Vollgrav med slanger og alligatorer - prisoverslag

Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:09 827

https://undergroundreptiles.com/product-category/animals/venomous/

Trump har visst lyst til å bygge en vollgrav i sammenheng med muren sin. En ting er at muren vil koste avsindig mye penger bare å bygge. Trump har visst bedt sine folk, som sikkert er veldig kompetente på slikt, å regne ut hva det vil koste å bygge vollgrav og fylle den med krokodiller eller slanger.

Grensa er ca 315 mil lang. Jeg aner ikke hva timeprisen er for gravearbeid i USA, men her i Norge ligger det på ca 1200 kroner pr time. Jeg tipper det vil være mulig å finne noen som kan gjøre jobben for 7-800 i USA.

Jeg kan ingen ting om hvor lang tid det vil ta å grave 1 meter, men det tar vel fort en time (tror jeg er veldig snill her og at det blir en smal og grunn vollgrav). Og så vil det selvsagt variere veldig i og med at du skal sprenge ut noen kubikk med fjell store deler av grensa også. Men la oss holde oss til en meterpris på 800 kroner. Så nærmer vi oss i alle fall noe.

Grensa er altså 3,15 millioner meter lang. Med en meterpris på 800 blir det drøyt 2,5 milliarder kroner. I gravearbeid for en smal og grunn vollgrav.

Vollgraver fylles som regel med vann, så han må få vann ledet dit og det vil fort bety grøfter/kanaler som er mye lengre enn grensa. Så vi må minst legge til 2,5 milliarder til.

Så har vi vann i vollgraven (så enkelt det virker :) )

Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan han har sett for seg at krokodiller og slanger skal bli værende i vollgraven. Men blås.

Spørsmålet nå er hvor mange slanger og krokodiller vi må ha.

For at det skal bli så sjempeskummelt som Trump ønsker seg, så bør vi vel regne med kanskje ti krokodiller pr kilometer og hundrevis av giftige slanger. Det bør jo være slanger som kan leve i vann. Men la oss si ti krokodiller og fem hundre giftige slanger pr kilometer.

En klapperslangeunge kan man få kjøpt for ca 1000 kroner. Vet ikke om de liker seg i vann, men...
En alligatorunge kan man få kjøpt for ca 900 kroner.

Vi trenger 31500 alligatorer og de må være voksne - men et sted må vi jo starte. Så er jo spørsmålet hva som skjer med prisen når etterspørselen skyter i været slik, men la oss holde oss til 900 kroner. Det gir oss en kostnad på 28,3 millioner kroner.

Vi trenger i underkant av 1,6 millioner slanger. Med en pris på 1000 pr slange vil det bli en total kostnad på 1,6 milliarder kroner.

Da har vi gravd grøft, fylt den med vann og slanger og alligatorer.

Jeg har regnet veldig snilt her, så dette er en minimumskostnad for ferdig levert grøft med vanntilførsel.

Fem milliarder kroner i infrastruktur og skarve 1,6 milliarder på dyr...det er jo bare å kline til.

At 1,6 millioner slanger og 30 000 krokodiller må ha mat nok hver eneste dag, at noen, ganske mange (her skapes arbeidsplasser!) dyrepassere må se til dyra og passe på at de ikke stikker av, at det må bygges adskillige dyreklinikker med spesialister på denne typen dyr langs grensa og en masse annet orker vi ikke forholde oss til. Det har garantert ikke den oransje gjort heller. Driftskostnadene pr år vil vil så svimlende høye at vi ikke gidder å regne på det...

Så prisen blir i underkant av syv milliarder kroner. Synes de skal kline til. Ikke noe å vente med.





Redigert 06.10.2019 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:36 807

Norske Kroner minner mer og mer om Zimbabwe dollar. Syv milliarder kroner blir ikke stort omregnet i amerikanske dollar. For en riking som Trump som i tillegg har tilgang til seddelpressa, er det bare lommerusk.

