NAS: - Lønnsomhet framfor vekst

Epona
NAS 09.10.2019 kl 14:00 20539

Helt etter strategien som er publisert. Sist nå:

«Norwegian stopper flyvninger til New York-lufthavn
9. oktober 2019

Fremover vil SAS og Icelandair være de eneste nordiske flyselskaber, der flyver til Newark Liberty International Airport i New Jersey, da Norwegian konsoliderer i New York.
Norwegian er i gang med en omfattende sanering af rutenettet, der var blevet vidt forgrenet med mange forskellige destinationer i USA fra ligeså mange forskellige gateways i Europa.
Nu er vækststrategien afløst af et krav om lønsomhed, så derfor...»

https://check-in.dk/norwegian-stopper-flyvninger-til-new-york-lufthavn/

Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Epona
11.10.2019 kl 16:56 4645

Har noen noen tanker om hvorvidt begge fredagens meldinger hadde noe med hverandre å gjøre? At den ene utfylte den andre ... ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
11.10.2019 kl 17:11 4643

Som du sier; to meldinger i dag. I mine øyne en svært betydningsfull, og det er at NAS øker frekvensen på USA. Den andre om at det blir noen færre grønnkledde på NAS nordover betyr lite. Og da skulle man jo tro at kursen reflekterte dette, men nei...som så ofte før så blir det det negative (om det i det hele tatt er negativt) stjene om dominerer...Det sies at markedet alltid har rett...i tilfellet NAS tror jeg at det er feil. Kursen på noe sikt skal opp, og mitt syn er ikke basert hverken på diverse erstatninger eller JV, men rett og slett det at NAS vil tjene penger på drift. Det er fullt mulig å tenke seg et overskudd på ca. 1,5 milliarder pr.år og men en P/E på 8 gir det en aksjekurs på tett oppunder 90. Det vil ta noe tid, men vi kommer dit...Aksjonærer i NAS: VÆR TÅLMODIGE.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
11.10.2019 kl 22:55 4517

Norwegian har fremdeles litt å gå på, selv i dag: https://e24.no/boers-og-finans/i/1nra2G/naa-er-norwegian-stoerste-flyselskap-mellom-norden-og-spania
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
14.10.2019 kl 12:04 4270

Det er åpenbart at det vil være lønnsomt å ha en mest mulig klimavennlig flyflåte, slik som Norwegian har: https://flysmart24.no/2019/10/14/det-kan-bli-pabudt-med-klima-advarsel-pa-flyreiser/
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
egilas
14.10.2019 kl 12:32 4208

Når man har en av de yngste flyparken i Europa, som forbruker 20-30 mindre fuel enn de Værste. Det er der profitten ligger idag og i framtiden
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
14.10.2019 kl 12:39 4205

Jeg ser det som meget sannsynlig at Norwegian kommer med en oppdatering til markedet i løpet av veldig kort tid.
Jeg tror denne oppdateringen vil være veldig positiv.

At det jobbes med å få kursen ned, ser jeg men dette er ikke basert på fundamentale forhold.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 09:48 3991

Siisenerklanen representert ved bl.a med Mysterimanx, jobber iherdig med verbal nedslakting av NAS. Etter en oppdatering fra selskapet forsvinner nok slike nettroll, forhåpentlig for godt. Innen den 24. denne måneden (neste torsdag) vil vi nok få svar på mange spørsmål.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 10:16 3920

Å angripe en meddebattant i en tråd han ikke deltar i er ganske smålig. Det eneste Mysterymanx har gjort de siste 4 dagene er å oppdatere det originale innlegget sitt i to tråder. Om han tror Finansavisen sitt forum er stedet for å manipulere kursen kunne han lagd en tråd om den mest sannsynlige tapte kontrakten med Forsvaret, siden ingen i "Norwegian-klanen" ønsker å berøre diskusjon om de negative sidene ved selskapet. Når denne artikkelen har blitt delt har det blitt gjort med umiddelbar positiv vinkling. Norges største kundekontrakt er selvfølgelig "ikke-lønnsom", selv om Norwegian påklager beslutningen. Tapet av denne avtalen kan faktisk være katastrofal for et selskap som desperat trenger å endelig gå i pluss. Om Norwegian fortsetter å tape penger må de ut med ny emisjon, eller et nytt lån. Hva vil det gjøre med kursen?

Frodon har avsluttet tilstedeværelsen på forumet etter hen hevdet å motta dødstrusler, og det merkes, da det er forsvinnende liten refleksjon her. Du hadde hatt mer troverdighet om du diskuterte både positive og negative sider ved Norwegian. Det er faktisk lov og sunt. De som treffer i aksjemarkedet er de som forutser negative nyheter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
omac
15.10.2019 kl 10:18 3919

Amen
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 10:29 3890

Du skrev:
"Det eneste Mysterymanx har gjort de siste 4 dagene er å oppdatere det originale innlegget sitt i to tråder.".
...................................................
Riktig.
Å LØFTE egen tråd uten noe nytt å berette er MANIPULASJON av debattløsningen.
Slikt gjør ikke redelige debattanter ... kun noen som har en tvilsom agenda.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 10:29 3926

Må si jeg er mer positivt innstilt til mulighetene i NAS.
Ned siden kontra opp siden er mer eller mindre borte slik jeg ser det.
35 kan ryke i løpet av dagen i dag slik jeg ser det, det nærmer seg flere av klaringer og jeg tror de fleste er positive.
Når det gjelder forsvaret er det naturlig å tenke at Norwegian basert på 12 års historikk har lagt inn et anbud som de kan leve med, de påklager avgjørelsen.
Regner med at de påklager på grunnlag av miljøaspektet som etter min mening burde være vesentlig i denne prosessen.
Hadde Norwegian gått av med seieren her hadde de tjent noe på denne kontrakten og det er fokuset til selskapet fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 10:34 3921

Dersom Forsvaret i sine innkjøpsvurderinger IKKE vektlegger MILJØ tilstrekkelig ... da sendes det et dårlig signal.
Slikt må opp på bordet ... vi må faktisk vite MER om hvordan staten konkret verdsetter MILJØ i sine innkjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Pitti
15.10.2019 kl 10:37 3924

hva skal NAS tjene penger på hvis kundegrunnlag forsvinner?
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:01 3904

La oss ta de siste 4 dagene i perspektiv. "Sissener-klanen" er forsvinnende lite representert her og det er merkelig å fortsatt henge ut de få "dissidentene" som folk med skumle hensikter, bare fordi de representerer den eneste kritiske røsten.

Hva ser man når man kommer til forumet om vi fjerner Mysterymanx sine tråder. Jo, alt er positivt vinklet:

15.10.2019
NAS: - Lønnsomhet framfor vekst [52] 4619 Epona
Er AerCap JV-partner? [34] 3940 EliotS
NAS: DE KOMMER TIL Å VÆRE PÅ HUGGET HER! [3] 915 tradingstock
14.10.2019
NAS - shortskvis [242] 25046 Kantarell
NAS & Boeing Kompensasjon [11] 1647 shokosta
12.10.2019
Sas tar over underskudd rutene..bullish [9] 1069 egilas
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 11:10 3880

Legg merke til handelen i dag.

Tror det bygger seg opp til et lite RALLY her i løpet av noen timer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 11:16 3865

Hvorfor skrive negativt om et norsk selskap, som harbidratt til å oppløse monopolet vi hadde før nas inntreden. Selvfølgelig har de en agenda, akkurat som de som er positive. Ensidig negativt oppgulp gidder jeg ikke, derfor er enkelte blokkert. Vurdere å blokkere deg også, da du også er ensidig i ditt forsvar av enkelte på forumet. Er ikke fan av folk som pisser andre oppover ryggen
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 11:19 3849

Mysterymanx MISBRUKER systemet ved å løfte egne tråder uten noen nyheter.
Du bør ikke forsvare slikt.
Dette er en ulovlig "debatt"-metode.
Og sier ALT om debattanten ...
Her må Admin ta affære.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:28 3819

Foretrekker du at Mysterymanx oppdaterer originalinnlegget sitt, eller at han løfter tråden med innlegg som dette:
https://finansavisen.no/forum/post/977975

For meg er begge like intetsigende måter å fremme tråden sin, men hausing er blindt tillatt, og dissidenter må rapporteres til admin. Usunt debattmiljø.

SjonkelRolf, om du ikke tåler negativ omtale av Norwegian, så forstår jeg ikke hvorfor du henger på et aksjeforum. Her er de fleste ferske i "gamet", og sitter ikke på ressursene og analysearbeidet de store husene har. Du er heldig om noen i det hele tatt gidder å dele en reflektert analyse her, og det er det eneste jeg forgjeves oppsøker de gangene jeg tar turen innom.

Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 11:39 3807

Har heldigvis fått utdelt et hode som kan tenke sjøl. Kos deg med de store husene du. Skjønner ikke at du i din posisjon i det hele tatt gidder å kommentere de ‘ ferske’.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 11:53 3766

Kjære deg, jeg er fersk og har ikke noen forbindelse med noe hus. Sitter ei heller lenger i NAS, da jeg ser faren med at aksjen skal enda lenger ned. Grunnen at jeg stikker innom er at jeg er nysgjerrig på om jeg gikk ut på en dårlig tid, og for å vurdere når ting snur seg. Jeg prøver også å forsvare de få "modige" stemmene som snakker mot bermen av "last opp folkens" innlegg.

Om det å bruke hodet holdt i aksjemarkedet, så hadde vel suksess vært forbundet med IQ-nivået. Aksjemarkedet er nok hakket mer uforutsigbart og omspennende. Alle som investerer i aksjer, med tap eller gevinst har sikkert stor tro på egen intuisjon inntil dagen det går galt. Lykke til med magefølelsen, men jeg vil gjerne lese om både positive og negative aspekter ved Norwegian. Diskusjon skal ikke være farlig, og kursen må tåle mangfoldig diskusjon på Finansavisen sitt forum.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 12:11 3756

Javel. Helt siden jeg begynte å lese på forumet har du tatt baissere av nas i forsvar. Først frodon og nå mystery. Forøvrig forfektere av ensidig negativt oppgulp
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 12:26 3743

Blant innleggene til Frodon så finner du sjeldent innlegg av typen "Denne skal ned folkens", "Lemp ut aksjene nå folkens" eller av den sorten? Det ville jeg regnet som bais i debattklimaet her, og nærmest et ikke-eksisterende fenomen. Frodon var en negativ røst, men hen forklarte som oftest tankegangen bak hvorfor hen mente ting skulle gå ned.

Innlegg av typen "last opp folkens", "denne skal opp folkens" overgår meningsløs baising med enorme proporsjoner. Du hadde hatt et poeng om Mysterymanx skrev innlegg på lik linje som Kantarell for å løfte tråden sin, men det gjør han ikke. Istedenfor å daglig legge inn et innlegg med innhold på nivå med Kantarell sine, så oppdaterer han originalinnlegget. Originalinnlegget har hakket mer kjøtt på beinet, så jeg regner det som en mer konstruktiv måte. Er inntrykket ditt at baising er et stort problem på dette forumet de siste dagene? Da har vi blitt passe skjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 12:30 3771

Enhver kan skifte hatt når det er mange nok av dem.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Flaxx
15.10.2019 kl 12:41 3747

Frodon ajourførte åpningsinnlegget sitt med FEIL informasjon.
Verre er det ikke mulig å bli som debattant.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 12:42 3747

Leste åpningsinnlegget for snart en måned siden. Bestemte meg da for å blokkere. At det finnes negative røster om en aksje som blir regelrett maltraktert iløpet av uker, er selvfølgelig helt legitimt. Etter å ha lest dommedag i over et halvt år, ble jeg drittlei. Er forøvrig lite baising nå iforhold til tidligere. Ganske sikkert en sammenheng med at kursen virker å ha bunnet ut, samtidig som den største shortposisjonen er betydelig redusert.
Må være behagelig å baisse en aksje som har store shorterfond i ryggen, får mye rett da som man kan smøre egoet sitt med
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.10.2019 kl 12:47 3729

Kan noen forklare meg hvorfor Sparebank1 markets tar ned kursmålet på NAS nå? Har vært i aksjemarkedet en stund, men dette går over hodet på meg. Nas gjør jo alt riktig. De jobber målrettet med lønnsomhet samtidig som utestående kompensasjon og et mulig JV vil fikse likviditeten. Er analytikeren redd for at dette skjer for sent? Er sikker på at NAS kan sikre avtaler når de vil, men de har tilsynelatende tid til å vente på best mulige avtaler.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
kimh
15.10.2019 kl 13:00 3698

Eneste jeg kan tenke meg er at det er i forbindelse med avtalen med Forsvaret.

Her er nyhetssaken forresten:
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2019/10/15/7461394/sparebank-1-markets-anbefaler-ikke-lenger-kjop-av-norwegian
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Artige
15.10.2019 kl 13:35 3621

Som mange andre så mister de nok troen på eks JV. Erstatninger kan de ikke ta hensyn til da dette er ukjent foreløpig. Hadde de enda kommet med en oppdatering om status på JV, erstatninger mm, men helt stille. Og det tolkes nok som et dårlig tegn. Tror ikke avtalen med Forsvaret er årsak, men det øker negativt fokus. Dessverre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 14:04 3568

Har noen spørsmål ang. Slots. NAS ga sikkerhet til utsettelse av obligasjonslånet gjennom pant i slots på Gatwick Airport. Verdien av desse Slots ble anslått av en tredjepart til mellom 3 og 4 milliarder. Spm. 1: Har Nas omsettelige Slots på andre flyplasser ? og eventuelt til hvilken verdi ? Spm. 2 : Når Nas nå legger ned en masse ruter og baser. Får de solgt de Slots de forlater ? Spm. 3 : Har Nas fått tildelt de Slots de har gratis ? Eventuelt hva har de betalt ? Spm. 4 : Når de nå åpner nye ruter. Får de tildelt Slots eller må de kjøpe ? Går ut i fra at pris på Slots og muligheten til å få Slots avhenger veldig på kapasiteten til hver enkelt flyplass. Setter pris på om noen har informasjon ang. desse spm.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 14:06 3587

Det som etter min mening er mest besynderlig er at de går ut med dette nå, knapt en uke før tallene legges fram.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Artige
15.10.2019 kl 14:21 3564

Ja det er spesielt tidspunkt. De må jo mene at tallene blir skuffende og lite nytt som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 14:25 3552

Er kursmålet også endret, eller bare fra kjøp til nøytral?
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.10.2019 kl 14:26 3578

Alternativt kan det være at de sikrer seg i en periode med usikkerhet, lav kurs og lite info. Synes dog de burde ha baller til å vente til den 24.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.10.2019 kl 15:08 3500

Synes nesten at dette var useriøst av Sparebank 1.

Ser at kjøpersiden slakket av.
Tviler på at de sitter på annen info enn det som blir gravd frem her inne.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Epona
15.10.2019 kl 15:57 3413

Som et ledd i økt lønnsomhet ekspanderer Norwegian på USA : https://check-in.dk/norwegian-oeger-paa-travle-usa-ruter/
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 07:10 3181

Nok et grep for ; LØNNSOMHET FREMFOR VEKST.
Må si jeg er imponert over grepene Norwegian nå tar, strategien står fast og de leverer på denne.

Kutter ut flyvninger fra TORP og flytter passasjerer som har bestilt flyvninger til Gardermoen, nok et bra trekk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/norwegian-kutter-ut-alle-flyginger-fra-torp/3423861626.html

👏👏👏👌
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 07:35 3154

Hektar 13.02.2019 kl 16:39

Er det som har blitt sagt hele tiden når folk har hylt om kabinfaktor og "feilslått satsing" (uten at de faktisk hadde et fnugg av info om dette): Ved å åpne og drifte ruter har de nå fått samlet data nok til å begynne optimalisering av sitt nettverk.

Dette blir det mye av fremover.
--------------
Hektar 02.04.2018 kl 11:33
Tallene for mars bør jo vise en knallsterk vekst mtp økt kapasitet, nye ruter og at påsken var i mars i år mot april i fjor. Likevel med et stygt underskudd men forhåpentligvis vil optimalisering av rutenettet og ressursbruk ift personal o.l. pluss inntjening ved nye "schemes" som setevalg og priority boarding bidra til å gjøre tapsmaskinen lønnsom ikke bare i juli.
--------------

Høre på Hektar vet du 😉
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
16.10.2019 kl 08:37 3027

Det er helt vanlig at meglerhusene lager såkalte strategiske analyser. dette er analyser som bevisst skal påvirke aksjeutviklingen . det er opplagt at Sparebank 1 Markets ønsker seg en billig inngang i Norwegian. Husk at meglerhusene har store egenhandelsavdelinger som er svært aktive i markedet og som har finansielle muskler. Ganske sikkert er de nå netto på kjøper,n.
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
CC
16.10.2019 kl 08:51 2983

Fra 60 til 35
Redigert 20.01.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare