det grønne fornybare massive skiftet kommer nå - brått på.
kaliber
07.10.2019 kl 08:40 1154

Er redd for at skifte til H2 blir utkonkurrert av elbiler med bedre og effektive batterier. Begrunner det på det som skjer i verden og den lunkne interessen til hydrogen, som fremdeles går fremover i snegle fart!
OZZY
07.10.2019 kl 08:57 1027

Mange land i verden idag har okke et velutbygd elnett, der blir det Hydrogen til å gjelde. Du fyller bilen din på 3 minutter med Hydrogen.