Evnen til å ligge i forkant av analytikerne ved hver syklus

Fra Sidelinjen
PGS 07.05.2018 kl 10:57 5072

Man sier at historien sjeldent gjentar seg, men er det et forutsigbart mønster man kan merke seg, så er det kapitalflyten som følger prisen på olje.

Det var definitivt ikke lett å være langsynt nok til å kaste kortene i aksjer som SDRL, FOE, PGS, AKSO når oljeprisen startet sin nedadgående ferd, fordi de fleste trodde at den skulle ta i mot på 80 USD. Når OPEC ikke klarte å finne fotfeste og nok pondus til å kjempe mot sentimentet, og ikke gjorde noe for å stanse droppet, så smalt det som kjent ned fra 80 til 26 USD på oljen på under ett år.

Oljeselskapene blødde, og ikke minst så gjorde serviceyterne det samme. Og for de med store gjeldsforfall var skjebnen uunngåelig; 90 % ned fra topp var et minimum å forvente. Har det noen verdi å trekke frem dette? Nei, ikke isolert sett, men for å vurdere fremtiden til en del selskaper fra og med sommeren 2017 og fortsatt et par år frem i tid så har det. Oljeprisen har reboundet, den vil fortsette å stige med fallende produksjon i store oljeproduserende land, et forutsigbart og samlet OPEC, og ikke minst er den "lette" oljen allerede hentet opp i USA. Det vil bli mer kapitalintensivt å hente den gjenværende skiferoljen i USA, les bare siste rapport fra Schlumberger.

Oljeselskapene var de første ute i løypa til å profittere på dette, og dagens break even kost på de fleste felter er ned med 40 - 50 % fra estimatene fra bare noen år siden. Det har sikret cashflowen de neste ti årene, og ikke minst investeringslysten og behovet. I 2016 fant oljeprodusentene olje tilsvarende en måneds verdens forbruk, i 2017 var tallet enda lavere.

Jeg vet det er noen som tenker at dette uproblematisk fordi verden skal leve på el fremover.... Det er bare til å glemme det argumentet, vi snakker om promiller, og verdens etterspørsel etter olje stiger for hver måned som går. Analytikerne har vært ekstremt passive med å anbefale og se oppgangen i både oljepris og oljeservice, men nå begynner korpset å snu. Skrekkeksempelet er ABG's Olaisen som tok ned PGS til 1 kr, for så å løfte til 25 kr noen noen måneder etter. (Det tar lang tid å bygge opp tillit, men det går fryktelig fort å miste den. Jeg har fulgt Olaisen i mange år og hadde god tiltro til hans meninger, selv om jeg ikke har fulgt hans anbefalinger. Med denne manøveren klarte han på tre sekunder å miste min tillit. Ikke fordi han snudde fra 1 til 25, men fordi han ikke klarte å se konsekvensene av oljeselskapenes kapitalfylt med en stigende oljepris og deres uttalte strategier.)

Man trenger ikke å være analytiker for å skjønne hvor pengeflyten går når erstatningsratene til oljeselskapene dropper fire år på rad, parallelt med at oljeprisen stiger, og dobler seg på et år. Hva skal disse i fremtiden leve av hvis de ikke klarer å levere sitt hovedprodukt (olje) ut til et marked som stadig etterspør mer av dette? Man kan bare glemme at de skal leve av vindkraft, dette er åpenbart preget av et ESG-fokus og for å hjelpe profilene til oljeselskapene. Jeg verdsetter at de også satser i denne retningen, men det vil utgjøre små prosenter av topplinjen til de oljeproduserende selskapene de neste ti årene.

Så hvor tror dere pengene går de neste årene hvis du skal leve av å selge olje, men ikke har funnet nok, og heller ikke har nok bore- og produksjonsfasiliteter til å hente det opp og ut i markedet? (Og ja, hadde jeg sittet i styret hos BP, Shell, Exxon eller de andre majors så hadde nok ikke jeg heller sagt at nå skal vi skru opp investeringene i servicesektoren, det er å undergrave sine egne marginer, men det er den mest naturlige konsekvensen av det vi ser i dagens marked).

UBS har løftet PGS til 50 kroner, flere vil komme etter, og det vil nok gå høyere. Nå er det straks attraktivt å være asset-owner også innen seismikk, og da får man i tillegg skiftet fra TGS til PGS som vil dra dette enda lengre. Og for de som følger riggmarkedet og vil eie billige og godt posisjonerte assets så er BORR den riktige kandidaten å se på.

Min portefølje er derfor PGS, AKSO og BORR, noe annet trenger jeg ikke å eie i det markedet som kommer, du får premium-konseptet i alle disse.

Og til budskapet i min heading; når jeg kjøpte alle disse tre var det ingen analytikere som var veldig sterke i troen på noen av disse, og min inngang i PGS kom tre dager før Olaisen tok den til 1 krone. Så jeg får sende en takk til denne karen som gjorde at jeg dro ned snittet fra 15.50 til 13.50, men det spiller ingen rolle in the long run, 15.50 kr hadde også vært greit, både med dagens kurser og ikke minst på hva vi ser noen år frem i tid.

Og for de som prøver å time markedet; det er ikke verdt det når vi snakker om syklus-aksjer som går mange-gangen når syklen går opp. Risikoen for at man ikke klarer å hive seg på igjen er stor, tål heller at det faller tilbake 5 - 6 % før det tas ny sats. Ref PGS som er opp 120 % i år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
MD12
07.05.2018 kl 18:53 4928

Takk for interessant innlegg. Gode poenger. Kjøpte 1300 aksjer i PGS i dag. Burde kanskje satse mer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2018 kl 23:21 4822

Meget bra innlegg "Fra Sidelinjen" og en investerings strategi som. om man lykkes, gir betydelig mer avkasting. Strategien fungerer meget godt i sykliske markeder. Segmenter innen shipping er også verd "titte litt på" nå. Mine valg her er FRO og HLNG
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2018 kl 00:39 4775

Det så jo ut som at det fort kunne komme en diger emisjon i PGS en bra stund da, så en opplagt langtidskandidat fra under 15 var den nok ikke for like mange som hadde valgt å shorte aksjen, selv om man kunne se en mulig stor oppside. Men... så gikk det altså bra med den. Virkelig bra. Hadde jeg ikke hatt høyrisikoposten EAM (erstatningscase), så ville jeg muligens ha vurdert PGS langt grundigere, i motsatt retning enn det shorterne gjorde. Jeg shorter aldri selv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2018 kl 06:09 4695

Man skal være forsiktig med å se på gamle grafer. Kontraktsmarkedet er ikke tilbake, det markedet PGS er avhengig av for å kunne tjene penger. Grunnen til at det gikk såppas «bra» som -40 mill usd i Q1, var fordi kundene kjøpte fra biblioteket.

Seismkkmarkedet er i endring og det er ikke i fordel PGS. Nå er det multiklient og kun det som gjelder fremover. Før oljekrakket var det motsatt.

Det er i tillegg lite trolig at oljeprisen skal forbli på 70+. Når høysesongen er ferdig, begynner lagrene å fylles igjen i (oktober, november, desember). Det vil skape usikkerhet i oljeprisen og negativiteten kommer tilbake i markedet. OPEC kan heller ikke strupe oljeproduksjonen i evigheter.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
08.05.2018 kl 10:30 4594

Og det er greit Matsern, da har du funnet din argumentasjon på hvorfor du ikke ønsker å være long PGS. Jeg leser det du skriver som at du mener at PGS ikke vil være lønnsomme i den vridningen vi ser mot MC og late sales? Alle som følger med i dette markedet vet at vridningen ut av kontraktsmarkedet allerede er godt i gang, de store investorene som flytter kursen i PGS har notert seg dette for halvannet år siden.

Forwardkurven i oljen tyder ikke på at oljen skal falle til høsten, og jeg er ganske sikker på at det forstyrrende produksjonsbildet vi har med stigende etterspørsel og fallende produksjon, langt utover kuttene OPEC har gjort, vil trekke oljen oppover de neste årene. Sanksjoneringstiden på nye felter er 6 - 8 år, foten er fullstendig av gasspedalen i utvikling av ny produksjon, og de mekanismene som følger av OPEC og noen NON-OPEC land nå er av midlertidig karakter og vil ha mindre betydning på sikt enn de gedigne underinvesteringene vi har sett de siste 4 årene.

Ikke glem at selv om vi i Norge hadde bra investeringer på norsk sokkel i 2017 og 2018, er vi en svært liten andel av den totale produksjonen, og gjør at vi knapt holder følge med declinen vi har sett i den norske produksjonen siste årene.
Kan også være greit å ha fått med seg at når Russland takket ja til å bli med på kuttene, så var deres dagsproduksjon allerede kjørt opp til det maksimale, så de hadde ingenting å tape på å signere en slik "kutt"-avtale. Det er Saudi-Arabia som har tatt den største og nesten eneste beaten her, og skal de klare å balansere sine budsjetter trenger de en oljepris på 85 USD.

Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
08.05.2018 kl 11:28 4563

Kapasitetsutviklingen for skip blir interessant fremover. Tidligere har TGS (som forøvrig er et fantastisk selskap) kunnet sette i gang 2D-prosjekter når kapasitetsutnyttelse har vært høy. 2D-skip er enkelt å skaffe og her er den fleksible kapasiteten betydelig større enn i 3D-segmentet. Kvalitet over kvantitet i letingen kommer til å være nøkkel fremover for oljeselskapene. Da kan kapasitetsbildet for 3D bli snudd på hodet når heller ikke Schlumberger skal eie skip, men skal også ut i markedet for å leie / samarbeide. PGS bruker jo bare egne skip til å hente MC så akkurat at kontrktsmarkedet ikke kommer tilbake tenker jeg er uten bekymring for PGS - de har hvertfall kontroll på kostnadene selv.

Jeg satt long i PGS fra 13 til 30 kr, men fikk høydeskrekk... vanskelig case pt ettersom den har gått mye, men emisjonsfaren ser ut til å være vesentlig lavere nå. Problemet nå er at det ikke bare må "snu", men at PGS faktisk må tjene ganske mye penger for å forsvare prisingen. Helt umulig å spå hvor sterkt skipsverdiene kommer tilbake, men hvertfall 0 ny kapasitet som blir tilført på leeenge så kan bli ordentlig fest.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.05.2018 kl 09:28 4421

Enig med deg Das Kapital, det er umulig å spå hva som skjer med skipsverdiene, men det finnes gode referanser å støtte seg på fra tidligere oppsving hva gjelder verdier på stål i form av skip og rigger. Det er også en av grunnene til at jeg har gått tungt inn i BORR, de har timet dette markedet til fingerspissene, uten å dra på seg særlig belåning. Jeg tror dog at belåningen vil øke etter hvert som de hopper ned fra gjerdet og inngår kontrakter på sine rigger, og genererer meget hyggelige løpende utbetalinger til aksjonærene.

Jeg har forståelse for at det var fristende å hoppe av PGS etter en dobling, men historien har vist at man ser både 4 og 5-gangen fra bunn til topp når syklen snur, og derfor klarte jeg å unngå å bli trigget av å selge, selv om 95 % av magefølelsen ropte selg. Jeg valgte i stedet å ta de lange brillene på, og i kombinasjon med min oppfattelse av de følgene underinvesteringer i både leting og produksjon vil dra med seg, ble jeg sittende.

Det hjalp også litt på vurderingen at fortsatt er 10% av aksjekapitalen solgt short, og med de langsiktige eierne vi har i aksjen er ikke fri-flyten all verden når oljen fortsetter å gå, og folk er redde for å misse oppturen i oljeservice. Hyggelig å se at vi akkurat var gjennom 38 NOK, men er godt forberedt og innstilt på at vi ser 33 kroner igjen hvis Oslo Børs snart tar en pust i bakken. Da vil jeg nok trolig akkumulere mer.

Litt overraskende smell fra TGS i dag ref profit warningen i Q1, men det understøtter synet mitt om at i det skiftet vi nå er på vei inn i, vil kapitalen i større grad konverteres inn i selveide skip fremfor de som chartrer sin nødvendige kapasitet. TGS sin modell har sin glansperioder med fallende skipsverdier og overkapasitet, vi er på vei ut av det markedet nå, og det vil påvirke marginene til TGS, spesielt når de skal levere high end data, og ikke bare 2D.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
09.05.2018 kl 10:28 4382

Enig! Haha, magefølelsen ropte selg på 25, men satt til 30. Vil definitivt vurdere inngang igjen om det dipper ned (men slik oljeprisen utvikler seg nå kan det ta tid ...)

Jeg ville likevel hedget PGS-en med SPU (her sitter jeg fortsatt - satt også i TGS frem til 210, solgte selvsagt for tidlig her også). Segmentene SPU operer i er i større grad 2D-markeder utenfor Brasil, Afrika, Mexico mm. Samtidig er SPU langt mer behagelig priset mtp multiklient. Liker også at selskapet har noe gjeld.. 100 pst EK blir litt for tamt når markedet er på vei opp hehe

Forøvrig - OBS-segmentet som Magseis operer i er også i vekst. Selskaper skal over på Oslo Børs. Tipper PE gitt dagens prising for inntjening 2018 er godt under 10. PB rett over 1.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.05.2018 kl 10:59 4365

Ser argumentene dine, og hadde jeg ønsket meg en portefølje med ulike bets innen seismikk er det mye som kan fungere, men jeg ønsket i denne oppturen å heller ha ulike bets innen forskjellige segmenter av oljeservice, og da primært selskaper som har et navn som også de store utenlandske ser på, for å ha nok likviditet i aksjene. Enn så lenge har PGS outperformet alle andre i segmentet til tross for at den er for bluechip å regne, og har gitt meg det jeg var ute etter innen seismikk. Det er fristende å se på de andre også, men det er her disiplinen trumfer iveren etter å forfølge for mange muligheter. (Jeg sier ikke at det er feil, alle får velge sin egen strategi).

Merk ellers at både AKSO og BORR i dag snuser på kritiske motstandsnivå og har så smått brutt igjennom i de begge. Klarer disse å etablere seg over hhv 56 og 40 NOK, er det svært liten motstand å spore. Jeg tror AKSO blir fusjonert inn i en eller annen struktur i denne sykelen, og det kan like gjerne skje allerede i 2018. Gitt den solide ordrebackloggen kan jeg ikke tenke meg at AKER slipper denne lavere enn 68 - 70 kroner.

BORR er også et spill på assets, men "problemet" er at de nå er blitt så store og verdifulle at det knapt finnes takere, med mindre det samspillet man ser gjennom andre servicegiganter kan trigge en lyst til å ta over. Schlumberger er allerede tungt inne i BORR, det kan være at de ser synergier i å eie hele flåten, men det faller utenfor den operasjonelle virksomheten de primært har, så jeg får ikke det helt til å stemme. Men det er enorm tilgang på kapital for de fleste store aktører, så at noen vil forsøke å ta over BORR er det en god sannsynlighet for. Personlig håper jeg de velger å stå på egne bein og sikrer kontrakter gjennom 2018 og 2019, og skaper verdiene selv. Spennende tider er det i alle fall, og porteføljen ser ut til å trives svært så godt :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
09.05.2018 kl 11:20 4347

Med på den. Syntes dog NODL ser ut som et vel så spennde case som BORR. SDRL blir også spennende etter at aksjefloden har inntruffet markedet. Mitt rig-lodd pt er FOE, men kun liten posisjon ettersom caset er helt binært.

Spørsmålet er nå når man skal inn i supply. Kommer man til å trenge ytterligere finansielle restruktureringer? Eller kan SOFF og DOF betjene gjeld ved økte rater og salg av skip? (DOF også en del subsea som vel gjør caset mer sammensatt).
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
09.05.2018 kl 12:46 4310

Er to forskjellige markeder det NODL og BORR opererer i, og jeg har valgt jacks-up fremfor dypvannsegmentet denne gangen, da jeg liker godt potensialet som ligger i kunne slutte sterke kontrakter på et titallsrigger fremfor noen få. Det er noe med momentumet som ligger i å ha så mange billige assets hvor alle er i startgropen for å hale i land gode kontrakter som gjør BORR attraktiv i mine øyne.
Det morsomme med JU-rigger i så måte er også at man kan få slutninger på fem rigger innen veldig kort tid, med gode opsjoner, og det vil kunne synes godt i BORR-kursen når den tid kommer.

Ref seismikk i dag så bekrefter SPM1 at vi nå entrer "supersykelen", og løfter kursmålet på TGS basert på to-siftret vekst i EPS for 2019 og 2020, 8 % for 2018.

Supply er for meg helt ukjent sektor, og står derfor ikke på radaren min, fordi som også headingen tilsier, jeg liker ikke å handle ene og alene på analytikernes spådommer da de dessverre ofte tar feil og er for sent ute.
Når man selv har vært aktiv i over 20 år, og får presentert beslutninger fra personer som kun har lest om markedet gjennom sin utdanning og ikke opplevd de voldsomme kreftene som ligger i det psykologiske spillet som børs ofte er, så mangler en viktig brikke for å ta beslutninger. Det er svært sjeldent at de som har de råeste Excel-arkene er de beste til å forutsi sentiment og momentum, samt kjenne til mekanismene mellom de ulike aktørene (markedsbalansen mellom tilbud (serice-yterne) og etterspørselen (oljeselskapene). Dette vippet i favør av servicenæringen når oljen tippet 60 USD, men det hadde markedet til gode å handle på for inntil noen måneder siden, og da er dyrebare prosenter misset på veien.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Das Kapital
10.05.2018 kl 01:00 4167

