Er AerCap JV-partner?

EliotS
NAS 10.10.2019 kl 11:43 7450

Der er ugler i myra!

Der er nogen besynderlig rygter i omløb som en konsekvens af Airbus har offentliggjort sin ordrebog. Men har Airbus egentlig kommet til at løfte sløret for en evt JV-aftale mellem Norwegian og AerCap. Hvis det er tilfældet passer det når Norwegian siger at de ikke har solgt nogen fly.

Her er den norske version

Hevdet Norwegian kansellerte bestillinger - selskapet avviser

E24 - 12 timer siden · Hanna Ghaderi

Norwegian skal ha kansellert fem bestillinger av Airbus-fly av typen A320neos, skriver Reuters.

Airbus publiserte mandag de månedlige bestillingene, som viser at antall bestillinger fra Norwegian falt fra 63 til 58.

De fem flyene ble også inkludert i antall kansellerte tall.

Ordrene har nå blitt overført til Aercap, som omstokket flere av sine Airbus-ordre i september, sier kilder til avisen. De la også til at antall fly kunne leies ut til Norwegian igjen, gjennom Aercap.

Norwegian sier de ikke hadde redusert antall fly de ønsket å bestille fra Airbus.

Kilder i bransjen sier til Reuters at Norwegian nå er i samtaler med både Airbus og Boeing om restrukturering av fremtidige ordre.

Airbus og Aercap ønsket ikke å kommentere saken.

og her er Reuters historien:

https://uk.reuters.com/article/uk-airbus-orders/aercap-picks-up-airbus-jet-orders-dropped-by-norwegian-sources-idUKKBN1WO2GV

og her er litt mere til baggrundshistorien, hvor dette dukket op først gang:

https://simpleflying.com/norwegian-cuts-a320-order/
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EliotS
10.10.2019 kl 11:56 7385

Her er hvad der tidligere er blevet omtalt:

https://www.dn.no/luftfart/geir-karlsen/boeing/airbus/bloomberg-norwegian-plan-kan-gi-atte-milliarder-kroner-i-frisk-kapital/2-1-460549

https://e24.no/boers-og-finans/i/7l8ogW/norwegian-har-funnet-en-asiatisk-flypartner

I prospektet for emission var også omtalt et Letter of Intent som er omtalt i forhold til den asiatiske partner men i DN artiklen er omtakt at Norwegian taler med flere parter.

Airbus ved helt sikker hvad der sker her. Men der er en årsag til at Airbus og Aercap ønsket ikke å kommentere saken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EliotS
10.10.2019 kl 12:03 7338

Og husk Norwegian Air og Aercap har allerede samarbejde:

(Artikel fra 2016)

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2016/03/norwegian-sikrer-seg-flere-dreamlinere

"Norwegian sikrer seg flere Dreamlinere - Norwegian leaser flere Dreamliner-fly.

Norwegians selskap Arctic Aviation Assets (AAA) har inngått en intensjonsavtale med AerCap for to Boeing 787-9 Dreamliners-fly med levering i 2018.Et heleid datterselskap av AAA vil leie flyene i 12 år, heter det i en børsmelding.787-9-flyene vil bidra til videre vekst på de lange rutene.Norwegian har nå åtte Boeing 787-8 og ett 787-9 i drift, samt 31 787-9 i bestillingen. I 2020 vil Norwegian ha 40 Dreamliners i drift.- ........"

Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EliotS
10.10.2019 kl 20:24 7002

I den norske artikel blev der skrevet "Ordrene har nå blitt overført til Aercap, som omstokket flere av sine Airbus-ordre i september".

Hvad er det så AerCap har gjort i september 2019?

- AerCap converted orders for 14 Airbus A320neo aircraft to the Airbus A321neo variant
- AerCap (AER) ordered 5 Airbus A320neo aircraft.

De 5 Airbus A320neo fly kan vel lige så vel være solgt til AerCap som de kan være aflyst. Dette ligner for mig at en større kabale i justeringer i order har kunne gå op på denne måde.

https://seekingalpha.com/article/4295650-airbus-adds-important-a330neo-order
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2019 kl 20:58 6904

Hvis det går mot Brexit, vil IAG da få det travelt ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EliotS
10.10.2019 kl 22:50 6716

De kan helt sikkert blive udforderet på deres aktionær-fordeling og London notering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 15:54 6398

Du har mye rett, EliotS, MYE
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Littoptimist
12.10.2019 kl 18:48 6197

Presiserte ikke NAS at de IKKE var avbestilt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 19:18 6145

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AerCap


Net income.... fuuuuuuuuuu**
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Epona
12.10.2019 kl 19:30 6110

EliotS har nok et poeng her og har gjennomskuet hva som var/er bak kulissene ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 19:37 6098

Hvorfor er Michael O'Leary så sykt forbannet tro ? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Kantarell
12.10.2019 kl 19:39 6084

Hehe, fordi han får ikke tak i Nas-fly?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
12.10.2019 kl 19:46 6064

At andre selskaper sår tvil om nas sin eksistens, betyr bare at de er en plagsom konkurrent. Uforutsette ting har ført til at ting tar litt lengere tid enn planlagt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Epona
12.10.2019 kl 20:07 6026

EliotS har nok et poeng her og har gjennomskuet hva som var/er bak kulissene ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2019 kl 22:35 5861

Forholder meg varsomt pessimistisk men når overskuddet er nærmest 2x markedsverdien til Norwegian så kan man jo begynne å tenke enkelte muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.10.2019 kl 07:18 5639

Ikke lett å holde dette hemmelig når så mange er involvert. Kunne det bli annonsert tirsdag 15 oktober?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
lypeders
13.10.2019 kl 08:21 5579

Hva er spesielt med 15.okt
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.10.2019 kl 09:42 5469

Bare spekulasjoner som alt annet. Vi kan i hvert fall være enige om at ting skjer.
Så en link via Shareville. SMBC åpner kontor i Hong Kong med de skattefordeler dette fører med seg. Noe av dette kan tre i kraft fra 15.oktober.
Asia er helt klart hot i forhold til behov og lease av fly. Norwegians ledelse kom nettopp hjem fra Kina-tur...
https://www.linkedin.com/pulse/can-china-challenge-dublins-dominance-part-2-miran-bastajian/

Kan denne forklare noe? https://aksjelive.e24.no/article/oROyBK

SMBC
https://www.smbc.aero/
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Kantarell
13.10.2019 kl 10:03 5438

Mulig det skjer før Q3 eller samme dag; 24.10.19
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
13.10.2019 kl 12:03 5285

Mange fine konklusjoner her i tråd med selskapets(NAS) sin fremtidsvisjon. Men dette kan være så enkelt at Kjos sine uttalelser med ønske om å endre bestillingen på A320neos til LR. Da disse flyene kan brukes på flere ruter og Nas blir mer dynamisk. Nas får flyttet lånebelastning til AerCap og leaser LR tilbake. 2 fluer i en smekk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
hstray
13.10.2019 kl 12:55 5212

AERCAP har de asiatisk eierskap? Jeg finner kun at de har hovedkvarter i Dublin. Norwegian har bekreftet at det er asiatisk partner de forhandler med
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2019 kl 14:16 5091

JANA Partners LLC 10,510,710 7.69%
Al Waha Capital PJSC 9,550,079 6.99%
AllianceBernstein LP 8,303,502 6.08%
Cerberus Capital Management LP 8,292,830 6.07%
Eagle Capital Management LLC 8,047,556 5.89%
Wellington Management Co. LLP 7,438,041 5.45%
Lyrical Asset Management LP 5,855,002 4.29%
Donald Smith & Co., Inc. 5,680,714 4.16%
Thornburg Investment Management, Inc. 5,679,201 4.16%
Fidelity Management & Research Co. 5,583,356 4.09%
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Epona
13.10.2019 kl 15:12 5013

Det jeg husker best av det BK sa før han overlot roret til Geir Karlsen, er at har var gearet på å få til et globalt lavprissamarbid innen luftfarten. Og dét tror jeg er aktuelt nå mer enn tidligere.
Bare å henge med videre nå 🛫👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
nidarost
13.10.2019 kl 15:32 4975

Godt assosiert, trådstarter! En våken finansjournalist bør gjøre litt helgejobbing, konfrontere NAS ledelsen og ha en artikkel klar mandag eller tirsdag om JV-planene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
14.10.2019 kl 18:44 4487

Dere som har vært med en stund har sikkert sett denne artikkelen. Interessant sett i lys av den nylige offentliggjøringen av Airbus sin ordrebok.
Der er ugler i myra!
Jeg tror Asiatisk JV-partner er kjent for oss i morgen eller tidlig onsdag...
https://e24.no/boers-og-finans/i/7l8ogW/norwegian-har-funnet-en-asiatisk-flypartner
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.10.2019 kl 08:31 3870

Fin lesing på morgenen..-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EXTrader
15.10.2019 kl 08:45 3817

Oversatt !? ✊🏼

|13. oktober 2019,19:10
Norwegian Airlines dobler ned på det amerikanske markedet og dets egen overlevelse ved å legge til flyreiser
Michael Goldstein Bidragsyter
Reise

The Cheapest Destinations of 2019
Summer destinations drop their prices in the less touristic months. Fall is a great time to travel.
Replay
Unmute
Nåværende tid
1:00
/
Varighet
1:00
Lastet : 98.17%

Full skjerm

Norsk Boeing 787-9 Dreamliner lander ved Roma Fiumicino ...
AIRPORT FIUMICINO, ROME, ITALIA - 2018/09/02: Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner landing på Roma Fiumicino flyplass. (Foto av Fabrizio Gandolfo / SOPA Images / LightRocket via Getty Images) LIGHTROCKET VIA GETTY IMAGES


For Norwegian Airlines, kanskje det største lavprisflyselskapet som fremdeles opererer, har den amerikanske fritidsreisende alltid vært en viktig demografisk. Nå dobler Norwegian seg ned på det amerikanske markedet ved å legge til flere flyreiser fra mange amerikanske byer til populære europeiske destinasjoner.


Norwegian, som fløy 37 millioner mennesker i 2018, vil legge frekvens til amerikanske langdistanseruter til mange byer i Europa. For eksempel øker flyselskapet antall Los Angeles-Paris-flyreiser til 10 per uke. Flyselskapet hadde tidligere flydd den populære ruten daglig; den nye timeplanen vil legge til fly to ganger på tirsdager, torsdager og lørdager.

Norwegian vil nå fly New York-Paris til 9 ganger per uke, opp fra daglig, og San Francisco-London daglig, opp fra fem ganger per uke. Ruter som Los Angeles-Barcelona; Los Angeles-Madrid; Tampa-London, San Francisco-Barcelona; Austin-London; Fort Lauderdale-Oslo, Denver-London; Los Angeles-Roma og Boston-Paris vil også glede seg over en fullstendig flyplan.


"Våre direkte-ruter til Paris, London og Barcelona har vært veldig etterspurt av både amerikanske og europeiske reisende, og vi fortsetter å styrke kapasiteten for å møte etterspørselen. Spesielt Paris, nå betjent av syv amerikanske gateways, har hatt en rask vekst de siste årene, og vi ser potensial for mer, sier Matthew Wood, SVP Commercial i Norwegian.

Norwegians forbedrede europeiske plan er satt for sommeren 2020-sesongen. Kunngjøringen om den aggressive sommerplanen virker utformet for å stille vedvarende tvil om flyselskapets overlevelse på lang sikt, og viser at Norwegian fortsatt er en sterk utfordrer.

Norwegian, som er kåret til verdens beste lavprisselskab for langdistansefly de siste fem årene av SkyTrax, er et populært budsjettalternativ til de tradisjonelle transportørene. Faktisk har Norwegian vokst til å bli det største utenlandske flyselskapet i New York City. Budsjettselskapet er også det største flyselskapet når det gjelder europeiske flyvninger fra både Bay Area og Los Angeles, samt Florida. Mange av disse flyvningene blir servert med sine moderne Boeing 787 Dreamliners med lang rekkevidde.


Los Angeles eksteriører og landemerker - 2017
LOS ANGELES, CA - 06. FEBRUAR: Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner at LAX 06. februar 2017 i Los Angeles, California. (Foto av FG / Bauer-Griffin / GC Images) GC-BILDER
Likevel har flyselskapet lenge lidd økonomiske motvind som etterlot mange spørsmål om det kunne overleve, spesielt da lavkostkonkurrenter som WOW, Primera, og sist Thomas Cook (operatører av fire flyselskaper og eiere av 115 fly) led traumatiske kollaps som etterlot tusenvis av reisende strandet .

Norwegian tåler også fortsatt grunnstøting av sine 18 Boeing 737 MAX-fly, som representerer mer enn 11% av sin 162-flyflåte. 737 MAX-grunnstøtingen spilte ødeleggelse med rutestrukturen og tvang til slutt avlysning av Norges amerikanske ruter fra Providence, RI og NY Stewart til Irland.

Likevel kan slutten av Norwegian's irske 737 MAX-flyvninger vise seg å være en velsignelse i forkledning, da lave priser og kraftig konkurranse gjorde den ruten ulønnsom. Fungerende administrerende direktør Geir Karlsen sa i september at Norwegian vil kutte kostnadene med rundt 2 milliarder norske kroner (over 220 millioner dollar) i 2019.


