NAS: - Lønnsomhet framfor vekst


Helt etter strategien som er publisert. Sist nå:

«Norwegian stopper flyvninger til New York-lufthavn
9. oktober 2019

Fremover vil SAS og Icelandair være de eneste nordiske flyselskaber, der flyver til Newark Liberty International Airport i New Jersey, da Norwegian konsoliderer i New York.
Norwegian er i gang med en omfattende sanering af rutenettet, der var blevet vidt forgrenet med mange forskellige destinationer i USA fra ligeså mange forskellige gateways i Europa.
Nu er vækststrategien afløst af et krav om lønsomhed, så derfor...»

https://check-in.dk/norwegian-stopper-flyvninger-til-new-york-lufthavn/

consul
09.10.2019 kl 15:48 6108

Siden når ble ruter cut i et flyselskap alltid vurdert som positive (gode) nyheter? 🤭
Epona
09.10.2019 kl 15:57 6073

Flyselskap eller hva det skal være ... når ble lønnsomhet nedtonet i forhold til andre strategier?

Ikke alltid. Men her er det i tråd med Norwegians strategi om å kutte ulønnsomme ruter, især om vinteren, for å redusere underskudd i de dårlige månedene. De gjør ikke dette direkte for å tjene mer, men for å tape mindre. Noe som gjør at man tjener mer.
Herman*
09.10.2019 kl 18:28 5905

Det er jo veksten som nesten har tatt knekken på selskapet, så å ta et par skritt tilbake er det markedet ønsker fra NAS nå. NAS prises med en enorm rabatt knyttet til likviditetsdituasjonen. Nesten et hvert likviditetsfremmende tiltak er positivt nå. Nå trenger vi gode nyheter etterfulgt av en smertefull shortskvis. Veien opp til 60 kroner er meget kort hvis ledelsen leverer i høst.
Artige
09.10.2019 kl 18:52 5823

Enig med dere her. Hva tror dere kommer og hva kan vi forvente av oppdatering på Q3? Det siste vi trenger er info om at de er stadig nærmere det ene og det andre. Får håpe det er derfor det er stille nå, de venter til Q3.
Herman*
09.10.2019 kl 20:03 5708

Hadde trodd de hadde dratt i land en avtale a la den som Icelandair har inngått (a konto utbetaling), men det drar ut i tid. Hvis "nyhetsrekken" ikke materialiserer seg innen Q3, antar jeg at de er mer eller mindre tvunget til å gi mer konkret info: Hvorfor er JV så forsinket (hva er utfordringene?), Hvorfor har de ikke fått en avtale med RR når de ble enige om det meste for mange uker siden, og hvorfor tar prosessen med Boeing så lang tid når det åpenbart er mulig å få ut et a konto beløp i påvente av det endelige erstatningsoppgjøret.
EliotS
09.10.2019 kl 20:45 5614

Karlsen er udemærket klar over at han skal leverer ved Q3. Men Rom blev ikke bygget på en dag!

Har nogen tenkt over ar han IKKE er udpegwt til CEO endnu? Hvorfor mon????
Epona
09.10.2019 kl 20:46 5603

Det kan hende at noe av dette allerede er avklart, men hvis NAS mener at det ikke er nok for å roe markedet, venter de til flere brikker er på plass. Formoder at noe allerede er i box.
Epona
09.10.2019 kl 21:17 78

Innlegget er slettet av Epona
livecnn
09.10.2019 kl 23:18 5234

Flytter vel fra Newark Liberty International til JFK.
Amsterdam -New Y...JFK
Epona
10.10.2019 kl 07:32 5041

Her påstås det at Norwegian har kansellert 5 Airbus bestillinger, noe de selv benekter i artikkelen. Noe fanteri klarer de vel å hoste opp: https://e24.no/boers-og-finans/i/lALJk3/reuters-norwegian-kansellerer-fem-airbus-bestillinger

Norwegian hadde vel ikke avvist dette om det stemte. Ordrene er tatt over av et leasingselskap, med andre ord kan det kanskje være muligheter for at det er JV-partner det er snakk om?
okrister
10.10.2019 kl 07:52 4965

Nettopp, dette dreier seg om JV.

