Tomra - se dette og tenk selv!

Kommentatoren
TOM 09.10.2019 kl 11:36 7119

Jeg anbefaler på det sterkeste å studere denne artikkelen og se videoen som følger med. Da får dere se Tomras globalt soleklare markedsledende sorteringsteknologi i aksjon. Denne er den helt sentrale komponenten i dette prosjektet. Se også hvilke aktører som står bak dette prosjektet som man har planer om å skalere i stor, stor skala. Vi snakker her om bare globale giganter, i ordets rette forstand. Hva vil dette bety for Tomra? Dette er helt fantastisk, spør du meg.


MRFF members include The Procter & Gamble Company, Target, The Dow Chemical Company, PepsiCo, Nestlé USA, Nestlé Purina PetCare, Amcor, and the American Chemistry Council. Other members include the Flexible Packaging Association, LyondellBasell Industries, The Plastics Industry Association, Sealed Air, SC Johnson, the Canadian Plastics Industry Association, and the Association of Plastic Recyclers. The research program is excited to announce Chevron Phillips Chemical Company as a new member.

https://www.materialsrecoveryforthefuture.com/press-releases/pilot-press-release/


Thinking flexibly

Pennsylvania-based J.P. Mascaro’s TotalRecycle facility is starting to recycle flexibles this fall as part of the Materials Recovery for the Future (MRFF) pilot program.

October 8, 2019
Megan Smalley

...

Getting ready for flexibles

Before getting involved with the MRFF pilot project, the TotalRecycle facility featured eight optical sorters from Norway-based Tomra optical sorters as well as antiwrap screens. The company had to add four more Tomra optical sorters upon starting the MRFF pilot program, though. Mascaro says the company is using optical sorters on its paper lines to sort out flexibles from fibers.

https://www.recyclingtoday.com/article/mrff-pilot-project-jp-mascaro-recycle-flexible-film-plastic/


Videoen:

Why This Project Matters

https://www.materialsrecoveryforthefuture.com/



Så ikke veldig vanskelig å skjønne at BlackRock velger å investere i Tomra.


Publicerad 2019-10-09 10:45 av Finwire

Världens största kapitalförvaltare lanserar ny fond med fokus på cirkulär ekonomi
Fondjätten Blackrock lanserar en ny fond med fokus på hållbara bolag.

Fondjätten Blackrock lanserar en ny fond med fokus på hållbara bolag. Fonden startade 2 oktober och ska ha mellan 30 och 50 bolag som innehav.

En av förvaltarna, Sumana Manohar, nämner exempel på bolag i en intervju med Reuters. Hit hör norska Tomra, tyska Adidas och amerikanska Ball Corp.

Evy Hambro på Blackrock menar att ökade flöden mot fonder som är hållbart märkta kommer öka kostnaden för att ta in nytt kapital för bolag som ses som mindre hållbara.

Totalt har Blackrock idag 6,8 biljoner dollar i förvaltning.

https://www.va.se/nyheter/2019/10/09/blackrock-lanserar-ny-fond-med-fokus-pa-cirkular-ekonomi/


Mer omfattende og dyptpløyende om BlackRocks strategi og satsing på sirkulær økonomi hvor Tomra er soleklar global markedsleder:


ESG: BlackRock 'breaks new ground' with circular economy fund

By: Louise Bowman Published on: Wednesday, October 09, 2019

Partnership with Ellen MacArthur

Foundation aims to raise awareness of circular opportunity in financial sector.

Full article: https://www.euromoney.com/article/b1hhxyg28z5ghv/esg-blackrock-39breaks-new-ground39-with-circular-economy-fund?copyrightInfo=true
Visit http://www.euromoney.com/reprints for additional distribution rights. For more articles like this, follow us @euromoney on Twitter.




Under Tomra Capital Markets Day i september 2018 sa Tomras fantastiske CEO Stefan Ranstrand: "Until now we've only seen the lab version of Tomra, now it's time for the real Tomra". Det er fort gjort å glemme...


Tomras Capital Markets Day, september 2018 (Tomra i et 5 års perspektiv):

https://events.webcast.no/tomra/soekeresultater-nettresultater-capital-markets-day/tomra-capital-markets-day-2018



Særlig når sterke krefter satser mye på at man skal glemme. Også dette som skjedde så sent som 22.juli i år.


TOMRA: MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

22 July 2019

Stefan Ranstrand, primary insider of TOMRA Systems ASA, has today acquired 3,500 shares in TOMRA Systems ASA at a price of NOK 260 per share. After this transaction Stefan Ranstrand holds 137,952 shares in TOMRA Systems ASA.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://www.tomra.com/en/investor-relations/disclosures/2019/tomra-mandatory-notification-of-trade



Med denne trådstarten sier jeg takk for meg som Tomra-kommentator på Hegnars forum. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil bruke mer av min tid her. I Tomra-aksjen blir jeg imidleritd værende. Lenge. Veldig lenge. Takk for meg. ☺


Redigert: Nå blir det litt frem og tilbake her, før innholdet jeg skal linke er på plass. Dette må jeg gjøre gradvis, litt og litt. Dette fordi siden fort "henger seg opp" med den følge at man ikke får postet hvis man prøver å gjøre for mye på en gang MED MOBIL.

Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 12:05 7033

Kommentatoren.
Tusen takk for all den tiden du generøst har delt med oss her på HO. Din informasjon og skolering av mange rundt Tomra er et fantastisk stykke arbeid.
Din entusiasme for hva Tomra gjør for en bedre verden er udiskutabel og du vil bli dypt savnet.
Stikk innom en gang i blant da, når du har tid.
Mvh.
wwbwb
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
09.10.2019 kl 12:14 6992

Sånn da er (endelig) alt jeg ville ha med på plass i trådstart, og så blir det et par ord til da, for å si takk for hyggelige tilbakemeldinger fra deg under tiden med skriblerier om Tomra på forumet wwbwb. Much appreciated, for å avslutte på nynorsk (for så jålete har vi jo blitt i gamle Noreg). :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
10.10.2019 kl 12:27 6596

Det virker kanskje noe pussig å dukke opp kun en dag etter at man takket for seg (for godt) på Tomra-trådene her på forumet så vi får revidere til at jeg avslutter "mitt virke" når det gjelder Tomras på Hegnars forum på denne tråden. Begynte å skrive på dette innlegget i går kveld. Nå er det ferdig, og det er vel faktisk det innlegget jeg har brukt mest tid på, i løpet av de drøyt to årene jeg har postet om Tomra på forumet. Jeg håper og tror at dette blir mitt aller siste innlegg (som på forumet trolig må deles opp i flere innlegg da det ble veldig langt). Hvorfor så dette innlegget? Jo, jeg har takket være svenske Dagens Industri fått vite hva som skjuler seg bak Finansavisens betalingsmur når det gjelder Tomras inntreden i CFRAs "europeiske skrekkporteføllje". Ikke aner jeg hvilken aktør CFRA er, og ikke er jeg interessert i å vite det heller, men jeg registrerer i Dagens Industris artikkel at "skrekkporteføljen" deres har falt 77,7 siden 2007. Dermed har man fått god drahjelp av "finanskrisen" som slo knockout på markedet høsten 2008.

Javel, men hva vil jeg med dette innlegget da, tenker dere naturlig nok. Jo, nå skal dere høre. Én ting er at jeg er så "sikker" som man kan være i aksjemarkedet på at CFRA går på en helbom av de sjeldne her, i et 2 - 3 års perspektiv, men det er synsing fra min side som jeg ikke innbiller meg at noen som leser dette vektlegger, i særlig grad. DET MAN IMIDLERTID BØR VEKTLEGGE ER AT DET CFRA KOMMUNISERER TIL MARKEDET HER, ALLEREDE ER GRUNDIG KOMMUNISERT TIL MARKEDET, AV TOMRA SELV, VED GJENTATTE ANLEDNINGER. NOE ER OGSÅ DIREKTE FEILAKTIG. ALTSÅ VELDIG GAMMELT "NYTT" DETTE. DET "FERSKESTE" ER FRA MAI 2019 (dokumentasjon følger etterhhvert). Så synes dette lukter litt "bestilt drittpakke" som slenges ut når f.eks. short skal dekkes inn (kun enkeltposter > 0.5% av utestående aksjer registreres i Finanstilsynets shortregister) og man opplever at det ikke er så veldig mye aksjer å få kjøpt, på ønskede lave kursnivåer. Relativt høy omsetning på børs enkelte dager, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at så veldig mange aksjer reelt sett skifter eier, og når det gjelder den siste tids kraftige kursnedgang i Tomra, er det kun i går og i dag handelsvolumet er å betegne som høyt. En annen nyhet som ble publisert i går, bokstavelig talt noen få øyeblikk før Finansavisen slapp "skrekknyheten" signert CFRA, var forøvrig at verdens største investeringsfond BlackRock har funnet plass til Tomra Systems i sitt nylig opprettede ESG-fond (se to artikler linket i trådstart). BlackRock sier man har brukt 3 år på å observere og vurdere ESG-segmentet før man kom frem til at her er det penger å hente, og starter altså så opp med Tomra, Adidas och amerikanska Ball Corp. som sine tre "top picks". Så har man CFRA i den ene vektskålen, kan man jo balansere med BlackRock i den andre. Livet er fint sånn, man kan velge selv. De siste kursmålene jeg har sett fra Kepler Cheuvreux og DNB Markets er forøvrig 300, fra begge (rett meg hvis noen kjenner til annet).

