REC: Several buyers keen on REC

Barthoma
REC 10.10.2019 kl 08:59 6156

https://www.pv-tech.org/news/Several-buyers-interested-in-REC-Silicons-Butte-Facility


Norwegian polysilicon manufacturer REC Silicon announced last Thursday it is considering selling its silane gas facility in Butte, in the US state of Montana.

Sales from the plant, which produces gas and polysilicon materials for the semiconductor industry, have shrunk as REC Silicon's American-made goods have fallen prey to the US-China trade war.

The news was unveiled just months after REC Silicon froze operations at its other major facility in Washington state.

If the Montana operation is sold and Washington's remains shut, REC Silicon’s active operations will reduce to its 15% stake in a polysilicon plant in Yulin, southeast China

PV Tech recently caught up with REC Silicon’s chief technology officer James May to find out about the potential sale and how long the firm can withstand the trade war.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
10.10.2019 kl 10:00 5246

Vi har jo allerde snakket om betydningen av dette intervjuet, men les følgende setning:

May sier 'What we are seeing at Butte is that general economic conditions – primarily caused by trade war – are beginning to impact sales. It's not nearly as significant as what the expectations in the market are. We wanted to correct that, and that’s why we released our statement on October 3.'...

Det er flere ting med dette. 1) Meldingen 3okt er åpenbart ingen PW. Den kom som et direkte motsvar til Meyer sin' anslyse' og markedets reaksjon på denne. Han vil 'correct' markedets oppfatning av situasjonen. 2) Butte klarer seg overraskende bra til tross for tøffe forhold i semi bransjen (silane inntektene til og med øker). 3) Det er først og fremst i forhold til veien videre handelskrigen gjør ting usikkert. Han sier ikke engang at de ikke klarer å være svakt cashpositive fremover, slik REC opplyste i april at de ville være, han sier kun at det er mer usikkert pga forholdene i semi industrien de siste månedene (og som jeg viste på en annen tråd så er semi industrien allerede på vei opp igjen) 4) Slik jeg leser intervjuet vil det ikke nødvendigvis bli et salg, de vil først og fremst vise verdien til Butte. Dette for igjen vise at markedet er helt på villspor i forhold til verdsettingen av selskapet. Med eller uten handelskrig...
Redigert 10.10.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.10.2019 kl 10:18 5184

Jeg tolket det på samme måte.
MorganKane
10.10.2019 kl 12:21 5055

Fattig,

Ja, her er det bare å slappe av frem til 30 okt. Som en bonus kan det komme en del-løsning på handelskrigen raskere enn vi aner...
Mysterymanx
10.10.2019 kl 12:26 5029

Rec må vel selge Butte for å få inn penger for å dekke et mulig skattekrav på usd 250 millioner, eller? Det spørs om Rec får noe særlig for Butte, når markedet vet at Yulin har kapasitet til å utkonkurrere Butte.
Slettet bruker
10.10.2019 kl 13:02 4964

Satser på eit bra rykk på slutten av dagen, samme effekt som i går, får vi indikasjoner fra trumph?
Redigert 10.10.2019 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
10.10.2019 kl 13:06 5194

Morgankane har gitt avklarende/beroligende kommentar angående eventuelle skattekrav osv tidligere idag (annen tråd). Yulin har ingen planer om å utvide produksjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 14:44 5032

Får en antydninger om fremgang USA/Kina blir det tut å kjør, eit slikt signal vil i så tilfelle kunne komme inettermiddag, det vil slik jeg ser det kunne være gunstig å posisjonere seg i dag. Har stor tro på avtale, ingen av partene har råd til fortsette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
micke78
10.10.2019 kl 14:56 4990

Naturligtvis fantastiskt om så vore fallet, men ha mer tro på rec och underliggande värden än ett avtal är mitt tips...Kina har råd att stå utanför ett avtal bra mycket längre än andra länder däribland USA, även om kinas tillväxt tappat i fart så presterar man 6% tillväxt med allt vad handelskriget innebär, 6% är 800 miljarder USD... sug på den!
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Ta invest
10.10.2019 kl 15:36 4896

Dette har også selskapet uttalt....
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
micke78
10.10.2019 kl 16:24 4775

Inte sett kineserna så medgörliga tidigare, marknadstillgång,investerarskydd och handelsbalans tre frågor man inte ens velat diskutera tidigare är man nu enligt Liu villiga att komma överens kring... tolka det hur ni vill, men marknaden uppfattar det tydligen väldigt positivt
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Barthoma
11.10.2019 kl 08:43 4455

5-6 kr kommer fort, avtale Kina US rett rundt hjørnet,
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.10.2019 kl 09:59 4312

Så for moroskyld på oppsettet til Meyer.

Verdi Butte 242 mill
Dette er gitt 5 x ebitda (estimert til 48 mill). Slik jeg ser det er både ebitda og multiplen for små. Hvis vi går for konservativ ebitda mener jeg i så fall 8 x 50,dvs 400 mill USD

Verdi ML - 18 mill
Dette er absolutt worst case scenario. Han regner med null oppside what so ever. Det blir helt feil. Potensialet har en verdi. La oss verdsette den, på bakgrunn av potensialet, til 1 x 50 mill (ebitda ved polysil pris ved ca 10 usd/kg). Det er meget konservativ verdsetting, men greit nok.

Verdi other - 114 mill
Dette blir også helt feil. Gitt at ML går minus i flere pr så vil selvfølgelig sparetiltak bli iverksatt. Som Nemi har nevnt, uten ML i drift så kan man nesten stenge hovedkontoret helt. Spesielt hvis Butte blir solgt. Jeg vil derfor verdsette dette til 2 x - 23, dvs - 46 mill USD. NB! Denne multiplen kan øke igjen, men da øker den også for ML.

Verdi cash og lager 52
Dette er greit nok. Det er 8 mill ekstra cash, men det kan da være 8 mill mindre på lager.

Yulin 15
Dette er nesten det verste jeg har sett. Yulin er forsinket og ligger etter planen, men den har begynt å selge produkter og til og med prisene i dag så vil den gå kraftig i overskudd. Jeg vil tippe i løpet av et år så har Yulin ebitda i hvertfall på 60 mill usd (gitt 8-9 usd/kg for polysil og god fortjeneste på silisisiumgassene). La oss si verdsetting på 8x ebitda gir da totalverdi på 480 mill. Av dette eier rec 72 mill USD. Omtrent hva de har invistert (en verdsetting til 15 mil usd betyr i så fall at de kan kjøpe opp de 34% for 34 mill USD og ikke 169)

Meyer sin vurdering av verdier: 177 usd (tror Meyer summerer tallene over opp til 176)
Min vurdering av verdier 528 mill usd

La oss si at han har rett i utgiftene (disse blir egentlig mindre hvis man selger butte og betaler gjeld etc). Totalt, inkl rubbel og bit også potensielle utgifter, blir 211 mill USD (ved salg av Butte kan dette betales i en håndvending).

Meyer får da en nettoverdi på - 35 mill USD, dvs - 1,14 kr/aksje.
Min vurdering gir en verdi på 317 mill USD, dvs ca 11-12 kr/aksje (som jeg mener er meget konservativt da både ML og Yulin har betydelig høyere potensial).

Kort fortalt, Meyer undervurderer butte, ser helt bort ifra potensialet til ML (i oppsettet over undervurderer også jeg den potensielle verdien av ML, med en gang den faktisk kommer i drift igjen kan multiplen øke til 8), antar at selv om ting går til helvete så sparer/effektiviserer/kutter rec likevel ikke i utgiftene ved hovedkontoret, at det er nesten er null potensiale i Yulin og at de taper alt hva angår skattesak etc. Det er et rimelig negativt syn som egentlig ikke er noen analyse i det hele tatt. Uansett, verdiene av ML/Butte/hovedkontoret ER selvfølgelig dynamiske. Dvs, det er, mildt sagt, amatørmessig å verdsette underskuddet ved hovedkontoret til en multiple på 5 hvis man samtidig mener at ML aldri kommer i drift igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
11.10.2019 kl 10:32 4249

Flott og nøktern oppstilling Morgan Kane - dermed er Meyer parkert i skammekroken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 13:05 4079

I min kjappe beregning og like useriøst som Meyer fant jeg (forrige uke) om man ser på effekten per aksje følgende:

Butte (300 MUSD) 10.9
Mulig Ind.loan og mulig skattekrav -1.9
BOND -4.0
Cash 1.8
JV bidrag 2,7
Totalt eksl. ML 9,5

Dersom ind.loan og skattekrav frafaller: 11.5
I tillegg prising av ML 300MUSD: 22,40

Ser at i forhold til MK kommer man sånn noenlunde sammenfallende ut. Og som MK er inne på, markedsdynamikk og potensial er overhodet ikke tatt hensyn til. Er vi ikke alle enige om at solenergi og batterier er framtiden og at vi har verdens beste fabrikk, nå må man slutte å tulle her å se litt lengre enn hva nesa rekker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
11.10.2019 kl 15:07 3912

Nå er endelig Tyskland på hugget igjen - og solar skal boostes:
"Europe’s largest solar market is poised to more than double size in the space of a decade under a new climate policy package, setting the scene for 4GW-plus installations every year.
...
On Wednesday, the German government of chancellor Angela Merkel approved a climate package setting out a target for installed PV capacity to hit 98GW by 2030, more than twice the 48GW figure recorded earlier this year.
The association pointed at a review it commissioned earlier this year, which said installed PV capacity should triple to 162GW by 2030 – not merely doubling, as the government intends – if Germany is to plug the power gaps left by the massive decommissioning of coal and nuclear."
https://www.pv-tech.org/news/merkels-germany-gets-behind-solar-with-98gw-by-2030-goal
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.10.2019 kl 15:39 3849

Sofa,

Enig, for meg så er det åpenbart at dette er fremtiden. Potensialet er enormt. Det blir mer og mer fokus på fornybar energi. Det vil også bli mer og mer fokus på at dette skal lages miljøvennlig. Der er REC sin teknologi overlegen.

Ser for øvrig at AB har en "melt down" over på Shareville. Det er trist å se. Jeg kan på en måte forstå han nå som Sa2ri og de andre har gått inn (det er åpenbart at disse er inne da de ikke slenger "dritt" lenger. Jeg unner ikke Sa2ri og de andre å tjene penger når de har vært så negative inntill noen få øyeblikk siden, men sånn er verden). Dow Jones åpner rett opp og det er klart at her er sjansene for en delavtale (minst) rimelig høye. Det vil være svært bra for rec og uansett om man mener prisene er høye nok for at ML skal starte opp igjen (som jeg mener de er, men det får ledelsen avgjøre) så er det bra for Butte.

Helt uavhengig av handelskrigen så er semi-industrien på vei opp igjen, som også semiconductor indexene viser. Her er det bare å nyte turen oppover. At disse indexene generelt sett er opp mer enn det dobbelte av DJ sier litt om hva man forventer ut av den eventuelle delavtalen som kan komme nå....
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
11.10.2019 kl 15:50 3815

Det virker som om du tror at folk investerer i aksjemarkedet av godhet. Vel, da tar du nok feil for vi er nok alle her for å tjene penger. Når det er sagt, er fortsatt ikke inne slik du så bombastisk uttrykker. "Ikke investerbar" var det en jeg snakket med for litt siden som ytret om REC, og det er nok ganske dekkende. Dersom det landes en avtale som ikke involverer REC, ja så kan man jo bare "gjette" hvor kursen tar veien - det er nok ikke nordover slik du så hardnakket påstår (nesten uansett utfall).
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
11.10.2019 kl 15:55 3797

Ja, det ligger mye spennende i lufta nå. I tillegg til kinasamtalene, som kan inneholde mer enn landbruksporodukter i avkjølingsavtalen som nå er i pipeline kanskje allerede senere ikveld, så kan det kanskje lykkes REC & Co i USA å få gjennomslag i Washington for oppbygging av full verdikjede i dette markedet. Waferproduksjon mangler (skal selvsagt ikke bygges av REC, men av andre interessenter i kjeden), og idag er det omtrent kun Kina som forer solarmarkedet i USA. Dette kan ikke Trump tolerere ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.10.2019 kl 16:00 3780

Sofa,

Joda, mange mulige løsninger i forhold til polysil. Jeg tror fortsatt den mest aktuelle er bortfall av tariffer. Hvis ikke dette blir noe av, tror jeg at i løpet av noen måneder vil bli krav om amerikansk polysil i importerte wafere. Så selv om man selvfølgelig får en dupp hvis det ikke blir noe avtale i det hele tatt, vil duppen være midlertidig. For en langsiktig investor er det derfor helt greit å være inne allerede nå. Delvis pga at semi-industrien uansett er på vei opp igjen. Det er positivt, både om Butte selger eller ikke. Og markedet har tydeligvis tro på at en delavtale vil være ekstra positivt for denne delen av REC sin buiness.

https://ukinvestormagazine.co.uk/us-china-saga-reaches-positive-sentiment/
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 16:20 3733

La oss nå først se om det blir en delavtale, og ikke minst om poly er på lista. At Trump bryr seg om poly tror jeg ikke, han bryr seg om seg sev. Nå har han veltet avtaler på mållinja flere ganger. Mannen er plitter pine gal. Skulle det bli en avtale er det imidlertid skjellig grunn til å tro at ploy er med, jfr. den opprinnelige listen som verserte etter de første forhandlingsrundene. Soya og svin er sikkert på lista men det bringer intet nytt siden kineserne allerede kjøper dette. En delavtale inneholder nok mer enn landbruksvarer.

Kineserne er nok ikke villige til å gå med på en avtale med mindre nye tariffer legges på is og at innførte tariffer fjernes. At de tillater poly er vel en liten innrømmelse fra kinesisk sidem så jeg er tibøyelig til å tro at det er med på listen. Men, det er i tilfelle snakk om en delavtale som sikkert gjøres avhengig av
en oppfølgingsavtale hvor de problematiske strukturelle sakene skal inn. Dersom en oppfølgingsavtale er mulig kan det jo tenkes at en første delavtale ikke blir stabil og lever lenge. I mellomtiden kan man jo håpe på at batterisaken er på banen.....

Jeg mener at et salg av Butte og satse alle kortene på ML før ting med Kina er avklart synes underlig. Hva er forretningsideen? Det blir litt bingopreg over dette om man bare skal basere seg på hva May var ute og meldte. Dette ligner ikke ledelsen i REC. Jeg har derfor en mistanke om at noe større er på gang med tanke på avklaring om levering til batterirproduksjon. Hvis ikke dette er tilfellet kan man jo tenke at man planlegger ikke et salg av bare Butte, men av hele "skiten".
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.10.2019 kl 16:24 3723

Jeg er uenig Trier,

Hvis det blir en delavtale så er det uansett svært postivt om poly er med eller ikke. Dette pga boosten det gir semi-industrien og dermed også Butte. Ved denne kursen så er det ett fett hva som skjer med ML poly. Kursen på rec er alt for lav uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.10.2019 kl 16:33 3680

Hemlock er i samme båt som REC og håper på en løsning på handelskonflikten. Hvis de tror de skal kunne tjene på å selge til Kina bør i hvert fall REC gjøre det.
https://www.wsgw.com/hemlock-semiconductor-looking-to-break-into-chinese-market/
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 16:34 3675

Jeg sa ikke at det er ikke er positivt for REC om poly er med. Det er det helt sikker, i allefall før en delavtale eventuelt blir annulert. I melomtiden er det lov til å tro at en leveranser til batterierproduksjon materialiserer seg, Det ser vel ut som Blackrock ikke har tro på en avtale.

Jeg er positiv, og maler ikke fanden på veggen som AB gjør på shareville. Jeg er kritisk men optimistisk.