Er du sikker på at du regnet riktig nå? Det hørtes veldig lite ut ift. hva offentlige byggeprosjekter pleier å koste her i Norge. Kom ikke bare garasjen til stortinget på over 2 milliarder?
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:37 806

https://www.thefiscaltimes.com/2019/10/04/How-Much-Would-Trump-s-Snake-and-Alligator-Filled-Border-Moat-Cost

Her har noen brukt litt mer tid på å regne. Bomma visst ørlite grann. Men her har de altså regnet på alt det Trump ikke har tenkt på og så har de nok en mer real vollgrav enn den lille grøfta jeg så for meg.

12,2 milliarder dollar eller ca 110 milliarder kroner. Ups :)

Og så regner de plagsomt nok på en årlig driftskostnad på 10-11 milliarder kroner. Frekt.

Men som med muren, som vi jo nå vet er i full gang med å bygges (synes trumpister), så er det jo Mexico som betaler.

Var det ikke så?

Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:39 800

Jeg må nok kaste Statsbygg-kalkulatoren min, sjuern. Jeg sa jo at det ikke var noe å nøle med med en pris på syv milliarder NOK.

Men...akk.

Mexico får belage seg på enda en feit faktura.
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:41 796

Ja du bommet litt på budsjettet der...skulle nesten tro du jobbet med å budsjettere offentlige byggeprosjekter?
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:42 790

Jobba beinhardt med beregninger i mange minutter :) Men det er nok ikke noe budsjett, men et prisoverslag.
Redigert 06.10.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:47 781

Tror Trump grensa er flat?
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:47 775

Usikker. Tror du han finner den hvis du gir ham et atlas? En annen ting er at 20-30% av grensa er elver. Blir fort stort svinn hvis han skal fylle dem opp med slanger og alligatorer.
Redigert 06.10.2019 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:50 772

Du bommet ikke mer enn det som anses som normalt slingringsmonn i det offentlige. Synes du gjorde en god jobb der jeg.

Men jeg tenker at det må finnes billigere og bedre alternativer, det finnes både killer bees og killer ants f.eks.?
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:53 767

Jeg bommet litt selv også da jeg budsjetterte garasjen min til 200.000.-. Den kom på 600 millioner.
Slettet bruker
06.10.2019 kl 21:54 761

Rart hva man får gjort i løpet av et kvarters tid.

Ja, det er mye skummelt man kan fantasere om. Har en guttunge som er veldig opptatt av godzilla. Kunne jo foreslått at de kunne plassert ut noen slike foran muren. Trump er nok ikke helt sikker på om godzillaer finnes, så du skal ikke se bort fra at han hadde bedt folka sine undersøke det også.
Redigert 06.10.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Noni
07.10.2019 kl 19:59 697

Det kunne vel hende at det var hans ønske, at de forbistrade hm hm ville falle nedi
og bli spist....
Slettet bruker
07.10.2019 kl 20:02 691

Det er nok slik han har tenkt, ja. Blir jo billigere for ham slik. Så han får håpe at det kommer millioner til grensa og at ingen av dem får vite om vollgraven med slanger og alligatorer...

Er dessuten usikker på om menneske står veldig høyt oppe på menyen til slanger.
Redigert 07.10.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2019 kl 21:23 678

Jeg vil ha krokodiller i Wishington swampen

https://nationalzoo.si.edu/animals/american-alligator
Native Habitat
The American alligator is found in the United States from North Carolina to the Rio Grande in Texas. Alligators are usually found in freshwater, slow-moving rivers. They also live in swamps
They use their sharp teeth to seize and hold prey. They swallow small prey whole. If the prey is large, they shake it apart into smaller, manageable pieces.