Så til det viktige. Substansen som dokumenter at "skrekkpakken" fra CFRA kun inneholder informasjon som allerede er gitt til markedet, ved gjentatte anledninger, av Tomra selv. Jeg kjente til alt dette da kursen stanget i 300 rundt St. Hans. CFRA sparker med andre ord opp vidåpne dører. Det "ferskeste" i CFRAs "pakke" kommuniserte altså Tomra til markedet for nesten et halvt år siden, under Q1 2019 presentasjonen i mai. Dette "ferskeste" er det desidert viktigste her, ja det eneste viktige hvis man ønsker å fokusere negativt på Tomras fremtidsutsikter, vil jeg påstå. Som aksjonær ble jeg dermed både glad og beroliget når CEO Stefan Ranstrand under Q2 2019 insisterte på at denne svakheten kun er av midlertidig art, uansett vinkling og perspektiv. og som nevnt, varslet Rantrand altså om denne svakheten som gjelder svekket ordreinngang fra USA til Tomra Sorting Food for nesten et halvt år siden (under Q1 2019 i mai) Det vi står overfor er en konsekvens av "handelskrigen" mellom USA og Kina. USA er et viktig marked for Tomra Sorting Food. Ranstrand har understreket at Tomra Sorting Food ikke har mistet noen ordrer i USA. Det det dreier seg om er at ting er satt på vent på grunn av "handelskrigen". Veldig naturlig, spør du meg når store amerikanske landbruksaktører "over natta" plutselig ikke lenger får solgt sine produkter til sine sedvanlige kinesiske kunder. Likevel bekymringsfullt selvsagt. Nei, egentlig ikke, sier Ranstrand fordi det uansett er av midlertidig art. Kort forklart: Pga. den globale befolkningsveksten og pågående urbanisering vil etterspørselen etter foredlet mat bare øke fremover samtidig som landbruket rundt om på kloden ikke vil ha hender nok til å utføre manuelt arbeid fordi de unge flytter til byene. Enn videre: Hvis "handelskrigen" mellom USA og Kina forblir av mer permanent karakter, vil de store landbruksaktørene i USA finne andre markeder enn det kinesiske for sine landbruksvarer samtidig som kinesernes vil handle inn sine store, nødvendige volum av landbruksprodukter i andre markeder enn det amerikanske. I et helhetlig globalt perspektiv ser ikke Ranstrand tegn til svekkelse når det gjelder etterspørselen etter automatisering og sorteringsteknologi innen landbrukssektoren. Tvert imot vil etterspørselen bare øke, sier han. Hele tre ganger redegjorde Ranstrand for dette under Q2 2019 i mai. Alle gode ting er tre, sies det så her tar vi den siste redegjørelsen som Ranstrand ga som svar på det aller siste spørsmålet under Q & A som etterfulgte selve Q2 2019 presentasjonen. Så godt og tydelig forklart at selv jeg ikke hadde det minste problem med å forstå det. Her, gå inn i 43:15 i webcasten fra Q2 2019 så får dere høre det selv:

https://events.webcast.no/tomra/kvartalspresentasjoner/tomra-systems-asa-q2-presentation-2019


Nå limer vi inn CFRAs tre ankepunkter mot Tomra-aksjen, med tilsvar fra Tomras IR-ansavrlige Bing Zhao. Det viktigste ankepunktet, som ifølge CEO altså uansett vinkling og markedsutvikling innen makro kun er av midlertidig karakter, har jeg nå altså allerede redegjort for, i forrige avsnitt.


Analysen är inte publik, men Finansavisen har tagit del av huvudpunkterna vilka räknas till tre:

• Ökade lager samtidigt som orderboken minskar. Totalt har lagertiden ökat med 19 procent, vilket enligt CFRA är pådrivet av ett oväntat fall i efterfrågan och 15 procents minskning i försäljningen av pantmaskiner.

• Dessutom bekymrar sig CFRA för att kundfordringarna ökar. Förklaringen enligt samtal med Tomra ska vara att säljarna sockrat avtalsvillkoren för att motverka den svagare efterfrågan bland annat från USA, skriver Finansavisen.

• Slutligen oroas analysföretaget av att bolagets teknikchef och vice vd Volker Rehrmann sålde en stor del av sina aktier efter bolagets halvårsrapport i somras.

I ett svar på kritiken skriver Tomras finanschef Bing Zhao till Finansavisen att man inte kan knyta orderingången direkt till lagernivån som CFRA gjort. Att sällskapet har rapporterat en lägre orderingång har sin grund i svagare momentum i USA.

Finanschefen menar också att ökningen i kundfordringar är för liten för att kunna förklaras med en enskild orsak, men att det handlar mer om färre förhandsbetalningar än sockrade avtalsvillkor som påverkar negativt.

https://www.di.se/live/latourbolag-faller-pa-borsen-efter-att-ha-placerats-i-skrackportfolj/


Bing Zhaos tilsvar taler for seg. Den, ifølge Ranstrand, midlertidig svekkede ordreinngangen skyldes, som er redegjort for over, utelukkende usikkerheten innen det amerikanske landbruksmarkedet på grunn av "handelskrigen" mellom USA og Kina. Et punkt hvor Bing Zhao kort og diplomatisk sier "att man inte kan knyta orderingången direkt till lagernivån som CFRA gjort", finner jeg grunn til å utdype fordi vi står overfor direkte tullprat fra CFRA. Man burde kunne forvente at en aktør som slår så kraftig på stortromme for å spre "skrekk og gru" i markedet visste bedre. Altså at man visste hva man snakket om og ikke pratet tull. Tomra har nemlig en forretningsmodell, inkludert partnerskap med underleverandører, som gjør at man er 100% fleksibel og dynamisk i forhold til etterspørselen fra markedet, og dermed ikke opererer med noen lagerbeholdning, i tradisjonell forstand. Nok en gang, her får dere problemstillingen belyst av CEO på en glimrende måte som svar på et spørsmål under Q & A i etterkant av Q2 2019 i juli. Gå inn i webcaten 30:27:

https://events.webcast.no/tomra/kvartalspresentasjoner/tomra-systems-asa-q2-presentation-2019

Videre har CFRA fått med seg at sjefen for Tomra Sorting Solutions Volker Rehrmann solgte 9 000 aksjer i juli. Volker trengte pengene til noe? Rehrmann eier fortsatt mange Tomra-aksjer. Uheldigvis ser det ikke ut som CFRA fikk med seg at CEO Stefan Ranstrand kjøpte 3 500 aksjer (se trådstart) samme dag som Volker solgte. Begge handlet på kurs 260.


Fortsettelse i neste innlegg...
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
10.10.2019 kl 12:30 6575

Fortsettelse fra forrige innlegg...


Har altså grundig redegjort for den mindlertidig svekkede ordreinngangen til Tomra Sorting Food ovenfor. Hva så med utsiktene når det gjelder Tomras øvrige forretningsområder?

1. Tomra Collection Solutions (pantesystemer):

Det har vært kjent i markedet i over et år at det neste nye pantesystemet på kloden kommer i den australske delstaten Western Australia i 2020. Dato for oppstart av systemet er satt til 01.06.2020. Så her pågår anbudsprosess allerede, eller den er veldig nært forestående. Tomra kommer nok her til å få den del av systemet man er interessert i. Det vil si store resirkuleringssentre med et titall pantemaskiner i hvert, i de tettest befolkede områdene ettersom systemet sies å bli likt det i delstaten Queensland hvor Tomra eier og opererer nettopp slike resirkuleringssentre. Deretter kommer Skottland hvor oppstart for systemet er satt til 01.04.2021. Portugal og Slovakia har for lengst bebudet oppstart av pantesystemer i 2022, og i går kom nyheten om at også Latvia innfører pantesystem i 2022. Oppstardato for systemet er allerede satt til 01.02.2022, og hvem får systemet i Latvia, mon tro? Man kan jo gjette. Tips. Pantesystemet i nabolandet Litauen eies og opereres av Tomra og er en braksuksess av de sjeldne med returprosenter langt over 90% i løpet av et par år.


The Saeima Economic, Agricultural, Environmental and Regional Policy Committee on October 8 approved amendments to the Packaging Law, which deal with introduction of a deposit return system in Latvia and stipulate that the new system will commence on February 1, 2022; the amendments will now be reviewed by Saeima in the third and final reading.

https://eng.lsm.lv/article/economy/economy/saeima-aims-to-launch-bottle-deposit-scheme-in-2022.a334457/


Resten av Storbritannia (England, Wales og Nord-Irland) kommer til å følge Skottland i 2023, og Frankrike har også bebudet innføring av pantesystem, men ingen dato for oppstart er foreløpig satt. Slik kommer det til å fortsette i alle EUs nasjoner som alle har fått EUs "plastdirektiv" inn som del av sine nasjonale lovverk og dermed er nødt til å levere spesifikke, tidfestede returprosenter som ingen ekspertise tror det er mulig å oppnå uten å innføre pantesystemer. Den store jokeren heter Sør-Øst Asia med sitt enorme befolkningsgrunnlag, oh her kan pantesystemer komme mye raskere og "ut av ingenting", sammenlignet med prosessene i verdens mer utviklede nasjoner. Dette som følge av raskere beslutningsprosesser som følge av lavere krav når det gjelder høringer og annen byråkratisk "kverndrift" (kilde: Tomras CEO Stefan Ranstrand). Så dere skjønner helt sikkert at vi her snakker om et helt enormt potensial for Tomra som har en global markedsandel innen pantesystemer på oppunder svimlende 80% (!!!), men frem til 01.01.2020 (oppstart for pantesystemet i Western Australia), vil veksten innen dette segmentet være moderat og hovedsaklig komme fra pantesystemene Tomra eier og operer i de to australske delstatene New South Wales og Queensland, samt fra aktører som bytter ut gamle pantemaskiner med nye.

2. Tomra Sorting Recycling

Enorm etterspørsel og vekst for tiden og Ranstrand sa under Q2 2019 at han ser "dobble digit growth for years to come" innen segmentet.

3. Tomra Sorting Mining

Tomras minste forretningssegment hvor omsetningen kan variere mye fra kvartal til kvartal, ifølge ledelsen. Q2 2019 "was a rather quiet quarter", kommuniserte Ranstrand under presentasjonen i juli. Så får vi vente til 21.oktober før vi får høre hva Q3 bringer. Det jeg kan si at alt jeg kommer over av artikler når det gjelder gruveselskaper som benytter Tomra sorteringsteknologi, er av overveldende positiv karakter. Man finner mer (og når det gjelder diamanter også større) og driften effektiviseres, og prosjekter som er ulønnsome med tradisjonell teknologi, blir lønnsomme, takket være Tomras teknologi.


Et lite hjertesukk, til slutt: Det er kvartalsrapporter, -presentasjoner og webcaster dere først og fremst må forholde dere til når dere vurderer Tomra-aksjen. Det er nemlig ikke for ingenting analytikerne har kåret Tomra som Nordens beste på finansiell kommunikasjon til markedet.

Helt til slutt: Med dette håper jeg jeg definitivt har sagt takk for meg på Tomra-trådene på forumet. Nok er nok selv om jeg helt sikkert kommer til å følge nyhetsbildet rundt Norges superselskap som før "på privat'en". Jeg blir som sagt i aksjen, lenge, og kommer også selvsagt til å titte innom forumet, i håp om å finne interessante meningsutvekslinger om Tomra. Lykke til alle sammen.

