SAS VS NAS


Hva sier dere ? Kjempekontrakten med forsvaret gikk til sas, charterkontrakter skal snart tildeles....Står SAS i startgropa på en større opptur ? Markedsverdi SAS ca 5 mrd Nas ca 4,6 mrd
Redigert 11.10.2019 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Strategi
11.10.2019 kl 15:16 2844

Ikke mye rewards å finne på SAS.
På Norwegian derimot er det massivt med utmerkelser.

Norwegian får fire av fire mulige stjerner i internasjonal kåring
Pressemeldinger • sep 10, 2019 12:00 CEST
Flypassasjerer over hele verden har gitt Norwegian fire av fire mulige stjerner for andre året på rad, ifølge Airline Passengers Experience Association (APEX). Fire stjerner er den høyeste rangeringen et lavprisselskap kan få.

Tror ikke vi skal ned herfra nei, Norwegian internationalt har sterk kundetilfredshet og det er det som teller.

Norwegian Reward runder 10 millioner medlemmer – får tre nye i minuttet
Pressemeldinger • sep 27, 2019 08:00 CEST
Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, har nå rundet 10 millioner medlemmer globalt. I 2019 har fordelsprogrammet fått mer enn tre nye medlemmer i minuttet.

Så da så, har kommet mye negativt fra spesielt 2 andre flyselskaper i senere tid, ingen tvil om at de føler på Norwegians gode strategier mot marked.

SAS flyr 20 år+ gamle fly. Norwegians flyflåte er i snitt under 4 år
Men SAS har vel noen Airbus i bestilling?
Redigert 11.10.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Epona
11.10.2019 kl 15:31 2806

Den største utfordringen for SAS tror jeg er pensjonsforpliktelsene som det er dimensjoner over, noe som har blitt akkumulert over mange år.
Strategi
11.10.2019 kl 15:32 2800

Et annet poeng i forhold til dagens melding vedrørende forsvaret er at Norwegian nå flyr forsvarets personell land og strand rundt spesielt i Nord til sterkt rabatterte priser.
En del av forsvarets personell og ikke så liten del heller flyr til sine destinasjoner på tidsskjema ( det flyet som passer inn i tidsplanen for den enkelte, det er også ofte fulle fly). All denne transporten har gått til sterkt rabatterte priser.
Det betyr igjen at den delen av forsvarets personell som ikke har mulighet til å fly SAS på rabatterte priser nå flyr Norwegian på fulle priser så fokus "lønnsomhet"
kommer til sin fulle utnyttelse her også.

Nas fikk denne « gjeve» kontrakten i selskapets spede begynnelse ...og det var nettopp det ..en begynnelse.
Lavmargin og lite å trakte etter...hører nas vil klage. Tipper de trekker klagen og setter inn de to flyene på en annen og mer lønnsom rute.
Redigert 11.10.2019 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
specc
11.10.2019 kl 16:51 2735

NASer

SAS hadde ikke jaktet denne kontrakten om den ikke var lønnsom på sikt. SAS taper ikke akkurat penger ved å overta denne kontrakten.
specc
11.10.2019 kl 16:55 2722

Selvfølgelig er mesteparten her NASere, som skryter NAS i været, og SAS ned. Grådighet og veldig små tilpasningsevner, for selvfølgelig, de har pengene sine i NAS.
NAS sliter mye mer økonomisk enn SAS.

Lykke til NASere.
specc
11.10.2019 kl 16:56 2718

Ikke mye rewards å finne på SAS.
På Norwegian derimot er det massivt med utmerkelser.

Du er helt ute å kjører. Du vet ingenting om hva som skal skje 3 måneder, 6 eller 12 frem i tid. Verken i selskapene eller utvikling av aksjekurs.
EliotS
11.10.2019 kl 17:01 2703

Dagvogma - SAS og Norwegian Air er i øjnehøjde derfor sætter du dem op imod hinanden. Jeg mener meget hellere at du skulle sette begge selskaber op imod de øvrige airliners i Europa. Både SAS og Norwegian har på hver deres måde et poentiale som ikke er udløst. Ingen af de to kan leve uden hinanden i norden fordi det ville give monopol- og duopol (pga. Finair) ligende tilstande. Fokuser hellere på SAS vs Lufthanasa eller SAS vs BA eller SAS vs. Air France-KLM.

Overveje også hvordan SAS passer ind i en evt. konsolideringsbølge. Kan SAS købe andre spiller eller kan de selv blive købt. Norwegian kan de ikke købe. Det vil konkurrance myndighederne aldrig gå med på men der er andre muligheder.

Jeg syntes det er lidt æreligt når det hele bare bliver reduceret til SAS vs NAS. Det er for simpelt.
Redigert 11.10.2019 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Epona
11.10.2019 kl 17:41 2667

Interessant å konstatere omsetningen i NAS vs SAS i dag, var 52mill mot 4,5mill. Det forteller meg at dagens nyheter ikke påvirket noen av selskapene. Markedet bare trakk på skuldrene.
(Takk til ordrettingen i iOS for unødvendig etterredigering).

God helg!
Redigert 11.10.2019 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Mr DT
12.10.2019 kl 10:16 2483

Markedet bare trakk på skuldrene - hmmmmmm - NAS ned 0,6% og SAS op 5,80%.

Ang. omsetning, husk SAS omsetningen i DK (16 mill) og S (65 mill).



Det er flere aspekter på dette. Den ene er miljø og den andre er prisen pr reise. Jeg kjenner ikke til tallene i denne avtalen men Nas har bygget opp en fantastisk plattform for å selge billige billetter ut i markedet, således er nok avtalen viktigere for Sas enn Nas. Men når det gjelder den forsvaret sin beslutning er kanskje ikke miljøhensynet nok ivaretatt. Vi er en oljenasjon og skal være forsiktige med at denne beslutningen kan ha en skult kapitalistisk baktanke. Nå som Greta Thunberg er nominert til nobel fredspris kan forsvarets valg slå politisk feil ut. Jeg mener personlig at Forsvaret bør se på dette som et bidrag til oppbygging av sivil flåte som kan rekvireres i en Krigssituasjon. Den muligheten utgår med SAS som reiseleverandør.
1013
13.10.2019 kl 21:49 2125

SAS is cash, NAS is bad ass.
specc
23.10.2019 kl 01:46 1830

Det blir inntjeningsfest utover for SAS.

LAST OPP - før det spriker gjennom 13 for fullt...
Epona
30.10.2019 kl 07:46 1557

Bare kort innpå for å forurense litt😩
Reiste med SAS i går fra Alicante og flyet var to timer forsinket. Det kan jo skje, men mens vi ventet i køen ble vi fortalt at det var flere der som hadde overnattet pga overbooking fra et fly dagen før. Det samme kunne ha skjedd på flyet vi ventet på, idet en dame vi pratet med i køen hadde fått beskjed om at det muligens ikke ble plass til henne .. men hun kom med likevel.
Når man flyr så ofte som vi gjør vil vi gjerne ha billigst mulige billetter, så også her, da sas var billigere på returen enn NAS. Fikk da plass bakerst på flyet og ble nedprioritert i forhold til de lengre framme som fikk særbehandling. SAS GO! Sier nå jeg da. Elendig mat til skyhøye priser. Go!
1013
30.10.2019 kl 09:30 1437

brokhoved der ikke vil betale hvad en flybillet koster, cykel næste gang det er gratis.
specc
30.10.2019 kl 10:22 1386

Bare fordi du har penger i NAS så trenger du ikke å komme her å spy ut de falske historiene dine.

***SAS TJENER FAKTISK PENGER, OG GJØR EN UTROLIG BRA JOBB***

Det er bare sånne NAS'ere som deg, som har i mål å trekke SAS ned mest mulig.

TRIST!
Epona
30.10.2019 kl 14:27 1300

Uffda. Var ikke vondt ment. Nå er det jo slik at slike innlegg jeg la inn bare er et innspill om hvordan SAS og andre kan forbedre seg. Synes det er gammelmodig med 1. og 2. klasse ombord og det alene er nok til at SASene får beholde det forhistoriske for seg selv. Go!
specc
31.10.2019 kl 00:41 1186

Hadde det vært et problem, som de mest sannsynligvis hadde fått vite for lenge siden, så hadde de gjort noe med det.

Bare en tanke.
Epona
08.11.2019 kl 11:57 665

SAS knaller jo til nå. Tok noen lodd også i SAS i dag tidlig og de viser jo pene resultater. La oss håpe at NAS holder avstanden til SAS og helst øker ... men SAS må gjerne dilte etter ...
specc
08.11.2019 kl 12:17 626

Jeg solgte idag med god gevinst. Det betyr ikke at jeg ikke tror den skal mer opp, men forholder meg til mine planer og strategier.


Lykke til videre i SAS.
Epona
09.11.2019 kl 10:42 456

Fortsetter SAS oppgangen til uka og haler innpå NAS? Vil NAS komme med forløsende melding(er) som øker avstanden ytterligere i stedet?
Ser ut til å kunne bli et interessant kappløp framover. Se omtale av den siste rapporten til SAS her: https://check-in.dk/sas-opjusterer-forventningerne/

SAS haler innpå ... forsetter avstanden å minskes opp til NAS ... ?
Epona
12.11.2019 kl 19:47 216

Hvis ingen melding foreligger fra NAS vil SAS ta igjen NAS neste år eller før. Hvis shorterne får det som de vil.