Jeg tipper nyheter i dag eller i morgen. Flere fram mot Q3 som ikke er lenge til:
Kompensasjon RR og Boeing
JV
Penger fra kredittkortselskap
Lowcost-allianse
+++
Kan fort komme bud også, men håper ikke det kommer før neste år når kursen er over 100.
EliotS
10.10.2019 kl 14:56 4541

Jeg tror at det støj vi høre omkring Airbus orderne hængere sammen med JV'et er på trapperne.
Strategi
11.10.2019 kl 10:56 4076

Dette var goood News, Norwegian går for sikre avganger og økt lønnsomhet.
De har prøvd mange nye ruter uten å lykkes, de er og blir lagt ned, samtidig melder de i dag at de øker på en rekke ruter de har godt belegg.
Her er det også mulig å legge til og ta bort raskt.
Norwegian er i siget.
Her er frekvensøkningene:
Oslo (OSL) til Oakland/San Fransisco (OAK) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Oslo (OSL) til Miami/Fort Lauderdale (FLL) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Barcelona (BCN) til San Fransisco (SFO) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til Austin (AUS) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til San Fransisco (SFO) øker fra fem ukentlige avganger til daglige avganger.
London (LGW) til Tampa (TPA) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Madrid (MAD) til Los Angeles (LAX) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Boston (BOS) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Los Angeles (LAX) øker fra én daglig avgang til 10 ukentlige avganger.
Paris (CDG) til New York (JFK) øker fra én daglig avgang til ni ukentlige avganger.
Strategi
11.10.2019 kl 11:00 4050

Norwegian øker på USA-ruter etter god etterspørsel
Pressemelding • okt 11, 2019 08:57 CEST

Boeing 787 Dreamliner. Foto: Jørgen Syversen.
På grunn av god etterspørsel, øker Norwegian frekvensen på en rekke populære ruter mellom Europa og USA. Reiseglade nordmenn kan glede seg over flere avganger fra Oslo til San Fransisco, samt fra Oslo til Miami.
Norwegian øker antall avganger fra London, Barcelona, Madrid, Oslo og Paris, til San Fransisco, Austin, Denver, Tampa, Los Angeles, Boston og New York. Fra Oslo øker antall avganger fra to til tre ukentlige til San Fransisco og Fort Lauderdale.
- Våre transatlantiske direkteruter har blitt svært godt mottatt av reisende på begge sider av Atlanteren og vi øker nå antall avganger på ruter med spesielt god etterspørsel. De nye avgangene vil bidra til økt fleksibilitet for våre passasjerer, både for de som reiser for jobb og for de som reiser på fritiden. Nå ser vi frem til å ønske enda flere reisende velkommen om bord våre nye, mer miljøvennlige Dreamlinere, sier Senior Vice President Commercial i Norwegian, Matthew Wood.
Norwegians løpende optimalisering av ruteprogrammet vil også bidra til å redusere selskapets kostnader.

NAS burde ta av i dag på denne meldingen, tror dette kommer i løpet av dagen "Take off på NAS kursen"
solb
11.10.2019 kl 11:12 4006

Jeg har lagt merke til iherdige manipuleringsforsøk i dag. Svære bytteposter har flagret. Jeg regner med at dette skjer forut for sterk oppgang. Shorters får ikke tak i aksjer i det omfang de ønsker.

Brukbart volum så langt i dag. Virker som om noen ligger og "melker".
solb
11.10.2019 kl 11:33 3945

Det er taust fra selskapet når det gjelder de store triggersakene. Er det slik at det samler seg opp mens NAS styrker sin totale situasjon. Ser for meg at Kjos & Kise lader kanonen for nok en gang å ta rotta på shorters.
Ja, nå får vi til fulle demonstrert hva destruktive roboter makter å få til.
Redigert 11.10.2019 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
thypoon
11.10.2019 kl 11:53 3851

Katastrofal kontraktstap av Forsvaret
Epona
11.10.2019 kl 12:01 3797

"Katastrofal", Noen får sagt det gitt❗️

Resolutt reaksjon fra NAS, legg ned umiddelbart ...det er hva Karlsen nå gjør, alt ulønnsomt skal ut.
Dette var dog en lavmarginavtale som ikke betyr noe vesentlig.
Forøvrig har nas ca 30 % lavere utslipp enn SAS, men slike bagateller bryr ikke Forsvaret seg om...

Norwegian skulle nok hatt den kontrakten. På den andre side så er det ikke sikkert alle flyginger til små destinasjoner er så lukrative.
Fly heller til Paris enn til Bardufoss!
Redigert 11.10.2019 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Artige
11.10.2019 kl 12:25 3661

Selvsagt skulle de gjerne hatt kontrakten. De vil jo klage på den også. Hva nå det grunnlaget er. Men dette blir fort «glemt» ift kursen. Tror jeg.
Strategi
11.10.2019 kl 13:04 3585

Tror denne nyheten i dag er vesentlig mye mer verd for NAS enn kontrakten med forsvaret.

Dette var goood News, Norwegian går for sikre avganger og økt lønnsomhet.
De har prøvd mange nye ruter uten å lykkes, de er og blir lagt ned, samtidig melder de i dag at de øker på en rekke ruter de har godt belegg.
Her er det også mulig å legge til og ta bort raskt.
Norwegian er i siget.
Her er frekvensøkningene:
Oslo (OSL) til Oakland/San Fransisco (OAK) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Oslo (OSL) til Miami/Fort Lauderdale (FLL) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Barcelona (BCN) til San Fransisco (SFO) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til Austin (AUS) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
London (LGW) til San Fransisco (SFO) øker fra fem ukentlige avganger til daglige avganger.
London (LGW) til Tampa (TPA) øker fra to til tre ukentlige avganger.
Madrid (MAD) til Los Angeles (LAX) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Boston (BOS) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
Paris (CDG) til Los Angeles (LAX) øker fra én daglig avgang til 10 ukentlige avganger.
Paris (CDG) til New York (JFK) øker fra én daglig avgang til ni ukentlige avganger.
Strategi
11.10.2019 kl 13:10 3561

Tipper Norwegian har regnet nøye på forsvarskontrakten og at den ikke er innbringende for Norwegian.

Fokus nå er å effektivisere ved å øke avganger der det er gode grunnlag samt ha fokus på økt lønnsomhet.
de som driver bedrifter rundt om i vårt vidstrakte land og internasjonalt vet litt om dette, ingen vits i å bytte penger, det skaper ikke lønnsomhet.
Bruk kreftene og fokuser der det ligger fortjeneste.
Strategi
11.10.2019 kl 13:17 3536

litt mer fra dagens pressemelding;
Norwegian øker på USA-ruter etter god etterspørsel
Pressemelding • okt 11, 2019 08:57 CEST

Norwegian er et av de største lavprisselskapene i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har for andre gang blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax seks ganger. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere.

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.
Herman*
11.10.2019 kl 13:26 3494

Det er aldri hyggelig å tape et anbud, men i lys av deres nye "lønnsomhet foran vekst" strategi, har de ikke tenkt å binde opp kapasitet for knapper og glansbilder. Ser at kontrakten kan være verdt ca. 250 mill i året, noe som er ca. 0.5% av årsomsetningen. Økte avganger på lønnsomme ruter bør kunne kompensere for dette.Innrømmer gladlig at jeg er frustert over at jeg ikke har spart mer krutt slik at jeg kunne ha hamstret på disse latterlige nivåene. VI må ikke glemme at i motsetning til en del andre selskaper, kan NAS relativt lett slaktes og skape betydelig merverdi for aksjonærene om dette skulle være ønskelig.
EliotS
11.10.2019 kl 13:29 3480

Herman - Tak, Enig i dine betragtninger om SAS avtalen.
EliotS
11.10.2019 kl 13:35 3455

Og her er eksempel på at man kan tjene gode penge på luftfart-selskaber, hvis de har været igennem en konsolidering på markedet.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/10/10/7460302/delta-air-lines-leverte-sterkt-i-tredje-kvartal
Strategi
11.10.2019 kl 13:56 3386

Tipper på aksjen NAS på 35 i dag, på dagens meldinger som jeg mener er meget positive for selskapet.

Leser også gjennom linjene på pressemelding fra Norwegian at de har en ny giv på strategi og fremtidsplaner.
Strategi
11.10.2019 kl 14:16 3350

Moderne fly er best for miljøet
Vi har en av verdens mest moderne og drivstoffeffektive flyflåter

Skytrax World Airline Awards
Publisert 26. August 2019

Nye fly er vinn-vinn for passasjerenes komfort og for miljøet
Det viktigste et flyselskap kan bidra med for å redusere utslipp er å investere i nye fly. Norwegian har en av verdens yngste flyflåter med en snittalder på 3,8 år. Takket være de nye drivstoffeffektive flyene har vi i Norwegian redusert utslippene våre med inntil 30 prosent siden 2008. I 2018 ble vi for andre gang kåret til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på ruter mellom Europa og USA (ICCT), med 33 prosent lavere CO2-utslipp enn gjennomsnittet. Målet vårt er å gjøre luftfarten CO2-nøytral innen 2050.

Lettere materialer
Hva flyene er laget av er også viktig. Jo lettere et fly er, jo mindre drivstoff bruker det og jo mindre utslipp har det. Vårt langdistansefly 787 Dreamliner er bygget i et lettere komposittmateriale som betyr at det trenger mindre drivstoff, og har derfor 20 prosent mindre CO2-utslipp enn andre sammenlignbare fly. Våre andre flytyper blir også produsert med stadig flere lette komponenter. Å redusere vekten på flyene og bruken av drivstoff er viktige tiltak for å få et lavere miljøavtrykk.

Fyller opp flyene
Et annet av våre bærekrafttiltak er å fylle opp flyene våre så godt det lar seg gjøre. Dette kaller vi «kabinfaktoren». Med et høyt antall seter og fulle fly, blir drivstoffbruken per passasjer lav. Et fly med plass til 150 passasjerseter bruker omtrent samme mengde drivstoff som et fly med 189 seter. Med smart ruteplanlegging ønsker vi å redusere antall tomme seter og heller fly med så fulle fly som mulig.





Norwegian er et av verdens største lavprisselskap og flyr til rundt 150 destinasjoner verden over. Med et globalt nettverk og millioner av passasjerer kommer det også et stort miljøansvar. I denne artikkelen har vi beskrevet noen eksempler på hvordan vi jobber for å redusere våre CO2-utslipp, men vi har satt oss høye mål og kommer til å fortsette å jobbe frem flere innovative miljøtiltak.
solb
11.10.2019 kl 15:06 3253

Jeg tror moroa for oss som elsker NAS begynner når saker og ting har roet seg ned.
https://finance.yahoo.com/news/royal-air-maroc-says-not-130014304.html
Strategi
11.10.2019 kl 15:33 3203

Et annet poeng i forhold til dagens melding vedrørende forsvaret er at Norwegian nå flyr forsvarets personell land og strand rundt spesielt i Nord til sterkt rabatterte priser.
En del av forsvarets personell og ikke så liten del heller flyr til sine destinasjoner på tidsskjema ( det flyet som passer inn i tidsplanen for den enkelte, det er også ofte fulle fly). All denne transporten har gått til sterkt rabatterte priser.
Det betyr igjen at den delen av forsvarets personell som ikke har mulighet til å fly SAS på rabatterte priser nå flyr Norwegian på fulle priser så fokus "lønnsomhet"
kommer til sin fulle utnyttelse her også.
Strategi
11.10.2019 kl 15:35 3190

Futtene i USA rett i været.
U.S. Stock Futures
S&P +26.00 / +0.88%
Level 2,967.00
Fair Value 2,937.60
Difference 29.40
Data as of 9:22am ET
Nasdaq +76.50 / +0.99%
Level 7,836.75
Fair Value 7,752.36
Difference 84.39
Data as of 9:22am ET
Dow +246.00 / +0.93%
Level 26,730.0