Og helt, helt til slutt. I fjor vår, tror jeg det var, tippet jeg at Tomra-kursen ville passsere 300 i 2019. Det var nære på i juni (298.80), men nå er det vel heller tvilsomt at det tipset går inn. Når jeg nå forlater forumet, gjør jeg det like godt med et nytt tips. Jeg tipper at kursen overstiger 1 000 kroner, senest innen 2022. Jeg innrømmer at jeg i den forbindelse helst ser at det blir demokratisk seier ved presidentvalget i 2020. Skulle tipset gå inn før tidsfristen jeg har satt, lover jeg at jeg kommer til å løfte denne tråden. :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 12:59 6505

Kommentatoren
du er hermed kåret til Forumets mest gjennomført saklige, grundige, lett forståelige, minst manipulerende og selviske kommentator med tonnevis av kunnskap rundt det du skriver om med akademisk fylde.
Nok en gang, tusen takk du gleder mange.
P.S.
Ingen fare å gjenta seg selv til en som fortjener det. 👍
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
10.10.2019 kl 13:17 6466

Nesten så jeg blir rørt wwbwb. Ikke sikker på at jeg fortjener alt dette, men tusen takk. Du vet forhåpentligvis hvilken fin person du selv er. En person som opplagt besitter veldig mye interessant kunnskap, om mye! Du har ikke skrevet så mye på Tomra-tråder, men jeg har hatt stor glede av å lese det du skriver de gangene du "slipper deg løs". Kommer som sagt til å titte innom forumet, og håper da selvsagt å finne bidrag til Tomra-debatten fra deg og andre. Selv "må" jeg sette strek nå. Er nok litt sånn manisk av legning og trenger dermed å ta litt drastiske grep når det er behov som tilsier at tid og energi må kanaliseres i annen retning. Høres sikkert en smule dramatisk ut, men tiden for det er inne nå, for min del. Føler faktisk at jeg avslutter med stil, og at det jeg postet i dag, er det viktigste jeg har bidratt med på forumet om Tomra når man er vitne til hvordan enkelte aktører nå prøver å forkludre bildet av Tomra Systems's fremtidsutsikter, som er ekstremt gode gitt en viss tidshorisont, med negativt spinn.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 13:38 6410

Vel, ingen kjenner seg selv bedre en selv, heller ingen fare når man lytter til seg selv. Ønsker deg alt godt og ja, du avsluttet med stil. Håper mange tar inn over seg din "siste" kommentar og siler ut manipulatorene som har fri adgang til svineri med maksimal kapital for enda mer av det samme.
Jeg er glad for at Tomra har en CEO som Stefan Ranstrand, han kan håndtere de verste og jeg gleder meg til Q3 om 11 dager.
Mvh.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Tota
10.10.2019 kl 17:39 6223

Jeg tror jeg har lest det meste av det kommentatoren har skrevet om Tomra, og dette bidro til at dette ble min nest største investering. Jeg solgte meg ut i omganger under fallet, men fikk en ny inngang idag. Med dagens sluttauskjon, på kjempevolum og kursoppgang er vel panikken i Tomra historie
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 18:21 6173

Jeg tror mye av det som har skapt turbulensen den siste tiden skyldes omsetningsøkningen i handelen. Tidligere var omsetningen i Tomra normal = moderat, målt over tid og så med medias grønne linje kom flere øyne på Tomra. Omsetningen i aksjehandlen økte og ergo kom teknikerne til diverse hus på banen med sin helvetes maskiner. Her var det penger å tjene og så startet balladen. Manipuleringen fosset frem og resultatet har vi sett de siste 4 mnd.
Det må vi nok bare leve med fremover i tid, dessverre. Tomra er en fantastisk bedrift, men husene som handler kun penger bryr seg svært lite om det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
11.10.2019 kl 15:22 5823

Føler et ansvar for å formidle de fantastiske nyhetene jeg presenterer her...

Nå må dere bare få med dere dette når det aksjoneres, utøves maktmisbruk og skremmes på motbydeligste vis fra mange hold for "å tilrane" seg billige aksjer i Norges superselskap Tomra Systems. Ja, jeg tror faktisk det er det disse artiklene forteller oss som er grunnen til at det nå kjøres en koordinert kjempebløff for å skremme småaksjonærer til å selge seg ut billig, før Tomra virkelig tar av på børsen. God moral er vel kanskje den aller største mangelvaren innen mektig finans. Min klare spådom er at aksjekursen kommer til å gå fullstendig bananas utover i 2020. Har pilene pekt opp for Tomra før, peker de nå opp loddrett! Tomra er nemlig tilstede og spiller nøkkelrolle overalt hvor det teller i selskap med verdens aller største globale giganter NÅ NÅR SKIFTET I RETNING SIRKULÆR ØKONOMI BARE GÅR RASKERE, OG TOMRA == SIRKULÆR ØKONOMI.

Disse to artiklene må dere lese i sin helhet! God helg!! :)



BlackRock og Tomra er sant! :)



Global war on plastic waste gathers speed with powerful new allies

By Terry Slavin on Oct 10, 2019


Terry Slavin rounds up a slew of new initiatives as BlackRock enters partnership with the Ellen MacArthur Foundation, Unilever commits to halve its use of virgin plastic by 2025, PepsiCo launches a green bond, and Andrew Forrest's Sea the Future initiative to tax plastic use wins Fortune 500 backing

BlackRock this week announced a partnership with the Ellen MacArthur Foundation, the latest in a trio of recent developments that hold hope for progress on tackling the plastic waste crisis.

At a press conference in London announcing the tie-up, Evy Hambro, global head of thematic and sector investing at BlackRock, said the BGF Circular Economy Fund, which went live last week, was the first step in an ongoing global partnership with the UK circular economy charity.

The new thematic fund, which starts with $20m in seed funding, will invest in businesses already benefiting from, or contributing to, the transition to a circular economy, and has been designed by tapping into the nine-year-old foundation’s expertise.

The fund realised there is a big investment opportunity in the circular economy because it is driven by global megatrends

Hambro said he had been working on a thematic fund invested in the mining sector over the past three years.

The fund had looked at investing in recycling and more sustainable battery technology, but realised there was a much bigger investment opportunity in the circular economy because it is driven by global megatrends like combating climate change, resource scarcity, technological disruption and rapid urbanisation.

He said when he met Ellen MacArthur at an event in London “it was a lightbulb moment. … I was convinced we could get to a point where we could actually deliver what she was talking about to our clients.”

He said the fund broke new ground, and was the result of complex negotiations between the charity and BlackRock to structure both the portfolio and the partnership itself.

But the more work we have done in this space, the more enthused we get about the impact the companies we are investing in are having on the world.”

Sumana Manohar, head of thematic research for fundamental active equity, who is co-managing the new fund, said it would invest circular economy “adopters” like Adidas, which made 11 million pairs of shoes last year using upcycled plastic waste from the oceans, “enabler” companies like TOMRA, the Norwegian reverse-vending machine company, and circular economy beneficiaries like Ball Corporation of the US, the largest manufacturer of aluminium cans, which has seen a surge in business as food companies seek alternatives to plastic packaging.

http://www.ethicalcorp.com/global-war-plastic-waste-gathers-speed-powerful-new-allies



Tomra og Uniliver! Tomra (er ikke nevnt her, men) samarbeider veldig tett med Uniliver!



Oct 10, 2019, 10:00am

Plastic Pollution Under Attack From Investors, Engineers And Unilever

Mike Scott


Ocean Cleanup breakthrough coincides with BlackRock's new circular economy fund and Unilever's plastics pledge.

The war on plastic pollution continues to gather pace, with battles taking place on several fronts.

https://www.forbes.com/sites/mikescott/2019/10/10/plastic-pollution-under-attack-from-investors-engineers-and-packaging-producers/#32b34f784d5b
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
14.10.2019 kl 22:39 5504

Ja, roboter i aksjon helt siden Tomra ble tatt inn på OBX-lista 24.juni. Ble vel også pumpa litt opp på tynt volum et par uker i forkant av det, vil jeg tro. Poster dette langt nede på tråden på ukurant tidspunkt vitende om at iallefall dere som vanligvis leser det jeg poster, sikkkert også leser dette, for det er dere jeg henvender meg til her. Lover heretter å ikke prate mer om jeg skal poste eller ei. Det jeg eventuelt kommer til å poste på Tomra-tråder fremover, kommer til å handle om Tomra og relatert stoff. Innser at jeg nok ikke greier å slutte helt å poste, tatt i bertraktning det scenarioet vi er oppe i nå. Crazy days! At det går an! Blir nok imidlertid litt anderledes enn før. I løpet av de to siste årene har jeg vel postet/linket omtrent "alt" som har vært å finne om Tomra på nettet. Har ikke tid og anledning til å opprettholde slik virksomhet. Blir nok mer sporadisk og kanskje litt mer "tabloid" fremover, men tabloid er kanskje resepten hvis det skal bli litt mer debatt og meningsutveksling rundt selskapet på forumet? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
21.10.2019 kl 09:38 5099

I dag tillater jeg meg å si: Hva sa jeg?

https://mb.cision.com/Public/4659/2936645/b986b61c0e657dc2.pdf

https://mb.cision.com/Public/4659/2936645/b986b61c0e657dc2.pdf

https://events.webcast.no/tomra/kvartalspresentasjoner/tomra-systems-asa-q3-presentation-2019



For de som hang seg på sprøytet om å kalle Norges superselskap Tomra Systems en "skrekkaksje", bør dette være en dag for ettertanke og selvransakelse. I kjølvannet av sprøytet kom det er rekke nedgraderinger av Tomra-aksjen fra diverse meglerhus. Et velment tips til disse er: Hva med å følge mer nøye med på det som kommer fra Carnegies Mikkel Nyholt, som var den som stod rakkrygget i "tulleskrekkstormen", fremover...



Carnegie-analytiker Mikkel Nyholt mener i en analyse som kom ut torsdag at Tomra-frykten er overdrevet.

«Det høres ut som en perfekt storm, men for vår del ser det mer ut som en storm i et vannglass», skriver Carnegie-analytikeren i analysen, som i går ble gjengitt på di.se.

Han mener årets salg sammenlignes med svært gode salgstall fra en omfattende leveranse i fjor.

«Poenget er at dette allerede er priset inn i våre estimater», skriver Nyholt.

Ja, Tomra er dyr

Men at Tomra har vært dyr, det innrømmer han.

«Ja, Tomra er en dyr aksje regnet på kortsiktige multipler og har vært det lenge. Men det er oppsiktsvekkende at det bare er noen måneder siden markedet ville se gjennom svakhetstegnene og i stedet prise inn nye markedsmuligheter, mens nå virker alle urolige etter enda en negativ analyse».

«For den langsiktige investoren innebærer det et kjøpstilfelle», skriver han og viser til at megatrenden går mot økt gjenvinning.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2019/10/10/7460294/mikkel-nyholt-i-carnegie-mener-tomra-fallet-er-en-kjopsmulighet



Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2019 kl 10:24 5009

BUZZ-HOLD-Tomra: Tops STOXX 600 after Q3 beat
Innkommet 21.10.2019 09:45
** Shares in Norwegian plastics recycler Tomra up
13% after reporting higher-than-expected Q3 results
** DNB markets says EBITA is 6% better than both its
estimate and consensus and order intake and order backlog are
about 10-11% above its expectations
** The company has reported higher Q3 EBITA Y/Y at NOK 415
million, helped by all-time high order intake of NOK 1.22
billion in sorting solutions division
** Tomra shares are heading for best day since Aug 2005 and
the company tops STOXX 600 index



((joanna.wodzicka@tr.com))

© Thomson Reuters.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
21.10.2019 kl 11:33 4917

Tomra slår tvivlarna på fingrarna – rusar på rapport

Norska sorteringsmaskingbolaget Tomra slog tvivlarna på fingrarna och lämnade en stark rapport för tredje kvartalet, bland annat med all time high på orderingången i affärsområdet Sorting Solutions. Den nedtryckta aktien rusar på Oslobörsen.