---------------------------
Børsene i USA stikker i allefall rett nord. Godt tegn selv om sluttauksjonen hjemme var rævva for REC.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
stidalen
11.10.2019 kl 16:42 3645

Torvund uttalte seg i forrige runde (2. kvartal rapportering) i retning av at dersom handelskrigen ikke løses, må det bli en annen løsning, dvs at amerikansk polysilicon må benyttes i solpaneler som selges i USA. Han ga uttrykk for at det er politisk vilje til å kreve det i USA. Jeg er spent på om, og evt. nå,r de får til noe her dersom polysilicon ikke inngår i en foreløpig handelsavtale med Kina.
James May uttalte til PV-tech denne uka at bare de får tilgang til Kina vil REC klare seg siden de er den produsenten med lavest kostnad. Får ikke det til å stemme helt med en polysiliconpris som for øyeblikket ligger på 7-8 dollar kiloen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.10.2019 kl 16:56 3602

Jeg gleder meg til å høre hva TT har å si den 30. oktober. De signaliserer så sterk tro på ML at jeg mistenker at de vet mer om potensialet enn det lille vi fikk vite i meldingen. Et salg av Butte ville ikke vært nødvendig om de droppet vedlikeholdet av ML, så når de så klart signaliserer at de til om med er villige til å kvitte seg med Butte om det er det som kreves, må de ha kvalifisert tro på at anlegget kan drives med et større overskudd enn de kan forvente å få fra Butte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 17:02 3578

Nettopp, helt enig med deg fattig, noe annet ville være ulogisk. Et salg av Butte bare for å betjene gjeld er ulogisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
spanjolen
11.10.2019 kl 17:52 3491

Eller at de ser for seg at silane vil falle I pris fremover. Da er de det logisk å kvitte seg med en gammel fabrikk mens de enda kan vise til profitt, så ha cash for å kjøpe seg opp i JV. Da kan ML som er en Hypermoderne og kanskje det anlegget som kan produsere billigst sil når den tid kommer være sikret og ikke må selges som konkursbo. Rec har de siste 5-6 årene pisset i buksa for å holde hodet over vann så kanskje det ikke er så dumt med ett større grep for å sikre inntekter en gang i fremtiden
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 17:59 3472

Tiur, kan du forklare meg en ting som er logisk med REC, foruten at kursen er der den er?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 18:19 3418

Fattig, jeg fikk en del pepper for denne kvalifiserte gjettingen i Q2, tror ikke jeg egentlig bommet med så veldig mye:
Skal vi prøve oss på noen best guess in mot halvår resultatet?
Let's say:
Omsetning ned med 15%
Tap 20 millioner $
Butte med stabilt salg, men priser faller.
Torvald takker for fremmøte samtidig så takker han også for seg selv, da med lønn/sluttpakke ut året på 4 mil nok.
Alle tall mot foregående kvartal Q1
Ønsker du å delta på presentasjonen? Så husk tørkepapir og hjelm. 💸⛑️
James May, tar en runde blant de fremmøtte med 🎩for å samle inn til business class flighten hjem til Junaiten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
11.10.2019 kl 18:51 3358

Bedekker:
Lytt til radio.
Skreddersydd anbefaling til deg er symfoni pathetique.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 19:22 3300

Rusbrus (Manjana) Ble ditt "gamle" nick for tyngende for deg?
Blir liksom litt gapestokk og beholde det gamle, gjør det ikke?

Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Celsius
11.10.2019 kl 19:29 3283

Bedekker:
Apropos gaping....
Du husker jo, mer enn noen annen naturligvis, trygdenaveren som brukte trygda si på visitt i Akvariet i Bergen.
Han hadde fått med seg at laverestående vesener kopierte intelligente vesener.
Etter at han tittet på akvariefisken stod han fortsatt måpende igjen på stedet, tross stengetid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
dno corelli
11.10.2019 kl 19:32 3273

Partial trade deal, noe med solar?? Pv?? Cnbc.com
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 20:31 3172

Spennende, men ingen detaljer enda.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.10.2019 kl 20:53 3115

Dette er uansett svært positivt for rec. Sjekk semi conductor ibdexen...

https://www.marketwatch.com/investing/index/djussc?countrycode=xx
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 20:55 3104

Håper noen sender noen varme tanker til de etterlatte. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2019 kl 21:20 3026

Manjana, nytt nikk, men like raskt i avtrekkeren. De enorme tapene dine ble liksom borte da du byttet nikk, ikke sant? 🤥💸
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare