NEL: Der gikk NSB toget, er da den ballen død?

rogneveien
NEL 09.10.2019 kl 20:11 7159

Da var vel drømmen om hydrogentog i Norge lagt død. Den smellen i Sandvika har skremt skitten i buksa på norske beslutningstagere. Den har kosta NEL dyrt.
Kanskje Løkke og Co burde informere/oppdatere markedet litt, enten på godt eller vondt. det verste er denne stillheten som bare skaper spekulasjoner.

Med det tempoet som Nikola har utvist til nå så reker vel batteritrucker å flomme over markedet før de får ut fingeren. Det kan faktisk skje om en eller annen gluping finner opp en eller annen batteriteknologi som blir bærekraftig for tungindustrien. Bare noe tankespinn, men jeg utelukker ingenting.
Hydrogensatsinga fra NIKOLA er en treg materie iallefall, de vil ikke ha mulighet i havet til å holde de tider de har forespeilet markedet. Glem det!

Sitat fra artikkelen under:

Nei til hydrogentog
Jernbanedirektoratet leter etter klimavennlige løsninger på de strekningene som fortsatt ikke er elektrifisert i Norge.

– Hva med hydrogentog i stedet for batteri?

– Vi har også sett på erfaringer med hydrogendrift. Vår holdning er at batteritog er mer interessant enn hydrogen, sier Horrisland.

Jernbanedirektoratet er i ferd med å utrede nullutslipp for ikke elektrifiserte jernbanestrekninger og skal være ferdig rundt årsskiftet. Da vurderes batteri, hydrogen, biogass og biodiesel. Jernbanedirektoratet vil komme med en anbefaling tidlig i 2020.



https://www.nrk.no/trondelag/batteridrevne-tog-kan-bli-tatt-i-bruk-i-norge-1.14734029

Løkke til.


Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 20:37 7009

Du bør stresse litt ned. Alt tar tid i H2 bransjen. Det H2 toget har ikke gått, rogneveien. Herr Horrisland er kun en løk i Jernbaneverket som prater vås. Det er ikke en løk som Horrisland som fatter en flere milliarders beslutning. Det er regjeringen. Kan informere deg om at det er en rekke influencere som vil påvirke slik at det blir Alstom H2 FuelCell tog på Trønderbanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Solørbanen.
Norge kommer med H2 tog på de 5 banene. Den gode H2 tog erfaring fra Europa smelter nå inn til regjeringen i Norge. Nel og Alstom har ifjor gitt anbud på flere milliarder til den tyske og franske stat som ligger flere hestehoder foran Norge. Den tyske og franske H2 Fueling pumps og Alstom H2 kontraktene kan komme nå. Dette går fint. 🍏🤑 Husk at lille Norge er en bitteliten mygg. 95% av Nel sin omsetning går til utlandet🍾
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
MrPutter
09.10.2019 kl 20:38 6981

Det er særdeles vanskelig å bli profet i eget land. 95% av NEL's marked er utenfor landets grenser. Og jeg vil samtidig gi den tidligere sjefen for det danske fotball-landslaget Morten Olsen rett i en ting - I dette landet bor det mesteparten fjellaper. Så la dem bare fortsette med dette sløseriet av våre skattepenger. Vedder på at jeg kommer ut med et solid pluss alikevel når NEL raketten reiser seg.

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
rogneveien
09.10.2019 kl 20:45 6916

Tigeren
Jeg er overhode ikke stressa, jeg bare påpeker fakta som kommer frem. Mulig at Horrisland er en løk, men løk har fått mange mennesker til å gråte før. Vi får se på hva fremtiden bringer. Forundrer meg ikke om de anbefalinger som kommer fra disse gutta blir tatt til følge. Vi får se. Norge i et nøtteskall.

Løkke til.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 21:02 6802

rogneveien, det jobbes nå tungt for H2 på flere fronter og H2 tog og FuelCell i kulissene. Da vet du at det fullt trøkk innover mot de som bestemmer inne på Løvebakken. 🤑 Gled deg til den nasjonale helhetlige hydrogenstrategi kommer nå fra klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen. 🤑 Det er de som bestemmer.. ikke en løk fra Jernbaneverket. Norsk Hydrogen Forum fikk en ny mill av regjeringen i statsbudsjettet på mandag til å fremme en kraftig økt bruk av H2 i Norge.
--------
The Chinese government recently issued a whitepaper on the status and prospects of the hydrogen fuel and fuel cell sectors, indicating that energy derived from hydrogen will become an important part of the Chinese energy network.
According to the whitepaper, hydrogen fuel is expected to account for some 10 percent of the Chinese energy system by 2050, by which time demand for hydrogen fuel is anticipated to grow to nearly 60 million tons and its annual economic output is expected to surpass 10 trillion yuan (approx. US $1.4 trillion). Hydrogen fuel is expected to see wide application in a number of sectors, including transportation and industrial production.
Les her om også den gigantiske H2 satsing en i Kina og nye H2 tog i Kina: https://www.renewableenergyworld.com/2019/08/26/hydrogen-is-expected-to-account-for-10-of-chinas-energy-network-by-2050/
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
rogneveien
09.10.2019 kl 21:35 6670

Tigeren. Du har nesten overbevist meg.
Vi får se nå planen kommer.
Løkke til
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2019 kl 22:52 6367

He..he mere godteri til deg, rogneveien. Fakta fra 24.sept ifjor?
Nå blir det testing av hydrogentog på norske skinner
Politikerne er enige - både Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG vil prøve ut hydrogentog på norske skinner, etter at Alstom satte de første hydrogentogene i ordinær passasjerdrift i Tyskland for et par uker siden. Hvilken strekning som kommer først, er likefullt et åpent spørsmål.
Les her: https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/na-blir-det-testing-av-hydrogentog-pa-norske-skinner
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
OZZY
10.10.2019 kl 00:12 6153

WOW WOW WOW
Men det sto noe i statsbudsjettet som ble lagt fram for noen dager siden om elektrifisering. Noen som husker hva ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Sørøya
10.10.2019 kl 00:17 6123

Rognveien,
Status per idag i Jernbanedirektoratet er nok riktig beskrevet. Utredningen er kommet rimelig langt og etter det jeg skjønner når ikke hydrogenlobbyen frem.
Ahlstom tester hydrogentog i Tyskland uten at det foreløpig er blitt noe ut av samarbeidet med NEL. Tror ikke Jernbanedirektoratet vil være førstemann ut med ny teknologi som hydrogentog selv om Tigeren er optimistisk. Politikerenes uttalelser fra ifjor er nok glemt fore lengst.
Ellers har nå Løkke så mange baller i lufta uten at noen blir tatt ned så det er ikke rart om tilliten synker. Ser at "der Aktionär" er ute med en sammenlikning av NEL og TESLA. De er forsiktige med å si noe direkte negativt om NEL, men peker på den enorme forskjellen i prising.
Som du er inne på så virker det som Nikola er forsinket både med finansiering, fremdriften generelt og satsingen på Nikola Tre i Europa, for ikke å nevne testkjøringen av Nikola Tre i Norge.
For meg så virker det som NELs informasjons- og kommunikasjonsstrategi kollapset etter at de fikk kritikk for sin informasjonshåndtering i forbindelse med nedsalget fra storaksjonærer tidligere i år.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
OZZY
10.10.2019 kl 04:22 5966

å bli sammenlignet med Tesla er ikke det værste som kan skje snarere tvert imot. de er begge to vekstselskap og trenger tid på å bygge seg opp. ikke vanskelig å skjønne det.

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/statsbudsjettet-trenger-sterkere-satsing-for-hydrogen

– Det er ingen tvil om at hydrogensatsingen skal videreføres, sa klima- og miljøminister Ola Elvestuens på en pressekonferanse om statsbudsjettet i Trondheim i formiddag.