Mange med samme syn nå. Men er helt åpenbart at det er underinvestert. RRR er nå på omkring 20 pst og gjennomsnitlig gjenværende levetid for oljefeltene for Statoil og andre store oljeselskaper er mellom 7 og 10 år. Mtp hvor lang tid det tar fra leting til produksjon, kombinert med ekstrem FCF, er det helt åpenbart at det vil investeres mye fremover. Nøkkelen er å finne de rette casene. TGS og SPU har for meg vært no brainers i lang tid. Han har sikkert rett i at "alt" vil komme, men som det også nevnes kan gearing bli drepende. Plutselig kommer der en dipp igjen også ruller snøballen motsatt vei.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Zeroes
10.05.2018 kl 09:18 4104

Vil dette påvirke kursen noe nevneverdig?

https://www.pgs.com/media-and-events/news/new-regional-depth-reprocessing-of-offshore-congo-coastal-basin-from-pgs--snpc/

Hvilke triggere kan komme nå i Q2?

Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
16.05.2018 kl 09:22 3901

PGS snuser på 41 kroner, en ganske sterk oppgang også den siste uken, dette til tross for at Goldman flagget under 5 %. Samtidig er det underholdende å lese kommentarene til andre lesere som ergrer seg over at de sitter med seismikk-relaterte aksjer som ikke er i nærheten av å henge på oppgangen i PGS. Leste senest i går et innlegg i en annen tråd som mener at markedet til PGS er i ferd med å dø ut, og at nå er det havbunnseismikk som gjelder. Vel vel, så feil kan vel ikke alle investorene i markedet ta?

En lærdom jeg har gjort fra mine 25 år i markedet er at når de store utenlandske investorene ønsker sektoreksponering, går de inn i bluechips-aksjer for å få nok volum til å komme seg både inn og ut. Da faller mange av de noterte aksjene på Oslo Børs utenom radaren, det holder ikke at det omsettes for 1 MNOK om dagen i enkelte aksjer.

BDRILL melder om videre vekstplaner, et åpenbart tegn om at de ser at dette markedet løsner, og at kontraktene kommer hvert øyeblikk. Konvertibelen ble plassert med 37 % premium til gårsdagens aksjekurs, det er heller ikke noe svakhetstegn. I følge gammel finanslære skal aksjen i dag falle da mange hedger sine lån med å gå short i aksjen, men samtidig vil satsningen til Borr tiltrekke seg opportunistiske investorer som vil ta et bet på JU-markedet, og fortsatt handles aksjen med en betydelig rabatt til NAV. Dette gapet vil tettes når kontraktene etter hvert kommer, og jeg velger å ta inn mer av aksjen i dag. Dette er et sterkt rigglodd for de neste to - tre årene.

Mine tese er fortsatt at oljeprisen skal opp på nivåer nærmere 90 USD, dagens produsenter klarer ikke å levere det markedet skal ha, og de få som kan, sitter rolig på sidelinjen og følger planen OPEC har lagt. OPEC ble avskrevet som organisasjon av de fleste et par år tilbake, og de aller fleste mente at de ville ikke klare å endre forutsetningene i oljemarkedet. Det er snart 40 - 45 dollar siden pr fat at dette ble sagt, og de fleste er nå skjønt enige om at det er OPEC alene som styrer hvilken vei oljeprisen skal gå....

Jeg sier ikke at det er lett å bestandig skjønne hvilken vei markedet skal gå, men du verden hvor det hjelper å ha vært med i dette gamet noen år, og ha lært seg å skille synsing fra fakta, og hva som kan bli det rasjonelle utfallet av under- og overinvesteringer som gjøres i de ulike markedene man følger. Jeg forblir optimist til BDRILL, PGS og AKSO, og holder meg til strategien om å ikke selge.

Morgan Stanley løfter forøvrig kursmålet på AKSO i dag til 69 NOK fra tidligere 64 NOK, men tar ned anbefalingen til Underweight. De mener at det organiske potensialet har toppet, men at M&A aktivitet kan rettferdiggjøre target på 69 NOK. Jeg har selv annonsert at jeg tror selskapet kan bli solgt til rundt 68 - 70 kroner aksjen, men for hver dag som går med oljeprisoppgang og investorer som jager oljeservice grunnet den store undervekten blant fondene / institusjonene, stiger prisen. AKSO vil neppe selges uten at AKER får minst 30 % premie på siste måneds vektet snittkurs, så det bør foregå hektisk aktivitet på en del styrerom world wide nå skal man klare å vokse i de riktige segmentene. AKSO er sterke i sitt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare