Finansavisen i morgen
Retter siktet mottungvekterne
INDUSTRI: Hydrogenmarkedet er i ferd med å modnes, mener NEL-ledelsen. Det blir lenger mellom kontraktene, men oppdragene blir større, ifølge toppsjef Jon André Løkke.
Hans Iver Odenrud
Tredoblet omsetningen i 1. kvartal
– Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Aksjen til hydrogenselskapet NEL åpnet så vidt opp etter at selskapet la frem kvartalsrapporten tirsdag morgen. Både omsetningen og resultatet kom inn omtrent på linje med forventningene.
Konsernsjefen mener hydrogenmarkedet har modnet mye i løpet av de seneste årene.
– Bransjeaktørene har i mye større grad en formening om hva de konkret ønsker å gjøre, hva slags utstyr de trenger og hvor stort de vil satse, sier Løkke.
Større, men færre oppdrag
NEL har spesialisert seg på å levere utstyr til hydrogenbransjen. Selskapet produserer altså ikke hydrogenet, men selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon.
Oppkjøpet av den amerikanske konkurrenten Proton On-Site var svært bidragsytende til at omsetningen mer enn tredoblet seg i kvartalet, men selskapet melder samtidig om en underliggende organisk vekst på rundt 58 prosent.
– Samtidig har ting hatt en tendens til å bli større. Det er ikke den samme frekvensen på nyhetsflyten, men forhåpentligvis blir det større nyheter når det først kommer nyheter, sier Løkke.
Kjempepotensial i USA
NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product – et arbeid som måtte legges på is tidligere i år fordi H2V ikke har lykkes med å få på plass finansieringen.
Til gjengjeld er det svært mye som skjer i USA, godt hjulpet av lastebilprodusenten Nikola Motor Company og gründeren Trevor Milton. Nikola har utviklet en egen hydrogenbasert lastebil og planlegger dessuten utbyggingen av flere hundre hydrogenstasjoner i USA på sikt.
Tidligere denne uken fikk Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch.
Milton har selv vært flere ganger på Norge-besøk, og NEL er valgt som leverandør av to demofyllestasjoner til det amerikanske selskapet.
NEL ligger derfor etter alt å dømme svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. Tre dager etter kvartalets slutt fikk NEL dessuten en ny kjøpsordre fra Nikola til en verdi av rundt 45 millioner kroner.
Analytiker Jonas Meyer sier inntektene kom inn på linje, mens lavere kostnader bidro til at EBITDA ble 14 prosent bedre enn SpareBank 1 Markets’ forventninger.
Han er én av tre analytikere som følger selskapet. Samtlige anbefaler kjøp av NEL-aksjen.
– Veksten i hydrogenmarkedet kommer fortere enn først antatt og vi tror 2018 blir et spennende år med potensielt flere store kontrakter til NEL, sier Meyer.
Ordreinntaket på 70 millioner var noe svakere enn ventet, ifølge analytikeren.
Løkke uttalte under presentasjonen tirsdag at han er «en stor fan» av Milton og Nikola, og at han mener det er viktig at selskapet lykkes for hele hydrogenbransjen.
NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. Det kan imidlertid endres hvis selskapet får nye, store kontrakter.
– Hvis man beslutter å gjøre ting enda raskere og større enn først planlagt, kan kabalen bli lagt på nytt, men dette får vi komme tilbake til når det blir relevant, sier Løkke.
NEL
NEL
INDUSTRI: Hydrogenmarkedet er i ferd med å modnes, mener NEL-ledelsen. Det blir lenger mellom kontraktene, men oppdragene blir større, ifølge toppsjef Jon André Løkke.
Hans Iver Odenrud
Tredoblet omsetningen i 1. kvartal
– Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Aksjen til hydrogenselskapet NEL åpnet så vidt opp etter at selskapet la frem kvartalsrapporten tirsdag morgen. Både omsetningen og resultatet kom inn omtrent på linje med forventningene.
Konsernsjefen mener hydrogenmarkedet har modnet mye i løpet av de seneste årene.
– Bransjeaktørene har i mye større grad en formening om hva de konkret ønsker å gjøre, hva slags utstyr de trenger og hvor stort de vil satse, sier Løkke.
Større, men færre oppdrag
NEL har spesialisert seg på å levere utstyr til hydrogenbransjen. Selskapet produserer altså ikke hydrogenet, men selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon.
Oppkjøpet av den amerikanske konkurrenten Proton On-Site var svært bidragsytende til at omsetningen mer enn tredoblet seg i kvartalet, men selskapet melder samtidig om en underliggende organisk vekst på rundt 58 prosent.
– Samtidig har ting hatt en tendens til å bli større. Det er ikke den samme frekvensen på nyhetsflyten, men forhåpentligvis blir det større nyheter når det først kommer nyheter, sier Løkke.
Kjempepotensial i USA
NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product – et arbeid som måtte legges på is tidligere i år fordi H2V ikke har lykkes med å få på plass finansieringen.
Til gjengjeld er det svært mye som skjer i USA, godt hjulpet av lastebilprodusenten Nikola Motor Company og gründeren Trevor Milton. Nikola har utviklet en egen hydrogenbasert lastebil og planlegger dessuten utbyggingen av flere hundre hydrogenstasjoner i USA på sikt.
Tidligere denne uken fikk Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch.
Milton har selv vært flere ganger på Norge-besøk, og NEL er valgt som leverandør av to demofyllestasjoner til det amerikanske selskapet.
NEL ligger derfor etter alt å dømme svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. Tre dager etter kvartalets slutt fikk NEL dessuten en ny kjøpsordre fra Nikola til en verdi av rundt 45 millioner kroner.
Analytiker Jonas Meyer sier inntektene kom inn på linje, mens lavere kostnader bidro til at EBITDA ble 14 prosent bedre enn SpareBank 1 Markets’ forventninger.
Han er én av tre analytikere som følger selskapet. Samtlige anbefaler kjøp av NEL-aksjen.
– Veksten i hydrogenmarkedet kommer fortere enn først antatt og vi tror 2018 blir et spennende år med potensielt flere store kontrakter til NEL, sier Meyer.
Ordreinntaket på 70 millioner var noe svakere enn ventet, ifølge analytikeren.
Løkke uttalte under presentasjonen tirsdag at han er «en stor fan» av Milton og Nikola, og at han mener det er viktig at selskapet lykkes for hele hydrogenbransjen.
NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. Det kan imidlertid endres hvis selskapet får nye, store kontrakter.
– Hvis man beslutter å gjøre ting enda raskere og større enn først planlagt, kan kabalen bli lagt på nytt, men dette får vi komme tilbake til når det blir relevant, sier Løkke.
NEL
NEL
Redigert 21.01.2021 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
2,5 år med nesten konstant salgspress. De store bankene ser NEL som høyrisiko og låner ikke ut et øre på aksjen.
Markedet ser noe som Norne og enkelte andre ikke ser.
Skal bli spennende å følge NEL i årene som kommer og se om de overlever.
Gjør de det, så kan det bli veldig bra på lang sikt.
Markedet ser noe som Norne og enkelte andre ikke ser.
Skal bli spennende å følge NEL i årene som kommer og se om de overlever.
Gjør de det, så kan det bli veldig bra på lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Kun en ubetydelig nedgang på Nel idag.
OSE ned 1,2%, da faller de fleste noe tilbake, ikke uventet.
OSE ned 1,2%, da faller de fleste noe tilbake, ikke uventet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Furuen
13.07.2018 kl 15:17
13162
NEL er nå ned mot 14-dagers glidende snitt.
Den vender da ofte opp igjen derfra.
La oss se om ikke det same skjer i dag.
Forøvrig er det positivt at omsetningen har gått stadig ned i takt med kursnedgangen.
Optimist som jeg er, tror jeg vi skal oppover herfra.
Den vender da ofte opp igjen derfra.
La oss se om ikke det same skjer i dag.
Forøvrig er det positivt at omsetningen har gått stadig ned i takt med kursnedgangen.
Optimist som jeg er, tror jeg vi skal oppover herfra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Riktig at aksjekursen har falt fra 3.42 tidlig i uken til nå 3.248 på veldig lav omsetning. På en dag hvor kvartalstallene ikke helt har innfridd for flere tunge aktører, har børsen falt over 1 prosent i dag. Dette tynger også NEL, som faktisk faller mer enn dette, selv med en ytterligere positiv kjøpsanbefaling.
Dette er et selskap uten gjeld, over 500 mill i EK, teknoligi/patenter/know how (som er verdensledende) og med flere kontrakter (herunder Nikola). Hva er nedsiden på dagens kursnivå?
Dette er et selskap uten gjeld, over 500 mill i EK, teknoligi/patenter/know how (som er verdensledende) og med flere kontrakter (herunder Nikola). Hva er nedsiden på dagens kursnivå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
abroker
13.07.2018 kl 14:58
13227
NEL har vært i minus lenge nå - lenge!
dessverre
dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
abroker
13.07.2018 kl 14:57
13233
NEL siger sakte men sikkert nedover på nytt, akkurat som det ble antydet?
uff
uff
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2018 kl 14:15
13360
Bare småsummer som selges. Enhver ny kontrakt kommer antagelig til å spise opp nedgangen i ett jafs.
Folk selger fordi de tror nedsiden er større enn oppsiden... skulle gjerne sett den analysen.
Folk selger fordi de tror nedsiden er større enn oppsiden... skulle gjerne sett den analysen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ranudo
13.07.2018 kl 14:07
13399
Hildur NOK: Powercell er "kun" på prøve hos Nikola. I modsætning til NEL er der ingen kontrakt på noget som helst! Nu må du følge med eller droppe ud - tak!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Jeg ser att powercell er kraftig ned efter sin kontrakt med Nikola som er mer reel en det nel har. Jeg tror markedet saknar tron på Nikola. En sund instilling Kan vara at med sannsynlighet for at Nikola lykkes, vurdere kontraktpriset og ta 10% av det. Sen må vi diskontera då betaling kommer 2020 så blir ikke mye igen.
Jeg tror mer på de små kontrakt kann få Fra tyskland, Sverige , Norge. Her det press på marginer men enklare att beregne.
Jeg tror mer på de små kontrakt kann få Fra tyskland, Sverige , Norge. Her det press på marginer men enklare att beregne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ser ut til å bli en tung dag også for NEL - er i minus. Selv om det er få selgere som vil ut, er det tilsvarende få kjøpere på banen i dag.
Ønsker dere alle en fin helg.
Ønsker dere alle en fin helg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ecotricity
13.07.2018 kl 11:57
13682
450 000 aksjer på kjøp mellom 3,29 og 3,302 og likevel forer noen aksjer nedover....
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Oppgang kommer - forskjellen nå sml med tidligere er at nå har NEL rent faktisk fått en svær kontrakt (samt noen flere mindre kontrakter) og det er flere firmaer enn Norne som nå gir anbefaling. Når det gjelder innsidesalgene, husk at veldig mange av de ansatte har fått aksjene gjennom opsjonsprogammet til NEL (ikke betalt for aksjene). Selvfølgelig vil det være noen som vil innløse disse + selge (er en del av lønnen). For min del er det heller overraskende at ikke flere har solgt, særlig dersom NEL hadde vært et luftslott... Enig i at de store aktørene som nå har valgt å gå inn i aksjen har ulik agenda - jeg synes det i alle fall ikke er negativt at First (Mølseter) velger å gå inn igjen med 63 mill rett etter at en har solgt seg ut, pga Nikola kontrskten.Hver får gjøre sine egne vurderinger basert på tilgjengelige opplysninger - jeg mener at det fundamentale i NEL har endret seg betraktelig og at situasjonen er en helt annen i dag enn for 6 mnd. Men det er kun min personlige oppfatning:)
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
trump_vinner
13.07.2018 kl 10:07
13890
Helt enig med OK.
Veldig mange skryte innlegg gjennom Finansavisen er aldri bra, det er heller mistenksomt vil jeg si.
Veldig mange skryte innlegg gjennom Finansavisen er aldri bra, det er heller mistenksomt vil jeg si.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Jeg tror aksjen hadde gått bedre hvis den ikke hadde blitt hausset opp i FA flere ganger i uken, og hvis man ikke hadde hatt dette fantastiske Norne-huset som har anbefalt aksjen med kjøp på kursmål 5 kr en lang rekke ganger på 3dje. året nå.
Og når profilerte, kortsiktige investorer får spalteplass i hver sin avis med innspill for sin syke mor, så er det også et feil signal til andre aksjonærer.
Det verste er nok allikevel de gjentatte og massive pump og dumpoperasjonene som har foregått flere ganger i året i tillegg til alle innsidesalgene.
Innsidere i andre børsnoterte selskaper som forventer betydelig kursoppgang selger ikke aksjene sine før forventet oppgang kommer, ikke som innsiderne i NEL som selger på 3 som har vært snittprisen i NEL i mer enn 2,5 år.
Og når profilerte, kortsiktige investorer får spalteplass i hver sin avis med innspill for sin syke mor, så er det også et feil signal til andre aksjonærer.
Det verste er nok allikevel de gjentatte og massive pump og dumpoperasjonene som har foregått flere ganger i året i tillegg til alle innsidesalgene.
Innsidere i andre børsnoterte selskaper som forventer betydelig kursoppgang selger ikke aksjene sine før forventet oppgang kommer, ikke som innsiderne i NEL som selger på 3 som har vært snittprisen i NEL i mer enn 2,5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ecotricity - risikoen er i alle fall betraktelig mindre etter denne kontrakten enn før... Samtidig er de forholdene du påpeker helt sikkert tatt med i vurderingene meglerfirmaene gjør, og hadde risikoen vært helt borte ville kursmålet vært satt mye høyere. Jeg tror at markedsføringen Nikola kontrakten gir for NEL vil være vel så mye verdt som selve kontrakten. En får bare vente å se når neste børsmelding kommer:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ecotricity
13.07.2018 kl 09:27
22750
Jeg har mye NEL, kunne hatt mer - men jeg forstår litt bremsen i kursen - litt mye egg i en kurv. Eneste gigaordre er fra Nikola og den er litt i det blå enda. (Ingen lastebiler produsert, ikke finansiert fullt ut enda) Faller den fra så er det tynt i rekkene. En ordre fra f.eks. Korea hadde sementert caset for min del.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ja, jeg er enig med deg Nikko. Som det ble nevnt over - en finner ikke en klarere anbefaling (med kursmål på kort og langsikt på hhv kr 5 og 10). Forskjellen fra i går er at det er få selgere som ønsker å selge. Tror vi får en hyggelig kursutvikling utover dagen. Jeg skjønner fortsatt ikke at NEL handles til lavere kurs i dag sml med 6 mnd siden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ja, jeg er enig med deg Nikko. Som det ble nevnt over - en finner ikke en klarere anbefaling (med kursmål på kort og langsikt på hhv kr 5 og 10). Forskjellen fra i går er at det er få selgere som ønsker å selge. Tror vi får en hyggelig kursutvikling utover dagen. Jeg skjønner fortsatt ikke at NEL handles til lavere kurs i dag sml med 6 mnd siden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2018 kl 09:18
22830
Hva med å oversette anbefalingen i FA til koreansk og japansk? De skjønner hvor viktig hydrogen er for framtidens energisystemer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Nikko
13.07.2018 kl 09:11
22883
Nesten utrolig at ikke nel-aksjen stiger mer etter alle anbefalingene og positive skriverier om både aksjen og om hydrogen generelt.
I dag var det nesten ingen omsetning i aksjen fra start. Merkelig.
I dag var det nesten ingen omsetning i aksjen fra start. Merkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2018 kl 08:55
23049
Sjeldent med så utvetydig anbefaling. Særlig dette er jo sterkt:
"Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han."
"Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han."
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Flere positive anbefalinger - vi får se når flere investorer også får øynene opp for NEL. I tillegg var det sterke børser i USA. Blir spennende å se hvordan dette påvirker aksjekursen i morgen - sluttkurs over 3.40 allerede i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Faktisk en herlig kjøpsanbefaling fra Meyer i morgendagens FA.
Sitat: Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han.
Fornybar energi i vinden
BØRSINTERVJUET:Analytiker Jonas Meyer tror hydrogen som drivstoff vil bli konkurransedyktig mot bensin og diesel.
SEBASTIAN NYVOLL
– Fornybar energi er en sektor som opplever enorm vekst, men også kostnadspress, sier analytiker Jonas Meyer fra SpareBank 1 Markets.
Hans favorittaksje om dagen er NEL, som nylig fikk sin største kontrakt noensinne med lastebilprodusenten Nikola Motors. Denne kontrakten er likevel på langt nær den eneste grunnen til å kjøpe hydrogenaksjen.
– NEL har den seneste måneden fått kontrakter av Uno-X Norge og H2 Mobility i Tyskland. Dette er selskaper som har bestilt av NEL tidligere, og det gir en trygghet med tanke på NELs kvalitet at man ser gjentatte kjøpsordre fra tidligere kunder.
Ser opptur på 51 prosent
Meyer har en kjøpsanbefaling med kursmål på 5 kroner. Det er 51 prosent høyere enn dagens kurs på 3,3 kroner.
– Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han.
Meyer tror at hydrogen har en stor fremtid og at NEL vil kunne tre-til firedoble inntektene sine i løpet av et par år, etter at de sikret kontrakten med Nikola Motor.
– Hydrogen vil kunne konkurrere prismessig med fossilt brennstoff med en strømpris på 40 øre pr. kilowattime. Dette er det samme som den seneste solcellekontrakten Scatec Solar signerte i Argentina. Dette innebærer at man kan produsere konkurransedyktig hydrogen hvor både solcelleprodusenten, de som operer parken og hydrogenprodusenten kan tjene penger. Da begynner det å bli veldig interessant i form av konkurransedyktigheten mot olje og diesel, forteller Meyer.
Billige solceller
Scatec Solar er et selskap som vokser jevnt i takt med at det installeres flere solcelleparker. Prisen på solceller har falt med 86 prosent siden starten av 2010, og nå har solkraft blitt såpass konkurransedyktig at veksttakten vil øke også etter 2021, i følge Meyer.
Han har satt kursmål på 75 kroner, opp fra dagens kurs på 55, og kjøpsanbefaling på Scatec Solar.
– En annen kuriositet er at Scatec har signert kontrakt blant annet i Sør-Afrika med 20 års lengde, men enda ikke har kjøpt solcellepanelene. Med andre ord; jo mer prisen faller, jo bedre vil det gå for Scatec. Prisen på solceller har falt mer enn forventet i 2018 med 14 prosent, kommenterer han.
At prisen på solceller faller er gunstig for Scatec Solar, men er på en annen side ikke veldig gunstig når det forplanter seg til underleverandørene. Meyer forklarer at dette blant annet vil være negativt for REC Silicon. Her har han en salgsanbefaling og kursmål på 0,8 kroner på selskapet. Dagens kurs er på 0,86.
– Selskapet har vært uheldig på grunn av handelskrigen mellom USA og Kina, men i tillegg har etterspørselen etter silisium flatet ut i 2018, og prisen på silisium har falt 37 prosent. Vi er redd for at selskapet har en begrenset kontantbeholdning på 42 millioner dollar og det er stor sannsynlighet for at de må hente penger i markedet, mener Meyer.
NEL
Scatec Solar
REC Silicon
Sitat: Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han.
Fornybar energi i vinden
BØRSINTERVJUET:Analytiker Jonas Meyer tror hydrogen som drivstoff vil bli konkurransedyktig mot bensin og diesel.
SEBASTIAN NYVOLL
– Fornybar energi er en sektor som opplever enorm vekst, men også kostnadspress, sier analytiker Jonas Meyer fra SpareBank 1 Markets.
Hans favorittaksje om dagen er NEL, som nylig fikk sin største kontrakt noensinne med lastebilprodusenten Nikola Motors. Denne kontrakten er likevel på langt nær den eneste grunnen til å kjøpe hydrogenaksjen.
– NEL har den seneste måneden fått kontrakter av Uno-X Norge og H2 Mobility i Tyskland. Dette er selskaper som har bestilt av NEL tidligere, og det gir en trygghet med tanke på NELs kvalitet at man ser gjentatte kjøpsordre fra tidligere kunder.
Ser opptur på 51 prosent
Meyer har en kjøpsanbefaling med kursmål på 5 kroner. Det er 51 prosent høyere enn dagens kurs på 3,3 kroner.
– Litt frem i tid vil aksjen kunne gå til 10 kroner, tilsvarende en tredobling fra dagens kurs, mener han.
Meyer tror at hydrogen har en stor fremtid og at NEL vil kunne tre-til firedoble inntektene sine i løpet av et par år, etter at de sikret kontrakten med Nikola Motor.
– Hydrogen vil kunne konkurrere prismessig med fossilt brennstoff med en strømpris på 40 øre pr. kilowattime. Dette er det samme som den seneste solcellekontrakten Scatec Solar signerte i Argentina. Dette innebærer at man kan produsere konkurransedyktig hydrogen hvor både solcelleprodusenten, de som operer parken og hydrogenprodusenten kan tjene penger. Da begynner det å bli veldig interessant i form av konkurransedyktigheten mot olje og diesel, forteller Meyer.
Billige solceller
Scatec Solar er et selskap som vokser jevnt i takt med at det installeres flere solcelleparker. Prisen på solceller har falt med 86 prosent siden starten av 2010, og nå har solkraft blitt såpass konkurransedyktig at veksttakten vil øke også etter 2021, i følge Meyer.
Han har satt kursmål på 75 kroner, opp fra dagens kurs på 55, og kjøpsanbefaling på Scatec Solar.
– En annen kuriositet er at Scatec har signert kontrakt blant annet i Sør-Afrika med 20 års lengde, men enda ikke har kjøpt solcellepanelene. Med andre ord; jo mer prisen faller, jo bedre vil det gå for Scatec. Prisen på solceller har falt mer enn forventet i 2018 med 14 prosent, kommenterer han.
At prisen på solceller faller er gunstig for Scatec Solar, men er på en annen side ikke veldig gunstig når det forplanter seg til underleverandørene. Meyer forklarer at dette blant annet vil være negativt for REC Silicon. Her har han en salgsanbefaling og kursmål på 0,8 kroner på selskapet. Dagens kurs er på 0,86.
– Selskapet har vært uheldig på grunn av handelskrigen mellom USA og Kina, men i tillegg har etterspørselen etter silisium flatet ut i 2018, og prisen på silisium har falt 37 prosent. Vi er redd for at selskapet har en begrenset kontantbeholdning på 42 millioner dollar og det er stor sannsynlighet for at de må hente penger i markedet, mener Meyer.
NEL
Scatec Solar
REC Silicon
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Skalleknarp skrev Rt 3,30 +
FA i morgen onsdag 11.juli.
Forsåvidt gammel nyhet, men greit med omtale.
Norne høyner i Nel
Norne Securities har høynet kursmålet for Nel-aksjen fra 5,00 til 6,00 kroner.
«Nel signerte sin første milliardkontrakt i dollar samtidig som USA truer alle land med en handelskrig. Selskapet vil trolig fortsette å vinne store kontrakter for elektrolysører og fyllestasjoner fordi deres modulbaserte løsninger er i en egen divisjon på kostnader og prising,» skriver sjefanalytiker Karl Johan Molnes og analytiker Tomas Skeivys i en analyse.
Forsåvidt gammel nyhet, men greit med omtale.
Norne høyner i Nel
Norne Securities har høynet kursmålet for Nel-aksjen fra 5,00 til 6,00 kroner.
«Nel signerte sin første milliardkontrakt i dollar samtidig som USA truer alle land med en handelskrig. Selskapet vil trolig fortsette å vinne store kontrakter for elektrolysører og fyllestasjoner fordi deres modulbaserte løsninger er i en egen divisjon på kostnader og prising,» skriver sjefanalytiker Karl Johan Molnes og analytiker Tomas Skeivys i en analyse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
09.07.2018 kl 23:24
26504
Rt 3,30 +
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Anywhere;
Blir spennende å følge kursutviklingen de neste dagene. Jeg tror virkelig Nikola kontrakten, i likheten med det Sissener og Mølsæter sier, er vendepunktet for NEL. Det har allerede kommet flere positive nyheter i etterkant ( kontrakter og analyser med hevet kursmål til kr 5 /6 kr) som etter mitt syn vil være med å løfte kursen på kort sikt. Det tekniske bildet virker også meget lovende. Jeg er videre av den oppfatning at dette kun er starten og at det vil komme ytterligere positive nyheter i løpet av kort tid . Sluttkursen i dag var på 3.26 - hva tipper du/dere blir åpningskursen i morgen?
Blir spennende å følge kursutviklingen de neste dagene. Jeg tror virkelig Nikola kontrakten, i likheten med det Sissener og Mølsæter sier, er vendepunktet for NEL. Det har allerede kommet flere positive nyheter i etterkant ( kontrakter og analyser med hevet kursmål til kr 5 /6 kr) som etter mitt syn vil være med å løfte kursen på kort sikt. Det tekniske bildet virker også meget lovende. Jeg er videre av den oppfatning at dette kun er starten og at det vil komme ytterligere positive nyheter i løpet av kort tid . Sluttkursen i dag var på 3.26 - hva tipper du/dere blir åpningskursen i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
I morgendagens DN (10.07) er det en agurknytt dobbeltside (20-21) om NEL, med større bilde (av en smilende Sissener) enn tekst. Står omtrent det samme som i FA - og er like uinteressant som det som står i FA.