Slettet bruker
07.10.2019 kl 21:30 674

Det var jo mexico som skulle betale!
Slettet bruker
07.10.2019 kl 21:42 666

Ja og det gikk jo så glatt å få dem til å gjøre det, atte..
cinet
07.10.2019 kl 21:48 659

Til a den gamle/jaba som er forkjempere for et åpent debattfora: hvorfor jobber du som manipulator på vegne av fake news / marxist-leninistisk tankegods ? Se videoen og kom fram med hva som ikke stemmer
Og her er fakta ang biden/schniff mm
Denne videoen forklarer hele saken med objektive fakta . Ja, den er lang , og ja det er komplisert, men de som ønsker fakta tar seg tid til å se den . Skulle nesten ønske at a den gamle/jabba ( som er samme person) og andre antikapitalistenes/DT hatere , hadde tatt seg tid , men er du maexist-leninist så er du det, og da sitter du i mørket med skylapper på ., og forsvarer de gjennomkorrupte oligarkene og dessverre en del demokrater ...
https://m.youtube.com/watch?v=5nUZekJ3pfM
Slettet bruker
07.10.2019 kl 21:49 651

Hatere? Vi ler av ham.

Kutt ut denne hjernedøde spammingen din nå.
Slettet bruker
07.10.2019 kl 21:53 645

Ham?
Dine brekte synsinger og omtaler tyder spykologisk til at du tenker på ham som svin, du er kulturislamisk allergisk og reagerer med røde utslett på ho?
cinet
07.10.2019 kl 21:57 643

A den gamle / jaba er bare lei seg for å være avslørt
Slettet bruker
07.10.2019 kl 22:00 636

Voks opp nå.
Zorin
07.10.2019 kl 22:02 630

Hva om alle krokodillene, slangene, edderkoppene og andre ting i den graven går lei av å være nedi hullet og kommer opp, for deretter å trekke lenger innover land? Utover er jo vanskelig. Der er det jo en stor mur som blokker.
Redigert 07.10.2019 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
07.10.2019 kl 22:02 630

Sikkert renta han snakket om......
Slettet bruker
07.10.2019 kl 22:08 621

Sier du at den oransje ikke har tenkt skikkelig igjennom dette? Han sier jo at han er så lynende intelligent (hele tiden) og jobber så hardt (excecutive time...), så selvsagt har han tenkt på slikt...

Trur eg.
Zorin
07.10.2019 kl 22:10 617

Helt sikkert. Han er jo så lynende smart. Det har han jo sagt selv flere ganger.
Slettet bruker
07.10.2019 kl 22:18 611

Ja.
Og jabba ekte Z nye A sier han er dum.
Hvem vet?
Jeg synes han er mitt på treet.
#treskalle vurdert
Slettet bruker
07.10.2019 kl 23:29 598

I motsetning til diverse kasus så trenger ikke Trump å drikke for å si fylleting. Du skal være ganske dypt sunket i flasker hvis du tar fulleprat og gretabarn på alvor.
#du skal ikke høre det fra fulle barn og trump.
Stephen
08.10.2019 kl 22:35 538

2 murer må til, med vann i mellom. Verdens lengste "svømmebasseng" med slanger, aligatorer,piraya, genmodifiserte voldsekorn, ebola ,gulsot vannkoppe basiller +++. Bygger de bassenget sånn ca 134 meter dypt og 34 m høyt ,17 m bredt bør det virke greit og hindre de store massene i å ta seg over; eller under .Håper ikke vedlikehold blir satt ut på internasjonalt anbud og Askøy tekniske etat danner et selskap som påtar seg arbeidet.

Mvh. Dedalus
Slettet bruker
09.10.2019 kl 17:35 495

Trumptrain er blitt som mis-foster forstått av rajaminded venstrevridde om prisen på slanger gjøres til et problem.
Slipp vann inn der og slik senke havstigningen er så sin sak som jeg glemmer nå
Men washington er fueled av snakemaskiner og juss rystere.
Hva tror du egentlig snake maskiner som fredass kos sos imamsoten ap islamslapp trampeklappere lever av?
#skatten din er sota