Jobber videre med hydrogentog
Jernbanedirektoratet er i gang med en utredning som vurderer kostnader og gjennomførbarhet for et forsøk med hydrogentog i mindre skala, for å få teste ut om teknologien kan skaleres opp til og benyttes på de lange strekningene som bruker dieselfremdrift i dag.
Direktoratet skal rapportere til Samferdselsdepartementet ved årsskiftet 2019/2020. I denne vurderes gjennomførbarheten av et pilotprosjekt med hydrogentog i Norge, samt kostnader, teknologisk modenhet, kommersiell tilgjengelighet, regelverk, praktiske utfordringer, jernbanefaglige forhold og sikkerhet.
Utredningen er en del av et større pågående prosjekt i Jernbanedirektoratet, kalt Null-utslippsløsninger for ikke-elektrifiserte baner (NULL- FIB).
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 06:19 5893

Samferdselministern har i lång tid sagt nei til hydrogentåg. De ville ikke at norrmän ska bli experimentspersoner med explosioner i tunnlar. Rätt eller fel?

Då gasen samlar sig i tunnlar. Om tunneln går uppåt till mitten som visst tågtunnlar gör.

Biltunnlar går väl vanligtvis nedåt mot mitten. Men operatunneln går ju upp og ned så her kan det bli gas og explosion med h2bil og h2lastbil

Varfor ikke borra ett stort hål rätt på mitten av tunnel og till bergets topp? Og en liten vifte som drar ut h2 momentant.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 07:07 5775

Ps vad ola elvestuen miljöminister sier eller driver med er helt ointressant. Den posten er en pajas-stilling for at roa ned de som bryr sig om miljöet. Ett kuttersmycke så at regeringen kan borra olja i.lofoten i fred. Ser likadant ut i alle land. Ds

Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Silver
12.10.2019 kl 15:11 5185

Elvestuen lar seg tydeligvis lobbe av H-mafiaen. Hydrogen til transport har aldri vært mer urealistisk. Hendelsene i seinere tid har synliggjort sikkerhetsutfordringer av ukjente dimensjoner. Hos Nikola Motor dreier det seg nå om batteribiler, hydrogensatsingen er nede for telling.
Dagens produksjonsmetoder krever alt for stor tilførsel av energi, teknologien er dessverre ikke bra nok nå. Heller ingen utsikt til bedre energieffektivitet i overskuelig framtid. Hydrogen til transport bør forbys.

Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 15:21 5158

^ Den kommentaren der er på lik linje med forumets klovn XYZ svensken. Er det noe som burde forbys så er det dine faktaløse meninger. Snåsa mannen har større marginer for riktighet enn deg bak tastaturet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 16:47 5032

Mange dumskaller som ikke skulle vært på dette forumet..Men det er nå vel slik at å skrive nedsettende om noe er vel deres hobby. Det virker som de får seksual orgasme..
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Silver
12.10.2019 kl 19:16 4849

Imponerende retorikk og analytisk tilnærming fra Pk2k og ankon. Har man ikke argumenter er personangrep rett medisin.
Herskerteknikk av det mer primitive slaget. Grunnleggende info kan finnes her: https://youtu.be/h-6BRdUPq54
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Manor
12.10.2019 kl 20:31 4737

"TeslaBjørn" som er redd for tesla aksjene sine...Folkens, hør på ekspertene og ikke denne fjollnissen :-) Satsningsområdet for hydrogen er skyhøyt. Også for bilmarkedet :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
JML
12.10.2019 kl 20:37 4718

Det er merkelig at det er så stille rundt NEL for tiden.. Men nå satser de jo på dette kjempe anlegget på Herøya, det tyder da på at ledelsen ser for seg store leveranser innen rimelig tid? De er vel ikke idioter?
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
12.10.2019 kl 21:05 4662

vet ikke om du har tatt for mye tran til frokosten din, men først må de lære seg å kjøre tog her i Norge og kan ikke få si hvor glad jeg er for å slippe å vente på et tog som aldri går, eller nok en gang buss for tog.
bare at de bruker flere hundre millioner kroner på en ny logo, som om dette skal gjøre så alt bedre, er jo bare for å gjøre noen i Venstre, SV og MDG med sine store smil, når det er snakk om tog og trikke skinner, men buss for TOG må også fram, og til det trenger vi bedre feier når toget ikke går, og det så alt for ofte dessverre.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Pitti
12.10.2019 kl 21:10 4643

Nja, finnes mange andre land som har også jernbane og lastebiler og og og....
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
12.10.2019 kl 21:10 4639

