Tankrater på 300.000 $. Har det vert slike rater tidligere ?

Slettet bruker
FRO 11.10.2019 kl 14:02 3873

Noen som har god husk eller sitter med data
Har vi noen gang sett slike rater tidligere ?

https://splash247.com/crude-and-gas-tanker-rates-sail-to-new-highs/
Redigert 20.01.2021 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Quepasa
11.10.2019 kl 14:50 3714

et sitat fra artikkel i linken over:
"A standout fixture was for the 2005-built Great Lady, taken on subs yesterday by Bharat Oman Refineries, for a trip from the Arabian Gulf to the Indian west coast at a rate of $326,753 per day (see image below). The VLCC is owned by Greece’s Eastern Mediterranean, belonging to Thanassis Martinos."

Sjuke priser, vitner om panikk. Hvor lenge dette kan vare vet ikke jeg, antakelig usunt for alle parter, men veien tilbake til brake even priser er blitt lang. Det er helt sikkert.
Quepasa
11.10.2019 kl 14:52 3692

Fair pris på et 2005 fartøy ligger kanskje i 35-40 mill$ området? I så fall seiler de inn dette på i overkant av 100 dager, på de ratene. Sjuke greier..
Slettet bruker
11.10.2019 kl 14:59 3654

Hadlet tank hele forrige uke
Denne uka har jeg hadlet 2 ganger
Hvis disse ratene materialiserer seg inn i kursene så har vi alle en fin slutt på dette året
Tenker på disse stakkars folkene som sitter og tviholder på DOF aksjen, prøvde flere ganger å si de måtte endre fokus .
Vel vel, vi får glede oss vi som er sammen med Fredriksen, Spetalen og Fredly og med på denne ville reisa
focuss
11.10.2019 kl 15:13 3552

Spiren til Fredriksens enorme formue ble skapt når det var krigsprising av tank. Nå er vi der igjen.
Quepasa
11.10.2019 kl 15:26 3445

Har en følelse av det jeg også. Var med FRO og tok dobling i '98. solgte alt for tidlig den gangen, har ikke tenkt å gjøre det nå.
Se side 3 i denne IEA rapporten - legg merke til "Demand" grafen. Den krysser supply nå. Hvis dette treffer også, så blir det helt kokos. Så langt har ingen av de analysene jeg har lest, tatt dette i betraktning. 102MioB/D i aug - and rising"

https://www.iea.org/media/omrreports/fullissues/2019-09-12.pdf
Slettet bruker
11.10.2019 kl 16:02 3256

Hilmar Reksten oppnådde 400 worldscale med VLCC TT Kong Haakon VII i 1970.Kontrakten med BP var på 59 rundturer rundt Cap da Suez var stengt Det er etter deg jeg vet det mest som er oppnådd noen gang .


https://books.google.no/books?id=pZBHDwAAQBAJ&pg=PA197&lpg=PA197&dq=hilmar+reksten+worldscale+400&source=bl&ots=3BzpvCzvGR&sig=ACfU3U0aJ5V4bkppd-0hRFNUSlu-9ua-Xg&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwipndL5qZTlAhVSxKYKHbrxDsQQ6AEwAnoECAkQAQ#v=onepage&q=hilmar%20reksten%20worldscale%20400&f=false


Worldscale

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldscale
Slettet bruker
11.10.2019 kl 17:01 3104

Et skip på 300.000 tdw og med oljepris på 60$
Hvor mye er da en slik last verdt
Slettet bruker
11.10.2019 kl 17:22 3008

Er 2mill fat i en vlcc så tror ikke fraktraten betyr noenting som helst.
Slettet bruker
11.10.2019 kl 17:48 2901

Takk takk
Ca 1,1 milliard altså eller 1100 millioner
Fantastiske summer
Surik
11.10.2019 kl 19:20 2657

70 000 USD/dag = 1.6 USD per fat regner DNM med, så litt dyrere blir det jo med rater på 300 000 i lengden.
Surik
11.10.2019 kl 19:22 2651

Mulig det var på langrute så det slår jo ikke så mye ut for en svipptur til India fra MEG.
nordnes
11.10.2019 kl 19:47 2555

Noe jeg lurer på er følgende: påvirker tankrater på olje, LNG og LPG hverandre ?
Slettet bruker
11.10.2019 kl 20:12 2465

Tankratene ble spådd til å ligge på 100k$ for VLCC i snitt ved juletider og vedvare i 2020. Nå som Cosco ble terminert for oppdrag så fikk markedet ikke bare en vitamininnsprøytning, men en feit hestesprøyte fylt med steroider. Dette kommer nok ikke til å vedvare og det kan tenkes at Cosco-ship allerede begynner å gå tilbake til markedet. Uansett vil ratene fremdeles være særdeles sterke og ligge langt over 2015 nivået, sannsynligivs over 2007/08 nivået også. Båter med slutninger mellom 200k og 300k $ er sykt. Dette er den perfekte stormen! Husk for 4 år siden raknet det meste, og alt som kunne gå galt gikk galt. Nå er det stikk motsatt. Alt som går veien går veien. Om det er sprengte skip, eller utestengelser, få båter, få bestillinger nybygg. Alt bare går veien.
Flipper
11.10.2019 kl 22:37 2086

LNG krever helt spesial tonnasje. Tanker med minus 136 C, Trykk ( husker ikke nå ), men vesentlig
høyere enn 1 Bar, som der vannoverflaten. ( gammel dykker ); for å omgjøre NG til flytende last.

LPG er et litt mer sofistikert enn Product Carriers. Begge skiper Rafinerte produkter, som i dag er
meget relevant, gitt rafferiene har problemer med å levere Riktig produkt, vis, IMO nye krav -!

Stor tank VLCC, History, som kan repeteres : HISTORY LESSON.

The 1967-75 Suez Canal closure: Lessons for trade and the trade-income

https://voxeu.org/article/1967-75-suez-canal-closure-lessons-trade

Happy, go lucky -:))
Slettet bruker
11.10.2019 kl 22:56 2012

Det vet altså ikke jeg
Så inne i olje og gas er jeg ikke
Men ser det er blitt godt forklart av eksperter over her
Redigert 11.10.2019 kl 22:58 Du må logge inn for å svare