Overskriften:
[Sissener] Vil tjene penger på en grønnere verden
Overskriften:
[Sissener] Vil tjene penger på en grønnere verden
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Ecotricity
09.07.2018 kl 22:21
26973
Burde jo lett solgt på 3,29+ idag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Kommer også en artikkel i DN i morgen med mye av det samme innholdet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.07.2018 kl 21:59
27132
Angrer ikke på tradingkjøp på 3,10 før helgen, men angrer på at jeg solgte i dag på 3,25. Det ligger an til en hype rundt aksjen en tid fremover, og jeg mistenker et par dager med 6-7% nå.og kjapp test av 3,7. Det skal følges med argusøyne for en mulig gevinstsikring av longportefølje. Men aksjen kan fort dra videre etter vellykket breakout av konsolidering og mange som ser langsiktig posisjon her på aksjens goldcross.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
FA i morgen tirsdag 10.juli
Tilbakepå toppti i NEL
FINANS:Forvalter Martin Mølsæter i First Generator dumpet NEL-aksjene for å kjøpe tankaksjer i starten av juni. Nå har han kjøpt hydrogenaksjer for 62 millioner kroner.
Hans Iver Odenrud
Stjerneforvalteren Martin Mølsæter i First Generator var en av flere profilerte aktører som gikk inn på eiersiden i hydrogenselskapet NEL i emisjonen i fjor høst.
First Generator bladde den gang opp nær 34 millioner kroner for 13,5 millioner og ble dermed en av selskapets ti største aksjonærer.
Etter flere justeringer av eierbeholdningen i vår, kvittet han seg i starten av juni med hydrogenaksjene til fordel for tankaksjer.
Nå er han imidlertid tilbake på topp ti-listen.
Lastet opp i emisjon
Forvalteren tegnet seg til 20 millioner aksjer i forbindelse med emisjonen som ble gjennomført i kjølvannet av kjempekontrakten med lastebilprodusenten Nikola Motor Company 28. juni.
Tegningskursen, på 3,12 kroner, innebærer at Mølsæter har betalt 62,4 millioner kroner for aksjene.
«Årsaken er den store dealen de fikk. Og ja, jeg kjøpte på 3,12 kroner», skriver Mølsæter i en mail til Finansavisen.
Som Finansavisen tidligere har omtalt, er NEL valgt som leverandør av minst 448 elektrolysører og tilhørende fyllestasjoner til Nikola.
Både Norne Securities og SpareBank 1 Markets mener kontrakten er verdt minst en milliard dollar, og begge meglerhusene oppgraderte nylig kursmålene på NEL-aksjen, til henholdsvis 6 og 5 kroner.
Forrige gang Mølsæter kjøpte aksjer i NEL ble handelen gjennomført til 2,50 kroner aksjen. Da han kvittet seg med aksjene i starten av juni lå NEL-aksjen rundt 3 kroner.
Den gang uttalte han til Dagens Næringsliv at salget blant annet skyldtes en høy andel illikvide aksjer i porteføljen.
«Jeg har tro på NEL og synes de gjør mye riktig. Men nå har kursen steget, og aksjen er ikke så likvid. Nå er det heller andre ting vi vil investere i som vi mener er mer spennende», sa Mølsæter til DN.
Pengene ble i stedet brukt på investeringer i Scorpio Tankers.
«Vi hadde for mange illikvide aksjer i fondet», sa han.
Sissener og Eriksrød økte
I likhet med Mølsæter, økte Leif Eriksrød-forvaltede Alfred Berg Gambak og Jan Petter Sissener beholdningen i forrige uke.
Sisseners Canopus-fond økte med 9 millioner aksjer, til 19 millioner til sammen, mens Eriksrøds fond økte med drøye 3,2 millioner aksjer, til 38,3 millioner aksjer.
Proton-gründer Tom Sullivans F9 Investment er fremdeles NELs største eier, med 96 millioner aksjer og 8,8 prosent av stemmene, etter å ha solgt seg ned med 50 millioner aksjer i slutten av juni. Deretter følger NEL-ansatte og - gründere gjennom H2 Holding og Alfred Berg Gambak.
NEL
Tilbakepå toppti i NEL
FINANS:Forvalter Martin Mølsæter i First Generator dumpet NEL-aksjene for å kjøpe tankaksjer i starten av juni. Nå har han kjøpt hydrogenaksjer for 62 millioner kroner.
Hans Iver Odenrud
Stjerneforvalteren Martin Mølsæter i First Generator var en av flere profilerte aktører som gikk inn på eiersiden i hydrogenselskapet NEL i emisjonen i fjor høst.
First Generator bladde den gang opp nær 34 millioner kroner for 13,5 millioner og ble dermed en av selskapets ti største aksjonærer.
Etter flere justeringer av eierbeholdningen i vår, kvittet han seg i starten av juni med hydrogenaksjene til fordel for tankaksjer.
Nå er han imidlertid tilbake på topp ti-listen.
Lastet opp i emisjon
Forvalteren tegnet seg til 20 millioner aksjer i forbindelse med emisjonen som ble gjennomført i kjølvannet av kjempekontrakten med lastebilprodusenten Nikola Motor Company 28. juni.
Tegningskursen, på 3,12 kroner, innebærer at Mølsæter har betalt 62,4 millioner kroner for aksjene.
«Årsaken er den store dealen de fikk. Og ja, jeg kjøpte på 3,12 kroner», skriver Mølsæter i en mail til Finansavisen.
Som Finansavisen tidligere har omtalt, er NEL valgt som leverandør av minst 448 elektrolysører og tilhørende fyllestasjoner til Nikola.
Både Norne Securities og SpareBank 1 Markets mener kontrakten er verdt minst en milliard dollar, og begge meglerhusene oppgraderte nylig kursmålene på NEL-aksjen, til henholdsvis 6 og 5 kroner.
Forrige gang Mølsæter kjøpte aksjer i NEL ble handelen gjennomført til 2,50 kroner aksjen. Da han kvittet seg med aksjene i starten av juni lå NEL-aksjen rundt 3 kroner.
Den gang uttalte han til Dagens Næringsliv at salget blant annet skyldtes en høy andel illikvide aksjer i porteføljen.
«Jeg har tro på NEL og synes de gjør mye riktig. Men nå har kursen steget, og aksjen er ikke så likvid. Nå er det heller andre ting vi vil investere i som vi mener er mer spennende», sa Mølsæter til DN.
Pengene ble i stedet brukt på investeringer i Scorpio Tankers.
«Vi hadde for mange illikvide aksjer i fondet», sa han.
Sissener og Eriksrød økte
I likhet med Mølsæter, økte Leif Eriksrød-forvaltede Alfred Berg Gambak og Jan Petter Sissener beholdningen i forrige uke.
Sisseners Canopus-fond økte med 9 millioner aksjer, til 19 millioner til sammen, mens Eriksrøds fond økte med drøye 3,2 millioner aksjer, til 38,3 millioner aksjer.
Proton-gründer Tom Sullivans F9 Investment er fremdeles NELs største eier, med 96 millioner aksjer og 8,8 prosent av stemmene, etter å ha solgt seg ned med 50 millioner aksjer i slutten av juni. Deretter følger NEL-ansatte og - gründere gjennom H2 Holding og Alfred Berg Gambak.
NEL
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
FA imorgen, onsdag 4.7.
Verdt én mrd. dollar
INDUSTRI:Fornybaranalytiker Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets tror Nikola-kontrakten vil gi NEL inntekter på minst 8,2 milliarder kroner.
Hans Iver Odenrud
SpareBank 1 Markets tok opp dekning på NEL i desember i fjor med kjøpsanbefaling og kursmål på 4,4 kroner.
Hydrogenselskapets kontrakt med lastebilprodusenten Nikola i forrige uke, har fått analytiker Jonas Meyer til å justere regnearkene.
Kursmålet løftes nå til 5 kroner.
Én milliard dollar
Først ble Nikola-kontrakten omtalt i norsk valuta og i størrelsesordenen «flere milliarder kroner», men Meyer mener på sin side potensialet er på minst én milliard dollar.
NEL skal i første omgang levere 448 elektrolysører, det vil si produksjonsutstyret for grønt hydrogen, og 56 tilhørende fyllestasjoner fra 2020 til den amerikanske lastebilprodusenten.
I perioden 2020 til 2024 vil avtalen gi NEL inntekter på 8,2 milliarder kroner, skriver Meyer i oppdateringen.
Samtidig vil NELs kostnader kunne kuttes med 40 prosent når fabrikken på Notodden skal bygges ut for å håndtere kjempeordren. Notodden-anlegget skal etter planen øke kapasiteten fra dagens 40 megawatt (MW) i året, til 340 MW.
Videre viser analytikeren til at NEL trolig er godt posisjonert med tanke på å signere avtaler utover 56 fyllestasjoner, siden Nikola har som målsetting å bygge 700 stasjoner i USA.
Meyer trekker dessuten frem et eget regnestykke som illustrerer at fornybart hydrogen er i ferd med utkonkurrere fossilt brennstoff på pris, gitt en strømpriser på 0,5 dollar pr. kilowattime.
– Dette er nøyaktig den samme strømprisen som Scatec Solar signerte en 20-årig kraftkjøpsavtalen på i Argentina tidligere i år, sier han.
Nye oppdrag i Norge
Estimatjusteringen fra SpareBank 1 kommer dessuten samtidig som NEL varsler to nye kjøpsordrer. Tirsdag ettermiddag ble det kjent at NEL skal levere to nye fyllestasjoner til Uno-X Hydrogen, selskapet som er et joint venture mellom Uno-X, Praxair og NEL.
Kjøpsordrene er verdt 2 millioner euro, tilsvarende rundt 19 millioner kroner, og stasjonene skal leveres i første og andre kvartal neste år.
Uno-X har i dag fyllestasjoner for hydrogen på Kjørbo i Sandvika og Åsane i Bergen, og er i ferd med å etablere stasjoner på Hvam i Skedsmo, Ås i Follo og Søreide i Bergen.
Uno-X Hydrogen fikk i desember i fjor 20 millioner kroner i Enova-støtte tilknyttet byggingen av to stasjoner, og har tidligere mottatt fått støtte for de to stasjonene i Bergen.
NEL-aksjen var tirsdag opp 0,38 prosent.
NEL
Verdt én mrd. dollar
INDUSTRI:Fornybaranalytiker Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets tror Nikola-kontrakten vil gi NEL inntekter på minst 8,2 milliarder kroner.
Hans Iver Odenrud
SpareBank 1 Markets tok opp dekning på NEL i desember i fjor med kjøpsanbefaling og kursmål på 4,4 kroner.
Hydrogenselskapets kontrakt med lastebilprodusenten Nikola i forrige uke, har fått analytiker Jonas Meyer til å justere regnearkene.
Kursmålet løftes nå til 5 kroner.
Én milliard dollar
Først ble Nikola-kontrakten omtalt i norsk valuta og i størrelsesordenen «flere milliarder kroner», men Meyer mener på sin side potensialet er på minst én milliard dollar.
NEL skal i første omgang levere 448 elektrolysører, det vil si produksjonsutstyret for grønt hydrogen, og 56 tilhørende fyllestasjoner fra 2020 til den amerikanske lastebilprodusenten.
I perioden 2020 til 2024 vil avtalen gi NEL inntekter på 8,2 milliarder kroner, skriver Meyer i oppdateringen.
Samtidig vil NELs kostnader kunne kuttes med 40 prosent når fabrikken på Notodden skal bygges ut for å håndtere kjempeordren. Notodden-anlegget skal etter planen øke kapasiteten fra dagens 40 megawatt (MW) i året, til 340 MW.
Videre viser analytikeren til at NEL trolig er godt posisjonert med tanke på å signere avtaler utover 56 fyllestasjoner, siden Nikola har som målsetting å bygge 700 stasjoner i USA.
Meyer trekker dessuten frem et eget regnestykke som illustrerer at fornybart hydrogen er i ferd med utkonkurrere fossilt brennstoff på pris, gitt en strømpriser på 0,5 dollar pr. kilowattime.
– Dette er nøyaktig den samme strømprisen som Scatec Solar signerte en 20-årig kraftkjøpsavtalen på i Argentina tidligere i år, sier han.
Nye oppdrag i Norge
Estimatjusteringen fra SpareBank 1 kommer dessuten samtidig som NEL varsler to nye kjøpsordrer. Tirsdag ettermiddag ble det kjent at NEL skal levere to nye fyllestasjoner til Uno-X Hydrogen, selskapet som er et joint venture mellom Uno-X, Praxair og NEL.
Kjøpsordrene er verdt 2 millioner euro, tilsvarende rundt 19 millioner kroner, og stasjonene skal leveres i første og andre kvartal neste år.
Uno-X har i dag fyllestasjoner for hydrogen på Kjørbo i Sandvika og Åsane i Bergen, og er i ferd med å etablere stasjoner på Hvam i Skedsmo, Ås i Follo og Søreide i Bergen.
Uno-X Hydrogen fikk i desember i fjor 20 millioner kroner i Enova-støtte tilknyttet byggingen av to stasjoner, og har tidligere mottatt fått støtte for de to stasjonene i Bergen.
NEL-aksjen var tirsdag opp 0,38 prosent.
NEL
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
29.06.2018 kl 22:36
28635
I dagens scenario er det vel ikke så galt å si at hydrogen er en energi-bærer. Siden vi må bruke energi for å fange og transportere sol/vind- energi gjennom hydrogen. ( For å få den transporterbar.)
Men hydrogen alene er jo en engeri-boost så det holder. ( Se på sola, - og på de som er redd for hydrogen i tank, nettopp fordi den er så full av energi.)
Men hydrogen alene er jo en engeri-boost så det holder. ( Se på sola, - og på de som er redd for hydrogen i tank, nettopp fordi den er så full av energi.)
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Ser noen her kaller hydrogen en "bærer" men likevel referer til sollys som en "kilde". Snakk om å motsi seg selv. Hva tror du brennstoffet i solen er? Om vi kunne duplisere fusjonsprosessen kunne deuterium fra en liter sjøvann dekke hele planetens energibehov i et år, visste du det? Fokus på hydrogen hjelper oss i denne retningen. Men nei, det er ikke en "bærer", med mindre du definerer alt som en bærer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
To sider i morgendagens FA utgave, lørdag 30.6.
Vi er solid finansiert
INDUSTRI:NEL øker kontantbeholdningen med over 300 millioner kroner etter kapitalinnhentingen, men konsernsjef Jon André Løkke ønsker ikke å spå hvor lenge pengene holder.
Hans Iver Odenrud
– Vi er solid finansiert nå. Om vi trenger ytterligere finansiering kommer an på hvor mye sprell vi finner på, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Som Finansavisen omtalte fredag, fikk hydrogenselskapet denne uken på plass sin største kontrakt noensinne. NEL skal levere 448 elektrolysører, altså produksjonsutstyret for grønt hydrogen, og tilhørende fylleutstyr til amerikanske Nikola Motor Company og grunnleggeren Trevor Milton.
Milton har utviklet en egen hydrogenlastebil og planlegger å teppelegge USA med fyllestasjoner basert på fornybart hydrogen.
Etter at kontrakten, som er i størrelsesordenen flere milliarder kroner, ble kjent torsdag morgen, kom meldingen om at NEL ville hente penger etter børsens stengetid samme dag.
Rundt 388 mill. i kassen
Ved utgangen av første kvartal hadde NEL en kontantbeholdning på 250,8 millioner kroner, etter å ha brukt 37,9 millioner kroner i kontanter i årets tre første måneder.
Både emisjonen og den påfølgende reparasjonsemisjonen har 3,12 kroner som tegningskurs, og i første omgang ble det hentet inn 281 millioner kroner.
Inkludert de 15 millioner aksjene som planlegges utstedt til eksisterende aksjonærer i reparasjonsrunden, ligger det dermed an til at kontantbeholdningen øker med 328 millioner kroner, til 578 millioner kroner.
Selv om investeringsbeslutningen fremdeles ikke er tatt, planlegger selskapet å bruke 150 millioner kroner på å øke produksjonskapasiteten på Notodden, hvor Nikolas elektrolysører skal lages.
Dét vil nær tidoble kapasiteten, fra dagens 40 megawatt (MW) i året, til 340 MW.
Foruten investeringen på Notodden, vurderer NEL-ledelsen om selskapet skal bidra i en finansieringsrunde hos sin største kunde på 5 millioner dollar, eller drøye 40 millioner kroner.
Hvis både Notodden-utbyggingen og Nikola-investeringer blir gjennomført, vil kontantbeholdningen etter emisjonen dermed være rundt 388 millioner kroner, før driftskostnader i andre kvartal.
Det mener Løkke er solid, selv om det ikke utelukkes at det kommer nye emisjoner.
– Det er alltid bedre å ligge litt i forkant og å ha litt for mye kontanter enn litt for lite. Det skaper en trygghet for selskapet og aksjonærmassen, sier han, og legger til:
– Når det gjelder fremtiden, så er det vanskelig å spå. Vi vil til enhver tid vurdere hvordan finansieringen ser ut.
Symbolsk støtte
– Hva slags vurderinger gjør dere knyttet til hvorvidt dere skal delta i finansieringen hos Nikola?
– Nikola er i ferd med å forberede en ny finansieringsrunde og vi vil eventuelt henge oss på til de betingelsene som blir satt. Det er imidlertid kun snakk om 5 millioner dollar fra vår side, hvis det blir aktuelt, sier Løkke, og fortsetter:
– Dette er egentlig penger som ikke har noen betydning for Nikola, som henter penger i en helt annen størrelsesorden. Nikola-ledelsen sier egentlig rett ut at de ikke trenger våre penger. Vi må sette oss ned og vurdere om vi skal bidra.
Han viser videre til at selskapet vil komme tilbake med mer informasjon både knyttet til Nikola-investeringen og en eventuell investeringsbeslutning på Notodden etter andre kvartal.
Da Finansavisen møtte Nikola-gründeren i fjor høst, sa han blant annet at selskapet kommer til å bli USAs nest største kjøper av bildekk. Den gang hadde Milton nettopp hentet inn over 800 millioner kroner i en kapitalforhøyelse.
NEL har på sin side ikke forpliktet seg til å bidra med finansieringen av Nikolas ambisiøse planer, etter at selskapet vant kjempekontrakten tidligere i uken, ifølge Løkke.
– Nei, «fundraisingen» er ikke en del av leveranseavtalen, men det er en del av det forholdet vi har, og ønsker å ha, til Nikola.
Nye, institusjonelle eiere
I tillegg til emisjonen torsdag, solgte selskapets største aksjonær Tom Sullivan, 50 millioner NEL-aksjer, gjennom selskapet F9 Investments torsdag.
De resterende 97 millioner aksjene, tilsvarende 8,9 prosent, er nå bundet av nye «lock-up»-avtaler, og første bolk kan tidligst selges til nyttår.
Ifølge Løkke var det stort sett institusjonelle aktører som tegnet seg i nye emisjonsaksjer og nedsalgsaksjer torsdag.
– De største tegnerne er institusjonelle, langsiktige investorer. Der er det for øvrig en god kombinasjon mellom norske og internasjonale fond, i tillegg til private investorer, sier han.
Etter å ha løftet seg nærmere 20 prosent torsdag, falt NEL-aksjen 8,2 prosent fredag og endte dermed på 3,18 kroner pr. aksje før helgen.
NEL
Vi er solid finansiert
INDUSTRI:NEL øker kontantbeholdningen med over 300 millioner kroner etter kapitalinnhentingen, men konsernsjef Jon André Løkke ønsker ikke å spå hvor lenge pengene holder.
Hans Iver Odenrud
– Vi er solid finansiert nå. Om vi trenger ytterligere finansiering kommer an på hvor mye sprell vi finner på, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Som Finansavisen omtalte fredag, fikk hydrogenselskapet denne uken på plass sin største kontrakt noensinne. NEL skal levere 448 elektrolysører, altså produksjonsutstyret for grønt hydrogen, og tilhørende fylleutstyr til amerikanske Nikola Motor Company og grunnleggeren Trevor Milton.
Milton har utviklet en egen hydrogenlastebil og planlegger å teppelegge USA med fyllestasjoner basert på fornybart hydrogen.
Etter at kontrakten, som er i størrelsesordenen flere milliarder kroner, ble kjent torsdag morgen, kom meldingen om at NEL ville hente penger etter børsens stengetid samme dag.
Rundt 388 mill. i kassen
Ved utgangen av første kvartal hadde NEL en kontantbeholdning på 250,8 millioner kroner, etter å ha brukt 37,9 millioner kroner i kontanter i årets tre første måneder.
Både emisjonen og den påfølgende reparasjonsemisjonen har 3,12 kroner som tegningskurs, og i første omgang ble det hentet inn 281 millioner kroner.
Inkludert de 15 millioner aksjene som planlegges utstedt til eksisterende aksjonærer i reparasjonsrunden, ligger det dermed an til at kontantbeholdningen øker med 328 millioner kroner, til 578 millioner kroner.
Selv om investeringsbeslutningen fremdeles ikke er tatt, planlegger selskapet å bruke 150 millioner kroner på å øke produksjonskapasiteten på Notodden, hvor Nikolas elektrolysører skal lages.
Dét vil nær tidoble kapasiteten, fra dagens 40 megawatt (MW) i året, til 340 MW.
Foruten investeringen på Notodden, vurderer NEL-ledelsen om selskapet skal bidra i en finansieringsrunde hos sin største kunde på 5 millioner dollar, eller drøye 40 millioner kroner.
Hvis både Notodden-utbyggingen og Nikola-investeringer blir gjennomført, vil kontantbeholdningen etter emisjonen dermed være rundt 388 millioner kroner, før driftskostnader i andre kvartal.
Det mener Løkke er solid, selv om det ikke utelukkes at det kommer nye emisjoner.
– Det er alltid bedre å ligge litt i forkant og å ha litt for mye kontanter enn litt for lite. Det skaper en trygghet for selskapet og aksjonærmassen, sier han, og legger til:
– Når det gjelder fremtiden, så er det vanskelig å spå. Vi vil til enhver tid vurdere hvordan finansieringen ser ut.
Symbolsk støtte
– Hva slags vurderinger gjør dere knyttet til hvorvidt dere skal delta i finansieringen hos Nikola?
– Nikola er i ferd med å forberede en ny finansieringsrunde og vi vil eventuelt henge oss på til de betingelsene som blir satt. Det er imidlertid kun snakk om 5 millioner dollar fra vår side, hvis det blir aktuelt, sier Løkke, og fortsetter:
– Dette er egentlig penger som ikke har noen betydning for Nikola, som henter penger i en helt annen størrelsesorden. Nikola-ledelsen sier egentlig rett ut at de ikke trenger våre penger. Vi må sette oss ned og vurdere om vi skal bidra.
Han viser videre til at selskapet vil komme tilbake med mer informasjon både knyttet til Nikola-investeringen og en eventuell investeringsbeslutning på Notodden etter andre kvartal.
Da Finansavisen møtte Nikola-gründeren i fjor høst, sa han blant annet at selskapet kommer til å bli USAs nest største kjøper av bildekk. Den gang hadde Milton nettopp hentet inn over 800 millioner kroner i en kapitalforhøyelse.
NEL har på sin side ikke forpliktet seg til å bidra med finansieringen av Nikolas ambisiøse planer, etter at selskapet vant kjempekontrakten tidligere i uken, ifølge Løkke.
– Nei, «fundraisingen» er ikke en del av leveranseavtalen, men det er en del av det forholdet vi har, og ønsker å ha, til Nikola.
Nye, institusjonelle eiere
I tillegg til emisjonen torsdag, solgte selskapets største aksjonær Tom Sullivan, 50 millioner NEL-aksjer, gjennom selskapet F9 Investments torsdag.
De resterende 97 millioner aksjene, tilsvarende 8,9 prosent, er nå bundet av nye «lock-up»-avtaler, og første bolk kan tidligst selges til nyttår.
Ifølge Løkke var det stort sett institusjonelle aktører som tegnet seg i nye emisjonsaksjer og nedsalgsaksjer torsdag.
– De største tegnerne er institusjonelle, langsiktige investorer. Der er det for øvrig en god kombinasjon mellom norske og internasjonale fond, i tillegg til private investorer, sier han.
Etter å ha løftet seg nærmere 20 prosent torsdag, falt NEL-aksjen 8,2 prosent fredag og endte dermed på 3,18 kroner pr. aksje før helgen.
NEL
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare
Hvis du mener det er tullball at hydrogen er en energibærer må du lese deg opp. Du har kanskje misforstått alt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13
Du må logge inn for å svare