Manor, kunne du tenkt deg en 5 år gammel Tesla?

nei, jeg tror ikke det, og selv ikke ønsker meg selv en gang gratis, for snakk om søppel, kommer til å bli et kjempe problem om noen år, at vi kanskje får betalt for å overta en 5-6 år gammel Tesla, som har gått ut på dato, samme som med mobiltelefoner og selv nettopp har kjøpt 2 generasjon av trådløs støvsuging for en ok pris.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Manor
12.10.2019 kl 21:14 4620

Enig at det har vært ganske stille, men samtidig har det vært mange gode nyheter rundt hydrogen og fornybar energi i det siste.

Leveransene vil komme... Det fine med å ha så mange triggere i luften nå, er at om NEL kun får en liten del av disse. Vil det gi kjempe butikk :-) Sør Korea, Yara, Nikola, Sveits, Nederland, kina, hyon, hybrit bare å nevne noen... sitt stille, vi er ikke i 2020 enda engang er mitt råd :-)

Det at det er stille, kan også tyde på at det skjer mye bak kulissene ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Manor
12.10.2019 kl 21:24 4601

Kunne ikke tenkt meg en Tesla, nei... samtidig digger jeg musk og det han har fått til. Det han har fått til kan vi om mange år se tilbake å takke han for.
Drivkraften bak Tesla har bidratt mye for den fornybare tankegangen vi har nå i dag. Ikke sikkert Nikola hadde eksistert, hvem vet?

Men nei, kunne ikke tenkt meg en Tesla selv. Lukter problemer :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
12.10.2019 kl 22:01 4525

kan ikke få sagt meg mer enig, men hvor mange milliarder har ikke Norge sponset Tesla med?

forstå meg korrekt, så er jeg for nesten alle fordeler, men om jeg kjøper meg en ny MB, en A200 med pris fra 299, og ferdig med mine valg av skinn, soltak osv, koster meg nesten 450K med utstyr, har bidratt til statskassen, men hvorfor skal en Tesla kjøper slippe under ikke bare MVA, men andre avgifter også på luksus!

selv har 2 gamle biler, begge meget spreke, kjører fra det meste, men nesten ikke brukt, men om ikke allerede snart 15 år begge to, og hadde en leiebil i påsken, og bortsett fra en masete og alt for stor skjerm, burde være like lite lov som å snakke i mobil telefon, var kjekt å få igjen sin egen 15 år gamle bil, og kan ikke se for meg at en Tesla eier, vil føle på samme måte om bare 5 år!

PS: ønsker ikke flere svar til deg, eller, men samme det -- ikke svarte deg på! som jeg også digger og liker med Tesla, men som aksjonær i NEL, synes det er så alt for dumt, at vi heller ikke satser på våre egne, for våre Tesla eiere, har "spart" staten for minst 20 milliarder i bilavgifter, noe vi andre må betale for.

ikke minst hvor langt noen er villige til å gå, bare for å spare penger, som om de handler for noen tusen ekstra på Coop for noen bonus poeng, kan få rabatt på en flyreise, eller som flere gjør, stiller seg i en lang kø for å fylle tanken helt opp, kanskje sparer en 10 eller 20 kroning?

noen dager gammel denne, men enkelt forklart, heller betaler 5 000 til banken, framfor noen hundre lapper i bomringen hver måned! :-)
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-lenge-ma-du-jobbe-for-a-betale-for-en-tesla/3423851464.html
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
12.10.2019 kl 22:16 4476

verden går bedre, samme hva noen mener!

selv vokste opp på 60-tallet på Vestlandet, ingen fisket i Sørfjorden til Odda eller Saudasjøen, men mine foreldre, ikke bokstavelig, men en generasjon før meg, hadde også tanker om et bedre miljø, og takket være dem, innbyggere i både Sauda og Odda kan fiske i sine egne fjorder igjen!

blir litt for dumt for meg, at en 16 åring skal skjelle oss ut for å ha ødelagt hennes framtid, og kan ikke få sagt meg mer glad for -- at noen på "betting" IKKE fikk rett!

nei, ikke noe å fleipe med, og noe jeg forsøker å unngå, men kjenner min besøkelsestid og ikke lenge til jeg tar kvelden.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
oppvigår
12.10.2019 kl 22:21 4462

Vi blir nok nødt til å satse på hydrogen tog etter hvert. Blir alle jernbane tog i Europa drevet av hydrogen, så kan vi ikke komme oss ut i Europa med våre elektriske tog.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
12.10.2019 kl 22:46 4396

om det er noen som er betalt av dine tanker om mafia, så må det være Norges dumme sponsing av EL biler, ikke minst at de slipper å betale MVA for soltak, skinnseter og all annen luksus, og om du ikke forstår dette, du må væren snytt ut av nasen på din svenske venn, og om du tror på ham, kanskje Julenissen også, men så er det heller ikke lenge til jul, kjære barn, eller er du så naiv, at du tror at du kan snakke kursen ned, at alle andre enn deg -- ikke vet hva de holder på med, eller at jeg ikke skulle vite noen ting -- så blir bare så alt for dumt for meg å lese om deg og svenske rakett forsker, kaller seg svada, men kanskje dere er samme nick eller alias?
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 23:39 4283

Elvestuen kommer snart med løsninger for opprettelse av fyllstasjoner i Norge. Kilde: Ham selv. Lovte stasjoner i fjor og kommer nå i løpet av få dager/uker med Miljødep. sin lovede hydrogenutredning/satsning.

Ettersom at sannsynligvis Europa kommer med på hydrogentog, må nok Norge etter hvert følge opp.
Så en trigger-oversikt her om dagen på NEL. Over 30 store som alle kan slå til. Blir jo bingo selv med få %.
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2019 kl 21:33 3792

Vi gleder oss til morgendagen. Kommer Ola Hydrogen Elvestuen kommer med en svært offensiv nasjonal helhetlig hydrogenstrategi mandag eller denne uken?? Eller kommer Løkke med en fet børsmelding??
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Noni
13.10.2019 kl 23:33 3639

Synes hydrogentog høres skummel ut. Tenk hvis det smeller?
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
OZZY
13.10.2019 kl 23:39 3615

tenk om jorden slutter å gå rundt
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
15.10.2019 kl 19:49 3265

Norge trenger tog -- hvor det norske folket bor, og det er på Østlandet, ferdig snakka! :-)

Nei, ikke noe forsøk på å være arrogant, men som vestlending, kan ikke se at vi trenger noen tog her, og som aldri går heller!

Det er ikke hydrogen Norge trenger, men bedre og mer moderne vannkraft og ikke disse stykke vindturbinene, og hele skatte politikken som er FEIL i landet vårt, men da noen forsøkte å mene noe om, BLE et ramaskrik!

Denne Elvestuen, har jeg null og niks tillit til dessverre, og hva han kan få til, sikkert Tigereren og mange andre i løpet av bare en kveld!
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
15.10.2019 kl 19:53 3243

ikke minst, så er du en av DE store til å drive på med ditt positive "mas" om NEL, framtiden om hydrogen, og så ser vi dessverre en og flere svensker, og vet ikke om de drikker for lite tran, men bare er så lite konstruktive!

for meg, bare en hobby, men blir så sjakk-matt -- av å lese om, at alt bare BANG og eksplosjoner!

OM -- noen følger meg, og ikke minst, til ALLE som ikke tror på NEL!

hvilke andre land i verden har DET tryggere enn i norske hjem, og som ikke varmer opp med GASS! ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
15.10.2019 kl 19:58 3228

JA -- det har jeg tenkt på selv også noen ganger, men ikke tror på, ikke MDG heller ... :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Jono
15.10.2019 kl 20:01 3217

ikke sant! -- selv bare ville vært glad for å sitte på med, men så tar jeg ikke tog selv, og spiller ingen rolle for meg?

som jeg har forsøkt å illustrere i en av mine andre kommentarer, like farlig å besøke noen i Frankrike som fyrer med gass kanskje?

nei, jeg har ikke aksjer i HEX, men følger med -- fått med meg alle deres godkjenninger, og om ikke du har fått med deg, bør lese om!
Redigert 20.01.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare