Very Large Cash Carriers


Med dagens rater tjener tank rederiene penger som gress. ADS Crude Carriers (ADSC-ME) generer nå en kontantstrøm på 2kr/aksjen per skip i drift i kvartalet. Med 3 skip i drift etter scrubbeinstalleringene er ferdig betyr det 6kr/aksjen i kontantstrøm i kvartalet og 24kr/aksjen i året. Det er like mye som dagens aksjepris!!! I tillegg skal 75% av dette betales i utbytte på en kvartalsvis basis. Dette kommer til å bli en utbyttemaskin uten sidestykke! I tillegg er timingen på scrubberinstalleringene helt perfekt. Ett skip ble ferdig i september, et blir ferdig i oktober og et i november. Det som venter dem er rater på over 90 000 USD/dagen og med markedets laveste break-even på 15 000 USD/dagen, sopes det inn penger.

Mye av det samme kan sies om Okeanis Eco Tanker (OET) og Hunter Group (HUNT), som har timet markedet perfekt og nå kan dra nytte av de høye ratene.

Ser man på kursutviklingen siste året, så har Frontline (FRO) gått 100%, mens ADSC-ME, HUNT og OET har gått henholdsvis 15%, 25% og 40%. Det er dermed liten tvil om hvor den største oppsiden ligger --> nemlig ADSC-ME, HUNT og OET. I FRO har investorene priset inn det nye ratenivået ettersom dette er den mest likvide tank aksjen og dermed "go-to" aksjen når ratene stiger. Det samme er ikke priset inn i ADSC-ME, HUNT eller OET enda, men historikken viser imidlertid at de litt mindre likvide aksjene kommer til å følge etter!
Varsom
09.10.2019 kl 13:25 816

Dette lukter det gull av!!
kentove
09.10.2019 kl 15:00 733

q3 blir svakt pga 2 skip ute for installasjon, q4 litt svekket pga siste skipet ute, men vi er allerede i q4 nå, og med disse ratene så blir dette penger av, selv om man nok må vente for å se resultatene, hunt og oet får selvsagt bedre betalt siden ads sine skip vel er 18 år og ikke eco, men fra q4 vil det nok komme utbytte, selv med 1 skip ute med dagens rater.
CC
09.10.2019 kl 15:11 707

Det som er bra med ADS er at dette er et spill på gode rater frem til slutten av 2022, hvorpå skipene skal skrapes. Her er du ikke avhengig av mange år med gode rater som du er for en investering på 90 mill. USD for et nytt skip. Hvis dagens rater vedvarer vil nok skipseierne bygge i stykker markedet som de alltid gjør, men de skipene kommer ikke ut før i 2021/2022. Oppnår ADS en rate på 60 000 USD pr. dag gir dette en kontantstrøm pr. aksje på 20 kroner årlig. Break even før nedbetaling av gjeld er 12 000 USD pr. dag. Dette er et fantastisk bet hvis du har tro på et ok tankmarked de neste tre årene... eller et superbra marked i kun et år.
Quepasa
09.10.2019 kl 16:44 627

Hva skjer med VLCC vrakpanten / skrapprisen når bruktprisen tar av? Øker skapet også i verdi?
Neptune
09.10.2019 kl 18:16 554

Skrap kandidatene blir ikke skrapet, pga at verdien av å drive dem videre øker.
Redigert 09.10.2019 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
CC
10.10.2019 kl 16:33 328

Da er det et spørsmål om det kan svare seg å kjøre de gjennom 20 års klassing. Det selskapet har indikert er skraping og i dag får du rundt 17 mill. dollar pr. skip. Men, hvis markedet er supersterkt på slutten av 2022 så kan det jo hende at de kjører de gjennom klassing men da er det mange glade aksjonærer som har fått igjen aksjekurs via utbytter.