Intercity-prosjektet revurderes i Fredrikstad-Sarpsborg området.


Det kom som en sjokkbeskjed i 2018 da de store Intercity-utbyggelsene på Østlandet ble rammet av store utsettelser. Det ble allerede da klart at det nye dobbeltsporet til Sarpsborg ikke ble ferdig i 2029. Men ingen kunne si hva som skulle skje med prosjektet.
Nå melder regjeringen i statsbudsjettet at det er “uaktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form”. Grunnen er ifølge regjeringen høye kostnader, kompliserte løsninger og krevende grunnforhold.
Det er første gangen regjeringen er så tydelig på dette til Stortinget.
– Når prosjekter sprekker så formidabelt som det ligger an til her, må vi gjøre en ny vurdering. Det er snakk om en kostnadsøkning fra rundt 8 milliarder til 26-28 milliarder, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til VG.
Dette gjelder både de 16 km dobbeltspor mellom Haug (Råde) og Saut (Fredrikstad) - og 18 kilometer dobbeltspor fra Saut til Sarpsborg.
_______________________________________________________
Det er greit at man ser at en viss traséløsning blir for dyr. Men intercity videre fra Moss og sydover skal selvfølgelig bygges.
Man bør her sikte mot Svinesund og Gøteborg. Og ikke mot krokete trasé og Halden.
Halden er et blindspor hvor man havner inn i fjellandskap, bratte bakker og dårlig grunn ved elvemunningen i Halden.
Halden må få separat shuttle-løsning bort til intercitysporet som krysser riksgrensen ved nye Svinesundbroen.
Det ligger til rette for at Oslo - Gøteborg kan få en reisetid ned mot 1 time 30 minutter.
Og Sverige må ruste opp Gøteborg - Helsingborg. Det er en flott strekning med mye flott utsikt og landskap. Bl.a. havsutsikt.