ROBERT TRICHES
Publicerad: 21 oktober 2019, 09:40

Förutom att bolaget växte både omsättning och rörelseresultat jämfört med jämförelsekvartalet i fjol så redovisar Tomra en något ökande bruttomarginal på 45 procent (44 procent) och kassaflöde på 438 miljoner norska kronor, att jämföra med 433 NOK i tredje kvartalet förra året.

https://www.di.se/live/tomra-slar-tvivlarna-pa-fingrarna-rusar-pa-rapport/


Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2019 kl 11:57 4879


Oslo (TDN Direkt): Tomra holder fast ved marginmålet for perioden 2018 til 2023, men det kan bli utfordrende å nå med selskapets planlagte investeringer.
Tomra har tidligere guidet en årlig omsetningsvekst på over 10 prosent og en ebita-margin på over 18 prosent i perioden 2018-2023.
-Det er klart at med bølgen av de investeringer man vil gjøre innen Collection Solutions i EU, så bremser dette inntjeningen litt, sier konsernsjef Stefan Ranstrand i Tomra til TDN Direkt etter kvartalspresentasjonen mandag.
Tomra hadde 22 prosent ebita-margin innen Collection Solutions i tredje kvartal, selv om driftskostnadene økte med i overkant av 20 millioner kroner på årsbasis i tredje kvartal
- Vi kan gjøre investeringer og fortsatt tjene ganske bra der, sier Tomra-sjefen.
Det området som må løfte seg mest for å oppnå marginmålet på 18 prosent er segmentet Food i virksomhetsområdet Sorting Solutions, der Tomra ligger litt etter, ifølge konsernsjefen.
-Der har vi et arbeid å gjøre. Det avhenger også av hvor store bølger av investeringer man vil gjøre og det kan hende vi får utfordringer, men vi holder fast ved målet og tror vi kan levere på det, sier Ranstrand.
Food i virksomhetsområdet Sorting Solutions er fortsatt preget av usikkerhet, særlig knyttet til lavere salg av prosesserte matvarer fra USA til Kina på grunn av handelskrigen.
-Vi ser at markedet i USA har gått ned, men også der ser vi en viss økning for tiden. Vi ser at investeringsbeslutningene har hentet seg inn og vi ser at etterspørselen i USA fortsatt virker robust, sier Ranstrand.
Tomra ser videre noe bedrede utsikter nå enn tidligere i andre markeder som Latin-Amerika og Oseania.
- Der har vi sett en sterk oppgang i ordreinngangen, men den kompenserer ikke fullt ut for USA. Det tar helt enkelt tid å bygge opp kapasitet, sier konsernsjefen.
Innen Collection Solutions investerer Tomra om lag 100 millioner kroner i 2019 for å bygge opp kapasitet i forberedelser for markeder i EU.
- Tradisjonelt har vi produsert om lag 9.000 panteautomater pr år, og nå titter vi på hvordan vi kan produsere 25.000 pr år, sier Ranstrand.
Effekten av investeringene vil kunne ta noen år.
-Det er en forsinkelse på ett, to eller tre år før man ser resultatet av dette men vi tror det er viktig å være på plass og være forberedte så vi kan sikre en god markedsposisjon når markedene kommer, sier konsernsjefen.
Finansdirektør Espen Gundersen uttalte under presentasjonen mandag at Tomra ikke ser noen nye store markeder for pant som vil åpne seg i 2020, men at 2021 vil være annerledes.
Knyttet til markedsandeler vil ikke konsernsjef Randstrand si at Tomra er redde, men påpeker at man må være realistisk.
- Det finnes mange konkurrenter som vil forsøke å ta sin del. Vi investerer i forkant og vi er forberedte å posisjonere oss, sier han avslutningsvis.
susanne.solberg.nilssen@tdn.no
perstefan.praesterud@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 11:07 4690

EQUITY RESEARCH
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 18:11 CET on 21 October 2019

Sorting order intake made an impressive comeback, growing 11% YOY in Q3, up from -5% in H1. This was driven by Food as US customers returned with orders and there was higher activity in other regions. As a result we have lifted our 2019–2020 EBITA estimates by 3–4% and we no longer see significant downside for Q4/Q1. On our estimates the stock discounts c85% market share in a EU deposit market. We reiterate our HOLD but have lifted our target price to NOK240 (220).

N.B.
Kun uthevet del av rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
09.01.2020 kl 11:49 4104

Tomra-kursen faller i dag. Man kan lure på hvorfor. Så kom svaret. Støyen etter det gedigne "skrekkaksjemageplasket" har lagt seg så da må man jo prøve igjen, må vite. Med hederlige unntak har de hylt i kor at aksjen er for dyr siden jeg seriøst begynte å følge den for drøyt to år siden. Min soleklare påstand er at aksjen aldri har vært mer potent enn nå. Vi snakker her om den soleklare globale markedslederen innen fire megatrender som egentlig kun er i startgropa. Derfor gjentar jeg oppfordringen jeg kom med i trådstart da Finansavisen publiserte "skrekkaksjehistorien" i oktober: TENK SELV! Har brukt mye tid på noen tidligere innlegg på denne tråden, og mener disse er like relevante/lesverdige i dag, som motvekt/-argumentasjon til det Nordea Markets kommer med her.

Skal vi tippe at noen ikke har fått dekket inn stor, dokumentert short satt i kursintervallet 200 - 220 under "skrekkaksjemageplasket"og nå frykter Q4 2019? Den frykten tror jeg i så fall er vel begrunnet. Gleder meg til Q4 20.februar.

Norske finansmedias dekning av den soleklare globale markedslederen innen sirkulær økonomi Tomra Systems er ikke-eksisterende .Det eneste som publiseres er kun nedsnakking av et selskap som de siste årene gjentatte ganger har blitt kåret til Europas beste selskap i klassen for selskapene med høyest omsetning. Trist som faen, og nærmest absurd når en samlet norsk finans seinest i går kveld pretenderte å kle seg i grønt. Keiserens nye klær? ;)



Nordea Markets om Tomra: Verdivurderingen er for høy

Nordea Markets tar opp dekning av Tomra. De ser betydelig nedside.

,SIRI KNUTSEN VOSGRAFF
Publ. 10:50 - 9.01.20 | Oppd. 10:54


Nordea Markets tar opp dekning av Tomra-aksjen med en salgsanbefaling, melder TDN Direkt.

Meglerhuset har samtidig satt et kursmål på aksjen på 225 kroner.

«Visibiliteten for sorteringsløsninger er lav, og hadde en nedgang på 9 prosent på årsbasis i ordrereserven i tredje kvartal 2019, og vi ser tegn på at 2020 vil være et tregt år for matsortering», skriver Nordea i en rapport, ifølge nyhetsbyrået.

«Vi mener markedets verdivurdering av selskapet er for høy, ettersom markedet antar at Tomra vil kapre ~84% av de potensielle pantemarkedene i EU fra 2021 og utover. Dessuten er risiko/reward-forholdet i vårt «blue sky»-scenario dårlig, fortsetter meglerhuset.

Tomra faller torsdag formiddag 1,51 prosent til 274,40 kroner. Aksjen har i løpet av de siste tre månedene klatret nesten 25 prosent.

https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/01/09/7487358/nordea-markets-om-tomra-verdivurderingen-er-for-hoy
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
09.01.2020 kl 14:07 3998

Det er bare kjedelig og trøttende det hele, men ser meg nærmest nødt til å knytte en liten kommentar til dette fra Nordea Markets (se foregående innlegg) som altså først nå (!!!) tar opp dekning av Tomra...


Nordea Markets:

«Visibiliteten for sorteringsløsninger er lav, og hadde en nedgang på 9 prosent på årsbasis i ordrereserven i tredje kvartal 2019, og vi ser tegn på at 2020 vil være et tregt år for matsortering», skriver Nordea i en rapport, ifølge nyhetsbyrået.


Tomra:

Fra Tomras Q3 2019, 21.10.19:

• All time high order intake of 1,224 MNOK in Tomra Sorting, up from 1,105 in third quarter 2018,
fueled by improved order intake in Food

https://mb.cision.com/Public/4659/2936645/b986b61c0e657dc2.pdf

Min kommentar: Dette til tross for den pågående handelskrigen mellom USA og Kina som er klart negativ for Tomra Food. Denne kan forøvrig være over allerede nå 15.januar når det gjelder eksport av landbruksvarer fra USA til Kina som er det relevante for Tomra her. Blir del 1 av handelsavtalen mellom USA og Kina underskrevet da som antatt, vil det være ensbetydende med tidenes uten sammenligning største landbrukseksport fra USA til Kina == kjempetrigger for Tomra.

Tomra Food som er klar global markedsleder har videre sluppet en rekke produktnyheter i markedet i etterkant av Q3 2019 i oktober.


Videre har Tomras CEO Stefan Ranstrand under nylige kvartalspresentasjoner i klartekst sagt at han ser tosifret prosentvis vekst for Tomra Sorting Recycling i flere år fremover.


Enn videre har analytikerstanden gjentatte ganger kåret Tomra til Norges og Nordens beste på finansiell kommunikasjon. Senest helt nylig.


Så kan bare avslutningsvis gjenta: TENK SELV




Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Klimbull
09.01.2020 kl 14:48 3957

Tenker det blir greit å se kursen ned til 225, men da vil den i såfall få en dobbel topp...

Muligens noe støtte rundt 265, men den er solgt jevnt nedover i hele dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2020 kl 16:51 3823

Noen som tipper at den går ned i morgen også?
Bør man selge?
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
10.01.2020 kl 08:30 3686

Ikke la dere lure av siste dagers kurssvingninger. Akkurat det samme som skjedde i Oktober. Noen skal ha kursen ned grunnet ønske om kjøp på lav kurs, mens noen presser ned grunnet short posisjoner. Så dette er et spill. Tomra har aldri gått bedre og aldri hatt bedre fremtidsutsikter enn nå. Så her er det bare å sitte stille i båten. Kommende nyheter og Q4//EOY den 20 februar vil ta rotta på alle!!

Investor
Redigert 21.01.2021 kl 01:32 Du må logge inn for å svare