Andre kutt er allerede kunngjort , for eksempel avslutningen av Norwegian's Madrid flybase og slutten av flyreiser fra Spania til Dubrovnik, Kroatia. (Kanskje er manien for Game Of Thrones-turismen avtatt.) Norwegian kunngjorde også at i slutten av oktober 2019 vil flyselskapet befeste alle sine større ruter i New York City for kun å operere ved NY's JFK. Barcelona og Roma-ruter som er fløyet fra Newark Liberty (EWR) vil fra 27. oktober bli servert fra JFK.

Norwegian vil uten tvil motta erstatning fra Boeing for sine 737 MAX-problemer. Flyselskapet kan også ha fordel av konkurrenters død, sist Thomas Cook , som også målrettet fritids- og budsjettreisende.

Viktigst av alt, fikk Norwegian en livline i september da obligasjonseiere gikk med på en modifikasjon. Obligasjonseierne gikk med på å utsette tilbakebetaling på om lag 380 millioner dollar i inntil to år. Norwegian pantsatte verdifullt start- og landingsrett på London Gatwick lufthavn som sikkerhet, og sa at det ville betale en premie på obligasjonene. For at betingelsene skulle endres, måtte selskapet få godkjenning av 2/3 av obligasjonseierne. Mer enn 90% var enige.

Visstnok er det fortsatt tvilere om Norwegians levetid. British Airways-foreldre IAG (som også inkluderer Iberia, Vueling, Level og Aer Lingus) eide en gang en eierandel i Norwegian, som den solgte. Administrerende direktør Willie Walsh sa nylig at Norwegian var blant de "i en veldig utfordrende posisjon" ettersom flyselskapet hadde "måttet selge sølvet ... for likviditet".


I mellomtiden erklærte mangeårige fiende Michael O'Leary, administrerende direktør i Ryanair (igjen) at Norwegian "er det neste flyselskapet som går."

Men andre observatører tror kostnadskutt og obligasjonsavtale vil gi norsk tid til å fortsette å fly mens vi forbedrer økonomien. Som Conde Nast Traveler si det, “Kjøp den flyturen billig: ekspertene sier Norsk Air vil holde på en stund til.”

Ved å ønske flyplanen sin fra USA til Europa neste sommer, satser Norwegian at amerikanske budsjettreisende vil gjøre nettopp det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
arrii
15.10.2019 kl 09:01 3722

Norwegians forbedrede europeiske plan er satt for sommeren 2020-sesongen. Kunngjøringen om den aggressive sommerplanen virker utformet for å stille vedvarende tvil om flyselskapets overlevelse på lang sikt, og viser at Norwegian fortsatt er en sterk utfordrer.

Altså, de planlegger aggressivt og langsiktig, og fokuserer kun på lønnsomhet og besparelser. Dette ser jo bra ut!
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EXTrader
15.10.2019 kl 09:07 3690

Dette var også interessant ! Norwegian vil uten tvil motta erstatning fra Boeing for sine 737 MAX-problemer.


Spørsmålet er ikke om ! men Når erstatningen kommer :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
solb
15.10.2019 kl 09:13 3652

En drøss med roboter er i gang med å bytte aksjer i stort tempo. Det forteller meg at aktører nå er svært opptatt av å skaffe seg aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EXTrader
15.10.2019 kl 09:25 3613

De jobber for harde livet ! sendte infoen til TIPS : E24 og DN så får vi se om de vil skrive om dette :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EXTrader
15.10.2019 kl 20:03 3310

Publisert 15 okt. 2019, 19.36

Flyselskapet Swiss, eid av Lufthansa, har satt hele sin flåte med 29 stk Airbus A220-fly på bakken som følge av en motorfeil, skriver Bloomberg.

https://min.e24.no/swiss-setter-airbus-a220-fly-pa-bakken-etter-motorfeil/a/8mzLx2
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 20:18 3271

Selvsagt skader dette ikke Norwegian, de har ikke Airbus A220,

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-15/swiss-air-grounds-airbus-a220-jets-after-finding-engine-faults?srnd=premium-europe
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
15.10.2019 kl 21:36 3155

Når NAS klarer å spare 2mrd i dette forferdelige året med mye som har gått i mot, da blir 2020 fantastisk!
Magefølelsen sier at det ligger JV-melding på newsweb i morgen tidlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
EXTrader
16.10.2019 kl 00:39 2926

Dette er dessverre ! Dårlig nyt får alle utenom NAS , men vi får se i løpet av dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.10.2019 kl 13:06 2578

Ser shorterne sliter i dag, artig. ✔

😎
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare